Ova tema ima za cilj da svi potrosaci budu informisani o svojim zakonskim pravima ali i obavezama vezanim za kupovinu nekog proizvoda odnosno usluge.
Bilo bi dobro da svako citira onaj clan zakona za koji misli da bi mogao koristiti kupcima u raznim situacijama npr. prilikom kupovine ili reklamacije proizvoda ili usluge.
Takodje, bilo bi lepo da sa ostalim clanovima foruma podelite svoja iskustva iz prakse kako neko drugi ne bi dosao u istu situaciju, odnosno kako bi znao na koji nacin da reaguje kada dozivi nesto slicno.
DOKUMENTACIJA
1. Zakon o zaštiti potrošača (DOC, PDF)
VAZNI TELEFONI
Trzisna inspekcija
Odeljenje Beograd, Omladinskih brigada 1, tel. 602-555, faks 3117-417
- Odsek za rešavanje prijava građana (dežurna služba), 27. marta 43-45, 3227-376, 3227-788 (07.30-22.00)
- Automatska telefonska sekretarica za prijavu slučajeva neizdavanja fiskalnih računa: 3620-932
Evo nekih delova trenutno vazececih ZAKONA O ZASTITI POTROSACA i ZAKONA O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU:
Po ZAKONU O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, onaj ko pregleda ispravnost reklamiranog proizvoda, odnosno servis, reklamirani proizvod moze drzati najduze 8 dana (citiram clan 13 stav 4)
Ovlascena lica su serviseri ili njima nadrdjeni sef ili vlasnik servisa, i oni moraju odluciti istog dana, a najkasnije do 8 dana, o tome da li je proizvod za reklamaciju odnosno za popravku ili za zamenu, odnosno reci da je proizvod ispravan i da radi po propisanim standardima i specifikaciji.
Ukoliko to ne urade mogu biti sudski gonjeni, a podnosilac reklamacije (kupac) ostecena strana, za odstetu moze naplatiti sve moguce troskove koje moze da izmisli odnosno tako izmisljenje i dokaze (tipa "trebao sam raditi posao vredan 5000e i morao je biti gotov u cetvrtak i ja nisam to stigao da zavrsim") servis bi u tom slucaju morao da plati i kamatu na to (npr. provajder bi u slucaju da je ugovorio sa korisnikom internet usluga konstantan pristup bez prekida odredjenom brzinom, bi u slucaju prekida morao da plati stetu koja je nastala usled prekida). Znaci ukoliko korisnik internet usluge moze da dokaze da mu je propala transakcija vredna milion eura bas u tom trenutku mogao bi da tu sumu zakonski naplati od pruzaoca internet usluge, odnosno provajdera; nekom servisu mogao bi se naplatiti i prevoz (poput "2x sam dolazio u prazno u servis", "platio sam taksi jer sam zurio", " telefonske racune jer sam zvao sa mobilnog") ali takodje za sve to se moraju imati dokazi!
Deo ovoga prikazuje clan 35 istog zakona (citiram deo)
Da ne bude zabune sta je nedostatak na proizvodu - to je bilo sta sto nastane tokom koriscenja u garantnom roku (razlog zbog koga se uredjaj reklamira). Citiram clan 13 istog zakona:
Znaci ovde se vidi da kupac garanciju ima na bilo koji proizvod 6 meseci, bez obzira da li mu u radnji kazu da ima samo nedelju dana. Jedina stvar koju bi ljudi iz prodavnice mogli da osporavaju u slucaju nekog tuzenja je to da li ste potpisali garanciju.
Moj savet u vezi toga je da za proizvode preko 6 meseci garancije obavezno potpisete a za proizvode ispod 6 meseci nikako jer ako nije potpisana vi ste je primili ali se zakonski niste slozili (niste prihvatili nedelju dana) i time dobijate mogucnost da preko trzisnog inspektora ostvarite garanciju od 6 meseci u slucaju da je potrebna, odnosno ako trzisni inspektor ne uradi posao da mozete svoju stetu naplatiti putem suda.
Sto se tice vremenskog roka za otklanjanje reklamacije, cuvenih 45 dana je zabluda. Prodavci zbog neinformisanosti ili zbog namere dovode kupce u zabludu.
ZAKON O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU - SLUZBENI GLASNIK Broj 39/96, 20/97, 46/98, 34/2001 i 80/2002 kaze da za izvrsenje imaju najvise 15 dana od dana kada je serviser odnosno za to odgovorno lice utvrdilo da je uredjaj neispravan (citiram deo clana 36):
Ukoliko za 8+15 odnosno 23 dana ne urade ono sto su duzni, sve sto sam gore napisao sigurno se moze dobiti na sudu.
Ukoliko Vas mrzi da se akate po sudovima, posle 23 dana mozes otici u inspekciju i za najduze 30 dana inspektor uz dovoljan broj dokaza - znaci prijemnica u servis i sl. zavrsava posao.
ZAKON O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, citiram clan 74 stav 1:
I na kraju ovog navodjenja sa pojasnjenjima - imajte u vidu, cisto zbog svoje satisfakcije i ako zelite da im se osvetite, da mogu popiti i kaznu i do nekoliko miliona dinara plus da, zbog nekog, za vlasnika radnje, zasigurno "jeftinog proizvoda", pretrpe zatvaranje na neki broj dana i stetu od nekoliko miliona dinara (citiram clan 77 istog zakona):
Da ne bude zabune sa clanom 13 ZAKONA O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, citiram:
Kako ne bi ispalo da drzava bez obzira na garanciju za svaki kupljeni proizvod zakonom garantuje (stoji iza kupca) samo 6 meseci izdata je dopuna zakona:
"NAČIN REŠAVANJA REKLAMACIJE POTROŠAČA NA PROIZVOD KUPLJEN SA GARANTNIM LISTOM
Zakon o zaštiti potrošača čl. 34 i 35
Mišljenje Ministarstva trgovine, turizma i usluga, br. 011-00-00191/2005-06 od 2.12.2005. godine
koja kaze sledece:
Ova dopuna takodje kaze i da se ZAKON O ZASTITI POTROSACA i ZAKON O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU ne kose, odnosno da nisu u suprotnosti (kontradiktorni), citiram:
Pokret potrosaca Beograda u saradnji sa njihovim strucnim saradnikom advokatom Dragoljubom Simonovicem organizuje besplatne pravne savete svake subote od 10 do 12h pozivom na telefone 011-3621-338 i 36-16-338.
Korisna adresa:
Bilo bi dobro da svako citira onaj clan zakona za koji misli da bi mogao koristiti kupcima u raznim situacijama npr. prilikom kupovine ili reklamacije proizvoda ili usluge.
Takodje, bilo bi lepo da sa ostalim clanovima foruma podelite svoja iskustva iz prakse kako neko drugi ne bi dosao u istu situaciju, odnosno kako bi znao na koji nacin da reaguje kada dozivi nesto slicno.
DOKUMENTACIJA
1. Zakon o zaštiti potrošača (DOC, PDF)
VAZNI TELEFONI
Trzisna inspekcija
Odeljenje Beograd, Omladinskih brigada 1, tel. 602-555, faks 3117-417
- Odsek za rešavanje prijava građana (dežurna služba), 27. marta 43-45, 3227-376, 3227-788 (07.30-22.00)
- Automatska telefonska sekretarica za prijavu slučajeva neizdavanja fiskalnih računa: 3620-932
Evo nekih delova trenutno vazececih ZAKONA O ZASTITI POTROSACA i ZAKONA O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU:
Po ZAKONU O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, onaj ko pregleda ispravnost reklamiranog proizvoda, odnosno servis, reklamirani proizvod moze drzati najduze 8 dana (citiram clan 13 stav 4)
"Ovlašćeno lice odlučuje o prigovoru istog dana kada je prigovor podnet, a najkasnije u roku od osam dana od dana podnošenja prigovora."
Ovlascena lica su serviseri ili njima nadrdjeni sef ili vlasnik servisa, i oni moraju odluciti istog dana, a najkasnije do 8 dana, o tome da li je proizvod za reklamaciju odnosno za popravku ili za zamenu, odnosno reci da je proizvod ispravan i da radi po propisanim standardima i specifikaciji.
Ukoliko to ne urade mogu biti sudski gonjeni, a podnosilac reklamacije (kupac) ostecena strana, za odstetu moze naplatiti sve moguce troskove koje moze da izmisli odnosno tako izmisljenje i dokaze (tipa "trebao sam raditi posao vredan 5000e i morao je biti gotov u cetvrtak i ja nisam to stigao da zavrsim") servis bi u tom slucaju morao da plati i kamatu na to (npr. provajder bi u slucaju da je ugovorio sa korisnikom internet usluga konstantan pristup bez prekida odredjenom brzinom, bi u slucaju prekida morao da plati stetu koja je nastala usled prekida). Znaci ukoliko korisnik internet usluge moze da dokaze da mu je propala transakcija vredna milion eura bas u tom trenutku mogao bi da tu sumu zakonski naplati od pruzaoca internet usluge, odnosno provajdera; nekom servisu mogao bi se naplatiti i prevoz (poput "2x sam dolazio u prazno u servis", "platio sam taksi jer sam zurio", " telefonske racune jer sam zvao sa mobilnog") ali takodje za sve to se moraju imati dokazi!
Deo ovoga prikazuje clan 35 istog zakona (citiram deo)
"Ako potrošač pretrpi štetu prouzrokovanu proizvodom sa nedostatkom, odnosno neizvršenjem usluge ili izvršenjem usluge sa nedostatkom može da zahteva naknadu štete."
Da ne bude zabune sta je nedostatak na proizvodu - to je bilo sta sto nastane tokom koriscenja u garantnom roku (razlog zbog koga se uredjaj reklamira). Citiram clan 13 istog zakona:
"Potrošač ima pravo prigovora na kupljeni proizvod ili pruženu uslugu, za koje se ne izdaje garantni list, zbog nedostataka koji su nastali u roku od šest meseci od dana kupovine, odnosno izvršene usluge."
Znaci ovde se vidi da kupac garanciju ima na bilo koji proizvod 6 meseci, bez obzira da li mu u radnji kazu da ima samo nedelju dana. Jedina stvar koju bi ljudi iz prodavnice mogli da osporavaju u slucaju nekog tuzenja je to da li ste potpisali garanciju.
Moj savet u vezi toga je da za proizvode preko 6 meseci garancije obavezno potpisete a za proizvode ispod 6 meseci nikako jer ako nije potpisana vi ste je primili ali se zakonski niste slozili (niste prihvatili nedelju dana) i time dobijate mogucnost da preko trzisnog inspektora ostvarite garanciju od 6 meseci u slucaju da je potrebna, odnosno ako trzisni inspektor ne uradi posao da mozete svoju stetu naplatiti putem suda.
Sto se tice vremenskog roka za otklanjanje reklamacije, cuvenih 45 dana je zabluda. Prodavci zbog neinformisanosti ili zbog namere dovode kupce u zabludu.
ZAKON O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU - SLUZBENI GLASNIK Broj 39/96, 20/97, 46/98, 34/2001 i 80/2002 kaze da za izvrsenje imaju najvise 15 dana od dana kada je serviser odnosno za to odgovorno lice utvrdilo da je uredjaj neispravan (citiram deo clana 36):
"Preduzeće i preduzetnici iz stava 3 ovog člana dužni su da potrošača obaveste o odluci donetoj po reklamaciji u roku od osam dana od dana prijema reklamacije i da osnovan zahtev iz reklamacije ispune u daljem roku od 15 dana."
Ukoliko za 8+15 odnosno 23 dana ne urade ono sto su duzni, sve sto sam gore napisao sigurno se moze dobiti na sudu.
Ukoliko Vas mrzi da se akate po sudovima, posle 23 dana mozes otici u inspekciju i za najduze 30 dana inspektor uz dovoljan broj dokaza - znaci prijemnica u servis i sl. zavrsava posao.
ZAKON O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, citiram clan 74 stav 1:
"Ako nadležni inspektor u vršenju nadzora utvrdi da je prodavac odbio da postupi po osnovanom prigovoru potrošača da proizvod sa nedostatkom zameni novim proizvodom ili proizvodom odgovarajuće marke (modela, tipa) ili da vrati iznos plaćen za taj proizvod u visini cene tog proizvoda na dan vraćanja ili da otkloni nedostatak na proizvodu, doneće rešenje kojim će prodavcu naložiti da ispuni zahtev potrošača, odrediti način ispunjenja zahteva i rok za postupanje, koji ne može biti duži od 30 dana od dana kada je rešenje postalo konačno."
I na kraju ovog navodjenja sa pojasnjenjima - imajte u vidu, cisto zbog svoje satisfakcije i ako zelite da im se osvetite, da mogu popiti i kaznu i do nekoliko miliona dinara plus da, zbog nekog, za vlasnika radnje, zasigurno "jeftinog proizvoda", pretrpe zatvaranje na neki broj dana i stetu od nekoliko miliona dinara (citiram clan 77 istog zakona):
"Novčanom kaznom u iznosu od 300.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice ako:
7. vrši prodaju proizvoda za koje nije obezbedio prateću dokumentaciju (garantni list, sertifikat, tehničko uputstvo i uputstvo za korišćenje, dokaz o poreklu proizvoda i dr.), rezervne delove, kontinuirani tehnički servis, odnosno održavanje i popravku na način utvrđen ovim zakonom ( član 13, član 15. tač. 5) i 7), čl. 21. i 23);"
Da ne bude zabune sa clanom 13 ZAKONA O ZASTITI POTROSACA - SLUZBENI GLASNIK Broj 79/05, citiram:
"Ako potrošač pretrpi štetu prouzrokovanu proizvodom sa nedostatkom, odnosno neizvršenjem usluge ili izvršenjem usluge sa nedostatkom može da zahteva naknadu štete."
Kako ne bi ispalo da drzava bez obzira na garanciju za svaki kupljeni proizvod zakonom garantuje (stoji iza kupca) samo 6 meseci izdata je dopuna zakona:
"NAČIN REŠAVANJA REKLAMACIJE POTROŠAČA NA PROIZVOD KUPLJEN SA GARANTNIM LISTOM
Zakon o zaštiti potrošača čl. 34 i 35
Mišljenje Ministarstva trgovine, turizma i usluga, br. 011-00-00191/2005-06 od 2.12.2005. godine
koja kaze sledece:
"Kada su u pitanju tehnički proizvodi za koje se izdaje garantni list u skladu sa zakonom ili ugovorom, uključujući i drugu prateću dokumentaciju (tehničko uputstvo, uputstvo za upotrebu, druge podatke i oznake), davalac garancije, odnosno prodavac je dalje u obavezi da obezbedi:
- rezervne delove, priključne aparate, pribor i druge proizvode bez kojih se tehnički proizvod ne može koristiti prema svojoj nameni, kao i
- kontinuirani tehnički servis, odnosno održavanje i popravku.
Neizvršenje preuzete obaveze održavanja i popravke proizvoda u skladu sa zakonom, odnosno izdatim garantnim listom, daje za pravo potrošaču da traži zamenu proizvoda sa nedostatkom novim proizvodom ili vraćanje iznosa plaćenog za taj proizvod u visini maloprodajne cene tog proizvoda na dan vraćanja ili da prihvati popravku proizvoda u naknadnom roku."
Ova dopuna takodje kaze i da se ZAKON O ZASTITI POTROSACA i ZAKON O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE PROMETA ROBE, VRŠENJE USLUGA U PROMETU ROBE l INSPEKCIJSKOM NADZORU ne kose, odnosno da nisu u suprotnosti (kontradiktorni), citiram:
"Odredbe čl. 34. i 35. Zakona o zaštiti potrošača nisu u suprotnosti sa odredbom člana 36. Zakona o uslovima za obavljanje prometa robe, vršenje usluga u prometu robe i inspekcijskom nadzoru ("Sl. glasnik RS", br. 39/96, 20/97, 46/98, 34/2001 - dr. zakon i 80/2002 - dr. zakon - dalje: Zakon), koji se odnosi na pravo potrošača na reklamaciju u prodajnom objektu.
S obzirom da član 35. tač. 6) i 7) Zakona obavezuje prodavce na malo da robu prodaju sa pratećim ispravama, uz garantni list u skladu sa Zakonom o standardizaciji ("Sl. list SRJ", br. 30/96, 59/98, 70/2001 i 8/2003), to podrazumeva odgovornost prodavca za ispunjenje uslova iz garantnog lista."
Pokret potrosaca Beograda u saradnji sa njihovim strucnim saradnikom advokatom Dragoljubom Simonovicem organizuje besplatne pravne savete svake subote od 10 do 12h pozivom na telefone 011-3621-338 i 36-16-338.
Korisna adresa:
POKRET POTROŠACA BEOGRADA, Slobodana Penezica-Krcuna 9/III, 11000 Beograd-Stari Grad, Telefoni 011-3616 330; 011-3616 338, Fax 011-643 050 i E-mail [email protected]
Poslednja izmena od urednika: