Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ja kada sam upitao čemu to, koliko sam razumeo, reče lik kao ne bi bilo u redu da se ispostavi da nešto nije u redu pa da se to vraća a ja kao nisam hteo da se roba pregleda, tako nešto. (a reče dešava se to baš). Mislim mene nije bila briga preterano, nisam ni stavio potpis nego neku škrabotinu, jer nije bilo za mene... A bio je tablet neki, i stvarno mi bilo glupo da se otvara i proverava kada je za poklon, mada da sam kupovao sebi onda bi svakako želeo da vidim na licu mesta da je ok.

U Gigatronu su mi takođe insistirali na otpakivanju i proveri, a ja sam bio u fazonu hoću sam kući lepo sa merakom to da otpakujem, nisam hteo, lik je rekao dobro, ali ako bude nekih problema... ostao je nedorečen, ali u fazonu nemoj posle da se žališ... Ali nije bilo nikakvog potpisivanja.

E onda sam kasnije razmišljao o tome i računam da je stvarno bio neki defekt uređaja ili oštećenje da li bi taj radnik mogao da kaže. pa ti nisi želeo da pregledaš i pogledaš uređaj.

A opet koliko znam nema zakona koji kaže da ti na licu mesta moraš da se uveriš u ispravnost uređaja...
 
Razumem da se na ovaj način otklanja uvid u očigledna fizička oštećenja.

Ali ja necu, ne mogu i ne želim da u roku od 5 minuta u radnji gledam mrtve piksele i slične sitnice koje se objektivno uočavaju tek nakon korišćenja uređaja a ne prilikom kupovine.

Bukvalno nas teraju da ubuduće kupujemo sve online jer ti to daje najveća prava.
 
Ja razumem i prodavce, ali sami su birali čime će da se bave. Ako nemaju likvidnost i solventnost da se bavim tim poslom neka stave ključ u bravu. Nije dužan kupac da njima olakšava poslovanje.

Izmišljanje dodatnih papira i traženje korisniku da ih potpiše je totalna izmišljotina na koju, koliko sam upoznat, nemaju nikakvo pravo.

Bolje da su platili lobiste da ima proguraju neki član zakona. Jeste da je nas opet deru ko korisnike, ali bar deru po zakonu koji moramo i mi oni da poštuju.

Ovo je divlji zapad. Šta ja treba da uradim sledeći put, da izvadim papir na kome piše da mi prodavac potpisuje da pod punom materijalnom, ličnom, odgovornošću proizvod ispunjava sve što je on naveo?

Mislim stvarno...
 
Taj papir sto se potpisuje vi njime potvrdjujete da je uredjaj FIZICKI ispravam, znaci ako dodjete kuci i on je DOA ide regularna reklamacija i cao zdravo, imao sam mnogo situacija pogotovo kod MKA koji se najcesce kupuju za poklon, kolega/nica ne otvore u radnji, kupac odnese pa se vrati kroz par sati i kaze polomljeno, i ono stvarno polomljeno i ko je kriv? Ako zamenim na svoju ruku ja cu iz svog dzepa platiti par hiljada dinara, a to nijednom prodavcu ne pada na pamet, a opet je i kupac tu u losem polozaju, jer mozda stvarno je dobio polomljeno, ali ajde ti dokazi, a opet nije se otvorilo u radnji i tehnicki prodavac se oprao kada je taj uredjaj izasao iz radnje.. Ovo se odnosi na kupovinu u radnji, ako se desi posle dostave imas 24h rok da prijavis, pa se to resava kroz par dana bar je tako bilo u Winwinu gde sam radio. Kada je THM kupila pobegao sam, nije vise to to..
A kolegi sto nece da zamene znaj da ili je datum kupovine dalek ili nece da se cimaju, ako je fabrika svi menjaju, to smo mi redovno radili pogotovo ako kupac hoce skuplji uredjaj, tako da idi u drugu radnju, ako si u Bg idi u Ustanicku, oni se uvek trude da izadju u susret i ok su, radio sam tamo kao promoter i generalno se trude pa vidi sa njima.
 
To potpisivanje je svakako bezveze. Kolikom se često ikome i desi da nešto polomi odmah pri kupovini, skoro nikad... A taj trošak ni ne treba da snosi prodavac već uvoznik, odnosno posredno proizvođač. Ako je sve legalno.

Posebna je stvar da u radnji ti možeš da gledaš uređaj, i veoma lako da ne primetiš fizičko oštećenje. Eto, ja s mamom i tatom u Gorenje prodavnici, gledamo mikrotalasnu, i kažemo "hoćemo ovu". I kažu oni, "OK, samo nemamo tu na stanju, a ova izložena je fizički oštećena. Bila je na gornjoj strani fizički oštećena, i niko od nas to nije primetio iz prve!

Druga prilika, kupovao gomilu stvari za kupatilo, slavine i tako to. Otvarali su oni opet i tamo kutije da se pogleda da li je sve OK, i opet, dođemo kući, i slavina umivaonika ulubljena... Ipak su nam je zamenili, bili su pošteni iako se jedan od prodavaca iznervirao.

I ovo sad je malo čak i zamena teza, ovo što se traži na potpis nije potvrda da nema fizičkog oštećenja, već da je ispravan - što ne možeš znati.

Ali priznajem da ovo jeste nezgodna stvar. Mogli bi prodavci možda i da odbijaju ovakve pritužbe pod izgovorom da je uređaj fizički oštećen, i tako da te otkačinju bez obzira što si u prvu. A možda i ima nešto u zakonu na tu temu, nisam siguran. 🤔
 
Sad, ja opet...😁
Ako zamenim na svoju ruku ja cu iz svog dzepa platiti par hiljada dinara, a to nijednom prodavcu ne pada na pamet
Ali to par hiljada gubi baš prodavac, u smislu zaposleni, ili firma? Jer meni ovo liči na lošu poslovnu politiku firme pre svega... Treba firma imati neku politiku po ovom pitanju koja bi bila sasvim jasna, i nikako da nešto ide iz džepa zaposlenog.
 
Zaposleni gubi, znaci ti kupis npr seckalicu, i ne otvori se u radnji (one najcesce budu izlomljene jer su im knap pakovanja pa i nemaju neku zastitu, a svi znamo kako se to prevozi), ti je doneses kuci sav srecan kad ono mucak, pukla posuda i okrnjena plastika na gornjem delu gde se ukljucuje, ti pobesnis i dodjes u prodavnicu i deres se na radnike jer su ti uvalili polomljenu stvar, a opet kako ja kao prodavac da znam da je nisi sutirao kao Ace Ventura kada dostavlja paket? Zato se otvara pred kamerama, jer ako ja otvorim i vidim da je slomljeno operem sebe, dam ti novu odmah na licu mesta, ovu razduzim kao da je slomljena pri prezentaciji kupcu i cao zdravo. A ovako kada ti ne zelis da se otvori i kada izadjes iz radnje, moja odgovornost za fizicko stanje robe prestaje, zato kazem ne morate da potpisujete papir koji vam stavljaju pod nos jer nije po zakonu koliko znam, ali insistirajte da se pakovanje otvori, jer ako je neispravno samo po sebi kada dodjete kuci resice se reklamacijom, ALI ako je cuknuto ili slomljeno pisi propalo, samo uzmete to sto ste kupili i bacite u djubre pa kupite drugi. Zato sta god da se uzima obavezno otvarajte da posle glava ne bi bolela 😊
 
Cela ta priča je sigurno u svetu rešena nekim zakonom a ne ad hock izmišljenim papirima...

A kao drugo. Šta vredi znati da li nije ulubljeno, pokidano, razbijeno kad može da ne radi. A može da ne radi i zato što je palo kupcu po izlasku iz prodavnice, i radniku dok je sređivao prodajno mesto, i onom radniku što je uneo u prodajno mesto i onom što je u Amsterdamu prepakivao i onom u Kini što je skinuo sa proizvodne trake.
 
Meni je zanimljiva ta razlika između online kupovine i kupovine na licu mesta... Dakle ako naručujem blender online, šalje se fabrički zapakovano, neotvarano, i kada mi stigne i ja ga otvorim i primetim neko oštećenje lepo prijavim, vratim zamenim.
Ali ako po isti taj blender idem u radnju onda bi trebalo da se otvara na licu mesta, da se uverimo i prodavac i ja da je sve u redu, a ne da odbijem pa da ga vratim išutiranog.
Ali ovaj što sam kupio online, njega mogu recimo da šutnem i okrnjim, vratim i da ne napravim ni prodavca ni radnju budalama.

Da li je pametno na licu mesta pregledati sve čisto da sebi olakšaš posao ako je stvarno nešto oštećeno, pa jeste sigurno... Ali ne može to biti uslovljavanje, a posebno ne logika neke zaštite prodavca ili kupca...
 
@perafilozof
Nije, ali je i proizvođaču i prodavcu u interesu da reši ovakve stvari u korist kupca.
 
Po meni, to je sve čist bezobrazluk prodavnica (ne prodavaca, već baš tih gazda). Kvarni do zla Boga.
a opet kako ja kao prodavac da znam da je nisi sutirao kao Ace Ventura kada dostavlja paket?
Za to sam siguran da plaćamo cene uređaja takve da je čak i rizik od Ace Venture uračunat. Sigurno je zanemarljiv udeo oštećenih stvari koje kupci donesu u radnju, a da je kupac kriv.

I tako, sve to uračunato, ali naš uvoznik i prodavci (njihove gazde) to hoće da gledaju direktno kao svoju zaradu. Đubrovski kao kad vam nastavnik u školi naručuje udžbenike od 700 dinara, pa toliko traži i od učenika, a zbog kupovine na veliko cena bude 600 umesto 700. I onda to govore međusobno kako je to nagrada za nastavnika što je đacima preporučio taj udžbenik, a ne popust koji bi trebali i đaci da imaju. Odvratno!
Zato sta god da se uzima obavezno otvarajte da posle glava ne bi bolela 😊
S tim se svakako slažem. U krajnjem slučaju, najpovoljnijem po mene, što bi se i vozio nazad do prodavnice i objašnjavao.
 
Nije mi jasno kako može kupac da ima veća prava kad nešto kupuje online, od prava kad to isto kupuje od istog prodavca “offline”?
Neka mi neki pravnik to objasni, ako može/želi/zna.
Jer prava kupca valjda trebaju da budu identična, bez obzira na način kupovine.
 
Pa ideja je ta kada ti kupuješ nešto online, kupuješ robu na neki "polu-neviđen" način, na daljinu jelte...

Mislim da se to pre svega odnosi na "uvid"... Ako kupiš recimo telefon online i ne svidi ti se boja, imaš pravo da ga vratiš baš iz razloga jer ti se ne sviđa boja jer nisi uređaj kupovao u prostorijama prodavca gde si neposredno mogao da stekneš taj uvid...
Konkretno to se meni desilo sa telefonom za devojku, kupljen u radnji, otvoren, nije joj se baš svidela boja, hteli da zamenimo, i nisu izašli u susret...

Glupa je postavka prosto, jer online imaš "veća" prava jer imaš pravo da ti se ne svidi, da se predomisliš, da odustaneš, da zameniš...
A kada si u prodavnici, ideja je da možeš da vidiš šta kupuješ, da ti je prosto omogućeno da "percipiraš" taj uređaj kao svestan akt odabira i kupovine...
 
Kupovanje "Na daljinu" je postojalo i pre telefona a kamoli interneta. Još kod Sears-a u .19 veku kupovinom preko kataloga si mogao da vratiš ako ti se ne sviđa ili nije tačno ono što si naručio. Isto opravdanje, nisam video šta mi šalju.
 
Jeste kataloška prodaja i dalje postoji u radnjama koje imaju tradiciju za to, ali EU je morala da smisli zajednička pravila koja važe za celu uniju da bi olakšali i podsticali trgovinu unutar iste. Srbija je u ovom slučaju samo preuzela zakon.
 
Pa to zakonodavci ostave rupe u formulacijama, sto iz sns nepismenosti i neznanja, sto iz namerno ostavljenog manevarskog prostora za "preduzetnike" (citaj: NALED direktive).
 
Uf.....

Kada kupuješ van prodavnice, smatra se da nisi neposredno pogledao/poverio proizvod na opšta svojstva zbog kojeg ga kupuješ i onda stičeš pravo da ga isprobaš u sopstvenom domu. Ako ne odgovara, vraćaš ga.
To ne uključuje ispravnost (koja se podrazumeva) i kojoj nije namenjen taj rok od 14 dana. Neispravnost (što uključuje i fizičko oštećenje) se rešava reklamacijom, i kad je proizvod dead on arrival. Nije idealno, ali je takav tekući propis.
 
I tu tome je donekle nebuloza... Da se vratimo na priču o recimo blenderu...

Kupim ga online, probam, i shvatim da mi nije dovoljno jak, šaljem ga nazad...

Kupim ga u prodavnici, tamo mogu da ga pogledam, ali neće mi sigurno dati da u njemu blendujem nešto, odem kući, shvatim da nije to to, i ako hoću da ga vratim, pitanje je da li ću moći... Možda negde izađu u susret, drugde neće...
 
Pa, da, ali kupiš sliku online i shvatiš da je premala i da boje nisu kao na fotografiji, pa je vratiš u 14 dana.

S druge strane, vidiš liku u galeriji, oceniš da ti je ok i kupiš. Ako ti se posle ne uklapa u kolorit ili pod osvetljenjem koje imaš u prostoriji - jbga.

Nije "na zapadu" ništa bolji zakon, ali jesu odnosi izmedju kupaca i prodavaca, pa makar i samo ishodima spornih situacija...
 
Nije "na zapadu" ništa bolji zakon, ali jesu odnosi izmedju kupaca i prodavaca, pa makar i samo ishodima spornih situacija...
“Zapad” se od ovog našeg gliba razlikuje u jednoj bitnoj stvari, tamo se zakon sprovodi, a kod nas se tumači.
Ja sam skoro napisao moje iskustvo sa online kupovinom sa DE sajta….dali su mi mesec dana da odustanem od proizvoda ako mi ne odgovara, bez ikakvog uslovljavanja. A prvi put kupujem kod njih i ko zna kad/da li ću.
 
Na zapadu je često politika prodavaca i nadilazi tih 14 dana pa daju 30 ili više dana za povrat. Pa Walmart daje pravo bezuslovnog povrata 90 dana...
Ali to su neke druge dimenzije... Tamo prvo se posluje u skladu sa pravima, a dodatne privilegije su u korist kompetitivnosti.

Mada bi opet trebalo biti realan... Mislim da je Srbija daleko od tržišta zapada, u smislu da naše tržište prosto nema tu "berićetnost" robe, logistike i ekonomije da bi se roba bezbrižno vraćala, menjala, i da bi prosto kupci uživali bezuslovan konformitet modernog konzumerskog poslovanja.
 
vratite se na temu, diskusija ne ide u dobrom pravcu
 
Pozdrav ljudi !

Kome se obratiti za reklamaciju WD Black hard diska ,koji ima 5 godina garancije, kupljenog pre 2 godine ?

Kupljen je u EMMI-u, koji je sada Tehnomanija, i Tehnomanija kaze da su oni odgovorni do 6 meseci.

Pisao sam WD-u, jos uvek nema odgovora.

Sta sada ?
 
Rekoh ti tamo, nosi dobavljacu.
oni imaju direktan interes to da ti zamene.
 
šta se dešava sa garancijom ako se radnje u kojoj je kupljen uređaj u međuvremenu zatvore?
npr. winwin trenutno ima dobre popuste i najpovoljnije cene ali se već mesecima priča o njegovom zatvaranju, otpuštanju radnika, preuzimanju od strane tehnomanije i sl
 
šta se dešava sa garancijom ako se radnje u kojoj je kupljen uređaj u međuvremenu zatvore?
npr. winwin trenutno ima dobre popuste i najpovoljnije cene ali se već mesecima priča o njegovom zatvaranju, otpuštanju radnika, preuzimanju od strane tehnomanije i sl
Prodavac nije isto sto i davalac garancije. Sve te firme ne uvoze nista vec samo preprodaju.
Tehnicki, trebalo bi da uvoznik zavrsi sve normalno, ali ih uvek mozes kontaktirati sa konkretnim pitanjem. Imas za svaki proizvod deklaraciju (online) i pise ko je uvoznik pa mozes da ih zovnes.
 
Nazad
Vrh Dno