Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Nije to ničiji ćef već zakon zahteva identifikaciju kupca u slučaju storniranja računa da bi se sprečile malverzacije. Identifikacija može da bude jmbg ili broj dokumenta, lične karte ili pasoša i to je to. Trgovac ti je izašao u susret iako nije bio u obavezi
 
A po cemu sam ja duzan da mu se identifikujem licnim dokumentom osim ovlascenim organima?
 
Ni po čemu, kao što ni on nije dužan da izvrši refundaciju u tom slučaju.
 
У пошти и не траже, довољно је показати поруку о приспећу пошиљке.
 
Jednostavno nemaju nikakva prava da traže išta izuzev računa.
 
У пошти и не траже, довољно је показати поруку о приспећу пошиљке.
Mislio je verovatno na onaj žuti odsečak koji poštari ostavljaju u/na/pored sandučeta a uz njega su meni svaki put u pošti tražili LK radi potvrde identiteta - i mislim da bi jednostavno morali to da čine.
 
Koliko god primena GDPR-a u našim okvirima bila i dalje na niskom nivou, neki nivo identifikacije jednostavno mora da postoji u ovim situacijama (podizanje posijke, refundacija itd). Za sada se to i dalje radi "peške", traženjem lične karte, JMBG-a ali verovatno će se i to promeniti nekad...
 
Uz duzno postovanje svima koji ucestvuju u diskusiji nije mi jasno zasto pojedini pokusavaju da pametuju...
naravno da ce se kupac identifikovati kod otvaranja rn. u banci, naravno da ce kupac da se identifikuje pri kupovini avionske karte da li je terorista ili nije, kupovinom preko cekova, u Posti.......
ali,
kupovinom za gotovinu za neki sitan iznos (kupljeno prepodne - zamena popodne) maltretiras kupca koji nema kod sebe LK i izricito mu je trazis, neki na forumu ovde izricito se drze nekog slova na papiru,
U raznim trg.lanc. nisam imao problema pa ni u Gig..... na tu temu.

Sto je CountMike rekao,
sam fiskalni racun je identifikacioni dokument tog artikla, zasto da ja dajem nekome moje podatke u eri zloupotrebe istih.
Stvarno ne mogu da to razumem, menjma jedan pisljivi lepak drugim i zato ja potencionalno podrivam poreski sistem.
Sta njih boli uvo ko je to dosao da zameni ili kupi.
Koliko god primena GDPR-a u našim okvirima bila i dalje na niskom nivou, neki nivo identifikacije jednostavno mora da postoji u ovim situacijama (podizanje posijke, refundacija itd). Za sada se to i dalje radi "peške", traženjem lične karte, JMBG-a ali verovatno će se i to promeniti nekad...
Ma to je normalno za takve stvari, dosla je posiljka na IME u Posti, naravno da moras da se identifikujes dokumentom,
ali u trgovini.... sta uzmes dva tost hleba i mleko a zena ti rekla dva dnevna hleba i jogurt, sta... daj LK da ti zamenim
U nekim trgovinama ne prave problemale ovakve prirode, vrv. imaju nacina kako ih resavaju.
 
Poslednja izmena:
Да, тако је, већ је коментарисао. Власт је прописала како треба да се исправља фискални рачун и да требају лични подаци.
Враћао сам у локалној продавници више пута и ствари и по 100 динара, само што неки трговци пишу своје податке да купац не чека.
 
Trgovcima jeste propisano da traze podatke iz LK prilikom vracanja proizvoda,
ali taj zakon je ublazen tako da osim imena i prezimena vise nisi obavezan da dajes broj LK i druge licne podatke.

Znaci njihovo je da traze, tvoje pravo je da odbijes, i tu se zavrsava tvoja obaveza.
 
Mene baš poteralo reklamiranje proizvoda. Juna kupio wifi termostat prosto danas hteo da ga povezem kad ono jedan taster ne radi. Jos pre nego sto sam ubacio baterije stiskam dugmiće kad vidim da jedno dugme ne radi kako treba i nema da fali. Sutra zovem prodavnicu da im saljem nazad i tražim povrat novca, prosto da je dobar ne bi se tako zvao 😅
 
Uz duzno postovanje svima koji ucestvuju u diskusiji nije mi jasno zasto pojedini pokusavaju da pametuju...
naravno da ce se kupac identifikovati kod otvaranja rn. u banci, naravno da ce kupac da se identifikuje pri kupovini avionske karte da li je terorista ili nije, kupovinom preko cekova, u Posti.......
ali,
kupovinom za gotovinu za neki sitan iznos (kupljeno prepodne - zamena popodne) maltretiras kupca koji nema kod sebe LK i izricito mu je trazis, neki na forumu ovde izricito se drze nekog slova na papiru,
U raznim trg.lanc. nisam imao problema pa ni u Gig..... na tu temu.

Sto je CountMike rekao,
sam fiskalni racun je identifikacioni dokument tog artikla, zasto da ja dajem nekome moje podatke u eri zloupotrebe istih.
Stvarno ne mogu da to razumem, menjma jedan pisljivi lepak drugim i zato ja potencionalno podrivam poreski sistem.
Sta njih boli uvo ko je to dosao da zameni ili kupi.

Ma to je normalno za takve stvari, dosla je posiljka na IME u Posti, naravno da moras da se identifikujes dokumentom,
ali u trgovini.... sta uzmes dva tost hleba i mleko a zena ti rekla dva dnevna hleba i jogurt, sta... daj LK da ti zamenim
U nekim trgovinama ne prave problemale ovakve prirode, vrv. imaju nacina kako ih resavaju.
Stvar je mnogo jednostavnija nego što je predstavljaš - propisano je da se tako radi i neko radi kako mu je propisano, neko ne radi tako možda na svoju odgovornost a možda i jer mu je neko tako rekao ali činjenica je da onaj ko je odabrao da to radi sigurno ne radi isključivo da bi nekog maltretirao jer verujem i da je većini tih koji to rade to smor kao i nama koji to vraćamo/menjamo.

Takođe moram da "pametujem" ali ovde u tvom komentaru ima još stvari koje jednostavno mogu da zavise od onih sa druge strane, koliko su raspoloženi da rade po propisu ili da *****avaju ljude - kažeš "maltretiraš kupca koji nema kod sebe LK" -zamisli sad da te bez LK koju si obavezan da imaš kod sebe zaustavi policija radi legitimisanja - mogu da te odmah, na svoju odgovornost puste jer im se čini da si fin i pošten lik a mogu i da te maksimalno iz maltretiraju jer im propisi kažu šta si ti u obavezi a šta su oni i u obavezi i mogućnosti.

Poenta čitave priče je da za sve postoje neki propisi koji nam se sviđaju ili ne ali su tu - samo ih se neko pridržava u manjoj a neko u većoj meri.
 
Baito Računari je zatvoren a kod njih sam kupio više stvari koje su još uvek u garantnom roku sa pisanom garancijom pa pretpostavljam da to ako treba može da se reši kod uvoznika ali neke su samo 2 godine saobraznosti, šta da se radi u tom slučaju, opet kod uvoznika ?
 
Pratis forum ali neredovno..😁
Bilo je vise puta reci o ovome..
Svima salju takav genericki mali, u obavezi su da nesto odgovore u roku od 8 dana. Najcesce je da odbijaju reklamaciju da dobiju na vremenu. Nakon toga sledi ispitivanje proizvoda u servisu. Strpi se koji dan pa ce oni ponovo javiti sa, "pravim informacijama". Nusam siguran ali je valjda krajni rok 30dana za resavanje reklamacije.
Ovo je postala praksa u vecini prodavnica.
Kada ti odbiju reklamaciju, više nikakvu obavezu prema tebi nemaju.
Nikakvih 30 dana ih posle toga ne "kači".
Normalno je da odbiju na počretku ali sa slanjem u servis a ne da ga upućuju na neku medijaciju što bi značilo da je definitivno odbijena reklamacija.
Nije normalno.
Ako ti odbiju reklamaciju, više ništa neovlašćeno ne smeju da rade sa tvojim uređajem.
 
Poslednja izmena:
Slao sam tehonomaniji da zamene levi klik i rekli odbija se. Ja reko ok ako moze da se zameni levi klik u suprotnom ne saljite mi nazad nema potrebe. Oni posle toga poslali poruku "prihvata se reklamacija".
 
@SuperStarr...
po zakonu je verovatno tako, ali primena zakona u praksi je veoma razlicita i diskutabilna (nenormalna). Za mnogo slucajeva znam ili sam citao da tako rade.
Prvo odbiju valjda zbog onog obaveznog odgovora u roku od 7-8 dana jer nisu stigli-mogli da konsultuju servis, a prodavnica nije merodavna da odluci da li je nesto nenamerno ili namerno pokvareno. Nakon toga salju u servis za konacnu odluku. Nije u redu ali..
 
По закону имају доста кратак рок за решавање и зато у старту одбијају па после решавају. Физички је најчешће немогуће да пошаљу у сервис и да се изврши оправка и повратак исправног производа за време које је закон прописао. Углавном се труде да поправе производ, не иде им у прилог лоша реклама.
 
Ne treba oni u roku od 7 dana da rese reklamaciju, nego da pregledaju uredjaj.
To je vise nego dovoljno vremena.
Istina je da se dosta vremena gubi na tome sto kupci sada najcesce nose pokvareni proizvod u prodavnicu jer im je tako lakse
 
Nošenjem u prodavnicu se dobija na vremenu, slanje kuririma uzme bar1-2 dana.
 
Ne treba oni u roku od 7 dana da rese reklamaciju, nego da pregledaju uredjaj.
To je vise nego dovoljno vremena.
Istina je da se dosta vremena gubi na tome sto kupci sada najcesce nose pokvareni proizvod u prodavnicu jer im je tako lakse
Najvise se vremena izgubi kada se donese u petak, jer taj uredjaj servis dobije utorak, a u vecini slucajeva sada sa svim kasnjenjem kurirskih sluzbi sreda ili cetvrtak...
 
Ne mislim na tvoje vreme nego na gubljenje vreme za rešavanje reklamacije.

Prodavnica taj proizvod mora da prosledi u servis, i tu se gubi minimum 2-3 dana

Evo @Djilkosh_Ns objasnio dok sam kucao
 
Da pohvalim uvoznika Turtle Beach i prodavca Dr. Techno - slusalice kupljene u NS, 7 dana pred istek garancije potpuno su prestale da se pune (problem sa micro USB ulazom koji je imao sve manje kontakta). Prodavnica me uputila na servis Iris u BG, ja im odneo i oni posle 7 dana odobre zamenu/povrat. Prosledio tiket servisa i skenirani racun na mail i trebalo bi u ponedeljak i da refundiraju.
 
Trudim se sa izbegavam ovu temu, jer joj pristupam mnogo više iz ugla prodavca, nego kupca, a ovde su većinom kupci. I to kakvi kupci. Na dnevnom nivou se srećem sa, u najmanju ruku, čudnim svetom, ali ovo ovde što čitam, ne bude mi dobro.

Dosta ljudi sa foruma zna čime se bavim, pa im je jasno da je cela priča oko ličnih dokumenata i prava kupaca u mom poslu baš rastegljiva. Kao prodavac oružja imam spisak artikala za koje obavezno tražim ličnu kartu kupca (i eventualno nešto preko, ali to nije ovde tema), imam diskreciono pravo da bilo kome odbijem da prodam bilo koji proizvod u prodavnici, a sam sebi sam dao za pravo da izbacim iz prodavnice bilo koga čije šale ili nastup mi se ne svidjaju ili u više slučajeva ljude koji su neprijatni prema koleginicama, jer smatraju da to nije posao za žene. Pretili su tržišnom, finansijskom, vradžbinama, rođacima iz službe... Pa se ili više nisu pojavljivali ili se naknadno izvinili i zamolili za drugu priliku.
Interesantno, niko nije pretio sirovim nasiljem.

I da zaključimo oko povrata novca i dokumenata, evo sa ministarstva finansija.


15. Kako se kroz fiskalni uređaj evidntira vraćanje novca kupcu, prilikom vraćanja robe?

Povraćaj novca kupcu za već kupljenu robu ili uslugu, obveznik fiskalizacije evidentira izdavanjem fiskalnog računa Promet Refundacija (PR), pri čemu unosi:

Identifikaciju kupca (broj lične karte ili drugi dokument u skladu sa šifrarnikom za identifikacijom kupca)
Referencu na Promet Prodaje ili drugi referentni račun
Umesto Naloga za Ispravku, obveznik fiskalizacije posle PR izdaje KR (kopiju refundacije) na kome se kupac koji prima nazad novac svojeručno potpisuje.

Kopija Refundacije se izdaje odmah posle Prometa Refundacije i ostaje kasiru kao dokaz da je povraćaj novca izvršen kupcu.

Druga stvar je što prodavci upišu svoj PIB kao da je prodavac pogrešio, da izbegnu objašnjavanje sa kupcima koji "znaju svoja prava", ali računajte da će to sve ređe da se dešava, jer sa poslednjom promenom propisa, moramo da imamo posebnu evidenciju refundacija zbog greške prodavca.
 
Sve bi to bilo okay kada taj pravilnik poreske uprave ne bi bio u direktnoj koliziji sa zakonom o zaštiti ličnosti.
I šta ćemo sad?
Kupac se pozove na jedan zakon, ti na pravilnik donešen na osnovu drugog zakona.
 
1 dan pre isteka roka za odgovor reklamacije dobijam mail od bc gruop da je reklamacija odbijena. Kalo da znam da je zaista odbijena jer se u ranijim slučajevima dešavalo da nakon 8 dana tipa 15 dan dobijem mail da je prihvaćena? Termostat pokusan da se poveže s unutrašnjom jedinicom i set dugme uopste ne radi, termostat bukvalno nov izvađen iz kutije dakle nije bio u upotrebi i oni odbiju. Da mi je da dovedem tog servisera da ga poveže piiiiip mu piiiiip...
 
Vrh Dno