Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Kome da prijavim ovo? Slika od pre par dana i od jutros. Blatantne lazi o originalnim cenana i fantomski popusti. Ovo vec godinama traje i ustaljena je šema prodavaca. Po mom misljenju mora zakon pod hitno da se promeni, da se vidi transparentno iskazana najniza cena u poslednjih 30 dana (kao sto je u EU)

Da, zaista bi trebalo da postoji taj propis za najnižu cenu u poslednjih 30 dana. Bio sam ubeđen da je to već najavljeno/sprovedeno.

U mom poslu izbegavam bilo kakve "popust" oznake i varijante. Bukvalno ih primenjujemo za proizvode koji se više ne proizvode i neće ih više biti u ponudi.

Što nas dovodi do sledećeg problema, prosečni potrošač traži popust. Rekao bih da će mnogi radje platiti više za proizvod, ako je sa oznakom popust, nego da isti taj proizvod kupe po redovnoj, nižoj ceni.

Uhvatio sam i sebe da na izlasku iz Maksija (pokupio sam sve što mi je potrebno, krećem prema kasi), prolazim kroz red, gledam markice sa cenama i ako je crvena ispod nekog artikla koji koristim, primaknem se da proverim cenu. Žute cene ne konstatujem.

I na kraju, opet pogled van kutije, za ovaj TV gore, verovatno daleko od istine, ali eto moguć scenario, jer znam da meni software to omogućava i da sam imao sličnu situaciju, ali sam je rešio na drugi način: proizvod će poskupeti sa sledećom isporukom, na lageru je još x komada, stavi se da proizvod odlazi po staroj ceni, za tu količinu i za neki datum, šta se pre ispuni. Kada se proda ili prodje datum, cena se koriguje na ovu koja će biti u novoj nabavci. Na taj način se izbegava situacija da neki artikl iz nove nabavke bude prodat po nižoj ceni, pa da operater zove I kaže, žao nam je, taj proizvod više nije dostupan (po toj ceni). Što bi opet bilo okaraterisano kao prevara i kršenje prava kupaca.
 
I dalje se patim sa promobijem pa ako moze neko da mi kaze sta su mi opcije ako ih uopste imam?

Ukratko, zamenio ekran u promobiju na P40pro na koji sam dobio 6m garancije. U 6m imao defekt i reklamirao ga 21.04. evo 50 dana nemam nikakav odgovor od njih, a nisu mi dali zamenski uredjaj na koriscenje u istom rangu.

Da li mogu da trazim povrat novca ili da mi daju telefon slicnih karakteristika (ne znam kako to sad ide ili je samo povrat novca jedina opcija?) ili mogu da drze telefon bez ogranicenja?
 
Ako ikako mozes uzmi povrat novca i nemoj da ti na pamet vise pada da menjas originalni ekran po paprenim cenama, ma sta ti rekli o njemu.
 
Dada, lekcija naucena. Sumnjivo mi je bilo od starta kad su na reklamacionom listu napisali da se menja LCD a ja im rekao da nije LCD neko Amoled gde su mi oni odgovorili da ga oni samo tako zovu. Nikad vise menjanje ekrana, a ni baterije koja mi je kao nova drzala jedva 6h. Kad sam im reklamirao i bateriju rekli mi da ne mogu da reklamiram bateriju koju sam dobio gratis uz zamenu ekrana. Moja baterija stara 4g bila bolja od nove :D
 
Drug je uzeo pokretnu klimu online iz jedne radnje, ali bi da zameni jer ipak ne moze da koristi kako je planirao iz tehnickih razloga. Hoce da zameni za inverter klasicnu klimu, ali mu ne dozvoljavaju iz radnje.
Napomenuo je da moze da zamenu u roku od 14 dana, ali kazu da nema prava.

Jel ima neke sanse, kome da se obrati?
 

Prilozi

  • IMG_3479.jpeg
    IMG_3479.jpeg
    489 KB · Pregleda: 62
  • IMG_3478.jpeg
    IMG_3478.jpeg
    417.7 KB · Pregleda: 63
Nije dobio onaj obrazac za kupovinu na daljinu, a to valjda treba da se popuni? Zapretice inspekcijom samo za sada pa cemo videti. Tvrde da ne moze da se vrsti sko je koriscen proizvod malo, na to se vade
 
Poslednja izmena:
@Raf991 Nek posalje inspekciji taj odgovor koji su oni njemu poslali. Ako mu nisu poslali obrazac ima pravo da vrati uredjaj 12 meseci od kada ga je preuzeo a ne 14 dana. Teret dokazivanja da mu nisu poslali obrazac je na prodavcu. U sustini ni ne treba mu obrazac moze svojerucno da napise da odustaje od kupovine.


"Potrošač mora trgovcu da vrati i samu robu, neoštećenu, a praksa pokazuje – i u originalnoj ambalaži. Dok kod reklamacije i saobraznosti zakon izričito kaže da „nemogućnost potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije, ni razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti“, kod odustajanja od ugovora zakon ne kaže ništa. Dakle, trgovcu nije zabranjeno da traži prilaganje ambalaže, a kako će kod odustajanja od ugovora roba izvesno biti vraćena u promet, onda je i logičan zahtev trgovca da se ambalaža priloži."

"Međutim, potrošač neće odgovarati za umanjenu vrednost robe ako mu trgovac nije dostavio obaveštenje o pravu na odustanak od ugovora koje se odnosi na uslove, rok i postupak za ostvarenje tog prava."
 
Drug je uzeo pokretnu klimu online iz jedne radnje, ali bi da zameni jer ipak ne moze da koristi kako je planirao iz tehnickih razloga. Hoce da zameni za inverter klasicnu klimu, ali mu ne dozvoljavaju iz radnje.
Napomenuo je da moze da zamenu u roku od 14 dana, ali kazu da nema prava.

Jel ima neke sanse, kome da se obrati?

Eto ideje za nikad jeftinije rentanje PS5 na 14 dana, doduše uz veliki depozit, ali izigraš se, vratiš i vozi dalje.

Kad smo već tu, kako da se ponašamo mi koji dobijemo polovan klima uređaj, jer ga je neko probao, shvatio da ne radi, pa vratio nazad?
 
"Kad smo već tu, kako da se ponašamo mi koji dobijemo polovan klima uređaj, jer ga je neko probao, shvatio da ne radi, pa vratio nazad?" Onda ne sme da ga proda kao novo.
Zakon je napisan kako je napisan, prodavac mora da ispoštuje takav kakv je. Ako mu se ne sviđa ne mora da prodaje.
 
Ниси прецизирао ко смо "ми", продавци, или купци којима је уваљен претходно испробан уређај. Уређаји који не раде се рекламирају. Иначе ове прописе су смислиле мудре бирократске главе из ЕУ, можда рачунајући да се трошкови ових враћања компензују кроз уштеду у изложбеном простору, радницима и доступном лагеру.
 
Ako je izlozbeni model u pitanju, onda mora OBAVEZNO da se napomene da je u pitanju izlozbeni model
 
Ниси прецизирао ко смо "ми", продавци, или купци којима је уваљен претходно испробан уређај. Уређаји који не раде се рекламирају. Иначе ове прописе су смислиле мудре бирократске главе из ЕУ, можда рачунајући да се трошкови ових враћања компензују кроз уштеду у изложбеном простору, радницима и доступном лагеру.
Kucao sam sa telefona, pa mi promaklo "mi kupci" :)
Ovo ostalo se potpuno slažem.
Inicijalna ideja je bila da kupac može da pogleda proizvod, po cenu da plati dva transporta, jer nije u mogućnsoti da dođe do prodavca. Nije ideja bila da proizvod može da se isproba, ali kao što kažeš, birokratske glave, bez dodira sa realnim sektorom za koji rade propise se malo zaigrao.

"Kad smo već tu, kako da se ponašamo mi koji dobijemo polovan klima uređaj, jer ga je neko probao, shvatio da ne radi, pa vratio nazad?" Onda ne sme da ga proda kao novo.
Zakon je napisan kako je napisan, prodavac mora da ispoštuje takav kakv je. Ako mu se ne sviđa ne mora da prodaje.
I to se slažem. Ne mora da prodaje ili prosto svi mi, koji nemamo nameru da isprobavamo i vraćamo, plaćamo unapred uračunate troškove ovih koji testiraju.

U Srbiji to vraćanje još uvek nije uzelo maha, pa prodavci amortizuju, ali bez obzira što su naši trgovci uglavnom u svađi sa optimizacijom poslovanja i rade na značajno veće marže nego u EU, ako se poveća procenat povrata, svakako će i marže da skoče.

Bio je slučaj da gospođa kupi haljinu online, upotrebi je za izlazak, vrati je nazad, haljina se oseti na dim i parfem, ima i sitne fleke, verovatno od neke hrane....da bi se ispostavilo da je ona bila u prodavnici, probala, pa naručila online sa idejom da je vrati nakon tog događaja za koji joj je bila potrebna.
 
Imas i one koji kupe u radnji nose, iseku/pocepaju/razvale neki deo dodju i prete ti inspekciom ako neces da im vratis novac jer si im prodao "pokvarenu", robu. I sa jedne i sa druge strane imas nefer ponasanje, nema tog zakona koji ne moze da se zloupotrebi. Na svu srecu tada, bilo je to pre vise od 10 godina, nije ih bilo toliko, ne znam kakva je situacija sada nisam vise u tom poslu.
 
Taj što dođe da se žali u prodavnici je došao da pokuša da napravi prevaru, pa ako prodje - prodje.
Ovaj što je kupio online, zapravo ima i zakonsko pravo da prevari trgovca, jer je samo ustanovio "prirodu, karakteristike i funkcionalnost robe.". Bukvalno te teraju da kupuješ online, jer imaš veća prava nego kupac u prodavnici.

Nedavno mi je prodavačica za komad garderobe rekla da može da poruči, pa da stigne iz druge prodavnice kod njih, ali da je svakako bolje da naručim online, jer je isporuka besplatna, a onda imam više vremena da isprobam. Udjem u kabinu, probam, odgovara ili ne odgovara. Šta će mi više vremena?
I isporuka svakako nije besplatna, već se u slučaju povrata plaća na dve strane. Samo što ljudi kada čuju "free shipping", verovatno zamisle neki perpetuum mobile teleport, koji čak ne troši ni ambalažu da zapakuje paket, niti ima potrebe da štampa nalog za pakovanje, fiskalni račun, papire za odustanak...

Cela planeta je zbog birokratije postala užasno neefikasna, zaštite raznih, uglavnom izmišljenih, prava, samo su produkt tog sistema...
 
Pa u prvih 6 meseci teret dokazivanja je na trgovcu tako da i ovaj sto vraca kupljeno u radnji ima isto zakonsko pravo da prevari trgovca. Sta da kazem kada su nam dosli muz i zena, vratili im novac jer nemam nameru da se svadjam sa njima pola dana tu, i jos se hvale da sada idu da vrate i cipele u nekoj drugoj radnji nakon sto su ih koristili nekoliko dana... Ono...
 
Eto ideje za nikad jeftinije rentanje PS5 na 14 dana, doduše uz veliki depozit, ali izigraš se, vratiš i vozi dalje.

Kad smo već tu, kako da se ponašamo mi koji dobijemo polovan klima uređaj, jer ga je neko probao, shvatio da ne radi, pa vratio nazad?
To je u redu sto kazes, ali nisam ja pisao taj zakon.
Da li postoji neko ko kupi online proizvod, recimo u ovom slucaju klimu, i ceka 14 dana neotpakovanu, i onda zeli da vrati?
Vraca se iskljucivo u slucaju kada se proizvod isproba i ne odgovara iz vise razloga.
 
Cene kod nas su da opusteno za mnoge stvari mogu i dva ti posalju :)

Pre neki dan me je exceed ODUSEVIO, stigao mi je neodgovarajuci kuler pisalo i na njihovom sajtu i na sajtu proizvodjaca (id-cooling) da je kuler am5 kompatibilan, ali je dosao bez am5 kacenja.
Exceed je poslao kurira i bukvalno isti dan kada im je kuler stigao uplatio pare na racun.
SVAKA CAST ZA EXCEED!!!
 
Cene kod nas su da opusteno za mnoge stvari mogu i dva ti posalju :)

Pre neki dan me je exceed ODUSEVIO, stigao mi je neodgovarajuci kuler pisalo i na njihovom sajtu i na sajtu proizvodjaca (id-cooling) da je kuler am5 kompatibilan, ali je dosao bez am5 kacenja.
Exceed je poslao kurira i bukvalno isti dan kada im je kuler stigao uplatio pare na racun.
SVAKA CAST ZA EXCEED!!!

To je valjda normalno, tako bi trebalo sve kompanije da rade u sličnim situacijama.
Stigao pogrešan proizvod, organizovali povrat i vratili novac.

To je u redu sto kazes, ali nisam ja pisao taj zakon.
Da li postoji neko ko kupi online proizvod, recimo u ovom slucaju klimu, i ceka 14 dana neotpakovanu, i onda zeli da vrati?
Vraca se iskljucivo u slucaju kada se proizvod isproba i ne odgovara iz vise razloga.

Tu i nastaje problem, jer je takav propis uveden da kupovinom online imaš mogućnost da pogledaš proizvod, kao da si otišao u prodavnicu (koja ti je daleko), da probaš garedorbu, u kabini, da vidiš kvalitet materijala na kontrolnoj tabli rerne, da pipneš hod tastera na notebook i slično......ali je to negde usput awkward evoluiralo da online kupac ima veća prava od kupca u prodavnici i ima pravo da isproba, zapravo korsiti uredjaj, i onda ga vrati.

Da li neko kupi klimu, drži je 14 dana, pa vrati? Zapravo da, često se dešava, da ljudi kupe proizvode za koje shvate da im nisu potrebni ili dok ne raspakuju shvate da mogu da kupe bolji ili jeftiniji artikl ili jednostavno shvate da im artikl nije potreban. Naseli su na reklamu, impulsivno kupili.
 
Kad smo već tu, kako da se ponašamo mi koji dobijemo polovan klima uređaj, jer ga je neko probao, shvatio da ne radi, pa vratio nazad?
Vrte se uredjaji ljudi kupuju isprobavaju, drugi koji poruci njemu ide taj uredjaj i tako u krug, nekome ce da ostane. To ti je online. Bila je prica da ce uvesti kako sto ima u inostranstvu restocking fee, samo jos da se usaglase koliko. Vidim u USA to ima.

od 3:26

 
Pre 3 dana sam kupio laptop u gigatronu i meni su otvorili laptop da vidim i kupio sam, ali nekom mladjem momku nisu hteli samsung sat dok ne plati. Nudili su slican izlozen al takav nemaju.
I sada po cemu sam ja bio ozbiljan kupac, a on ne?
Svakako decko je izasao iz radnje bez da kupi sat, iskreno i ja bih da sam trebao da kupim laptop na nevidjeno.
Oba artikla su bila sealed.
 
Da li je to vraćanje pošteno prema prodavcima i budućim kupcima - naravno da nije ali zakon je takav i pojedinci vraćaju iz opravdanih razloga dok drugi jednostavno koriste rupetinu u tom zakonu. U svakom slučaju sve dok zakon to dozvoljava ni jednima ni drugima ne mogu da ospore pravo da vrate robu tokom tog zakonski propisanog perioda sve dok ista ispunjava minimum uslova za tako nešto (što će reći da roba nije tokom korišćenja polomljena, pocepana, iskrivljena, isflekana, pola pakovanja etc).
I teško da će se bilo kada i bilo gde doneti bilo koji zakon koji će u potpunosti odgovarati obema stranama, odnosno da neko neće naći neku rupu koju će pokušati da eksploatiše.
 
Pre 3 dana sam kupio laptop u gigatronu i meni su otvorili laptop da vidim i kupio sam, ali nekom mladjem momku nisu hteli samsung sat dok ne plati. Nudili su slican izlozen al takav nemaju.
I sada po cemu sam ja bio ozbiljan kupac, a on ne?
Svakako decko je izasao iz radnje bez da kupi sat, iskreno i ja bih da sam trebao da kupim laptop na nevidjeno.
Oba artikla su bila sealed.
Pa valjda je normalno da nisu otvorili ako je sealed/vakuum pakovanje. Zamisli da su skinuli foliju, pocepali zastitni stiker, otvorili kutiju i dali mu sat i on ustanovi da mu se ne svidja/ne lezi lepo na zglobu i nece da kupi. Sta prodavac da radi s tim primerkom, posalje nazad proizvodjacu? Ja ga posle njega ne bih kupio tako otvorenog. Prodavac bi onda morao da ga prodaje s nekim popustom, kao izlozbeni primerak itd. Pa valjda u ovom dobu u kojem zivimo mozemo da pogledamo 50 recenzija, iscitamo sve o satu i zakljucimo odgovara li.
Na kraju krajeva, opet ostaje ova online opcija da momak poruci i ako mu se ne svidi vrati u roku od 14 dana. Jeste mozda nepravedno prema prodavcu, ali takav je zakon.
 
Pa...nije normalno.
isto kao sto nije normalno da smatrate polovnom izlozenu robu koja je nekoriscena.

Znaci kupac hoce da vidi, to se pazljivo otvori pokaze (ne ukljucuje se) se i to je i dalje novo, nije polovno!

Budite svesni da smo bedno i siromasno trziste gde trgovci ne dobijaju demo i izlozbene primerke pa moraju da se snalaze...
ako hocete nesto da vidite to je jedini nacin.

drugi nacin je da kupite neotpakovano bez gledanja i pipanja, pa mozete da birate.

U radnjama gde sve moze da se vidi i proba ta roba uvek kosta skuplje, a mi smo opet bedno i siromasno trziste...para nema, trazi se jeftinije
 
Uvek, ali uvek i kupujem neotpakovano bez otvaranja, gledanja i pipanja robe u vakuum pakovanju jer cenim da ispravno pretpostavljam da takvu robu nije ni bilo ko mene otvarao, gledao i pipao. Ako me baš interesuje da se pobliže upoznam sa određenim proizvodom odem tamo gde se namenski nalazi takav i pogledam ga izbliza ali ako nakon toga odlučim da kupim taj proizvod svakako neću da tražim da mi otvaraju vakuum pakovanje. Za 50+godina nikad, ali nikad nisam vratio uređaj zato što mi se ne dopada, jer mislim da sam pogrešio što sam uzeo njega ili slično ali sam vratio uređaj zato što sam bio prevaren i obmanut misleći da plaćajući punu cenu uređaja kupujem nov i nekorišćen uređaj a ne izložbeni primerak koji je radio 832h jer to realno jeste korišćena i polovna roba. I ne znam niti me iskreno zanima šta će prodavac raditi sa tim primerkom, ono što znam jeste da ako pristanem na njegovu cenu želim da dobijem potpuno nov i ispravan primerak a ne onaj koji je radio ihahaj odnosno sa potencijalnim skrivenim ili još gore vidljivim oštećenjima/nedostacima nastalim tokom "upoznavanja" kupaca sa istim.
 
U doba placenih recenzija ti znaci iscitas i kupis? Svaka cast. Pa onda bi bili svi po bencu na yettel mrezi i Asus ne postoji kao brend.
Ja nikad nisam kupio/vratio neshto na tih 14 dana (sem gore pomenutog kulera ali falilo je am5 leziste koje mi je trebalo).
Znaci ni auto ne treba probas, narucis teslu online pa valda je to ko sto kazu?
Koja je onda poenta radnje ako ne moze se vidi/pipne? Dajte sve online pa da bude jeftinije.

Ispadne u Srbiji primer sata:
1) udjem u radnju treba kupim sealed i nosim kuci i nemam pravo vratim ako ne daj boze su mi uvalili pogresnu boju jer sam kuci odneo ko mi kriv sto verujem prodavcu ili je LEPO zalepio vec vracen sat pa nisam primetio da je otvoren?

2) kupim online nosim 13 dana i vratim i uzmem drugi i vrtim razlicite satove na 13 dana? Ili josh bolje uzmem pare nazad, pa ajmo sada druga radnja tamo ima i drugi brendovi.

SJAJNO!!
 
Mislim da se negde i nešto nismo razumeli čim pitaš "Pa koja je onda poenta radnje" pošto ja isključivo i samo u radnji i kupujem a apsolutno nikad online.
Što se tiče opcije dva već sam napisao o eksploataciji rupa u zakonu koji tehnički dozvoljavaju čak i tako nešto..,
 
@isnogood
Losa analogija je sa automobilom, jer tu svakako postoji probna voznja a i kudikamo je skuplji od sata, koji je potrosacka elektronika.
Pod recenzijom sam mislio da se upoznas sa karakteristikama sata, dimenzijama, bojama itd, a ne da ti je potrebno da udjes u prodavnicu i trazis od prodavca da otvara vakuum pakovanje i skida zastitni stiker da bi ti proverio da li je to to i da li je ta boja koja pise na pakovanju.
A sto se tice broja 2, tu si u pravu, to smo cak i pisali bezbroj puta u ovoj temi, da zakon dozvoljava takvu eksploataciju kod online kupovine, cesto nepovoljnu po prodavca, ali tako je kako je.
 
U mnogim zenljama ne postoji ili je daleko blaži taj zakon o kupovini na daljinu, sve je ostavljeno prodavcima ali na velikim tržištima je i velika konkurencija među prodavcima. U fizičkim radnjama moraju da se potrude sa olakšicama i ponudom za kupce. Prodavnice takođe dobijaju više olakšica, izložbene primerke, izložbene police i reklame. Popularne online prodavnice imaju daleko više komentara na koje se mnogi oslanjaju ali i veruju. (legitimni ili ne).
Sada više kupujem na daljinu/online jer je zgodnije ali dok sam išao po prodavnicama čak i na onim relativno većim po rafovima samo prazne kutije"Da se vidi" a kada hoćeš da kupiš onda moraju da donesu iz magacina ili da poruče, to se odnosi najviše na skuplje predmete.Sečam sepredesetak godina kada je WW bio onaj "veliki", pune police i izlozi/vitrine ali samo po jedan komad i to većinom prazna ambalaža. Ove zakone o prodaji na daljinu su morali (i dobroje što su) doneli zbog velikog broja prevara.
 
Nazad
Vrh Dno