ОБАВЕЗЕ ПРОДАВЦА И ПРАВА ПОТРОШАЧА УКОЛИКО РОБА НИЈЕ САОБРАЗНА УГОВОРУ
Чланом 5. став 1. тачка 7) Закона о заштити потрошача ("Сл. гласник РС", број 62/14 и 60/16) дефинисано је да је роба свака телесна
покретна ствар, осим ствари која је продата у поступку извршења или на други начин по сили закона, вода и гас који се не продају у
ограниченој или унапред утврђеној количини и топлотна енергија.
Чланом 50. став 2. Закона прописано је да се претпоставља да је испоручена роба саобразна уговору:
1) ако одговaра опису који је дао продавац и ако својства робе коју је продавац показао потрошачу као узорак или модел;
2) ако има својства потребна за нарочиту употребу за коју је потрошач набавља, а која је била позната продавцу или му је морала бити
позната у време закључења уговора;
3) ако има својства потребна за редовну употребу робе исте врсте;
4) ако по квалитету и функционисању одговора ономе што је уобичајено код робе исте врсте и што потрошач може основано да очекује с
обзиром на природу робе и јавна обећања о посебним својствима робе дата од стране продавца, произвођача или њихових представника,
нарочито ако је обећање учињено путем огласа или на амбалажи робе.
Чланом 52. став 1. Закона прописано је да ако испоручена роба није саобразна уговору, потрошач који је обавестио продавца о
несаобразности, има право да захтева од продавца да отклони несаобразност, без накнаде, оправком или заменом, односно да захтева
одговарајуће умањење цене или да раскине уговор у погледу те робе.
Дакле, Закон не дефинише потрошну робу нити искључује потрошне делове једног производа од примене наведеног рока за саобразност,
односно није прописан посебан правни режим који би подразумевао краћи рок у коме трговац одговара за њихову несаобразност. То даље
значи да, у ситуацији када је батерија интегрисана у мобилни телефон, па се неисправно функционисање батерије одражава на рад уређаја
као целине, продавац подлеже одговорности за несаобразнст робе уговору односно одговара за несаобразност робе уговору која се
појавила у року од две године од дана преласка ризика на потрошача. У том случају потрошач може да изјави рекламацију због
несаобразности робе (мобилног телефона) и захтева од продавца да отклони несаобразност, без накнаде, оправком или заменом, односно
да захтева одговарајуће умањење цене или да раскине уговор у погледу те робе.
У ситуацији када трговац продаје батерије као самосталан производ, а имајући у виду да та роба може имати век трајања краћи од две
године, јасно је да се не може применити опште правило одговорности продавца за несаобразност робе уговору у року од две године. У том
смислу, са аспекта заштите потрошача, указујемо на обавезу предуговорног информисања потрошача прописану у члану 13. Закона. Наиме,
продавац је дужан да, пре закључења уговора о продаји робе, потрошача на јасан и разумљив начин, између осталог, обавести о основним
обележјима робе и да ли роба може имати век трајања краћи од две године. Даље, Законом је прописано да је роба саобразна, уколико по
квалитету и функционисању одговара ономе што је што уобичајено код робе исте врсте и што потрошач може основано да очекује с обзиром
на природу робе, те с тим у вези, мишљења смо да се потрошач кога је трговац пре закључења уговора информисао о року трајања робе
краћем од две године, не може позвати на несаобразност у пуном року од две године, јер се саобразност код овакве врсте робе очекује
сразмерно року трајања.
(Мишљење Министарства трговине, туризма и телекомуникација, број 011-00-073/2018-03)