Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ne bi se složio sa tom tvrdnjom. Ovo je sporni deo i mislim da je i preuzimanje u prodavnici kupovina na daljinu:

Važno je istaći da je Zakonom propisana obaveza trgovca da pre zaključenja ugovora potrošača obavesti o pravu na odustanak i postupku ostvarivanja ovog prava. Dakle, ova informacija mora biti jasno istaknuta na sajtu trgovca, tj. u internet prodavnici i to tako da potrošaču bude dostupna pre nego što se odluči da robu naruči. Nepoštovanje ove obaveze je prekršajno sankcionisano.



 
Ne vidim da ovaj član ima bilo kakave veze sa tim da li je naručivanje, pa onda plaćanje u radnji kupovina na daljinu ili nije. Ugovor se zaključuje u radnji, a ne na portalu, pa u radnji može i da se pregleda roba pre kupovine, tj. pre zaključivanja ugovora, kada više nema nazad.
Ali okay, verovatno ti znaš bolje, pošto ti je to struka, meni samo ovo što si izdvojio nije logično.
 
Nije mi to struka.
Ugovor zaključuješ online na sajtu, ne u radnji. Znači da treba pre nego naručiš da te obavesti o pravu na odustanak, ako na sajtu imaš izbor da robu dostavi kurir ili da je preuzmeš u radnji ne bi trebalo da ima razlike.

Član 5. ZZP

8) ugovor na daljinu je ugovor zaključen između trgovca i potrošača u okviru organizovane prodaje ili pružanja usluga na daljinu bez istovremenog fizičkog prisustva trgovca i potrošača, isključivom upotrebom jednog ili više sredstava komunikacije na daljinu do trenutka zaključenja ugovora, uključujući i sam trenutak zaključenja;

Svakako mi ne pada na pamet da se prepirem sa trgovcem, pošaljem upit, ako kaže da preuzimanje u radnji nije kupovina na daljinu, neka pošalje kurirskom službom. Radnja na 100m od moje kuće kaže to nije kupovina na daljinu, ok pošaljite. Poštarina bila besplatna, ako im je tako bolje neka tako rade.
 
Zavisi sta smatras "zakljucenjem ugovora"

To sto nesto sa sajta stavis u korpu i klines na dugme naruci nije kupljeno dok se ne zivrsi korak placanja.

U dosta slucajeva kupac sa interneta jednostavno odustane od kupovine, tj jednostavno ne izvrsi placanje, tako da nema nista od takvog "zakljucenja ugovora"

Zakon o kupovini na daljinu je smisljen da zastiti kupca zato sto nije mogao da vidi robu, sto potpuno ima smisla, nego kod nas nema prave on line trgovine sve su to neki hibridi koji vecinom izbegavaju placanje u napred ( najcesce je to placanje pouzecem).

PS:
Tipican primer:
Narucis robu online pa odes u radnju i ako ti se ne svidi ne kupis ili kupis drugi model :)
 
Poslednja izmena:
Za mene licno je dokaz o kupovini vrsta ugovora. Jedini papir koji ostaje kao trag o transakciji. Sve ostalo, ukljucujuci i online narudzbinu, najvise moze da bude nacrt ugovora jer sve to neobavezujuce.
Samim tim, zakljucenje ugovora smatram trenutak placanja i izdavanja racuna/garancije... Bitan je onaj deo recenice "do trenutka zaključenja ugovora, uključujući i sam trenutak zaključenja"
 
Član 5. ZZP

8) ugovor na daljinu je ugovor zaključen između trgovca i potrošača u okviru organizovane prodaje ili pružanja usluga na daljinu bez istovremenog fizičkog prisustva trgovca i potrošača, isključivom upotrebom jednog ili više sredstava komunikacije na daljinu do trenutka zaključenja ugovora, uključujući i sam trenutak zaključenja;
Pošto kod svakog prodavca kod koga ne plaćaš online putem procesora plaćanja, robu ustvari naručuješ, ti tim činom ne zaključuješ nikakav ugovor, jer narudžba nije obavezujući faktor za kupovinu. Zato to i ne može da se tretira kao prodaja na daljinu, prodavac neka napiše šta god hoće na sajtu.
 
Zapravo samim naručivanjem jesi sklopio Ugovor o kupovini na daljinu, zato neki prodavci i dalje imaju praksu da nakon napravljene online porudžbine zovu da je potvrde.

Ugovor o kupovini na daljinu je sklopljen čim si štiklirao ono da prihvataš uslove poslovanje prilikom online porudžbine, gde i jesu navedena potrošačka prava koja sleduju iz pomenutog Ugovora. Nebitan je vid plaćanja u tom smislu, niti pravi razliku u dispoziciji samog Ugovora.

Nisi se time obavezao na kupovinu, jer na kraju krajeva, može se desiti prosto da odbiješ porudžbinu ili da ne budeš tu kada je kurirska bude isporučivala, nakon čega često prodavac ume da pozove i pita za razlog odustanka ili pita da li robu da šalje opet.
 
Sklopio sam ugovor o kupovini, a nisam se obavezao na kupovinu?
 
Nisi nista sklopio ako kupovina nije realizovana....to je samo predracun
prosto nemas pravo na odustanak kad robu nisi kupio, tj nisi kupio dok ne platis.

Ovo je povezano i sa onim sto cesto ljudi ovde pitaju zasto ne dobiju fiskalni racun kada naruce online.
zato sto trgovac ne moze znati da li ce ta kupovina biti realizovana, u trenutku kucanja fisk racuna novac mora biti ili na racunu (bezgotovinski) ili u kasi
pa se fisk. racun kuca naknadno ili po zakonu za online prodaju vise ne mora fiskalni, sto je mozda i bolje.
 
U firmi gde sam ja uvek se dobije fiskalni racun za online kupovinu.

Iskreno ne znam kakvo je to pranje para kada salju online npr tehnomanija i ne dobijes nikakav fiskalni racun.
 
Meni nikad nisu poslali fiskalni od SSDa. Jedna mala firma jeste poslala pismo sa računom od wifi tastature ali Tehnomanija od ssda jok.
 
Dva puta kupio i nisam dobio. Kazu dosta Vam je racun koji ste dobili odstampan. Nisam mogao da se preganjam. Neki novi zakon spominjali, mene mrzelo da trazim, kako kad ide online ne mora fiskalni.
 
Ali retko ko ima online procesor plaćanja da bi to funkcionisalo, već je kod većine jedini način da se nešto kupi na daljinu, da se poruči i plati pouzećem. Naručivanje online i plaćanje u radnji ne može da se tretira kao kupovina na daljinu, jer kupovina i nije urađena na daljinu, već u radnji.
Ali isto tako: ako se smatra kupovinom online i kad preuzimaš pouzećem (bez obaveze da preuzmeš i platiš paket), mogao bi reći i što ne bi i preuzimanje u radnji bilo online kupovina. Ovo ti dođe kao da su ti ljudi u radnji kurirska služba. Zaista, naručeno online, i došao u radnju da preuzmeš i platiš. To što oni nisu unapred spremili fiskalni je njihov propust. Pogotovo što i sami uvek drve kako njihova online prodavnica nije isto što i njihove fizičke prodavnice...😒

No, kako god bilo, ništa njima ne plaćati unapred.

A čistije mi je da se svakako uverim u radnji da je to to. Šta posle se možda natezati ko je kriv zbog fizičkog oštećenja, kurirska služba ili prodavac. I ne moliš se univerzumu da ćeš u pošiljci naći fiskalni račun. Ionako ne kupujem nešto oko čega ću se predomisliti.
 
Poslednja izmena:
Za sve što sam do sada kupovao online a podizao i plaćao u prodavnici, prvo su mi slali konfirmaciju, tj. ugovor pre toga. Tu lepo piše da je ugovor na daljinu koji obe stranke mogu da prekinu sve do plaćanja i podizanja predmeta. To obično radim zato da mogu da proverim predmet pre nego što platim za njega da mi ne "uvale" nešto. Iz istog razloga, veće i skuplje predmete ne kupujem pouzećem.
 
Elem, evo odgovora

Ukoliko je uređaj naručen online i isti je dostavljen na adresu, imate mogućnost da odustanete od kupovine u roku od 14 dana od datuma kupovine.
Uz fiskalni račun i garanciju dobija se obrazac za raskid ugovora na daljinu. Potrebno je da formular popunite i uređaj pošaljete na adresu Servisnog centra navedenu u obrascu.
Uslovi navedeni u obrascu moraju biti ispunjeni radi realizacije raskida ugovora.


U slučaju da je uređaj preuzet lično u poslovnici, mogućnost odustanka od kupovine moguća je isključivo uz odobrenje menadžera radnje.
Moramo da napomenemo da se ovaj vid vraćanja ili zamene robe bazira na dobroj volji se da kupcima izađe u susret, te da za isto nismo u zakonskoj obavezi.

Mislim da su u pravu, u radnji prosto na licu mesta imaš mogućnost u uvid robe u poslovnici prodavca, i tu se gubi onaj momenat kupovine "na slepo"... I nebitno je da li si platio online ili kešom.

Doduše, smatram da bi negde to trebalo precizirati jasno kako kupci ne bi došli u zabunu
 
Meni poslali jednu od tih famoznih generisanih poruka da bi ispoštovali rok od 8 dana za odgovor: "Vaša reklamacija nije prihvaćena, ali u cilju održavanja dobrih poslovnih odnosa prosledili smo vaš uređaj ovlašćenom servisu na dalje testiranje." Otišao do radnje i rekao: "Prihvatam vašu odbijenicu reklamacije, vratite mi proizvod (i ako su i sami zaposleni u podršci utvrdili da se radi o neisparavnosti i oni mi ispisali opis kvara prilikom slanja u taj Nepo). I kreće igranka... vođe smena, poslovođe i sl. uporno teraju svoju priču kako treba da pročitam poruku gde mi LEPO piše da uređaj ide dalje na testiranje dok ja njima uporno govorim da ja PRIHVATAM njihovo odbijanje reklamacije i da mi vrate proizvod (jer ako je reklamacija odbijena uređaj je ispravan). Šta ću ja dalje raditi sa uređajem je moja stvar (nezavisno veštačenje, inspekcije, popravka o sopstvenom trošku i sl.). Oni ne mogu da mi vrate uređaj jer "ide dalje na testiranje", ja ga tražim nazad jer PRIHVATAM odbijanje reklamacije. Dva dana natezanja, zvali policiju jer ne želim da izađem iz radnje pošto čekam proizvod nazad kome je odbijena reklamacija ali oni ne mogu isti da vrate jer ipak ide "dalje"
🎪
. Policija dođe, vođa smene potvrđuje da sam korektan, ne pravim problem samo ne želim da izađem jer čekam proizvod (koji ne mogu da mi vrate
😁
)! Drugi dan nakon nekih 5 sati natezanja šalju mi novi email gde mi je reklamacija PRIHVAĆENA i da su poručili zamenski uređaj. Zovu me telefonom i mole me da im odgovorim na taj e-mali. Ja naravno neću jer onda kreće igranka od novih 30 dana i sl. I dalje insistiram na prvoj SMS poruci i E-mailu gde mi je reklamacija odbijena i tražim proizvod nazad. Opet brojni telefonski pozivi i natezanja (svi ljubazni i uviđajni osim onog malog vođe smene od prethodnog dana koji zvao policiju). Epilog: Posle razgovora sa, predpostavljam nekim hijerarhijski višim službenikom, nude mi novi proizvod, odmah, tu u radnji. Razmišljam da li da istrajem i dalje insistiram na ONOM istom što mi odbiše reklamaciju ili da prihvatim ovaj novi. Ali umoran sam i ja i oni nedužni zaposleni jer me gledaju već osam sati, nikom nije prijatno. Uzgred, reč je o nekoj tastaturi
😁
. Supruga gleda sve vesti, čeka "Beogradsku hroniku", lista društvene mreže da vidi da nisam slučajno negde "on-line", dete čeka tastaturu da nastavi neki profi turnir... Uzimam (nevoljno) novi proizvod i pozdravljam se sa zaposlenima i opet napominjem, svi prijatni (osim onog malog šefića), ne mogu da grešim dušu, možda i nasmejani ispod onih maski!. .... Rekoh sebi, ipak neka "pobeda" potrošača protiv sistema. Računa se...
😉
Svaka ti cast!
Za ovako nesto treba volje, zivaca a i vremena.
Koji bi bio tvoj ,,potez'' da su ti vratili uredjaj?
 
Kupovao sam online sam pre par meseci neku jaknu i patike u nsportu. Dobio ugovor za raskid na daljinu i fiskalni racun.
Pre jedno 2 nedelje kupio monitor u BC Group online. Dobio fiskalni racun bez ugovora za odustajanje. Nisam dobio garanciju na 36m vec samo izjavu o saobraznosti (pise tamo da je garancija 24m). Nepopunjenu sa pecatom. Zvao ih i oni u fazonu to je to ali kao ajde poslacemo ti. Posalju mi isto to samo samo podacima o uredjaju i hemijskom olovkom napisali garancija 36m :)
Posto je Kimtec uvoznik kontaktirao njih da ih pitam da li je takva garancija validna oni mi odgovrise da jeste ako imate fiskalni racun.

aj sad ti budi pametan :)
Bc group nije bio u obavezi da posalje fiskalni. Poslali mi izjavu o saobraznosti koja vazi uz fiskalni racun (bar tako kaze uvoznik) i u slucaju problema aj ti ostvari garanciju :D
 
Fiskalni ne moraju da šalju u principu kada je online kupovina u pitanju, jer je prosto Zakonom dozvoljeno da online prodata roba ne mora da podleže fiskalnom evidentiranju.
To je jer se dostava obavlja preko kurirskih službi, koje podležu Zakonu o poštanskim uslugama, a tim Zakonom je praktično definisano da roba koja pređe preko njih je ekvivalent fiskalnoj evidenciji.

I recimo meni kada stigne nešto bez fiskalnog, u dnu ugovora lepo stoji naveden tačan član Zakona koji kaže zašto nema fiskalnog računa.
I sam Ugovor u tom slučaju važi i kao dokaz kupovine i kao garantni list na 24 meseca. Za garantni period iznad toga je potreban zasebni dokaz o garantnom periodu.

E sad, ja kada naručujem od nekih dobijem i Ugovor i na njega prikačen fiskalni i garantni list, a od nekih samo Ugovor.
I reklamirao sam jednom robu samo uz broj Ugovora priložen u online prepisci, poslata roba poštom, dobijena nova nazad bez problema.
 
Na kraju je izgleda jedini savet da se bira prodavac i nosilac garancije, sve ostalo je rulet.
 
I dalje verujem da je kod nas najpouzdanije kad god možeš otići, videti tamo šta kupuješ, kupiti i za to dobiti fiskalni.

Ja već rekoh, možda ne na ovoj temi nego onoj drugoj, nekako mi je najveći strah postao da ne dobijem vraćenu robu, jer sam do sad kod 3 različita prodavca dobio robu koja je evidentno bilo raspakovana, robu čije je pakovanje imalo odlepljene stikere i robu sa prelepljenim stikerima na kutiji...

I sve je to vraćano, doduše nikada nisam rekao da vraćam jer je raspakovano, nisam želeo sebi da stvorim problem, nego je vraćeno bez navođenja razloga, pa čekano da mi se vrate pare, pa sam istu tu robu naručivao kod drugog prodavca.
 
Da li je neko imao iskustva sa reklamiranjem komponente iz gotove konfiguracije ? Ako im budem oneo samo grafički na reklamaciju bez konfiguracije verovatno će me naduvati ...

U krizno vreme nestašica grafičkih kartica nalateo sam na sniženje konfiguracije koja je imala OK grafičku sa pristojnom cenom. Pošto je ostatak konfiguracije bio krš živi karticu sam prebacio u moj komp, a ostatak kompa prodao. Ali ne lezi vraže posle 6 meseci kartica počne da riknjava ...

Konfiguraciju sam kupio online u Tehnomaniji i imam samo ugovor u kome je izražena cena i nema čak ni kolika je dužina garancije.
 
Nema garancije.
 
Možeš da pokušaš da se izvučeš na priču da ti računar treba za posao i da ne možeš da dozvoliš da ceo računar bude mesec dana u servisu zbog jedne komponente (i da trenutno koristiš rezervnu)
 
Ma kakvi, servis traži ceo računar. Mada može da pokuša ništa ga neće koštati.
 
Mislim da su mi u Gigatronu kad sam kupovao gotovu konfiguraciju rekli da se ima garancija na svaku komponentu, ali ko to zna šta bi bilo u praksi...

E, tu dolazi u igru ono što nije po zakonu da ti u roku od 8 dana ne daju DEFINITIVAN odgovor na reklamaciju. Ovako, pre bi sam zamenio komponentu nego da mi drže kompjuter mesec dana na popravci.🤬
 
Mislim da ima način za reklamaciju jer sam negde pročitao da zakonski moraju da ti uvaže reklamaciju na komponentu i da ona njihova nalepnica na kućištu ne može da bude uslov za prestanak garancije na uređaj.

Naravno da ta reklamacija ne ide standardnom procedurom bez potezanja pravnika i zakona ...

Napisao sam pitanje ovde u nadi da je neko imao možda sličan problem i možda zna "proceduru".
 
Mislim da ima način za reklamaciju jer sam negde pročitao da zakonski moraju da ti uvaže reklamaciju na komponentu i da ona njihova nalepnica na kućištu ne može da bude uslov za prestanak garancije na uređaj.

Naravno da ta reklamacija ne ide standardnom procedurom bez potezanja pravnika i zakona ...

Napisao sam pitanje ovde u nadi da je neko imao možda sličan problem i možda zna "proceduru".
Ne ide pojedinačno, što ne znači da ti ne mogu uraditi. Kao što su rekli već ljudi, probaj.
Da li bi bilo normalno da neko reklamira motor od usisivača? Isto tako možeš da skineš i kondenzatore sa matične pa da ih reklamiraš.
Jednostavno nije na tebi da ustanoviš šta je problematično na proizvodu.
 
Pa nije normalno, ali isto tako nije normalno ni da kupujes posebno motor + plastiku + crevo za usisivac, a itekako je normalno da kupis sve komponente racunara odvojeno i sam da sklopis.

Mislim da garacnija moze da se ostvari na taj deo, nalepnica na poledjini kucista svakako ne moze biti iznad zakona. Pa zamisli sad kad bi svako pisao sta pozeli i izmisljao u kom slucaju garancija vazi, odnosno ne vazi.
 
Nazad
Vrh Dno