Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

To je auto pravljen za drift, veze nema sa optimizacijom ubrzanja.
Neka je pravljen za drift, stavi koji god hoćeš auto sa "optimizovanim ubrzanjem" izgubiće 90% njih
Nema veze sa pravilima, već sa kulturom. Neuspešni narodi imaju takav mentalitet, ja i samo ja, niko drugi ne postoji. I bez kršenja pravila i zakona možeš da deluješ svakodnevno destruktivno, a to smo mi jedni prema drugima, mnogi i prema sami sebi.

Pogledaj snimke iz mnogoljudnih zemalja gde bez ikakvih pravila deluje kao haos, ali saobraćaj teče, stotine motocikala se ukršta i niko nikog ne lupi. Razlika je samo u glavi. U Srbiji imaš na NBGD mnogo rasrksnica gde je imaš odvojene smerove, sa po 3 trake, i šta se desi kada crkne semafor? 10 automobila napravi zastoj.
Slažem se u prvom delu.

Što se tih zemalja tiče, funkcioniše saobraćaj ali daleko od toga da se ne lupaju. Nisam bio u jugoistočnoj Aziji, ali sam bio u Kairu koji je dosta sličan njima sto se saobraćaja tiče. U taksi voznji od hotela do grada, udario nas je covek (blago, branik na branik) taksista nije ni stao.

Ako su tačni podaci, Vijetnam ima 9,9 na 100 000 ljudi:
1759480251737.png
 
Neka je pravljen za drift, stavi koji god hoćeš auto sa "optimizovanim ubrzanjem" izgubiće 90% njih

Demon 170. 1025 ks protiv Teslinih 1020.

Usput, nema potrebe skalirati toliko snagu, velika snaga se uvek bolje kontroliše ako je na struju.Što bi se reklo pričamo o rangu auta koji se normalno vozi po ulicama.

Dacia spring sa 65 KS ubrzava isto kao Yugo 65 :). Renault 5 EV sa 150ks ide 0-100 za 8s, približno sličnim benzincima.

Da se ne ponavljam, tek očekujem napredak EV kada baterije postanu lakše i većeg kapaciteta, motori jači a šasije prilagođenije obrtnom momentu koji nose novi in-wheel motori.
 
Primetio sam i ranije zvaničan podatak o broju smrtnih slučajeva u saobraćaju u Egiptu, i ja bih rekao da je tu nešto štimovano...
:unsure:

Tri meseca sam radio (i praktično živeo) u Egiptu, u Kairu. Vozili me svaki dan 2x po 80-90km.
Za ta tri meseca sam 2x video tela pod belim čaršavima pored puta, kako ih unose ili se čekaju ambulantna kola.
5-6 puta sam video posledice po vozila baš gadnih udesa (naišli smo dok je čišćenje u toku).
Grebanja i čukanja na koja niko ne reaguje skoro svaki dan.
Mi smo čuknuti 2x za tri meseca.

Toliko takvih udesa u Srbiji ne vidim za nekoliko godina.
Leševe uživo (srećom), nisam video nikada sem za ta tri meseca u Eg.

Tri vozača sam promenio dok konačno trećeg nisam ubedio da ne vozi 150 uvek stalno i svuda (Toyota kombi nije mogao više).

Ne znam šta im znači statistika od 4.9 smrtnih slsučajeva na 100000 stanovnika, bolja čak nego u nekim Evropskim zemljama?!?
Možda je poyenta da ih ima oko 110 miliona, a 90% njih se nikada ili bar vrlo retko vozi nekakvim vozilom?!?

Zemlje sa deset vozila na 100000 stanovnika verovatno imaju još bolji skor.
Statistiku treba izvesti po broju pređenih km. Ovako je bzvz. ako je uopšte istina.
 
Snaga na papiru ne znaci isto kod SUS i EV vozila. Kod benzinca moras da trazis obrtaje da bi osetio maksimum, dok je kod struje ubrzanje linearno, snaga i obrtni moment su tu od samog starta. Zato nije isto uporedjivati EV i SUS sa slicnim konjima i tezinom. Evo primera iz prve ruke: vozim Tiguan 200 KS i ID.3 sa 204 KS. Tiguan je cak i nesto laksi (preko 150 kg), ali ubrzanja i medjuubrzanja nisu ni priblizno slicna. Kod EV ti konji rade od nule. Zato ID.3 sa 204 KS ubrzava kao da je klasu iznad, dok Tiguan sa 200 KS i manjom težinom deluje tromo.
 
Statistika je čudesna, ali nisam uopšte mislio na ukupan skor u zemljama gde nema infrastrukture i život je vredi pet para, već na duže gledanje saobraćaja kako funkcioniše kada se oslanja na dogovor učesnika, ne na semafore i stroga pravila. Meni ono izgleda kao pakao i život na ivici, kola na sve strane, motori, i svi prođu. Kod nas sve stane. Ne dolazi ljudima do glave ako od nas 10 svako razmišlja ja uvek prvi, svih 10 će da zabode, ali kad bi svako razmišljao ajde vas 9 ispred, i drugih 9 bi tebe stavilo ispred sebe i svi bi prošli.
 
Snaga na papiru ne znaci isto kod SUS i EV vozila. Kod benzinca moras da trazis obrtaje da bi osetio maksimum, dok je kod struje ubrzanje linearno, snaga i obrtni moment su tu od samog starta. Zato nije isto uporedjivati EV i SUS sa slicnim konjima i tezinom. Evo primera iz prve ruke: vozim Tiguan 200 KS i ID.3 sa 204 KS. Tiguan je cak i nesto laksi (preko 150 kg), ali ubrzanja i medjuubrzanja nisu ni priblizno slicna. Kod EV ti konji rade od nule. Zato ID.3 sa 204 KS ubrzava kao da je klasu iznad, dok Tiguan sa 200 KS i manjom težinom deluje tromo.

Ajmo ljudi, babe i žabe. Tiguan SUV, aerodinamika kao padobran, ID3 auto C segmenta.

Megan četvortka GT koji ima 205 ks ubrzava 7.1 do 100. ID3 204 ks - 7.3 do 100. Mercedes A220 od 190 ks - 6.9.. Još jednom - slično je uz prednost EV u instant response.
 
Ako cemo vec o babama i zabama, onda nemoj da zaboravis da i tih 7 sekundi u EV izgleda kao katapult, dok kod SUS deluje kao da zoves taksi da te pokupi do 100.
 
Ako cemo vec o babama i zabama, onda nemoj da zaboravis da i tih 7 sekundi u EV izgleda kao katapult, dok kod SUS deluje kao da zoves taksi da te pokupi do 100.
И то је, барем мени, било занимљиво први пут кад сам пробао и то је то. Бити најбржи на семафору нема никакву поенту, претицања се раде кад си већ у брзини, ту опет зависи каква кола се пореде.
 
Nije mi baš najjasnije kako si brži sa 7s do 100 sa ev od sus auta kome treba 7s do 100, sa semafora?
 
Са обичним е-аутом си бржи од 99% стандардних аутомобила, уз то залепи те од старта за седиште, другачији је осећај. Као што сам написао, мени је то било занимљиво први пут кад сам пробао и то је то.
 
Niko ovde nije tvrdio da je EV "brzi" ako imaju identicna ubrzanja 0-100 km/h. Poenta je da je jedan od kolega spomenuo da EV i SUS vozila slicnih snaga i tezina imaju slicne performanse, sto nije tacno.

EV vozila imaju trenutni obrtni moment od 0, sto omogucava odmah dostupnu snagu i linearnu dinamiku ubrzanja. Ovo rezultira brzim startovima sa semafora i boljim medjuubrzanjima, jer nema potrebe za postizanjem odredjenih obrtaja ili promene brzina menjaca.

S druge strane, SUS moraja da dostigne odredjene obrtaje da bi postigao maksimalni obrtni moment, sto moze rezultirati kasnjenjem u reakciji i manje linearnim ubrzanjem.

Dakle, cak i ako su EV i SUS vozila slicnih snaga i tezina, EV cesto pruza bolje performanse u realnim uslovima voznje zbog svoje sposobnosti da odmah isporuci maksimalni obrtni moment.
 
Suština je da ev čak i malih snaga imaju performanse znatno skupljih sus vozila (mislim na ubrzanje ne na krajnje brzine)

Mogu samo da zamislim kako idu Tesle koje imaju po 400-500ks i sa kojim to sus vozilima može da se poredi
 
sa 90km/h ne ometa saobracaj na autoputu, toliko idu svi kamioni i autobusi pa ih niko ne proziva za ometanje

Ne ali kad pretiču e onda ometaju itekako. 90 na ap u automobilu je kao 60 na magistrali. Jedino sto na ap imaju svoju traku (dok ne krene da se pretiče vozilo koje ide jos sporije ili bas taj neki kamion).
 
Neka bude sa srećom i da sve brzo završiš. :) Ja sam svoj poručio za vreme sajma, a isporučen je tek ove nedelje.
Hvala, povukli su auto sa lagera u Sloveniji (stigao je kod nas, proverio sam upravo) da bi predali sve papire za subvenciju na vreme. :)
 
Poslednja izmena:
Ne ali kad pretiču e onda ometaju itekako. 90 na ap u automobilu je kao 60 na magistrali. Jedino sto na ap imaju svoju traku (dok ne krene da se pretiče vozilo koje ide jos sporije ili bas taj neki kamion).
Pricas neku hipoteticku situaciju...
Vozila koja se krecu 90km/h su elektronski limitirana na tu brzinu
Ako vozi prosecnih 90km/h oni uglavnom ne preticu nikoga jer se i druga vozila krecu istom brzinom.

Ako vozis prosecnih 100km/h tvoja prosecna brzina ce na kraju biti nekih 20-30% manja znaci 80km/h
ako vozis 130km/h tvoja krajnja prosecna brzina ce biti opet manja 20-30% i to ce biti oko 90-100km/h jer ces morati vise da kocis.

da bi imao prosecnih 130km/h (po zakonu) mora se voziti 20-30% vecom brzinom, jer sto se brze kreces sve brze nailazis na vozlila i moras cesce da kocis.

idealno bi bilo da svi voze 90 i niko nikoga ne pretice i da saobracaj tece bez zastoja i kocenja, to nije sporo, ali to je opet moguce samo ako se elektronski upravlja svim vozilima koja ucestvuju u saobracaju.
 
Na papiru je jedna stvar, sve ovo možete da upoređujete sa konjima i 0-100 čisto da u teoriji upoređujete snagu između SUS i EV, ali dok ne sednete u EV koji vas zanima i ne stisnete akcelerator, ne možete steći taj utisak online, zato pravac auto kuće koje su vam dostupne i tražite ključeve/kartice :)

Eto za primer, ako se gledaju rezultati dyno testa, ja imam 585ks izmerenih na evropskom modelu Model3Perf sa LG baterijom sa 79kW, ovi iz USA sa Panasonic baterijom sa 82kW imaju više, preko 630ks bi trebalo.

Opet ta brojka ti ništa ne znači dok ne sedneš i iskusiš tu linearnost ubrzanja koja je mnogo zabavna. Primer, imao sam neku IT praksu 6 nedelja sa kolegom i radili smo carpooling jer nam je bilo usput zbog mesta u kojima živimo, 3 nedelje sa njegovim autom, 3 nedelje sa mojom Teslom. Lik je inače anti EV i petrolhead, ali sam ga u tih 3 nedelje malo edukovao kakav je utisak voziti se u električnom vozilu.

Prva stvar što je rekao kad je seo u auto, je da enterijer uopšte nije loš kako je mislio za Teslu, ispipao je sve oko vrata i centralne konzole i nije našao trunku grube plastike, sve je sintetička koža i mekano na dodir, tako da današnje Tesle nemaju veze sa onim što je bilo ranije, plus što su kontrolu kvaliteta podigli na mnogo veći nivo.

Druga stvar, iznenadio se ubrzanjem, opet ubrzanjem manje više, nego koliko je linearno, tipa 30km/h na naplatnoj rampi sa bipom do 110-120km/h dve sekunde kasnije. Ista stvar, semafori, nije da se trkam sa kolima u susednim trakama, ali 0 do 50/60km/h u gradu, nema puno termičkih vozila koja su u stanju da mi pariraju, pričam o sličnom cenovnom rangu, ne računam lamboe, ferarije i bugatije.



Tesla Model 3 Performance dobija većinu sportskih SUS do nekih 180km/h, posle te brzine jednostavno nema šta više da pruži i ostaje u prašini iza, to je realnost. Sad, da li stvarno ima realne koristi preko 180 km/h - da, na stazi, ako baš želiš da se trkaš ozbiljno, nećeš odabrati električni auto za tako nešto, ovo je više upotreba grad+autoput ako oćeš malo žustriji da budeš, kad ste baš pokrenuli tu diskusiju, za tako nešto EV je mega zabavan za ne tako ogromne pare. Vozio sam se skoro u Peugeot e208 u par navrata, i to malo čudo jurca sasvim lepo po gradu, lepo možeš da se poigraš sa ubrzanjem.
 
Pricas neku hipoteticku situaciju...
Vozila koja se krecu 90km/h su elektronski limitirana na tu brzinu
Ako vozi prosecnih 90km/h oni uglavnom ne preticu nikoga jer se i druga vozila krecu istom brzinom.

Ako vozis prosecnih 100km/h tvoja prosecna brzina ce na kraju biti nekih 20-30% manja znaci 80km/h
ako vozis 130km/h tvoja krajnja prosecna brzina ce biti opet manja 20-30% i to ce biti oko 90-100km/h jer ces morati vise da kocis.

da bi imao prosecnih 130km/h (po zakonu) mora se voziti 20-30% vecom brzinom, jer sto se brze kreces sve brze nailazis na vozlila i moras cesce da kocis.

idealno bi bilo da svi voze 90 i niko nikoga ne pretice i da saobracaj tece bez zastoja i kocenja, to nije sporo, ali to je opet moguce samo ako se elektronski upravlja svim vozilima koja ucestvuju u saobracaju.

Ne sećam se da je neko pominjao prosečnu brzinu.

A ti kao da je ovo video igra pa svi idu tačno 90,0000km/h...

Pričali smo o automobilima, tu ni jedan nema limiter na 90km/h, neko ide 93 neko 87. Sve je to nebitno kad po ograničenju ljudi voze 120 - 130 i nailaze na automobile koji se vuku 90. Šta je poenta tako spore vožnje? (ne pričam o nekome ko se nađe na autoputu u jugu ili kecu)
 
Nije mi baš najjasnije kako si brži sa 7s do 100 sa ev od sus auta kome treba 7s do 100, sa semafora?
Pošto kažeš sa semafora, onda da, zapravo si brži u EV koji ide 7s od 0 do 100 km/h nego SUS koji ide isto 7s od 0 do 100, zato što... ...ne ideš do 100 km/h u gradu. :) Stoga ako imamo tako jednako vreme od 0 do 100, svaki EV je od 0 do 50 km/h brži od ekvivalentnog SUS-a, a to je jedino što je relevantno u gradu.
 
Puno nekih incidenata sa Šaomijem.

Da ne tražim i pišem, pitao sam AI.
1. Fatalna nesreća (29. mart 2025.): SU7 udario u barijeru na autocesti u Anhui, Kina, pri ~97 km/h (NOA uključen). Tri smrtna slučaja. Istraga pokrenuta, dionice Xiaomi pale 5-6%.
2. Kvar kočnica na stazi (jun 2024.): Dva incidenta na trkaćoj stazi, kočnice zakazale. U jednom slučaju zračni jastuci nisu radili, sjedalo se slomilo. SU7 nije za trkaće uvjete.
3. Ubrzanje i gubitak kontrole (jun 2024.): Vozač testirao ubrzanje na stazi, SU7 Max se okrenuo nakon kvara kočnica (pregrijavanje), zadnji dio udario u zid.
4. Vozač izgubio kontrolu zbog neadekvatnih kočnica za stazu.
5. Kvar pogona (2024.): Pogon otkazao nakon 39 km vožnje.
6. Odvojeni točak (septembar 2025.): Točak se odvojio tokom vožnje, bez žrtava.
6. Opoziv vozila (septembar 2025.): Opozvano 116.887 vozila zbog problema s vozačkom asistencijom (ne prepoznaje prepreke). Popravak OTA ažuriranjem.
7. Pomjeranje parkiranog vozila (30. septembar 2025.): Parkirani SU7 krenuo naprijed u Shandongu, Kina, bez vozača. Uzrok: Remote Parking Assist naredba s iPhonea preko Bluetootha. Nema žrtava.
 
Pošto kažeš sa semafora, onda da, zapravo si brži u EV koji ide 7s od 0 do 100 km/h nego SUS koji ide isto 7s od 0 do 100, zato što... ...ne ideš do 100 km/h u gradu. :) Stoga ako imamo tako jednako vreme od 0 do 100, svaki EV je od 0 do 50 km/h brži od ekvivalentnog SUS-a, a to je jedino što je relevantno u gradu.

Tako je, s tim što u BG u praksi startuješ prvi na semaforu jednom u pet puta.

Taj inicijalni start može da se koristi jedino za prestrojavanje. Tipa sledeći semafor skrećeš levo a staneš skroz desno i tako avanzuješ 10 sekundi u gužvi. Ili za čisto komforno prestrojavanje između auta, pošto u BG kad daš migavac češće će ubrzati da te blokiraju nego da te puste.
 
Da, ovo za migavce ja mislim u 90% slučajeva se dešava. Ne znam šta je s ljudima, daš migavac kao da si rekao, ajde daj gas da me blokiraš.
 
Evo za one koje zive u Norveskoj a ne vole da cekaju na punjacima.. Nio ET5 touring.

5 minuta traje zamena baterija na njihovim stanicama. Odlicna opcija je da kupite auto bez baterije i rentate istu za 120 eura mesecno. U cenu je ukljuceno dve besplatne zamene mesecno!

Sto se tice brzine dopune, ovo je nesto najbrze sto postoji i najpribliznije iskustvu voznje fosilca.

 
Занимљив концепт, нажалост нема шансе да заживи овако за један модел, када би се стандардизовало овако нешто на нивоу макар групе произвођача и да су ове станице лако доступне то би имало смисла. Са недовољно станица је једноставније напунити ауто него јурити станицу за замену.
 
Ma kakvi jedan model.. Nio ima celu paletu razlicitih modela, koliko sam video trenutno u evropi imaju 4-5 razlicith modela koji podrzavaju ovaj koncept zamene baterije.

I ne moras ti iskljucivo da je menjas, dopunjava se kao i svaki drugi EV na kucnoj struji ili na brzim punjacima.

Trenutno u evropi imaju 61 stanicu za zamenu baterije (Norveska, Holandija, Svedska, Nemacka, Belgija) i to sire dalje mislim na Austriju i Madjarsku, Poljsku itd..

Nio je u Kini premijum brend, zato ima i nesto vecu cenu od drugih kineskih automobila.

Evo je i mapa battery swap stanica.
 
U odnosu na ovo, vodonik i gorive ćelije izgledaju kao razuman izbor. Biće zanimljivo videti koliko će koštati zamena baterija na starijim automobilima. Pošto očigledno može da se završi za 5 minuta, tako da ne bu trebalo da bude mnogo skuplje od samog koštanja baterije (plus malo za investiciju u opremu). Ali nešto mi se čini da će neće biti baš tako.

A i mislim da ovo nije rešenje. Kad bi sa punom baterijom mogao da pređeš 800-1000km, trajanje punjenja postaje skoro nebitno (da li je 5 ili 35 minuta za 20-80%). Automatski bi ljudi koji prelaze manje relacije vozili 500-700km bez punjenja, pa bi bilo više slobodnih punjača na autoputevima, a oni koji prelazi više od toga, svakako prave bar jednu dužu pauzu. Ima izuzetaka, na primer, kad se menja više vozača i zaustavljaju se samo na 5-10 minuta, tako da za njih EV i dalje neće biti opcija.
 
Vodonik je bar 10 godina iza ovoga dokle su stigli EV na baterije, i to ako bi nastavilo da se ulaže u isti pun gas. On će da se verovatno preseli na komercijalna vozila, a i to je pitanje kad. Za grad nema nikakvog smisla.

Stanice za zamenu baterije su mnogo jednostavniji koncept od eksploatacije i transporta vodonika.
 
Nazad
Vrh Dno