Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ок да вас не бих сад све цитирао, морам да кажем да има и даље мало конфузије у одговорима, али ајде да оставимо то по страни.

Једно друго питање: ако закон каже, а мислим да каже ви ме опет исправите ако нисам у праву, да иако имају исти уређај ти можеш да бираш
поправку/замену или новац, зашто не би неко узео новац, купио негде другде исти (или бољи сходно протоку времена) уређај и добио пуну/целу/нову гаранцију?
Ti si samo pola te transakcije. I prodavac ima svoj interes isto kao i ti.
U prvih 6 meseci se kupac mora složiti sa popravkom, ali preko toga prodavac može da odluči kako će da reši i to je to. Oni su odlučili, a ti vidi šta ćeš. Raskid kupoprodajnog ugovora je uvek potencijalno rešenje ako se ne složite oko rešenja reklamacije, mada ni to nije zagarantovano.
 
Ovako kako si ti napisao ispada da su prava kupca nula.
 
@TwistedMind
Није лепо да ме зовеш половином :giggle:
Шалу на страну,
хвала на одговорима и труду, иако немам утисак да сам изузев разлике између сторнирања и погрешне наплате/куповине нешто научио додатно што пре нисам чуо,
надам се да ће мало побољшати јасност закона у будућности, упростити методе итд
 
Da, ali ako nemaju isti model MORAJU da ti ponude opciju povrata iznosa sa fiskalnog računa ili zamenu za drugi model.
A ako dobiješ drugi model, onda ide ponovo saobraznost na njega 2 godine.
Slažem se i tako je. Isti model ostaje fiskal, drugi model novi fiskal.
Ок да вас не бих сад све цитирао, морам да кажем да има и даље мало конфузије у одговорима, али ајде да оставимо то по страни.

Једно друго питање: ако закон каже, а мислим да каже ви ме опет исправите ако нисам у праву, да иако имају исти уређај ти можеш да бираш
поправку/замену или новац, зашто не би неко узео новац, купио негде другде исти (или бољи сходно протоку времена) уређај и добио пуну/целу/нову гаранцију?
U roku do 6 meseci ako se desi kvar, ti možeš dobiti zamenu ili novac šta želiš. Posle 6 meseci dobijaš popravku ili zamenu za isti model.
Posle 3 popravke i ako se 4-ti put žališ možeš da zahtevaš novac, jer je uredjaj kvarljiv
 
Jednom za svagda:
U članu 503. Zakona o obligacionim odnosima je navedeno da:

Kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.

Prodavci se često upoznaju samo sa zakonom o zaštiti potrošača, pa ne znaju da ima još toga i u zakonu o obligacionim odnosima.
 
Oni koji treba da budu upoznati su jako dobro upoznati, ne brini.
Problem je što ti isti "upoznati" daju naređenja onima ispod njih kako da postupe u slučaju da kupac reklamira proizvod.
Ovo znam iz prve ruke i manite se više pisanja o nedužnim prodavcima. Sve znaju i nisu nimalo nedužni.
 
Mene zanima, pošto je ovo tech forum, kakva generalno iskustva imate sa online kupovinom kada je potrošačka elektronika u pitanju... Podstaklo me je neprijatno iskustvo od danas sa robom koja je evidentno otvarana/korišćena/vraćena, i nije prvi put da se tako nešto dešava, od dobijanja artikala koji ne odgovaraju specifikacijama ili opisu na web stranici, ambalaža sa otvorenim sigurnosnim nalepnicama, pa čak i prelepljenim i tako dalje...

Nadam se da ne odudaram od teme, nekako mislim da je osnovno potrošačko pravo da kupac sa sigurnošću dobije novu i fabrički zapakovanu robu, ambalažu koja nema tragove otvaranja...

I onda se zapravo ja kao kupac ne pozivam na to da sam dobio nešto otvarano ili prepakovano već koristim svoje pravo da to vratim u roku od 14 dana, a onda su šanse da će to opet nekome drugom biti prosleđeno kao novo, i nekome možda i prođe kao takvo.

Hoću reći, ja kao kupac, zar ne bi trebalo u smislu kolektivne zaštite potrošačkih prava da apelujem da neka prodavnica ili lanac isporuči neki proizvod koji sa sigurnošću mogu da kažem da ja prvi ne otvaram a vrlo verovatno ni ne koristim, a ne da prosto iskoristim ono pravo koje mi se se pruža dok ne dobijem onako kako bi trebalo.

Pa eto, moje pitanje je konkretno to, da li je to vaše potrošačko pravo da kada kupite novo i očekujete novo ugroženo bilo, i koliko često?
 
@Street
Не знам како да ти одговорим на ово без помињања имена продавница.
Ако неки админ дозволи радо ћу објективно поделити искуства и позитивна и негативна.
 
Ne mislim na konkretno targetiranje poimenice, pošto iz vlastitog iskustva a i iskustava koje pokupim od nekog drugog skontao sam da se problemi ove ili one vrste javljaju kod svih većih lanaca koji posluju kod nas.

Mislim, da se razumemo, ja sam recimo danas dobio zvučnike čija je ambalaža otvorena, i to otvorena u smislu da bi se moglo reći i da je oštećena pošto je neko grublje to ili otvarao ili prepakovao. Zvučnici unutra došli raspakovani, odnosno bez zaštitne folije u kojoj inače dolaze, kabl raspetljan umesto vezan onim vezicama.... A to mi je sve poznato jer sam 3x iste te zvučnike naručivao za firmu i znam kako je upakovano...
I sad ja ću njih prosto vratiti jer imam pravo na 14 dana, ali neću reći ja ovo vraćam jer vi meni niste dali fabrički zapakovanu robu jer bi to moglo da šteti mom pravu da ih vratim. I verovatno ću dobiti pare nazad i eto to će biti kao pozitivan ishod na kraju negativnog iskustva.
Pre toga sam kod drugog prodavca dobio proizvod koji je imao prelepljenu sigurnosnu nalepnicu, i tu sam se ubeđivao i slikao pre vraćanja, jer zašto bi originalna nalepnica bila otvorena pa prelepljena, nisam čak ni otvarao taj artikal pre vraćanja, dobio sam drugi uredno zapakovan.
Dakle nisam nikada bio oštećen na kraju, ili sam dobio pare nazad ili novu pošiljku, ali se radi o tome, barem iz mog ličnog iskustva i iskustava koje sam pokupio da se neretko dešava da novo zapravo ne bude novo, možda baš bude jedan od onih artikala koje je neko vratio u 14 dana iz ovog ili onog razloga.
 
Ako dobijaš isti uredjaj, isti model, ostaje isti fiskalni račun. Kao što je i napisao twisted mind.
Nije pravilo. Drugar je reklamirao neki sony xperia telefon nekoliko puta. Menjali mu plocu, 2x davali drugi tlefon (isti model naravno) i svaki put je dobio overen novi garntni list.
Kad se sabere imao je garanciju vise od 4 godine. Tako rade u ozbiljnim firamama, jajare ce sve probati da te zeznu i skrate tvoja prava maksimalno.
 
Ja mislim da je inspekcija nadlezna ako ne rade kako treba i ne postuju zakon, zar ne?
Meni samo treba dokaz da sam tad i tad uzeo nov usisivac, da imam dokaz da sam uzeo nov i da mi zbog toga sledi nova garancija od dve godine.
 
Nije, inspekcija je nadležna samo za očigledne propuste, ovde mora tužbom da se istera pravda ako neće da popuste.
 
Mhm dobro, hvala na pojasnjenju.
Epilog danasnje situacije- luda kuca- one clanove zakona sam uradio na papiru i zaokruzio najvaznije, clan 503 pod 2, dajem mu papir i kazem da sam juce bio u Kv i da sam pricao sa nadredjenim i objasnio mu situaciju i da mi je rekao da sam u pravu i da zbog zakona moram da dobijem novu garanciju i da ako nece da popuste jedina solucija mi je inspekcija. Kazem mu za to i da mi je rodjak advokat izvadio na papir zakone i da vam pokazem i da ako bude imalo problema sacekacu ovde da dodje inspekcija koja mi je rekla da sam isto u pravu i da posle tog papira ako ne budem dobio nista da ih zovem. I kad je uzeo papir i posle mog govora prica se okrenula za 180°, prvo je trazio resenje o reklamaciji koje nije dao, pa onda nije mogao da nadje, pa je kukao na svoje nadredjene koji su mu poslali u poruci za reklamaciju da da samo nov uredjaj i stari racun da zadrzi, pa mi je na kraju rekao da prosetam po gradu i da ce da me zove. Nije proslo 10min i zove me i kao objasnjava situaciju i ja mu kazem da cu da dodjem u prodavnicu, da ne mogu da pricam. Ulazim i on odmah sad me kolega koji je taj dan radio zvao i kaze da je ponudio tvojima da uzmu pare ili nov uredjaj i oni nisu mogli da se odluce i zato nisu uzeli papir o reklamaciji (laze samo tako, nista od toga nije ponudio). Potpisao sam ja papir zato sto usisivac radi dobro i nema problema kao prosli koji je od prvog ukljucenja lose radio (znam da cete reci da nisam trebao da potpisem, ali sam potpisao zato sto usisivac radi dobro, da je bio kao prosli trazio bih novac). Ja kazem dobro, a sta ce biti za garanciju na ovaj nov, i on tu kao poslao sam za Bg pitanje, kad mi odgovore javljam ti.
I sad najjace kad sam izasao i setam i zanima me koji radnik je bio kad su bili u subotu moji i otvaram papire i trazim i zamislite isti radnik koji je i danas pricao sa mnom radio je i pricao sa mojima.
Lazovi na kvadrat, najvise se majka iznervirala i rekli koji su lazovi, nista nam nisu ponudili.
Tako da sad cekam da mi javi sta ce biti za novu garanciju.
Pitanje jedno, vidim na ovom papiru pise da smo 20.08. uzeli nov usisivac i pise cena i sve, da li vazi ovaj papir i dovoljan je za dve godine garancije ili treba i racun?
 
Tehnomania bato
 
U roku do 6 meseci ako se desi kvar, ti možeš dobiti zamenu ili novac šta želiš. Posle 6 meseci dobijaš popravku ili zamenu za isti model.
Posle 3 popravke i ako se 4-ti put žališ možeš da zahtevaš novac, jer je uredjaj kvarljiv

Tokom 24 meseca saobraznosti kupac ima pravo da zahteva od prodavca da nesaobraznost reši zamenom ili opravkom
Zakon:
Potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom.

Nema 3 popravke. Zakon kaže posle prve popravke:
Potrošač ima pravo da zahteva zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor zbog istog ili drugog nedostatka saobraznosti koji se posle prve opravke pojavi, a ponovna opravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača.

Sve to piše u članu 52. ZZP

 
Ti si samo pola te transakcije. I prodavac ima svoj interes isto kao i ti.
U prvih 6 meseci se kupac mora složiti sa popravkom, ali preko toga prodavac može da odluči kako će da reši i to je to. Oni su odlučili, a ti vidi šta ćeš. Raskid kupoprodajnog ugovora je uvek potencijalno rešenje ako se ne složite oko rešenja reklamacije, mada ni to nije zagarantovano.
Šta napriča za prvih 6 meseci? Kupac u prvih 6 meseci ima veća prava. Mora da se složi sa popravkom???

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.


Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
 
Mora li prvo da se pise email operateru kao dokaz pre kontaktiranja ratel-a za prigovor? I da li je bolje pisati prigovor preko ratel forme ili im poslati email, a u cc staviti telekom?

Pisao sam vec da imam problema sa telekovim box 4 paketom, gde konekcija puca non stop. Nesto su tehnicari cackali u utorak, ali pucalo i dalje, dok recimo u sredu puklo samo 2 puta. Posle je vec nastavilo po starom. Sva dosaddasnja komunikacija se odvijala preko telefona ili uzivo kad je bio tehnicar tu. Imam cini mi se jedan chat history sacuvan i brdo "zatvorenih" smetnji.

Sad su postali toliko bahati, da za poslednje prijavljene smetnje od pre 2 dana, uopste ni ne zovu da pitaju sta je problem, vec su samo promenili status u "resene". Ne bih ni znao da su "resili" da mi nije srigao automatski sms gde traze da "Ukoliko je smetnja otklonjena" odgovorim sa 1, a ako ne, sa 9.
 
Posle Tehnomanija/ WinWin/ Emmi koji su pioniri nepoštene poslovne prakse koja se ogleda u zloupotrebi ZZP-a u odgovoru na reklamaciju, izgleda da je u međuvremenu i Gigatron prepisao njihov recept. Upravo mi je od Gigatrona stigao ovaj copy/ paste odgovor:

‘’Poštovani,

Tokom testiranja uređaja nismo primetili nesaobraznost koju ste reklamirali.

U duhu dobrih poslovnih odnosa i poverenja koje ste nam ukazali, uređaj ćemo proslediti u ovlašćeni servis radi detaljnog testiranja. Po završenom testiranju bićete obavešteni o rezultatima.

U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača i definisanim zakonskim rokovima obaveštavamo Vas da Vaša reklamacija nije prihvaćena.’’

Čini mi se da ću i Gigatron početi da izbegavam, pogotovo za kupovine veće vrednosti.
 
To je standardan prvi odgovor, u svakom slučaju poslaće predmet u servis na proveru. Ovako kupuju nekoliko dana jer moraju nešto da odgovore u roku. Igranka počinje kada servis primi taj predmet. Tu se vidi razlika u politici.
 
Šta si reklamirao?
U pitanju je mikser, čija se ispravnost može proveriti za 5s, jer ne može ni da se uključi kako treba. Nije neki finansijski gubitak za mene, a za njih je to presitno da bi se služili ovakvim smicalicama. Niti je proizvod skup, niti je dijagnostika komplikovana, ali izgleda da Gigatron ima neku poslovnu logiku koja mi izmiče.

Zimus sam imala manji problem sa njima u vezi rokova isporuke , kada sam kupila online tehniku i platila unapred. Nakon toga sam posumnjala da se u Gigatronu nešto promenilo i to značajno nagore, u odnosu na period od pre nekoliko godina. Sada sam sigurna u to.
 
Meni je u par reklamacija, hvala bogu pa ih nisam imao puno, pomoglo sto sam snimio vlastitu dijagnostiku... Dakle kada nesto nije bilo u redu, lepo reprodukujem problem, to snimim telefonom, zakacim u prilog i izvolite.

Dobijao sam odgovor kako je predmet poslat u servis, dakle preskakali su taj prvi genericki mejl kojim te u duhu poslovnosti naprave budalom.
 
Ne znam za garanciju, ali isporuka naručenog je očajna. To dosta govori o menadžmentu firme, nekada odličan servis sada je kriminalno loš.
 
Sto se tice narucenog meni sve stize u najkracem mogucem roku... Iz Gigatrona sutradan ili za 2 dana, iz Tehnomanije, WinWin-a za max 3...

Doduse primetio sam da to funkcionise samo kada ima pregrst dostupne robe po prodavnicama. Recimo ako narucujem nesto i vidim da je taj proizvod izlistan kao dostupan u 10-tak radnji, onda stize bezgresno.

Dok mi se recimo desavalo da vidim da nesto ima izlistano kao dostupno u par radnji, i onda me jos zovnu i kazu da robe nema na stanju i zamole da sacekam dobavljaca da njima dostavi. U tim momentima stizalo je kao da stize sa Alija otrpilike.
 
Nisu azurni uopste
14. 08. zvao da narucim robu i sve je imalo sto sam hteo osim sluski. Na gigatron sajtu pise da ima na stanju i nazovem da narucim i samo kazu nema na stanju, cekaj da zovem dobavljaca i javljam vam u najkracem roku. I posle 5dana me zovu i kazu sutra stize i evo jutros sam im rekao da posalju posto su sve nabavili sto sam narucio. Posle 9dana napokon je sve imalo na stanju, sad kad ce da stigne videcemo.
Jedno glupo pitanje- narucio sam 14.08. zbog popusta, a npr sve ce da mi stigne u sredu 25.08., datum ce biti kad su stigle sluske ili pre zbog popusta?
 
To je standardan prvi odgovor, u svakom slučaju poslaće predmet u servis na proveru. Ovako kupuju nekoliko dana jer moraju nešto da odgovore u roku. Igranka počinje kada servis primi taj predmet. Tu se vidi razlika u politici.
Ma kakva razlika u politici... Oni moraju da odgovore u 7-8 dana, pa ti do tad odgovore negativno, i onda ti servis odgovori 30. dana. To nije normalno! Kupac u tih prvih osam dana MORA da zna kako će se rešiti reklamacija, i to je veoma važna stvar.

A radi Gigatron tako minimum od Nove godine.
Ne znam za garanciju, ali isporuka naručenog je očajna. To dosta govori o menadžmentu firme, nekada odličan servis sada je kriminalno loš.
Upravo tako. Treba im po nekoliko dana da ti obrade porudžbinu... A ako slučajno nemaju to što ti treba, onda te zavlače. Ispada da treba mi kupci da budemo isto bezobrazni, pa naručimo istu stvar i od Gigatrona, i od Tehnomanije, itd., pa čije prvo stigne. A ostalo da odbijem da preuzmem. 😁😈

@Stefan1995 Treba da ti bude cena kao kad si naručivao.
 
Posle Tehnomanija/ WinWin/ Emmi koji su pioniri nepoštene poslovne prakse koja se ogleda u zloupotrebi ZZP-a u odgovoru na reklamaciju, izgleda da je u međuvremenu i Gigatron prepisao njihov recept. Upravo mi je od Gigatrona stigao ovaj copy/ paste odgovor:

‘’Poštovani,

Tokom testiranja uređaja nismo primetili nesaobraznost koju ste reklamirali.

U duhu dobrih poslovnih odnosa i poverenja koje ste nam ukazali, uređaj ćemo proslediti u ovlašćeni servis radi detaljnog testiranja. Po završenom testiranju bićete obavešteni o rezultatima.

U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača i definisanim zakonskim rokovima obaveštavamo Vas da Vaša reklamacija nije prihvaćena.’’

Čini mi se da ću i Gigatron početi da izbegavam, pogotovo za kupovine veće vrednosti.
Pogledaj ovaj tekst: https://efektiva.rs/aktuelnosti-efe...ti/kontrolni-servisi-prodavaca-tehnicke-robe/
 
Ma kakva razlika u politici... Oni moraju da odgovore u 7-8 dana, pa ti do tad odgovore negativno, i onda ti servis odgovori 30. dana. To nije normalno! Kupac u tih prvih osam dana MORA da zna kako će se rešiti reklamacija, i to je veoma važna stvar.

A radi Gigatron tako minimum od Nove godine.

Upravo tako. Treba im po nekoliko dana da ti obrade porudžbinu... A ako slučajno nemaju to što ti treba, onda te zavlače. Ispada da treba mi kupci da budemo isto bezobrazni, pa naručimo istu stvar i od Gigatrona, i od Tehnomanije, itd., pa čije prvo stigne. A ostalo da odbijem da preuzmem. 😁😈

@Stefan1995 Treba da ti bude cena kao kad si naručivao.
Normalno ili ne to je po zakonu dozvoljeno pa tako i rade, Znaći da treba menjati zakon.
 
Nazad
Vrh Dno