Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Kad smo kod garancije i "napolju", poznanik je nedavno opremao iznajmljen stan u Austriji i kada je kupovao belu tehniku, svi proizvodi su bili bez garancije, a sam je birao da li hoće da kupi 1-3-5 godina garancije. Uzimao je generalno jeftine proizovde, a slične/iste modele dostupne kao kod nas je plaćao slično koliko koštaju i kod nas, ali je preko toga doplaćivao garanciju. Tema je slučajno pomenuta, pa se brzo prešlo na neku zabavniju priču i nisam pokupio detalje.

Ne znam da li je to tamo standard ili je on kupio tamo gde mu je bilo najlakše/najbrže.
 
Kome se zaliti ako trgovac prekoraci 14 dana za vracanje novca posle odustajanja od ugovora na daljinu?
Vratio sam napajanje 14-og dobio potvrdu da ce se prihvata odustajanje i da posaljem ziroracun sto sam i uradio, nisam dobio odgovor da li je primljen moj mail ali imam prepisku svu na racunaru.
Posle toga sam danas uputio mejl da li su primili moj mejl sa ziroracunom i kada mogu da ocekujem povracaj i niko ne odgovara a danas je isteklo 14 dana.
Da li da cekam ili postoji negde da se zalim na nepostovanje procedure tj rokova ?

U pitanju je V*phouse i Asus rog strix 750 sa garancijom od 10 godina kako su rekli a salju samo fiskalni racun i verujete im na rec da imaju podatak kad je kupljeno pa oni salju servisu ako reklamirate.
Zbog cega si vratio napajanje? Gledam da uzmem i to mi je u uzem izboru pa zbog toga pitam.

Vezano za pitanje, posalji im sutra mail da si prosledio sve drustvu za zastitu potrosaca i advokatu i da u sledecem mejlu mogu da ocekuju kopiju tuzbe koja ce stici i njima naknadno.
 
Zbog cega si vratio napajanje? Gledam da uzmem i to mi je u uzem izboru pa zbog toga pitam.

Vezano za pitanje, posalji im sutra mail da si prosledio sve drustvu za zastitu potrosaca i advokatu i da u sledecem mejlu mogu da ocekuju kopiju tuzbe koja ce stici i njima naknadno.

Prvo sam zvao Call centar pitao koliko je garancija tj saobraznost dobio sam odgovor 10 godina, kada je stiglo napajanje dobio sam samo fiskalni racun, pozvao call centar i dobio odgovor da mi ne treba pisana garancija da oni imaju u sistemu kada je kupljeno pa da ce oni slati u servis i nema problema za saobraznost posle isteka od 2 godine napajanje sam posle vratio i kupio na drugom mesti za 1150 din skuplje sa pisanom garancijom na 120 meseci.

Poslacu mail da sam prosledio drustvu za zastitu potrosaca i advokatu, da vidim da li ce ko odgovoriti, na jucerasnji mail dokle je stigla moja reklamacija nisam dobio odgovor.
 
Posto nisam mogao da editujem post posle jutrosnjeg slanja Mail-a pretnjom trzisnom i advokatom vracen mi je novac uz izvinjenje da ne znaju kako je doslo do propusta, bili su godisnji odmori itd, uz stvarno ljubaznu komunikaciju da napomenem u svakom momentu i pre da kazem upozorenja inspekcijom i advokatom, ali zao mi je sto mora djonom da se ide vecinom ali to je nauk za ubuduce gde se pazari roba.
 
Ne znam da li je to tamo standard ili je on kupio tamo gde mu je bilo najlakše/najbrže.
Треба као и у Србији правити разлику између гаранције и саобразности. У Норвешкој је право на рекламацију беле технике и сл. кућне електронике 5 година, па ја уопште и не пратим детаљно какве 'гаранције' даје произвођач у том или краћем року.
 
Prvo sam zvao Call centar pitao koliko je garancija tj saobraznost dobio sam odgovor 10 godina, kada je stiglo napajanje dobio sam samo fiskalni racun, pozvao call centar i dobio odgovor da mi ne treba pisana garancija da oni imaju u sistemu kada je kupljeno pa da ce oni slati u servis i nema problema za saobraznost posle isteka od 2 godine napajanje sam posle vratio i kupio na drugom mesti za 1150 din skuplje sa pisanom garancijom na 120 meseci.

Poslacu mail da sam prosledio drustvu za zastitu potrosaca i advokatu, da vidim da li ce ko odgovoriti, na jucerasnji mail dokle je stigla moja reklamacija nisam dobio odgovor.
Dobro si uradio. Te price, imamo u sistemu su gluposti. Za 10 godina se mozda i firma zatvori, a ti bez papira i pecata ne mozes nista. Za 1150din vise si miran, to je oko 100din po godini garancije. :D
 
Trebalo je samo da im tražiš garantni list, popunjen, podrazumeva se. Obavezi su da ti daju u tom slučaju.
 
Na osnovu čega? Saobraznost je obavezna zakonom, garancija ne. Ovo što rade "sa imamo u sistemu" je više "ko će da vodi računa o prodatim stvarima preko 2 godine" pokušaj prođe. Ovde jedino uvoznik i sam proizvođač eventalno da reaguju jer im šteti ugledu npr. (umesto 3-5 godina garancije koju je proizvođač dogovorio, prodavnica da zakonske 2 saobraznosti).

A za dokaz tek možeš da se slikaš, realno. Niko od tih prodavnica koje mrse ti neće dati nikakav papir, jedino neko snimanje krišom, ali je i to upitno...

Zato dok ima izbora, birati jer ima prodavnica koje ne luduju ovako još uvek (spomenute mnogo puta na forumu).
 
Na osnovu Zakona o zaštiti potrošača. Ako potrošač izričito traži garantni list, trgovac je dužan da mu ga da. Ako im zatražiš (najbolje je pisanim putem, radi dokaza), a on te odbije, to je prekrašj za tržišnu inspekciju.
 
U pravu si, ima i deo o tome, pa ko voli da se nateže. :)

3. Garancija

Davalac garancije i garantni list

Član 53

Garancija je svaka izjava kojom njen davalac daje obećanje u vezi sa robom, i pravno je obavezujuća pod uslovima datim u izjavi, kao i oglašavanju u vezi sa tom robom.

Garantni list je isprava u pisanom ili elektronskom obliku ili na drugom trajnom nosaču zapisa, koja sadrži sve podatke iz garancije, navedene na jasan i čitljiv način, lako razumljivim jezikom, a naročito podatke o:

1) pravima koja potrošač ima na osnovu ovog zakona i o tome da garancija ne isključuje i ne utiče na prava potrošača koja proizlaze iz zakonske odgovornosti prodavca za nesaobraznost robe ugovoru;
2) nazivu i adresi davaoca garancije;
3) nazivu i adresi prodavca, ako on nije istovremeno i davalac garancije;
4) datumu predaje robe potrošaču;
5) podatke kojima se identifikuje roba (model, tip, serijski broj i sl.);
6) sadržini garancije, uslovima i postupku ostvarivanja prava iz garancije;
7) trajanju garantnog roka i prostornom važenju garancije.
Trgovac je dužan da za datu garanciju sačini garantni list iz stava 2. ovog člana, po pravilu u pisanom obliku, na papiru.
Trgovac je dužan da potrošaču preda garantni list iz stava 2. ovog člana ukoliko se roba prodaje sa garancijom.
Garantni list se može izdati i u elektronskom obliku ili na drugom trajnom nosaču zapisa koji je dostupan potrošaču, ukoliko se potrošač saglasi.
Teret dokazivanja da je garantni list predat potrošaču je na trgovcu.
Na punovažnost garancije ne utiče povreda obaveze davaoca garancije iz stava 2. ovog člana, i potrošač može da zahteva da se garancija ispuni u skladu sa datom izjavom.

Garancija ne isključuje i ne utiče na prava potrošača u vezi sa saobraznošću robe ugovoru.
 
Na osnovu Zakona o zaštiti potrošača. Ako potrošač izričito traži garantni list, trgovac je dužan da mu ga da. Ako im zatražiš (najbolje je pisanim putem, radi dokaza), a on te odbije, to je prekrašj za tržišnu inspekciju.
Pod uslovom da se za proizvod daje garancija od strane uvoznika, što samo po sebi nije obaveza, bez obzira na to šta piše na sajtu proizvođača.
 
Imam slučaj sa Vox 5 godina garancije

Mašina nema jos 2 godine prijavljujem reklamaciju.
Traže mi broj garantnog lista, serijski broj itd.

Zaista mnogo cimanja za obicnu prijavu reklamacije.
Neće ni da otvore reklamaciju bez serisjokg broja
 
Imam slučaj sa Vox 5 godina garancije

Mašina nema jos 2 godine prijavljujem reklamaciju.
Traže mi broj garantnog lista, serijski broj itd.

Zaista mnogo cimanja za obicnu prijavu reklamacije.
Neće ni da otvore reklamaciju bez serisjokg broja
Pa akobemaš račun da pokažeš kako da znaju da si od njih kupio. ?
 
Trebalo je samo da im tražiš garantni list, popunjen, podrazumeva se. Obavezi su da ti daju u tom slučaju.
Trazio sam garantni list dobio sam informaciju da nema potrebe da oni imaju u sistemu i da resavaju garanciju to vam ne treba.
Posle toga sam vratio napajanje. Ne vredi se natezati za svoja prava nauk za buduce kupovine.
 
Ja sam shvatio iz pisanja da si ih zvao da pitaš zašto ti nisu dostavili garantni list i da su ti tu odgovorili da ne treba. Sitna, ali važna razlika.
No svakako je ovo

Ne vredi se natezati za svoja prava
loš stav i zato i rade tako kao rade, jer ne dobijaju kaznu. Nadležni reaguju samo po prijavi. Automatizam ne postoi (ne u smulu da treba, nego je tako dizajniran sistem: ne love aktivno prekršioce, već samo po prijavi).
 
Pa akobemaš račun da pokažeš kako da znaju da si od njih kupio. ?
Naravno da imam račun.
Nije prošlo 2 godine znači reklamiram po osnovu saobraznosti i oni mi sa punim pravom traže serijski broj i broj garantnog lista a to u opšte nije bitno za reklamaciju saobraznosti dovoljan je samo račun

Neće da otvore reklamaciju bez toga.
Uz to je već prošlo 10 dana kažu čekaju deo.
 
Serijski broj ima nekoe logike, može da pokaže puno o samom uređaju.
 
Naravno da imam račun.
Nije prošlo 2 godine znači reklamiram po osnovu saobraznosti i oni mi sa punim pravom traže serijski broj i broj garantnog lista a to u opšte nije bitno za reklamaciju saobraznosti dovoljan je samo račun

Neće da otvore reklamaciju bez toga.
Uz to je već prošlo 10 dana kažu čekaju deo.

Ukoliko uređaj ima serijski broj, to je valjda osnovno što daješ prilikom reklamacije. Što @CountMike reče, serijski broj govori dosta. Recimo, možda već na osnovu broja znaju da je uređaj opozvan i skrate proceduru reklamacije. Ili odmah znaju šta je otkazalo i da je zamena laka ili nije moguća i slično.

Mi smo imali situaciju da je čovek došao da nam reklamira samostrel, mi već ušli u proceduru, imamo delove, na licu mesta ćemo da rešimo, da bi se ispostavilo da serijski broj artikla koji je doneo nije u našoj bazi i onda malo po malo, kao setio se da nije kupio kod nas već tamo negde, a prethodni dan ga tamo oduvali, jer se takav kvar zaista dešava korisničkom greškom (koristio neke drnč strele sa Ali Expressa za koje je znao da ne sme da koristi). Nije ni pokušao da se izvini "na zabuni".
Delovi i popravka 100eur, na samostrelu od 500. Da je naš fabrički broj, nama proizvodjač nadoknadi delove. Nije naš fabrički broj, ne mogu ni da apliciram za delove.
Onaj drugi prodavac nije hteo da se cima sa njim, jer je bilo evidentno da proizvod nije pravilno korišćen. Da je samostrel prodat kod nas, rešili bismo, bez obzira na uzrok problema, OSIM kada kupac krene djonom. Onda radimo samo ono što je neophodno.
 
Mene je iznerviralo što mi nisu dali ni da podnesem reklamaciju bez serijskog broja, to sam mogao i naknadno da 8m dostavim.
Ali ok možda si u pravu uvek treba sagledati obe strane
 
Ukoliko uređaj ima serijski broj, to je valjda osnovno što daješ prilikom reklamacije. Što @CountMike reče, serijski broj govori dosta. Recimo, možda već na osnovu broja znaju da je uređaj opozvan i skrate proceduru reklamacije. Ili odmah znaju šta je otkazalo i da je zamena laka ili nije moguća i slično.

Mi smo imali situaciju da je čovek došao da nam reklamira samostrel, mi već ušli u proceduru, imamo delove, na licu mesta ćemo da rešimo, da bi se ispostavilo da serijski broj artikla koji je doneo nije u našoj bazi i onda malo po malo, kao setio se da nije kupio kod nas već tamo negde, a prethodni dan ga tamo oduvali, jer se takav kvar zaista dešava korisničkom greškom (koristio neke drnč strele sa Ali Expressa za koje je znao da ne sme da koristi). Nije ni pokušao da se izvini "na zabuni".
Delovi i popravka 100eur, na samostrelu od 500. Da je naš fabrički broj, nama proizvodjač nadoknadi delove. Nije naš fabrički broj, ne mogu ni da apliciram za delove.
Onaj drugi prodavac nije hteo da se cima sa njim, jer je bilo evidentno da proizvod nije pravilno korišćen. Da je samostrel prodat kod nas, rešili bismo, bez obzira na uzrok problema, OSIM kada kupac krene djonom. Onda radimo samo ono što je neophodno.
Ja sam jednom odneo naocari za plivanje sa pogresnim fiskalnim racunom (dakle u pogresnu radnju), ziv me blam pojeo kad je radnica rekla da nikad taj model nisu prodavali, ispalo je da sam pokusao da ih izvaram za garanciju.

Sto se tice tajnog snimanja koje je neko pomenuo, to nije zakonito, tako da se svakako dokaz pribavljen nezakonitim putem ne moze nigde koristiti - a moze se dobii krivicna prijava.
 
Možda im software ne dozvoljava da popune reklamaciju bez serijskog broja, za proizvode koji se vode po serijskom broju.

Imamo neke procedure koje insistiraju da se sva polja popune i moji na poslu ih poštuju tj ne znaju drugačije. Jedino ja znam kako da prevarim proceduru i ne unesem sve podatke, jer sam ja učestvovao u izradi istih. I kad god to uradim, u najavi posle imamo problem, jer zaboravim naknadno da unesem vezu na pravi dokument i kada mesecima kasnije iskoči problem, prolupam da nađem gde je nastao.
 
Ali potrošaču po zakonu nemaš prava propisivati neka posebna pravila za izjavljivanje reklamacije. Potrošač može biti potpuno tehnološki nepismen.
Ja sam reklamaciju podneo telefonom.
 
Ja sam jednom odneo naocari za plivanje sa pogresnim fiskalnim racunom (dakle u pogresnu radnju), ziv me blam pojeo kad je radnica rekla da nikad taj model nisu prodavali, ispalo je da sam pokusao da ih izvaram za garanciju.

To je do ljudi. Ovaj naš je pokušao da nas ubedi da smo mi ta prodavnica, da bi na kraju uredno rekao gde je kupio i platio popravku.

Imamo i neke proizvode bez fabričkih brojeva, već godinama su gotovo identični. I onda nam model od prošle godine stigne sa računom od pre 2 meseca. Mi nemamo mnogo kupaca i imamo zaista malo reklamacija, pa mi je zato fascinantno šta sve ljudi pokušavaju. Ili kada me zovu telefonom sa pitanjima tipa "kako da prevarim sistem", a valjda zaboravljaju da sam ja sistem 😂
 
Ali potrošaču po zakonu nemaš prava propisivati neka posebna pravila za izjavljivanje reklamacije. Potrošač može biti potpuno tehnološki nepismen.
Ja sam reklamaciju podneo telefonom.
Nisam siguran da sam razumeo na šta se ovo odnosi.

Po meni, minimum koji kupac mora da uradi je da dokaže ili ukaže kada je kupio proizvod (račun, slip, mail potvrda, tačan datum.. Bilo šta od navedenog), da jasno definiše sporan proizvod (marka, model, fabrički broj) i da objasni problem zbog koga podnosi reklamaciju. Nisam siguran šta bi tu mogli nazvati posebnim pravilima, niti šta su tebi to posebno tražili.
 
U pitanju je ves masina, od papira imam sve ali mi nije pri ruci nista osim racuna (odstampanog)

izjavljujem reklamaciju telefonom, neko svakako treba da izadje na teren zbog ves masine i tada moze da uzme sve podatke.
Za izjavu reklamacije na saobraznost u prvih 2 godine kupcu je dovoljan samo fiskalni racun.

Sve u redu sa tim, nego su me iscimali za to.
 
Verovatno im je lakše da nađu po serijskom broju nego po računu ali ti moraš samo račun da pokažeš.
 
Nazad
Vrh Dno