Izdavanje novih ličnih dokumenata građana koji će biti bazirani na tehnologiji višeprimenjivih „smart” kartica planirano je za sledeću godinu. Kako predviđaju u MUP-u Srbije, priprema praznih elektronskih dokumenata treba da počne do kraja ove godine, a izdavanje novih počeće od početka sledeće godine.
Nova dokumenta biće urađena po svim važećim međunarodnim standardima i zahtevima, što je jedan od tehnoloških preduslova za belu šengensku listu i uključenje u Evropsku uniju. Lične karte, vozačke, saobraćajne i dozvole za nošenje oružja biće u obliku kartice sa čipom i na njima će biti smešteni svi neophodni lični podaci. Na ovaj način omogućava se primena potrebne zaštite dokumenta.
Proces zamene postojećih za nove identifikacione dokumente vezan je za budući informacioni sistem čiji je deo već instaliran. Tek po završetku tog informacionog sistema, biće izvodljiva zamena postojećih dokumenata novim.
OTISCI PRSTIJU
Nov informacioni sistem urađen je na veoma savremen i funkcionalan način. On, između ostalog, obuhvata sistem za nabavljanje biometrijskih podataka lica (otisci prstiju, fotografije), arhiviranje, kao i mogućnost pretraživanja po tim podacima, kažu u MUP-u Srbije. Reč je o sistemu koji je proizvela „Motorola” i njene kompanije. Sistem je u fazi testiranja a biće instaliran u prostorijama MUP-a na celoj teritoriji republike (1.200 radnih stanica), sa mogućnošću pristupa centralnoj nacionalnoj bazi podataka.
Zamena postojećih dokumenata obaviće se postepeno, u skladu sa rokom važenja postojećih ličnih dokumenta. Građani koji do sada nisu imali nijednu ličnu ispravu, odmah će dobiti dokumenta na novim „smart” karticama.
Nova dokumenta će manje plaćati, a proces izdavanja će biti mnogo jednostavniji i brži (najviše 10 minuta). Naime, neće biti potrebno da građanin donosi svoje fotografije, imaće mogućnost da proveri sve podatke koji se unose u dokument i neće biti prljanja ruku prilikom uzimanja otisaka prstiju. Građanin će samo jednom doći da zatraži
dokument koji će mu u roku od 72 sata biti dostavljen na adresu koju on odredi. Jednom uzeta fotografija, potpis i otisak prstiju biće korišćeni i za druga dokumenta koja građanin zatraži. S druge strane, u oblasti borbe protiv kriminala, digitalizovanjem biometrijskih podataka građana (otisci prstiju i dlanova, fotografije, potpis) i obezbeđenjem njihovog poređenja i prenosa, biće omogućena efikasnija i tačnija istraga i kontrola osoba. Policija će brže dolaziti do „vlasnika” pronađenih tragova.
Primenom savremenih softvera za istrage trebalo bi još više da se podigne efikasnost rasvetljavanja najtežih krivičnih dela. Važna uloga savremenih informaciono-telekomunikacionih sistema je obezbeđenje informacija i analiza koje služe rukovodstvu za donošenje strateških odluka i pravaca preventivnog delovanja.
VIŠI STEPEN BEZBEDNOSTI
Ovako projektovan sistem je jedan od najsavremenijih na međunarodnom nivou i omogućava ispunjenje tehnoloških uslova procesa integracija,
pridruživanja i harmonizacije sa međunarodnom zajednicom. Praksa drugih zemalja govori da praktično sve zemlje danas direktno podržavaju i realizuju nova rešenja ličnih dokumenata, radi ispunjenja svojih međunarodnih obaveza.
Osnovni razlozi za uvođenje elektronskih ličnih dokumenata širom sveta su pouzdana identifikacija građana, sprečavanje falsifikovanja i zloupotreba, mašinska čitljivost podataka na dokumentu, pružanje novih servisa građanima, veća efikasnost državne administracije i povećanje ukupnog nivoa bezbednosti u društvu.
Učestali teroristički napadi širom sveta stavljaju u prvi plan sigurnost građana, pa je i to jedan od razloga za podizanje bezbednosnog nivoa na graničnim prelazima, aerodromima i objektima od posebnog značaja, kažu u policiji.
Nekoliko zemalja već primenjuje elektronski nacionalni ID dokumenat, dok je u drugim zemljama ovaj projekat u toku. Posebno daleko u razvoju ove tehnologije otišli su Belgija, Estonija, Finska, Italija, Austrija, Makao, Malezija, Izrael, Kanada, Velika Britanija i
delimično SAD.
Dušan Telesković
Politika 10. jun 2006.