Šta je novo?

Grejanje na gas

Nije teško podesiti temperaturu, nego ako u toku tuširanja smanjiš pritisak vode, kotao prestane da greje. Moj model kotla je takav da onda voda ostane u izmenjivač, pa se isti ohladi na nju, pa posledično to malo vode bude baš vrelo. Kada povećam pritisak vode, prvo krene taj vreo deo, pa onda opet hladan, dok ne dostigne temperaturu.

Sistem traži određeno navikavanje i generalno radi to prihvatljivo, ali ja sam ostao na bojlerima na struju.

Update: možda neki novi kotlovi to rade komfornije.
 
Verujem da se koristi neka druga računica, jer su gasni kotlovi dosta fleksibilniji u radu. A cena im se vrlo malo razlikuje u zavisnosti od nominalne snage.

Gasni kotlovi imaju modulacioni mod rada, pa recimo ovi Bosch mogu da rade i na trećini nominalne snage. Gasni kotlovi nemaju promenu koeficijenta efikasnosti sa spoljnom temperaturom.
Uglavnom se koriste za visokotemperaturno grejanje, meni je polazni vod, kada je napolju minus, i blizu 60C. Kada je prelazni period, smanjim na 50C. Kod mene je broj tela predimenzioniran, ali imam termo glave na njima, pa se neki radijatori uključe samo ako grejanje nije radilo nekoliko dana.

Grejanje jeste skuplje od TP, ali rekao bih da je komfor na strani gasa.
Ja imam TP inkotao na drva, klasika obećavaju da ce proci gas u jednom trenutku, pa ako se to desi ubacio bi gas kao dodatni izvor grejanja da mogu da menjam sta je povoljnije te godine 😆

Takodje imam predimenzionisane radijatore za TP. Podešeno prema spoljnoj temp da se menja temp vode.

Meni su toplotni gubitci sa onim kalkulatorima oko 7-8kw na - 10 ako se sećam.

Pa me zanima za sebe kako se to gleda god gasa
 
Nije teško podesiti temperaturu, nego ako u toku tuširanja smanjiš pritisak vode, kotao prestane da greje. Moj model kotla je takav da onda voda ostane u izmenjivač, pa se isti ohladi na nju, pa posledično to malo vode bude baš vrelo. Kada povećam pritisak vode, prvo krene taj vreo deo, pa onda opet hladan, dok ne dostigne temperaturu.

Sistem traži određeno navikavanje i generalno radi to prihvatljivo, ali ja sam ostao na bojlerima na struju.

Update: možda neki novi kotlovi to rade komfornije.
Calefi ima nekoliko ventila koji to regulisu da si zasticen da se ne osuris tokom tusiranja.
 
Da li se i kotlovi za gas gledaju kao TP shodno temperaturnim gubicima kuće?

Neki prosek 60w prema m2 kada je preko 8cm izolacija ? Ili je to drugačije nesto?
Ovo ti je generalno računica za toplotne gubitke, nije konkretno vezana za TP ili bilo koji drugi vid grejanja. Ona ti kaže koliko ti toplotne snage treba na zadatim parametrima, pa spram toga biraš uređaj kojim ćeš da greješ. Ukratko, isti je način za proračun.
 
Da li ima za kotlove za gas isto u specifikacijama koliko spuštaju kapacitet grejanja tj potrošnju na određenim temperaturama?
 
Ima, ali se odnosi na temperaturu vode polaznog i povratnog voda, ne na spoljnu temperturu kao kod TP.
Recimo, tamo neki, GC7000iW 24/28 CB 23, ima 24Kw za zagrevanje prostora, koje isporučuje na temperaturi 80/60. Dakle, ako ne zagreješ polazni vod na 80C (zašto bi to radio?!) i tvoji radijatori ne uspeju da ga ohlade za 20C do povratka u kotao (kolika površina grejnih tela po jedinici zapremine prostora je potrebna za delta t 20?!), onda definitvno ne isporučuje 24KW toplotne energije, a koliko isporučuje, nemam pojma.

Modeli serije 2500 imaju deklarisane snage na temperaturama 40/30, što mi za kondezacione kotlove ima mnogo više smisla, a mogu a modulišu rad i sa 24KW da spuste na 3.8KW.
To bi povećalo broj radnih sati kotla, ali bi smanjilo broj pokretanja. I verujem da smanjuje oscilaciju temperature u prostoru.
 
Ps npr meni su dimenzionisani radijatori za TP znaci polazna voda mi je na -5, 45c, ako bi izbacio 80c na iste radijatore, pa ja bi otvaraop prozore zimi.

Da li je bolje za kotao da radi kao TP nonstop ili on off tj nabije temp pa odmara. ?

1696934121694.png


Primera radi ovako neki toplotni gubitci na 10c a unutra da bude 24c, treba neki kotao kao taj sto si naveo @PJ da spusta 5x u odnosu na nazivnu snagu da bi bila maximalna iskoriscenost ili je to svejedno kod gasa?
 
Obajsniće neko stručniji, ali verujem da je za gas svejedno, jer TP je inertan sistem, a gas za nekoliko minuta dostigne željenu temperaturu polaznog voda. A koliko će dugo nastaviti da radi, zavisi od temperatre onoga što sitem vraća u kotao.
 
Režim 80/60 se gleda jer su rebra radijatorska tako deklarisana, podatak u vatima (W), a često se daje i drugačiji podatak ili formula za računanje snage u željenom režimu (npr. 70/50).
Ko ima veliki broj rebara, smanji snagu na kotlu lagano (max temp vode koja izlazi iz kotla) i nema kuvanja prilikom starta grejanja (ujutru kad juri da postigne zadatu - ako je takva regulacija, odnosno termostat sa tri žice).
Meni se to desilo u kući nakon stavljanja izolacije (ostali veliki radijatori), pa sam sa neke pozicije 5 prešao na poziciju 3 za snagu, ako se dobro sećam, i onda npr. ujutru max temp umesto 75°C bude 65°C.
 
Sistem traži određeno navikavanje i generalno radi to prihvatljivo, ali ja sam ostao na bojlerima na struju.
Jedva čekam da mu vidim leđa, za nas 5 bojler od 80l je nedovoljnog kapaciteta u zimskom periodu maltene celo popodne dogreva vodu da bi je imali dovoljno. Leti, kada se ugreje u jeftinoj tarifi imamo dovoljno, zimi je druga priča jer telo ''traži'' topliju vodu i ulazna voda je hladnija.
Konačno stavljena pvc na celoj kući kao i stiropor 10cm bez završne boje. Sledeće na redu je gasni kotao. Da li je isti pametno stavljati u malo kupatilo od 3~4 kv zbog isparavanja tj zbog elektronike ili moram negde gde nema pare? Koliko im zapravo ta para smeta? Ne bi bio direktno iznad kade i slavine ali bi bio u tako malom kupatilu. Da li bi pomogao neki uređaj za izvlačenje pare u zimskom periodu?
 
Koji i od koliko kw se preporučuje kotao za kuću od 290 kvadrata (sa tri nivoa koji bi se grejali na gas,prizemlje,sprat i potkrovlje)?

Neki (kvazi)majstori mi govore da bi kotao od 32kw bio dovoljan,drugi me savetuju da obavezno uzmem kotao od bar 42kw.....

Hvala
 
Koji i od koliko kw se preporučuje kotao za kuću od 290 kvadrata (sa tri nivoa koji bi se grejali na gas,prizemlje,sprat i potkrovlje)?

Neki (kvazi)majstori mi govore da bi kotao od 32kw bio dovoljan,drugi me savetuju da obavezno uzmem kotao od bar 42kw.....

Hvala
sto ne uradis toplotne gubitke kuce?


Pa onda vidis kakve radijatore imas tj koliko emituju W po sobi/prostoriji

Kako grejes toplu vodu.

Pa shodno tome planiras snagu.


Uglavnom da bi nasao pravu snagu moraces da dodjes na nivo znanja nekog segrta koji se bavi ugradnjom, kao i u vemu kod nas kada je gradjevina u pitanju.
 
Uff,mislio sam da neću toliko morati da se bakćem sa tim,tj da sve to prepustim majstoru kad ga već plaćam......ali ispada da jedan majstor savetuje jedno,drugi drugo,treći treće....kao da ne gledaju istu kuću 😫
 
Uff,mislio sam da neću toliko morati da se bakćem sa tim,tj da sve to prepustim majstoru kad ga već plaćam......ali ispada da jedan majstor savetuje jedno,drugi drugo,treći treće....kao da ne gledaju istu kuću 😫
Navikni se, za sve je tako, zato ja uvek rzim vise misljenja pa onda sednem i vidim sta mi odgovara
 
Dobra stvar kod gasnih kotlova je što cena ne zavisi previše od nominalne snage i sada svi imaju veliki raspon modulacije.
Ja sam jutros pričao sa nekim Bosch prodavcem, čekam ponudu. Nismo ni pričali o snazi kotla. Samo o modelima.
On se rešio da mi proda 1200 (naslednik modela 2500) za oko 105.000 dinara, ali smo se ipak na kraju dogovorili da mu pošaljem zahtev na mail, pa da mi ponudi i druge opcije.

Vidim da ima Boosch modela iste snage, sa cenom i od skoro 200.000 dinara.
Ja u svom poslu znam gde se plaća razlika u kvalitetu, funkcionalnosti, brendu, a gde kreće nešto što zovemo porez na budale. Ovde, gledam fotografije i specifikacije, kao da sam pao sa marsa.
Nije problem da platim više, ako time nešto dobijam.

Nešto preko 160kvm grejem sa 28KW, u prelaznom periodu se mnogo puta uključi/isključi preko dana. Kada je napolju minus, nije da radi non-stop, ali veći deo dana ga čujem da vrti.
Tad kada je postavljen kotao, plan je bio da se sa njim greje još 80kvm, ali to nikada nije pušteno, jer nema potrebe da se prostor greje.
 
@PJ Da li je moguce da npr na kalulatoru stavis spoljna 12c , 24c u kuci , da vidis koji su toplotni gubitci i trazis kotao koji moze tako nisko da modulira bez gasenja?
Osim ako nemas jos neke potrosace na gas pored grejanja.
 
Koga briga da li će kotao na gas da se uključi/isključi 20x u toku dana? Radnu temperaturu svakako dostigne za nekoliko minuta.
Broj paljenja im je verovatno toliko veliki, da se nigde ni ne navodi kao potencijalni problem/ograničenje/očekivan broj pre otkaza.

Pogledao sam kalkulatore koje si stavio, meni ono deluje beskorisno. Evo nekih primer:
Objekat je prizmelje + potkrovlje. Plafoni mi variraju 240 do 320cm, iznad nema ploča, već daske na gredama, pa može i da se izađe u tavanski prostor, koji je 50-150cm visine. U tom prostoru je 12cm stiropora pod tim daskama (ali ne na celoj površini krova, jer nije svuda bilo mesta) i još 12cm između OSB ploča i crepa. I to se oseti u prostorijama ispod. Više leti, nego zimi, ali oseti se. I zimi i leti se vrlo dobro oseti koja prostorija je na severnoj, a koja na južnoj strani. Da zanemarimo subjektivni osećaj, vidim po podešavanju termo glava.

Zidovi imaju blok, vunu, vazduh, fasadnu ciglu. Dok zidovi gornjeg nivoa nemaju taj vazdušni deo. Šta ja tamo da izaberem?

Biće potreban maaalo ozbiljniji kalkluator da ovde izračunamo gubitke.
 
A koje marke (i modeli) gasnog kotla važe za najpouzdanije (i najdugotrajnije)?....Bosh?...Valiant?....ili ima još šta?
 
Vaillant, Bosch, Viessman bi trebalo da su premium brendovi. Ali mojima skoro 30 godina radi neki skoro pa NN kotao. Bili smo pod sankcijama, pa su uzeli šta su uspeli da nabave. Povremeno rikne nešto, nijedan deo nije skuplji od 1000 dinara plus plate 3000 izlazak servisera.

Meni sada crkla pumpa na Vaillantu, košta skoro kao pola novog Bosch kotla, novije generacije, kondenzacioni, slične specifikacije. Ja idem sada na Bosch, još ne znam model, ali izabrao sam brend, pa da vidimo.
 
Koga briga da li će kotao na gas da se uključi/isključi 20x u toku dana? Radnu temperaturu svakako dostigne za nekoliko minuta.
Broj paljenja im je verovatno toliko veliki, da se nigde ni ne navodi kao potencijalni problem/ograničenje/očekivan broj pre otkaza.

Pogledao sam kalkulatore koje si stavio, meni ono deluje beskorisno. Evo nekih primer:
Objekat je prizmelje + potkrovlje. Plafoni mi variraju 240 do 320cm, iznad nema ploča, već daske na gredama, pa može i da se izađe u tavanski prostor, koji je 50-150cm visine. U tom prostoru je 12cm stiropora pod tim daskama (ali ne na celoj površini krova, jer nije svuda bilo mesta) i još 12cm između OSB ploča i crepa. I to se oseti u prostorijama ispod. Više leti, nego zimi, ali oseti se. I zimi i leti se vrlo dobro oseti koja prostorija je na severnoj, a koja na južnoj strani. Da zanemarimo subjektivni osećaj, vidim po podešavanju termo glava.

Zidovi imaju blok, vunu, vazduh, fasadnu ciglu. Dok zidovi gornjeg nivoa nemaju taj vazdušni deo. Šta ja tamo da izaberem?

Biće potreban maaalo ozbiljniji kalkluator da ovde izračunamo gubitke.
Nije poređenje online kalkulator i kada ti neko izračuna.

Ako imas bolje slobodno podeli. Nisam nasao za sada bolje.

Da li je bolje ili ne da se pali i gasi 20x tokom dana ili da radi...

Boiler “short cycling” occurs when an oversized boiler quickly satisfies process or space heating demands, and then shuts down until heat is again required. Process heating demands can change over time. Boilers may have been oversized for additions or expansions that never occurred.

Definitivno nije idealno da se pali i gasi konstantno.
 
"can change", ali možda i neće.

Slažem se da nije idealno, ali sam siguran da je tačno dimenzionisanje mnogo nižeg značaja nego kod toplotne pumpe, gde loše dimenzionisana pumpa može dovesti do bespotrebno velikih početnih troškova i kasnije značajno većih računa za struju ili do nemogućnosti da zagreje prostor u kome je instalirana.
 
A koje kotlove gledati kondenzacione ili one starije konvencionalne?.....po netu svuda saveti kako su kondenzacioni bolji,noviji,veća je ušteda sa njima,itd itd i naravno saveti da se oni kupe,a kad odete u prodavnice tamo je neki drugi svet....uglavnom malo ko ima kondenzacione u ponudi,a kad ih ima duplo su skuplji,plus prodavci svi pitaju da li imamo podno grejanje,ako nemamo koji će nam kondenzacioni kotao?
 
Nisam pratio temu... Jel zna neko nešto više o LTG gasu, valjda se tako zove, a dobija se isparenjima benzina, ulja ili nafte... Najbolje benzin... Probali su ljudi da vade taj gas iz benzina prostim prolaskom gasa kroz posudu sa vodom... što se tiče grejanja, kuvanja i slično.... sasvim zadovoljavajuće, a benzin jako dugo traje... bukvalno 2 litra zamene celu butan bocu...

E sad ne znam kako je sa autima, dal ima tu snagu :)
 
I ono što je super glupost....prodavci kažu da se,iz nekog razloga,konvecionalni gasni kotlovi jači od 28 kw vrlo retko nalaze u ponudi....(?!)...i stvarno,par prodavnica koje sam obišao to nemaju ..

Znači,gde ja da kupim npr neki Bosh konvecionalni kotao jačine 35 ili 40 kw?....da li tako nešto postoji u realnosti?
 
A koje kotlove gledati kondenzacione ili one starije konvencionalne?.....po netu svuda saveti kako su kondenzacioni bolji,noviji,veća je ušteda sa njima,itd itd i naravno saveti da se oni kupe,a kad odete u prodavnice tamo je neki drugi svet....uglavnom malo ko ima kondenzacione u ponudi,a kad ih ima duplo su skuplji,plus prodavci svi pitaju da li imamo podno grejanje,ako nemamo koji će nam kondenzacioni kotao?
Meni su i majstor i ovi što prodaju kotlove preporučili konvencionalni baš zbog toga što nemam podno grejanje, tako da sam završio sa nekim Proterm od 28kw. Videćemo kako će da se pokaže
 
Bitna razlika je što kondenzacioni kotlovi uglavnom imaju kružni (zmija) isparivač. Tu je JAKO bitno da se ugradi magnetni skupljač nečistoća, jer se dupla "zmija" NE MOŽE očistiti!
 
Gde se ugrađuje magnetni skupljač nečistoća? Da li neki kotlovi to već imaju fabrički?
 
Vaillant, Bosch, Viessman bi trebalo da su premium brendovi. Ali mojima skoro 30 godina radi neki skoro pa NN kotao. Bili smo pod sankcijama, pa su uzeli šta su uspeli da nabave. Povremeno rikne nešto, nijedan deo nije skuplji od 1000 dinara plus plate 3000 izlazak servisera.

Meni sada crkla pumpa na Vaillantu, košta skoro kao pola novog Bosch kotla, novije generacije, kondenzacioni, slične specifikacije. Ja idem sada na Bosch, još ne znam model, ali izabrao sam brend, pa da vidimo.

A kakvi su ti neki italijanski brendovi Beretta,Biasu,Baxi u odnosu na ove premium brendove?

Da li premijum duze traju,kvalitetniji su,imaju duzu garanciju ili šta već?....tj osetno su skuplji

Mada,ustvari ispada da meni to sve ništa ne znači jer tih premijum brendova konvencionalnih,jačine 35 ili 40 kw ni nema u ponudi.....te jačine sam našao Berettu u mom gradu za nekih 145.000...i negde online sam našao valiant od 195.000 din.....pa da li je baš toliko bolji?
 
Kvotovao si moju poruku, ali teško da mogu da ti pomognem.

Moje iskustvo sa gasnim kotlovima je, kod matoraca, neki skoro NoName, prošvercovan iz tada neprijateljske Hrvatske, za vreme sankcija, devedesetih, dan danas radi. Servis jeftin, uvek je skuplji dolazak majstora, nego deo koji menja, nikada nisu radili godišnji servis "redovno održavanje".

Moj, Vaillant, kada je kupljen, bio je jedan od najskupljih kombinovanih modela od 28kw kod nas. 13 godina star, procurila pumpa. Ako koristimo toplu vodu, svake godine servis, ako ne koristimo, na dve godine. Pored toga, dva neka vanredna servisa čišćenja i jednom neki senzor pritiska. Zamena pumpe 400eur. Ide u djubre.
 
Nazad
Vrh Dno