Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Što je zapravo bilo ekstra.
Da li si ozbiljan...? :D
Imas podloske/presvlake za sedista koje gurnes u 12v prikljucak i imas grejanje sedista, kosta citavih 15€ u mega marketima i radi odlicno.
 
Sve češće nisam siguran šta je od tih vesti istina, a šta internet šala.
Upravo to.

Kad mi je kolega poslao ovo za VW, prva pomisao je bila fake news. A i ovo što je @hsv.stoned okačio za merca sam morao da proverim. Svaki dan sve više žalim što se nisam rodio 1946. Sada bi sedeo u nekom staračkom domu i srao u pelene čekajući smrt sa osmehom na licu znajući da neću živeti u ovako jadnoj budućnosti.
 
Problem je u tome što si ti sve to već platio prilikom kupovine automobila.
Ne odlučuješ ti o tome da li jesi ili nisi platio, već proizvođač. :) To što to postoji delimično ili potpuno instalirano, uopšte nije važno, ako ti ne možeš da ga aktiviraš.

Definitivno sve ide ka pretplatnom modelu, tj. sve se više kupuju usluge, sve manje posed nečega.
 
Postoji dosta njih koji neće plaćati grejanje sedišta a imaju grejače. Kada auto uđe u EOL fazu, ide na otpad sa grejačima koji nikada nisu radili. Stvara se nepotreban waste zarad pojednostavljenja i ubrzanja proizvodnog procesa.
 
Možda.

A možda će morati sve da se reciklira.
 
Možda.

A možda će morati sve da se reciklira.
Teško. Jer nichrom koji se koristi za izradu grejača se ne može tek tako reciklirati. To nije gvožđe, čelik, bakar ili aluminium. Treba neko to da povadi iz sedišta. Treba radna snaga, mašine, energija i vreme.
 
Ne ti da ih vadiš, nego da može da se iskoristi materijal u fabrici gde se reciklira, ili već kad ide kod proizvođača.
 
Ne ti da ih vadiš, nego da može da se iskoristi materijal u fabrici gde se reciklira, ili već kad ide kod proizvođača.
Znam šta si mislio. Ali sve je to dodatna komplikacija koju oni ovakvim potezom pokušavaju da izbegnu. Po meni je najbolje sačuvati današnji model. Ako hoćeš auto sa full opremom, onda to moraš i da platiš.
 
Održan je Tesla Semi day...

Interesantni detalji:
Ima 3 motora. Obično radi samo jedan u ekonomičnom modu, dva su za ubrzanje


Natoveran Semi (82000lb ili oko 37t) na uzbrdici 6% pretiče i još ubrzava:



Novi 1MW+ charger, zovu ga V4, a zahvaljujući novim kablovima, gabariti kabla ostaju isti kao u aktuelnoj V3 generaciji. U novim kablovima je sam provodnik u potopljen u rashladnu tečnost. V4 će biti implementiran i na Cybertruck
 
 
Odličan video.
 
  • Funny
Reagovanja: mnt
Ova priča sa TED nije uopšte nepoznata (ko se jeste udubio u priču od EV).

Ali predpostavka na kojoj se zasniva njegova (anti)priča jeste da će zauvek ostati sadašnji trend da se 2/3 električne energije proizvodi iz fosilnih goriva.
Međutim, taj trend se sigurno neće održati. Zemlje koje forsiraju EV su ili već na daleko povoljnijem odnosu OIE u odnosu na CO2 dobijenu električnu energiju, ili će veoma brzo promeniti taj odnos bar kod sebe. Ta linija CO2/km za EV nije ravna linija, jer će promenom odnosa OIE vs fosil E, ta linija težiti ka krivoj koja opada prema dole.

Takođe, zanemario je da će se baterije EV reciklirati i da će se jednom ekstrahovani litijum reciklirati u nove baterije. Ove male Li baterijice iz telefona/satova/igračaka se za sada veoma malo recikliraju (i to će se promeniti), ali velike 100-200kg baterije isluženih EV sigurno neće sakupljači sekundarnih sirovina preturati na deponijama da vide šta je ispod, već će se kroz procese koji se već sada uspešno razvijaju, ponovo koristiti. Osnovni zahtev svih proizvođača baterija danas je da budu reciklabilne. Na tome se radi koliko i na novim EV. Razvoj novih baterija je pored efikasnosti, cene i odnosa kWh/kg/cm^3, skoncentrisan i na reciklabilnost. Inače cela EV priča pada u vodu.

Samim tim i ona početna tačka dijagrama od koje kreće linija EV će biti znatno niže.

Zapravo je odlično rekao, EV nisu sadašnjost, sada i danas. Ali nesumnjivo jesu budućnost.
Dokle je odlagati? Još 70 godina? Neko drugi će to? Tako smo i došli gde smo...
 
Preduboko gledaš.

Poenta TED videa je da jedan average liberal woke Joe skonta da zelena energija nije zelena kao što se masovno propagira. Seti se da smo nedavno baš u ovoj temi imali genijalca koji je prosipao pamet o EV-ovima sa toliko strasti, da je na kraju morao moderator da reaguje i da ga udalji iz teme. Ovakav video treba da gledaju upravo takvi ljudi jer se koristi dumb ass language i prosti grafikoni koje svako može da razume. Da li je čovek 100% u pravu? Naravno da nije.

Cela ta priča oko zelene energije je jako kompleksna. Kontam da postoji još dosta stvari koje ne vidim ni ja, ni ti, ni Duke a ni ostali koji manje više razumeju problematiku. Postoji mnoštvo drugih faktora koji drastično mogu da utiču na to kako će se cela ova priča razvijati u budućnosti. Ali to je već politika u koju ne želim da zalazim. Upravo iz tog razloga se ja ne slažem sa njegovim zaključkom da je budućnost hibridna tehnologija a da će se full EV koristiti tamo gde je to neophodno.
 
Honda, koja nije nije Honda, tehnički jeste a ipak nije. Ali malo i jeste :D

 
Ali predpostavka na kojoj se zasniva njegova (anti)priča jeste da će zauvek ostati sadašnji trend da se 2/3 električne energije proizvodi iz fosilnih goriva.
Ocigledno nisi pogledao ceo klip jer je rekao da se to mora menjati ako mislimo bilo sta uraditi.
Dzaba EU gura green politiku kada Indija i Kina ubijaju zagadjenjima.
Ovo je globalni problem koji trenutno resavaju lokalno + cutimo medijski sta sve ide uz ev.
 
EU je izvezla svoju prljavu tehnologiju u Indiju i Kinu. EU je licemerna. Neka zabrani uvoz proizvoda koji su nastali prljavom tehnologijom i zameni ih svojim iz "green politike" .
Neka zabrane trgovanje CO2 kvotama. Npr.
 
Koliko sam pratio, nije tačno da se većina proizvođača prebacuje na električna vozila, već da ukidaju SUS motore (fosilna goriva). Tako da ako se ispostavi da su gorivne ćelije (vodonik) bolja opcija, a nije, onda će se više fokusirati na to. Ali dobro, ima ko je plaćen da misli o tome. Realno gleadno, potrebne su (nam) sve opcije, i ne treba ništa gasiti. A oni nek vide šta će
 
Današnja platforma nema budućnost, jer nijedan proizvođač ne može da pravi toliko različitih vozila. Svi će da prave EV, ili hibrid EV na potpuno istoj platformi kao EV, samo će da ima generator na bazi vodonika ili fosilnog goriva, umesto velike baterije na čisto EV verziji.

Nešto je već počela da pravi Honda, novi Civic mislim da ima samo elektromotor kao pogon i 2.0 SUS kao generator.
 
Veoma zanimljiv model.

 
Meni je zanimljvo što nigde nisam video da neko razmatra pitanje reciklaže baterija iz EV? Nisam baš siguran da su ih napravili da traju 1000 godina. Ili je to po principu "neka glavom lupaju buduće generacije o tome" jer mi to svakako nećemo dočekati.
Svaka strana ima svoje dobro i loše, i drugačije ne može. Zašto se onda ne iznesu svi plus i minus karakteristike i da jednostavno prihvatimo to? A ne da se mažu oči da je nešto dobro, tako što se ukazuje da je nešto drugo loše.
 
O reciklaži baterija se, za sad, samo priča, ali je neće biti, do god je ona skuplja od nabavke "svežeg" litijuma.
Tako je za sad, i pored drastičnog skoka cena litijuma u poslednje vreme.
I dalje naše društvo pokreće zelena boja.
Zelenih dolara, a ne zelena ekologija. ;)
 
Znači ako se ne reciklira, onda se negde baca? A gde, tačnije u čije dvorište?
 
Meni je zanimljvo što nigde nisam video da neko razmatra pitanje reciklaže baterija iz EV? Nisam baš siguran da su ih napravili da traju 1000 godina. Ili je to po principu "neka glavom lupaju buduće generacije o tome" jer mi to svakako nećemo dočekati.
Svaka strana ima svoje dobro i loše, i drugačije ne može. Zašto se onda ne iznesu svi plus i minus karakteristike i da jednostavno prihvatimo to? A ne da se mažu oči da je nešto dobro, tako što se ukazuje da je nešto drugo loše.



Da li si počitao prethodnih 20 strana teme?

K'o što već rekoh par puta, EV nisu vozila sadašnjosti (sem za veoma bogate), već bliže ili dalje budućnosti (kao jedini izbor).
Danas sada i ovde (pa još iz ugla prosečnog žitelja Srbije) besmislena su.
K'o što je neka tamo praskava kočija 1899 bila besmislena pored para dobrih konja.

Trend razvoja budućih baterija, pored cena-dole kapacitet-gore je i reciklabilnost kao osnovni zahtev da cela priča uopšte ima smisla.
Baterije će morati imati nove formate i tehnologije izrade da bi mogle efikasno da se recikliraju.
Ako litijum i kobalt il' šta već tada bude aktualno iz budućih EV ne bude u zatvorenom ciklusu, neće biti ni masovnosti EV-a.
 
  • Like
Reagovanja: PJ
 
Nazad
Vrh Dno