Ocekuje se proboj tehnologije superkondezatora, gde ce autonomija biti znatno kraca ali ce se puniti svega 30ak sekundi. Cene ce u buducnosti padati, kako se budu proizvodile velike serije automobila. Medjutim povecanom potraznjom za el. energijom rastu i ne mala ulaganja u elektricnu mrezu, sto znaci da ce neka ogranicenja morati da se uvedu. Tek oko 2050. mozes ocekivati da prodaja elektricnih vozila prevazidje klasicna.
Puniće se za 30sec, možda, ako punjač bude veličine zamrzivača, i to onog najvećeg sandučara, i ako se bude kačio direktno na 20kV trafotanicu.
A kabel od punjača do kola da bude debljine ruke nekog tenisera.
Tesla S npr, ima baterije kapaciteta od 65-95kWh (zavisi koliko ga platite). Za ovaj najjači, treba preko 100kWh "izvaditi" iz mreže da se baterija napuni. Ako bi ga punili sa vrlo visokih 240V npr, da 100kWh isporučimo za 30 sec, struja punjenja mora biti 50kA, sve sa stabilnih 240V. Dakle, punjač treba da bude snage 12MW.
O tim superkondenzatorima se mnogo priča, ali ipak imaju mnooogo mana u odnosu na LiIon baterije. Na trpe prevelike struje (ok, staviš ih mnogo u paralelu), ne trpe prevelik napon (ok, poređaš ih na red) (a to je suprotan zahtev od prethodnog
), napon im se menja linerano sa potrošnjom (ok, rešava se DC/DC pretvaračima)... Jedina realna prednost je praktično neograničen životni vek u odnosu na bilo koju varijantu hemijske baterije.
Litijumu jeste da raste cena, ali velika prednost je što se Li baterije lepo recikliraju uz potpuni povrat potrošenog litijuma. Tako da će jednog momenta cena litijuma da se stabilizuje. Sada, jeste, jako raste. To još uvek koči brz razvoj EA.
Uzgred, Obrenovac spali 1.8kg uglja za 1kWh el.energije. Nije to mala iskoristivost (svakako je mnogo veća nego kod parne lokomotive
). Dakle, da napunite Teslu, tamo treba da iskopaju/transportuju/samelju/uduvaju/sagore 180kg uglja u kotao.
To je jedan od razloga zašto Norveška toliko prednjači u uvođenju el. automobila. Oni imaju ogromne hidropotencijale, i skoro 100% el.energije dobijaju iz hidroelektrana.
Sa druge strane, Nemci se nešto grbave u brzini uvođenja EA, jer i oni najveći deo energije dobijaju iz uglja.
Ko je skoro prolazio kroz Nemačku, video je sigurno jako veliki broj malih solarnih elektrana razbacanih kojekude (čak i obradive njive pokrivaju fotonaponskim panelima). Ali to je sve kikiriki u odnosu na ozbiljnu termoelektranu.
Bla.bla.bla... El. eutomobili su sada svakako i definitivno budućnost. Filozofiralo se tu i tamo o motorima na vodonik ili komprimovani vazduh (tek to mi deluje besmisleno). Ali sa pojavom LiIon baterija, sve to gubi smisao, i postaje jasno da su EA jedina realna budućnost. Ali da ide sporo, ide. Osnovi problem je što su, obrni okreni, fosilna goriva i dalje najjednostavnija i najjeftinija.
Energetski problemi zemljana svakako neće biti rešeni dok se konačno ne usavrši nuklearna fuzija. Ako vas zanima budućnost energetike, pratite dokle je stigla nuklearna fuzija. To je jedini realni izvor energije za budućnost ove planete i nas na njoj. Dok to ne proradi kako treba, sve ostalo je pro'er'avanje, presipanje iz šupljeg u prazno, i nadmudrivanje politike, ekologije, ekonomije, lobiranja i nametnja stavova i ratova...