Post pišem po drugi put jer mi je ćerkica stisnula reset taster na kućištu prvi put.
Čak sam i workflow u Visio-u počeo da crtam.
1/3 na PCB i hladjenje a 1/3 na memoriju. Kazem to je grubo, verovatno veci deo ode na PCB i hladjenje. Poenta je da ne kosta samo GPU kako vi stalno potencirate.
OK, nVidija ima komplekniji GPU - kompleksniji PCB + kvalitetnije hlađenje + više memorije.
Dokaz, pa ako za mesec dana izadju ovde dve GTX 460-ke, cao GTX 465, plain and simple.
Ovde kažeš AKO a maločas spominješ ČINJENICE. To ne ide jedno sa drugim
A imas li ti dokaz da ja gresim i koliko u onoj prepostavci?
Jednostavno. Potrebno je malo znanja iz proizvodnih procesa i planiranja.
HD5870 se pravi a GTX470 se dobija. To je u stvari sekundarni proizvod.
Bilo koji proizvodni proces kreće od planiranja i budžetiranja. Recimo da je isti budžet važio i za RV870 i za GT100. Budžetom se obuhvataju svi mogući troškovi počevši od planiranja, R&D, BoM, Risk Assessment, do marketinga i plasiranja robe bilo partnerima ili tržištu.
Dalje, svaka firma određuje sebi target za taj projekat, odnosno koliko para se planira da projekat zaradi kada bude konačno dostupan na tržitu.
Projekat se vodi po tzv. project milestone-ovima koji definišu krucijalne tačke tokom istog a koje su određene tokom planiranja projekta, pre njegovor početka. Nakon svakog milestone-a vrši se analiza i odlučuje se o daljim koracima.
Jedan od bitnijih milestone-ova je bio nakon tapeout-a i tada se znalo da će biti dva GT100 derivata. Inače, praksa kod oba proizvođača već par godina u nazad.
Recimo da, lupam, vafer GT100 ima 40 potencijalnih GPU-ova (theo. 100% yield). Budući da je nakon A1 silikona dobijen jako mali broj ispravnih GPU-ova (nije redak slučaj) prešlo se na ponovno planiranje i uklanjanje problema u proizvodnom procesu. Ali veliki problem je nastao i kod A2 silikona što ga je i dalje činilo neisplativim sa proizvodnju. Ovde se po meni desio "point of no return". Suludo je kriviti jednu stranu. TSMC jeste kriv zbog ne savršenosti proizvodnog procesa dok je opte nVidija kriva što to nije predvidela svojom procenom i kontrolom rizika. Dalji nastavak (A3 silikon) verovatno nije doneo željene rezultate ali je već bilo kasno za bilo kakve radikalne izmene. Po meni, činjenica da još uvek nema GT100 sa 512SP pokazuje da je nVidija bila primorana da izbaci GTX4xx pošto-poto.
Dakle, imamo vafer od, lupam, potencijalnih 40 GPU-ova od kojih, opet lupam, 40% ide na škart. Od ostalih 60% se dobija tek par potpuno isptavnih (512SP) GPU-ova dok ostatak postaje semi finish good.
Bitna stvar je da je do sada cena izrade svakog GTX4xx GPU-a bila identična.
Dalje, potpuno ispravni procesori idu na poslednju kontrolu kvaliteta i u skladište dok Firma ima dve opcije za polu ispravne - škartovati ih ili ih nekako osposobiti (što, naravno na kraju i radi). Znači, potencijalno ispravni se vraćaju u proizvodnju i šalju na internal rework da bi se uz pomoć same arhitekture čipa i dodatnim radom "isključili" neispravni delovi odnosno dobili sekundarni proizvodi. Što su na kraju i GTX480 i GTX470 i GTX465. Ovim internal rework-om se jednostavno umanjuje gubitak a ne pravi dobitak kao što neki misle jer su, ponavljam, cene izrade svakog GTX4xx do samog tapeout-a i dobijanja GPU-a na vaferu iste. GPU se ne može jednostavno proglasiti čipom slabijih performansi.
Nakon toga čipovi se sortiraju i klasiraju pa završavaju kod partera.
Znači sama proizvodnja GTX470 ima minimum jedan korak više u samom proizvidnom procesu od onoga što je trebalo da bude GTX480 (512 SP) tako da o ceni samog čipa nema smisla razgovarati. Ušteda se može napraviti na PCB-u, memoriji ili hlađenju. Svako dalje "parčanje" čipa je opet smanjenje troškova (na kraju krajeva - što ne potrošiš zaradio si) ali se mora voditi računa i o tome da cena izrade proizvoda ne "pojede" cenu samog proizvoda. Tako da imamo slučaj sa GTX465 i HD 5830 koji dele PCB sa starijom braćom jer je besmisleno ulagati novac u nešto što je otpadak otpatka.
Eto zato je trenutno nemoguće da cena GTX470 čije je planiranje i proizvidodnja trajala predugo, u koji je uloženo više rada i koji nije izašao u kratkom vremenskom periodu nakon HD5870 bude manja od istog.
Pravljenje GPU-a nije 1-2-3 stvar. U firmi gde radim(o) se prave daleko jednostavnije stvari ali je planiranje i sam process workflow izuzetno kompleksan.
Mislim da je AMD u zadnjih šest meseci otplatio i dugove nastale za vreme R600 ere
