Šta je novo?

Messaging i VoIP aplikacije(WhatsApp, Viber, Telegram, Signal, Skype..)

Moj sin je pre nekih godinu dana svojim drugarima, 5-6 njih, poslao po poruku ili možda nekome i po 2 - istovremeno. Nalazio se napolju i imao je samo mobilni internet, a nešto se prekidao, mada je ikonica u roletni valjda svetlela. Sve poruke su bile po 5-6 nasumično otkucanih slova, zato što je on tako proveravao da li internet radi i šta se dešava... Pretpostavljam da su sve poruke poslate u istom trenutku, kada se prekid interneta prekinuo... Ili otprilike takav neki scenario se desio. Svih 5-6 drugara su mu bili u kontakt listi od početka i druže se od vrtića. Sigurno ga niko nije prijavio za neko uznemiravanje isl, a ne znam ni kako bi i mogao za po 5-6 bezveze otkucanih slova.

To je Viberu bilo dovoljno da mu trajno isključi broj. Bez ikakve poruke, upozorenja, obrazloženja, SMS-a, ičega. 4 puta sam im pisao u onoj formi na njihovom sajtu - sve pristojno, kulturno, svi podaci, sve lepo objasnio - ... i ništa, ni jednom nisu ništa odgovorili.

Isključeni broj je MTS-ov Biznet 300 (prvobitni od pre 15-ak godina, sa 36 dinara mesečne pretplate). Broj je stariji od sina, tj. on ga koristi od svog prvog telefona, svi smo "umreženi" za besplatne pozive, drugi takav se odavno ne može dobiti... itd.

On je imao instaliran i Telegram, ali drugari nisu. U istoj situaciji mu se na Telegramu 99,999% ne bi desilo ništa... Ili bi u najgorem slučaju dobio poruku u kojoj se obaveštava da je kažnjen tako što 5 dana ne može dodavati nove kontakte i pristupati novim grupama i kanalima (a sve postojeće može normalno koristiti).

Da se nešto pitam, Viber bih zakonom zabranio. Korisnicima dao zakonski rok od npr. godinu dana do kada moraju deinstalirati Viber, provajderi zatvoriti portove itd... Sve sa predviđenim kaznama kao za teža krivična dela. - Eto, samo zbog ovog jednog slučaja.
Mojoj ženi je skoro tako blokiran nalog na Viberu, slala pozivnice za dečji rođendan mamama u grupi, neki bili kao kontakti, većina ne. Nakon nekih 45min od početka slanja poruka više nije mogla da šalje, ali je primala poruke. Odmah sam pretpostavio šta je u pitanju, kontaktirao podršku, nakon 2-3 minuta dobio odgovor da je nalog suspendovan na 24h zbog neuobičajene aktivnosti, a da će biti aktiviran nakon revizije. Poslao kulturno odgovor šta se bilo, nakon manje od 5 minuta nalog je bio odblokiran.
 
A sada umesto nje imamo Beeper ;) https://www.beeper.com/
Ovo deluje zanimljivo, jel si probao da koristiš? :)

Beeper.png
 
Prijavio sam se, ali mi nije stigla pozivnica :)
Mada koristim Matrix na serveru koji ima neke integracije, radi lepo WhatsApp (FluffyChat i SchildiChat) iako kažu da je u beta fazi. Slično je i za Telegram. Samo on zahteva bota u Telegram grupi/četu, a WA bot je na Matrix strani, što je bolja opcija
Od Vibera mislim da su odustali, kažu da iako ima API za te stvari, generalno je đubre i stalno nešto menjaju :)
 
Mojoj ženi je skoro tako blokiran nalog na Viberu, slala pozivnice za dečji rođendan mamama u grupi, neki bili kao kontakti, većina ne. Nakon nekih 45min od početka slanja poruka više nije mogla da šalje, ali je primala poruke. Odmah sam pretpostavio šta je u pitanju, kontaktirao podršku, nakon 2-3 minuta dobio odgovor da je nalog suspendovan na 24h zbog neuobičajene aktivnosti, a da će biti aktiviran nakon revizije. Poslao kulturno odgovor šta se bilo, nakon manje od 5 minuta nalog je bio odblokiran.
Kako si kontaktirao podršku, gde?

Meni su, tj. sinu, odmah isključili čitav Viber. 4 puta sam pisao tiket ovde - https://help.viber.com/en/contact ... i ništa.

To i nije problem, jer i ja mogu da deinstaliram Japanca sa mog telefona bez ikakvog obrazloženja. Svi ljudi sa kojima sam u kontaktu imaju Telegram ili barem WA. Sav onaj višak iz Vibera su oni što samo šalju "duhovite" sličice, neke mrdalice, slike kuvanih jaja isl. Njihove poruke u Viberu ni ne otvaram. Oni ništa ni ne znaju da napišu iz svoje glave. Ne znaju ni kuvano jaje da pošalju sa svog telefona, već samo da iz Vibera forwarduju tuđe jaje. Zato i znaju samo za Viber.

... Problem je država, škole, razredne starešine i roditelji dece, poslodavci, kolege s posla, stambene zajednice i svi ostali ıʇoɾıpı kojih je sve više i više. - Moraš da budeš u grupi, a grupa je već na Viberu... I šta da radiš?
 
Upravo sam preko tog formulara kontaktirao podršku.
 
Kako si kontaktirao podršku, gde?

Meni su, tj. sinu, odmah isključili čitav Viber. 4 puta sam pisao tiket ovde - https://help.viber.com/en/contact ... i ništa.

To i nije problem, jer i ja mogu da deinstaliram Japanca sa mog telefona bez ikakvog obrazloženja. Svi ljudi sa kojima sam u kontaktu imaju Telegram ili barem WA. Sav onaj višak iz Vibera su oni što samo šalju "duhovite" sličice, neke mrdalice, slike kuvanih jaja isl. Njihove poruke u Viberu ni ne otvaram. Oni ništa ni ne znaju da napišu iz svoje glave. Ne znaju ni kuvano jaje da pošalju sa svog telefona, već samo da iz Vibera forwarduju tuđe jaje. Zato i znaju samo za Viber.

... Problem je država, škole, razredne starešine i roditelji dece, poslodavci, kolege s posla, stambene zajednice i svi ostali ıʇoɾıpı kojih je sve više i više. - Moraš da budeš u grupi, a grupa je već na Viberu... I šta da radiš?
Bukvalno su najveći tupavci i smarači SAMO na viberu! Čast izuzecima ali ja sam taj mess obrisao. Na stranu što je ubedljivo najveći krš, prepun reklama. U stambenoj zajednici sam rekao da neću da koristim više viber i da sve odluke moraju za mene da okače na oglasnu tablu u ulazu zgrade. 🤣 Kad već ne žele da pređu na neki normalan i kršten mesendžer.
 
Znači ti si jedan od "tih" komšija.

U zgradi je gomila penzionera i ako su penzioneri napravili Viber grupu, koja zapravo funkcioniše, šta ima ko da im se pravi pametan i kaže "e, ovo vam je bolje". Za ovaj konkretan slučaj, najbolje je ono sa najviše korisnika.

Za komšije koje znam da su u zgradi, a nisu na grupi, zapravo i kad ih sretnem, baš izgledaju kao "onaj" komšija.

Svakako se obaveštenja vezana za stambenu zajednicu kače u zgradi, ali na grupi budu obaveštenja i o najavljenom isključenju vode/struje, zašto nema grejanja, prijavljeno curenje, ko je obavestio gradsko stambeno i slično.
U poslednjih nekoliko godina smo u zgradi imali dva požara, jedan sa smrtnim ishodom. Nekoliko ljudi se nagutalo dima. Da nije bilo Viber grupe, verovatno bi još neko stradao.

Nisam proveravao da li je neko na tablu zakačio papir "požar u zgradi" ili je obaveštenje poslato na komunikator koji koristi 4 od 50 stanova (da, sarkastican sam).
 
4 od 50 je preterano optimisticno,
verovatno od tih cetvorice koristi svako neki svoj za koji misli da je najbolji.

bar u ovoj temi mozete da se spojite pa da razmenjujete poruke.
 
Znači ti si jedan od "tih" komšija.

U zgradi je gomila penzionera i ako su penzioneri napravili Viber grupu, koja zapravo funkcioniše, šta ima ko da im se pravi pametan i kaže "e, ovo vam je bolje". Za ovaj konkretan slučaj, najbolje je ono sa najviše korisnika.

Za komšije koje znam da su u zgradi, a nisu na grupi, zapravo i kad ih sretnem, baš izgledaju kao "onaj" komšija.

Svakako se obaveštenja vezana za stambenu zajednicu kače u zgradi, ali na grupi budu obaveštenja i o najavljenom isključenju vode/struje, zašto nema grejanja, prijavljeno curenje, ko je obavestio gradsko stambeno i slično.
U poslednjih nekoliko godina smo u zgradi imali dva požara, jedan sa smrtnim ishodom. Nekoliko ljudi se nagutalo dima. Da nije bilo Viber grupe, verovatno bi još neko stradao.

Nisam proveravao da li je neko na tablu zakačio papir "požar u zgradi" ili je obaveštenje poslato na komunikator koji koristi 4 od 50 stanova (da, sarkastican sam).
Te grupe u možda 20% služe za smislenu vrstu obaveštavanja. Ostalo su nebuloze koje su u rangu onih "mama" iz školskih grupa, da ne pominjem prepucavanja raznih klanova u zgradi. Kapiram da takve grupe mogu da spasu i živote, ali kod mene je ta grupa klasično češanje jezika dokonih ljudi.
Kao što rekoh, bitne stvari svakako moraju da "vise" na oglasnoj.
Ne znam šta ti znači "taj" komšija, samo sam rekao da je viber "šit" mess iz mnogo razloga. Ja sam onaj komšija koji je skoro nevidljiv ;)
 
Sad nisam razumeo, jel koristiš grupu ili ne? Prvo sam pročitao da je ne koristiš, a sada vidim da znaš o čemu pišu, pa ne razumem u čemu je kvaka.

"taj" komšija je izmedju ostalog i nevidljiv.

Kao što ti smatraš da su tupavci i smrači samo na Viber, ja sebi dajem za pravo da komšije nezainteresovane za stambenu zajednicu nazovem "onaj"/"taj" komšija.

Nisam ni ja ljubitelj tih grupa, ali neću neke sasvim normalne ljude nazvati tupavcima, jer koriste samo Viber. To je njihovo pravo i nikoga ne vređaju time.
Niko tebi ne brani da ih tako nazoveš, ali si u najmanju ruku nekulturan. Ja koristim nekoliko komunikatora, jer sam prinuđen na to, ali da sam primoran da zadržim jedan, pazi sad, zadržao bih Viber. Ne zato što mi se svidja, već zato što na njemu imam najviše kontakata, a prokleto je svejedno koji koristim. Za 26 godina online života sam ih promenio, ni sam ne znam koliko.

I evo danas, ostali bez internet signala, komunikatori ne rade, poziv nije bio opcija, praistorijski, odavno otpisani, SMS, završio posao.
 
...
U Viber grupi moje stambene zajednice je zakačeno na stotine fajlova (videa sa kamera, slika, PDF-ova, dokumenata). Ljudi te fajlove (moraju da) brišu (zbog nedostatka prostora). Ja ih ne brišem, ali kada kliknem na ponudu/cenovnik (PDF) za neke radove od prošlog leta, jer se o tome sad povela rasprava i stvorile nedoumice - "File not found"(?!)... A 101% ja nisam ništa brisao! U proteklih godinu-dve je više od 10 stanova promenilo vlasnike, sa izmenjanim podstanarima u ostalim stanovima to su desetine novih članova SZ - za njih su raniji fajlovi (i prepiska) nedostupni i kada ih Viber ne bi brisao. Šta ja da radim kada me Viber ukine, kao što je ukinuo mog sina jer se internet prekidao? Da kupujem još jedan telefon sa SIM slotom više i pretplaćujem se na još jedan broj?

Glasanje u Viberu je vid elektronskog glasanja. Glasovi u Viberu se broje za potrebe izračunavanja kvoruma. Glasanje i odluke su zvanične i legalne. SZ je pravno lice. Rasprava u Viberu je deo rasprave skupštinskih sednica. Stanari tu nešto izgovaraju, odlučuju, plaćaju novac... I? - Nakon nekoliko meseci nema fakture, nema računa, nema predračuna, nema obaveštenja, nema dopisa Stambenog, nema spiska... Nema ništa!

Umesto da ti i Space Beer, kao moderatori na ovom forumu koji se bavi ovim čime se bavi, budete npr. neka klica inicijative da se taj Viber nekim pravnim aktom na državnom nivou zabrani za upotrebu tamo gde ljudi nužno moraju biti članovi grupe, vi pišete priče kako je najvažnije što ga ljudi već imaju instaliranog, što on ne špijunira kao Telegram koji sve čuva na svom Cloud-u isl.

Dajte, uozbiljite se... I vi i ja smo ovde članovi decenijama, znači da nemamo po 14 godina. Da li ćemo ti, Space Beer, ja, bilo ko, za našu ličnu prepisku 1-na-1 koristiti Viber ili nećemo, ne utiče nikako na nikoga više osim na nas. Čak je i pisanje na ovoj temi o tome ko šta koristi besmisleno, ako se ne piše (i) o tehničkim prednostima i manama ovog ili onog mesindžera.

Problem sa Viberom je na višem nivou od lične 1-na-1 prepiske. Ministarstva, policija, sudovi, tužilaštva, bolnice, pacijenti, domovi zdravlja, škole, roditelji, poslodavci, stambene zajednice... - Sve grupe su na Viberu, na najnesrećnijem izboru u svakom pogledu... osim u "najvažnijem" - što ga svako već ima.

Već postojeće stanje, sa ovde obrazloženim samo iz perspektive (nužnog) korisnika, prelazi granice zdravog razuma. A o tome šta npr. zaposleni u ministarstvima, policiji pišu u Viberu, da li administrator grupe prati, da li briše poruke sa poverljivim informacijama, da li ima veze i ako ih obriše jer su već napisane itd... - o tome neću ni da razmišljam.
 
Viber u poslednjoj verziji ima 6 trekera koje pokrivaju 4 razlicite marketinske firme.
Tvrde da imaju end to end inkripciju, ali posto ni frontend (aplikacija) ni backend (serveri) nisu foss ne moze da se proveri i testira.
Tako da verovati njihovim tvrdnjama je gore nego verovati mojoj tvrdnji kada vam kazem da sam preko dana normalan covek, a nocu delom Betmen delom Roko Sifredi.

Zasto je gore? Zato sto moja nocna radnja, koja je jednako ili vise istinita nema 71 permisiju u vasem uredjaju i nema interes finansijskog tipa.

Cak i da im je inkripcija legitimna i za poruke, i za grupne prepiske i za pozive i za slike, audio i video ona ne pokriva metadatu i vas broj telefona koji je neophodan za registraciju aplikacije.
Gore pomenute 4 marketinske firme formiraju vas profil za personalizovane reklame na osnovu vase metadate, lokacije, vremena, intenziteta koriscenja, vrste uredjaja, wifi mreze za koju ste zakaceni, velicine ekrana, rezolucije ekrana itd itd itd.

Marketinske firme koje obradjuju podatke u viberu i koriste vas kao osnovno sredstvo:

Adjust - 110.5 miliona USD u 2022
Braze/Appboy - 238 miliona USD u 2022
Alphabet/Google - 257 milijardi USD u 2022
Mixpanel - 96 miliona USD u 2022


Od "mejn strima" signal je odlican, jedina mana je sto je neophodan broj telefona za registraciju i koriscenje aplikacije.
Session taj problem resava, ali nije zaziveo.
 
@mrle Ukoliko se tvoja stambena zajednica oslanja na neki komunikator za čuvanje bilo kakvih dokumenata, onda ste vi u ozbiljnijem problemu od (ne)upotrebe bilo kog komunikatora.

Što se tiče novih stanara, zapravo, nemaju ni potrebu da vide stare prepiske, jer nisu bili deo zajednice u to vreme. Nije to internet forum, pa da služi kao baza znanja, već servis za brzu razmenu poruka, koje sa protokom vremena gube značaj, ali je važno da su u momentu nastanka u što kraćem roku dostupne što većem broju ljudi sa spiska.
Ukoliko je nove stanare potrebno uputiti u nešto od ranije, to će uraditi upravnik ili neko od stanara na sastanku stanara.
Ukoliko na grupi održavate skupštinu, sa glasanjem za donošenje određene odluke, upravnik ili neko od stanara bi trebalo da napravi određeni izveštaj za svaki sastanak tj da sačuva rezultate glasanja. Kao zapisničar. I to bi trebalo da uradi, apsolutno je nebitno koji servis je korišćen.

Grupe stanara, na bilo kom komunikatoru, posmatram kao zamenu za oglasnu tablu i međusobno pozivanje/obaveštavanje od vrata do vrata...

Opet kažem, ne branim Viber, meni je svejedno koji je servis, dokle god radi posao.
I opet kažem, protokom vremena će i taj servis prestati da postoji, a korisnici će preći na nešto drugo.

Ako bismo želeli bezbedno rešenje, bez da nas neko špijunira i da mi korisnici ne budemo roba, bilo bi neophodno da servis ima pretplatu, a svi se sećamo kako je to prolazilo u prošlosti.
 
Da bi ste razumeli zasto se vecinom koristi viber, treba prvo da se zapitate
koja aplikacija moze to sto sve moze Viber?


Ja ne znam takvu.
Viber je bukvalno svajcarski nozic.
 
Viber jeste loše urađen, ja sa viberom najviše problema imam. Npr. do pre neki dan mi je iskakala notifikacija da imam novu poruku iako poruke nije bilo.
Sa druge strane, više od 99% poruka razmenim na viber, a preko signal i skype ostalo.
Drugačija je situacija na službenom broju, gde poruke od kolega iz inostranstva idu preko teams i WA. Od naših ljudi opet na viber. Na kraju bude svejedno, koristi se platforma koju i drugi ljudi koriste. Sigurno je da neću da otkačim klijenta jer koristi platformu koja se meni manje sviđa, niti da mu nešto pametujem oko toga. Jedino što je bitno i što se "boduje" je da se završi posao.
 
Kada je posao u pitanju, tu nemaš mnogo izbora, nema mnogo potrebe ni pričati o takvim situacijama.
Da bi ste razumeli zasto se vecinom koristi viber, treba prvo da se zapitate
koja aplikacija moze to sto sve moze Viber?

Ja ne znam takvu.
Viber je bukvalno svajcarski nozic.
Skype? Nije pitanje šta koja aplikacija može, već šta kome treba. Ali Viber verovatno jeste najgori adware i spyware među popularnim servisima.

Što se tiče (javnih) grupa (vrtići, škole, stambene zajednice, grafički dizajneri...), tu jeste zaista svejedno šta se koristi, kada se posmatra sa aspekta privatnosti i/ili sigurnosti i to ne treba uzimati u obzir. Jednostavno prihvatiti da će sve informacije završiti na nekoj trećoj strani, pa ko oće, oće. Izuzetak su naravno poslovni korisnici. Takođe ni dostupne opcije ne prave razliku, jer koliko sam pratio, u najgorem slučaju bitno je samo da ima što više (glupih) stikera i opciju da se napravi glasanje, a to imaju mnogi.

Ali nemaju sve grupe iste zahteve i treba izabrati pravi način komunikacije za to. Kao što sam napomenuo, dobri stari email bi bio bolji za većinu školskih, stambenih i sličnih grupa od bilo kog IM programa. Ali danas se ljudi iznenade kad im stigne mejl od fizičkog lica.

Za situacije kada nema interneta, tu je Briar, koji može da komunicira preko Bluetooth-a ili Wifi-a. Ali pošto je BT ima ograničen domet, a za Wifi uređaji treba da budu na istoj mreži, onda i nije baš toliko korisno kao što zvuči :d Naravno, kao P2P servis, nosi sa sobom svakojaka ograničenja, primetno više nego npr. Jami (koji opet ima neke druge nedostatke)
 
@PJ
Signal nema pretplatu.
Celokupan prihod im je baziran na donacijama.
Stalno im organi razlicitih drzava traze zahteve za izdavanje logova i podataka o korisnicima.
Signal im uglavnom ne daje nista posto nisu u mogucnosti da im izdaju informacije koje traze posto ih nemaju.
Jedino sto signal od informacija ima za specificni broj telefona je kada je nalog stvoren i kada je poslednji put koristen i to je bukvalno to.
https://signal.org/bigbrother/

Ne kazem da je problem sto nas firme koriste kao proizvod.
Razumno je da ce im to biti u interesu, posto su informacije korisnika u jednom ili drugom obliku najpozeljniji i jedan od najvrednijih kapitala trenutno i najbitnije od svega sto nije regulisano.
Problem je sto se krije njena vrednost i onda ljudi uopste ne mogu da budu svesni cega se odricu.

Ja gledam npr. ako mi FB, instagram, gugl mape, viber, whatsapp, ms teams, android, ios, windows, mac os i bilo kakav drugi spajver omogucavaju da pravim godisnje dodatnih npr. 50000 EUR, a znam da na osnovu mojih informacija svi ti servisi zaradjuju tipa 2000 EUR godisnje to mi se subjektivno isplati.
Mada mi se u toj konstalacija ne svidja sto sam kupujem sve te uredjaje, sto moram da ih sam odrzavam, da im sam placam pretplate i da ih popravljam i menjam u slucaju da ne mogu da se poprave.
Ali zato sto ne znam konkretnu vrednost, ne mogu ni da procenim, pa ih onda ni ne koristim.
Za situacije kada nema interneta, tu je Briar, koji može da komunicira preko Bluetooth-a ili Wifi-a. Ali pošto je BT ima ograničen domet, a za Wifi uređaji treba da budu na istoj mreži, onda i nije baš toliko korisno kao što zvuči
Briar sto se tice privatnosti je realno tata mata. Mada najcesce glavna ciljna grupa su jako jako oprezni ljudi.
 
Kada je posao u pitanju, tu nemaš mnogo izbora, nema mnogo potrebe ni pričati o takvim situacijama.

Skype? Nije pitanje šta koja aplikacija može, već šta kome treba. Ali Viber verovatno jeste najgori adware i spyware među popularnim servisima.

Što se tiče (javnih) grupa (vrtići, škole, stambene zajednice, grafički dizajneri...), tu jeste zaista svejedno šta se koristi, kada se posmatra sa aspekta privatnosti i/ili sigurnosti i to ne treba uzimati u obzir. Jednostavno prihvatiti da će sve informacije završiti na nekoj trećoj strani, pa ko oće, oće. Izuzetak su naravno poslovni korisnici. Takođe ni dostupne opcije ne prave razliku, jer koliko sam pratio, u najgorem slučaju bitno je samo da ima što više (glupih) stikera i opciju da se napravi glasanje, a to imaju mnogi.
Kako svejedno sta ce da se koristi?

Ako vec dogovaramo zajednicki kanal za razmenu informacija valjda prvo krenemo od toga
  • sta nam tacno treba (grupna komunikacija, glasanje, razmena fajlova)
  • onda dodjemo do toga koji softver da koristimo...
  • onda pogledamo da li vec imamo u telefonu nesto sto to vec radi
  • 99% vec imamo tako nesto u telefonu

ako se neko bavi tajnim aktivnostima, slazem se da treba da koristi nesto sto manje ljudi koristi.
 
Zanima me da li na Telegramu mogu video koji dobijem sa FB da gledam iz Telegrama,a ne da me preusmerava na FB?
 
Vidim da i ovde ljudi pišu različito, pa ako može neko da mi da smisleno objašnjenje - Viber, ili Vajbe(r) (izgovor). I zašto i odakle uopšte Viber? Ozbiljno pitam.
 
Vajber je pravilno, pošto kad nas u Srbiji ljudi ne znaju engleski i čitaju po Vuku, onda kažu Viber.
 
Koliko se sećam svojevremeno na to pitanje odgovoreno iz predstavništva kompanije koja je izvorno bila izraelska i rečeno je da oni sami svoju aplikaciju zovu viber,
ali da je opšteprihvaćeno i pravilno da se izgovara i viber i vajber
 
Ali za Huawei je mnogo bolje, jer tu tek skoro niko ne zna kako se izgovara...
 
Vrh Dno