Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Karbo, ako moze malo manje osmica, bilo bi lepo.
Svakodnevno sam na autobahnu. Vrlo cesto udarim po 200-400km rute. Kad god stanem na vecim pumpama, uvek vidim red i cekanje na brzim punjacima.
Prijatelj radi za Hyundai Europe u razvoju za info i navigacioni sw, gde firma koristi prilike da im da testne EV modele da ih vozaju po EU, sada je na ruti od 4000km.
Kaze mi zamrzeo sam EV, to je neverovatna patnja na duzim putovanjima. I sve sto Karbo kaze stoji, jer i frend isto govori.
Super je to sto ti navi isplanira rutu, ali ne moze vise sile da uracuna + guzve na punjacima i tu nastaju problemi.
EV je odlican do posla i nazad, tu bi dominirao da im spuste cenu i ako imas gde da ga punis. na poslu ili kuci. Za sve ostalo je fail koliko god mi zeleli da nije tako.
 
Kakve veze ima sta vozis ako stojis u redu za punjac?
 
Nije to toliko često, a imaš informaciju i o zauzeću u autu, što druge marke nemaju. Na stranu što njihovih punjača ima više.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
@Karbo ja ti nisam ni napisao da ti treba da kupiš EV i da ti je bolje, već samo da je moguće uz promene navika. Sad tvoj slučaj je specifičan, treba ti vozilo koje praktično ne postoji (Tesla S ima 7 sedišta, ali 2 su pomoćna. Svakako je u pitanju preskup auto).
Kapiram te, diskutujemo. No sikiriki.
Često i mene povuče ali me realnost zakuca nazad u zemlju do koljena.
Ima Tesla X100 sa 7 sjedista i to model LR, ali opet max domet je blizu 500km. E sada, pod kojim režimom i uslovima vožnje je taj domet?
Znas kad kontam da rentam ev i vidim u realnosti kako bi to izgledalo u mom slučaju.
Mislim da imaju sada i ovi VW ID kombiji, sa 7 ili 8 sjedista. Dok je Hyundai Ionic 9 ili Kia sa 7 sjedista još uvijek daleko od realnosti. Nema ih na Marketu ovde u De još uvijek.
 
U Norveškoj je ekspanzija el auta iz razloga preskupih cena sus auta, praktično oduvek. Tako da u situaciji slicnih cena sus i el auta (kao ovde u Norveškoj) i razvijene mreze punjaca vecina ljudi bira el auta. Plus sto se stedi na gorivu, servisu i putarinama. Toliko je prosto. Al u situaciji nepostojece/lose mreze punjaca i duplih cena el vozila u odnosu na sus vozila, opet je relativno prosta racunica 😅
 
U Norveškoj je ekspanzija el auta iz razloga preskupih cena sus auta, praktično oduvek. Tako da u situaciji slicnih cena sus i el auta (kao ovde u Norveškoj) i razvijene mreze punjaca vecina ljudi bira el auta. Plus sto se stedi na gorivu, servisu i putarinama. Toliko je prosto. Al u situaciji nepostojece/lose mreze punjaca i duplih cena el vozila u odnosu na sus vozila, opet je relativno prosta racunica 😅
U kom smislu štediš na putarini?
Da li imate neke subvencije od države za kupovinu novih ili polovnih EV?
Tipa veća suma povrata novca na kraju finansijske godine?
Manje godišnje dadžbine za registraciju i osigurane (jelte sve ove nove Tesle imaju parking sistem snimanja, pa u slučaju oštećenja imaš dokaz) ili je još uvijek staro pravilo kao u većini na zapadu broj 1 garaža...
Recimo ovde u De plaćaš 2Eur po gramu CO2.
 
To je druga tema, elektro i samoleteći avioni i taksiji. Bez offtopica, molim.
 
U kom smislu štediš na putarini?
Da li imate neke subvencije od države za kupovinu novih ili polovnih EV?
Tipa veća suma povrata novca na kraju finansijske godine?
Manje godišnje dadžbine za registraciju i osigurane (jelte sve ove nove Tesle imaju parking sistem snimanja, pa u slučaju oštećenja imaš dokaz) ili je još uvijek staro pravilo kao u većini na zapadu broj 1 garaža...
Recimo ovde u De plaćaš 2Eur po gramu CO2.
Imamo putarine za voznju po gradu (maks do 100€ mesečno) plus po autoputevima (bez maks ogranicenja). Sa el autom nema troska za putarine po gradu, a po autoputevima je usteda oko 50%.
"Subvencija" prilikom kupovine el auta je da nema nikakvih poreza ni akciza prilikom kupovine (do 2021 na ceo iznos, a od tada je bez poreza/akciza za prvih ca 45.000€). Tako da cene novih el auta prakticno budu cirka iste za sus i el vozila ovde u Norveškoj.
Do 2021 je godisnja registracija bila gratis za el auta, sad je izjednacena cena.
Nema povrata poreza, nema narocite ustede na osiguranju, nema drugih subvencija. Stedi se jos na gorivu jelte i na servisima. Ovde me je godišnji redovni servis na sus kolima kostao kao jedan redovni dvogodisnji na el autu (ca 500€).
Kao sto rekoh, nema velike dileme oko izbora kad je pitanje cene kola slicno, osim kao u tim slucajevima da se putuje kolima cesto 500+ kilometara u jednom smeru..
Mada ni tad realno nema dileme ko ne zeli sate da provodi na punjacima 😁
 
Mislim da si u manjini, pored baterije i el. motora taj auto ce trebati i nove stabilizatore, nove amortizere, nove gume...kao sto i vecina normalnih automobila trazi.
A ako uzmemo primer da vecini auto ne crkava svaki cas, da ljudi voze godinama uz samo zamenu ulja i filtera, onda ta prica da je jeftinije svako 3 godine baciti 2-3k evra na EV nikako ne pije vodu. Plus ovo sto covek kaze u videu kako se ustedi u odnosu na dizel cak i sa tim troskovima, malo je izostavio iz price da struja nije besplatna, tako da racunica koju je tu dao nije ispravna. Da ne ulazimo u to koliko kosta punjac da ugradis kuci da bi uopste mogao da punis, ili koliko kosta struja na putovanju itd.
Za sad je ipak sve na strani dizela i benzina.
Ništa nije na strani benzina i dizela,kada se jednom za sva vremena,pređe na trošak automobila, po pređenom kilometru,a ne koliko ko troši,jer je to parametar koji ništa ne otkriva.Takođe ,ništa nije na strani benzina i dizela,ako neko živi u zabludi,da prelazi veliku kilometražu,a da iza toga ne stoji nikakva realna potreba,niti neki profit iz te velike km.Masa vozača se hvali velikom kilometražom,a iza nje stoji put do posla i nazad a primaju platu 70.000 dinara,prave čist trošak sami sebi,a nisu ni za autobus.Šta znači velika km,ko radi i direktno zarađuje od te pređene km,on je u igri velikih brojeva,a tu dizel,benzin i plin nema šta da traže.
Igre velikih brojeva,počinju za nekoga ko prelazi 200.000 km,za maks 3 do 5 godina,i tu
je matematika po pređenom kilometru jako bitna.Dizel na 200.000 km,ima 20 redovnih servisa,to je oko 6.000 evra.Tog iznosa nema kod ev auta,i taj iznos,kupac EV auta stavlja sa strane u štek,za eventualnu vanrednu popravku,jer su garancije uglavnom do 150.000km.EV vlasnik,je onaj ko može da puni auto u garaži ili kod kuće,ko to nema,taj nije kandidat za EV vozilo,koje treba da pravi veliku kilometražu.
Pošto je stavio 6.000 evra po strani,EV vlasnika,pređenih 100 km u gradu košta 120 dinara,i tu dolazimo do igre velikih brojeva.Razlika između 2.000 dinara i 120 dinara je stravična,za pređenih 100km u gradu.Ovo je sve dato u kratkim crtama,da bi ljudi mogli lakše da se otrezne i oslobode zabluda.Jedna mala Crna Gora,i još manja Budva,imaju za Taksi vozila,EV vozila.
Lepo je Vanja iz EV Klinike rekao,EV ima i do deset puta manji trošak po pređenenom kilometru,i da je svaka popravka EV vozila,i svaki trošak te popravke,apsolutno održiv,a Tesle dolaze na popravku sa 400.000 km na satu,modeli posle 2015-te.
Ko malo prelazi,ima malu platu,nema nikakav dodatni posao,plan,biznis,akciju,taj od struje treba da hvata samo tramvaj i trole us,i da se mane od teme sa EV vozilima.
 
Poslednja izmena:
Posle 200k km EV ne postoji, ni fizički.
 
Postoji naravno i upotrebljivi su samo ne vredi nista jer ces ga realno jako tesko prodati. Kad se gubitak na vrednosti ubaci u obracun onda i nije bas toliko stedljivo.
 
Niko da otvori mobile.de i uporedi sa kolima slične cene kako stoje stvari oko kilometraža i gubitka vrednosti. :)
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Koliko je vas dragih forumaša vozilo malo duže vožnje po Evropi automobilom (nebitno benzin/dize/plin/el), tipa preko 1000km?
Ja godišnje vozim 3-5 puta Berlin - Banjaluka. Trenutno imam dizelaša 2.2L, ali se često stavim u poziciju da imam EV pa kontam kako bi to moglo izgledati.
Jel znate koliko puta bude po više detours/zaobilaznica (zbog radova na autoputu) na jednom putovanju Berlin - BL? Kada krene, Njemačka, Austrija, Slo, Hr... Pa od planiranih 12-13 sati završim na +16 (sa samo 2-3 jako kratke piš pauze). Da ne spominjem kada zaglaviš u Hr na autoputu ljeti, kolona kilmetrima dugačka a upekne + 27C-28C...
Imao sam situacija da me detour u Njemačkoj baci kroz neke selendre i to po noći zimi, tipa vozimo se po 40min kroz neke vukoje8ine, nigdje table samo vidiš kamione i po koje auto pa za njima prati. A zamisli da si na 20% baterije u takvoj vukoje8ini...
- 4 male djece, veliki krovni kofer, uključiš grijanje/klimu, neka optimala, duga svijetla radi lakše noćne vožnje.... interesuje me koliko bi mogao preći na bateriji u takvom režimu vožnje. Nas 6, plus krovni kofer (cirka 70-80kg plus otpor na većim brzinama)...
Na kraju, još uvijek tehnologija nije zadovoljavajuća za moje porodične potrebe.
Zanesem se nekada po pitanju EV i onda se trznem pa kazem sam sebi: Drž'se Karbo dizela i ne palamundi!!!
I feel you brother, sto bi rekli.
Imam malo kracu turu nego ti (Nirnberg-N.Pazova), nekih 1100km i sa dvoje male dece (3&9), punim autom i koferom gore, ne stajemo cesto, tipa jednom na ulasku u Austriju zbog vinjete i posle Beca dopuna goriva. Znas kako je na tim turama, dok deca spavaju, teraj :) . Mozda dobijem opciju preko firme za lizing gde bi EV bio dosta povoljan ali posto bi EV zamenio trenutni dizel kao primarni auto, voznja do Srb i nazad bi bila, pa, zanimljiva. Gledao sam par puta rutu na Teslinom sajtu i npr daje mi opciju 3 stajanja (20,45 i 30min) ali pitanje sa kojim tempom voznje (pretpostavljam 100-120kmh max). Sa trenutnim autom celu rutu ne idem ispod 135/140kmh a sa tim tempom ne verujem da bilo koji LR EV moze da izgura bar 400km.
S druge strane, kao daily driver do posle i nazad (80km) i po gradu, deluje zanimljivo sa okolnim punjacima i u firmi, pa cu dobro razmisliti ako ponuda bude zanimljiva tj jeftina (citaj do 200€ mesecno 😀)
 
@HDMI Da je sve tako jednostavno kao total cost of ownership (ili kako si već zamislio taj parametar), svi bi vozili dačije i fijate. Postoji nešto što ljudi žele dodatno da plate. Zašto nekome treba 300KS, ako ima isti takav auto sa 200KS? Zašto neko želi 200KS kad i sa 150KS može da ide daleko preko ograničenja? Za auto koji treba da pravi pare, da, slažem se, sprovesti dobru računicu i odlučiti racionalno. Ali meni auto ne pravi pare, samo mi ih troši. Sipam gorivo da bih se provozao, da bih otišao negde gde ne bih mogao ili ne bih želeo da odem da ne idem (tim) autom. Hajde ti mi napravi računicu kako da odem na Elafonisos 1500km od Beograda EV-jem, koliko dana bih putovao, gde bih se punio, gde bih spavao i koliko bi me to koštalo. Sa mojim dizelom sa 73l rezervoarom, jedno stajanje za točenje goriva od 10 minuta je bilo potrebno, krenuo uveče, sutradan pre podne stigao. Natovaren do vrha, pumpa na svakih par (desetina) minuta vožnje, gužve i čekanja ne postoje.

Ja sam stvarno zagovornik toga da EV imaju svoje mesto, čak i kod nas u Srbiji, davao sam skoro primer (koji je potpuno realan) kada bi se i kome mogao isplatiti, ali svaka vrsta vozila ima svoju namenu i mesto gde briljira. Verovatno je da će u budućnosti biti sve manje SUS automobila, još verovatnije da će dizel praktično ispariti iz upotrebe (za putnička vozila), ali taj se trenutak nije još približio.
 
Posle 200k km EV ne postoji, ni fizički.
Pogledaj samo u Beogradu, koliko ima polovnih Bmw i3,svi gaze preko 10 godina.
Pogledaj ih po oglasima,da vidiš kako drže cenu.Tesle su još uvek,EV auti sa najvećom ostvarenom kilomotražom na svetu.Do 2015 ,maltene svima su zamenjeni motori u garanciji,osim onima koji su prelazili malo km,njih je uglavnom Vanja popravljao po isteku garancije.200.000 km,je izuzeteno mala km za Teslu,imas puno video materijala kako Tesle izgledaju sa 500.000km.
 
Niko da otvori mobile.de i uporedi sa kolima slične cene kako stoje stvari oko kilometraža i gubitka vrednosti. :)
Otvorio i video da ID3 npr sa malom kilometrazom za isto godiste kosta priblizno kao Golf sa istom kilometrazom i godistem a noviji je bio vise od 10k skuplji od Golfa :)
Ima nekih koji dobro drze cenu (Tesla npr) ali skoro svi ostali ne.
 
@Chiki_ns ja ne bih imao smelosti da kupim korišćenu neTeslu, a posebno ne električni evropski auto. Kasne deceniju, nemaju dobru mrežu punjača i sam bog treba da ti je u pomoći van garantnog roka.

Kupovina korišćenog EV ne znači kupovina bilo kog EV.
 
Evo daxyco kaže da nije bitan samo TCO već je i uživanje bitno. Slažem se. S druge strane Chiki_ns kaže da EV puno gube na vrednosti i da je to mana. Sad ti budi pametan.

Ako kupuješ auto da bi ga prodao, onda i te kako računaš koliko gubi na vrednosti. Ako kupiš da bi vozio onda ti i nije toliko bitno. Recimo, meni je bitna cena automobila koji kupujem, i vozim ga dok god ide. Kada popravke i održavanje postanu neisplativi, gledam sledeći, a stari samo neka neko uzme da me reši bede.
S druge strane, imam prijatelja koji svakih godinu-dve dana kupuje "nov" polovan automobil, i od prvog dana ga vozi sa papirom "na prodaju". Njemu je važno da što ga bolje uvalja nekome da uzme sledeći.
Meni odgovara da EV "izgubi na vrednosti", pošto to znači da možda mogu da ga povoljno kupim polovnog (pošto za novi trenutno nemam para). Ali nekako drže cenu uprkos svim forumašima i click bait člancima. Ako je nekom primerku jako pala cena uvek postoji razlog. Eno puni oglasi povoljnih "mačka u džaku" dizelaša i benzinaca. Sve zavisi od primerka, nema veze da li je EV ili SUS.

Ako gledamo statistički, jeste, EV-ima zaista više padne cena nego SUS-ovcima. Zato što i novim EV-ima pada cena. Uskoro će se to uravnotežiti, pa ćemo onda moći da pričamo o tržištu polovnih automobila. A to nas u Srbiji najviše interesuje.
 
@HDMI Da je sve tako jednostavno kao total cost of ownership (ili kako si već zamislio taj parametar), svi bi vozili dačije i fijate. Postoji nešto što ljudi žele dodatno da plate. Zašto nekome treba 300KS, ako ima isti takav auto sa 200KS? Zašto neko želi 200KS kad i sa 150KS može da ide daleko preko ograničenja? Za auto koji treba da pravi pare, da, slažem se, sprovesti dobru računicu i odlučiti racionalno. Ali meni auto ne pravi pare, samo mi ih troši. Sipam gorivo da bih se provozao, da bih otišao negde gde ne bih mogao ili ne bih želeo da odem da ne idem (tim) autom. Hajde ti mi napravi računicu kako da odem na Elafonisos 1500km od Beograda EV-jem, koliko dana bih putovao, gde bih se punio, gde bih spavao i koliko bi me to koštalo. Sa mojim dizelom sa 73l rezervoarom, jedno stajanje za točenje goriva od 10 minuta je bilo potrebno, krenuo uveče, sutradan pre podne stigao. Natovaren do vrha, pumpa na svakih par (desetina) minuta vožnje, gužve i čekanja ne postoje.

Ja sam stvarno zagovornik toga da EV imaju svoje mesto, čak i kod nas u Srbiji, davao sam skoro primer (koji je potpuno realan) kada bi se i kome mogao isplatiti, ali svaka vrsta vozila ima svoju namenu i mesto gde briljira. Verovatno je da će u budućnosti biti sve manje SUS automobila, još verovatnije da će dizel praktično ispariti iz upotrebe (za putnička vozila), ali taj se trenutak nije još približio.
U Mom prvom postu na ovoj temi, napisao sam, da je to u kratkim crtama.
Ti sada otvaraš nove teme.
Prvo i osnovno,nije svaki EV isti,drugo nije svaki EV kupac isti.Postoji reč STANDARD,kolike su tvoje platežne sposobnosti,odnosno koliko često menjas automobile,koliko često kupuješ nove automobile.
Uglavnom su najveći protivnici EV vozila,oni koji na svakih 10 godina,kupuju polovne aute do 5.000 evra,ja ih potpuno razumem.Oni su van kategorije.Vozio sam auto od 200 evra 20 godina kao četvrti, i sit sam se nauživao.Znači,odlazak na rizična mesta,fudbalske utakmice,nevreme,grad,parkiranje ispod lipe,mesta gde se kradu automobili,i imao je svoju namenu.Glavne aute sam čuvao i sačuvao za prave namene.Svaki auto ima svoju namenu,pa tako i EV.
Moraš prvo sebe staviti u kojoj si kategoriji,da li više vremena provodiš u gradu ili van grada.
Lljudi su opčinjeni pričom o putovanju na more EV vozilom,a od365 dana ,10 dana provedu van grada,a 355 dana su u gradu ,koji im pojede tone benzina ,maziva, kaiševa,vodenih pumpi i zamajaca,to je sumanuto pitanje o EV vozilu.
Idemo dalje,ako prelaziš više km van grada,sve to putuješ van zemlje,onda je to samo Tesla auto,i ništa drugo.Jednostavno mreža punjača je superiorna,kao i navigacija sa mrežom punjača.Svaki plan koji napraviš,Tesla pravi rutu sa punjačima.Tvoje je samo da pratiš mapu,i na svakom punjaču se zadržavaš 10 minuta,ne više od toga,jer radiš samo dopune,i naravno,ispravnost njihovih punjača je 99%.
Ako više vremena provodiš u gradu,a dva puta godišnje ideš na letovanje i zimovanje,onda se uzima neki manji EV auto za grad,može polovan Bmw I3 oko 17.000 evra,polovan Fiat 500E, košta isto,a može i nova EV Fiat Panda,koja ce sa subvencijom koštati oko 18.000 evra,maltene isto kao i ovi gore polovni,i to sve kao drugi auto,dok za prvi auto koristiš postojeći Sus auto,za putovanja van grada.
Nije poenta da ti auto ne pravi pare,nego da gubitak novca na Sus autu,investiraš u nešto pametnije i svrsishodnije.
Ko ima standard,taj je za 20 godina unazad,kupio 5 novih automobila, i izgubio jedan stan na njima.Sada sa EV vozilima,imaš sve to isto,ali nećeš jedan stan proćerdati na dpf,egr,turbo,nepotrebne stvari,koje te prevoze od tačke A do tačke B,a gde je tek gorivo.
 
Poslednja izmena:
Otvorio i video da ID3 npr sa malom kilometrazom za isto godiste kosta priblizno kao Golf sa istom kilometrazom i godistem a noviji je bio vise od 10k skuplji od Golfa :)
Ima nekih koji dobro drze cenu (Tesla npr) ali skoro svi ostali ne.

Nije bitno što košta 10k više. Zato što se auto ne kupuje za keš, nigde u svetu. Recimo u DE se na kredit kupi oko 50% i na lizing dodatnih 35% automobila, ostalih 15% je na keš, sa tendencijom pada i uvođenjem subscription modela.
I onda recimo rata za lizing/kredit nije 400e nego 500e. Ali u ovaj prvi sipaš 200e goriva.
Dodatno, ako je kupljen na lizing ili subscription koji pokušavaju da uvedu ne interesuje te ni vrednost na kraju. Bitna ti je samo rata
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Evo daxyco kaže da nije bitan samo TCO već je i uživanje bitno. Slažem se. S druge strane Chiki_ns kaže da EV puno gube na vrednosti i da je to mana. Sad ti budi pametan.

Ako kupuješ auto da bi ga prodao, onda i te kako računaš koliko gubi na vrednosti. Ako kupiš da bi vozio onda ti i nije toliko bitno. Recimo, meni je bitna cena automobila koji kupujem, i vozim ga dok god ide. Kada popravke i održavanje postanu neisplativi, gledam sledeći, a stari samo neka neko uzme da me reši bede.
S druge strane, imam prijatelja koji svakih godinu-dve dana kupuje "nov" polovan automobil, i od prvog dana ga vozi sa papirom "na prodaju". Njemu je važno da što ga bolje uvalja nekome da uzme sledeći.
Meni odgovara da EV "izgubi na vrednosti", pošto to znači da možda mogu da ga povoljno kupim polovnog (pošto za novi trenutno nemam para). Ali nekako drže cenu uprkos svim forumašima i click bait člancima. Ako je nekom primerku jako pala cena uvek postoji razlog. Eno puni oglasi povoljnih "mačka u džaku" dizelaša i benzinaca. Sve zavisi od primerka, nema veze da li je EV ili SUS.

Ako gledamo statistički, jeste, EV-ima zaista više padne cena nego SUS-ovcima. Zato što i novim EV-ima pada cena. Uskoro će se to uravnotežiti, pa ćemo onda moći da pričamo o tržištu polovnih automobila. A to nas u Srbiji najviše interesuje.
Zasto neko uopste razmislja o padu vrednosti EV, vozila a prelazi veliku KM?
Zasto neko kupuje dizela a prelazi malo KM?
Zato sto kupci u 90% slucajeva kupuju pogresna vozila,pa im je ona neko drugi kriv,i svaka matematika im pada u vodu.
Kupe limuzinu,a prazan gepek voze po gradu svaki dan, i traze parking mesto dok ne dobiju vrtoglavicu,ili kupe dizel da ga voze po gradu,pa se onda vrte kao zombiji oko bubanj potoka i aerodroma da sagorevaju DPF.
Da li vi znate, kako pocinje radni dan jednog preduzeca u Beogradu, sa pogresno odabranom flotom vozila,pitajte me da vam sa zadovoljstvom dam odgovor iz takoreci prve ruke.
 
За нова кола је камата тренутно толика да би у перспективи више пара ишло на камату, него што потрошим на дизел. У Норвешкој већ има довољно (повољних) електро-половњака, више него бензинаца нпр.

1717058830006.png
 
Radi zapisnika: da li raspravljamo o EV u svetu, Americi, Evropi ili u Srbiji?
Morate priznati da je ogromna razlika ako se u kontekst ubaci region.
 
@HDMI meni se čini da mi govorimo jednu te istu stvar, ali da ti u tom procesu pokušavaš da malo više ocrniš dizelaše (benzin i ne spominješ toliko). Kada pričam o ovoj temi, ja govorim iz svog ugla, i verujem da treba da pričamo o Srbiji (Balkanu). Ja lično pređem oko 25.000km godišnje sa glavnim autom, od toga 2-3% u gradskoj vožnji, i to većinom u gradovima van Srbije. Imam i drugi auto koji ću voziti dok bude išao, kad ne bude ide pravac u Dunav (metaforički naravno), prešao skoro 400.000km, kod žene je poslednjih 10-ak godina, od 200.000km, vozio ga je ko je stigao, njeni roditelji, pozajmljivan, razvaljivan, ali ide. Isto dizel.

Na posao ne idem kolima, nekih 3-4km mi je od kuće, ali je u centru Bg pa ne mogu da se parkiram tamo (i da hoću) pa idem biciklom ili prevozom. 3 automobila sam imao u životu (da su baš moji), sva tri dizela, i nikada ni na jednom nisam imao problem ni sa DPF-om, EGR-om, zamajcem i slično. Prvi imao 12 godina kad sam ga kupio, drugi nov, treći 4 godine star. Ne opterećujem se time, dok radi radi, kad se pokvari popraviš ga. Kad nemam za popravku ne vozim ga. Kada/ako budem imao potrebu da se vozikam po gradu puno, razmatraću drugi auto, ali i sadašnji dok ide, radi idealno. Troši 6-7l nafte na 100km, ako ga neko očeše, ogrebe, udari, ne zanima me, pa da ga neko i ukrade, više mi vrede naočari koje u njemu stoje nego sam auto. Kada dođe momenat da ne mogu da ga registrujem, da ne mogu da obavim šta mi treba (a palim ga jednom u 15 dana), razmatram dalje, ali za auto koji prelazi 2-3 hiljade godišnje, sigurno se ne isplati dati više od par hiljada evra za nabavku, sigurno ne 15-20 hiljada za polovan/nov EV.

Glavni auto, dođe mi da ga nagazim, odvalim 200+ neku deonicu, potrošim par litara više, sipam ranije, problema nema. Krenem na kampovanje gde nema ničega u okolini, ponesem kantu 10l goriva, za svaki slučaj. Natovarim auto sa 200kg tereta u gepeku plus kofer i bicikle na krovu, digne se potrošnja za 1-3l, i dalje mogu da pređem 1000km sa rezervoarom (iako nikad ne vozim takvim tempom). Konvencionalni motori daju fleksibilnost, i neku vrstu sigurnosti. Ostaneš bez goriva, dođe neko i donese kantu sa gorivom, sve ok.

Neko ne izađe iz grada mimo tih 10-20 dana godišnje kako kažeš. Neko ne uđe u grad (kao recimo ja). Za mene trenutno nema prednosti koje EV pruža. Garažu imam deljenu koja nema utičnicu za punjenje. Ne vozim po gradu. Idem na duge distance vrlo često, često u slabo naseljena mesta (po planinama i divljinama). Ponavljam, svaka vrsta pogona ima svoje prednosti, da nije tako ne bi opstala do sada.
 
Nije bitno što košta 10k više. Zato što se auto ne kupuje za keš, nigde u svetu. Recimo u DE se na kredit kupi oko 50% i na lizing dodatnih 35% automobila, ostalih 15% je na keš, sa tendencijom pada i uvođenjem subscription modela.
I onda recimo rata za lizing/kredit nije 400e nego 500e. Ali u ovaj prvi sipaš 200e goriva.
Dodatno, ako je kupljen na lizing ili subscription koji pokušavaju da uvedu ne interesuje te ni vrednost na kraju. Bitna ti je samo rata
Razlika u rati izmedju auta koji kosta 30k ili 40k sa trenutnim kamatama je skoro 200e tako da nista od ustede tu. Svakako slazem se, operativni lizing je najbolji za EV, vratis ga kad istekne pa nek se oni zezaju sa post prodajom. Naravno tu ti je kilometraza cesto ogranicena pa ko hoce puno da prelazi ode i rata gore. Ima tu previse varijabli, bukvalno je jako individualno da li EV ima smisla ili ne
 
U Srbiji jednostavno nema dovoljno mogućnosti za punjenje EV-a, pogotovo u gradovima, a realno stanje je da bi mi samo za gradsku vožnju bili upotrebljivi. Za duži put mi nisu ni za razvijene zemlje pogodni, put na more je samo primer besmislenosti. Ja vozim dva automobila, manji benzinac za po grad i veći dizelaš za duže puteve i kada su nam potrebna oba automobila u isto vreme. Gradski auto bi mogao da mi bude EV, ali samo kada bih imao gde da ga jednostavno napunim, a ne vidim da će se to nešto promeniti čak ni u daljoj budućnosti.
 
@HDMI meni se čini da mi govorimo jednu te istu stvar, ali da ti u tom procesu pokušavaš da malo više ocrniš dizelaše (benzin i ne spominješ toliko). Kada pričam o ovoj temi, ja govorim iz svog ugla, i verujem da treba da pričamo o Srbiji (Balkanu). Ja lično pređem oko 25.000km godišnje sa glavnim autom, od toga 2-3% u gradskoj vožnji, i to većinom u gradovima van Srbije. Imam i drugi auto koji ću voziti dok bude išao, kad ne bude ide pravac u Dunav (metaforički naravno), prešao skoro 400.000km, kod žene je poslednjih 10-ak godina, od 200.000km, vozio ga je ko je stigao, njeni roditelji, pozajmljivan, razvaljivan, ali ide. Isto dizel.

Na posao ne idem kolima, nekih 3-4km mi je od kuće, ali je u centru Bg pa ne mogu da se parkiram tamo (i da hoću) pa idem biciklom ili prevozom. 3 automobila sam imao u životu (da su baš moji), sva tri dizela, i nikada ni na jednom nisam imao problem ni sa DPF-om, EGR-om, zamajcem i slično. Prvi imao 12 godina kad sam ga kupio, drugi nov, treći 4 godine star. Ne opterećujem se time, dok radi radi, kad se pokvari popraviš ga. Kad nemam za popravku ne vozim ga. Kada/ako budem imao potrebu da se vozikam po gradu puno, razmatraću drugi auto, ali i sadašnji dok ide, radi idealno. Troši 6-7l nafte na 100km, ako ga neko očeše, ogrebe, udari, ne zanima me, pa da ga neko i ukrade, više mi vrede naočari koje u njemu stoje nego sam auto. Kada dođe momenat da ne mogu da ga registrujem, da ne mogu da obavim šta mi treba (a palim ga jednom u 15 dana), razmatram dalje, ali za auto koji prelazi 2-3 hiljade godišnje, sigurno se ne isplati dati više od par hiljada evra za nabavku, sigurno ne 15-20 hiljada za polovan/nov EV.

Glavni auto, dođe mi da ga nagazim, odvalim 200+ neku deonicu, potrošim par litara više, sipam ranije, problema nema. Krenem na kampovanje gde nema ničega u okolini, ponesem kantu 10l goriva, za svaki slučaj. Natovarim auto sa 200kg tereta u gepeku plus kofer i bicikle na krovu, digne se potrošnja za 1-3l, i dalje mogu da pređem 1000km sa rezervoarom (iako nikad ne vozim takvim tempom). Konvencionalni motori daju fleksibilnost, i neku vrstu sigurnosti. Ostaneš bez goriva, dođe neko i donese kantu sa gorivom, sve ok.

Neko ne izađe iz grada mimo tih 10-20 dana godišnje kako kažeš. Neko ne uđe u grad (kao recimo ja). Za mene trenutno nema prednosti koje EV pruža. Garažu imam deljenu koja nema utičnicu za punjenje. Ne vozim po gradu. Idem na duge distance vrlo često, često u slabo naseljena mesta (po planinama i divljinama). Ponavljam, svaka vrsta pogona ima svoje prednosti, da nije tako ne bi opstala do sada.
Niti jedan jedini dizel,nema problema sa DPF-om,ako se vozi van grada.U firmi imamo vise dizela,presli svi skoro 200.000km,i niti jedan jedini,nikada nije imao problem,zato sto im je namena voznja van grada.Mi nismo EV kandidati,jer nemamo vremena za servisne intervencije,da cekamo ni 5 minuta na pumpi,a ne na punjacima.
Lljudi pogledaju reklamu za gradski auto,na marketing brosuri dizel auta,koji se reklamira kao gradski,pa kupe dizela primarno za grad.

Radnici parking servisa,vozaci oka sokolovog,pocinju svoj radni dan,tako sto se formiraju smene, koje ce voziti oko bubanj potoka da ociste DPF.

Prijatelj mi je vlasnik jednog veceg servisa,milion puta mi je rekao,da nema dizela,odavno bi zatvorio servis.

U prvoj poruci sam napisao,ako se prelazi mnogo km u gradu,i imas garazu ili kucu,samo u tom slucaju se isplati EV vozilo,sve drugo nije isplativo,jer placanje punjaca,kosta isto koliko i voznja na dizel,nema ekonomske opravdanosti.Jedino neka Tesla sa 500km,i onda da vidis,da li je to dovoljno da odes i da se vratis,ili da u povratku ides na punjac,pa onda imas free za jedan smer,ako punis kuci.

12.000 dinara je 10.000 km u gradu,nocna tarifa,na svom punjacu.Ko nema svoj punjac,nije kandidat za EV Vozilo.
Ova poruka treba da pise na pocetku ove teme.
 
Poslednja izmena:
Većina ljudi u Srbiji živi u kućama, ne u stanovima.
Ali većina ljudi u Srbiji imaju jako niska primanja, a najveći broj onih sa dovoljno visokim primanjima živi u Beogradu gde žive u stanovima.

Dakle:
1. ili živiš u kući i imaš gde da puniš EV, ali nemaš para za EV
2. ili imaš para za EV ali živiš u stanu i nemaš gde da puniš

Kod nas većina ljudi kupi jedan polovan univerzalni automobil. Mali broj je onih koji mogu da priušte više automobila, pa da imaju jedan za duža putovanja, a drugi za grad.

Sve se svodi na ekonomiju, ne na tehnologiju. Što se tiče tehnologije, EV šiša u skoro svemu SUS automobile. Jedino gde SUS je u prednost je brzina punjenja i to je to.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno