Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Nije ti to tačno, tj. važi kratkoročno za jedan period dok se nisu presabrali, poslednje 2g uglavnom je izvoz.
Da, taj podatak je bio iz 2021. godine. Nisam u toj oblasti, ali po onome što je javno dostupno, u 2022. proizvodnja struje je bila manja u odnosu na 2022. Po tome, struju je Eps kupovao - uvozio po 248eur za 1MWh, a prodavao u proseku po 72eur za 1MWh (domaćinstvima po 59eur). Na kraju godine gubitak 630 miliona eura. Da se cena struje ne plaća delimično (ili možda i većinski) iz budžeta i da EPS zaračuna i svoju maržu, nije teško izračunati koliko bi struja koštala kod nas.

Ono što je teško izračunati je koliko lignita ili blata treba ložiti i koliko to zagadi da se dobije tih 16-17kWh struje za 100km.

Razumem da je u Luksemburgu ili Švajcarskoj sve ružičasto i zeleno što se toga tiče, ali mi živimo ovde :)

Izvor:

 
100.000 automobila moze da se pojavi za 3-5godina bez problema ako se promeni finansijska situacija, polovnih Tesli vec sada ima na oglasima za 35k.

Mislim da se finansijska situacija u Srbiji neće toliko promeniti. Mi smo siromašna zemlja. Dno evropske statistike po mnogo čemu. A pričamo o mnogo inertnim stvarima. To se ne menja preko noći. Neke stvari se ovde ne menjaju ni 30 godina. Mogu da se kladim da će za 3-5 godina i dalje da imamo broj EV na nivou statističke greške. Zato što je cena EV velika.
Evo jedne vesti koja opisuje našu realnost:
U 2023. u Srbiji prodat je 331 električni automobil što je značajan rast u odnosu na godinu dana ranije kada je prodato 170 električnih vozila.
Ehej! Imamo rast prodaje sa 170 na 331 električno vozilo! Ukupno registrovanih 1700. Od 2 miliona. Više trošimo struje za peglanje veša nego sva električna vozila.

Da nastavimo da imamo rast prodaje od 200% (što je nemoguće, pošto ni u najrazvijenijim zemljama se to ne dešava), ovako bi u sledećih 5 godina izgledao odnos SUS i EV:
Srbija SUS vs EV.png
Dakle, sa nezapamćenim rastom od 200% godišnje, imali bi za 5 godina oko 10.000 EV u Srbiji. Tužna realnost je da ćemo za 5 godina verovatno imati oko bar upola manje od toga.
Mada... kako se pojavljuju mali EV sa malim baterijama, više će ljudi i kupiti EV. Ali oni će svojim malim baterijama opterećivati mrežu koliko i kuvala za kafu.
 
Da, taj podatak je bio iz 2021. godine. Nisam u toj oblasti, ali po onome što je javno dostupno, u 2022. proizvodnja struje je bila manja u odnosu na 2022. Po tome, struju je Eps kupovao - uvozio po 248eur za 1MWh, a prodavao u proseku po 72eur za 1MWh (domaćinstvima po 59eur). Na kraju godine gubitak 630 miliona eura. Da se cena struje ne plaća delimično (ili možda i većinski) iz budžeta i da EPS zaračuna i svoju maržu, nije teško izračunati koliko bi struja koštala kod nas.

Ono što je teško izračunati je koliko lignita ili blata treba ložiti i koliko to zagadi da se dobije tih 16-17kWh struje za 100km.

Razumem da je u Luksemburgu ili Švajcarskoj sve ružičasto i zeleno što se toga tiče, ali mi živimo ovde :)

Izvor:

Tačno je, bili su ogromni gubici. Baci pogled na prošlogodišnje rezultate, oko 90 milijardi profita, preko 700 miliona evra. EPS nije dobio pare iz budžeta od 2000. godine (valjda). Kada je zabeležen taj gubitak država je bila garant za kredite koje je eps podigao, ali ih (za sada) sami vraćaju.

Ako je potrebno oko 3TWh da svi automobili pređu na struju, to je smejurija od potrošnje, oko 10% godišnje proizvodnje koja će ozbiljno rasti narednih godina. Pisao sam na drugim temama da je planirana izgradnja hiljada i hiljada MW vetro i solarnih elektrana, njihova proizvodnja bi daleko prevazilazila potrebe tih EV. Naravno, planirano je i gašenje određenog broja termoelektrana, tako da bi to moglo da se izbalansira.

Trenutno je stanje u EPSu dobro, energija se izvozi, bila je blaga zima, cene za domaće kupce ozbiljno podignute...
 
Apsurdno, mi smo u odličnoj poziciji za Ev, samo da ljudi shvate. Gorivo je užasno skupo, pa za neki kršić od 2-3000e ti potrošiš još 15000€ goriva za nekoliko godina upotrebe. Ev je obrnuta matematika, 2-3000e za struju i 15000€ za auto, samo što je auto noviji, moderniji, bezbedniji, nije 20 godina star, već 4-5. Na primer.

Popravak nije problem (u teoriji), sem što trenutno to niko ne radi ili vrlo malo ljudi, ali to će da se promeni, ogromna je tu rupa na tražištu i vruća kinta, nema šanse to tako da ostane. Proizvođač ti menja bateriju za 15000€, a nezvanični serviser to može da reši za 1-2000€ na primer.

Rešavaće se i način dobijanja energije, mi smo mala zemlja, nama je to lako da rešimo. Najsporije će kupci da shvate šta je dobro po njih - pa dan danas ljudi kupuju skuplji dizel auto, jer troši 5 litara, a prelaze ni 10 hiljada godišnje. Sve moguće minuse utrpaju u taj auto, plate skuplje, voze se lošije, jer misle da štede.
 
Mi trebamo prvo ozbiljno da promenimo mrežnu infrastrukturu da bi uopšte moglo da se priča o nekakvom masivnijem prelasku na ev, a od toga realno nema ništa u doglednoj budućnosti. Ni mnogo razvijenije zemlje to još nisu rešile. Ogromna većina stanovništva kojoj bi ev odgovaralo (pre svega gradovi) nema mogućnost da napuni auto, a sama ev su besmislena za bilo šta sem gradske vožnje. Baterije nemaju dovoljan kapicitet i punjenje je presporo.
Priča o tome kako ev manje zagađuje od sus je totalna besmislica. Mnogo više se zagadi za proizvodnju struje i samih baterija. Reciklaža litijumskih baterija je u labaratorijskim uslovima maksimalno do 10% i tu se ništa nije promenilo niti uskoro hoće. Manite se priča o kilogramima baterije koji se recikliraju, litijum se ne reciklira.
Kupiti polovnu Teslu za 25000 evra? Važi. Naći majstora za popravku? Pa meni je i sad frka da nađem pristojnog auto električara za mnogo jednostavnije stvari. Za ev, još za male pare? O čemu pričate.
Na kraju krajeva, cena struje ovde nije baš održiva, takva je zbog politike, a to će pre ili kasnije morati da se promeni. Pogotovo ako se potrošnja poveća, kod nas je i gorivo jedno od najskupljih, a kad bi većina vozila auto na struju...
 
Promašuješ poentu, kao i većina. Koja tesla od 25000 masovno gde je prosečan vozni park star 19 godina i 3000e. Ta tranzicija će trajati minimum toliko godina, a do tad ko živ ko mrtav.

EV od 25k će da kupi kome je budžet 25-30ke za auto sa gorivom, ili neko sa 25k kome će kredit da se sam otplaćuje umesto da sipa gorivo. Do tad će biti i majstora, kao što su se pojavili stidljivo po okolini.
 
Цена горива је толика пре свега због акциза и намета који ће се природно пребацити на неку другу страну како буде растао удео електричних аутомобила. Држава ће те паре свакако намакнути на неки начин.

Пуњење код куће и на комерцијалним пуњачима ће имати драстичну разлику у цени, као што је тренутно у Норвешкој нпр. Пуњење тостера негде успут ме је својевремено коштало више него дизел. У граду већина неће имати могућност да се пуни 'код куће' већ ће бити принуђени на комерцијалне варијанте.

За моје потребе су дизел/бензин (први/други) ауто су још увек најпрактичније решење, избегавам да се укључим у еко-грета-пропаганда воз док могу, како време пролази цела та зелена прича ми се све више гади, као и многе друге тренди флоскуле. Онај ко мисли да ће у некој будућности јефтино да се вози ће свакако једног дана схватити да је у заблуди.
 
@toxicm
Ne mogu da se složim sa tobom po puno stvari.
Uopšte ne treba prvo da ozbiljno promenimo mrežnu infrastrukturu. Nemamo dovoljno EV da bi masovno to radili.
Dovoljno bi bilo da se donese zakon gde je dozvoljeno da bilo ko može da preproda stuju preko punjača za EV. Svaki veći restoran i prenoćište bi imalo punjače za EV. To je stotine i hiljade u svakom gradu.
Što se tiče zagađenja, već sam napisao. Molim te pročitaj post iznad. Litijum se reciklira. Kao i kobalt. Kao i nikl. I to preko 90% Odakle ti ideja da je 10% u laboratorijskim uslovima? Možda si nešto pomešao pošto je možda 10% gubitak pri reciklaciji (a postoje metode gde je uspešnost recikliranja preko 95%).
I da nam je 100% struje iz termoelektrane (a nije: u ovom trenutnku je to 44,09% izvor: https://ems.energyflux.rs/#/dashboard) opet bi svako želleo da u gradu budu svi EV umesto dizelaša. Ako misliš da je to isto, slobodno probaj da budeš u garaži sa SUS automobilima koji rade, i isto to sa EV. Ne prave se džabe komplikovani sistemi provetravanja u tunelima i podzenim garažama.
Slažemo se da su EV pretežno za grad. Apsolutno ne postoji ni jedan jedini razlog da voziš SUS automobil u gradu a ne EV, ako možeš da biraš. Voleo bih da mi neko navede jedan razlog zbog čega bi u gradu pre vozio SUS.
 
Mnogi pričaju kako je infrastruktura problematična za punjenje, ali hajde malo realno da pogledamo. Recimo da sutra imamo 200.000 EV. Recimo da se 90% njih puni kod kuće (realno je i 100%, niko danas neće preskupo platiti EV da nema gde da ga puni. Neka se u proseku na 5 dana puni svaki od njih (realnije je da će se svako veče staviti na punjač i biti pun za sat-dva), ali radi lakše računice neka se svaki auto napuni do kraja svaki 5. dan. To znači 36.000 vozila da se pune 8h tokom noći. Jačina kućnih punjača je obično 7-11kW. Neka svi udu 11kW, to je 400MW opterećenja, na noćnu potrošnju koja je značajno niža od dnevne (oko 2000MW je razlike). To znači da će se još malo bolje upeglati dijagram opterećenja, ili da će se kupovati malo više noćne (jeftine) energije, ili da će manje prodavati ta jeftina energija. Sve u svemu, sutra da se pojavi 200.000 EV, nikakav problem za mrežu nije.

Ono što može da bude problematično je kako napraviti stanice za EV brze pujnače od 100-250kW, pa njih 5-10-20. Jednostavno, to treba gledati kao novo postrojenje i ona će se graditi od nule, biće nove trafo stanice, biće novi dalekovodi (kablovi) do njih. Ni na njima nije opterećenje stalno maksimalno, niti su svi uvek zauzeti. Realno, treba 20-50 takvih stanica (lupio sam cifru, ali ne treba ih 1000), postavljenih uz glavne saobraćajnice, pa i da je 100 takvih stanica, za 50 automobila po 250kW, to je 1250MW. To nije nekakav bauk da se ne može izgraditi za recimo 5-10 godina. Najveći problem je tu planiranje njihove potrošnje, ali i za to postoje načini kako se već radi u drugim zemljama.
 
Možemo laganica da diskutujemo ovde, neće to kod nas uskoro, bar ne dok se ne spuste cifre na prosek današnjih automobila (u odnosu na primanja), a trend tog odnosa je sve gori iz godine u godinu.

Imamo najmanje deceniju pre nego što bilo šta ozbiljnije može da se napiše o ovom pitanju, ako ne i dve. :)
 
U pravu si.
Meni je plan da ove godine kupim nov automobil. Ali 99% neće biti električni. Budžet mi je ko 20.000€ iz kredita. Stari B klasa benzinac ostavljam za po gradu, a nov će biti porodični auto za vikend izlete, odmore i slično. Kapacitet je ono što mi je važno u ovom trenutku.
U Srbiji u izboru nemam da kupim takav EV, a u inostranstvu ako ima onda je višestruko skuplje nego što želim da dam za automobil. Najveća mi je dilema šta ću sa tim novim automobilom kasnije? Iskero mislim da će za 5 godina EV biti u prednosti u svemu i da SUS neće niko ni hteti da kupi. Tako da će da me očekuje još jedan veći trošak kada budem prelazio na EV.
 
Svi problemi sa EV koji protivnici naglašavaju su iz ugla "ja, sada, danas i ovde..."
Niti će većina vozila biti EV sada, niti će to biti prvo u Srbiji, niti će ih voziti EV protivnici. Bar još koju deceniju.

... ... ...

Kada se kaže da se "reciklira tek 10% litijumskih baterija" to se odnosi na ove baterijice iz telefona i računara (i to jeste grozan trend).
Ali baterije iz EV se za sada ne recikliraju na mass principu iz jednostavnog razloga što je 90% litijumskih baterija ugrađenih u vozila i dalje u tim vozilima.
Zar zaista neko misli da par stotina kg baterija iz neke Tesle ili Zoe neko ostavi pored kontejnera?!?

Reciklaža litijuma i kobalta iz velikih litijumskih baterija će krenuti kada se sakupi kritična količina tih baterija, i kada priliv isluženih opravda izgradnju pogona za reciklažu. Pogoni za reciklažu, da bi bili isplativi moraju biti veliki, mora ih biti mnogo da budu lokacijski diverzifikovani (ne isplati se slati tone baterija suviše daleko na reciklažu) i moraju imati konstantan priliv materijala za obradu. A to će moći tek kada se priliv novih i reciklaža isluženih EV ustali na nekom konstantom i velikom nivou.

Trenutno se islužene EV baterije ili koriste za manje bitne potrebe (industrijski power bank), ili se samo lageruju i čekaju količinu dovoljnu za pokretanje velikih pogona za reciklažu.
BTW, kada krenu ti mass pogoni, i telefonske baterije će ući u proces reciklaže.

... ... ...

Članova koji se u energetiku zaista razumeju ima na forumu možda dvoje-troje.
Oni tvrde da postepeni prelazak na EV nije nikakav problem za trend kojim se kreće budućnost energetike.
Ima daleko veći broj onih koji ne razlikuju MW i MWh ali koji tvrde da EE sistem u Srbiji od sutra ne može podneti 200000 novih EV.
:p :)
... ... ...

Današnja ENTSO-e mreža je prenosna i regulaciona mreža cele Evrope (ne samo EU). To znači da su svi proizvođači i potrošači el. energije od Portugalije do Poljske i Slovačke i od Norveške do Turske povezani u jednu EE mrežu. Srbija jeste ravnopravni član. ENTSO-e možemo posmatrati kao jedinstveno tržište el. energije. Svako će svoj višak da proda, po bilo koju ceni ako je zaista višak, a da dokupi kada mu fali (ili ugovori unapred kupovinu kada zna da će mu faliti (što je jeftinije)). To čini da nikome u Evropi ne može zaista faliti el. energije. Nemate pojma koliko je velikih poremećaja u proizvodnji i potrošnji u Evropi poslednjih decenija hendlovano bez ikavih problema upravo zahvaljujući ovako velikom području povezanom u jedan EE sistem.

U Srbiji će u sledećih 10-ak godina biti izgrađeno vetro i solar elektrana instalisane snage gotovo svih naših TE. Ok, oni ne mogu prozvesti struje koliko i TE (jer nemaju 100% raspoloživost), ali balansiranje sa ostatkom ENTSO-e mreže već sada dobro funkconiše, te će prelivanje viškova na toliko velikom području kolika je ENTSO-e mreža biti normalan proces balansiranja proizvodnje i potrošnje. Baš EV i mahom punjenje tokom perioda smanjene potrošnje je ono što će pomoći mreži da balansira proizvodnju.

Određeni broj TE ostaje i dalje u pogonu kao hladna, topla i rotirajuća rezerva još decenijama. Ali procenat dobijene el. energije iz TE će rapidno da opadne.

... ... ...

BTW, EV ne postoje da bi nekome nešto bilo jeftinije. Ali će tržište namestiti da bude dovoljno pristupačno (Ili će biti ozbiljnih 'ranja).
Nisu ni automobili potisnuli konje jer su bili jeftiniji. Iako je danas jeftinije imati automobil nego konja. :p
 
Aj proverite ponovo te vaše izvore za reciklažu baterija pa se vratite.
 
Cele se koriste u druge svrhe, kada se rashoduje EV. Litijum ne može da se izvuče za novu bateriju još uvek, a da bude isplativo.
 
I može da se izvuče uopšte manje od 10%.
 
Ma kakvi, pa i baterije kod EV iz prvih generacija sa po preko 500k i dalje su u voznom stanju, sa manjim brojem ćelija za zamenu. One takve kakve su završavaju posao, 60-70% originalnog kapaciteta. Odlične su za UPS za industrijska postrojenja.
 
Ne znam sto se ljudi brinu oko reciklaze baterije? Pa koliko samo miliona tona otpadnog ulja generisu putnicki automobili godisnje, koliko samo miliona potrosenih akumulatora, antifriza itd? Ekoloska prednost EV-a je nemerljivo veca u odnosu na SUS motore, pa sve i da ih punimo svaki dan na TE na ugalj. Jedina prednost SUS motora je brzina punjenja rezervoara i to je to. Da, tacno je da posebno kod nas nema dovoljno punjaca, i da je cela mreza punjaca jos uvek dosta nerazvijena cak i u evropi. Ali setite se kako je bilo pre 50-60 godina, pa ni tada pumpi za gorivo nije bilo na svakom cosku kao sada, pa se na zaprezna kola nismo vratili!
 
Aj proverite ponovo te vaše izvore za reciklažu baterija pa se vratite.

Aj proverio sam.
Ovo je dosta opširna studija. Nije me mrzelo da čitam, nemoj ni tebe da mrzi.

Obrati pažnju da je iz 2021 godine i da su naveli da je ukupno iskorišnjenje oko 64% (navedeno po materijalu - neki manje, neki više). Noviji podaci pokazuju da je sada to dosta više.
Imaš i gde se nalaze postrojenja za reciklažu i koliko vidim dobri smo bili u Evropi.

Aj proveri sad ti novije podatke pa nam daj link.

Recikliranje uopšte nije problem kod EV. Čak je i poželjno pošto smanjuje cenu baterije. Uključi malo razum i zapitaj se da li je lakše izvući litijum, kobalt, nikl, magnezijum iz zemlje, ili iz postojeće baterije gde je već sve koliko toliko odvojeno po slojevima i u visokim koncentracijama bez primesa drugih materijala?

A recikliranje nije problem najviše zbog ovog:
Ma kakvi, pa i baterije kod EV iz prvih generacija sa po preko 500k i dalje su u voznom stanju, sa manjim brojem ćelija za zamenu. One takve kakve su završavaju posao, 60-70% originalnog kapaciteta. Odlične su za UPS za industrijska postrojenja.
Upravo sam u potrazi za nekom rashodovanom EV baterijom. Potrebna mi je za solarni sistem koji je u planu za ovu godinu. Probaj da nađeš jeftinu pa mi javi. Polovne drže cene skoro kao da su nove. Svi pišu da posle nekoliko godina možeš samo da baciš EV bateriju, a ja eto ne mogu da nađem ni jednu takvu o kojoj pričaju. Cene novih LiFePO4 namenjenih za solarne sisteme su par hiljada evra za nekoliko kWh. EV ima nekoliko desetina kWh. Kad probaš stvarno da se usputiš u to vidiš da je to veliki biznis i da se ništa ne baca i da sve ima svoju cenu.
 
Ekoloska prednost EV-a je nemerljivo veca u odnosu na SUS motore, pa sve i da ih punimo svaki dan na TE na ugalj
Naravno da su SUS vozila prljava. To niko ne spori. Daleko od toga.
Koliko su čista današnja "zero emission" električna vozila, odnosno tehnologija litijumskih baterija, videćemo uskoro u Jadru.
 
1709298359257.png
🤡 У ЕУ циркусу све стандардно, ја полако штедим за зимске гуме за нови електро-сув од 4 тоне који ће бити актуелан за коју годину.
 
@mitar1982
Kako si ti shvatio ovu vest? Nema veze sa EV od 4 tone.

Ima veze sa tim da je 3/4 vozila i dalje SUS, ali da su ta vozila za razliku od pre 12 godina teža i imaju jače motore.
“Over the last decade, emissions have remained constant for diesel cars, while they have marginally decreased (-4.6 %) for petrol cars,” the auditors said in a statement. “Technological progress in terms of engine efficiency is outweighed by increased vehicle mass (about +10 % on average) and more powerful engines (+25 % on average).”

Čak navode da su EV jedini razlog što nije gore:
“Only electric vehicles (which jumped from 1 in every 100 new car registrations in 2018 to almost 1 in 7 in 2022) have driven the reduction in average on-the-road CO2 emissions witnessed in recent years,” the auditors’ statement said.

link: https://apnews.com/article/eu-car-p...imate-change-71df0a039de1e3056133059213fcbd0e

Izgleda da je cirkus kod nas 🤡
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Схватио баш како пише, да се загађује исто као и пре, сад им (медијима и другима агенда-промотерима) је главна секирација угљендиоксид, кад се то евентуално смањи онда ће можда да примете депоније ових електро-тостера и друге робе која се безгранично купује и баца без икакве мере.
 
Glavana sekiracija je ugljen-dioksid zbog visoke klimatske osetljivosti. Klima nam odlazi dođavola, samo je pitanje koliko brzo. Svi su se složili da treba nekako da se smanji ispuštanje CO2 u atomosferu pošto niko ne poriče da postoji direktan uticaj CO2 na klimatsku osetljivost. Automobili se smatraju kao "low hanging fruit", za razliku od recimo poljoprivrede, rudarstva, brodova i aviona... Iako uticaj automobila je veoma mali u CO2.

Ono gde je uticaj automobila je veliki je u zagađenju u gradovima. Pre svega čađ i NOx koji je jako opasan za zdravlje ljudi. Neko pametniji od nas je primetio da u gradovima gde je vazduh manje zagađen saobraćajem, manje ljudi uzima bolovanja. Manje opterećuješ time zdravstveni sistem, a više doprinosiš privredi. Kod nas je OK da lečimo SMS porukama decu koja se igraju pored na igralištu pored koga prolaze raspali GSP i kamioni.

U Srbiji bi najveći pomak za ekologiju bio da se reguliše loženje čvrstog goriva u domaćinstvima. Ali to je parktično nemoguće. Tako da imamo neverovatna zagađenja u gradovima gde se ljudi greju na ivericu, stare gume, plastiku, sve što može da gori... to je druga tema.
 
Jedan kruzer zagadi za godinu dana vise nego milion automobila, tako da su rasprave o Ev besmislene.

CEO Toyote je izjavio da EV nisu buducnost.
 
Jedan trenutno. Uskoro ce ih biti znatno vise. :)

1000012766.png
 
Poslednja izmena:
Lako vama koji živite u tom polu raju :)
U Beogradu je obično ovakav vidik:
beograd.jpg.webp


Nego, i za kruzere važe pravila koje gorivo smeju da koriste kada se približe obali. Na otvorenom moru troše najjeftiniju naftu koja jako zagađuje. Brodovi najveći problem prave tako što ilegalno prosipaju iskorišćeno ulje u more. Sada ih hvataju satelitima i lupaju ogrnomne kazne kada dokažu da to rade.
 
Aj proverio sam.
Ovo je dosta opširna studija. Nije me mrzelo da čitam, nemoj ni tebe da mrzi.

Obrati pažnju da je iz 2021 godine i da su naveli da je ukupno iskorišnjenje oko 64% (navedeno po materijalu - neki manje, neki više). Noviji podaci pokazuju da je sada to dosta više.
Imaš i gde se nalaze postrojenja za reciklažu i koliko vidim dobri smo bili u Evropi.

Aj proveri sad ti novije podatke pa nam daj link.
Jesi ti siguran da si čitao ovo? Mislim da nisi.
 
Nazad
Vrh Dno