Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

milika

Čuven
Učlanjen(a)
22.12.2003
Poruke
1,045
Poena
650
Moja oprema  
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
Pozdrav,
vec sigurno 4-5godina cekam da se odomace elektricni automobili u srbiji i nikako da krene :)
Ima li ko iskustva o tome sta i kako kupiti ovde, novo/polovno, uvesti od napolje mozda?
Kakvo je stanje sa punjacima? Servisima? AMS podrska? Registracija? sta sve jos je vazno?

Hvala!
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Koliko znam problem je registracija koja traži podatak o zapreminu motora, što kod elektromotora ne postoji. Mislim da se tu nije ništa promenilo. Video sam da od skoro ima BMW i3 u ponudi kod nas ali ne znam da li kao čisto elektro ili sa range extender motorom.
 
Rešeno je to sa registracijama. Upisuje se 1ccm (mora biti neki broj, ne može nula).
Ali i to je besmisleno, i nadajmo se privremeno. EA treba da dobiju svoju kategoriju.

Ja, čim se (konačno jednom) obogatim, kupujem Teslu. Još ne znam da li S ili X. :p
 
Pozdrav,
vec sigurno 4-5godina cekam da se odomace elektricni automobili u srbiji i nikako da krene :)

Kada budu oslobodjeni poreza, drasticno smanjena osiguranja, svako vece parkiraliste bude sa stanicom, oslobodjeni naplate parkinga itd itd... mozda onda krene...
 
Ja nišanim Volkswagen ID, ali videćemo, može štošta da mi se promeni u životu dok on ne izađe.
 
Kakvi crni elektricni automobili i Srbija... Ta dva pojma uopste ne idu zajedno.

Zivim u Norveskoj gde ima bas... bas dosta elektricnih automobila. Ljudi, neko mora da odluci da ce to da se desi prvo, i da se sprovedu ozbiljne reforme, kao sto je DukeLander gore i napisao. U Srbiji trenutno postoji nista od toga, vlast je potpuno nezainteresovana za tako tako da jednostavno zaboravite na ovo, makar jos 5 godina.
I opet, kao sto je Duke napisao, MOZDA onda krene.
 
Poslednja izmena:
Ima Srbija i pozitivnu stranu struja nam je jeftinija nego u ostatku Evrope, a i imamo topliju klimu nego Norveška (baterije su efikasnije).
Mada Srbija proizvodi 3/4 struje u termoeletranama, sa ekološkog aspekta svejedno je da li zagađenje dolazi iz dimnjaka TENT-a ili iz auspuha automobila.
 
Pa dobro jasno je kakva je situacija ovde po pitanju progresa.
Sta je trenutna solucija, ili konkretnija vest o progresu?
 
ne tako brzo

Pozdrav,
vec sigurno 4-5godina cekam da se odomace elektricni automobili u srbiji i nikako da krene :)
Ima li ko iskustva o tome sta i kako kupiti ovde, novo/polovno, uvesti od napolje mozda?
Kakvo je stanje sa punjacima? Servisima? AMS podrska? Registracija? sta sve jos je vazno?

Hvala!

Cekaces jos. Kupiti mozes, samo placas punu cenu (nema nikakvih subvencija- iznenadjen?). Redovno prolaze tehnicki pregled i redovno se registruju.
Punjaca ima tu i tamo ali nigde brzih, jos uvek. Ove godine bi prvi teslin superpunjac trebalo da bude instaliran (edit: u BG-u), ukoliko ne bankrotira (Tesla).

U NS-u ima jedan e-golf, e-up i jedna tesla. Za prva dva ima jedan punjac u celom gradu, dok vlasnik tesle je platio instalaciju sebi al nisam siguran da je javno dostupan ostalim korisnicima.

Kod nas je prednost cena struje, ali sve ostalo je otprilike mana.

Generalno nema smisla kupovati elektromobil (trenutno). Problem su visoka cena, duplo veca od klasicnih vozila (e-golf oko 35000 evra). Autonomija je prakticno dovoljna samo za gradsku voznju. Veci problem od autonomije je vreme punjenja. Preko 8 sati na 7.5 kilovatnom punjacu, sto je otprilike ekvivalent trofaznoj uticnicnici, ukoliko su vodovi kratki. Tu se javlja jos jedan problem a to je infrasruktura za punjac koju sam moras da finansiras. Jer punjenje na klasicnu uticnicu (2kw) je neupotrebljivo.
Ukoliko ti je pak, ekoloski motiv vodilja za kupovinu, klasicna vozila su bolji izbor. Elektrovozila su daleko prljavija za proizvodnju. Imaju veliko iskoriscenje elektricne energije (~90% za elektromotore) ali koriste energiju iz termoelektrana cija efikasnost je <30%. Efikasnost modernih sus motora je oko 35% (prema zakonima termodinamike, maks. moguca efikasnost je 40%)

Ocekuje se proboj tehnologije superkondezatora, gde ce autonomija biti znatno kraca ali ce se puniti svega 30ak sekundi. Cene ce u buducnosti padati, kako se budu proizvodile velike serije automobila. Medjutim povecanom potraznjom za el. energijom rastu i ne mala ulaganja u elektricnu mrezu, sto znaci da ce neka ogranicenja morati da se uvedu. Tek oko 2050. mozes ocekivati da prodaja elektricnih vozila prevazidje klasicna.
 
Poslednja izmena:
Vidjao sam Tesle s domacim tablicama. Ima i i8 mada to nije cist elektro.
 
Ocekuje se proboj tehnologije superkondezatora, gde ce autonomija biti znatno kraca ali ce se puniti svega 30ak sekundi.

Elektro busevi koje je nabavio GSP imaju superkondenzatore. Pune se oko 8 minuta preko tramvajske mreže i jedva pređu 10 kilometara.
 
I ovi busevi su jako skupi, plaćeni su skoro pola miliona po komadu a poređenja radi trolejbus je 200k. Imam drugara u GSP koji ih vozi i uopšte nije zadovoljan, kaže da su krsevi u poređenju sa trolama.
 
Ocekuje se proboj tehnologije superkondezatora, gde ce autonomija biti znatno kraca ali ce se puniti svega 30ak sekundi. Cene ce u buducnosti padati, kako se budu proizvodile velike serije automobila. Medjutim povecanom potraznjom za el. energijom rastu i ne mala ulaganja u elektricnu mrezu, sto znaci da ce neka ogranicenja morati da se uvedu. Tek oko 2050. mozes ocekivati da prodaja elektricnih vozila prevazidje klasicna.

Puniće se za 30sec, možda, ako punjač bude veličine zamrzivača, i to onog najvećeg sandučara, i ako se bude kačio direktno na 20kV trafotanicu. :p
A kabel od punjača do kola da bude debljine ruke nekog tenisera. :p :p

Tesla S npr, ima baterije kapaciteta od 65-95kWh (zavisi koliko ga platite). Za ovaj najjači, treba preko 100kWh "izvaditi" iz mreže da se baterija napuni. Ako bi ga punili sa vrlo visokih 240V npr, da 100kWh isporučimo za 30 sec, struja punjenja mora biti 50kA, sve sa stabilnih 240V. Dakle, punjač treba da bude snage 12MW. :D

O tim superkondenzatorima se mnogo priča, ali ipak imaju mnooogo mana u odnosu na LiIon baterije. Na trpe prevelike struje (ok, staviš ih mnogo u paralelu), ne trpe prevelik napon (ok, poređaš ih na red) (a to je suprotan zahtev od prethodnog :p ), napon im se menja linerano sa potrošnjom (ok, rešava se DC/DC pretvaračima)... Jedina realna prednost je praktično neograničen životni vek u odnosu na bilo koju varijantu hemijske baterije.

Litijumu jeste da raste cena, ali velika prednost je što se Li baterije lepo recikliraju uz potpuni povrat potrošenog litijuma. Tako da će jednog momenta cena litijuma da se stabilizuje. Sada, jeste, jako raste. To još uvek koči brz razvoj EA.

Uzgred, Obrenovac spali 1.8kg uglja za 1kWh el.energije. Nije to mala iskoristivost (svakako je mnogo veća nego kod parne lokomotive :p ). Dakle, da napunite Teslu, tamo treba da iskopaju/transportuju/samelju/uduvaju/sagore 180kg uglja u kotao.
To je jedan od razloga zašto Norveška toliko prednjači u uvođenju el. automobila. Oni imaju ogromne hidropotencijale, i skoro 100% el.energije dobijaju iz hidroelektrana.
Sa druge strane, Nemci se nešto grbave u brzini uvođenja EA, jer i oni najveći deo energije dobijaju iz uglja.
Ko je skoro prolazio kroz Nemačku, video je sigurno jako veliki broj malih solarnih elektrana razbacanih kojekude (čak i obradive njive pokrivaju fotonaponskim panelima). Ali to je sve kikiriki u odnosu na ozbiljnu termoelektranu.

Bla.bla.bla... El. eutomobili su sada svakako i definitivno budućnost. Filozofiralo se tu i tamo o motorima na vodonik ili komprimovani vazduh (tek to mi deluje besmisleno). Ali sa pojavom LiIon baterija, sve to gubi smisao, i postaje jasno da su EA jedina realna budućnost. Ali da ide sporo, ide. Osnovi problem je što su, obrni okreni, fosilna goriva i dalje najjednostavnija i najjeftinija.

Energetski problemi zemljana svakako neće biti rešeni dok se konačno ne usavrši nuklearna fuzija. Ako vas zanima budućnost energetike, pratite dokle je stigla nuklearna fuzija. To je jedini realni izvor energije za budućnost ove planete i nas na njoj. Dok to ne proradi kako treba, sve ostalo je pro'er'avanje, presipanje iz šupljeg u prazno, i nadmudrivanje politike, ekologije, ekonomije, lobiranja i nametnja stavova i ratova...
 
Ono što ja vidim kao problem malih potrošača (auto, mala domaćinstva) je kako izbaciti akumulator energije (baterije), tj. kako direktno koristiti neku energiju iz nekog izvora u pogon. Neka kombinacija solarnog sa još nečim (biomasa)
 
Puniće se za 30sec, možda, ako punjač bude veličine zamrzivača, i to onog najvećeg sandučara, i ako se bude kačio direktno na 20kV trafotanicu. [emoji14]

Tesla S npr, ima baterije kapaciteta od 65-95kWh (zavisi koliko ga platite). Za ovaj najjači, treba preko 100kWh "izvaditi" iz mreže da se baterija napuni. Ako bi ga punili sa vrlo visokih 240V npr, da 100kWh isporučimo za 30 sec, struja punjenja mora biti 50kA, sve sa stabilnih 240V. Dakle, punjač treba da bude snage 12MW. :D
Ovaj problem se dobrim delom rešava sistemom pomoćnih stacioniranih baterija koje se dopunjuju dok vozilo nije tu. Takav princip se koristi za električne trajekte koji treba da se napune za nekoliko minuta koliko je trajekt na obali npr. Jasno da zahteva specijalne konektore i provodnike.
 
Manite se diskusija oko baterija, kapaciteta i sta ce da ih zameni. To ne resavamo mi na forumu, vec neko na visoj instanci.
Zasto ovo kazem?
Vec sada ima dobrih modela i ima ih dosta, moze da se bira, koji imaju baterije sasvim dovoljnog kapaciteta.
Kako znamo?
Dovoljno je da se prebroje predjeni kilomentri prosecnog coveka, koji radi i eventualno otputuje negde blize za vikend. Za toliku kilometrazu ce svaki od auta da posluzi. Svako ce stici iz Subotice u Nis. Jos ako napravi pauzu negde - super.

Malo cu da offtopic-ujem.
Pre koji dan Guglov auto ogranak Waymo, predstavio je pocetak autonomne ali i "eleketricne voznje" za Feniks, u Arizoni.
Koriste sasvim pristojan Jaguar I-Pace. Ko nije video, moze da pogleda na YouTube kratko predstavljanje.

https://www.youtube.com/watch?v=-EBcpIvPWnY

Jaguar I-Pace Srbija
https://www.srbija.jaguar.com/i-pace-overview

Kakve to ima veze sa nama? Kontam da , osima kao se ne ispuni predvidjanje Rimaca da ovde dodje neka ozbiljnija proizvodnja,
za sada se najvise mozemo pouzdati u uvoz polovnjaka. Kao i do sada.
https://startit.rs/da-li-se-u-srbiji-otvara-nemacka-fabrika-elektricnih-automobila/

Da se vratim na temu - mi (Srbija) i elektricna vozila.
Za sada jedini drzavni sajt na tu temu - http://www.naev.rs/
I jos nesto: slazem se sa nekim ovde ko je rekao da je nas adut (potrosaca) sto je struja jeftinija nego u Evropi. Makar bila dobijena i iz uglja.

*kako se obavlja registracija elektricnih kod nas
http://www.vrelegume.rs/test/elektricni-automobili-registracija-srbija/
 
Poslednja izmena:
Ono što ja vidim kao problem malih potrošača (auto, mala domaćinstva) je kako izbaciti akumulator energije (baterije), tj. kako direktno koristiti neku energiju iz nekog izvora u pogon. Neka kombinacija solarnog sa još nečim (biomasa)

Potrošače možeš podeliti na mobilne, i stacionarne. Do ovih drugih, uvek možeš dovući kabel. Problem su oni prvi. Kod njih je uvek potrebna neka akumulacija energije.

Solarna energija, u idealnom slučaju tj. podne na ekvatoru, idealno čista atmosfera, Sunce daje oko 1kW po m^2. To je ukupna količina toplotne i svetlosne energije. Fotonaponski paneli i termo solarne elektrane su jako daleko od toga da iskoriste ceo kilowat. Efikasnost fotonaponskih je 15-17%, do max 22% za preskupe egzotike. Termalne solarne elektrane imaju oko 30% iskoristivost, ali je, logično, mnogo manje lokacija pogodnih za termalne solarne elektrane.

Uglavnom, dobiti dovoljno energije za kretanje mobilnog potrošača, samo korišćenjem solarnog zračenja na površini tog vozila, neće još dugo biti moguće. Akumulacija u vozilu će još dugo dugo biti neophodna.

Realno, mnogo problema enegretike bi se moglo rešiti, postoje i projekti, ogromnim, ali baš ogromnim solarnim elektranama u Severnoj Afirici, te HVDC kablovima do Evrope, i bogatije Azije. Međutim, Severna Afrika jeste, i još uvek će biti krizno područje. Bio ja tamo, radio, upoznao ih, i skontao da su suviše rizični za neka ogromna ulaganja. A sami to ne mogu finansirati. :(

BTW, i velika solarna elektrana može postati ekološki problem. Hektari i i hektari solarnih panela, po pravilu crnih (jer samo tako su i efikasni, jel?) menjaju albedo Zemlje. Time se mnogo više toplotne energije Sunca zadržava na Zemlji, povećava zagrevanje te menja mikroklima. Kada se počne pričati o prevelikim solarnim elektranama, ovaj problem itekako postaje važan.

I vetroparkovi, potamane većinu ptica na tim područjima. Kada opadne broj ptica, raste broj insekata, strada poljoprivreda, bla.bla.bla...

Kažem ja, nuklearna fuzija, te da konačno rešimo problem energije na Zemlji.
 
Manite se diskusija oko baterija, kapaciteta i sta ce da ih zameni. To ne resavamo mi na forumu, vec neko na visoj instanci.

Da, ok. Imamo već teme o energetici.

Da se vratimo na automobile.

Ja ostajem pri odluci da kupim Teslu, čim budem mogao.
Nešto me baš nije da brinem o ekologiji, niti ceni vožnje (pogotovo ako imam para za Teslu).
Nego, videste li vi kako to čudo ide?!? Još Performance verzija, sa Ludicrous modom?!? :shock:
 
Biće ti, meh... Bolje odmah na Formulu E. :D
 
Formula E nema klimu, muziku, gepek...
Ne možeš ni kuku da joj atestiraš.
:p
 
Jel moze na njega plin? :D

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Nego, videste li vi kako to čudo ide?!? Još Performance verzija, sa Ludicrous modom?!? :shock:
Jeah ali se onda postavlja pitanje iskoriscenosti tj dugotrajnosti baterija ako ces non stop cepati L mode.
A ako te vec zabole za ekologiju, onda razmisli o Panameri Turbo S e-Hybrid. Mnogo veci domet od Tesle (tj. Napunis tank za 2 minuta, ili istovremeno punis e-motor dok vozis na SUSu), ludacke performanse i provereni kvalitet i unutrasnji materijali (za razliku od Tesle koja npr. Koristi Mercedesove dugmice od pre 15 godina...).

Super su EA, ali dok to ne bude dostiglo efikasnost obicnog, svakodnevnog koriscenja bez cimanja i razmisljanja da li ces imati dovoljno struje do sledeceg punjaca i biti spreman na cekanje punjenja, smatram da je u pitanju mlacenje slame....
 
Tesla model S 85 kWh ima domet od preko 400 kilometara, to je više nego dovoljno za svekodnevnu upotrebu.
 
Je l’?
Kako bih ja iz Beca dosao za Beograd?
 
Nazad
Vrh Dno