Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Bogme, mislim da ću oba rešenja da praktikujem, i platno i foliju za bočna stakla. Ne znam, nisam išao Teslom u Srbiju još, trebalo bi da radi jer se u principu pali roaming za podatke koji je uključen u cenu. Kad radi u drugim zemljama Evrope kad putuješ, ne vidim što ne bi radilo u Srbiji.
Postoje fabricka dva rešenja za zaštitu od sunca, iz jednog i dva dela, koliko sam uspeo da vidim. Što bi izmišljao rupu na saksiji ako ima OEM deo?
 
Ne izmišljam rupu na saksiji, tema je malo kompleksnija od toga, jer "OEM deo" je mesh tipa (rupičasta crna mreža) i ne pomaže potpuno u blokiranju sunca i toplote, nije efikasna zaštita. To što je u Tesla Shopu ne znači da je OEM deo u pravom smislu te reči, jeste samo donekle jer je isproban i garantovan da paše, ali Tesla (kao i mnogi drugi) outsourcuje svoje accessories random kineskim fabrikama na koje posle nalepe svoj logo i odšrafe cenu. Obično u 90% slučaja ne kupuješ ništa iz njihovog shopa jer ima bolje i jeftinije third party rešenje na Amazonu. Kao što rekoh, kvalitetna tint folija rešava stvar, jer što više gledam ova platna, to mi više deluju jeftino, klimavo i izgužvano, nisam siguran ima li smisla poručiti čisto da se isproba da li radi posao.
 
Folija je završena priča, a to platno po potrebi skineš, možda ljudi ne žele da im je krov trajno zatvoren. Ja retko navlačim mrežu, supruga uvek, tako da sto ljudi sto ćudi.
 
Ne izmišljam rupu na saksiji, tema je malo kompleksnija od toga, jer "OEM deo" je mesh tipa (rupičasta crna mreža) i ne pomaže potpuno u blokiranju sunca i toplote, nije efikasna zaštita. To što je u Tesla Shopu ne znači da je OEM deo u pravom smislu te reči, jeste samo donekle jer je isproban i garantovan da paše, ali Tesla (kao i mnogi drugi) outsourcuje svoje accessories random kineskim fabrikama na koje posle nalepe svoj logo i odšrafe cenu. Obično u 90% slučaja ne kupuješ ništa iz njihovog shopa jer ima bolje i jeftinije third party rešenje na Amazonu. Kao što rekoh, kvalitetna tint folija rešava stvar, jer što više gledam ova platna, to mi više deluju jeftino, klimavo i izgužvano, nisam siguran ima li smisla poručiti čisto da se isproba da li radi posao.
Имам тај ОЕМ део - рупичасти Mesh, купљен у Tesla shop-y слаба вајда. X има практично цео стаклени кров па је баш критично то. Многе ствари из Тesla shop-а нису "прави" OEM. Из искуства, МНОГИ aftermarket делови за нпр TMX поготово око трапа и ваздушног вешања су квалитетнији од оригиналних и имају дужи век трајања. Ту се истичу марке попут Lamfordel, Meyle HD итд.
И лак је испод просечног квалитета за ауто у том ценовном рангу (100 000е), ја сам баш ових дана завршио полирање и стављање "керамике" Carpro Cquartz 3.0, лак сам по себи нема могућност да опстане и очува се на дуже стазе без неке заштите.

Ја рецимо никада не би стављао фолију на стаклени кров, али то је ствар укуса. Мени су сва стакла затамњена верваотно и 80% па и тај део крова до висине огледала, а и тај део крова који припада Falcon вратима. Није овде код мене још стигла врућина велика али почео сам да гледам нешто што није рупичасто кад се буде ишло на одмор.
Мени су седишта срећом платнена по средини и то много помаже и лети и зими. Када се она "вегунска" кожа упече лети кроз стаклени кров баш буде критично.

Вест од пре пар дана. Надовезује се на причу око FSD који фукнционише само са камерама и без LiDAR-a. Таква врста FSD можда не буде одобрена у ЕУ јер неиспуњава регулативе, а додатно је проблем на Теслама које имају старију верзију HW, мада се најављује од лета да ће кренути једна по једна земља да одобравају - видећемо. Ту је Илон пуно обећавао тамо неке 2016. људи пукли лепе паре и сад ће вероватно морати да људима о трошку саме Тесле надограде на HW4 - у то улазе камере, сензори и сам централни комјутер који је на нижим HW oд HW4 преслаб. На неким старијим аутима неће се ни моћи апгрејдовати на HW4.
 
Poslednja izmena:
Tehnologija samovozećih uličnih vozila zaslužuje posebnu temu na ovom forumu.
Ne znam zašto je strpana zajedno sa EV?!?

Ima tu dosta zanimljivosti, nevezano sa pogonom vozila koje vozi računar/robot/AI...

Mogle bi zaista da se razdvoje, ili bar da se otvori nova tema samo za self drive vozila.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Tehnologija samovozećih uličnih vozila zaslužuje posebnu temu na ovom forumu.
Ne znam zašto je strpana zajedno sa EV?!?

Ima tu dosta zanimljivosti, nevezano sa pogonom vozila koje vozi računar/robot/AI...

Mogle bi zaista da se razdvoje, ili bar da se otvori nova tema samo za self drive vozila.
Па онда промени назив ове теме. А и ово о чему ја пишем је као "опција", тј додатна опрема у оквиру електроаутомобила. Нисам сигуран ни да може да се раздвоји јер FSD на дизелу не знам да ли је изводљив у истом капацитету, појавио се тек када су се возила електрификовала.
 
Sta te sprecava da otvoris novu temu?
Pravila foruma. Konkretno, obavezno pravilo broj 1: "pre nego što postavite [temu] istražite da li već postoji slična."

Plus, kad bi se sad napravila tema "Samovozeći automobili", 99% sam siguran da bi moderatori u roku od odmah obrisali temu ili je spojili sa ovom.

Takođe, mi ne možemo da promenimo naziv ove teme u "Električni automobili", može jedino moderator ili administrator.
 
To bi vazilo da covek nije izneo argumente zasto treba da su razdvojene.
Otvori novu temu, ova ce biti preimenovana i to je to.
 
To bi vazilo da covek nije izneo argumente zasto treba da su razdvojene.
Otvori novu temu, ova ce biti preimenovana i to je to.
Hvala na odgovoru, evo otvorio sam novu temu. Molim za preimenovanje ove teme u "Električni automobili".

Takođe, ne znam da li je praksa da se u novu temu prebace postovi iz ove koji su u vezi sa njom, ali kapiram da je to veliki posao i možda nepotreban.

Hvala.
 
Videćemo kako će se primiti.

U ovoj temi ima dosta interesnatnih informacija u vezi self drive vozila, ali su dosta razvučene između EV pričama.
Ali verujem da jeste zametan posao tražiti ih i prebacivati u posebnu temu.

Ako nekog ne mrzi......
 
Folija je završena priča, a to platno po potrebi skineš, možda ljudi ne žele da im je krov trajno zatvoren. Ja retko navlačim mrežu, supruga uvek, tako da sto ljudi sto ćudi.
Зашто завршена прича?
Квалитетна фолија решава проблем прегревања, а степен пропусности видљиве светлости не игра никакву улогу у томе.
 
Ne može da se skida kad poželiš, zato je završena. Stepen propusnosti vidljive svetlosti je u poprilično korelaciji sa zračenjem koje osećaš, tako da ide to jedno sa drugim.
 
Možda kod jeftinijih folija...
 
I skuplja kola su zatamnjena iz istog razloga, jer je nemoguće ignorisati vidljivi spektar, ali nije tema pa ću tu stati.
 
У Норвешкој последњих дана излазе чланци о проблемима са одлагањем и рециклирањем батерија из е-возила. Тек су почела лагано да долазе на отпаде, и већ је неисплативо за стандардну рециклажу на коју су традиционални отпади навикли. Батерије је тешко продати као резервни део, тешко се демонтирају, демонтажа је неопходна, складиште се као опасан отпад, и колико сам схватио нису интересантне за рециклажу, док се не донесу прописи и неко (држава) не буде финансирала трошкове. Ово је тек почетак, биће интересантно пратити куда ово све води.
 
Ovo podseća na problem koji se javio kada su elise sa vetrogeneratora počele da se menjaju. Pošto su napravljene pretežno od materijala koji se izuzetno teško recikliraju, počeli su da ih sahranjuju. Mislim da ih sada melju i spaljuju.

Sada u reciklažnom centru i to već od prvog nivoa gde se vrši samo sakupljanje mora raditi i visoko kvalifikovana radna snaga.
 
Са батеријама је проблем што су запаљиве, могу да екслодирају, садрже хемикалије тако да нису једноставне ни за складиштење ни за рециклажу после. Нарочито кад дођу оштећене из хаварисаних возила и сл. немаш појма у каквом је стању и како да је третираш.
 
Problem je što moraš da znaš hemiju da bi znao šta da radiš sa kojom baterijom. Nisu sve iste. A za nas korisnika sve su to; baterije.
Ali ne recikliraju se isto, niti su sve zapaljive ili eksplozivne. Polako će morati da se uvede red u EV proizvodnju. Po meni ima puno smisla da baterije budu lako dostupne za popravku i uklanjanje. Ali to ne odgovara proizvođačima EV koji bi i posle kupovine EV, da drže kupce u šaci.
 
Danas ide Tesla Model 3 po parkingu i...ne čuje se.
Da li ijedna Tesla ima neki zvuk dok se kreće sporije? Recimo znam da Tojotini hibridi proizvode zvuk. Kakva je situacija sa ostalim EV, znam da ih ima još koji to rade, ali ne konkretne modele?
 
Od 01.07.2021 svi novi el automobili i hibridi su obavezni da imaju AVAS - Acustic Vehicle Alerting System, tj da prave zvuk dok se krecu sporo, tj da upozoravaju pešake na svoje prisustvo (nezavisno od marke i proizvođača). Ta tesla je najverovatnije bila stariji model (posto nije bila obavezna nadogradnja starijih vozila)..
Ovo je u stvari trebalo da zazivi još 2019, pa je odloženo valjda za 2021..
 
Električni su, dakle nije off topic, ne liče baš na automobile, ali ih tako zovu, i od starta nam daju razlog da negodujemo 😄

 
Tako ih zovu novinari i ovaj naš, da ga ne spominjem.

Pravilan naziv je eVTOL. Ali videćemo koji trivijalni naziv će se odomaćiti. Vrv elektrokopter. Ali, još je decenijama daleko od sertifikovanog i upotrebljivog prevoza.

I ajde da ne zatrpavamo ovu temu, bolje otvoriti drugu.
 
Otvorićemo novu temu, za nekoliko godina, ako bude potrebe.
 
Тако је, само варира, негде можеш паркирати на нешто са type2 пуњачем а да не пуниш.

Што се других постова тиче, многи су у праву. Многи су већ написали суштину и за Норвешку и генерално за електрична возила.
Живим у Норвешкој 13 година и возим електро ауто 8+ година. 2016. године сам купио, тј. наручио (тада се чекало неколико месеци на доставу) Hyundai Ioniq Electric у full опреми са 28KW батеријом. То је један легендарни класик који после 8 година и преко 100.000 км није имао деградацију батерије, јако је аеродинамичан и има екстремно малу потрошњу. Лети се могло до 250 км, а зими у најгорем случају 150 км. Не бих га ни продавао да ми није 4. дете на путу.

Презадовољан сам аутом, јако леп за вожњу и удобан, и скоро никакав квар нисам имао за то време експлоатације. Много сам пара уштедео са њим и пуно ми је лепих вожњи донео. Дефинитивно пун погодак, иако је у то време када сам га ја купио и овде у Ослу то било тек у повоју. Неке главне предности тог модела су мала потрошња, велика поузданост и екстремно брзо пуњење. Могао сам на већини DC пуњача да извучем 67KW ефекат, па ви израчунајте колико је то брзо на батерију од 28KW нето. Никад нисам био на брзом пуњачу више од 15 мин. То је нешто што се можда занемарује код брзог пуњења за нове кориснике, а то је тај ефекат пуњења који је највећи/најбржи од 20-80(90)%.

Никада нисам променио оригиналне плочице и дискове – тако сам га и продао. Једном је мењано уље у "мењачу" (тако га овде зову, иако то није мењач у класичном смислу) на 60.000 км и једном актуатор за порт за пуњење (у гаранцији), мада је и то мала ставка. Екстремно економичан и јако забаван за вожњу. Размишљао сам се да га пребацим ћалету за Србију, али ми и у Србији треба ауто са 7 седишта када дођем са породицом.

Што се Норвешке тиче, нема ту никаквих пореских олакшица. Као што је неко написао, постоји увозна такса за фосилце која је јако висока, а за електричне је нема. То значи да нису они смањили таксу за електро, него набацили за фосилце.

Истина је да је овде сва струја из хидроцентрала (скоро сва) и да је има пуно да се извози. Јесте мало парадокс, као што неко написа, да се у северној земљи промовишу електро возила знајући да зима утиче на домет, али да није овако северно и да није богата водом, онда не би било струје из хидроцентрала и онда то не би имало смисла као што има. Свакако најпогоднија земља за електрична возила.

Нисам поборник "зелене агенде" нити ме то занима, али уживам у чистом ваздуху за који у Србији мора да се оде далеко од Београда. Ауто сам узео из економичности и одлука ми се потврдила као исправна.
Нека рачуница је да су мени путарине (велика ставка у Норвешкој) биле до скоро бесплатне, сада су увели нешто мало. Одржавање је практично непостојеће, а цена пређеног километра је око 12 пута јефтинија од фосилца.
У зависности од пређене километраже, може да се уштеди месечно на електро ауту и 500-600 евра, с тим да та уштеда расте са пређеним километрима. То му дође једна месечна рата за нови електрични ауто.

@nidza Да, пуни се код куће на AC пуњачу type2, а на брзим пуњачима повремено. Норвежани многи имају викендице и тамо се иде са ел-аутом. Функционише то јако добро, мрежа брзих пуњача је одлична, новија кола имају веће домете и све то за сада иде јако добро.

Ја сам прошло лето имао са породицом део одмора по Скандинавији, где сам ишао између осталог и у Legoland у Данској и до Шведске. Прешло се ту једно 2000 км са Ioniq-ом који има 28KW батерију – никакав стрес за мене, жену или децу у смислу стајања на брзо пуњење.

Zoe, e-Golf, Nissan Leaf прве генерације итд. су почеци електрификације и, наравно, да у 2025. немају шта да траже на тржишту. Али су и даље то економични аутомобили који могу доста новца уштедети и пружити забавну вожњу.

Ја лично ћу се тешко икада више вратити на дизел/бензин, мада ми ни то није проблем. Али, такво је стање ствари – мени је то неисплативо овде где живим, а није да патим са електричним аутом и сањам о дизелу, далеко сам од тога, чак напротив.


Koji automobil ste uzeli sa 7 sedišta? 😄
 
У Србији Zafiru Tourer коју отац вози у међувремену ја наравно само на одмор када дођем, у Норвешкој Теслу X. Оба су са 7 седишта.
 
Novi video vožnje, najzad malo lepše vreme pa sam upregao akcionu kamericu.

 

У Норвешкој последњих дана излазе чланци о проблемима са одлагањем и рециклирањем батерија из е-возила. Тек су почела лагано да долазе на отпаде, и већ је неисплативо за стандардну рециклажу на коју су традиционални отпади навикли. Батерије је тешко продати као резервни део, тешко се демонтирају, демонтажа је неопходна, складиште се као опасан отпад, и колико сам схватио нису интересантне за рециклажу, док се не донесу прописи и неко (држава) не буде финансирала трошкове. Ово је тек почетак, биће интересантно пратити куда ово све води.
Izvor članka:
Dizajn baterija je vođen optimizacijom, sa fokusom na bezbednost i kompromise između efikasnosti, niskih troškova proizvodnje i – u slučaju baterija za električne automobile – male težine. To znači da svaki proizvođač baterija poseduje sopstvene (patentirane) dizajne baterija, sa različitim geometrijama komponenti (ćelije, moduli i baterijski paket) i metodama sklapanja (šrafovi, lepak, zavarivanje).

U baterijama dostupnim na tržištu koristi se niz različitih hemijskih sastava ćelija, posebno katodnih materijala koji se koriste na pozitivnoj elektrodi. Ova varijacija parametara baterije omogućava potpuno prilagođavanje baterijskog paketa za svako električno vozilo, ali takođe uvodi složenost u pogledu prakse demontaže baterije na kraju života. Dugotrajne i prilagođene procedure znače veoma skupe prakse. Standardizacija dizajna baterijskih paketa je stoga neophodna kako bi se produžio vek trajanja baterija i učinila ponovna upotreba profitabilnom.

Pristup istorijskim podacima o baterijskom paketu takođe stvara dodatne izazove za proces demontaže. Od 2024. godine, pristup većini informacija o potrošnji baterije, broju i učestalosti ciklusa i detaljima punjenja ograničen je na proizvođača. Kompanijama koje žele da procene "zdravstveno" stanje korišćene baterije nije dozvoljeno da izvlače ili koriste ove informacije. Srećom, nova Uredba EU o baterijama, koja je stupila na snagu u avgustu 2023. godine, rešava ovaj izazov. Uredba pokriva ceo životni ciklus baterija, uključujući proizvodnju, upotrebu, ponovnu upotrebu i reciklažu, kako bi se osigurale bezbedne, održive i konkurentne baterije. Da bi se obezbedio lak i legalan pristup karakteristikama baterija, novi propis zahteva da od 2027. godine sve nove baterije moraju imati digitalni pasoš baterije koji pruža detalje o modelu i proizvođaču, zajedno sa važnim bezbednosnim informacijama o zdravlju baterijskog paketa.

Novi propis takođe predviđa da novi baterijski paketi moraju da sadrže određeni procenat recikliranih materijala. Iako je očigledan cilj smanjenje sve veće ekstrakcije kritičnih sirovina, što dovodi u pitanje održivost baterija, ovaj pristup smanjuje podsticaj za popravku, renoviranje ili ponovnu upotrebu baterija na kraju života.
 
Poslednja izmena:
Ja sam mislio da ove fejk poruke koriste jos samo sverceri garderobe ali izgleda su usle i u auto servise ( Kidi se ne racuna :ROFLMAO: )...

Pri tome ko jos kupuje kola a da detaljno ne proveri makar servisnu istoriju a za Kia je bar jasno ima 7 godina garancije od cini mi se 2010...
 
Nazad
Vrh Dno