Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

90% vremena će izvesno biti niža tarifa i cena će biti niža, elektromreža nikad neće biti preopterećena i da se namnože EV. Nije to ni blizu nekog problema, po autu treba manje od 15kwh u sred noći, a nagađam možda ni pola toga s obzirom na prosečne dnevne km u Srbiji.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Izračunali smo nedavno, da svih 2.5 miliona vozila u Srbiji bude EV, potrošnja struje bi se povećala oko 10%.
 
Ne poznajem ove problematiku detaljno, ali znam da privatne firme koje trguju električnom energijom moraju posedovati licence. Uslove za izdavanje licenci ne znam (mogu se svakako izguglati), ali pretpostavljam da zahtevaju i određen profil zaposlenih i ko zna šta još, pored naravno novca. Za najam parkinga po minuti je dovoljno da budeš registrovan u apr.

Ok, možda onda grešim po pitanju zakona, ali svakako se svuda naplaćuje minut.

Koliko ja znam kod nas u zemlji postoje samo dva brza punjaca koja naplacuju punjenje po KW. Jedan je kod Nove Pazove, drugi Brestovac blizu Leskovca. Kako su oni dobili dozvolu nemam pojma, znam da imaju postavljene solarne panele, pa verovatno zbog toga.

Upravo. Imaju panele, proizvode i prodaju svoju struju.

Ima besplatnih koliko hoces po Srbiji. Npr putevi Srbije na svakoj poprecnoj naplatnoj rampi su postavili besplatne punjace. E sad, oni nisu ekstra brzi oko 30-40kw, i neki put ne rade, ali su besplatni. Nais sa obe strane, Vrcin ka BG, Preljina, Subotica ka BG...

Nais uglavnom radi samo u smeru ka Nišu. Vrčin već duže vreme ne radi, jesi probao možda skoro da se prikačiš?
 
Nisam, ali vidim da je od skoro ponovo aktivan na Orion aplikaciji i pise da je dostupan, sto nije bio slucaj dugo. Pa ko prolazi tuda moze da nam javi da li ponovo radi punjac ili ne.

Edit: sad sam pogledao na plugshare, evo i juce i danas ljudi ostavljaju komentar da su se uspesno dopunili. Znaci ponovo radi Vrcin.
 
Top, nisam ovo ispratio.

Što se tiče crvene zone, nije ni ona toliki bauk. Da ga punis danju u crvenoj to izadje nekih 450din/100km, što je opet smešna cifra.
12.86kw/100km je super potrošnja za EV. Ja sam mislio da se kreće oko 16-18kw/100km
35din je 1kw u crvenoj zoni a od sutra je skuplji valjda još 8%.
Sa 15kw/100km je već opasno blizu malolitražnih dizela(naravno ukoliko gorivo sipaš u okolnim zemljama jer je kod nas skuplje 50%)
Ja sam recimo blizu granice i meni je prosek na poslednjih 4000km sa dizel vozilom 589,3din/100km
 
Tebi bi verovatno EV trošio mnogo manje od 450din/100km, sa tom potrošnjom dizela, pošto vodiš računa o tome. Pre svega bi puno noću, što je četvrtina od 450din, a ako voziš lagano kao svoj dizel, možda bi bio i ispod dinar po km.

18kwh je autoput brzina, gde dizel troši 5.5-6l, što mu dođe tipa 150 naspram 1100-1200 din za 100km ili već koliko ti plaćaš gorivo sam napravi računicu.
 
У кућама је углавном већа потрошња, посебно ко се греје на струју, па са 1200 киловатсати за црвену зону може бити чупаво.

Jasno. Dao sam primer gde nije baš mala potrošnja, znam neke koji troše 2x manje.
 
Veoma je nezahvalno uzimati potrošnju EV-a u globalu, jer se razlikuje od modela do modela. Autoput dosta zavisi i od vremenskih (ne)prilika. Meni Kona po grad trošiu 9-11, autoput 13-18, kombinovana je 13.5. Chery FX EV teško da može ispod 18 na autoputu npr.
 
Grande Panda na primer, po testovima koje sam ja gledao, trosi na autoputu oko 22-23kwh. Valjda joj zbog toga nisu ni stavili merac potrosnje.. Jedini EV koji ne prikazuje koliko trosi :)
 
Veoma je nezahvalno uzimati potrošnju EV-a u globalu, jer se razlikuje od modela do modela. Autoput dosta zavisi i od vremenskih (ne)prilika. Meni Kona po grad trošiu 9-11, autoput 13-18, kombinovana je 13.5. Chery FX EV teško da može ispod 18 na autoputu npr.
9-11 je baš mala potrošnja. To sam uspeo jednom na i3 kad sam pogazio sve veće potrošače i vozio 70-80, skoro idealna vožnja.
Pri kojoj brzini ti troši 13kWh na autoputu?
 
Кад смо код тога, приметио сам доста њих који возе око 90 на сат на аутопуту где је ограничење 110 (максимум у Норвешкој), вероватно да штеде батерију, не видим неки други разлог, баш сам се изненадио. Тешка прича...
 
Konkretno ja ne stedim, ali pokušavam da uklopim domet moje baterije sa dnevnom rutom u smislu da ne moram stajati na negde na punjač. Ako se danas uklapam u 100km, vozim sve pun gas, obilaznicom i 140 150. Na 155 imam blokadu. Ako mi treba 200km dometa za danas, onda usporio na 90-100
 
Velika je razlika u potrosnji EV izmedju 90 i 110 na sat. Sporijom voznjom nekada mozes da izbegnes jedno stajanje i stignes na destinaciju za isto vreme kao da si vozio brze uz jednu dopunu. Dakle glavna mana EV, domet, nekad moze biti i prednost. Vozis sporije, samim tim i bezbednije, i uz manju potrosnju jeftinije! :)
 
Zavisi kako gledaš, ako nikad ne staje na pumpu već mu ta brzina omogućava da se puni kod kuće, nema taj ni gubitak vremena, ni finansijski trošak.

Na 50km je to razlika od 6 minuta. Sad je pitanje da li @mitar1982 može da zaradi za 6 minuta dnevno tu razliku koliko uštedi na struju?
 
Не разумем ја то, возиш ауто од 500.000 круна које губи бар 50.000 круна вредности сваке године и при томе пребиреш како ћеш уштедети реда десетак круна (ни целу кафу) док се возиш негде. Као мутирана верзија оних што су се некад возили на плин, при чему су они возили којекакве Пунтиће и заиста прерачунавали сваку пару.
 
1759326830276.png

Kako 500k kruna? Njihov sajt je obično sa uračunatim dažbinama, ali da se ne zalećem za Norvešku, jer ne znam. *ovo iznad je oko 27000€.

Primer iz Slo, za 29k€ je RWD LR, polovni tipa 5-6 manje na mobile.de. Kod vas je 31000€. Za 5 godina ćeš je prodati za 22-25k€. Doslovce ti treba auto od 5000€ da bi bio konkurentan sa troškovima, a da istovremeno zaboravimo sigurnost, pouzdanost, korisničko iskustvo.

Koliko je kod vas Škoda Octavia dizel?
 
И ти се ухвати нејјефтинијег модела 3, брзо расту апетити кад си богат као мала група (тм). Дизели (и бензинци) се више у принципу више не увозе и не продају https://www.motor.no/aktuelt/983-prosent-elbiler-i-september/331097 (245 наспрам 14.000 возила) и на њих иде типа 20-30.000 евра којекаквих намета. За стандардне аутомобиле то више нико не разматра.
 
Uhvatio sam se za auto koji je po svakom kriterijumu čudesan za neki 10-15 godina star polovnjak, dostupan u No, koji te košta isto. Možda i manje, verovatno su kod vas majstori bože me sačuvaj.
 
Претерујеш, стандардно, јесу Норвежани унаказили тржиште половњака са форсирањем извоза, али није да 10-15 година стар половњак кошта као пар година стар модел 3. Па да је тај ауто таква магија не би се ипсилон продавао 8 пута више. Мени је тај ауто ни тамо ни вамо, није дебели караван/сув да би био главни ауто, а није ни прост мали аутић за помоћни ауто.
За мене је оваква љута сеоска машина, а они су добрано скупљи од 3-јке.
IMG_4093.jpeg
 
Koliko košta gorivo i servisi u periodu od 5-6 godina, u Norveškoj, plus neki kapitalni kvar na autu od deceniju koji se može očekivati kada već ima 15 i više godina? A sve vreme voziš auto star od 10 do 16 godina, a mogao bi od 0-6 i da nikad ne ideš na pumpu?

Moje skromno mišljenje je da Norvežani maestralno dobro vladaju svojim novcem i svojom politikom. Naterali su propisima sve da voze novo i bezbedno, čisto (po njih). Doslovce su na samom vrhu lanca ishrane, a mala nemnogoljudna zemlja.

Pazi kad će i tebe da nateraju na EV i posle tri vožnje ćeš ovde reći, donosim norveško pivo kad dođem sledeći put, ovo što sas vozim u stvari i nije toliko loše.
 
Velika je razlika u potrosnji EV izmedju 90 i 110 na sat. Sporijom voznjom nekada mozes da izbegnes jedno stajanje i stignes na destinaciju za isto vreme kao da si vozio brze uz jednu dopunu. Dakle glavna mana EV, domet, nekad moze biti i prednost. Vozis sporije, samim tim i bezbednije, i uz manju potrosnju jeftinije! :)
90 na autoputu može samo da me uspava. Možda me probudi prolazak šlepera koji me obilazi...

Možete sad svi da skočite na moje reči ali: 90 na autoputu u putničkom automobilu? Bolje da idem biciklom gde sam krenuo.
 
Pazi kad će i tebe da nateraju na EV i posle tri vožnje ćeš ovde reći, donosim norveško pivo kad dođem sledeći put, ovo što sas vozim u stvari i nije toliko loše.
Samo čeka da Švajcarski ekrani krenu da se ugrađuju po EV i eto ga 😂😂😂
Da, stvarno nije retkost videti EV koji voze 90 kmh na autoputu ovde. I sam sam tako vozio kad sam imao knap dometa do kuće zadnjih npr 50ak km. Za duže vožnje se slažem da nema smisla, sumnjam iskreno da to neko i radi..
Jednom prilikom sam morao nekih 100ak km po autoputu da vozim zatvorenu prikolicu i baš se iznenadio koliko troši struje. Negde oko 40ak kw na 100km, pritom morao zbog ograničenja da vozim svega 80 kmh (da na autoputu je toliko ograničenje za vozila sa prikolicom). To mu dodje skoro pa duplo više od regularne potrošnje za moj auto, prikolica bila pritom skroz prazna..
 
Poslednja izmena:
Moje skromno mišljenje je da Norvežani maestralno dobro vladaju svojim novcem i svojom politikom.
Baš sad sam pretražio to za poručivanje modela 3.
Do juče (30.09) je bila pride kampanja sa 0% rente prvih 36 meseci.
Sada, bez te kampanje je mesečna rata oko 400€ uz učešće od 1.000€ (1€=12kr):
1000038977.jpg

Onda dalje ima se opcija da se vidi koliko se štedi u odnosu na vožnju benzinca (godisnje 20.000km vožnje, koji troši 6.4 l na 100km, uz cenu benzina od 23kr i struje 1.14kr koje su trenutno aktuelne):
1000038978.jpg

I to dovodi do konačne računice mesečnog troška modela 3 nakon uštede za benzin iz gornjeg primera:

1000038980.jpg
Znači nekih 200€ mesečno tokom 8 godina uz pocetno učešće od 1000€ (i servis na svake 2-3 godine).
Sad sigurno se ovde može naći mnogo nas pametnih da nadje zamerku u proračunu, al eto da pojasnim gde i kako Norvežani računaju šta će sa svojim novcem😉 to moze da implicira i koliko ih je briga dal na autoputu voze 90 ili 110 kmh kako bi stigli ne znam koliko minuta ranije..
 
Džaba... Nemamo mi ni blizu norveški standard...
Međutim, da nije penala za sus, verujem da ni Norvežani ne bi bili baš ovoliko ekološki osvešćeni...
 
Ja sam se smorio kad sam našao onaj 1 punjač, a samo preko Dunava u Rumuniji 70. Nekad su oni bili merilo bede, ne tako davno, sad smo mi.
 
Koliko košta gorivo i servisi u periodu od 5-6 godina, u Norveškoj, plus neki kapitalni kvar na autu od deceniju koji se može očekivati kada već ima 15 i više godina? A sve vreme voziš auto star od 10 do 16 godina, a mogao bi od 0-6 i da nikad ne ideš na pumpu?

Moje skromno mišljenje je da Norvežani maestralno dobro vladaju svojim novcem i svojom politikom. Naterali su propisima sve da voze novo i bezbedno, čisto (po njih). Doslovce su na samom vrhu lanca ishrane, a mala nemnogoljudna zemlja.
Генерално је у Норвешкој исплативо имати е-ауто, за куповину новог нема апсолутно никакве дилеме око избора, али ето постоје и изузеци попут мене још увек, мада неће бити актуелни још дуго, тј. прелазак на струју следи како год (можда успем да прескочим наредну куповину аута и то је то).

Суштина код мене је да сам далеко од "цивилизације", на годишњем нивоу прелазим прилично мало (око 10.000 км), на локалу ми је све близу па ми је потпуно небитно шта возим, али због неколико дужих тура сваке године, кућних потреба, а највише зато што сам навикао на простор и положај возим пространог каравана са добрим дометом. Не раде ме гигантски екрани, радари, камере и сл. чуда, не осећам се футуристички у ентеријеру од рециклираних материјала и пластичних имитација бамбуса, иначе бих до сад прешао на исте. Возам повремено фирмина кола, и рентакар па имам прилику да испратим трендове.

Не плаћам паркинг, не плаћам путарине, не плаћам трајект, да возим 20.000 годишње и да идем 50+ км сваки дан на посао/са посла и мени би ови прорачуни изгледали другачије. Увек се сетим колеге који је возио Рено Зои, имао савршену комбинацију мале инвестиције и велике уштеде, па схватио да сваки дан у тој кантици проведе бар 2 сата сваки дан, и онда купио Теслу Икс да се вози као господин. Да проводим два или више сати дневно у ауту вероватно бих и ја подигао стандарде.

Тесла 3 свакако није ни близу онога што је мени занимљиво, за сад су то ID7 i A6 Avant E-tron, алтернативно сув попут Enyaq и сл.
 
Poslednja izmena:
Jutros naiđem na vijest da je Marques Brownlee (odnosno YT MBKHD) otkazao narudžbu za Tesla Roadster za koju je prije 8 godina uplatio 50000$. I dobio 45000$ nazad ako sam dobro shvatio. Čini mi se da su i sa onim kamionom (ne pikapom) u sličnom sosu?
 
Nazad
Vrh Dno