Elektro i samovozeci automobili

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Mislim da bi bilo dobro otvoriti podforum o elektricnim kao i samovozecim automobilima i njihovom razvoju.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Možda je za sada dovoljna jedna tema.
Možemo da napravimo anketu, baš da vidimo koliko na forumu imamo automobila, a koliko i kakvih hibrida. Broj je sigurno skroman, ali voleo bih da me iznenadi :)
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Možda je za sada dovoljna jedna tema.
Možemo da napravimo anketu, baš da vidimo koliko na forumu imamo automobila, a koliko i kakvih hibrida. Broj je sigurno skroman, ali voleo bih da me iznenadi :)
Ta prica, ovde su ipak ljudi koji koriste tehnoloski naprednije stvari. Bilo bi lepo da se javi bar neko ko koristi hibrida da iznese iskustva pa posle da sirimo i granamo temu.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Ja sam trenutno u potrazi za drugim autom, izbegao bih zamenu, ali ću verovatno biti prinuđen. U budžet upadaju i neki hibridi, ali za sada su mi interesatni kao što sam pre mnogo godina kupio Samsung i7500 sa 384MB rama. Katastrofa od telefona, ali je tada bilo zabavno videti i probati.

Dobra stvar sa hybridima (osim mild verzija) je da od prošle godine nema poreza na motorna vozila, pa recimo RAV hybrid sa 2500ccm motorom nema taj porez koji bi bio preko 500€ godišnje.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Ne znam kako stoji star sa servisnom podrskom za hibride, za full elektricne verovatno nikako sem ovlašćenih uvoznika.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Verujem da servis neće biti problem, jedino što će mnogo više da rade električari, nego mehaničari.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Kod samih elektricnih vozila iznenađuju me neke stvari kao što su cena koja je neprimereno velika, kontam šta tu ima toliko da košta baterije i elektromotori. Mnoge stvari kojih ima u klasičnim automobilima nema u električnim. Drugo prave se veliki izuzetno brzi automobili, logično mi je da se počne od manjih gradskig ili sl koji će razvijati 120-140km/h biti laki a ne nabudyene makine koje troše previše struje.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Pa jeste da nama to deluje Logično, ali je Musk pokazao da nije. :unsure:

Musk je ispravno zaključio da u početku, kada je krenuo, nije bilo moguće napraviti jeftin a full upotrebljiv i iole kvalitetan el. automobil.
Jako teško da bi neko kupio el. automobil standardnih performansi, a znatno više cene od klasičnog automobila

Za klasične automobile, sve tehnologije su već razvijene, i proizvođači vozila treba samo iz ponude dobaljača i proizvođača komponenata da biraju šta i kako da sastave. Savremeni SUS motor je užasno komplikovan, ali ravijen je kroz više etapa, kroz više dobavljača, tehnologije se šeruju između dobavljača komponenata, patenata, fabrika, i prave se u milionima komada, bukvalno. Svaka razvijena tehnologija za klasičan automobil se u roku od par godina podeli na stotine miliona novih vozila

Ko hoće da ponudi el. automobil, jednostavno kreće od nule. Sve moraš da razviješ sam, od crtaćeg stola. Ne možeš da kupiš neki el, motor, ili neki reduktor, ili neki kontroler na tržištu. Postoje komponente za viljuškare, liftove... Ne postoje razvijene komponente idealne za el. automobile, ne postoji komponentaš od kojeg kupiš gotovo tehničko rešenje. Moraš sve od nule da razviješ sam, a to je jako skupo. Plus što svakako nećeš prodavati milione primeraka.

Onda je Musk krenuo drugim putem. Ako već mora biti skupo, idemo na vrhunske performanse, vrhunsku šasiju (ceo automobil je od aluminjuma), freak like fičere, ono, da se o njemu priča, da se ljudi okreću za njime, automobil mora biti takav da bogati ne žale pare.

Obzirom na razvoj novih tehnologija i cenu velikog paketa baterija, i el. Punta da napraviš, koštaće minimum kao 2 normalna Punta. Ko će dati tolike pare za nešto što izgleda i ide kao Punto?!? Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju. Ali za hype el. vozila koji (polako, ali sigurno) kreće, zaslužan je prevenstveno Teslin koncept. Sad ga kopiraju Porshe, Mercedes čak i Harley Davidson...
 
Poslednja izmena:

DukeLander

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
10,224
Poena
83
Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju
Pa ne bih rekao bas...
Kod mene ih bas ima puno, takodje Tesli. To je pitanje supporta i drzavne politike, nista vise.
Kada drzava podrzava i forsira el. aute, naravno da ce i narod kupovati. Jos ako imas razvoj i izgradnju stanica za punjenje, ne koze da omane.
 

mitar1982

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
5,265
Poena
113
Ili norveški sistem gde korisnicima klasičnih automobila zavrćeš uši na svakom ćosku, pa se prirodno okreću za elektro autima.
 

kUdtiHaEX

Super ridža
Administrator
Učlanjen(a)
18.07.2001
Poruke
17,562
Poena
113
Kod samih elektricnih vozila iznenađuju me neke stvari kao što su cena koja je neprimereno velika, kontam šta tu ima toliko da košta baterije i elektromotori. Mnoge stvari kojih ima u klasičnim automobilima nema u električnim. Drugo prave se veliki izuzetno brzi automobili, logično mi je da se počne od manjih gradskig ili sl koji će razvijati 120-140km/h biti laki a ne nabudyene makine koje troše previše struje.
Pa R&D nije besplatan, to što elektromotori postoje decenijama u nazad ne znači da možeš tek tako da odeš do police, uzmeš bilo koji, i staviš u auto. Isto važi i za baterije, možda postoje jako dugo ali preilagoditi ih za aplikaciju u vozilima je druga priča. Vrlo je naivno razmišljati tako.

Na kraju, vozila koja imaju baterije su dosta teška i to dobrim delom negativno utiče na domet, a ne koliko se taj auto može brzo kretati :) Auto od 2 tone koji se kreće brzinom od 50 km/h je i dalje auto koji ima 2 tone, bez obzira na tip pogona.
Post automatically merged:

Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju. Ali za hype el. vozila koji (polako, ali sigurno) kreće, zaslužan je prevenstveno Teslin koncept. Sad ga kopiraju Porshe, Mercedes čak i Harley Davidson...
Tačnije koncept električnog vozila je popularizovala Toyota sa Prius modelom, a ne Tesla. Takođe, Nissan i Chevrolet i Toyota su prodali više Leaf, Bolt i Prius modela nego što je Tesla prodala do sada.

Da ne ulazimo u to kako Tesla proizvodi svoja vozila i šta je tačno tu zaista Tesla dizajn, a šta je u stvari remek delo drugih (baterije je razvio i dalje razvija Panasonic)...
 

Astmario

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
03.08.2007
Poruke
745
Poena
18
Zar Panasonic nije razvijao celije, a Tesla ih posle objedinila u jedan paket, regulisala elektronikom punjenje i regulaciju?
Ali cene celija su i dalje prilicno visoke, mada bih licno voleo jedan motorcic za grad na elektricni pogon koji moze da izgura oko 100km sa punjenjem i da ima performanse motorcikla od 80-125cc.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Delovi motora i prateci sklopovi kod motora sa unutrasnjim sagaorevanjem ucestvuju u velikom procentu u tezini vozla (motor sa svim pratecim sklopovima, sistem za gorivo, izduvni sistem) tezina baterija i elektromotora sigurno ne prelazi tu tezinu bitno (ako je uopste prevazilazi) .
2014-te je AMSS (mislim u saradnji sa Masincem) uradio prototip elektroautomobila cija je baza za prepravku bio Punto Classic, cena izrade prototipa je bila oko 20,000 evra, ali se racunalo da ukoliko bi se automobil proizvodi serijski auto kostao 12000 evra, sam motor je oko 1000 evra. Ukoliko je ovo radio AMSS velike kompanije bi uradile i za manje para, ili za iste pare sa boljim performansama. Otud i moje cudjenje.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Pa ne bih rekao bas...
Kod mene ih bas ima puno, takodje Tesli. To je pitanje supporta i drzavne politike, nista vise.
Kada drzava podrzava i forsira el. aute, naravno da ce i narod kupovati. Jos ako imas razvoj i izgradnju stanica za punjenje, ne koze da omane.
Što sam rekao da Zoe i Leaf nisu popularni, treba gledati u kontekstu celog posta.
Popularnost el. vozila je porasla sa Teslom, i njihovom idejom nastupa na tržištu. Moćno, brzo skupo, poželjno, bla.bla.bla... dakle ekskluziva.


Tačnije koncept električnog vozila je popularizovala Toyota sa Prius modelom, a ne Tesla. Takođe, Nissan i Chevrolet i Toyota su prodali više Leaf, Bolt i Prius modela nego što je Tesla prodala do sada.

Da ne ulazimo u to kako Tesla proizvodi svoja vozila i šta je tačno tu zaista Tesla dizajn, a šta je u stvari remek delo drugih (baterije je razvio i dalje razvija Panasonic)...
Ne znam iz koje godine su te informacije?!? :unsure:

Toyotini hibridi su daleko od el. vozila, i dalje. Jeste ih prodato puno, (pogotovo što sada skoro svaki model imaju u hibrid varijanti), ali jako teško hibrid možemo nazvati električnim vozilom.
Chevrolet je sam pokopao Volt iz ne baš jasnih razloga. Prodato je nekih 177.000 vozila.
Leaf i Zoe nemaju ni 200.000 prodatih primeraka (svaki).
Tesla ima malo manje od 1.500.000 primeraka, ali trenutno sa modelom 3, najveći problem je prevelika potražnja.

Ok, sada skoro svi imaju po neki full električni model, i statistika će se jako brzo menjati u narednim godinama.
Kineski novokomponovani proizvođači mogu postati jako opasna konkurencija, ako odigraju pravilno.

Baterije?!? Tesla se jeste u početku oslanjao na Panasonic, ali sada ima najveće pogone za proizvodnju LiIon baterija na svetu, ubrzano razvija patente za nove tipove ćelija, kao i tehnologiju za reciklažu starih baterija.

Tesla je trenutno najvrednija kompanija u autoindustriji. Pretekla je Toyotu sredinom prošle godine, i nastavila da raste.
Post automatically merged:

Delovi motora i prateci sklopovi kod motora sa unutrasnjim sagaorevanjem ucestvuju u velikom procentu u tezini vozla (motor sa svim pratecim sklopovima, sistem za gorivo, izduvni sistem) tezina baterija i elektromotora sigurno ne prelazi tu tezinu bitno (ako je uopste prevazilazi) .
2014-te je AMSS (mislim u saradnji sa Masincem) uradio prototip elektroautomobila cija je baza za prepravku bio Punto Classic, cena izrade prototipa je bila oko 20,000 evra, ali se racunalo da ukoliko bi se automobil proizvodi serijski auto kostao 12000 evra, sam motor je oko 1000 evra. Ukoliko je ovo radio AMSS velike kompanije bi uradile i za manje para, ili za iste pare sa boljim performansama. Otud i moje cudjenje.

Pronađi podatke o masi Tesle, Leaf-a ili Zoe. Pogotovo extended range modeli. Iznenadićeš se.
Baterije su i dalje veoma teške gledano po kWh/kg. Najbolje imaju oko 250Wh/kg. Prosečna potrošnja el. automobila je 15-20kWh/km.

Ne znam za tu studiju AMSS, ali sam prilično siguran da bi taj Punto bio u rangu onih dostavnih el. vozila na aerodromima.
Sve svetske kompanije trenutno ulažu devetocifrene iznose $/€ u razvoj i proizvodnju EV. AMSS kaže da može za manje?!? :p
 
Poslednja izmena:

giovanni

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
07.08.2000
Poruke
766
Poena
28
Dacia izbacuje model na struju ove godine. Priča se da će koštati 17000 pre subvencija. To bi kod nas netto bilo 12000 eur.
Model je low performance. 45kw motor (ako sam zapamtio dobro), baterija 27kw, autonomija 230-305km. Za grad je to sve ok ali su oni unutra stavili baš low performance komponente. Punjenje ultra sporo (do 80% na brzom punjaču skoro sat vremena).
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Obzirom da je to Dacia, iz Reno Nissan grupe, njima je lako za neki osiromašeni Zoe/Leaf ponude u takvom formatu.

A to je odličan model za one koji imaju kuće i svoje mogućnost da se pune noću, kod svoje kuće. Performanse taman za 90% onog što treba današnjem stanovniku nekog grada.

EV priča će tek da eksplodira, a podaci će se menjati na kvartalnom nivou.

Danas sam čituckao, VW će u sledećih 5 godina uložiti 60ak milijardi € u razvoj i proizvodnju EV.

😲
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Dacia izbacuje model na struju ove godine. Priča se da će koštati 17000 pre subvencija. To bi kod nas netto bilo 12000 eur.
Model je low performance. 45kw motor (ako sam zapamtio dobro), baterija 27kw, autonomija 230-305km. Za grad je to sve ok ali su oni unutra stavili baš low performance komponente. Punjenje ultra sporo (do 80% na brzom punjaču skoro sat vremena).
Ovo se već kreće ka priči koja ima smisla. 45kw u elektrici nije malo uopšte, baterije sa kapacitetom od 27kw (misli se verovatno na kw/h). Gde puniti je glavni problem za neke , za druge nije. Taksisti bi mogli na taksi stanicama da dobiju punjače. Veliki problem će biti punktovi za punjenje i uopšte elektro mreža koja će tako nešto da opslužuje. U ovom slučaju se baterija kapaciteta 27kw/h brzim punjenjem napuni 80% to je nekih 22kw/h za sat vremena, postojeća kucna instalacija to ne bi mogla da izgura jer bi angažovana snaga bila oko 22kw, napon u elektromreži je 220V. Na kućnu mrežu može da se puni preko noći, ali ya brzo punjenje treba ili veći napon ili žice debele ko prst. Nemam pojma kakvo je odrađeno na stanicama za punjenje elektrike (ovo ja malo razmatram ko mali Perica). Na našim autoputevima ima par stanica za punjenje ali retko viđam da ih neko koristi.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
U Merkatoru na NBGD ima nekoliko mesta za punjenje. Nekoliko puta sam video da se koristi, ali je uvek bio identičan Audi.

U garaži na Obilicevom vencu ponekad vidim da se neko puni.

Kod mene u komšiluku na privatnom parkingu jedne firme postoji punjač sa solarnim panelima, ali to je verovatno stavljeno fore radi, jer je delatnost kompanije u oblasti električne energije.

Najveće iznenađenje su mi dva punjača ispred hotela Rtanj na Kopaoniku.
 

Ludak

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.09.2005
Poruke
1,078
Poena
48
Realno ko prelazi puno (recimo više od 100km dnevno), vozilo na struju će se samo od sebe otplatiti.

Pratim ovu Daciu još od kada je najavljena prvi put (prošle godine).

Trenutko mi vozilo troši 6e na 100km. Ponekad bude i 7e a zavisi od cijene goriva.

Dacia će trošiti oko 1.5e na 100km. Znači štedeću dnevno oko 5e ili za 20 radnih dana 100e mjesecno.

Za godinu dana to bude 1200e a za 5 godina 6000e i to samo na gorivo.

Na male servise i na velike sigurno dodaj još 2000e za 5 godina jer Dacia EV će imati samo zamjenu ulja.

Realna ušteda će biti oko 8000e za 5 godina dok će je oni koji voze 10 godina otplatiti sami po sebe.



Naravno računica je u grubo, ali novo je novo, a električna energija je mnogo jeftinija od fosilnih goriva.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
^^ Zavisi gde kada i kako ćeš ga puniti. Nije baš da može uvek i svuda.
Najgore je kada dođeš na javni punjač, a on zauzet sa obe strane. :(


Ovo se već kreće ka priči koja ima smisla. 45kw u elektrici nije malo uopšte, baterije sa kapacitetom od 27kw (misli se verovatno na kw/h). Gde puniti je glavni problem za neke , za druge nije. Taksisti bi mogli na taksi stanicama da dobiju punjače. Veliki problem će biti punktovi za punjenje i uopšte elektro mreža koja će tako nešto da opslužuje. U ovom slučaju se baterija kapaciteta 27kw/h brzim punjenjem napuni 80% to je nekih 22kw/h za sat vremena, postojeća kucna instalacija to ne bi mogla da izgura jer bi angažovana snaga bila oko 22kw, napon u elektromreži je 220V. Na kućnu mrežu može da se puni preko noći, ali ya brzo punjenje treba ili veći napon ili žice debele ko prst. Nemam pojma kakvo je odrađeno na stanicama za punjenje elektrike (ovo ja malo razmatram ko mali Perica). Na našim autoputevima ima par stanica za punjenje ali retko viđam da ih neko koristi.

EV možemo puniti spoljašnjim AC/DC pretvaračem, koji je zapravo taj brzi punjač za EV, ili internim (u vozilu) AC/DC pretvaračem koji napajamo iz el.mreže, dal' nekom standardnom, dal' nekom namenskom utičnicom za EV.
Brzo punjenje uvek podrazumeva kačenje na brzi punjač namenjen za EV. On puni DC strujom, i potpuno zaobilazi tzv. "punjač" koji se nalazi u vozilu, i koji se napaja AC iz mreže.

Sada dostupni ovi javni punjači za EV najčešće podrazumevaju jedno mesto za brzo DC punjenje (kada taj punjač direktno puni bateriju (AC/DC pretvarač je napolju)), i jedno mesto za "sporo" AC punjenje kada to AC napajanje zapravo napaja AC/DC pretvarač u vozilu. Mislim da su DC punjači 75kW a AC 25kW. Ali zavisi i od vozila koliko može da podnese. To on "javi" punjaču po nekom protokolu za DC, a iz AC vuče koliko je sam snažan, do granice AC priključka.

Tesla supercharger-i omogućavaju 150kW DC punjenje po chargeru. Ali charger ima dva priključna mesta, pa ako se povežu dva vozila, oni dele tih 150kW. Pune se sa po 75. Ako povežemo jednu Teslu, puni se sa 150kW.

EV možemo puniti i u kućnim uslovima, ali onom snagom koje utučnice mogu podneti. Obična monofazna je 3.5kW, trofazna 11kW, a možemo kod kuće instalisati i industrijski priključak veće snage. Ali i to zavisi koja je max snaga AC/DC pretvarača u vozilu. Tesle npr. mogle su se kupiti sa jednim tim, mislim da ga zovu on-board charger, ili sa dva. Uz Teslu možete kupiti tzv. Tesla Wall Connector koji je 22kW, ali mora ovlaćeni električar da ga montira. Takođe, u Srbiji se kućne instalacije ograničavaju na 25A po fazi, pa ispada da će kod nas najbrže kućno punjenje biti oko 17kW. Ne znam kako ide sa distribucijom ako nam treba jači priključak.

Dakle, kao što vidimo, vrlo komplikovano.

Spomenuta Dacia, kakav će imati on-board charger, a koje struje DC punjača će moći da podnese?!?
Od ta dva podatka zavisi koliko će brzo zaista moći da se puni.

edti: Evo kakve sve vrste priključaka ima npr. Tesla: https://www.tesla.com/hr_HR/support/charging-connectors
 
Poslednja izmena:

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Mnogo je benefita od upotrebe elektricne energije kao pogonskog goriva naročito na životnu sredinu l vazduh ljudi u većim gradovima (manje bure, manje zagađenja).
Kad sam pominjao visoku cenu elektroautomobila nisam napisao jos jednu sumnju koju mi ta cena podgreva a to je da se namerno za sada ide na visoku cenu automobila jer veći prelazak na elektriku bi bio težak zbog štošta razloga. Lićno mislim da su mnoga tehnička rešenja u razvojnim biroima ali čekaju pravi trenutak da budu implementirana. Ameri ali i Rusi i arapski svet bi bili jako ekonomski pogošeni prelaskom na elektriku i smanjenjem potrosnje klasičnih goriva i da su mnogi projekti na stend baju i puštaju se polako u etar.
To je čitav proces koji će trajati, veliki preduslovi se moraju ispuniti. Verovatno ćemo dopunjavati automobile strujom na punktovima tako što ubacimo karticu i ukucamo željeni broj kilovata a ono nam skine određeni iznos sa kartice (žetoni i sl. su zastarele varijante) Takođe ako takvim autom krenete na na letovanje na primer do Grčke trebaće vam jedno dva stajanja za dopunu baterija. To će verovatno povući razvoj ugostiteljskih objekata sa punjaćima za vozila, dok vam je auto priključen na punjenje imatete vreme za osveženje ili pak obrok.
Za elektro auto od 12,000 evra bi vredelo uzeti kredit jer bi od uštede goriva sam sebe otplaćivao.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Bojim se da nećemo još skoro videti upotrebljiv EV za 12k€.
Možda nešto malo gradsko, male autonomije, tipa Smart ili Panda.

Ima nekih kineskih, ali još nisu krenuli na Evropu.
Ja nešto od Kineza očekujem najveću ekspanziju na EV tržište.

...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
 

Kluzo

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
08.10.2005
Poruke
361
Poena
18
Meni lično smeta što se prave nabudženi automobili, brzi sa velikim brojem konja na el. pogon jer je ovo u prvom redu jedna ekološka priča i mnogo se više dobija ako se voze 3 mala automobila nego jedanveliki i jak na elektriku. Kom je do besnih automobila nek vozi klasične, takav jedan na el. pogon će opteretiti punjač kao tri mala.
Takođe mada je mala količine energije u pitanju razmišljao bih i o solarnim ćelijama na kroju vozila koje bi bile uvezane u sistem punjenja vozila (malo jeste ali se nakupi vremenom)
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
Meni lično smeta što se prave nabudženi automobili, brzi sa velikim brojem konja na el. pogon jer je ovo u prvom redu jedna ekološka priča i mnogo se više dobija ako se voze 3 mala automobila nego jedanveliki i jak na elektriku. Kom je do besnih automobila nek vozi klasične, takav jedan na el. pogon će opteretiti punjač kao tri mala.
Takođe mada je mala količine energije u pitanju razmišljao bih i o solarnim ćelijama na kroju vozila koje bi bile uvezane u sistem punjenja vozila (malo jeste ali se nakupi vremenom)

Pa dobro, visoke cene, prežvakali smo to u ranijim postovima, jel? Punta na struju ćemo možda videti od Kineza, za 5-10-15 godina.

Solari na krovu su pomalo bzv. priča, više gimmick nego nešto korisno.
Po 1kvm solarnog panela možemo dobiti jedva 170-180W, i to ako je Sunce pod pravim uglom na panel (izuzetno retko), po sunčanom i vedrom letnjem danu, i ako se panel ne ugreje previše (tada mu opada efikasnost).
Ako će panel između dva punjenja na punjaču generisati struje za 200-300m vožnje, a i to tokom 10-15 idealnih dana godišnje, onda teško da ima svrhe bakćati se s' time.
 
Poslednja izmena:

Space Beer

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
4,686
Poena
63
Mnogo je benefita od upotrebe elektricne energije kao pogonskog goriva naročito na životnu sredinu l vazduh ljudi u većim gradovima (manje bure, manje zagađenja).
Kad sam pominjao visoku cenu elektroautomobila nisam napisao jos jednu sumnju koju mi ta cena podgreva a to je da se namerno za sada ide na visoku cenu automobila jer veći prelazak na elektriku bi bio težak zbog štošta razloga. Lićno mislim da su mnoga tehnička rešenja u razvojnim biroima ali čekaju pravi trenutak da budu implementirana. Ameri ali i Rusi i arapski svet bi bili jako ekonomski pogošeni prelaskom na elektriku i smanjenjem potrosnje klasičnih goriva i da su mnogi projekti na stend baju i puštaju se polako u etar.
S obzirom na to da se većina struje dobija iz fosilnih goriva, kada bismo svi zamenili svoje SUS motore električnim, njihova potrošnja bi samo porasla, a Ameri, Rusi i Arapi bili još bogatiji.
Što se baterija tiče - to je u suštini samo pomeranje zagađenja iz grada na deponiju

Rešenje za struju je naravno nuklearna energija, čak i fisija. Tako da u suštini jedina zemlja koja se može smatrati spremnom za EV je Francuska. Sve ostalo je presipanje iz šupljeg u prazno (uključujći i tzv. zelenu enrgiju vetra i sunca). Rešenja za baterije nema na vidiku. Pa je na kraju jedini argument za električne i hibrdine automobile to što nemaju SUS motor, koji sa sobom povlači ulje, turbine, ventile, filtere, plivajući zamajac i ostale gluposti koje utiču na radni vek i održavanje
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Na male servise i na velike sigurno dodaj još 2000e za 5 godina jer Dacia EV će imati samo zamjenu ulja.
Ulje za?

Takođe ako takvim autom krenete na na letovanje na primer do Grčke trebaće vam jedno dva stajanja za dopunu baterija.
Sa vremenom će autonomija rasti, poveća će se kapacitet baterija, kao i brzina punjača, ali nije isključeno da će se pojaviti i neki powerbankovi, kao boce za plin. Dobar dan, evo jedan prazna, molim vas jedan pun. Ali gospodine, vaš powerbank ima samo još 16 ciklusa! Dobro, naplati mi punjenje i razliku broja ciklusa za ovaj koji si mi dao.
...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
U Seat fabrici kreću sa rade samo elektriku i to isključivo pod brendom Cupra. Što nas, bar imenom, opet vraća na sportska, skuplja, vozila.
Što se baterija tiče - to je u suštini samo pomeranje zagađenja iz grada na deponiju
A u slučaju naše zemlje, pomera zagađenje iz gradskih oblasti u zone termoelektrana. Što se baterija tiče, sve više će se razvijati industrija reciklaže istih.
 

Astmario

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
03.08.2007
Poruke
745
Poena
18
Mi, a i vecina drugih zemalja nemamo ni priblizne kapacitete za proizvodnju elektricne energije dovoljne da se zamene sva vozila sa SUS motorima elektricnim.
 

NShappy

Super Audio CD
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
4,253
Poena
63
^^ ...zato će to ići veoma postepeno.

BTW, imamo mi još jednu veoma bogatu temu o EV ovde na forumu: https://forum.benchmark.rs/threads/elektricni-automobili.423386/
Mnogo toga smo već prežvakali u njoj. Predlažem svakome da je pročita.

Šta misle urednici da je spoje sa ovom?!?
Post automatically merged:

...ali nije isključeno da će se pojaviti i neki powerbankovi, kao boce za plin. Dobar dan, evo jedan prazna, molim vas jedan pun. Ali gospodine, vaš powerbank ima samo još 16 ciklusa! Dobro, naplati mi punjenje i razliku broja ciklusa za ovaj koji si mi dao.

Ideja swapable baterija postoji od početka EV. Čak je i Tesla eskperimetnisao sa njima.
Bila je kompanija koje je htela time da se bavi, sa idejom da vlasnici EV zapravo nemju svoje baterije, već da i rentiraju, tj. plate punu, pa je opet zamene za punu. A vlasnik baterija je kompanija koja se time bavi.
Kompanija je propala.

Problem je što bi se takve baterije morale standardizovati, a proizvođači nešto ne idu u tom pravcu.
 
Poslednja izmena:

Ludak

3.5" Floppy
Učlanjen(a)
14.09.2005
Poruke
1,078
Poena
48
Bojim se da nećemo još skoro videti upotrebljiv EV za 12k€.
Možda nešto malo gradsko, male autonomije, tipa Smart ili Panda.

Ima nekih kineskih, ali još nisu krenuli na Evropu.
Ja nešto od Kineza očekujem najveću ekspanziju na EV tržište.

...da podsetim, VW će uložiti 60x10^9€ (šezdeset milijardi evra) u sledećih 5 godina u razvoj i proizvodnju EV.
Ovo zavisi od države.
Ako država da 5000e subvencije (u Holandiji daju i više). Onda je cijena lako dostupna.
Možda nije pravi naziv ulje, ali jeste tečnost za održavanje baterija 😎
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
8,260
Poena
63
Verujem da bi se standardizacija konektora i dimenzija baterija rešila u maks dve generacije vozila, samo ako se to pokaže kao dobro rešenje i da svako dobije svoj deo. Predpostavljam da je kompanija čiji video si zakačio bila startup sa ograničenim budžetom i da nisu mogli da priušte projekat koji čeka svoj trenutak. Pre 11 godina su proizvođači električnih automobila bukvalno imali spisak vlasnika svih vozila.
 
Vrh Dno