Предмет: Обавештење о налазу по притужби
Поштовани,
Поводом Ваше притужбе од 10. августа 2021. године, коју сте упутили Народној банци
Србије - Сектору за заштиту корисника финансијских услуга, на пословање банке Banca intesa
а.д. Београд (у даљем тексту: Банка), у вези са уговореним начином наплате накнаде за вођење
девизног рачуна за резиденте, обавештавамо Вас о следећем:
Поступајући по захтеву Народне банке Србије, Банка је у изјашњењу од 19. августа
2021. године указала да је Изменама и допунама Оквирног уговора о платном рачуну увела и
накнаду за одржавање девизног платног рачуна, као и да је поступак измена и допуна Оквирног
уговора спроведен у складу са одредбама Закона о платним услугама.
Указујемо Вам да у складу са 18. Закона о платним услугама („Службени гласник РС“,
бр. 139/2014 и бр. 44/2018; у даљем тексту Закона о платним услугама), пружалац платних
услуга који предлаже измене и допуне одредаба оквирног уговора, дужан да кориснику платних
услуга достави предлог тих измена и допуна најкасније два месеца пре предложеног дана
почетка њихове примене. Након пријема предлога, корисник платних услуга може се сагласити
да предложене измене и допуне произведу правно дејство пре предложеног дана почетка
њихове примене.
Оквирним уговором може се утврдити да ће се сматрати да се корисник платних услуга
сагласио с предлогом предлаже измене и допуне одредаба оквирног уговора ако пре дана
почетка примене предложених измена и допуна није обавестио пружаоца платних услуга да се
с тим предлогом није сагласио, о чему је пружалац платних услуга дужан да обавести
корисника платних услуга истовремено с достављањем тог предлога, а истовремено с
достављањем предлога пружалац платних услуга дужан је да обавести корисника о његовом
праву да пре дана почетка примене предложених измена и допуна раскине оквирни уговор без
плаћања накнаде и других трошкова, ако не прихвати тај предлог. Пружалац платних услуга
дужан је да кориснику платних услуга предлог измене и допуне одредаба оквирног уговора,
достави у писменој форми.
У складу са одредбама члана 20. Закона о платним услугама корисник платних услуга
има право да у било ком тренутку раскине оквирни уговор без отказног рока, осим ако је
оквирним уговором утврђен отказни рок, који не може бити дужи од месец дана, а пружалац
платних услуга не може кориснику платних услуга наплатити накнаду за раскид оквирног
уговора.
Даље у изјашњењу Банка наводи да је начин наплате накнаде за вођење девизног рачуна
утврђен Општим условима пословања Банке за платне рачуне и платне услуге корисника ( у
аљем тексту: ОУП) и Тарифом накнада за услуге Банке (у даљем тексту: Тарифа), који су
састави део Оквирног уговора о платном рачуну.
У складу са тачком 2.1.2. ОУП наплата накнаде се врши аутоматским задужењем
платног рачуна. У Тарифи је наведено да се накнада наплаћује само уколико на девизном
платном рачуну има расположивих средстава. У супротном, за месец у ком на девизном
платном рачуну на дан наплате накнаде корисник нема обезбеђена средства за наплату у
целости, накнада се не наплаћује.
Банка указује да из наведеног јасно произлази да се наплата накнаде врши задужењем
девизног платног рачуна на који се односи, као и да корисник не учествује у процесу наплате
накнаде, пошто се она врши аутоматски, те да сте прихватањем наведених ОУП овластили
Банку да наплату накнаде врши на описани начин.
Даље, Банка указује да је накнада за вођење девизног платног рачуна у Тарифи
исказана у динарима, пошто по девизним прописима није дозвољена њена наплата у страној
валути, а с обзиром да се наплата накнаде врши са девизног рачуна, неопходно је извршити
претходну конверзију средстава из валуте која се води на девизном рачуну у динаре. Износ од
120,00 динара се обрачунава конверзијом средстава са девизног рачуна у динарску
противвредност по средњем курсу НБС.
Банка посебно истиче да Оквирним уговором није предвиђено да ће се накнада
наплаћивати са динарског рачуна, што није ни било могуће јер немају сви корисници динарски
рачун код Банке, а у неким случајевима и они који га имају немају средстава на том рачуну (док
их имају на девизном рачуну за који се обрачунава накнада).
На крају изјашњења Банка истиче да девизни платни рачун није намењен штедњи, већ
вршењу платних трансакција и Банка нема посебан “штедни рачун“, те да су за потребе штедње
корисницима на располагању девизни депозити за које се, према важећој Тарифи, не наплаћује
накнада за одржавање.
У вези са Вашим питањем из притужбе да ли Банка може да наплаћује накнаду за
вођење девизног рачуна у еврима, односно у валути страних земаља, указујемо Вам да је чла-
ном 34. став 1. Закона о девизном пословању („Службени гласник РС“, бр. 62/2006, 31/2011,
119/2012, 139/2014 и 30/2018; у даљем тексту: Закон о девизном пословању) предвиђено да се
плаћање, наплаћивање и пренос између резидената и нерезидената у Републици Србији врши у
динарима, а изузеци од тог правила су прописани ставовима 2. до 6. истог члана. По одредби из
члана 34. став 7. овог закона уговарање у девизама је дозвољено, али се наплата односно испла-
та по тим уговорима врши у динарима. Народна банка Србије по члану 34. став 8. Закон о
девизном пословању прописује у којим случајевима и под којим условима се плаћање, напла-
ћивање, уплата и исплате могу вршити у ефективном страном новцу.
Међутим у конкретном случају Банка нити је накнаду за вођење девизног рачуна
уговарила у еврима, већ се ради о динарском износу од 120,00 динара, нити наплату уговорене
накнаде врши у еврима, имајући у виду да Банка наплату уговорене накнаду врши у динарима
конверзијом девизних средстава која се воде на платном рачуну на који се односи накнада у
динарску противвредност од 120,00 динара по средњем курсу Народне банке Србије.
На основу изјашњења Банке и увидом у достављену документацију није утврђено да је
Банка поступала супротно Закону о заштити корисника финансијских услуга („Службени
гласник РС“, бр. 36/2011 и 139/2014), Закону о платним услугама, другим прописа којим се
уређују финансијске услуге или обавезама преузетим Оквирним уговором, као ни прописима
којима се уређује девизно пословање.
Имајући у виду наведено, поступак по притужби пред Народном банком Србије је
окончан достављањем овог обавештења у складу са тачком 20. став 1. алинеја трећа Одлуке о
поступку по приговору и притужби корисника финансијских услуга („Службени гласник РС“,
бр. 1/2019 и 50/2019).
С поштовањем,
ЗАМЕНИК ГЕНЕРАЛНОГ ДИРЕКТОРА
Тамара Костић