Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Sada se odlučujem između tri modela od kojih su dva koja su ti vozio.

BMW I3 sa REX motorom. REx mi je obavezan za ovo vozilo, posebno za naše prostore. Novi BMW modeli (poslije 2016 čini mi se) nemaju REX.

eGolf model od 2016 i noviji. Stariji modeli imaju lošiju bateriju. Noviji imaju range preko 200km.

Dacia Spring.

Kakva su ti iskustva između BMW i Golfa? Koji je bolji, udobniji, veći.
Njih dva uzimam polovna, a Daciu novu.
Ja bih tu Daciu izbacio. Izmedju BMW-a i eGolfa, mislim da bih pre birao Golfa. Imaju slicne baterije, slican range, ali jedina razlika i prednost eGolfa je zadnja klupa/vrata. Kod i3 je nezgodno reseno otvaranje zadnjih vrata. Moras skinuti pojas, otvoriti prednja vrata, tek onda zadnja.
I3 privlaci mnogo vise paznje, jer je neobican, ali bi to po meni bila mana.
 
Sada se odlučujem između tri modela od kojih su dva koja su ti vozio.

BMW I3 sa REX motorom. REx mi je obavezan za ovo vozilo, posebno za naše prostore. Novi BMW modeli (poslije 2016 čini mi se) nemaju REX.

eGolf model od 2016 i noviji. Stariji modeli imaju lošiju bateriju. Noviji imaju range preko 200km.

Dacia Spring.

Kakva su ti iskustva između BMW i Golfa? Koji je bolji, udobniji, veći.
Njih dva uzimam polovna, a Daciu novu.

Gde živiš (kupuješ)?
Spring mislim da nema kod nas da se kupi. Nema u ponudi. Lista čekanja je podugačka, i za Srbiju uopšte nema odobrenih primeraka.
Možda se nešto promenilo u poslednje vreme. :unsure:
 
Fordaši će uskoro dobiti pristup celoj mreži Tesla punjača u USA.
 
Obeležavajući pokretanje prve linije autonomnog javnog prevoza u Velikoj Britaniji, autobus bez vozača prevezao je putnike preko mosta Fort roud bridž u Edinburgu u Škotskoj.

Usluga, prva takva u svetu, uključuje autonomne autobuse koji će putnike prevoziti između parkinga izvan Edinburga i železničke stanice u gradu. Probne vožnje će trajati do 2025. godine i u svakom autobusu će biti dva dva člana posade – vozač koji može da uskoči ako nešto pođe po zlu i kondukter.

Ruta je duga 22 kilometra, a pet autobusa Enviro200AV prelaziće je brzinom do 80 kilometara na čas.

Škotski ministar saobraćaja Kevin Stjuart bio je jedan od putnika na testiranju autobusa Stagecoach. Medijima je rekao da su se on i ostali putnici osećali sigurno kada je vozač prvi put podigao ruke s volana.
izvor -> https://n1info.rs/magazin/auto/autobus-bez-vozaca-prevezao-prve-putnike-u-velikoj-britaniji/
 
Pošta Srbije uvodi električna vozila u skladu sa zaštitom životne sredine
samo deo vesti:
Novi Sad će biti prvi grad u kojem će Pošta Srbije sprovesti promenu voznog parka i gde će sva vozila biti „zelena“, odnosno električna, u skladu sa postulatima zaštite životne sredine, izjavio je danas v.d. direktora Pošte, Zoran Đorđević.

Na konferenciji za novinare u Novom Sadu, povodom Dana pošte i njenog 183. rođendana, Đorđević je najavio brojne novitete koje bi, kako je istakao, trebalo da omoguće da Pošta Srbije zadrži primat na tržištu.

„Nastavljamo ulaganje u vozni park, opremanje naših poštara i dostavljača, renoviranje naših pošta, digitalizaciju i uvođenje e-novčanika, e-notara i e-arhiva. Svakako, ono što je vrlo bitno je da paralelno sa svim tim brinemo o zaštiti životne sredine“, naglasio je Đorđević.

Dodao je i da će solarni paneli biti prvo ugrađeni u Logističkom cetru u Novom Sadu, a zatim i u Beogradu i u Nišu.
izvor -> https://www.danas.rs/vesti/drustvo/...-vozila-u-skladu-sa-zastitom-zivotne-sredine/
 
Zoky, vrhovni menadžer i čuvar životne sredine.
 
Volvo EX30 , fina prezentacija pa rekoh da podelim.
*da odmah razočaram hejtere - nema domet od 1.000km ima taman ~480km sa jednim punjenjem

 
  • Like
Reagovanja: mnt
Volvo Cars i jeste kineski. Prostim Guglanjem...

Screenshot 2023-06-12.png
 
Da se razumemo, s obzirom na obim proizvodnje i distribuciju, ne izlaze sva Volvo auta iz proizvodnih pogona u Kini.
+ nije kompletan Volvo asortiman u vlasnistvu Kine , npr Volvo Trucks, ali nema veze da ne odemo previse u off.

By picking Slovakia as the location for its new plant, Volvo Cars creates a European triangle of manufacturing covering its largest sales region – complementing the Ghent plant (Belgium) in western Europe and the Torslanda plant (Sweden) in northern Europe.
As of December 2021, Volvo Cars employed approximately 41,000 full-time employees. Volvo Cars' head office, product development, marketing and administration functions are mainly located in Gothenburg, Sweden. Volvo Cars' production plants are located in Gothenburg, Ghent (Belgium), South Carolina (US), Chengdu, Daqing and Taizhou (China). The company also has R&D and design centres in Gothenburg, Camarillo (US) and Shanghai (China).
izvor -> https://www.media.volvocars.com/glo...-new-slovakia-electric-car-manufacturing-pl-5
Jul 2022.
 
Očigledno da će trebati posebna pravila za čuvanje baterija. Slično kao što postoje za skladištenje benzina...
LINK
 
Još jedan elektromobil, koji podseća na Teslu.
Ali ima 4 elektro motora. Smeštena u točkove. :unsure: SAAB.

NEVS Emily GT: SAAB’s Secret EV With 600 Mile Range | Top Gear​



Imate na 10:50 fino montirane točkove na terenac, Land Rover. 👏
 
Poslednja izmena:
Колико киловатсати има батерија? Неких 200 нпр. И то се пуни са коликом струјом, где, како и одакле?
 
Kakve veze ima, u 99/100 punjenja nebitno skroz, imaš vrlo jaku i stabilnu bateriju za punjenje kod kuće na najslabijoj struji (200-300km dok je jeftina struja). 1/100 kad kreneš na duži put koristiš usput komercijalne, koliko god skupe punjače, kad se na 99 punjenja već svakako voziš džabe.

Lako će grid da se optimizuje, ljudi ne prelaze 500km dnevno u proseku, već 20-30km, to je stvarno opterećenje grida u proseku, kao električna grejalica. Imao si izazove i sa nestašicama goriva do sad, više puta, i sve smo preživeli, tako ćemo i periodične nestašice struje za EV.
 
Ово се рекламира за тих 1/100 пуњења, за то и питам.
 
Kako pune do sad po 50 Tesli istovremeno na superpunjačima? Isto tako.
 
Пишемо о различитим стварима, суперпуњач пуни батерију 2-3 пута мањег капацитета бар 3-4 пута дуже, и то струјама реда 300-ак Ампера. Питам за практично решење пуњења које би одокативно требало да буде реда 2 кА, значи какви каблови прикључци и сл. би могли на иоле практичан и уз то безбедан начин да се користе.
 
Gledam domaću englesku TV, 99 posto reklama za automobile koji su električni, hibridi se izbacuju iz ponuda
 
Tesla je vec predstavila 1MW+ charger, zovu ga V4, a zahvaljujući novim kablovima, gabariti kabla ostaju isti kao u aktuelnoj V3 generaciji. U novim kablovima je sam provodnik u potopljen u rashladnu tečnost. V4 će biti implementiran i na Cybertruck
 
Ne kaze se kakvih 1200km dometa. To moze da se postigne i sa baterijom od 120kWh u idealnim uslovima. Meni EV trosi 13-14kWh u gradskim uslovima i nisam pazljiv na gasu. Punjenje od 10 minuta, pretpostavljam do 80%. V3 punjaci su vec ma 250kW, ionity na 350kW. V4 1mW, to ce tek biti ludo. Kad bi napravili bateriju koja moze da se puni konstantnih 350kW za 10 minuta bi bila napunjena 60kWh. Na 1mW punjacu 170kWh je ozbiljna prica i brzina.
Kad se vrati film unazad, od 2014e se furaju dc punjaci od 50kW, a zadnjih godinu dana je sve to otislo jako daleko. Ko zna sta ce biti za 5 godina.
 
*mW = miliwatt
 
Колико киловатсати има батерија? Неких 200 нпр. И то се пуни са коликом струјом, где, како и одакле?

Pitanje je na mestu, ali mislim da je sama vest PR hype a i nije ne baš ono što je Toyota rekla.
Toyota tvrdi da su razvili baterije čije ćelije mogu da podnesu 6x nazivnu struju punjenja. Dakle, ćeliju od 1Ah možeš puniti sa 6A i to će je full napuniti za 10-ak minuta.

Kako će to biti implementirano u konačne pakete baterija, koje ukupne snage u kWh, kakvi punjači će to da pune i kroz kakve kablove i kontrolore u samim vozilima, kako će biti rešen thermal managment, zavisiće od konačne implementacije proizvođača. Ali eto, baterija koja trpi kontinualno punjenje 0-100% sa 6In, Toyota kaže da je tu.

Punjači velikih snaga se mogu rešiti samo povećanjem napona punjenja, ali ima i to granicu dokle ima smisla ići.

Baš me zanima kako je Tesla rešila 1MW punjač?!? :unsure:
 
Kako pune do sad po 50 Tesli istovremeno na superpunjačima? Isto tako.

Ne verujem da ikada svi Tesla supercharger-i koje vidimo naslagane jedan pored drugog na promo fotkama rade jednovremeno svom snagom.

Tesla supercharger od npr. 150kW ima dva priključka. Sa svih 150kW se puni jedan automobil samo kada se i zakači jedan.
(A i taj jedan samo ako on sam ima mogućnost da primi toliku snagu (ne mogu to svi Tesla modeli))
Kada se nakače dva korisnika, svaki se puni sa pola max snage tj. sa 75kW.

A ni kada je jedan, ne puni se sve vreme max snagom. Kreće se sa max, a zatim u zavisnosti od napunjenosti baterije, temperature baterije i još bog zna kojih parametara koje punjač dobija od battery managmenta u kolima, snaga se smanjuje. Tako da max snaga zapravo ide retko i kratko.

Kada je pun parking punjača i na svaki zakačeno po dva vozila, centralna jedinica charging stanice će prilagoditi snagu svima da ne preoptereti mrežu van dozvoljenih parametara.

Deset punjača od npr. 250kW je 2.5MW. Za to je potreban ozbiljan trafo u blizini zakačen bar na srednjenaponsku mrežu.
Ali faktor jednovremenosti za svih 10, da svi rade sa svih 250kW je vrlo nizak i 2.5MW će biti potrebno vrlo retko, ako je uopšte dozvoljeno za celu stanicu.
 
Upravo to, prenebregava se realni scenario u kome je maksimalna snaga potrebna vrlo kratko i ne kod svih u isto vreme.

Vodonik je takođe izazov zbog transporta, tako da je očekivano da će ga biti na tačkama koje su blizu mesta i gde se proizvodi, ako ne čak integrisano —> vetropark + bunari, na primer?

Sad, kako će to sve da rešavaju, ostaviti slobodno onima koji se time bave. Ni oni sad nemaju odgovore na sva pitanja, ali imaće kako vreme bude odmicalo. Samo te požare da reše, i da obezbede što bolje da do njih dolazi sve ređe, ovo ostalo je manji problem.
 
Nazad
Vrh Dno