Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Ko mesa D2 i euro dizel?
Tehnicki euro dizel kao pojam ni ne postoji za gorivo, vec za motore.
Euro dizel, kako ga mi nazivamo je 1D dizel, klasicni je 2D po evropskim standardima. Glavna razlika izmedju svih dizela je u kolicini sulfura = izduvni gasovi.
2D je izuzetno stabilan i za rad nisu potrebni aditivi tj stabilizatori i katalizatori, ali klasican problem - lako mrzne, tacnije postaje gel na nizim temperaturama i gadno zagadjuje.
1D iliti po naski eurodizel zahteva aditive jer je nestabilnije ali sadrzi manje sulfura i tacka mrznjenja je mnogo niza. Dodavanjem dodatnih aditiva se dostize stabilnost 2D.
Pod stabilnoscu se podrazumeva da "ne okine" pre vremena u procesu sagorevanja, kao sto benzinski motori imaju problem kada gorivo ima premalo oktana.
Mislim da klasnicno po nasim pojmovima D2 gorivo ni ne postoje vise...

Da ne bude da pricam napamet, citiram wiki ili sl gluposti na koje sam alergican, ovo pricam iz zvanicnih dokumenata najvecih proizvodjaca dizel motora tipa Perkins, Yanmar, Toyota, Volvo, Man itd itd, koje sam rasturao u najsitnije delove x puta. Ni jedan nigde ne navodi koje gorivo moras da koristis.. Pricam o motorima od kraja 1980 do 2018.
Iz mog iskustva, koje se takodje sastoji da si u kontaktu sa kolegama iz celog sveta, Srbija je apsolutni rekorder sa problemima sa motorima.
U firmi (u Nemackoj) imamo Kalmare sa Perkins dizelima, par njih je odavno preguralo 30.000 radnih sati. Imam jednu masinu iz 1997 sa 42.000 radnih sati kojoj je pre 2 nedelje zamenjena pumpa visokog pritiska jer je oslabila, citaj jednostavno se potrosio materijal, sto posle toliko sati nije ni cudo. Najinteresantnije je da je i radila, jedino se primetio gubitak snage pri nominalnoj temeraturi motora te je potrajalo da se nadje gde je problem, niko nije ni pomislio na pumpu.
Posto su masine non stop napolju, koje gorivo moraju koriste?
Da je eurodizel los, pa odavno bi svisnuli ti motori koji rade skoro 24/7.
Mora se napomenuti da se odrzavanja rade direktno od proizvodjaca, po vremenskim intervalima koje je proizvodjac zadao i koriste se samo originalni delovi od proizvodjaca.

Ako nadjes tragove bilo cega u filterima, to je jako dobro jer to znaci da filter radi svoj posao. Ako je filter adekvatan i NAPRAVLJEN po proizvodjackoj specifikaciji a ne neki kineski fusheraj (tipa pise 10 mikrona a on propusta i klikere) sve sto prodje kroz njega do motora nece nicemu naskoditi jer su filteri dizajnirani/koriste se po specifikaciji motora.

Takodje sam vozao dizela do pre 4 godine i to Forda (proizveden , kupljen i koriscen samo u Nemackojh) iz 2001 godine, koji je prodat ispravan samo zbog uvodjenja zastitnih zona u mom gradu (ne mere vise euro3 dizel u centar grada), auto je nagurao 250.000 km, nikada ni jedan problem, osim manjih tragova ulja u interkuleru - dihtunzi turba poceli da propadaju i propustaju ulje. Opet napominjem, samo Ford original delovi i sve po PS.
Koje gorivo je tankovano? Jedno jedino - eurodizel.
Otisao jednom za Srbiju i tankovao na NIS pumpi. Bucniji motor, veca potrosnja (i to drasticno), pad snage motora. Cak i supruga, kao suvozac je primetila pitavsi sta se desava sa autom...
I sada, moj ex Ford ili Kalmar/Komatsu/JBC itd masine su napravljene bolje od Passata/VW/Fordova koji se vozaju u Srbiji? - Nisu, svi su isti, sve je po istoj specifikaciji.
Jasna vam je poenta, toliko o dizelima i off topicu.
 
Za sam kvalitet goriva samo jos nesto da dodam:

Vozim motor (Yamaha Tracer 900), obisao sam dobar deo Evrope i Tursku u ovih par godina aktivne voznje. Jedino sa nasim i bosanskim gorivom mi se desavalo da motor kada ga vozim agresivnije, "isece" na visokim obrtajima, takodje i snaga koju oslobadja na visokim obrtajima, drasticno varira, u potrosnju necu da ulazim jer je mnogo faktora. Tako da ipak ima razlike, samo je na nekim masinama osetnija, a negde ne moze da se primeti..
 
Šta im znači da napišu 20 sekundi i onda zakače snimak na kome auto izlazi nakon 1 minut?

OK, i 1 minut je brzo, ali opet je bezveze.

Ovakav vid baterija jeste ekstra, ali dva osnovna problema su
  • standardizacija... napon, kapacitet, dimenzije, pozocija...
  • ko odogvara za wear level baterije. Recimo uvek dobiješ full bateriju i baš te za ode maler da kada krećeš na duži put, dobiješ neku pred kraj životnog veka.
 
takva baterija i fizicki mora imati manji kapacitet.
 
Što generalno nije problem, ako ima dovoljno stanica za zamenu i ista traje 1 minut (plus čekanje u redu na zamenu), bez da izadješ iz kola.
 
O swapable baterijama za EV se priča još od početka ovog novog hype-a el.automobila. Čak je i Tesla imala ideju zamene baterija, imali su prototip i vozila, i baterije, i stanice za brzu zamenu. Ideja je izgledala odlično, na papiru. U Izraelu je čak i krenula neka firma da otvara stanice za zamene, ali su brzo bankrotirali. Kod njih su Rano/Nissan bili u igri.

Ali od ideje svakako neće biti ništa jer bi se morao standardizovati format baterije, tj. svi automobili koji koriste servis bi morali imati istu bateriju, pa još tako projektovana i baterija i vozilo, da se menjanje može obavljati na nekim automatizovanim swapable stanicama.
A trenutno, autoindustrija uopšte ne ide u tom pravcu, niti ima naznaka da će krenuti.

Bio bi tu još i "problem" vlasništva nad baterijama. Verovatno bi baterije bile iznajmljivane, a u vlasništvu nekog "EV car battery operator servisa", a mi bi bili korisnici koji plaćaju usluge na pripaid, postpaid, po ugovoru ili po ko zna kojem drugom modelu. Trenutno nema naznaka da je neki investitor zainteresovan da ulaže u to, i da nameće svoj standard baterija proizvođačima vozila (što je obrni okreni, najveći problem).

Spominjano je sve ovo već ranije u temi...

...

@PJ stanje baterije nas u ovom slučaju ne bi zanimalo. Vlasnik i operator baterija bi vodio evidenciju i pratio stanje svake baterije, i garantovao bi za nju to kratko vreme dok je kod nas. Takva baterija u svakom slučaju ne bi bila naša.
 
Poslednja izmena:
Jasno, ali bi postojao neki opseg u kome se baterija smatra upotrebljivom za swap i u većini slučajeva to je svejedno koliki kapacitet si dobio, ali može da se desi da baš kada krećeš na dalji put, dobiješ bateriju koja je na 70 ili 80% kapaciteta, jer joj je to poslednji ciklus pred reparaciju ili reciklažu. I čak i da platiš manje, nije važno, jer ti nedostaju kilometri.
Samo naglas razmišljam o mogućim problemima.
 
Ali od ideje svakako neće biti ništa
A trenutno, autoindustrija uopšte ne ide u tom pravcu, niti ima naznaka da će krenuti.
Kompanija NIO je izvršila već preko 4 miliona zamena baterija:
Instalirali su već preko 700 stanica za zamenu baterija, u planu je 4000 do 2025, od toga 1000 van Kine:
Nedavno su otvorili prvu stanicu u Evropi:

Bio bi tu još i "problem" vlasništva nad baterijama. Verovatno bi baterije bile iznajmljivane, a u vlasništvu nekog "EV car battery operator servisa", a mi bi bili korisnici koji plaćaju usluge na pripaid, postpaid, po ugovoru ili po ko zna kojem drugom modelu.
Iz članka iznad:
Thanks to the battery swap stations, NIO is able to offer the cars in the Battery as a Service (BaaS) sales model, which means that customers are purchasing a car without a battery and they pay a monthly subscription to use the battery/battery swap network. According to the company, 92% of early customers in Norway opted for BaaS instead of the full purchase.
To znači da je 92% kupaca izabralo da auto kupi po značajno povoljnijoj ceni i da plaća mesečno naknadu za iznajmljivanje baterije, koja uključuje i određeni broj besplatnih zamena baterije.
 
Eto, krenulo u Kini...

Videćemo da li će se proširiti van Kine. Ja sam nešto skeptičan. :(
 
 
TuSimple (autonomni kamioni)



koncept (automat vozi dugacke rute, parkira a onda na mikrolokaciju odvozi šofer naše vrste :D )

 
Od 2035. godine u EU neće moći da se prodaju automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
A evo i jedno razmišljanje na temu elektrovozila u intervjuu koji je dao Nebojša Matić (vlasnik firme Mikroelektronika).

(gledati od 1:32:33 pa sledeća 2 minuta)
 
Ja računam da će nakon toga još narednih 10 godina - auta, rezervni delovi i tehnologija prodaju na tržištima poput našeg.
A onda još bar 10 godina da se otarasimo otpada. Znači oko 2050. Srbija će možda biti elektrifikovana pod uslovom da bude dovoljno struje
odnosno da otvorimo / otkrijemo novi ugljenokop i smanjimo energetsku zavisnost od uvoznog uglja. 🤣

--- Mali off
Pre par dana mi na drumu "izleti" BEX elektifikovani Nissan, skontao tek kada sam ga stigao.
Da, jedva sam ga obišao iako me presekao. Dok sam ja skontao o čemu se radi.... posmislio da mi auto slabo vuče.

Radilo se o Nissan e-NV200 XL Voltia (slika sa Voltia Facebook stranice)
*jest ružan, još više uživo 😁

Nissan Voltia e2000.jpg
 
Video sam ga u četvrtak. Komb k'o kombi. Ni lep ni ružan.

Svojevremeno sam razgovarao sa jednim Post Express kurirom o kilometrima koje prelaze. Iznenadio sam koliko je to mali broj godišnje. Ali svaki kurir ima mali reon. Zato ovaj Nisan može da bude super za takve službe. Osim kada svi uveče dodju u magacin, pa se nakače na punjenje.
 
 
svaki kurir ima mali reon. Zato ovaj Nisan može da bude super za takve službe. Osim kada svi uveče dodju u magacin, pa se nakače na punjenje.
Isprogramira se etapno punjenje u smislu da mogu svi da se zakace na mrezu ali se puni deo po deo voznog parka. A ta vozila im sluze uglavnom za po gradu, za sada.
 
Evropski parlament usvojio zakon kojim se predviđa zabrana prodaje novih vozila na benzin i dizel od 2035. godine. Moći će da se prodaju samo automobili sa nultom emisijom gasova, dakle samo 100% električna vozila.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Napisao to neko par postova gore...

Videćemo kako će to ići. I Kalifornija je nešto tipa '98 rekla da će do 2010 sva vozila morati biti sa nultom emisijom (zaista sada ne znam tačne godine, ali pokušavali su da krenu na tu stranu) i na kraju ne bi nista od toga.

Al' ok, momentum je sada mnogo veći, hype ekoloških i "nećemo ništa od Rusa i Arapa" ideja takođe, tehnologija je daleko napredovala, nafta će jednog momenta zaista presušiti, pa možda i bude nešto od cele priče.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Vozio sam na testu novi elektricni Hyundai Kona compact SUV koji dolazi sa Hyundai driving assistance opremom i mogu reci da sam odusevljen. Odrzava brzinu (tempomat, ok) ali je i prilagodjava u krivinama (uz GPS asistenciju), prati traku na putu gde traka postoji sa obe strane savrseno, gde je samo po sredini, ovako i onako, upozorava i koci za prepreke frontalno i iz mrtvog ugla, jos svasta nesto radi, detektuje pesake, bicikle, itd.

Sve u svemu, na auto-putu, po meni je ovo vec "self driving". Za sada ne reklamiraju ceo sistem kao auto pilot vec zahtevaju da sve vreme budete na oprezu i drzite volan ali ovo je izuzetno blizu. Identican sistem ugradjuju i u standardne modele. Pogledao sam malo i po netu, kazu da je Hyundai sistem jedan od boljih, za sada. Realno ja nisam nasao ni jednu zamerku za 30 min voznje.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ti asistenti se ugrađuju i u standardne automobile. A kako je krenulo u Evropi, pre će da vraćaju parne lokomotive nego da ukidaju SUS automobile u skorijoj budućnosti.
 
Sve zavisi od litijuma. Niceg vise.
Ako mi ne prodamo, prodavace Rusi ukrajinski. Guglajte malo.
 
Sto se tice asistenata, imamo ih preko 10 god kao dodatnu opremu.
Pada im cena pa su pristupacniji sada.
Najnoviji Hyundai Tucson benzinac koji sam testirao ima sve to i kosta citavih 26k €.
Sto se tice 100% elektro do 2035, zena iz zezanja kada smo isli na autobahnu brojala kamione na velikom stajalistu, stali da tankujemo.
Procenila je oko 350 kamiona + suprotna strana isto + neprekidne kolone na autoputu.
Ja ne znam odakle oni misle da stvore toliko baterija i el. energije za sav taj teski transport, to je neizvodljivo.
 
Odvezla je mene Alprosova testna O4 od autokomande skoro do Save Maškovića sama, pre godinu i po dana, fino držala traku, zaustavljala se, polazila. Nije to više neko čudo kada se spustilo među skromnije automobile.

Igrao sam se opremom više nego što bih pristao da me auto bilo kad sam vozi. Neka hvala.
 
Tezak transport ce biti na nafti do daljnjeg, pre ce preci na hidrogen nego na struju. Eventualno neke buduce baterije mozda donesu mogucnost strujnog pogona za kamione.

Da upravo je bila poenta da su sada asistenti dosta napredniji a znacajno pristupacniji, i to je vec skoro self driving. Imao sam i u Volvu od pre tako 10ak godina dosta senzora ali ni blizu ovome sto recimo Hyundai nudi u srednjoj pa i nizoj klasi danas. Referenciram Hyundai jer sam isti probao, verujem da ni ostali nisu mnogo drugaciji.
 
  • Funny
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno