Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Fanovi u ekstazi :). Ali da su majstori marketinga, jesu....

 
Ko god da im je smislio ovu predstavu, svaka mu čast. Stvarno izgleda i zvuči lepo upakovano.
Ali to ne znači u stvari ništa. Isto kao kada je organizovano nadvlačenje sa dva vozila. U stvari pobedi onaj koji je teži i nema veze sa snagom kako to izgleda na prvi pogled.
Ili kada je Ford vukao voz. A u stvari vagon može i malo jači čovek da pogura.
Dakle samo predstava za mase. Ali stvarno lepo organizovana predstava.
I na kraju: stvarno bih voleo da posedujem jedan. Ne Porše, nego Cybertruck... Dobro, i Porše. Ali pre svega Cybertruck.
 
Ko god da im je smislio ovu predstavu, svaka mu čast. Stvarno izgleda i zvuči lepo upakovano.
Ali to ne znači u stvari ništa. Isto kao kada je organizovano nadvlačenje sa dva vozila. U stvari pobedi onaj koji je teži i nema veze sa snagom kako to izgleda na prvi pogled.
Ili kada je Ford vukao voz. A u stvari vagon može i malo jači čovek da pogura.
Nesto si omasio,
ovde je stvar bas u ubrzanju pod teretom jer je ovo trka na 400m, a ne u vucenju tereta.

taj sajber kamionet Od 0-100km/h ubrzava za 2.6s sa sve porseom
porse zvanicno ubrzava za 4-5 sek
 
ovde je stvar bas u ubrzanju pod teretom jer je ovo trka na 400m, a ne u vucenju tereta.
Da. Na ovom snimku je to. Ne vidim gde sam napisao da nije. Cybertruck zaista ubrzava brže od ovog Poršea. To što vuče dodatni teret je još impresivnije.
Ovaj Porše nije dizajniran za drag race. Isto tako su mogli i da se takmiče sa Poršeom ko može više građe da prenese. I tu bi ga dobili.
Ne bi ga dobili na trci sa krivinama. Ali Cybertruck nije ni dizajniran da bude dobar u takvim trkama. Za to imaju roadster, ili model S.
 
Napisao si "pobedi koji je teži"
Šta si pod tim mislio?
 
Grip.
 
Bilo bi realnije da su stavili na crtu Nissan GTR, koji je isto all wheel drive kao i Cyber, za razliku od klasicnog Porsche 911, osim ako nisu koristili spec model sa all wheel.
Lep video za paljenje mase koji pojma nemaju o automobilima.
 
Plus što apsolutno nije sve u sekundama i ubrzanju, maksimalnoj brzini.
Jednostavno, ovakvi (sada već može da se kaže klasični) sportski automobili će vremenom biti skuplji i traženiji na mnogim tržištima, jer imaju ''to nešto'' što kvazizeleni sojboj e-kontejneri teško da će ikada moći da ponude.
 
 
Meni nisu jasni inženjerski umovi u tim fabrikama da svi automobili/modeli moraju da imaju ogromne baterija, a statistika upotrebe i sa istraživanja korisnika i sa vozila koja šalju podatke u centralu (sasvim sigurno) pokazuju da je 95% vožnje kraće od 100km (neka bude tako, a znamo da je to 40-50 km), pa ne mogu da naprave baterije u 3-4 kapaciteta koje mogu relativno lako da se zamijene za tipa pola sata i na taj način da se “žonglira” sa svim potrebama - i dometom, i cijenom, i punjačima. Po potrebi zamijeniš bateriju za veći ili manji kapacitet, platiš neku simboličnu cifru za zamjenu, baterija ti ide na lizing i plaćaš ono što koristiš.
Ovako je sumanuto - ili nema punjača, ili nema infrastrukture za punjače, ili su zauzeti, s skoro svi peglaju do posla i nazad…
Jedino što je možda razlog jeste profit.
 
Немају сви велике батерије и капацитете, Голф класа има и варијанту са типа јадних 200-250 км домета што чини ауто потпуно неупотребљивим за иоле дужу вожњу. Већини корисника осим свакодневног коришћења аутомобил треба и за повремена дужа путовања, овакав капацитет потпуно ограничава слободу коришћења. Ок је као додатно возило за до посла и назад, опет коме одговара.
 
Slažem se, ali napuniti “veliku” i “malu” bateriju nikako nije isto, ni vremenski, i po potrebnim kapacitetima infrastrukture.
 
Meni nisu jasni inženjerski umovi u tim fabrikama da svi automobili/modeli moraju da imaju ogromne baterija, a statistika upotrebe i sa istraživanja korisnika i sa vozila koja šalju podatke u centralu (sasvim sigurno) pokazuju da je 95% vožnje kraće od 100km (neka bude tako, a znamo da je to 40-50 km), pa ne mogu da naprave baterije u 3-4 kapaciteta koje mogu relativno lako da se zamijene za tipa pola sata i na taj način da se “žonglira” sa svim potrebama...
Fiat u nekim konceptima ima baš to. Paket baterija koji je zamenjljiv, a u vozilu možeš imati jednu do tri, u zavisnosti od potreba.
Čak šta više. baterija je lako zamenjljiva i možeš da menjaš praznu za punu.

Međutim, to neće zaživeti kao što nisu zaživeli dosadašnji pokušaju swappable baterija u EV. A bilo ih je.
Pokušavali su to Reno/Nissan, neki japanci, i Musk je sa Teslom je pokušao tu priču.

Međutim takav koncept podrazumeva standardizovani battery-pack između više brendova i modela vozila. A to za sada ne prolazi.
Takođe, koncept lizinga/rentiranja/zajma baterije je proban po EU, i nije se primio.


Slažem se, ali napuniti “veliku” i “malu” bateriju nikako nije isto, ni vremenski, i po potrebnim kapacitetima infrastrukture.
Veliku bateriju ne moraš da puniš do kraja.
U bateriju od npr. 70-80kWh lako "naspeš" samo 10-15kWh, ili više ako treba, (ili manje (ako nemaš vremena)).
U malu bateriju možeš da "sipaš" samo malo energije. Ceo tvoj automobil gubi smisao onda kada ti treba više, a ne može.
 
Ma zaživjeće sve to, jer je širenje infrastrukture punjača preskupo, moraće sjesti i dogovoriti se, inače će propasti. Pa evo vijest od prije neki dan i VW grupacija prihvatila Tesla standard za punjače. Dogovoriće se i za ostalo. Moraće, jer su milijarde milijardi u pitanju za infrastrukturu koja sa ograničenog broja mjesta može da se napsja, a da vuku 50 km kablova i imaju gubitke u prenosu od 90% (lupam) je sumanuto. Lakše je standardizovati baterije i dogovoriti se oko njih, nego praviti ziliJon lokacija sa 10 različitih tehnologija punjenja.
 
Kako pada cena baterije ova ideja će sve više gubiti smisao.
A bogami padaju cene: https://reneweconomy.com.au/battery...to-tipping-point-for-the-end-of-ice-vehicles/

I sada možeš da iznajmiš ceo automobil ako ti treba za nekoliko dana dužeg putovanja, pa retko ko to radi. Kupe ljudi automobil koji im najviše odgovara. Isto tako bi bilo i sa baterijama. Sav taj biznis iznajmljivanja ima i svoje troškove, logistiku, ljude koje treba platiti... i sav taj trošak bi se preneo na trošak iznajmljivanja. Čak i da se reše sve tehničke stvari, da li bi neko želeo da iznajmi bateriju ako mu je cena posedovanja samo malo veća? Plus ne treba da se svaki put zeza sa ugradnjom i skidanjem i vraćanjem baterije.

Tehnička stvar kod većih baterija je to što se brže pune i duže traju. Mnogo je brže napuniti 15 kWh struje u bateriju od 70 kWh nego to isto uraditi u bateriju od 15 kWh. Na većoj bateriji bi trajalo možda 2-3 minuta, na manjoj oko pola sata. Elektroni moraju da "nađu" slobodno mesto da bi se smestili, a u velikoj praznoj bateriji to mogu mnogo brže da urade.
 
Ne znam da li je vec bilo spomenuto ali masovno koriscenje EV je ravno nemogucem.

U srbiji ima oko 2 miliona vozila.

Da bude npr oko 200.000 EV

Za EV koji ima domet oko 400-500km treba punjac od 10kw odprilike (uzimam Model 3 konkretno primer 75kw baterija jer toliko inace prelaze kola sa punim rezervoraom).
10kw x 8h - 80kw da se puni preko noci inace gubi smisao da se puni preko dana po skupoj.

Pomozimo to sa brojem automobila 10kw x 100.000 koji se ukljuce tokom noci zbog jeftine struje.
1709154727341.png

Prozvodnja HE Djerdap je:
1709154779600.png
2 Djerdapa na trenutnu potrosnju srbije je potrebno.

E sada, mozda vi dobijete odobrenje od EPS za tu potrosnju ali vas komsija nece jer vec upada u preopterecenje za trafo..zamisliste sada koliko bi morala infrastkuktura da se menja ako bi imalo 100k vozila koji prelaze sa jednim punjenjem 400-500km
 
  • Inaccurate
Reagovanja: mnt
Računica bi imala smisla kada bi svako od tih električnih vozila svakoga dana prelazilo 400-500 kilometara. Da li si ove nedelje prešao svojih 3000 kilometara?
Samo treba da vidiš koliko se goriva potroši u Srbiji i da to preračunaš u električnu energiju. Da skratim, odgovor je da treba da dupliramo električne kapacitete da bi podržali svih 2 miliona vozila da budu električni.
U Srbiji se prosečno prelazi oko 10.000 km godišnje, ili oko 30 km dnevno.

Druga stvar je što možemo sutra povećati kapacitete za prenos i pravljenje struje isto koliko možemo sutra pretvoriti 2 miliona vozila u električne.
Godišnje se kupi ispod 25.000 novih vozila. Da svi budu električni trebaće nam skoro 100 godina da zamenimo sve benzince i dizelaše električnim... 100 godina je dosta vremena da se napravi duplira proizvodnja struje.
 
Danas je električni auto (bar u Srbiji) odličan kao drugi automobil za gradske uslove, za ljude koji imaju dvorište da ga pune noću.
Ja prelazim u proseku 40000km godišnje, volim da krenem autom na odmor, mini odmor ili vikend. Nemam dvorište da ga punim noću. Dakle, za ljude koji se ne uklapaju u prosek da godišnje pređu do 10000km (ukoliko je to uopšte prosek) i/ili koji vole da putuju kolima, za njih je električni auto u Srbiji danas praktično neupotrebljiv.
 
Da, zašto @frrka misliš da će se svaki dan svi EV da se pune 0-100%.
Takođe mi nije jasno kako si u Tesla bateriju od 75kWh ugurao 80KWh? :p

Računaj da današnji prosečni EV troše oko 15kWh/100km. Pa onda kreni u računicu.

Trebaće najmanje 50 godina da većina vozila bude EV. A i tada samo većina, a ne svi.
Za to vreme (ako preživi neki sistem i način života nalik sadašnjem), i EV i energetika će se ozbiljno promeniti.

Ko nema svoj priključak za punjenje pa još vozi i velike kilometraže, biće poslednji koji prelazi na EV. Za tih 30-50god...
 
Ne znam da li je vec bilo spomenuto ali masovno koriscenje EV je ravno nemogucem.

U srbiji ima oko 2 miliona vozila.

Da bude npr oko 200.000 EV

Za EV koji ima domet oko 400-500km treba punjac od 10kw odprilike (uzimam Model 3 konkretno primer 75kw baterija jer toliko inace prelaze kola sa punim rezervoraom).
10kw x 8h - 80kw da se puni preko noci inace gubi smisao da se puni preko dana po skupoj.

Pomozimo to sa brojem automobila 10kw x 100.000 koji se ukljuce tokom noci zbog jeftine struje.
Pogledajte prilog 431204

Prozvodnja HE Djerdap je:
Pogledajte prilog 431205
2 Djerdapa na trenutnu potrosnju srbije je potrebno.

E sada, mozda vi dobijete odobrenje od EPS za tu potrosnju ali vas komsija nece jer vec upada u preopterecenje za trafo..zamisliste sada koliko bi morala infrastkuktura da se menja ako bi imalo 100k vozila koji prelaze sa jednim punjenjem 400-500km
Računica nije realna. Koliko znaš ljudi koji svaki dan prelaze 500km ? Koliko bi to bilo para, svaki drugi dan pun rezervoar dizela od 100e, 1500e mesečno.

Kod nas se prelazi 15-20km dnevno, ne 500. Ja sam najekstremniji slučaj u svojoj okolini, svaki dan pređem 84km do posla i nazad, što je oko 15kWh ako baš ne štedim, odnosno noću u nižoj tarifi 50-60 dinara struje. Većina ljudi će trošiti još manje.

Već sad bi ovde moglo da bude desetine hiljada ev bez da ih primeti energetski sistem, koliko je to zapravo malo.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ko nema svoj priključak za punjenje pa još vozi i velike kilometraže, biće poslednji koji prelazi na EV. Za tih 30-50god...
Pa teško 30-50 godina ako već moraju da prestanu da proizvode dizel/benzin vozila mnogo skorije od toga.
Cela priča oko ekologije deluje mi da je vešto iskorišćena je za stvaranje još više zagađenja. Sada svi ugrađuju benzinske motore od tipa 1.2-1.5lit koji imaju i do 150ks. Problem je kada čovek sedne za volan takvog vozila i onda shvati da ustvari taj auto nema dovoljno snage, loše ide, troši mnogo više goriva (i time proizvodi više zagađenja), a verujem da i znatno kraće traje pa se i time opet stvara više smeća.
Sve lepo iskorišćeno za dodatnu zaradu na ime ekologije.
Ništa bolja situacija i sa električnim vozilima sa litijumskim baterijama i strujom dobijenom iz termoelektrana ili nuklearki.
 
Poslednja izmena:
100.000 automobila moze da se pojavi za 3-5godina bez problema ako se promeni finansijska situacija, polovnih Tesli vec sada ima na oglasima za 35k.

Jeste tacno da se ne puni svaki dan ali npr da uzmemo ovako , puni se auto na svakih 10 dana.. 3x mesecno

10000 vozila svaki dan

1709161647655.png

Kazete 100MW ne bi osetili za 3-5god?
Računica nije realna. Koliko znaš ljudi koji svaki dan prelaze 500km ? Koliko bi to bilo para, svaki drugi dan pun rezervoar dizela od 100e, 1500e mesečno.

Kod nas se prelazi 15-20km dnevno, ne 500. Ja sam najekstremniji slučaj u svojoj okolini, svaki dan pređem 84km do posla i nazad, što je oko 15kWh ako baš ne štedim, odnosno noću u nižoj tarifi 50-60 dinara struje. Većina ljudi će trošiti još manje.

Već sad bi ovde moglo da bude desetine hiljada ev bez da ih primeti energetski sistem, koliko je to zapravo malo.
15kw 84km?

Kako? Koji auto? Vozis van grada?

Edit
Opet ti izadje na isto, 100000 vozila koji svaki dan vuku 15kw je 150mw

pricam o 100000 na 2.2mil automobila.. 4.5%

Koliko bi bilo na 20-30%

Zato sam napisao masovno koriscenje
 
Poslednja izmena:
Što se tiče zagađenja, nema tu puno stvari na strani SUS. Koliko god da ti auto troši, kroz auspuh izađe to gorivo. Ne nestane negde magično. Ugljenik koji se nalazi u gorivu se veže za kiseonik iz vazduha i dobiješ energiju u tom hemijskom procesu. Nova jedinjenja se izbacuju kroz auspuh. Ako si potrošio 1kg goriva, toliko si izbacio kroz auspuh.
Prosečno, za životni vek automobila, poštroši se oko 30 tona goriva. Toliko svaki automobil zagadi, plus za njegovu izradu.

Baterija kod EV je teška oko 500 kg. Dakle 50-60 puta manje od tih 30 tona. I ništa od toga ne nestane. Kada se stvori previše dendrita u litijumskim baterijama, i kapacitet baterije opadne toliko da je neupotrebljiva, onda se reciklira. Minerali iz baterije (kojih je oko 160kg) imaju iskoristivost od 80-97%. Dakle, za nov EV ti treba od nekoliko kilograma sveže izrudarenih minerala.
S druge strane, za SUS ti treba novih 30 tona goriva koje moraš da rafiniraš.

Nije EV savršen i daleko je od čistog, ali je ogroman napredak u odnosu na spaljivanje naftnih derivata i izbacivanja proizvoda sagorevanja u neposrednu okolinu. Kod nas u Srbiji se 50% struje dobija iz uglja (koji jako zagađuje okolinu termoelektrane), ali i tako su brojevi na strani EV. Mislim da bi morali da koristimo oko 75% struje iz uglja da bi se SUS i EV izjednačili u zagađenju.

A jako velika prednost EV je što može da se puni iz solarnih panela. Ne samo zato što je "besplatno", nego zato što EV pomažu u stabilizaciji elektro mreže. Ako bi sutra imali 50% struje iz solarnih panela, bili bi u velikom problemu. Elektro mreža ne može da podnese tako brzu promenu u varijaciji proizvodnje i potrošnje. Solarni sistemi su neinertni, za razliku od termoelektrane kojoj trebaju sati da se pokrene. Ali ako dodaš elektro automobile u jednačinu, onda te baterije mogu da peglaju te nagle promene. V2G je sve popularniji izbog toga. A ako imaš auto sa baterijom 75kWh koju puniš i prazniš u opsegu 20-80%, ti dobijaš bafer koji može da izdrži dan ili dva punjenja i pražnjenja iz solarnih panela za jedno domaćinstvo, bez da ima ikakvog uticaja na elektro mrežu.
 
15kw 84km?

Kako? Koji auto? Vozis van grada?

Edit
Opet ti izadje na isto, 100000 vozila koji svaki dan vuku 15kw je 150mw

pricam o 100000 na 2.2mil automobila.. 4.5%

Koliko bi bilo na 20-30%

Zato sam napisao masovno koriscenje
150MWh nije ništa strašno, a još smo jako daleko od tog, izvozimo jeftinu struju, uvozimo skupo gorivo. Racionalnije je da manje trošimo resurs koji nemamo, više koji imamo. :)

Nemam EV, to je aproksimacija dnevnih troškova koje sam ranije pravio. Pritom 100000 vozila neće da prelazi toliko, najpre će ljudi uzimati kola na struju za po gradu, a to su kratke relacije, do 20km, 2-3kWh dnevno.
 
Kazete 100MW ne bi osetili za 3-5god?

15kw 84km?

Kako? Koji auto? Vozis van grada?

Edit
Opet ti izadje na isto, 100000 vozila koji svaki dan vuku 15kw je 150mw

100MW je zapravo malo. Pisao sam i ja svojevremeno o tome:

Citiraću se:
U Srbiji ima 2235794 automobila. Neka je prosečna godišnja kilometraža 8500km. Ovaj podatak nemam egzaktan, ali EU prosek je 11300 , a neka se mi vozimo kao italijani što je realno preterano ali ajde. Prosečan auto, recimo Zoe troši 16.5Kwh/100km, ili oko 1400kwh godišnje.
Svi automobili u Srbiji će za godinu dana potrošiti 3.130GWh energije.
To je 9% godišnje proizvodnje EPS-a. Gotovo polovinu te količine već dobijamo iz ove šačice vetroparkova što imamo. Ili poprilično manje od tehničkih gubitaka koje ima EPS na distributivnoj mreži, koji su 13% ili 4500GWh. Ili godišnja proizvodnja jednog bloka od 350-400MW.

Slikovito za Bench populaciju - prosečan auto potroši za godinu dana koliko i jedna gamerska mašina. Sa nekim rigom bolje da ne poredim
 
150MWh nije ništa strašno, a još smo jako daleko od tog, izvozimo jeftinu struju, uvozimo skupo gorivo. Racionalnije je da manje trošimo resurs koji nemamo, više koji imamo
Izvozimo nesto, ali uvozimo mnogo više.
 

Prilozi

  • Screenshot_20240229_075410_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240229_075410_Samsung Internet.jpg
    114.8 KB · Pregleda: 12
Nije ti to tačno, tj. važi kratkoročno za jedan period dok se nisu presabrali, poslednje 2g uglavnom je izvoz.
 
Uglavnom smo pozitivni u bilansu sa strujom. Osim u periodima kada ložimo blato. Npr o početka godine smo konstantno u plusu

Ali potpuno je nebitno kada u isto vreme ovih 2235794 automobila spale x7 tj 1,330,297,430 litara nekog drugog, fosilnog goriva. Koje jelte, nemamo, već ga isto tako skupo platimo.
 
Nazad
Vrh Dno