Šta je novo?

Intel Xe Graphics

Do tada moraju da istrpe finansijske gubitke.

Problem je, što ne mogu, niti žele. Sam CEO govori o "izlaznim strategijama", na primeru Optane-a, sada Arc, verovatno će ih biti više. Takođe, tu je buduće poskupljenje gotovo svih intelovih proizvoda, što zbog inflacije, što zbog deoničara, jer ne stoji baš najbolje.
 
Problem je, što ne mogu, niti žele. Sam CEO govori o "izlaznim strategijama", na primeru Optane-a, sada Arc, verovatno će ih biti više. Takođe, tu je buduće poskupljenje gotovo svih intelovih proizvoda, što zbog inflacije, što zbog deoničara, jer ne stoji baš najbolje.
Tačno tako. Ljudi celu ovu stvar gledaju iz perspektive Average Joe-a, a niko nema predstavu o tome kako funkcionišu velike zapadne korporacije. Kod mene bi ste za izjavu "moramo poslovati sa gubicima" dobili momentalni otkaz i zabranu ulaska u poslovne prostorije.
 
I M$ je investirao ovoliko novca i vremena (mislim i više) u windows phone, pa spektakularno čabrirao. Jedina je ralika što što razvoj GPU-a pokriva više segmenata (HPC, ML, workstation, gaming...) od razvoja mobilnog WP-a, koji se vrti samo na mobilnim telefonima za angry birds i tiktok

Ne kažem da je nemoguće da odustanu, ali pre 2 dana su objavljivali zvanične prezentacije o desktop modelima. Tačno je da prva generacija nije ispala kako treba, ali svaka sledeća će biti bolja. Ne bih rekao da imaju toliko problema sa hardverom, već pre svega sa softverom. Ali koliki su tačno problemi znaju samo u Intelu. Uostalom, čabrirali su tamo gde su 20 godina bili lideri (proizvodnja pre svega, pa i CPU arhitektura), pa u poređenju sa tim, ovakav ulazak na tržište gde su novi, a gde 2. igraču treba 10 godina da postane konkurentan prvom, i ne izgleda loše

Da li im je strategija bila dobra, ili je trebalo kao Apple, da ćute i samo izbace dobar proizvod, to je na menadžmentu i investitorima. Ali i Apple nije tek tako napravio svoj (dobar) GPU, već su bukvalno uzeli najbolje Imagination inženjere, koji su godinama pravili najbolja mobilna rešenja (za njih)
 
Kod mene bi ste za izjavu "moramo poslovati sa gubicima" dobili momentalni otkaz i zabranu ulaska u poslovne prostorije.

Dobro, i kako da naprave prvo upotrebljivu grafičku karticu, a zatim i konkurentnu, bez novčanih gubitaka. Čitam neke članke gde piše da im treba minimum četiri godine da se približe Intelu i AMD u. Zna se kako se razvija proizvod i uz kolike gubitke. Šta bi trebalo da rade. Da kažu Puf i evo super grafike. Pa na taj način bi se pojavilo još minimum deset kompanija. Po ovome ispada da su nVidi a i AMD glu_pi što su ulagali godinama u proizvod kada su mogli prečicom da postignu isto.
 
Tačno tako. Ljudi celu ovu stvar gledaju iz perspektive Average Joe-a, a niko nema predstavu o tome kako funkcionišu velike zapadne korporacije. Kod mene bi ste za izjavu "moramo poslovati sa gubicima" dobili momentalni otkaz i zabranu ulaska u poslovne prostorije.

E vidis ja bas radim u zapadnoj firmi koja je spremna da radi i sa gubitkom (na nekim projektima), jer se planira dugorocno i postavljaju se visegodisnji planovi.
A visegodisnji planovi su da se za nekoliko godina uzme veci % trzista od konkurencije, i tek onda krece da kaplje lova.

Naravno ne moze cela firma da trpi gubitke, vec samo neki projekat.
Tako i ovde, nece Intel na kraju godine da ima minus, ali ako su hteli da udju u ovu GPU trku, morali su da planiraju da ih drugi sektori podrzavaju bar narednih 5 godina.

Ne znam u kolikoj firmi radis, da li imate bar par hiljada zaposlenih?
 
Mozda ljudi mesaju investiciju i gubitak.
 
I M$ je investirao ovoliko novca i vremena (mislim i više) u windows phone, pa spektakularno čabrirao. Jedina je ralika što što razvoj GPU-a pokriva više segmenata (HPC, ML, workstation, gaming...) od razvoja mobilnog WP-a, koji se vrti samo na mobilnim telefonima za angry birds i tiktok
Zaboravljaš jednu jako bitnu stvar. Bez obzira na neuspeh, Windows Phone je bio odličan. Bio je upotrebljiv. ARC je neupotrebljiv.
Da li im je strategija bila dobra, ili je trebalo kao Apple, da ćute i samo izbace dobar proizvod, to je na menadžmentu i investitorima. Ali i Apple nije tek tako napravio svoj (dobar) GPU, već su bukvalno uzeli najbolje Imagination inženjere, koji su godinama pravili najbolja mobilna rešenja (za njih)
Intel je samo trebao da ćuti do pojave finalnog proizvoda. Nisu trebali da objavljuju nikakve datume, nikakve slajdove, kule i gradove. Ona Gunnir kartica je u najboljem slučaju trebala biti sneak and peak i early alpha development hardware we are still working on, a ne kartica za javnost koju svako može da kupi i testira. Datum izlaska, TBD, i to je to. Ima Intel svoje razloge. Nisam ja pametniji od njih, niti mogu bilo koga da učim kako da vodi svoj posao.
Dobro, i kako da naprave prvo upotrebljivu grafičku karticu, a zatim i konkurentnu, bez novčanih gubitaka.
Ovo Intelu nije prvi put da ulazi na GPU tržiše. U slučaju ozkazivanja, gubitak je mizernih 319M USD. Intel ne gubi mnogo, ali krajnji korisnik, da.
Čitam neke članke gde piše da im treba minimum četiri godine da se približe Intelu i AMD u.
Čitaš članke? A jel ti palo možda na pamet da ne čitaš, nego da razmisliš svojom glavom umesto da pustiš da drugi razmišljaju umesto tebe? Intel je imao 22 godine da sve uradi kako treba. I pri tome uopšte ne pričam o hardware-u. Sad je kasno. Performanse Nvidia i AMD kartica su poznate svima. Zna se šta je potrebno da bi se uopšte upustio u bilo kakvu trku sa ova 2 GPU giganta.
Zna se kako se razvija proizvod i uz kolike gubitke. Šta bi trebalo da rade. Da kažu Puf i evo super grafike. Pa na taj način bi se pojavilo još minimum deset kompanija.
Da li ti znaš kako se razvija proizvod ? Ajde mani me. Kao što rekoh gore, Intel nije nov u celoj ovoj priči. Niti smo ja i ti magovi koji njih, ili bilo koga treba da učimo kako se razvija proizvod i vodi multibilionska mega korporacija. A te priče tipa "pa ovo im je prva grafička. Cut them some slack. I trebaće barem 2-3 generacije da se sve ispegla" ne piju vodu. Intel ARC je itekako sposoban hardware što je i demonstrirano nekoliko puta u handpicked naslovima.
Po ovome ispada da su nVidi a i AMD glu_pi što su ulagali godinama u proizvod kada su mogli prečicom da postignu isto.
Nema prečica u ovom poslu. A i kad već spominješ AMD, seti se koliko im je bilo potrebno da naprave kršteni OpenGL drajver. Jedan matori ATI 6600XT koji je bio odličan na papiru nije mogao da se nosi sa tada katastrofalnom Nvidia FX serijom kartica u OpenGL naslovima. I to samo zbog drajvera. Ljudi imaju selektivno pamćenje it seems.
E vidis ja bas radim u zapadnoj firmi koja je spremna da radi i sa gubitkom (na nekim projektima), jer se planira dugorocno i postavljaju se visegodisnji planovi.
A visegodisnji planovi su da se za nekoliko godina uzme veci % trzista od konkurencije, i tek onda krece da kaplje lova.
Velika je razlika u velokoj zapadnoj firmi koja proizvodi samo software, vs one koja proizvodi samo hardware, vs one koja proizvodi i software i hardware gde je dobar software esencijalan za pravilno funkcionisanje tog hardware-a.
Naravno ne moze cela firma da trpi gubitke, vec samo neki projekat.
Tako i ovde, nece Intel na kraju godine da ima minus, ali ako su hteli da udju u ovu GPU trku, morali su da planiraju da ih drugi sektori podrzavaju bar narednih 5 godina.
Intel je odavno u toj priči, tako da ovo ne pije vodu.
Ne znam u kolikoj firmi radis, da li imate bar par hiljada zaposlenih?
Preko 4000 ljudi globalno. Od toga 800 ljudi proizvodi hardware, a ostatak se ubija da napravi software koji će omogućiti da taj hardware radi kako treba. Isti problem imamo kao i sam Intel sa kojim tesno sarađujemo. Lično sam nekoliko puta bio na sastanku sa Jason Zeller-om iz Intel-a koji je tada bio director I/O divizije u Intelu. Intel je imao specifične probleme sa USB 3 kontrolerom na custom hardware-u koje je trebalo rešiti. 4 meseca višečasovnih online sastanaka i back and forth testiranje i frustracija da se njima dokaže da problem nije sa naše strane nego sa njihove. Posle 4 ipo meseca dobili smo novi firmware, i problem je rešen. Upravo ovakvi stastanci su potrebni između Intel GPU drajver tima, i game developera. Problem je u tome što se ljudi smenjuju, bolesni su, daju otkaze, nisu stručni, imaju ličnih problema zbog kojih se ne pojavljuju na high priority sastancima. A to uzrokuje pomeranje dedlineova, donošenje upitnih odluka sa vrha, prave se kardinalne greške i propusti. I to je samo jedan od milijardu problema. Mnogo toga se dešava u pozadini što ljudi niti vide niti razumeju. A da ne spominjem ono što je @sam633 već naveo a to su inflacija, covid, global chip shortage...itd.

Lako je meni i ostalima da posle radnog vremena sedimo u fotelji, i da filujemo po forumu i govorimo Intelu da je nešto trebao da uradi ovako ili onako. Lako je reći, sve će biti ok, samo treba biti strpljiv i sačekati sledeću generaciju a pri tome niko ne kapira da sledeće generacije najverovatnije neće biti. Intel zbog ARC-a neće propasti. To je samo jedna mala nebitna divizija. Ovo nije ni prvi ni poslednji Intelov failed side project.
 
Kod takvih stvari (razvoj cipova) planira se vise godina unapred i najvaznije su projekcije pre nego sto se odluci sta ce biti sa projektom u buducnosti.

Na primer, napisali su da se ocekuje da NVIDIA i AMD u sledece dve generacije (kasnije ove godine i za dve godine, na primer) performanse podignu za 4 puta. Intel je sa ARC-om gadjao performanse ~ 3070, a "pogodili" su 3060, odnosno oko 30% manje. Ako sa Battlemage-om i Celestialom zaostanu po toliko (a makar prvi je 100% zakucan kada je dizajn cipa u pitanju), to je bukvalno generacijski zaostatak, sve i da drajveri i prateci softver budu potpuno funkcionalni.

Imajuci to u vidu (i ako je izvestaj tacan), neko je seo nad Excel tabelom, uporedio troskove koje bi imali, profit na koji bi racunali, potencijalni negativni publicitet i uticaj na brend zbog bednih drajvera i odlucio da im se jednostavno ne isplati dalje ulaganje u gejming sekciju, posebno kada ocekuju dalje probleme u core biznisu, odnosno kretanjima na CPU trzistu.

Ni prvi ni poslednji projekat koji je jednostavno podbacio, a nije bio toliko vazan za kompaniju da ga trpi na srednji i duzi rok.
 
Intel i Microsoft su dugi niz godina patili od loseg liderstva i cestih smena u vodecim pozicijama. Zato je Windows Phone prosao tako kako je prosao nakon odlicnog pocetka i zato je Intel uspeo da spiska mnoge adute koje je imao.
 
Putin je kriv :) https://semiaccurate.com/2022/09/02/why-is-intels-gpu-program-having-problems/
The short version is to look where the drivers are being developed. In this case Intel is literally developing the DG2 drivers all over the world as they do for many things, hardware and software. The problem this time is that key parts of the drivers for this GPU, specifically the shader compiler and related key performance pieces, were being done by the team in Russia. On February 24, Russia invaded Ukraine and the west put some rather stiff sanctions on the aggressor and essentially cut off the ability to do business in the country.

Even if businesses decided to stick with Russia, it would have been nearly impossible to pay the wages of their workers due to sanctions on financial institutions and related uses of foreign currencies. In short Intel had a key development team cut off almost overnight with no warning. This is why SemiAccurate say it isn’t their fault, even if they saw the war coming, they probably didn’t see the sanctions coming.

The next problem was where to move these engineers to? Several sites were said to be considered but at least one country balked at having a large contingent of Russian engineers moved onto their soil while the country was waging war with their neighbors. Once again SemiAccurate is told this problem is behind Intel now and all of the engineers that wanted to leave are in a safe location.
 
Zato sam i upitao, da se možda ne nalaze kod nas i navikli se na ono naše:"Lako ćemo!". :smajlikojizviždiustranu:

 
2028 godina... Sony PS6 na bazi Intel APU-a!
 
Intel nastavlja sa svojim slajdovima. Držimo im palčeve...

1663161406368.png
Source: Gamers Nexus.
 
Imao tri WP telefona - samo pohvale sam imao i iskreno se nadao da će zaživeti. Nažalost, nije.
Što se Intel GPU tiče, nadao sam se da će uključenje u tržišnu trku malo naterati Nvidia i AMD da spuste cene uz novog konkurenta , koji pri tom još uvek drži najveći deo tržišta GPU-a.
Ako ništa drugo - priznajem im da je A770 najlepši GPU koji sam video u poslednje vreme!!! Kamo sreće da istraju.
 
ispeglaće drajvere tokom naredne dve sedmice?
 
Cu kupim jednu oma!
 
Taman za jedan lep analogni "sneg" u slici, kao nekada. :nematrollsmajlija: :)
 
ispeglaće drajvere tokom naredne dve sedmice?
Sto je to problem, igrači su navikli da im kompanije isporuče igre u kojima će sve biti rešeno zero-day azuriranjem od 78 Gb, i onda na kašičicu narednih 6 meseci do nikad. Bethesda pristup je postao standard u industriji.

AMD i ATi pre njega nije uspeo ds ispegla drajevre 20 godina pa je Intel sad odjednom problem :)

Sve to na stranu, ulazak treceg igrača sa ogromnim proizvodnim kapacitetom i budzetom je dobrodošao jer su se i AMD i nVidia ozbiljno obezobrazili.
 
Fdz_Mf5aAAAop0J.jpg
 
A ja htedoh da napišem da makar lepo izgleda. :)
Ne mora sve da ima rgb i "gejmerski" izgled.
 
A ja htedoh da napišem da makar lepo izgleda. :)
Ne mora sve da ima rgb i "gejmerski" izgled.
Ja sam najveći protivnik RGB-a na ovom forumu, ali pogledaj original Intel dizajn, a onda pogledaj ovog akrepa.

Ali ajde da ne preterujem. Treba biti srećan što kartice uopšte izlaze i što ceo projekat nije obustavljen.
 
Nazad
Vrh Dno