Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

dag

Slavan
Učlanjen(a)
02.11.2006
Poruke
1,155
Poena
360
Čitam ovo i pokušavam da ukapiram, zašto ljudi potpuno naopako posmatraju problem punjenja EV? Svi na isti način zamišljaju neku armagedon sliku gde se sva vozila pune u isto vreme na maksimalnom kapacitetu.
Možda zato što je vrlo verovatan scenario. Tipa: petak popodne, veliki grad, svi bi da otputuju negde za vikend?
Šta bi se desilo sa benzinskim pumpama kada bi sva vozila u isto vreme točila svaki dan pun rezervoar? Koliko često si zaredom u svom životu punio pun rezervoar? Ljudi ovde prelaze daj bože 50km svaki dan, što nije nikakav smak sveta za električnu mrežu.
Pun rezervoar natankuješ za 3 minuta. Pruža ti autonomiju 1000+ kilometara.
Punu bateriju napuniš za 1-6 sati (zavisi od vozila, punjača, itd) Autonomija u najboljem slučaju 400km.
EV za gradsku vožnju je odlična opcija, ali za bilo koje duže putovanje...
Prosečna potrošnja koju je uzeo je potrošnja automobila Model 3, koji je D segment (BMW 3, Audi A4, VW Passat) i to dual motor LR sa 487KS.
Jesu li to hibridi?
Evo da dopunim, prosečna potrošnja 518 vlasnika Modela 3 koji unose potrošnju na ovaj sajt koji i sam koristim za beleženje svojih troškova je 18.65kWh/100km, što mu dođe manje od 1 dinara po km, crvene tarife, noću. Znači, neko ko kod kuće ima flotu Modela 3 će da plaća dinar kilometar, umesto 11din/km koliko plaćaš ako voziš neki dizel sa prosečnom potrošnjom od 5l/100km.
Da, to je trenutna cena na sporom kućnom punjaču. (preko noći puniš za autonomiju 50km) I to će ići gore, čim poskupi struja, uvede se dodatna akciza za EV, itd itd.
Na brzim komercijalnim punjačima (kad ideš van grada) cena je već dosta uporediva sa fosilnim gorivima. Jako mala je ušteda.
Čini mi se da če biti slična situacija kao onomad sa vozilima na TNG: navuku ljude da predju, pa onda krenu da ih klepaju sa atestima, akcizama itd.
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,896
Poena
975

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,599
Poena
575
@dag ponovo apokaliptičan nerealan scenario. Naravno da su ljudi vikendom na benzinskim pumpama jer su neorganizovani da sipaju gorivo bar dan ranije, već sve rade u poslednji čas. U čemu je problem da te čeka ujutru pun EV u svojoj garaži? Ne puni se 50km celu noć, i na najsporijem punjaču će se napuniti kompletno za 500km, možda ne sve na jeftinoj tarifi, ali za par puta godišnje kad se ukaže potreba za takvim putovanjem, nije drama istresti još 50-100 dinara preko.

Druga stvar, otkud pored uvek apokaliptičnog scenarija i fiks ideja da je to po pravilu jedini i glavni auto u kući? Porodice danas jako često imaju dva automobila. Je'l prazan EV? Nema veze, sedamo u drugi, biće pun do sutra.
 

dag

Slavan
Učlanjen(a)
02.11.2006
Poruke
1,155
Poena
360
@dag ponovo apokaliptičan nerealan scenario. Naravno da su ljudi vikendom na benzinskim pumpama jer su neorganizovani da sipaju gorivo bar dan ranije, već sve rade u poslednji čas. U čemu je problem da te čeka ujutru pun EV u svojoj garaži? Ne puni se 50km celu noć, i na najsporijem punjaču će se napuniti kompletno za 500km, možda ne sve na jeftinoj tarifi, ali za par puta godišnje kad se ukaže potreba za takvim putovanjem, nije drama istresti još 50-100 dinara preko.
Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).
Druga stvar, otkud pored uvek apokaliptičnog scenarija i fiks ideja da je to po pravilu jedini i glavni auto u kući? Porodice danas jako često imaju dva automobila. Je'l prazan EV? Nema veze, sedamo u drugi, biće pun do sutra.
Dva električna automobila po domaćinstvu je tek naučna fantastika. Pri ovakvim cenama EV, jedino da prodaju bubrege, da se isele u manji stan itd.
 

bakara

Znamenit
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
11,967
Poena
1,095
Da, to je trenutna cena na sporom kućnom punjaču. (preko noći puniš za autonomiju 50km) I to će ići gore, čim poskupi struja, uvede se dodatna akciza za EV, itd itd.
Na brzim komercijalnim punjačima (kad ideš van grada) cena je već dosta uporediva sa fosilnim gorivima. Jako mala je ušteda.
Koja je to priča uvešće akcizu, poskupece struja?
Pa akcize već imaš na fosilna goriva a ta struja koju plaća sada 1din treba da poskupo 11 puta da bi samo dostigla cenu fosilnih goriva, što je nerealno.

Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).
Električni auto može da se puni bukvalno na svakom parkingu u na svakoj banderi, ne trebaju nikakvi specijalni uslovi za to.
I naravno da ne postoje ulični punjači kada nema potrebe za njima.

Auto dok stoji on je na punjači, a svaki auto 90% vremena stoji na parkingu.
 
  • Like
Reagovanja: mnt

bakara

Znamenit
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
11,967
Poena
1,095
Kada se stvori potreba stvoriće se i uslovi.

Kod Ikee zvrji desetak telsinih punjača i tek možda budu 2-3 u upotrebi.

I kakav zaključak da izvedemo?

Ima previše punjača?
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,599
Poena
575
Par puta godišnje? Pa nisu svi couch potatoes. 😁
Većina ih ne živi po kućama, nego zgradama, uglavnom bez garaža gde bi ih punili. Veliki problem. Veliki broj kućnih punjača je Level 1, odnosno male snage (2-4kW).

Dva električna automobila po domaćinstvu je tek naučna fantastika. Pri ovakvim cenama EV, jedino da prodaju bubrege, da se isele u manji stan itd.
Većina sveta nema pristup čistoj vodi, struji, kanalizaciji, ali neki imaju. Ko je spomenuo dva električna automobila po domaćinstvu?
 

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
5,096
Poena
655
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
Jedni realni problem EV jeste dostupnost ikakvih priključaka za punjenje u delovima sveta tipa novi/stari Beograd, ili Limani u Novom Sadu, uglavnom, u kolektivnom stanovanju, u delovima gde ni parkinga nema ni blizu dovoljno, a kamo li mesta da uz parking bude i priključak za punjenje.

I dalje, u "društvima" tipa Srbija, na parkinzima u NS npr. se masovno kradu ratkapne na točkovima i poklopci na šahtovima. Mogu da zamislim situaciju sa hiljadama priključnih kutija za struju sve sa kabelom od te kutije do vozila, (bilo da je kabel vlasništvo vozača ili postavljača priključka)?!? :p :D

... ... ...

Ostale nedostatke koji se uporno iznose, pa rekao bih da niko zapravo ne čita odgovore na njih?!?
A neke i banalizuju (300t sumpora svaki dan ispušteno u Jadar, fasitički ekološki pokreti, ekološka mafija jača od pretrohemijske?!?)

  • Energije će biti. Čudno da se niko u ENTSO-E i na CIGRE ne buni na EV (a tu učestvuju hiljade nezavisnih ljudi energetske struke).
  • Bune se Auto novinari, Nemačka i CEO-i proizvođača vozila koji kasne sa razvojem EV.
  • Da sva vozila Srbije sutra budu EV, povećanje konzuma je 9-10%. U USA je oko 20%.
  • Sadašnji energetski mix Evrope (odnos struje iz fosilnih goriva i ne fosilnih) jeste da je punjene vozila strujom ekološki povoljnije od sagorevanja nafte za kretanje iste količine SUS vozila.
  • Trend jeste da ovaj mix raste u korist ne fosilnih izvora el. energije i rašće sledećih decenija (ne, niko neće ugasiti elektrane na ugalj bar još 50ak godina (biće i novih))
  • Niko nikada nije rekao da će ukupna cena vožnje na EV u budućnosti biti jeftinija nego na naftine derivate. Ne nameću se EV da se ljudima pomogne da se jeftnije voze. Sada se to koristi kao tip subvencije da se EV poguraju, ali kasnije će se naći načini da se vožnja oprezuje (npr. struja za punjenje free bilo kada i bilo gde (uz centralizovanu kontrolu jednovremenosti), ali u vozilo ugrađeno zapečaćeno brojilo km sa daljinskim očitavanjem pa će to da se plaća, nešto proizvođaču el. energije, a nešto poreznicima (ovo me ne bi začudilo, jednog dana)) :p :D
  • Sav iskopani litijum će ući u ciklus reciklaže te će se jednog momenta rudarenje i eksploatacija novog drastično smanjiti.

- Problem, kako će milion BG-đana puniti 300000 EV na javnim priključcima za punjenje ostaje. Ja spadam u ovu problematičnu grupu, NS verzija... :(
 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,577
Poena
305
Imam osećaj da često dobar deo diskutanata izostavi širu sliku EV transformacije. Nije to prelazak sa magarca na konja.
U pitanju je transformacija saobraćaja, infrastrukture, ... na kraju krajeva načina življenja.
Volim auta ali nemam para ni za novi dizelaš/benzinac. Za sirotinju poput mene treba omogućiti povoljniji rent-a-car ili bar smisleniji javni prevoz.

Svud me diraj, u biciklo nemoj... 😄

E sad što među nama, forumašima, ima onih kojima se ne sviđa tranzicija te su možda i omatorili (zapitajte se!), što neće imati love za novi EV i što će doći u moju kategoriju...
krastavac brale, napolju je džungla. 😐
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,896
Poena
975
Koja je to priča uvešće akcizu, poskupece struja?
Mislio je na eu semu, gde skupo placas zeleniju struju.
Trenutno placam 160e mesecno za domacinstvo gde je najveci potrosac zamrzivac, znaci nikakvi bojleri, grejalice, klime itd, friz i zamrzivac su najveci potrosaci.
I najavljuju dalja poskupljenja.

Plus sto svi zaboravljaju u racunicama je neminovna transformacija infrastrukture, a ovde (Ger) je sva infrastruktura ukopana, nema nista iznad zemlje.
Kolike cifre i ko placa u slucaju upgrade, jer trenutna infra nije nigde predvidjena za takva opterecenja?
U Srb je jeftina jer nije toliko zelena, cim krene zelenije, odose i cene gore, normalan proces ekologije koja nije jeftina.
No nazire se nemacki sablon ovde u diskusiji, u pocetku svi super kul, onda kada krenuse cene struje i ev vozila zestoko gore, menja se prica....
 

nidza

Čuven
Učlanjen(a)
16.07.2004
Poruke
5,599
Poena
575
Bajka je ekologija bez ekonomije. Dugo će sve u suštini zavisiti od sirove nafte, uglja i gasa sve, čitav naš lagodan život su u osnovi energenti, pokretač svega.

Nego, ajmo se sa vasione spustiti u ovu našu Srbijicu. Ima garaža i priključaka, uglavnom su sva garažna mesta u bgd osvetljena, što znači da postoji preduslov za najsporiji punjač.
 

NShappy

Čuven
VIP član
Učlanjen(a)
24.05.2004
Poruke
5,096
Poena
655
Moja oprema  
Mobilni telefon
Huawei P30
@DukeLander

I opet niko ne čita postove druge strane?!?

- Vožnja EV neće biti jeftinija. Ne uvode se EV zbog toga, ne postoje zbog toga...
- I sadašnja infrastruktura električne mreže u iole modernom društvu može bez problema da izdrži opterećenje sporih i srednjih 16-20kW punjača.
Ultra brzi će biti vrlo retki, sa svojim priključkom na mrežu srednjeg ili visokog napona i centalno kontrolisani na jednovremenost.
Teslini 150kW mogu punom snagom da pune samo jedno vozilo (iako imaju dva priključka). Kada se zakače dva vozila, oba se pune sa 75kW.
 

hsv.stoned

Audio Guru
Učlanjen(a)
27.10.2009
Poruke
24,687
Poena
1,295
Moja oprema  
CPU & Cooler
AMD RYZEN 7 2700/LC-CC-120
Matična ploča
MSI B450 Tomahawk Max
RAM
Kingston HyperX Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz (CL16)
GPU
Sapphire RX 580 Pulse 8GB
Storage
Kingston A2000 M.2 NVMe 500GB, Toshiba P300 3TB, WD Black 750GB, 2 x WD Blue 10EALX 1TB
Zvuk
FiiO K5 Pro + Fostex TR-90/Sennheiser HD650/AKG K240 Sextett/PreSonus HD7/ATH-CKX9/SFR DT6 | 2.1 50W + FiiO E10k
PSU
Cooler Master G550M
Kućište
Cooler Master Mystique 632s Black & Silver
Monitor
AOC i2481FXH
Miš & tastatura
Asus ROG Chakram wireless & ROG Strix Scope RX, Logitech MK320 wireless
Mobilni telefon
Sony Xperia™ XZ2 Liquid Black
Pristup internetu
  1. Kablovski internet
  2. Mobilni internet
@DukeLander
No nazire se nemacki sablon ovde u diskusiji, u pocetku svi super kul, onda kada krenuse cene struje i ev vozila zestoko gore, menja se prica....
Upravo to, evo i citirano iz ove vesti: https://www.acea.auto/pc-registrati...nuary-2023-battery-electric-9-5-market-share/
January registrations of new battery electric vehicles (BEVs) increased by 22.9%, reaching 71,984 cars registered across the EU and a market share of 9.5% (against 8.6% in January 2022). Most of the region’s markets contributed significantly to this growth, with double- and triple-digit percentage gains. However, there were a few exceptions in some of the EU’s biggest volume markets for this powertrain: Germany (-13.2%), Sweden (-18.5%) and Italy (‑8.7%).

Lako je glumatati ''ekološki osvešćenog građanina sveta'' (zapravo klasičnog I support the current thing bota), ali onda maske padaju prilikom prvih poskupljenja i nestabilnosti, pa zato imamo situaciju da ''zeleno-leve'' vlade ubrzano prekopavaju naselja i gradove, otvaraju zatvorene rudnike, samo da bi što pre došli do bilo kakvog uglja. Baš onako iskrena i dosledna zelena priča 🤡

Toyota’s CEO cautions against electric vehicles hype, views them as just one option in his ‘department store’ of powertrains
Toyota CEO Says “Silent Majority” Of Auto Industry Is Doubting EV-Only Future

“To achieve carbon neutrality, we must remember that carbon is the real enemy, not a particular powertrain,” he said. “And frankly, BEV’s are not the only way to achieve the world’s carbon neutrality goals. At Toyota we believe in creating a full portfolio of carbon reducing choices for our customers from hybrid electric vehicles, plug-in electric vehicles, battery electric cars, and fuel cell vehicles.”

Toyoda se povlači sa CEO funkcije ali ovo iznad je suština cele priče.

@zamsung
Svud me diraj, u biciklo nemoj... 😄
Kamo sreće da imamo razvijeniju kulturu vožnje na 2 točka bez ikakvih motora. I tu ne mislim na nebulozne pozerske bici-kritične mase, već na casual biciklistički život i navike, narod bi bio zdraviji a i zagađenje bi na kraju bilo malo manje, ali zdravlje i ušteda su najveće prednosti. Npr. godišnje pređem oko 3000km u proseku sa MTB-om, pre svega zbog ličnog zadovoljstva, zdravlja i hobija, a na kraju i ne dimim sa dizelašem po gradu i ne stvaram bespotrebnu gužvu u centru, kao što mnogi rade jer ih mrzi da hodaju ili voze bajs tih 500-1000m do apoteke, prodavnice itd. Vozim (euro 4) kompakt suv, prelazim oko 10000km godišnje ali uglavnom su u pitanju malo duža putovanja i vikend vožnje po planinama, mada se trudim da i na planini budem na 2 točka, ali to nije uvek moguće. Ne bih imao problem da vozim PHEV ili BEV/SUV ali trenutno to nije moguće iz više razloga (iskreno, onda bih morao da kupim i neki euro 5 hot hatch, jer mi čisto električna vozila izazivaju 0 vozačkih emocija) a i sama aktuelna priča oko e-vozila je jedna velika lažnozelena, neodrživa global-korporativna prevara.
 
Poslednja izmena:

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,896
Poena
975
Vožnja EV neće biti jeftinija. Ne uvode se EV zbog toga, ne postoje zbog toga
Pa ne potenciram ja pricu da su jeftiniji. Govorim iz real life primera (za razliku od vecine) kako se menja prica kada pocnes redovno da osetis po dzepu i sta sve dolazi kada se povuku sve subvencije.
Takodje se konstantno zanemaruje globalna prica, samo lokalna je bitna tj ja imam ev i jeftinu struju.
Kako je taj ev dosao do tebe i odakle ta jeftina struja, nije bitno...
Zbog ogromne potraznje litijuma (ne samo zbog ev), ne samo u Srb, vec svaka manje uredjenija zemlja gde ima litijuma ce biti zatrovana, tacka.
Naravno na petro industrija i vozila zagadjuju i treba zamenuti, ali ne mozes gurati pricu kako je ev super zelen kada nije.
Bukvalno te prave idiJotom gurajuci takve price.
Jeste pred tvojim ocima zelen ali kada se npr neces smeti okupati u reci/moru ili jesti ribu iz iste... Tj jesces samo neces znati odakle je...
A to je samo deo problema zelenih auta.
Da li je ev spas? Verovatno jeste, ali ne sa trenutnim stanjem i trenutnim tehnologijama ili tzv planom (?) za uvodjenje istih.
 

PJ

Moderator
Super Moderator
Učlanjen(a)
03.09.2000
Poruke
10,414
Poena
1,285
Orion i Charge&Go

Kucni punjac mi je na 220V 10A. 2.2kWh.
Za 22kw ti treba odobrenje epsa

Potrebno je odobrenje za sam punjač ili je potrebno zbog angažovane snage?

Ja kod kuće imam 3 brojila i jedno ima angažovanu snagu 17kw, ali nema potrošače na sebi. Prosto sam ga zadržao baš zbog ove priče, bio sam optimista da će sve ovo mnogo brže da ide.

A na poslu recimo imam angažovanu snagu 40kw, a potrošnja smešna. Samo imamo povremene pikove, na nekoliko minuta na 30+kw, pa nisam hteo da imamo problem bez problema i cele godine plaćamo angažovanu snagu 40kw.
 

bakara

Znamenit
Učlanjen(a)
22.01.2005
Poruke
11,967
Poena
1,095
Super brzi punjaci su potrebni jedino duz auto puteva, po gradu ih i onako nece niko koristiti nego bi se ta vozila punila na sporim punjacima tokom dana kada se i onako ne voze.

EV u opste nema logiku koriscenja - punjenja kao SUS vozila,
njih punimo obicno kada negde putujemo, dok EV ce biti napunjeno cim duze stoji.

Ljudi uglavnom predju dnevno 40-50km tako da to vozilo ne treba da se puni, nego samo povremeno dopuni.
Najbolje poredjenje je sa telefonom koji u 99% situacije ne punite usput nego krecete od kuce puni.

Druga vazna stvar, je sto ce se sa popularnoscu EV pojaviti milion nekih novih proizvodjaca i novih tipova malih vozila za 1 ili 2 osobe, tako da ce se i pojam i svrha posedovanja putnickog automobila sigurno menjati.
 

DukeLander

Administrator
Administrator
Učlanjen(a)
03.11.2008
Poruke
11,896
Poena
975
Druga vazna stvar, je sto ce se sa popularnoscu EV pojaviti milion nekih novih proizvodjaca i novih tipova malih vozila za 1 ili 2 osobe, tako da ce se i pojam i svrha posedovanja putnickog automobila sigurno menjati.
Odavno su prisutni, najpopularniji je Reno Twizzy
 

mitar1982

Čuven
Učlanjen(a)
29.03.2004
Poruke
6,826
Poena
985
У еко-Норвешкој иду углавном Enyaq, Etron, ID5 и сл, јер испод две тоне електронског отпада није по мери савремене породице.
 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,577
Poena
305

TopGear.com Electric Awards 2023: The Best EVs In The World Right Now​

BMW i7, Best Luxury EV
Mazda MX 30, Innovation Award
Reno 5 Turbo 3E, Best Retro EV
Tesla Model 3, Range Champion Award
Maserati GranTurismo Folgore, Best Electric GT
Hummer EV, Best Excess All Areas EV
MG 4, Best Everyday EV
Rimac Nevera, Chris Harris' Pick
Citroen Oli E, Best Electric Concept
Toyota Prius, Lifetime Achievement Award
Ford E Transit, Best Electric Van
Audi S1 Hoonitron, Best e-Racer
Jeep Avenger, Best Electric City Car

 

zamzung

Slavan
Učlanjen(a)
30.09.2012
Poruke
1,577
Poena
305
  • Ljudi umiru od nepoznate bolesti. Mislimo da su možda ćelije organizma zloćudne. (rak) Da li je moguće?
  • Who cares?!?
To ti je ta priča. Ne diraj ništa.
 

Space Beer

Moderator
Urednik
Super Moderator
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,761
Poena
475
EV nisu ni politički, ni ekološki, već kao i svi automobili, prvenstveno tehnički projekat. I naravno ekonomski kao i svaki drugi proizvod

Razlozi koji se danas najčešće čuju i za i protiv EV, a nisu tehničke prirode su podjednako besmisleni. Pogon automobila ima zanemarljiv uticaj na skoro sve netehničke aspekte. Naravno da utiče i na ekonomiju (cenu), ali tu uvek treba uzeti u obzir i zrelost tehnologije, tj. koliko se dugo nešto razvija i koristi. Kao i spremnost određenog broja kupaca da plate nešto novo/skupo. Uostalom, trebalo je 100 godina da se izbaci olovo iz goriva za SUS motore, iako se od sredine 50-ih znalo koliko je štetno i kakve su posledice (i za ljude i za okolinu). To naravno ne znači da ostalim vrstama pogona treba dati 50+ godina kredita za trovanje, ali treba biti svestan da brži napredak nosi uglavnom više negativnih posledica. Mogli smo umesto ovakve auto-industrije stati pre 60 godina i reći da nema masovne proizvodnje dok ne napravimo Toyotu Prius :d

Električna struja i baterije su možda i najveći izum modernog sveta, imajući u vidu koliko olakšavaju život u svakom aspektu i da mogu da zamene svaki drugi vid energije koji se ranije koristio. Sa strane prosečnog korisnika, bukvalno jedina mana el. pogona u odnosu na SUS motor je duže punjenje, čak i sa brzim punjačima (20 min vs 2 min). I to je otprilike to. Ali isto tako i jedina prednost što se auto može napuniti bilo gde (kod kuće, na poslu, ispred supermarketa, na javnom parkingu...). Vozači u Evropi prosečno prelaze 30-40 km dnevno. Za taj način transporta ti treba bilo šta sa 4 točka (eventualno 3 :d ), krovom i klimom.

https://benchmark.rs/vesti/biznis/zasto-je-izgradnja-efikasne-mreze-punjaca-za-ev-skoro-nemoguca-misija/
I ovo je tehnički problem pre svega. Bakra zapravo ima više nego dovoljno, samo što ga nije lako (isplativo) pretvoriti u tolike kablove. Ali analizirati probleme i tražiti rešenja svih trenutnih tehničkih problema isključivo pomoću trenutno dostupnih/korišćenih tehnologija nema mnogo smisla.

Neće SUS motori nestati, niti će ih EV zameniti tako brzo kao što neki žele ili danas govore. Niti treba. Ali ne treba ni otežavati proizvođalima i kupcima EV da troše pare na ono što hoće. Nisu oni ni gori ni bolji od drugih. Ja sam za sve i svuda, pa nek svako kupi šta mu odgovara, a meni lično je pogon automobila zadnja rupa na svirali. Možda mi je jedino boja manje bitna
 

desp

Znamenit
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
9,273
Poena
1,005
Jeste, ali u tom nekom proseku ljudi žive u stanu u stambenoj zgradi i parkiraju na parkingu ispred zgrade. A onda je malo teže da izbacuju motalice sa terase do parkinga.
A osim tog proseka od 30km dnevno (10-12k godišnje), ima dosta ljudi koji pređu i 3-4 puta više. Onda je jedini način da pune litijumske baterije na komercijalnim punjačima, ako ih bude bilo dovoljno.
Lično se nadam da će se relativno brzo naći bolja opcija od litijumske baterije; lošija praktično ne postoji.
 

Space Beer

Moderator
Urednik
Super Moderator
Učlanjen(a)
09.01.2011
Poruke
5,761
Poena
475
Trebalo bi da je odnos kuća-stan oko pola pola, zapravo malo ih je više u kućama. A i gomila zgrada je sa 3-4 sprata i sopstvenim dvorištem. Ali nije to toliko ni bitno, poenta je da ti za EV punjač ne treba prostor i infrastruktura kao za standardne benzinske pumpe, i da ih možeš imati više u gradu. Upitno je samo da li ih može biti 10-20x više. Firma u kojoj sam radio (u Sremu) imala je na parkingu punjače još pre 10 godina.

Što se bilo kog proseka tiče, on sam po sebi ne govori mnogo, jer znamo da ima i ekstrema. I upravo zato nema smisla govoriti EM je bolji od SUS motora ili obrnuto (a tu su i hibridi i H2 i šta već), a da se ne uzme u razmatranje način korišćenja.

Kad su baterije u pitanju, i tu ne treba očekivati da će za 20 godina biti na nivo na kom su danas. Baš kao što je (bio) slučaj i sa SUS motorima i njihovom potrošnjom (snagom, zapreminom, kvalitetom goriva...).
 

desp

Znamenit
Učlanjen(a)
24.12.2002
Poruke
9,273
Poena
1,005
Konkretno Beograd; daleko više ljudi živi u stambenim zgradama. Na NBG živi bar ~250000 ljudi. Sve sami soliteri. Tu je najteže rešiti infrastrukturu.
Za jedno mesto za punjenje koje recimo ima samo 4 brza punjača, da bi istovremeno mogili da pune punom snagom, treba ~1MW raspoložive snage. A pri tome, punjenje traje "samo" 10x duže nego da se napuni rezervoar. Dakle treba daleko veća infrastruktura. Ne može struja da se doveze cisternom, istoči u rezervoare i napuni u vozilo za 1 minut. Bar ne sa sadašnjim "modernim i zelenim" litijumskim baterijama.
Za sledeće službeno vozilo mogu da izaberem i neki hybrid; električno još ne pominju, verovatno i iz razloga što se i ne vidi kada bi infrastruktura mogla da postoji. Za hibride postoje subvencije, pa možda i zato mogu da se odaberu.
 
Vrh Dno