Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ја и не разумем питање, купим сада хлеба а он сутра појефтини, да идем у продавницу и тражим разлику?
 
Naravno da nije po zakonu.
 
Po zakonu je. To što je neko kupio npr. telefon jednog dana, a cena se promenila sledećeg, ne znači apsolutno ništa u pogledu cene koju je platio taj kupac.
 
A uu, niko poentu da ubode. Covek pita ako je kupio na primer za 5 dinara telefon i pokvari mu se ili zeli samo da ga vrati u odredjenom vremenu, u medjuvremenu cena padne na 3 dinara, da li mu se vraca 3 dinara ili 5 ukoliko zeli povrat novca? Normalno da mu se vraca 5 dinara po zakonu.
 
A uu, niko poentu da ubode. Covek pita ako je kupio na primer za 5 dinara telefon i pokvari mu se ili zeli samo da ga vrati u odredjenom vremenu, u medjuvremenu cena padne na 3 dinara, da li mu se vraca 3 dinara ili 5 ukoliko zeli povrat novca? Normalno da mu se vraca 5 dinara po zakonu.

Nije to čovek pitao ;)

Inače istu stvar imate i na Ikeinom sajtu, stim da se Ikea ograđuje i od pogrešno istaknute cene, za čega bi već recimo mogli popiti kaznu od inspekcije, ali nisu u obavezi po toj ceni i da prodaju, kao što bi bio slučaj da se to desilo u samoj radnji.

Sve cene istaknute u IKEA internet prodavnici izražene su u domaćoj valuti — dinar (RSD) i uključuju PDV.
Proizvodi se naplaćuju po cenama koje važe na dan naručivanja i objavljenim na internet stranicama. Cene, uslovi plaćanja i akcijske ponude važe isključivo u trenutku plaćanja i mogu se promeniti bez prethodne najave. Kompanija IKEA nastojaće da cene navedene u narudžbini budu tačne, međutim može doći do greške ili odstupanja.
U slučaju da se cena proizvoda promeni za vreme obrade Narudžbine, ili cena na internet stranicama iz bilo kojeg drugog razloga ne bude odgovarala stvarnoj ceni proizvoda ili usluge, kompanija IKEA omogućiće Kupcu da odustane od kupovine odnosno da potvrdi novu promenjenu cenu.
 
Poslednja izmena:
Da, dužni su da poštuju istaknutu cenu, takav slučaj bi bio za inspekciju.
 
Jos jednom, nije po zakonu. U slucaju vracanja robe mora se vratiti placeni novac.
 
A gde je čovek pitao za vraćanje novca u slučaju raskida ugovora i vraćanja primljene robe?
 
Nisam dobro razumeo, ja sam mislio da se odredba odnosi na povrat robe. Znači, po zakonu je :)
 
Da, dužni su da poštuju istaknutu cenu, takav slučaj bi bio za inspekciju.

Za online nisu dužni, tj. verovatno bi mogla da se izvuče neka kazna od inspekcije, ali nisu dužni da ti prodaju robu, ni po toj, ni po regularnoj ceni. Ugovor na daljinu se zaključuje sa dve stran i prodavac može da odbije da je proda tebi iz bilo kog razloga, baš kao što i ti možeš da odustaneš i vratiš robu posle 14 dana, prodavac je jedino u obavezi da vrati novac ako je plaćeno karticom u roku ne dužem od garantovanog roka isporuke. To je praktično jedina njegova zakonska obaveza prema samom kupcu.
 
U toj specifičnoj situaciji prodavac jednostavno javi da više nema tog artikla na stanju i dovidjenja prijatno.
Zakonski su čisti i nemaju više šta da ti objašnjavaju.
Dogodilo mi se nekoliko puta prilikom porucivanja garderobe. (Žene i njihove potrebe)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
 
Za online nisu dužni, tj. verovatno bi mogla da se izvuče neka kazna od inspekcije, ali nisu dužni da ti prodaju robu, ni po toj, ni po regularnoj ceni. Ugovor na daljinu se zaključuje sa dve stran i prodavac može da odbije da je proda tebi iz bilo kog razloga, baš kao što i ti možeš da odustaneš i vratiš robu posle 14 dana, prodavac je jedino u obavezi da vrati novac ako je plaćeno karticom u roku ne dužem od garantovanog roka isporuke. To je praktično jedina njegova zakonska obaveza prema samom kupcu.

Po kojoj tačno odredbi zakona trgovac može prosto da kaže kupcu da neće da mu proda robu?
 
^
Na isti način na koji kupac može da odustane od kupovine.
Izmisli neki razlog i odustane.

Tek kad izvršite plaćanje nastaju neke obaveze (a i tad može da odustane) zato ja i kažem da kod nas nema pravih online prodavaca jer je sve isto kao da si telefonom poručio.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
To nije sporno, razlozi poput "Nema na stanju, prodali smo, čekamo nabavku" itd nisu nešto na šta može da se utiče. Trgovac može sve to da kaže i zakon ga ne obavezuje da dobavi proizvod i isporuči ga kupcu po uslovima koje je kupac video u trenutku kada je poželeo da naruči proizvod. Ono što ja hoću da kažem je da je prodavac koji ima robu i koji je isporučuje kupcu obavezan da poštuje cenu koju je istakao na sajtu i da ne može da kaže kupcu da će da mu pošalje robu, ali po drugoj ceni koja greškom nije bila navedena na internetu.
 
To nije sporno, razlozi poput "Nema na stanju, prodali smo, čekamo nabavku" itd nisu nešto na šta može da se utiče. Trgovac može sve to da kaže i zakon ga ne obavezuje da dobavi proizvod i isporuči ga kupcu po uslovima koje je kupac video u trenutku kada je poželeo da naruči proizvod. Ono što ja hoću da kažem je da je prodavac koji ima robu i koji je isporučuje kupcu obavezan da poštuje cenu koju je istakao na sajtu i da ne može da kaže kupcu da će da mu pošalje robu, ali po drugoj ceni koja greškom nije bila navedena na internetu.

Ma to odavno znamo. To spada pod obmanu, ali ne utiče zakon na sve isto.
Sa druge strane, takve greške nisu nemoguće i ne treba uvek napasti prodavca ili rebnuti milionsku kaznu za jedan artikal koji nije dobro upisan na sajtu.
Uglavnom je očigledno ko radi obmanu, a ko je pogrešio.
 
A uu, niko poentu da ubode. Covek pita ako je kupio na primer za 5 dinara telefon i pokvari mu se ili zeli samo da ga vrati u odredjenom vremenu, u medjuvremenu cena padne na 3 dinara, da li mu se vraca 3 dinara ili 5 ukoliko zeli povrat novca? Normalno da mu se vraca 5 dinara po zakonu.

Hvala, mislio sam na slucaj reklamacije jer u tom kontekstu je i napisano. www.mi-srbija.rs/politika-reklamacije
znaci ako kupim tel za 20K, on je DOA ili se pokvari, onda imam pravo na povracaj svih 20K bez obzira da li je on pojeftinio u medjuvremenu - mislim da je tako po zakonu.
 
Naravno da ces dobiti iznos sa računa. Imao sam slučaj kod jedne reklamacije da mi nude povraćaj sredstava ili zamenu (druga prodavnica je u pitanju , uzeo sam novac i opet kupio isti proizvod pošto je u tom trenutku cena bila manja za 30% od one koju su mi vratili [emoji4]

Sent from my MI MIX 3
 
U Sredu navrsava se 30+1 dana kako mi je nov monitor u ovlascenom servisu (kojem ne znam ime jer je za mene kao potrosaca to je tajna). 8 dana dobio sam SMS u kojem mi se saopstava da oni ne vide nikakav kvar. Zvao sam vise puta prodavnicu i brojeve servisnog centra iz reklamacionog zapisnika, prvo mi je receno da je to tipska poruka da se ispuni forma koju zahteva ZZP. Posle mi je je receno da je monitor u ovlasenom servisu i da cekam, ja cekam. Vreme zadrzavanja 30 dana proizvoda u servisu istice po ZZP.
31 dan treba da se obratim Trzisnoj inspekciji ako monitor ne bude vracen. Sta konkretno radi Trzisna ispekcija u ovom slucaju? Da li izlazi na teren u prodavnicu gde ja treba isto da dodjem i pokazem papire i da im onda inspekcija odvali kaznu a meni u prodavnica da vrate pare na osnovu fiskalnog racuna jer monitor nije vracem u moj posed. Da lje to samo utopija pa se sve svodi na utuzenje, vestacenje koje ja moram da platim...
 
Poslednja izmena od urednika:
Da li je meni nesto promaklo ili više ne važi pravilo od 14 dana za povraćaj novca?

Kupio sam patike u jednoj radnji (dakle fizički) i ne žele da izvrše povrat novca i insistiraju samo na zameni robe u istom ili većem iznosu u roku od 14 dana.

Ono što mi isto fascinantno jeste da ne žele ni vaučer da daju na taj iznos makar.

Sent from my Cool1 C106 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
14 dana imas samo ako nesto narucis preko interneta ili telefonskim putem a ne fizicki u radnji, ako nesto kupis u radnji vazi pravilo "dobra volja prodavca".

Послато са SM-N960F уз помоћ Тапатока
 
Vidim to sad i sam. Samo se bukvalno prvi put susrećem sa takvim odnosom pa sam malo zatečen.

Sent from my Cool1 C106 using Tapatalk
 
Pa eto ako nista drugo mozes da zamenis za neke druge ako ti se te ne svidjaju, neki bi te iskulirali i ne bi mogao nista da uradis.

Послато са SM-N960F уз помоћ Тапатока
 
Imao sam vrlo negativno iskustvo sa servisom ZDE (Bulevar kralja Aleksandra, kod Đeram pijace), tako da preporučujem da ih zaobiđete. Ne samo da mi nisu popravili grafičku, već izgleda da su mi sa nje uzeli, odnosno ukrali deo.

Odnesem grafičku koja više nije u garanciji kod njih, dakle donosim je sa namerom da platim popravku. Kažem da hoću da vide da li može da se popravi, kao i koliko bi popravka koštala, da znam da li se popravljanje uopšte isplati. Sve može, kaže majstor. Pitam kad mogu da očekujem da završe, na šta mi on odgovori: "Čim bude gotovo, javljamo". Naravno, to je samo drugi način da se kaže "kad bude – biće", ali ja naivno polazim od pretpostavke da su u pitanju ljudi koji rade pošteno, pa prihvatam to. Na Guglu imaju sve recenzije od 5 zvezdica, ali očigledno da to ne znači ništa.

Prođe punih 7 dana, i pošto se ne javljaju, osmog dana odem do njih da vidim šta se dešava. Tamo me dočeka neka žena koja pojma nema gde je moja grafička ni šta je sa njom, pretura po nekim policama, kuca nešto u kompjuteru i kaže mi da je grafička "sigurno u radionici kod majstora koji radi na njoj", ali baš sad nije tu, otišao je na teren. Obeća mi da će mi javiti istog dana, a najkasnije sledećeg, šta je majstor uradio.
Naravno, ni tog, ni sledećeg dana se ne javljaju i pred kraj radnog vremena opet odem do njih. Opet me dočeka ona žena, koja ovog puta priča telefonom i meni bez reči tutne grafičku u ruke ne prekidajući razgovor. Ja, naravno, čekam da ona završi priču da bih video šta se desilo, a ona mi onda samo u prolazu dobaci "ništa nisu uradili", okrene se i nastavi da priča. Meni tu već kreće da skače pritisak, ali izađem ispred da sačekam da ona završi razgovor, pa da mogu lepo da je pitam šta je bio problem i zašto nisu ništa uradili. Dok čekam, bacim pogled na grafičku, i učini mi se da su mi dali pogrešnu – ista je marka, slično izgleda, ali kao da ima nekih razlika, mada ne mogu tačno da ocenim šta je u pitanju. Na kraju shvatim da cevi za odvod toplote izgledaju drugačije, kao da više vire ispod ploče. Uzmem da proverim serijski broj sa nalepnice sa onim koji stoji na njihovom prijemnom listu – poklapa se sve. Pomislim da su je možda otvarali pa su je sklopili nakaradno, ili mi se možda samo čini da je nešto drugačije.

Za sve to vreme gospođa i dalje priča, ali u međuvremenu stiže majstor i ja ga pitam šta je bilo sa kartom, na šta mi on kaže "nismo je ni probali" i nastavi svojim poslom. Toliko se udostojio, valjda smatra da je to dovoljno. Ja se iznerviram, izgubio sam skoro 10 dana bez veze, ali 'ajde, nije smak sveta, nosiću je u drugi servis.

Odnesem grafičku u drugi servis, tamo me čovek dočeka kulturno, odmah u mom prisustvu krene da pregleda kartu i prvo što mi kaže je "vidim da fale delovi". Kako fale delovi, grafička je kupljena nova i do ovog kvara je bila u kompjuteru, ništa nije rađeno na njoj? Čovek mi pokaže mesto na ploči i kaže da tu fali deo, verovatno za kontrolu temperature i rad ventilatora.

Ja nemam načina da budem 100% siguran, ali sve smrdi na to da su mi u ZDE servisu počupali delove sa grafičke koje mogu da iskoriste za nešto, a meni prodali priču da nisu radili ništa. Ne vidim da mogu da uradim bilo šta u okviru zakonskih rešenja, ne mogu da dokažem da su to uradili. Mogu samo da upozorim druge da ne idu kod njih, da ih ne bi pokrali kao što su mene.
 
Može da "smrdi" ali bolje nemoj da pišeš ovako nešto ako ne možeš da dokažeš. To može i Benčmark da uvali u nevolju. Što se delova koji "fale" tiče, ne instaliraju sa svi delovi za koje ima mesto na ploći uvek. Same ploče grafičkih karti dolaze od originalnog proizvođača (AMD/Nvidia) pa ostali samo stavljaju hladnjake i neke druge delove po svom nahođenju.
Sledeći put slikaj i zapiši serijske brojeve i obeleži nekako da samo ti znaš i vidi se na slici. Čak i ako ide u normalan servis ili radnju na normalnu reklamaciju.
 
Ja sam i napisao da nisam siguran, ali da sumnjam da je tako. I to sumnjam na osnovu svega što se desilo i mišljenja drugog servisera, nije mi to palo na pamet dok sam trebio pasulj. Smatram da je moj post sasvim kulturan, iako izražava zasluženo negativan stav o pomenutom servisu. Ili možda treba pisati samo hvalospeve? Samo srećne misli, kao u Zoni sumraka? Ne želim da Benchmark "uvalim u nevolju", kako kažeš, ako je ovakva poruka neki problem, neka je obrišu.

Uz to, kao što ja ne mogu da budem siguran da su mi skinuli deo sa grafičke (kao što sam jasno i napisao) ti ne možeš da budeš siguran da taj deo nije ni bio ugrađen. Dalje, možda serviser koji je gledao kartu može da vidi razliku između praznog mesta na ploči na kome nikad ničega nije bilo i mesta sa koga je skinuto nešto (ostaci od lemljenja, lepljenja, ili nešto treće, ne znam).

Takođe, kad bih za svaku stvar koju nosim u neki servis znao šta sve treba da "slikam i tajno obeležim", onda bih imao dovoljno znanja i da tu stvar popravim, pa mi servis ne bi ni bio potreban. Lako je davati savete ljudima da budu u isto vreme i lekari da im ne bi prepisali pogrešnu terapiju, i pravnici da ih ne zeznu po pitanjima prava i zakona, i električari da ih ne zavrne majstor za frižider, i automehaničari da ih ne pravari majstor u auto servisu... ali ja nisam čuo ni za jednog takvog Super Teslu da Vinčija.

Na kraju, poenta nije samo u potencijalno skinutom delu sa grafičke, već i u svemu ostalome o čemu sam pisao – zavlačenje, odugovlačenje, odnos prema mušteriji, laganje. Ako neko misli da je seris koji ne krade delove nego "samo" danima ne uradi ništa, odugovolači i laže mušteriju da "evo baš sad popravljaju ostavljenu komponentu" sjajan, onda neka samo izvoli kod njih.
 
Kleveta je dekriminalizovana pre 6-7 godina, tako da "izi". Neće benč biti u problemu, kao ni op (plus što benč ima ono "sve što je napisano su stavovi korisnika i benč ne odgovara...).
 
Poslednja izmena:
U Sredu navrsava se 30+1 dana kako mi je nov monitor u ovlascenom servisu (kojem ne znam ime jer je za mene kao potrosaca to je tajna). 8 dana dobio sam SMS u kojem mi se saopstava da oni ne vide nikakav kvar. Zvao sam vise puta prodavnicu i brojeve servisnog centra iz reklamacionog zapisnika, prvo mi je receno da je to tipska poruka da se ispuni forma koju zahteva ZZP. Posle mi je je receno da je monitor u ovlasenom servisu i da cekam, ja cekam. Vreme zadrzavanja 30 dana proizvoda u servisu istice po ZZP.
31 dan treba da se obratim Trzisnoj inspekciji ako monitor ne bude vracen. Sta konkretno radi Trzisna ispekcija u ovom slucaju? Da li izlazi na teren u prodavnicu gde ja treba isto da dodjem i pokazem papire i da im onda inspekcija odvali kaznu a meni u prodavnica da vrate pare na osnovu fiskalnog racuna jer monitor nije vracem u moj posed. Da lje to samo utopija pa se sve svodi na utuzenje, vestacenje koje ja moram da platim...
Pozoves ili posaljes mail gde citiras zakonski rok od 30 dana i zahtevas da ti daju potpuno nov monitor ili da ti vrate pare sa racuna. Po zakonu to moraju da urade jer je 30 dana proslo.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
@puzgolac...ja mislim da je trebalo ovo da napises, bas zbog neprofesionalnog odnosa zaposlenih u servisu.
I da drugi znaju kako se ponasaju prema musteriji.
Ispada da si dosao kod njih da ih molis za uslugu, a ne da placas sve to.
Ti si musterija od koje oni zive i tako treba da se postave, treba da dodjes opet kod njih.
Naravno da posle ovakvog njihovog ponasanja normalna osoba nece vise da prelazi njihov prag.
Gde se izgubilo ono "musterija je uvek u pravu"..?
 
Vrh Dno