Šta je novo?

Zimske gume

@mitar1982
Izvinjavam se za jedimice, ne znam šta mi bi, prezupčio!
Ako ako ti pneumatski zavrće na 400 nećeš se dobro provesti. On mora manje da stegne, pa onda da se dotegne kilo ključem
 
То ми се дешавало у Србији и то свега пар пута, вероватно због рупа и сл. Осети се у вожњи, јасно да се мора ићи на балансирање у том случају.
 
Kod vulkanizera obično propratim šta se dešava, ne traje to toliko dugo.
Obavezno se proveri balans točka, posebno na savremenim srpskim putevima. Još ako ga terate na pecanje kao ja, onda je nezamislivo to ne proveriti.
Naravno da odem i posle par dana kod njega, obično u prolazu, i proverim još jednom, Tek sam onda miran do sledećeg menjanja.
Mene su učili da taj vozni deo glavu čuva. Kočnice, gume, amortizeri... i nema zezanja sa tim, i pokazalo se tako.
Nikad nisam imao neku filozofiju oko tog menjanja i montiranja. Ako je bitan Nm onda mora da piše na samom šrafu, vrlo jasno i vidljivo naznačeno i onda to ispoštovati. Inače, stegni pa spusti i onda jako stegni. Nikada nije bilo problema sa tim da ne može da se odvrne ali video sam labave par puta u životu. Ako ne vidim da je vulkanizer na kraju ručnim proverio na snagu, ja mu tražim.
Računam da točak može da mi otpadne samo jednom u životu a zapekli mogu da sredim bez nekih posledica. Znači, samo jako :)
 
Samo jako, naprsne leziste srafa na ferni, ti u krivini sa 100kmh i....
 
Al zakomplikovaste stvari :D

Imam dva seta i menjam sam, sa običnim ključem. Na dva auta u poslednjih 8 god, nijednom mi nije šraf bio labav niti zapekao na menjanju.

Radim po osećaju, a to nije isključivo samo za točkove. Sve što se zavrće tipa šraf ili ventil, stegneš sa otprilike 80-90% snage, nikad se ne zapinje max.
Ćale stari mehaničar i old skul domaćin, do sada nam ništa po kući ili kolima nije puklo ili se olabavilo :)

Stvarno mislim da menjanje guma/točkova nije ništa komplikovano.
 
Podrazumevani postupak je ključ za auto gume za automobile a kamionski za kamione.
Ne bi trebalo baš ko za bolesnike da se piše ne koristiti avio ključeve🙂
Ako za Alu felne ima neki poseban postupak, ja ga ne znam. Bilo je uvek samo dobro stegni. Inače bi voleo da vidim tog sivonju koji može da izazove naprsnuće na zdravom materijalu. Treba mi nešto da se radi malo jače 🙂
 
@Shomkez
Naravno da nije komplikovano. Zbog toga i kažem moment ključ i ne može biti jednostavnije. Svakako kad spustite sa dizalice morate malo da dotegnete, pa da li ćete raditi običnim ključem ili kilo ključem nije razlika.
Imao sam slučaj mog prijatelja gde mu je neki sivonja zategao šarafe tako jako da ih nije mogao skinuti nikako. Onda je išlo zagrevanje pa oštećena felna. Na kraju se završilo da je morao sve 4 felne da kupuje jer nije mogao naći samo jednu istu takvu. Da ne pominjem gubljenje vremena i živaca.
Šta je teško dotegnuti kilo ključem umesto običnim i miran si!
 
Pa nije bezveze dužina poluge tolika kolika je 🙂
Video sam i ja svašta ljudi da rade pa eto, ume da bude posledica. Samo mi moment ključ fali u kolima.
 
^ Ma ne pričam da ga treba nositi u kolima, nego samo kad menjaš setove felni zimski-letnji.
A to ako ti zatreba kad se probuši guma dovoljan je i obični ključ pa na osećaj i ne steži previše do prvog vulkanizera. Jedino možeš imati problem ako pri prethodnoj montaži nisi koristio kilo ključ već si stegao ko mazga pa sad na sred puta treba da menjaš točak a ne možeš da ga odvrneš
 
Jasno, lično nemam ništa protiv moment ključa. Dobar alat koji radi svoj posao.

Kad smo kod toga, mnogo češće sam čuo za problem previše zategnutog šrafa nego otpadanje točka zbog labavog.
Ima ih 5 komada, ako je jedan labav pa i da ispadne skroz, nema šanse točak da otpadne ako su ostala 4 dobro zategnuta.

Nego, htedoh da vas pitam. Kad sam u više navrata pri kupovini gledao testiranja guma, našao sam da piše da je granična vrednost 7 stepeni ispod/iznad koje letnja/zimska guma značajnije menja svoje svojstvo.

Time se i vodim, ali ako oscilira temperatura, da li čekate da u kontinuitetu danima bude temp ispod 7 da bi stavili zimske ili na prvi pad temperature stavljate?
 
^ Nije to tako stroga granica, čitaj +/- 5 stepeni ne menja ništa značajno.
Osim toga ta granica od tih famoznih +7 stepeni se pominje već najmanje 30 godina (da ja pamtim).
Od tada je tehnologija proizvodnje guma znatno promenjena tako da ne verujem da je ista. Osim toga zavisi od konkretnog modela gume.
Svojevremeno, ima sigurno 10-ak godina sam gledao neki test koji je ADAC pravio, gde su testirane gume raznih brendova u cilju upravo ispitivanja granične temperature ispod koje zimske pokazuju bolje performanse. U zavisnosti od brenda gume ta granica je bila između -2 i +3 stepena.
 
Apropo zatezanja šrafova, moment ključa vulkanizera i naših majstora:

Imao ja prošle godine žešću raspravu sa "majstorom" u vulk. radnji gde mi menjali gume.

Rasprava takva da se i gazda pojavio da vidi šta se dešava.

Naime, "majstor" stavlja točak, uzima onaj pištolj te zavrće šrafove, jedan po jedan. Pištoljem, na max. Pri kraju, pištolj drnda i dovrće još 2-3 sekunde. Pištolj, isto podešenje kojim je odvrtao, dakle max Nm. Nije ni unakrsno zatezao, al' ajd' sad...

Posle toga, uzima moment ključ, i kao zateže do klik. Moment ključ podešen na 120Nm. To što je pištolj pre toga zateg'o na 400Nm, ne konta on...

Kažem mu ajde molim te odvrni točak, pa ponovo zategni samo moment ključem. Ne razume. Bla.bla.bla... Pita mene znam li ja uopšte šta je moment ključ. Tera me napolje. Da ne smetam. Bla.bla.bla, radi on to već 10 godina. Bla.bla.bla...Bili smo na granici incidentne situacije.

Nisam incidentan lik, ali ne bih radnju napustio bez rešavanja tog problema.

Sreća da se gazda jeste zatekao tu, pitao šta je problem, razumeo u sekundi, objasnio majstoru od 10 godina iskustva šta ne valja, i tako, zategnutli na 140.

Pre dosta godina sam imao problem da nisam mogao da skinem točak sa bušnom gumom.
Na službenom Hyndaiju su do kraja navrnuli šraf koji nije dobro legao na početku, morali da menjamo celu tu neku glavčinu točka.

Bla.bla.bla... Stvarno nema više valjanih majstora.

I posle ove priče, sada proletos na službenom 500L, nakon zamene toškova ne letnje gume kod vulkanizera, 10-ak dana kasnije morali smo da skinemo jedan točak i stavimo rezervni.
Najkrupniji od nas je morao svom težinom da skače po ključu da olabavi šrafove. Srećom, nije ništa puklo. Ali je ovaj naš iz firme zadužen za vozila išao kod vulkanizera da ih krpi kako rade.

Godinu dana ranije je ista vuklanizerska radionica tako montirala točak, da je Hyndai išao na zemanu glavčnine točka.

Gotovo svi majstori sada u NS završavaju zatezanje šrafova na točku moment ključem. Ali mali broj njih zaista to uradi kako treba.

Zapravo, dobar deo njih i nisu majstori.
Obično gazda/vlasnik radnje jeste majstor. Ovi neki zaposleni su uglavnom, khm, priučeni fizikalci. :(
 
Momci jel neko ima iskustva sa ovim zimskim gumama ?
 

Prilozi

  • Screenshot_20241116_164437_Gallery.jpg
    Screenshot_20241116_164437_Gallery.jpg
    252.3 KB · Pregleda: 83
Pa zavisi. Trpi šraf prljavštinu, udare sile, temperaturne promene... Samo izneo iskustvo i ono što su mene davio učili. Ključ koji ide uz auto i jako rukama na kraju. Ne treba skakati po njemu naravno.

Ja sam za zamenu čim počnu niže temperature. Kod fabrike se rano ujutru stalno dešavala neka lupanja i izletanja sa puta. A kanal sa vodom koja ističe iz taložnika fabrike širok ni dva metara, mostić koji se ni ne vidi skoro nema ni deset metara puta. Uvek velika verovatnoća za poledicu. Postoji ograničenje i znak ali ne vredi. Uvek u tom kasna jesen periodu. Još računaj na sezonu otkupa u poljoprivredi i blato... Tako da nije to bezveze.
 
A nisu to ekseri ako na to mislis :) sigurno je bila stavljena na prasinu pa ostao otisak kao ekseri.
 
Imam moment ključ i zatežem brezone na 12kg.Odprilike se ista sila postiže i sa ključem koji ima polugu od 30cm.Pritezanje ide samo rukom kako je već "nesa69" naveo.Ko nema moment ključ neka mu ovo bude merilo.
 
Na supruginom autu menjam točkove sam, sporta radi. 15-ce oba seta, niskoprofilne fabrički. Imam dvorište, imam podrum, imam dobru pumpu sa manometrom mada kupljena zbog bajseva :) Alat fabrički.
Za svoj auto, 16-ce oba seta, odem do drugara koji ima dizalicu i pneumatiku, više druženja radi nego što mi je neophodno.
Istina, šrafovi na oba auta se pašu i na alu i na čelične felne, tako da mi bar za to nisu neophodna dva seta.

Ova zanimacija mi je odlično došla zbog situacije pre cca mesec dana kada me na parkingu ispred firme dočekala skroz ispuštena/probušena guma. Nesrećno sam stao baš na šraf koji se nabio u nju, tako da se iskrivio i onda je ispustila do kraja. Inače sam imao i gore slučajeve pa vozio više stotina km jer tjubeles ispušta jako malo.
Sreća pa je fabrički ćopavac u gepeku, sreća da sam imao i pumpu u gepeku (opet zbog bajsa :) ), kompletan fabrički alat naravno, sreća da sam u relativnoj formi.
Za sve ove godine (kahm, decenije) koliko stežem točkove rukom/nogom i svojom težinom, nikada ih nisam pretegao ni nedotegao.
Prosto se držim prastarog majstorskog saveta iz doba stojadina -zategneš bez prevelikog pritiskanja rukom/nogom do otpora, pa onda još četvrtinu kruga. Treba malo prakse.

Oni koji misle da se kod vulkanizera ne koristi, očigledno ne znaju da na pneumatskom pištolju postoji podešavanje sile.
Problem nastaje kada radnici u takvim servisima ne znaju da ga podese ili ne obraćaju pažnju.

Jes forum za diskusiju, ali me uvek fascinira koliko se ponekada preteruje oko jednostavnih stvari, kao što su još neki primetili.
Opet - ljudi su se previše olenjili i zaboravili osnovne muške veštine :D
 
Poslednja izmena:
Na supruginom autu menjam točkove sam, sporta radi. 15-ce oba seta, niskoprofilne fabrički. Imam dvorište, imam podrum, imam dobru pumpu sa manometrom mada kupljena zbog bajseva :) Alat fabrički.
Za svoj auto, 16-ce oba seta, odem do drugara koji ima dizalicu i pneumatiku, više druženja radi nego što mi je neophodno.
Istina, šrafovi na oba auta se pašu i na alu i na čelične felne, tako da mi bar za to nisu neophodna dva seta.

Ova zanimacija mi je odlično došla zbog situacije pre cca mesec dana kada me na parkingu ispred firme dočekala skroz ispuštena/probušena guma. Nesrećno sam stao baš na šraf koji se nabio u nju, tako da se iskrivio i onda je ispustila do kraja. Inače sam imao i gore slučajeve pa vozio više stotina km jer tjubeles ispušta jako malo.
Sreća pa je fabrički ćopavac u gepeku, sreća da sam imao i pumpu u gepeku (opet zbog bajsa :) ), kompletan fabrički alat naravno, sreća da sam u relativnoj formi.
Za sve ove godine (kahm, decenije) koliko stežem točkove rukom/nogom i svojom težinom, nikada ih nisam pretegao ni nedotegao.
Prosto se držim prastarog majstorskog saveta iz doba stojadina -zategneš bez prevelikog pritiskanja rukom/nogom do otpora, pa onda još četvrtinu kruga. Treba malo prakse.

Oni koji misle da se kod vulkanizera ne koristi, očigledno ne znaju da na pneumatskom pištolju postoji podešavanje sile.
Problem nastaje kada radnici u takvim servisima ne znaju da ga podese ili ne obraćaju pažnju.

Jes forum za diskusiju, ali me uvek fascinira koliko se ponekada preteruje oko jednostavnih stvari, kao što su još neki primetili.
Opet - ljudi su se previše olenjili i zaboravili osnovne muške veštine :D
Hm...
Sad si uveo još jednu kategoriju - fizičku formu vozača...
 
Dugo na tržištu, donji rang kvaliteta, test 2019-e 44-ta od 53 pneumatika
Prilično sam siguran sa si uspešno završio najmanje one obavezne škole. Zvučiš i načitano i pametno. Samo me zanima, u kojoj večernjoj školi si naučio da se padežni nastavci pišu na brojeve, i to sada pod stare dane, jer pre nekoliko godina nisi tako pisao? Ni jedan broj u poslednja dva posta nisi napisao bez padežnog nastavka.
 
Omakne se i meni poneki lapsus digitus
A možda sam samo hteo da naglasim, dve tačke "viška" u ovako kratkom pisaniju izgledale bi malo konfuzno
Za prvi post koji pominješ, pogrešna ti je konotacija. Felne se žargonski nazivaju petnestice/šesnestice (da, baš tako, nije književno), oznaka njihove veličine/prečnika jelte, skraćeno se često pišu upravo ovako
Hm...
Sad si uveo još jednu kategoriju - fizičku formu vozača...
Pa da znaš i da je potrebna
Sa šalom ili bez, veruj mi da mi se dešavalo da me bole trbušnjaci i butine nakon promene točkova kada nisam u formi. Naročito kada sam pri tom i žurio
To samo ide u prilog mojoj izjavi da su se vozači mnogo razmazili i olenjili :)
 
Poslednja izmena:
Dobro je sporta radi menjati gume na zeninom auto.
Rekao bih jos bolje ako se ucite da menjate na tastinom...
Kome se posreci moze da izvuce 3u1: novu zenu, novu tastu i novi set guma...
 
Ahaha, da, dobar vic :)
Samo šro ženin auto umem itekako mnogo ozbiljnije da ganjam od nje, a tašta nit' vozi, nit' ima auto, niti smo u ljubavi poodavno. Na prvu bi me strpali u ćorku ;)
 
Uzeo sam za DS4 2.0 oko 170ks, tigrovu Winteru, 225/45/18. Nista drugo nisu imali u ponudi. Guma nije nesto bučna i ako deluje da moze da se ore kolima. Kakva je guma generalno po kiši, snegu? Nisam ih nikad vozio ranije, uvek sam jurio neke jace brendove.
 
Prelistaj poslednjih 5-6 strana. Ukratko - na snegu odlična, u svim ostalim uslovima niskobudžetno-prosečna. Ali više nije opasna, kao prvi Wintera model.
Bolje bi bilo da si uzeo neke iz bar srednje klase, ali eto. Te gume se bukvalno viđaju i na Urusima, X7 itd. tako da bar u tom smislu nisi napravio preveliki fail :D
 
Poslednja izmena:
Ne prelazi se neka velika kilometraza zimi..
 
Uz normalnu vožnju, biće ok, a na snegu ćeš verovatno biti pozitivno iznenađen. Bitno je da nisi uzeo neku neproverenu kinesku plastiku.
 
Nazad
Vrh Dno