Šta je novo?

Mobi Banka (ex Telenor Banka)

Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
Ali kako sme da otera debitni racun, uz elekronsku autorizaciju (preko kartica), u nedozvoljeni minus? Kada je cela poenta debitnih kartica da ne moze u minus ispod raspolozivih sredstava.
To je pitanje za zakonodavca. Ako je dozvolio banci da to radi - banke će raditi. Poenta je da to može da se desi u 2 slučaja:
- Greška u fajlu za knjiženje
- Transakcija odobrena bez autorizacije
I to nije nikakav specijalitet Telenor banke, stvarno ne vidim čemu toliko iznenadjivanje. Ovo je zemlja u kojoj se čekovima bez pokrića mahalo na sve strane decenijama.
 
Ali cek nema elektronsku autorizaciju, i mora se nekako garantovati njegova naplata.
Kartice imaju.

Greska u fajlu za knjizenje - kako bi ovo smelo da otera racun u nedozvoljeni minus? Zar ne bi trebala da ima dodatna provera ne samog fajla vec i status racuna, tj. stanja?
Transakcija odobrena bez autorizacije - ovo je moguce za elektronske transakcije??

TB je ovde samo specificna sto ima nekoliko slucajeva u isto vreme. A do sada sam, van TB, samo jedan slucaj video proveren za tako nesto (i neproveren i proveren, samo jedan!), u Intesi.
 
Ali cek nema elektronsku autorizaciju, i mora se nekako garantovati njegova naplata.
Kartice imaju.

Greska u fajlu za knjizenje - kako bi ovo smelo da otera racun u nedozvoljeni minus? Zar ne bi trebala da ima dodatna provera ne samog fajla vec i status racuna, tj. stanja?
Transakcija odobrena bez autorizacije - ovo je moguce za elektronske transakcije??
TB je ovde samo specificna sto ima nekoliko slucajeva u isto vreme. A do sada sam, van TB, samo jedan slucaj video proveren za tako nesto (i neproveren i proveren, samo jedan!), u Intesi.
Stanje se proverava pri autorizaciji, kad dobiješ iznos u fajlu svakako prvo zadužuješ klijenta do para kojima raspolaže. A banka sigurno neće oprostiti tek tako ako je od Mastercarda dobila iznos za zaduženje. Zato postoji procedura Chargebacka da se eventualne greške isprave po proceduralnim koracima. Ne postoji nepogrešiv sistem. Šta bi "dodatna provera" po tebi trebalo da radi, ako već ima sve informacije u fajlu? Ako tretiraš kao validan iznos rezervacije banka bi mogla da posebno vodi potraživanje po sumnjivim transakcijama, ali to je nešto na šta nisu primorani pa u praksi i ne rade (osim par njih).
BTW Na ovo za samo jedan slučaj mogu samo da se nasmejem. Za ovih 10+ godina u poslu sam se nagledao brljotina na svim stranama (VISA, Mastercard, Procesori, Banke, Software vendori ...)
 
Главна карактеристика дебитне картице и јесте да се троши онолико колико се има на рачуну и то банке и потенцирају нон-стоп,сво вријеме.Ако се може ући у неограничен минус на дин. рачуну,зашто не и на девизном а за такве ствари је најпогоднија ТБ с својим мултивалутним рачуном.Срећа па зато и постоји резервација средстава која се могу вратити у случају разних грешака али и да је клијент у праву.
 
Dekius, moze jedno laicko pitanje da bi se sklopila kompletnija slika prakse:

zasto se desava, recimo u Maxiju, da ljudima banka odbije transakciju zbog nedostatka sredstava na dinarskom racunu? Zar ne bi trebalo da banka dopusti i zaduzi račun?
 
Poslednja izmena:
Dekius, moze jedno laicko pitanje da bi se sklopila kompletnija slika prakse:

zasto se desava, recimo u Maxiju, da ljudima banka odbije transakciju zbog nedostatka sredstava na dinarskom racunu? Zar ne bi trebalo da banka dopusti i zaduzi račun?
Kada provučeš (ili gurneš :) ) karticu na POS-u ili ATM-u banci se šalje zahtev za autorizaciju na iznos transakcije, pri čemu se proveravaju status računa/kartice kao i raspoloživo stanje računa (i neke druge stvari koje ne proverava banka, tako da nije bitno za ovu priču). Ako klijent ima dovoljno novca na vezanom računu (uglavnom dinarski tekući kada pričamo o tipičnoj debitnoj kartici) transakcija se odobrava i klijentu se rezerviše iznos transakcije (dakle - ne zadužuje se u tom momentu) na računu. Time se raspoloživi iznos na kartici smanjuje i klijent sprečava da potroši više nego što ima na računu. Dan kasnije (da pojednostavimo, inače to ne mora da bude dan kasnije)kada transakcije prodju kroz kliring, banci se šalju fajlovi na osnovu kojih banke zadužuju klijente. Tu bukvalno dobiješ informaciju - Karticu broj XXX zaduži sa nnn dinara/eura na osnovu te i te transakcije. Tek obradom tih fajlova klijentov račun se zadužuje a rezervacija skida sa računa, pa u opštem slučaju i ne vidiš promenu na raspoloživom stanju računa. Ne znam da li sam bio dovoljno jasan, postoje 2 koraka sa jasnom vremenskom distancom: rezervacija, kada klijent nije zaista zadužen (tj. nije skinut novac sa računa) i knjiženje transakcijskih fajlova - kada se klijent stvarno zadužuje.
 
Poslednja izmena:
Ali stanje se umanjuje za rezervisan iznos, ne? Pa tako ne možeš da odeš u minus što je ok. U kojoj situaciji možeš onda na debitnoj kartici da odeš u minus, osim za naplatu mesečnog održavanja?
 
Pa jeste, ali sta da se radi. Bilo je samo jednom na svu srecu, nadam se da nece vise.
 
Ako klijent ima dovoljno novca na vezanom računu (uglavnom dinarski tekući kada pričamo o tipičnoj debitnoj kartici) transakcija se odobrava i klijentu se rezerviše iznos transakcije
dekius je napisao(la):
Banke ovde će svakako probati da se naplate, bez obzira na stanje računa u momentu knjiženja. Ono što ne rade je teranje u nedozvoljeni minus deviznih računa, ali dinarske tekuće će bez problema oterati u isti.

Ovo mi deluje kao kontradikcija jer ce u Maxiju ce transakcija da bude odbijena, dok ce online transakcija da bude prihvacena. Zar ne rade proveru stanja pre nego autorizuju rezervaciju?
 
@dekius
Ovo sve zanima i mene. Pošto vidim da imaš uvide u brljotine banaka, znaš li možda da li se radi samo o "domaćem spscijalitetu"? Imaš li uvida u chargeback zahteve stranih banaka,.za korišćenje njihovih kartica kod nas?
Drugo, kako su uopšte moguće brljotine procesora? Valjda je banka izdavalac taj ko autorizuje transakciju/sumu?
 
Ovo mi deluje kao kontradikcija jer ce u Maxiju ce transakcija da bude odbijena, dok ce online transakcija da bude prihvacena. Zar ne rade proveru stanja pre nego autorizuju rezervaciju?
Ista priča je i na webu. Uporno pokušavam da objasnim da je ovo greška uzrokovana neispravnim iznosom zaduženja koji je stigao kroz fajl. Banka neće odobriti transakciju na više novca nego što imate raspoloživo na računu u momentu upotrebe kartice. Dakle, reč je o izuzecima koji se mogu desiti. I ne nije specijalnost Srbije, chargeback nije izmišljen zbog nas svakako
 
Dakle, u trenutku rezervacije banka se vodi stvarnim stanjem stvari, ali ako dan kasnije stignu pogrešni fajlovi, banka ne radi proveru, te je uterivanje u minus moguće?
 
Nisam uspeo da povezem hronologiju u mehanizmu.

Platim karticom na sajtu, banka je odobrila transakciju posto je iznos bio 100rsd, medjutim u fajlu je banci posle stiglo nesto sasvim drugo (100gbp) i tu je nastala zbrka?
 
Ja imam problem sa pinom,dali se desavalo nekom da posle odredjenog vremen app zaboravi pin?Evo vec treci put mi pokazuje da pokusavam neispravan pin,mislim dva puta dosada sam vec zbog tog menjao pin i evo sada ponovo,kaze nije taj pin imas jos tri pokusaja unosenja pina

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
 
Ja imam problem sa pinom,dali se desavalo nekom da posle odredjenog vremen app zaboravi pin?Evo vec treci put mi pokazuje da pokusavam neispravan pin,mislim dva puta dosada sam vec zbog tog menjao pin i evo sada ponovo,kaze nije taj pin imas jos tri pokusaja unosenja pina

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
Koristim app od samog početka Telenor Banke i do sada mi se ni jednom nije desilo tako nešto.

Sent from my Redmi 4 using Tapatalk
 
Stanje se proverava pri autorizaciji, kad dobiješ iznos u fajlu svakako prvo zadužuješ klijenta do para kojima raspolaže. A banka sigurno neće oprostiti tek tako ako je od Mastercarda dobila iznos za zaduženje. Zato postoji procedura Chargebacka da se eventualne greške isprave po proceduralnim koracima. Ne postoji nepogrešiv sistem. Šta bi "dodatna provera" po tebi trebalo da radi, ako već ima sve informacije u fajlu?
Pa ako dobijes zahtev da zaduzis klijenta preko iznosa raspolozivih sredstava da odbijes autorizaciju toga?:)
Kako tacno ide taj proces?

Sta nas uopste stiti od ovakvih slucajeva onda? Po kom osnovu da nam banka otpise takve (njihove) greske uopste?

BTW Na ovo za samo jedan slučaj mogu samo da se nasmejem. Za ovih 10+ godina u poslu sam se nagledao brljotina na svim stranama (VISA, Mastercard, Procesori, Banke, Software vendori ...)
Nemamo mi toliko iskustva, a nazalost ne pricaju ljudi po netu takva iskustva :(

Tako da je za poredjenje - jedan jedini takav slucaj u BIB, i nekoliko slucajeva u TB-u.
TB bi morao da poradi na tome, sta konkretno - to je vec na njima/vama, toliko se ne razumem.
 
Poslednja izmena:
Nisam uspeo da povezem hronologiju u mehanizmu.

Platim karticom na sajtu, banka je odobrila transakciju posto je iznos bio 100rsd, medjutim u fajlu je banci posle stiglo nesto sasvim drugo (100gbp) i tu je nastala zbrka?
Da, 99% je upravo to scenario. I to je najverovatnije brljotina trgovca tj. Vectone. Kada šalju transakcije u kliring mogli su da naprave svinjariju i proslede svoju valutu uz iznos. Da je do banke, sve ino transakcije banke imale isti problem, što evidentno nije slučaj.
 
Poslednja izmena:
Pa ako dobijes zahtev da zaduzis klijenta preko iznosa raspolozivih sredstava da odbijes autorizaciju toga?:)
Kako tacno ide taj proces?

Sta nas uopste stiti od ovakvih slucajeva onda? Po kom osnovu da nam banka otpise takve (njihove) greske uopste?


Nemamo mi toliko iskustva, a nazalost ne pricaju ljudi po netu takva iskustva :(

Tako da je za poredjenje - jedan jedini takav slucaj u BIB, i nekoliko slucajeva u TB-u.
TB bi morao da poradi na tome, sta konkretno - to je vec na njima/vama, toliko se ne razumem.
Roknuću se stvarno :d. Izgleda da ne umem dobro da objasnim. Autorizacija podrazumeva proveru i odobravanje-odbijanje transakcije u momentu kad kupujete, dižete novac ili pravite transakciju karticom gde god da je to moguće - ATM, trgovački terminal, internet. Tu vam nijedna banka neće dozvoliti da uradite transakciju kada nemate raspoloživa sredstva na vezanom računu, ako ima online proveru, što trenutno imaju sve banke koje znam (čak i Intesa koja je malo kaskala u realizaciji toga, malo poznata činjenica :) ). Knjiženje tj. stvarno zaduživanje korisnika kartice se odvija najmanje dan kasnije prema podacima iz fajlova i tu postoji mogućnost, retka naspram broja transakcija koje se naprave dnevno, da dodje do pogrešnog zaduženja kao što je slučaj sa NecaBG. Klijent pre svega mora da se žali svojoj banci - izdavaocu kartice. Time se pokreću mehanizmi provere i inicira chargeback ako banka smatra-ustanovi da je primedba osnovana (uglavnom je tako). Dalje to ide svojim tokom po definisanim pravilima (postoje posebni kursevi kod VISA/Mastercard koji se bave samo ovom temom).
 
OK, znaci banke nista ne rade da slucajno ne dodje do greske, i ojade klijenta i mozda mu naprave ogroman problem, ako file nije korektan.. tj. moze se traziti vise od rezervisanog.
FUJ!
 
OK, znaci banke nista ne rade da slucajno ne dodje do greske, i ojade klijenta i mozda mu naprave ogroman problem, ako file nije korektan.. tj. moze se traziti vise od rezervisanog.
FUJ!
Ako Mastercard/VISA i procesor propuste takav fajl kroz svoje sisteme (iako raspolažu svim informacijama) banka je tek krajnja instanca koja se tu i ne pita mnogo, a na koju se na kraju sruči bes klijenta (opravdan ili ne). U krajnjoj instanci, retko se desi da je klijent oštećen na kraju. I auto ti neko udari, pa ga popravljaš, ne možeš koristiti dok je na opravci, gubiš vreme. Naplatiš osiguranje ali opet izgubiš na vrednosti ("vidi se da je udaran").
Bilo bi super kad bi sve u životu moglo da se preventira, no znamo da to nije realno.
 
Da li vam radi sajt Telenor banke,nmg nikakako da im pristupim.
 
Kod mene vrti u nedogled...
 
Dekius, ali ova provera je prosta stvar i obe strane bi resila gubljenja vremena. A ne kosta puno hardverski valjda. I da kosta nesto usteda na negubljenju vremema za reklamacije bi to opravdala.
 
Nisam do sada znao da paypass limit zavisi od države gde se kartica koristi. Tako da onih 1500din je samo kod nas...
Možda jeste logično, ali nisam razmišljao tako.
 
Pise to na dosta mesta.
Ali nije to neka razlika, 1500-2000din. Nema negde 50$ da moze recimo. (barem nisam video)
 
U Australiji je 100 dolara (austrlijskih, naravno).
 
Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
Nazad
Vrh Dno