Nije sve samo u novcu, daću dva veoma važna razloga, jedan iz ugla korisnika, a drugi iz ugla restorana.
Od pojave servisa za dostavu, ja kao korisnik nikad više ne naručujem iz restorana koji imaju sopstvenu dostavu, zato što mi je sa njima u proseku daleko lošije iskustvo, uglavnom po pitanju brzine dostave, a nekad i snalaženja tj. neophodnosti da me zovu na telefon, jer verovali ili ne, u 2022. godini neki ne koriste navigaciju, nego traže adresu i broj na tradicionalan način. Čak iako koriste navigaciju, mnogo adresa ima nekakav problem na mapi, da ne prikaže tačno gde je ulaz. A tog problema nema kod ovih servisa gde se tačno namesti pin na mapi.
Naravno da ponekad i te sopstvene dostave budu brze, ali u većini slučajeva im treba oko sat vremena da stignu na moju adresu, dok se neretko dešava da bude i sat i po, a u ekstremnim slučajevima bude i dva sata čekanja. Da ne govorimo o hladnoj hrani. A Wolt, Glovo i CarGo mi uvek stignu za oko 30-40 minuta. Otprilike duplo brže i daleko pouzdanije. Nije to jedina prednost, ima još dosta sitnijih, npr. ako su iz restorana nešto zaboravili ili pogrešno poslali, vrlo brzo će doći sledeći dostavljač da mi to donese, prosto jer je odmah dostupan.
A oni koji uopšte nemaju prisustvo na ovim servisima, a nemaju ni onlajn naručivanje i plaćanje na svom sajtu, to tek ne dolazi u obzir, jer mi ne pada na pamet da zovem telefonom i diktiram adresu svaki put, kao i da pripremam keš i raskusuravam se sa dostavljačima. Kad se setim pre više godina koliko puta se desilo da dostavljač nema kusur, pa moramo da izađemo do trafike ili negde da bismo razmenili novac... Koje mučenje...
Iz ugla restorana, kad bih ja bio vlasnik koji ima dobar kvalitet i izbor jela, nikad ne bih dozvolio da se utisak naruši lošom i sporom dostavom. Tako da, oni koji štede i plaćaju npr. samo dva sopstvena dostavljača, imaće često problem kad se pojavi "špic" naručivanja i dostavljači prosto ne mogu da postignu da odu na toliko adresa. Ili će morati da odbiju porudžbine (što se skoro nikad ne dešava) ili će da prihvate znajući da će mušterija dobiti hranu tek za sat i po. Vlasnik će misliti da je odlično uštedeo jer jedan dostavljač odnese 5 narudžbina, ali tu ima više problema - ne samo da on ne može da preuzme nove narudžbine koje dolaze i čekaju dok je on u putu, nego i dok dostavljač dođe do tog petog naručioca, hrana dolazi skoro hladna. Dakle opšti raspad sistema i veoma loš utisak o restoranu. A ako vlasnik odluči da ima veći broj svojih dostavljača (npr. kao Big Pizza), rešio je sve te probleme, ali naravno onda ima finansijski problem, jer će dobar deo vremena besposleni dostavljači da sede u lokalu.
Dakle, ako se neki vlasnik restorana odluči za sopstvenu dostavu, postoje samo tri moguća scenarija:
1. Premalo dostavljača: niski troškovi za vlasnika, loša i spora dostava.
2. Previše dostavljača: visoki troškovi za vlasnika, odlična i brza dostava.
3. Idealan balans dostavljača: gotovo je nemoguće postići jer potražnja nije konzistentna.
I umesto da vlasnik restorana ima glavobolju oko toga i da potencijalno ili narušava utisak o svom restoranu zbog spore dostave ili da ga mnogo košta veći broj dostavljača, lepo prepusti to specijalizovanim servisima koju pružaju dostupnost dostavljača u svakom trenutku po potrebi, prema trenutnoj potražnji. To je taj idealan balans - vlasniku restorana ne može da se desi da preplati dostavljače, nego plaća tačno onoliko koliko ima dostava; niti može da ima sporu dostavu zbog nedovoljno dostavljača.
Od pojave servisa za dostavu, ja kao korisnik nikad više ne naručujem iz restorana koji imaju sopstvenu dostavu, zato što mi je sa njima u proseku daleko lošije iskustvo, uglavnom po pitanju brzine dostave, a nekad i snalaženja tj. neophodnosti da me zovu na telefon, jer verovali ili ne, u 2022. godini neki ne koriste navigaciju, nego traže adresu i broj na tradicionalan način. Čak iako koriste navigaciju, mnogo adresa ima nekakav problem na mapi, da ne prikaže tačno gde je ulaz. A tog problema nema kod ovih servisa gde se tačno namesti pin na mapi.
Naravno da ponekad i te sopstvene dostave budu brze, ali u većini slučajeva im treba oko sat vremena da stignu na moju adresu, dok se neretko dešava da bude i sat i po, a u ekstremnim slučajevima bude i dva sata čekanja. Da ne govorimo o hladnoj hrani. A Wolt, Glovo i CarGo mi uvek stignu za oko 30-40 minuta. Otprilike duplo brže i daleko pouzdanije. Nije to jedina prednost, ima još dosta sitnijih, npr. ako su iz restorana nešto zaboravili ili pogrešno poslali, vrlo brzo će doći sledeći dostavljač da mi to donese, prosto jer je odmah dostupan.
A oni koji uopšte nemaju prisustvo na ovim servisima, a nemaju ni onlajn naručivanje i plaćanje na svom sajtu, to tek ne dolazi u obzir, jer mi ne pada na pamet da zovem telefonom i diktiram adresu svaki put, kao i da pripremam keš i raskusuravam se sa dostavljačima. Kad se setim pre više godina koliko puta se desilo da dostavljač nema kusur, pa moramo da izađemo do trafike ili negde da bismo razmenili novac... Koje mučenje...
Iz ugla restorana, kad bih ja bio vlasnik koji ima dobar kvalitet i izbor jela, nikad ne bih dozvolio da se utisak naruši lošom i sporom dostavom. Tako da, oni koji štede i plaćaju npr. samo dva sopstvena dostavljača, imaće često problem kad se pojavi "špic" naručivanja i dostavljači prosto ne mogu da postignu da odu na toliko adresa. Ili će morati da odbiju porudžbine (što se skoro nikad ne dešava) ili će da prihvate znajući da će mušterija dobiti hranu tek za sat i po. Vlasnik će misliti da je odlično uštedeo jer jedan dostavljač odnese 5 narudžbina, ali tu ima više problema - ne samo da on ne može da preuzme nove narudžbine koje dolaze i čekaju dok je on u putu, nego i dok dostavljač dođe do tog petog naručioca, hrana dolazi skoro hladna. Dakle opšti raspad sistema i veoma loš utisak o restoranu. A ako vlasnik odluči da ima veći broj svojih dostavljača (npr. kao Big Pizza), rešio je sve te probleme, ali naravno onda ima finansijski problem, jer će dobar deo vremena besposleni dostavljači da sede u lokalu.
Dakle, ako se neki vlasnik restorana odluči za sopstvenu dostavu, postoje samo tri moguća scenarija:
1. Premalo dostavljača: niski troškovi za vlasnika, loša i spora dostava.
2. Previše dostavljača: visoki troškovi za vlasnika, odlična i brza dostava.
3. Idealan balans dostavljača: gotovo je nemoguće postići jer potražnja nije konzistentna.
I umesto da vlasnik restorana ima glavobolju oko toga i da potencijalno ili narušava utisak o svom restoranu zbog spore dostave ili da ga mnogo košta veći broj dostavljača, lepo prepusti to specijalizovanim servisima koju pružaju dostupnost dostavljača u svakom trenutku po potrebi, prema trenutnoj potražnji. To je taj idealan balans - vlasniku restorana ne može da se desi da preplati dostavljače, nego plaća tačno onoliko koliko ima dostava; niti može da ima sporu dostavu zbog nedovoljno dostavljača.