Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Moras videti sa prodavcem kako da se to resi - svakako ti moraju izdati novi racun (insistiraj na tome) da bi imao garanciju 2 godine. Ako ce ti dati samo novog misa (a nema potrebe da insistiras na paketu), onda svakako ne vracas staru podlogu i ne dobijas novu.
 
Poslao sam im sada Email pa javljam kada odgovore (pitao sam da li dobijam novi račun i da li treba da vratim staru podlogu).
 
Primer o reklamiranju, prodaji i ostvarivanju garancije...

Dormeo dušek, reklame svuda i oglašavanje na sajtu, kažu da je garancija 10 ili 15 godina (ne kažu na jezgro ili na deo dušeka već samo "garancija"), zavisno od modela.

Imao (imam) priliku da reklamiran dušek 4-5 godina star zbog nepravilnosti na navlaci (omotaču platnenom) koje su se pojavile 15-20 dana posle kupovine ...
Nisam pre reklamirao jer sam morao slati dušek njima, a nisam imao drugi na koji bi mogao leći, pa sam tek sad posle 4-5 godina u prilici da reklamiram.

Nazovem, upitam, kazu ne podleže navlaka dušeka garanciji od 10-15 godina već samo jezgro dušeka.
Navlaka se ne skida, sašivena i zatvorena sa dušekom, nema rajferšlus tako da je nedeljivi deo dušeka...

Da li je ikome palo na pamet da navlaka dušeka, pogotovo ako se ne skida, ako je skroz zašivena, ne podleže punoj garanciji i da je zaseban deo na koji se ne daje (ne priznaje) garancija od 10-15 godina?
Ja ne vidjeh nikad i nigdje da je naznačeno da navlake ne podležu punoj garanciji od 10-15 godina?
Evo i na sajtu stoji 10 ili 15 godina bez obaveštenja da su navlake samo 2g u garanciji.

Da li oni mene zavlače trgovačkim marifetlucima? :poop:
Da li se oni to lažno reklamiraju i kakve posledice to može da ima?:eek:
Treba li to prijaviti i kome? :devilish:
Da li pokušavati uopšte reklamirati dušek, zbog onog "šut s rogatim se ne može bosti"? :unsure:
Da li i koliko mogu pomoći ovi iz Efektive...? :cool:
 
To znaci da su slepci
Mogli su da ti posalju novu navlaku i imaju kupca koji bi ih preporucivao.
Sledeci put znas sta neces kupiti i to ti je to.
 
Poslao sam im sada Email pa javljam kada odgovore (pitao sam da li dobijam novi račun i da li treba da vratim staru podlogu).
Poštovani,
Ovlašećni servis nije zahtevao da se donese podloga zajedno sa mišem.
Pošto dobijate novi proizvod, dobijate I novu garanciju od 24 meseca, čuvaćete samo reklamacioni zapisnik.
Srdačan pozdrav,
 
Ako vec dobijas novi primerak, na tvom mestu ne bih izlazio iz radnje bez novog racuna.
 
Za ostvarivanje garancije nije neophodan fiskalni racun. Garancija se smatra dokazom o kupovini. Pravilno popunjen garantni list je dovoljan. Cak i ako na stari samo dodaju nove datume na mesto predvidjeno za to. Svi listovi to imaju, ali zapravo retko ko to koristi.
 
A ko još daje garanciju za 2 godine saobraznosti? NAS nema gde da mu dodaju nove datume, jedino ako neće da škrabaju po fiskalnom.

Ovo je ona bezveze situaciju koju je bakara spomenuo. Trust me bro sistem.
 
Ako u reklamacionom zapisniku (sa pecatom i datumom) stoji da je proizvod zamenjen novim, ne mora da insistira na racunu - ima dokaz da je od tog datuma pocela teci nova garancija (tj. saobraznost) od 2 godine.
 
Za ostvarivanje garancije nije neophodan fiskalni racun. Garancija se smatra dokazom o kupovini. Pravilno popunjen garantni list je dovoljan. Cak i ako na stari samo dodaju nove datume na mesto predvidjeno za to. Svi listovi to imaju, ali zapravo retko ko to koristi.
Jedino ako je garantni list pravilno popunjen i sadrzi broj fiskalnog racuna, tj. postoji sekcija, pa prema tome mogu da se vode. Ali, to retko ko radi. Pritom, dosta uredjaja nemaju garantni list ili ako uopste postoji na stranom jeziku je (tipa neki warranty card) ili kao sto rade neke prodavnice sa svojim "garantnim listom" (primer prodavnica na G), koji uopste nema sekciju za popunjavanje broja fiskalnog racuna. Bar koliko se secam.
U sustini, garantni list, sam po sebi je dokaz o garanciji.
 
Nije obavezan broj racuna na garantnom listu. Nigde to nisam video da je iko stavio, a nije definisano ni zakonom da mora da sadrzi.
isto kao sto se pravo saobraznosti moze iskoristiti slipom kartice koji ne sadrzi fiskalni.
 
Ako u reklamacionom zapisniku (sa pecatom i datumom) stoji da je proizvod zamenjen novim, ne mora da insistira na racunu - ima dokaz da je od tog datuma pocela teci nova garancija (tj. saobraznost) od 2 godine.
Realno ovako bi trebalo da bude. Ali u praksi niko ne zna ništa i zakon nije jasan.
Meni su zamenili u GT uređaj novim i odbili da mi daju novu garanciju (ističe za 2 meseca) ali nisam imao živaca da se dalje raspravljam. Uzeo sam stari račun, list s datumom preuzimanja novog uredjaja, pa ako budem imao problema s istim naredne 2 godine ganjaću ih pravnim sredstvima.
 
Ne moze zakon da predvidi i propise svaki detalj - ali kako je za ostvarivanje reklamacije potreban samo DOKAZ O KUPOVINI, reklamacioni zapisnik svakako moze posluziti kao dokaz.
 
Dokaz o kupovini su fiskalni racun, stampani (za firmu), transakcije sa racuna (izvod, slip), cekovi (po racunu banke) ili bilo koja potvrda na mailu da je transakcija izvrsena i vodi se po nekom broju. Sve ostalo nije. Jer ako gledamo garantni list, to moze svaka budala da iscima prijatelja iz neke prodavnice gde radi, da popuni neki, udari pecat prodavnice i nazvrlja neki potpis.
A to sto se tice garantnog lista, neki lik iz Efektive je to ispricao, Kurir je objavio, a pajseri iz Paragraf lex-a su preneli tu vest na svoj sajt, ne citajuci sta je izgovoreno. Taj iz Efektive nema pojma. Jer nigde u svetu ne mozes da ostvaris garanciju bez dokaza o kupovini, navedeno gore.
 
Da li neko zna da li trgovac ima pravo da trazi broj LK od kupca prilikom povrata robe i refundacije za istu?
Iznos je bio 3500 din i u radnji kazu da od uvodjenja nove fiskalizacije broj LK je obavezan podatak.

Nisam uspeo na netu da pronadjem da li je ovo po zakonu.
 
Jeste, po pravilu od uvođenja nove efiskalizacije, prilikom refundacije, prodavac je dužan da unese broj LK od kupca, međutim to je siva zona, pola ih ne traži, jer niko nije dužan da daje LK nikome, osim ovlašćenom licu.
 
Postoji par razloga zasto se radi povrat. Jedno je zakonsko pravo 14 dana za preko interneta. Drugo je ako je uvazena reklamacija pa se vraca novac za neispravnu robu, a trece je kada prodavac izlazi u susret kupcu da zameni nesto sto mu ne odgovara.
Samo u trecem slucaju, prodavac moze da otkaci kupca ako isti nece da da svoj br lk.
u prva dva prodavac mora da se snalazi kako zna i ume.
 
Ako u reklamacionom zapisniku (sa pecatom i datumom) stoji da je proizvod zamenjen novim, ne mora da insistira na racunu - ima dokaz da je od tog datuma pocela teci nova garancija (tj. saobraznost) od 2 godine.
Mislim da je ovo izmenjeno novim zakonom od ove godine. Za zamenjenu robu se produžava postojeća saobraznost uvećana za broj dana koliko je uređaj bio na reklamaciji.
Javiće se već neko ko je pročitao zakon.
 
Meni ostaje nejasno (malo) i nedorečeno pa ću da pitam ponovo i molim da se jasno, nedvosmisleno, direktno odgovori...
1. Da li prodavac (ne servis, ne uvoznik) MORA izdati novi fiskalni račun kada se pokvaren uređaj (stvar, šta god) menja za novi uređaj?
2. Da li se prava iz saobraznosti mogu ostvariti na zamenjen uređaj AKO NIJE izdat novi fiskalni a ima se zapisnik o zameni i prošlo je više od 2 godine od kupovine a manje od 2 godine od zamene za novi?
3. Da li se prava iz garancije (po garantnom listu) na 2 i vise godina, mogu ostvariti ako je uređaj zamenjen a NIJE izdat novi fiskalni a ima se zapisnik o zameni i nema se novi garantni list s novim datumima?
Šta kaže zakon, pravila poslovanja, ne sta mi mislimo, sta "logika" nalaze",
Ne volim to "veruj mi moze", "sive zone", ne uzdam se "u poverenje kupca u prodavca, servis i uvoznika"...
 
Mislim da je ovo izmenjeno novim zakonom od ove godine. Za zamenjenu robu se produžava postojeća saobraznost uvećana za broj dana koliko je uređaj bio na reklamaciji.
Javiće se već neko ko je pročitao zakon.
Zakon o zasititi potrosaca je jos uvek od prosle godine, ali u njemu nista ne pise da li zamenom pocinje da tece iznova. Kao da su obrisali te delove vezane za zamenu proizvoda u odnosu na prethodni (pocinje da tece iznova).
A i da uvedu nesto da ti produzavaju garanciju starog proizvoda, a zamenom novog, to nikako ne bi smelo. Prvo, SN broj je drugi i ostalo sto ga prati. Drugo, totalno je drugi uredjaj u pitanju, koliko god to bio isti model. Postoje online registracije uredjaja za garanciju (5 godina, 10 godina....itd), tu se unosi datum kupovine, SN, i ostali parametri za registraciju. I kako ce onda kompanija ili ko god drzi online produzenje garancije da ti registruje sa starim fiskalnim, a nov ti je uredjaj i nov SN? Kako da ti u tom delu poveruju da nesto nisi ti muljao?
Prema tome, mora da se stornira racun, izbaci novi i da se popuni novi garantni list sa podacima uredjaja (ako ide garantni list).
Da se dopunim, garancija se daje na kupljen uredjaj i tu ti garantuju npr. 5 godina bas za taj uredjaj. Ako bi se islo logikom da ti zamene uredjaj novim i da ti samo nastave garanciju, a tebi je proslo 4.5 godina do kvara i ostalo je 0.5 godina za novi, kako smeju uopste da ti daju 0.5 garanciju za nov uredjaj? To bi znacilo da se krsi garancija za nov uredjaj i da ti kaze da imas pola godine ili jos surovije 2 dana do isteka garancije.
 
Poslednja izmena:
To za novi račun je malo komplikovana tema. Ako si ti kupio nešto po recimo 50k rsd, a prilikom zamene taj artikal košta 80k zbog inflacije ili 25k zbog modela uređaja koji je pri EOL, po kojoj ceni bi ti se kucao novi račun? Ako je 80k na čiji trošak ide razlika jer je ulaz nove robe po novim cenama? A ako je 25k onda bi dobio novi uređaj sa novim saobrazim rokom i povrat novca što je nesrazmerno opterećenje za trgovca i u jednom i u drugom slučaju?
Trgovac ne sme da podiže cenu prilikom kucanja računa, može samo da je smanji u odnosu na trenutnu mp ili da ona ostane ista.
Te produžene garancije uz registraciju nisu saobraznost, i kao takve se drugačije tretiraju. Može da se proveri da li i zamenjen uređaj može da se registruje uz potvrdu o zameni, ima brdo call centara tih brendova koji nude tu opciju.
Inače od ove godine te artikle sa produženom garancijom uz registraciju trgovci nisu dužni da primaju prilikom reklamacije. To je nešto što ti proizvođač nudi više nego što je zakonom propisano i uslovljava te nekim dodatnim uslovima (pročitati uslove koji stignu na mail prilikom registracije).
Da se vratim na početak...u zakonu nije navedeno da mora novi račun kada se menja roba, već dokaz o zameni. Kao što i za reklamaciju nije potreban isključivo fiskalni račun već dokaz o kupovini (slip pos terminala, izvod iz banke, potpisan ugovor o kreditu...).
 
Ala si ti zamrsio ovde. Nijedan prodavac ti neće dati robu koja je poskupela 50% u međuvremenu, refundiraće ti (setimo se prakse kada su hardovi poskupeli). Kucaće cenu po kojoj se proizvod prodaje, koju drugu?
Reklamacioni postupci postoje desetinama godina, ti kao da se nikad sreo sa ovim ranije.
Što se tiče pitanja ko će da snosi trošak - na kraju to bude uvoznik, koji i garantuje da će roba koju je uvezao funkcionisati bar 2 godine kako je zamišljeno. Zato se i šalje u ovlašćene servise, a ne rešava se po nahođenju prodavaca.
 
Nisam zamrsio. Napisao sam moguće razloge zašto se ne izdaje novi fiskalni račun.
Trošak snosni uvoznik, tako je, zato se izdaje potvrda o zameni.
 
evo i ja da se javim.
8 dana je trebalo da stigne overen garantni list iz Shopstera, šta reći... Bitno da je stigao na kraju. naravno nisu bili u stanju da popune tip aparata, model aparata, serijski broj, datum prodaje, broj fiskalnog isečka.
bitno da su lupili pečat i potpis.
 
To za novi račun je malo komplikovana tema. Ako si ti kupio nešto po recimo 50k rsd, a prilikom zamene taj artikal košta 80k zbog inflacije ili 25k zbog modela uređaja koji je pri EOL, po kojoj ceni bi ti se kucao novi račun? Ako je 80k na čiji trošak ide razlika jer je ulaz nove robe po novim cenama? A ako je 25k onda bi dobio novi uređaj sa novim saobrazim rokom i povrat novca što je nesrazmerno opterećenje za trgovca i u jednom i u drugom slučaju?
Trgovac ne sme da podiže cenu prilikom kucanja računa, može samo da je smanji u odnosu na trenutnu mp ili da ona ostane ista.
Te produžene garancije uz registraciju nisu saobraznost, i kao takve se drugačije tretiraju. Može da se proveri da li i zamenjen uređaj može da se registruje uz potvrdu o zameni, ima brdo call centara tih brendova koji nude tu opciju.
Inače od ove godine te artikle sa produženom garancijom uz registraciju trgovci nisu dužni da primaju prilikom reklamacije. To je nešto što ti proizvođač nudi više nego što je zakonom propisano i uslovljava te nekim dodatnim uslovima (pročitati uslove koji stignu na mail prilikom registracije).
Da se vratim na početak...u zakonu nije navedeno da mora novi račun kada se menja roba, već dokaz o zameni. Kao što i za reklamaciju nije potreban isključivo fiskalni račun već dokaz o kupovini (slip pos terminala, izvod iz banke, potpisan ugovor o kreditu...).
Ako ti menjaju za isti uredjaj, nezavisno od promene cene, stornira se i kuca se ista cena sa prethodnog racuna. Jer ne vracaju novac u tom slucaju, osim ako nisi izricito trazio u prvih 6 meseci od kupovine, a nastalog kvara u tom periodu. Ako ti menjaju za uredjaj istih ili slicnih karakteristika, uglavnom ce to isto uraditi, jer nemaju oni veliki gubitak na proizvode koji su se pokvarili, s obzirom koliko deru na marzama, (sto se tice skoka cena, zbog inflacije primera radi, skok cena u nabavci je negde izmedju 3-7 odsto), i za to ide odobrenje category managera centrale koja drzi prodavnice ili ko god je vec zaduzen za to. Ali, desava se da kada oni to ne mogu da urade, mogu da ti vrate novac, pa ti kupujes sta god hoces, u slucaju da je probijen rok od 6 meseci (uredjaj je crkao 6+ meseca). U tom slucaju, da li ces kupiti na popustu nesto drugo ili dodati novac, to je tvoja stvar. Cak se desava da servis, preko uvoznika posalje nov uredjaj u prodavnicu, gde si izjavio reklamaciju i tako ti zamene, opet uz storniranje.
I ako opet sagledamo taj novcani deo "inflacija", radnje mogu da u bilo kom trenutku daju popuste, akcije, kako god ih zvao. I sa time imaju dobru zaradu. Npr. TV koji kosta 65 hiljada za kes, spuste na 55 hiljada za kes, rate, sta god. I opet na tome imaju dobru zaradu (marza). Pa drze nekoliko dana tu cenu, pa opet malo stanu, pa opet akcija. Gledano ovako, TV koji sam kupio, dobio sam dodatni popust, jer sam radio u maloprodaji jedne prodavnice i to na vec postojeci popust. Da ne racunam moj dodatni popust, cenu koju sam naveo, malo gore u tekstu, to je cena za taj TV bez i sa popustom. I taj TV, kako odem na stranicu te prodavnice, uvek je na popustu. Upravo i sada. Tako da TV koji je placen 55 hiljada, a vrati se na cenu od 65 hiljada u toku odobrene garancije, moze se stornirati i izdati novi racun sa tom istom cenom sa prethodnog racuna. To nije nikakav problem prodavnicama.

Ono sto je zabrinjavajuce i to nije nesto sto se dogadja sada ili od skora, to je jajarenje servisa/servisera. Ako uredjaj ima neki defekt, koji nije prouzrokovan nemarom korisnika, vrlo cesto se dogadja da odredjeni servisi odbiju reklamaciju (ne racunam ono u prvih 8 dana "odbijena reklamacija, ali saljemo u drugi servis"). Philipsov servis za TV, je poznat po tome. Jedan od dva Sony servisa, mada je to bilo davno, ista prica, jer ih mrzi da rade. Itd...itd. Ves masina riknula, dodje serviser, vi ste sjbali. Zoves drugi, ovaj kaze "ma nikakav problem" tu je kvar zbog toga i toga, desava se, jer je serija takva sta god od odgovora, pa popravi ili da nalog za zamenu, shodno problemu. Tako sam davno, davno, zamenio Sony TV koji je imao najgori panel na svetu. Ove prve bolelo uvo, otisao na NBGD gde mi cak covek pokazao u servisnom softveru koji je panel dosao, upisao i potpisao zamenu i zamenio za LG TV.
Da navedem primer maloprodaje gde sam radio. Donesu nov televizor, neka zelena linija koja se pojavila posle par dana od kupovine. Ovi vrate iz servisa, ukljucimo TV, opet zelena linija na istom mestu. Jedan od malih primera da serviseri nisu nista takli, pa cak i da su ukljucili i pogledali, pravili se mutavi. Naravno, pre slanja na servis, fotografise se stanje uredjaja, kao i defekt i sa unosom u softver za reklamacije (web interface) dostavljaju se i fotografije.
 
Ti si radio u nekoj prodavnici gde su drali sa marzama, gde inace nije. Ne moze u jednoj radnji da bude TV 180.000, a u drugoj 165.000 i u drugoj je ista marza kao i u prvoj.

Skok cena za sada bele tehnike je izmedju 12-18%.
 
Nazad
Vrh Dno