Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Sve je to jasno ali šta sad? Kakva nas budućnost čeka posle ovakve odluke? Da li će uskoro pasti cene ili idemo opet isto do još jednog suđenja i kazne?
 
Kako da padnu mp cene, ko će da plati te kazne? 😃
 
Zna li neko kolika je obaveza čuvanja nečijeg uređaja kada se preda na servis a dotična osoba ne dolazi da ga preuzme. Pitam za drugara koji drži servis računara a lik je došao da mu traži komp posle godinu i po dana. U međuvremenu je zvat nekoliko puta da preuzme računar što nije uradio. Posle godinu dana, drugar liferovao komp za 500 din "sekundarcim", a sad ne zna šta da radi. Mislim, vrednost kompa da je ispravan, bila bi top 40eu.
 
@blue
Ako je mušterija primila te pozive onda je i obaveštena. U principu se ovde radi o ne poštovanju ugovora, koji je bio usmenog tipa.
Najbolje da drugar, servis, nazove udruženje za zaštitu potrošača i pita da li je ispravno postupio. Imaju pravnika i bolje znaju.

Mislim ,a moraš proveriti jer nigde nisam našao, u Zakonu o zaštiti potrošača nigde izričito ne piše koji su rokovi.
Trebalo bi da servis ima pravo da se naplati za uslugu u roku od godinu dana. Zbog finansija, bilansa.
 
Zna li neko kolika je obaveza čuvanja nečijeg uređaja kada se preda na servis a dotična osoba ne dolazi da ga preuzme. Pitam za drugara koji drži servis računara a lik je došao da mu traži komp posle godinu i po dana. U međuvremenu je zvat nekoliko puta da preuzme računar što nije uradio. Posle godinu dana, drugar liferovao komp za 500 din "sekundarcim", a sad ne zna šta da radi. Mislim, vrednost kompa da je ispravan, bila bi top 40eu.
Ne znam da li je to bilo gde precizno definisano, ako je vrednost tako niska, najbolje je da mu ponudi drugi racunar slicne vrednosti, da se ne masira sa njim.
 
Zna li neko kolika je obaveza čuvanja nečijeg uređaja kada se preda na servis a dotična osoba ne dolazi da ga preuzme. Pitam za drugara koji drži servis računara a lik je došao da mu traži komp posle godinu i po dana. U međuvremenu je zvat nekoliko puta da preuzme računar što nije uradio. Posle godinu dana, drugar liferovao komp za 500 din "sekundarcim", a sad ne zna šta da radi. Mislim, vrednost kompa da je ispravan, bila bi top 40eu.
Nema konkretnog roka. Obično se ugovara u opštim uslovima tog servisa, pa se na reversu ili bilo kakvoj konfirmaciji (email, sms) ostavi link gde se primopredajom računara u servis, klijent obavezuje na te rokove.

Inače, to reguliše Zakon o obligacionim odnosima...

Dejstvo prava zadržavanja

Član 289

Poverilac koji drži dužnikovu stvar po osnovu prava zadržavanja ima pravo da se naplati iz njene vrednosti na isti način kao založni poverilac, ali je dužan pre nego što pristupi ostvarenju naplate da o svojoj nameri blagovremeno obavesti dužnika.

On njemu sad može da traži pare za dijagnostiku, čuvanje stvari (ležarinu) i slično, ako već nigde niko nije pisao koja su prava i obaveze jednog i drugog.
Pa se tako mogu "prebiti" novci. U ovakvim situacija se valja poslati i sms/email više puta pre prodaje stvari radi namirenja obaveza, s time ako se ne varam, razliku u novcu u odnosu cene namirenja i prodaje (ako ima više) se predaje klijentu. Ovo je valjda već založni zakon, ali nisam dalje čačkao isti jer sam ga jednom prelistao.

Ako ništa od ovoga ne uspe, sud.
 
Znam za slucaj kada covek auto nije pokupio sa servisa 4 godine...
Mozes li da zamislis koliko smeta nepokretan automobil servisu za automobile...i posle 4 godine se pojavio, auto raskupusan, fali gomila delova.

Hoce da tuzi da se preganja...

Tu je najbolje ovo sto je dzoni rekao, ispostaviti mu racun koji je veci od vrednosti toga po sta je dosao.
 
Na nekoj NG akciji u Gigatronu kupio Kingston flesic 128Gb, koristio ga tri puta i brzine upisa su kriminalne, krene sa 25mb, pa padne posle 15 sec na 500kb, pa podigne na koji mb pa padne na 0. Ima li osnova da ovo reklamiram i kakve su sanse da mi vrate pare? Takodje me interesuje posto je flesic kupljen u radnji jednog grada, da li mogu da ga reklamiram u u drugom gradu, naravno ako uopste ima osnova za rma?
 
U teoriji imaš osnovu za reklamaciju, u praksi će to veoma teško da ide jer će ti odmah reći da taj flash "radi", brzina transfera zavisi od vašeg računara, vrste fajlova koje kopirate, itd...

Borba je sa reklamacijama i za stvari koje zaista ne rade tako da ti iskreno ne bih savetovao, osim ako ti je baš bitno ili imaš viška slobodnog vremena :)
 
Pa fles mu je prakticno neupotrebljiv, tako da ima osnova za reklamaciju, a ima i smisla - trenutno mu je beskoristan.
 
Uopšte nisam rekao da nema osnova, samo da će ga još više zavlačiti nego kada bi doneo "standardno" neispravan uređaj...
 
Uredjaje manje vrednosti dosta lakse menjaju od skupljih, ne isplati im se ni da salju na testiranje. Ne kazem samo za GG, vec za sve vece lance. Sto je uredjaj skuplji, to je vece zavlacenje.
 
Ja bi to nosio u servis dobavljaca ako je to ikako moguce (pise na deklaraciji ko je uvoznik)
ako odneses u radnju nece to ni doci do servisa odbice ti reklamaciju.
 
Zna li neko kolika je obaveza čuvanja nečijeg uređaja kada se preda na servis a dotična osoba ne dolazi da ga preuzme. Pitam za drugara koji drži servis računara a lik je došao da mu traži komp posle godinu i po dana. U međuvremenu je zvat nekoliko puta da preuzme računar što nije uradio. Posle godinu dana, drugar liferovao komp za 500 din "sekundarcim", a sad ne zna šta da radi. Mislim, vrednost kompa da je ispravan, bila bi top 40eu.
Znam ja.
Kad si nesavesni držalac, tj. kad si svestan da u svojoj državini držiš stvar koja nije tvoja, ta stvar nikad ne može postati tvoje vlasništvo održajem, niti na bilo koji drugi način.

Na konretnom primeru, tvoj drug je znao da komp nije njegov (znao je i čiji je, ali to nije bitno, dovoljno je da si svestan da nije tvoj), ali ga je ipak otuđio (bespravno) i ako dođe do nekog spora biće prinuđen da plati naknadu 1/1.
Pravno trebao je da drži stvar, a da vlasniku ispostavi račun za "ležarinu" kad dođe da je pokupi, uvećanu za troškove servisiranja računara (ako je to uopšte uradio).

EDIT: Ovo što piše @dzonihsv je regulativa za naplatu ne za održaj. A ovde drugar nije ni pokušao ništa da naplati, već je stvar za koju je znao da nije njegovo vlasništvo otuđio jer mu je smetala i zauzimala prostor, a vlasnik na poziv da je pokupi nije reagovao. Bilo bi dobro da je drugaru bar ostao pisani trag tog poziva za preuzimanje (mail), sa poukom vlasniku šta će biti ukoliko u određenom roku to ne učini (stvar će biti data sekundarcima).
 
Poslednja izmena od urednika:
Evo jednog cudnog proizvoda za reklamaciju

Da li je neko nekada reklamirao gume za kola? Danas mi je na otvorenom putu eksplodirala guma (bocni deo), na svu srecu pri maloj brzini.
Guma je kupljena pocetkom decembra, nije se jos posteno ni isprljala. (Sve 4 zimske)
 
Odavno je jasno da su ovo radili. Ne postoji drugo razumno objašnjenje za kolektivno nenormalna cene.

Ono što mnogo više odzvanja od ovog prekršaja jesu: 1) "kazne" i 2) muk u medijima i među stanovništvom. Dakle samo jašite dalje, nikom ništa. Bruka i sramota.

Inače, za slabije upućene, zloupotreba dominantnog položaja i vertikalni restriktivni sporazumi su svuda u svetu (pa i u našem Zakonu) najgrublje antikonkurentske prakse zbog kojih čelnici idu na robiju a kompanije gube dozvole za rad i plaćaju milionske kazne. Vidimo da to ovde i nije baš sprovedeno. :)
 
Svaki vlasnik (manje) radnje tehnike vam može potvrditi da uvoznici televizora stavljaju minimalne cene po kojoj se proizvod može prodavati - Ako ne slušaš, nema robe na stanju za tebe.
 
Završi se dobro za drugara na kraju. Ispalo je da u onom kršu i lomu što drži, komp ipak nije prodat sekundarcima.
 
Ja sam u servisu davao revers da se potpiše za svaki ostavljeni uređaj. Na njemu je jasno pisalo da 90 dana od poziva kreće naplata ležarine a posle 6 meseci radnja nije odgovorna za uređaj.
Završi se dobro za drugara na kraju. Ispalo je da u onom kršu i lomu što drži, komp ipak nije prodat sekundarcima.
 
Nije problem to napisati na reversu, pitanje je kako je to zakonski regulisano. Ne može revers biti "jači" od zakona.
 
Mislim da zakonski nije regulisan tačan broj dana. Bitno je da se navede neki razuman rok (npr 60-90 dana ili sl) na zapisniku, tj da kupac bude upućen u rok za koji se roba mora preuzeti sa reklamacije nakon završetka iste.
 
Evo jednog cudnog proizvoda za reklamaciju

Da li je neko nekada reklamirao gume za kola? Danas mi je na otvorenom putu eksplodirala guma (bocni deo), na svu srecu pri maloj brzini.
Guma je kupljena pocetkom decembra, nije se jos posteno ni isprljala. (Sve 4 zimske)
Meni se potpuno isto desilo prosle godine, guma stara mesec dana i odbili su mi reklamaciju, kazu fizicko ostecenje
 
Kupio pre mesec dana 4 nove gume, kazu imate 3 godine garancije. Ja pitao, a na sta se odnosi ta garancija, on poceo tu da mi uvija, zavija. Reko ako mi pukne guma za 2 dana, ja donesem i reklamiram, vi cete je zameniti? A pa ne, mora prvo da se salje vamo tamo, da se utvrdi razlog ostecenja... Reko hvala, dovidjenja
 
Meni je vulkanizer rekao da imam garanciju 2 god. ako se pojave oni baloni i ako se rascveta guma tj. "eksplodira" da se to priznaje jer je fabricka greska.
 
Nazad
Vrh Dno