Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Trudim se sa izbegavam ovu temu, jer joj pristupam mnogo više iz ugla prodavca, nego kupca, a ovde su većinom kupci. I to kakvi kupci. Na dnevnom nivou se srećem sa, u najmanju ruku, čudnim svetom, ali ovo ovde što čitam, ne bude mi dobro.

Dosta ljudi sa foruma zna čime se bavim, pa im je jasno da je cela priča oko ličnih dokumenata i prava kupaca u mom poslu baš rastegljiva. Kao prodavac oružja imam spisak artikala za koje obavezno tražim ličnu kartu kupca (i eventualno nešto preko, ali to nije ovde tema), imam diskreciono pravo da bilo kome odbijem da prodam bilo koji proizvod u prodavnici, a sam sebi sam dao za pravo da izbacim iz prodavnice bilo koga čije šale ili nastup mi se ne svidjaju ili u više slučajeva ljude koji su neprijatni prema koleginicama, jer smatraju da to nije posao za žene. Pretili su tržišnom, finansijskom, vradžbinama, rođacima iz službe... Pa se ili više nisu pojavljivali ili se naknadno izvinili i zamolili za drugu priliku.
Interesantno, niko nije pretio sirovim nasiljem.

I da zaključimo oko povrata novca i dokumenata, evo sa ministarstva finansija.


15. Kako se kroz fiskalni uređaj evidntira vraćanje novca kupcu, prilikom vraćanja robe?

Povraćaj novca kupcu za već kupljenu robu ili uslugu, obveznik fiskalizacije evidentira izdavanjem fiskalnog računa Promet Refundacija (PR), pri čemu unosi:

Identifikaciju kupca (broj lične karte ili drugi dokument u skladu sa šifrarnikom za identifikacijom kupca)
Referencu na Promet Prodaje ili drugi referentni račun
Umesto Naloga za Ispravku, obveznik fiskalizacije posle PR izdaje KR (kopiju refundacije) na kome se kupac koji prima nazad novac svojeručno potpisuje.

Kopija Refundacije se izdaje odmah posle Prometa Refundacije i ostaje kasiru kao dokaz da je povraćaj novca izvršen kupcu.

Druga stvar je što prodavci upišu svoj PIB kao da je prodavac pogrešio, da izbegnu objašnjavanje sa kupcima koji "znaju svoja prava", ali računajte da će to sve ređe da se dešava, jer sa poslednjom promenom propisa, moramo da imamo posebnu evidenciju refundacija zbog greške prodavca.
 
Sve bi to bilo okay kada taj pravilnik poreske uprave ne bi bio u direktnoj koliziji sa zakonom o zaštiti ličnosti.
I šta ćemo sad?
Kupac se pozove na jedan zakon, ti na pravilnik donešen na osnovu drugog zakona.
 
1 dan pre isteka roka za odgovor reklamacije dobijam mail od bc gruop da je reklamacija odbijena. Kalo da znam da je zaista odbijena jer se u ranijim slučajevima dešavalo da nakon 8 dana tipa 15 dan dobijem mail da je prihvaćena? Termostat pokusan da se poveže s unutrašnjom jedinicom i set dugme uopste ne radi, termostat bukvalno nov izvađen iz kutije dakle nije bio u upotrebi i oni odbiju. Da mi je da dovedem tog servisera da ga poveže piiiiip mu piiiiip...
 
Sve bi to bilo okay kada taj pravilnik poreske uprave ne bi bio u direktnoj koliziji sa zakonom o zaštiti ličnosti.
I šta ćemo sad?
Kupac se pozove na jedan zakon, ti na pravilnik donešen na osnovu drugog zakona.

Pat pozicija. Zakoni u koliziji su nešto što nas muči na mnogo važnijim mestima.

Meni, kao kupcu i kao prodavcu, zvuči logičnije da popusti onaj koji je inicirao proces tj kupac.

Zakonitost obrade

Član 12

Obrada je zakonita samo ako je ispunjen jedan od sledećih uslova:

1) lice na koje se podaci o ličnosti odnose je pristalo na obradu svojih podataka o ličnosti za jednu ili više posebno određenih svrha;

Što se same obrade i čuvanja podataka tiče, davanje LK u svrhu izdavanja dokumenta "promet refundacija" zapravo uzima samo broj LK, a kupac potpisuje slip. Prodavac ne beleži ime i ne kontroliše ispravnost potpisa, koji je često nečitljiv ili preformulisano, prodavac od podataka kupca poseduje devetocfireni broj. Ako potpis nije čitljiv, nema ni ime, ni prezime i čak ako bi treće lice pristupilo bazi trgovca, imalo bi potpuno beskoristan devetocfireni broj, kao da je napravljen generatorom brojeva za ličnu kartu (ako broj LK sadrži kontrolnu cifru; ako ne sadrži, onda je to random devetocfireni broj - zaista se nisam bavio strukturom brojeva ličnih karata).

Svaki kupac koji odbije da da broj svoje LK u svrhu povrata novca po osnovu reklamacije, ima mnogo veći problem u životu od predmetne reklamacije.
 
Zovem u ponedeljak da proverim a cuo sam se i sa dir bc groupa pa cemo videti ako je stvarno odbijena dal ce izaci u susret i poslati isti ili bar deo novca posto bukvalno nije ni pušten u rad. Iskreno ne verujem u čuda a možda se i dese na kraju
 
1 dan pre isteka roka za odgovor reklamacije dobijam mail od bc gruop da je reklamacija odbijena. Kalo da znam da je zaista odbijena jer se u ranijim slučajevima dešavalo da nakon 8 dana tipa 15 dan dobijem mail da je prihvaćena? Termostat pokusan da se poveže s unutrašnjom jedinicom i set dugme uopste ne radi, termostat bukvalno nov izvađen iz kutije dakle nije bio u upotrebi i oni odbiju. Da mi je da dovedem tog servisera da ga poveže piiiiip mu piiiiip...
Ipak su usvojili reklamaciju i uplatili mi novac na tr.
 
Pri punjenju baterije tel napuni do 70% i dalje nece. Imam li pravo na reklamaciju? Ovo sam uslikao iz xiaomi garantne knjižice.
04.08.2023 datum kupovine
 

Prilozi

  • IMG_20241105_144632.jpg
    IMG_20241105_144632.jpg
    384.4 KB · Pregleda: 93
Pri punjenju baterije tel napuni do 70% i dalje nece. Imam li pravo na reklamaciju? Ovo sam uslikao iz xiaomi garantne knjižice.
04.08.2023 datum kupovine
Da ti nije ukljucena neka "zastita baterije" u podesavanjima? nemam xiaomi, samo pitam, na samsungu se na 85 posto prekida ako je uključen taj mod.
 
Nije uključeno punio je normalno do 100% ali u poslednje vreme mi je iskakala poruka da se sporo puni i da je potrebno zameniti, punjac ili kabl. Kako imam isti model tel, od klinca uzmem njegov punjač i kabl i isto. Zanemarovao sam tu poruku jer je ipak punio do 100% sad vise neće ni to
 
Čist slot za punjenje na telefonu?
Lagano nekom četkicom, ima na netu kako ga očistiti.
Ako je baterija, što je verovatno, onda zamena. Eventualno probaj da ga isprazniš skroz da se ugasi, i stavi onda da se puni bez uključivanja. Ako ne napuni na 100% onda je baterija, sigurno ga tada ništa ne blokira.
 
Napuni do kraja koliko ti dozvoljava, otvori dialer i otkucaj ##6485##, pa potraži vrednosti MF_05 i MF_06. Prva je stvarni kapacitet baterije, druga deklarisani. Procenat degradacije kapaciteta baterije je 100% - MF_05 / MF_06.

Možda ti se pokaže i MB_06 na tom ekranu. Ako imaš tu veličinu i nije "Good" i sl, onda znaš na čemu si.
 
Svakako pre toga isprazni bateriju do kraja, kako je vec predlozeno.
 
Probaću skroz da ispraznim bateriju pa da ga nakacim na punjac. Evo koje trenutne vrednosti sam dobio
 

Prilozi

  • Screenshot_2024-11-05-22-11-54-363_com.huaqin.batteryinfo.jpg
    Screenshot_2024-11-05-22-11-54-363_com.huaqin.batteryinfo.jpg
    61.8 KB · Pregleda: 70
  • Screenshot_2024-11-05-22-11-48-464_com.huaqin.batteryinfo.jpg
    Screenshot_2024-11-05-22-11-48-464_com.huaqin.batteryinfo.jpg
    66.3 KB · Pregleda: 73
Držite se teme.
 
Pozdrav,
Kupio sam Nike patike pre 15 meseci i nosio sam ih vrlo malo. Sada, kada sam ih ponovo obuo, primetio sam da se odsilo ono što drži pertle. Pokušao sam da pronađem račun, ali izgleda da ga nemam. Zanima me da li patike još uvek imaju garanciju i da li postoji mogućnost reklamacije bez računa.
 
Ne, jer nemas dokaz o kupovini. Ako je za utehu, verovatno bi te i odbili, jer svu takvu robu "kontrolise" Jugoinspekt koji radi za uvoznike, ne za potrosace.
 
Tako je, izvod iz zakona o zaštiti potrošača, član 55.

"Potrošač može da izjavi reklamaciju usmeno na prodajnom mestu gde je roba kupljena ili na drugom mestu koje je određeno za prijem reklamacija, telefonom, pisanim putem, elektronskim putem ili na trajnom nosaču zapisa, uz dostavu računa na uvid ili drugog dokaza o kupovini (kopija računa, slip i sl.)."
 
Da li to znači da, ako nađem dokaz o plaćanju iz banke, mogu da tražim reklamaciju za patike?
 
Da li to znači da, ako nađem dokaz o plaćanju iz banke, mogu da tražim reklamaciju za patike?
Znači mada postoji mogućnost da će da se prave ludi...pa ćeš morati da se natežeš..isto tako budi spreman da se natežeš i oko patika pošto su tu i prodavci i "pregledači" uglavnom u fazonu nije do nas već pogrešno hodaš...ili održavaš...
 
Te patike neće niko ni pogledati, imaju kopirane obrasce za reklamaciju sa različitim izgovorima, patike će ti stajati u toj kutiji, kesi kako ih odneseš kod njih i samo ćeš dobiti taj papir da je odbijena reklamacija. Pa budi spreman da uložiš još jednu reklamaciju, izgubiš 2 nedelje itd. U Srbiji ne treba kupovati skuplju obuću pa koliko traje traje, posle baciš. (lično iskustvo).
 
Nisam uspeo da nađem preko searcha. Dobija li se nov fiskalni prilikom zamene uređaja? Menjao sam nešto u gigatronu, a nije istekla saobraznost. Vratili mi stari račun i novi uređaj.
 
Ne. Dokaz o zameni uredjaja mora da stoji u ishodu reklamacije, koji je prodavac po slovu zakona dužan da isporuči pisano (sem kada ti na licu mesta, tokom podnošenja usmene reklamacije, nisu istu rešili tom zamenom). Saobraznost traje 2 godine od kupovine i ne pauzira se, niti se produžava.
 
Bio sam u prodavnici Nike i rekao sam da nemam račun. Prvo su mi rekli da nije moguće bez računa, ali kada sam spomenuo izvod iz banke, rekli su da ipak može. Čak i ako znam datum kupovine, mogu da potraže račun u sistemu.Našao sam izvod iz banke u aplikaciji koji pokazuje kada sam kupio patike. Kad budem imao vremena, otići ću da reklamiram patike i videti šta će se desiti.
 
Nazad
Vrh Dno