Šta je novo?

eFakture

@vdunic ukoliko ti je proizvod koji prodaješ zadužen u maloprodaji, izdaješ fiskalni račun. Ako je zadužen u veleprodaji, možeš da ga prebaciš u maloprodaju i radiš fiskalni ili da iz veleprodaje radiš e-fakturu.

Ako je usluga, možeš kako hoćeš, ali samo jedno. Ili fiskalni ili e-faktura.
 
Ja sam tzr, sto znaci maloprodaja samo. Jel u tom slucaju izdajem fiskalni racun i pravim efakturu ili ne?
 
Nema duplog kucanja, time bi platio dupli PDV, ili klasican fiskalni racun ako je maloprodaja ili eFaktura kao sto je PJ napisao.
Mene više zanima kako će ovo praktično funkcionisati u smislu kombinatorike, trebam da gledam u pasulj ko je u PDV-u i saljem mu efakturu, ko se dobrovoljno prijavio, ko je usao/izasao u PDV u medjuvremenu a zakon kaze da onima koji nisu na SEF-u ne kucamo eFakturu vec EEO PDV, koji treba da bude onda grupni, pojedinacni? Mnogo komplikacije i već vidim da će velike firme insistirati da im kupci koriste sistem eFaktura jer je jako zeznuto ispratiti kome kakav obrazac i način fakturisanja primeniti.
 
Veliki sistemi (EDB, vodovod....video sam još neke mailove na tom nalogu, ali nisam otvarao) odavno šalju e-fakture. Pre ili kasnije, svako mora imati sanduče da primi e-fakturu i za to nije neophodan poseban software.
 
Mnogo komplikacije i već vidim da će velike firme insistirati da im kupci koriste sistem eFaktura jer je jako zeznuto ispratiti kome kakav obrazac i način fakturisanja primeniti.
Ne mogu ničim da nateruju firme van PDV sistema da uđu u sistem ako to ne žele-mogu oni da šalju e-fakture ako hoće ali nisam dužan da je primim već da tražim da šalju običnu fakturu kao i do sada. Mi nismo u pdv sistemu i ne pada mi napamet da ulazim u sistem e-faktura ako po zakonu ne moram.

@PJ "Pre ili kasnije, svako mora imati sanduče da primi e-fakturu"- samo registrovanje naloga znači ulazak u sistem i iz njega nema izlaska minimum 2 godine tako da to nikako ne treba raditi ,tako mi je knjigovođa objasnila. Za nas paušalce dok/ako ne uvedu obavezno zakonom nastavljamo sve po starom.
 
Poslednja izmena:
A kako će se primati fakture za usluge od državnih preduzeća (struja, smeće...) ako oni šalju samo e-fakture a mi koji smo van PDV-a se ne regustrujemo na e-faktura?
Koliko sam ja razumeo državna preduzeća sva prelaze na e-fakturu.
 
Ne mogu ničim da nateruju firme van PDV sistema da uđu u sistem ako to ne žele-mogu oni da šalju e-fakture ako hoće ali nisam dužan da je primim već da tražim da šalju običnu fakturu kao i do sada. Mi nismo u pdv sistemu i ne pada mi napamet da ulazim u sistem e-faktura ako po zakonu ne moram.

@PJ "Pre ili kasnije, svako mora imati sanduče da primi e-fakturu"- samo registrovanje naloga znači ulazak u sistem i iz njega nema izlaska minimum 2 godine tako da to nikako ne treba raditi ,tako mi je knjigovođa objasnila. Za nas paušalce dok/ako ne uvedu obavezno zakonom nastavljamo sve po starom.
Šta je tačno backdraw registrovanja na sistem e-faktura? Sva pravna lica ti šalju fakture u sanduče.
Da li ulazak u sistem obavezuje i na izdavanje e-fakture?
 
A kako će se primati fakture za usluge od državnih preduzeća (struja, smeće...) ako oni šalju samo e-fakture a mi koji smo van PDV-a se ne regustrujemo na e-faktura?
Koliko sam ja razumeo državna preduzeća sva prelaze na e-fakturu.
Ako si van PDV-a i nisi dobrovoljni korisnik sistema e-faktura (SEF-a) takvu fakturu, ako ti neko pošalje,po zakonu nisi obavezan da prihvatiš. Mogu oni da je pošalju naravno ali videće u sistemu da faktura "nije prihvaćena". Pored takve e-fakture, koja tebe ničim ne obavezuje, oni moraju da pošalju i običnu fakturu kao i do sada. To važi za sve one van PDV-a (oni van PDV-a koji prodaju dobra i usluge javnom sektoru moraju da uđu u sistem!) osim za one koji iz nekog razloga hoće da uđu dobrovoljno. Nikako se ne treba sam registrovati iz znatiželje na sistemu jer to automatski povlači ulazak u sistem minimum 2 godine! (bilo je dosta takvih slučajeva) Tako mi je knjigovođa objasnila.

Na sajtu Ministarstva finansija postoji lista korisnika sistema e-faktura i u njoj se proverava da li je neko uopšte u sistemu ili ne. Ako jeste-šalje se e-faktura ,ako ne onda obična. Koliko sam čuo tu listu Ministarstvo uredno ažurira.
 
Poslednja izmena:
Dobro, sad sam proverio i vidim da sam se registrovao na e-faktura, verovatno sam isprobavao kako to ide, budala, znači ne dobijam više papirne fakture, dobijam sve fakture u moje sanduče na sajtu i tako u naredne 2 godine. Mada je opet glupo , ja ću morati da odštampam tu fakturu sa sajta da bih napravio kalkulaciju. Tako da opet ode neko drvo.
 
Dobro, sad sam proverio i vidim da sam se registrovao na e-faktura, verovatno sam isprobavao kako to ide, budala, znači ne dobijam više papirne fakture, dobijam sve fakture u moje sanduče na sajtu i tako u naredne 2 godine. Mada je opet glupo , ja ću morati da odštampam tu fakturu sa sajta da bih napravio kalkulaciju. Tako da opet ode neko drvo.
Knjigovodje imaju uvid u efakture, pa ako imas poslovni softver koji izvezenu e-fakturu sa portala mozes uvezes u program, tj. u kalklulaciju... stampanje je nepotrebno.
 
Ako si van PDV-a i nisi dobrovoljni korisnik sistema e-faktura (SEF-a) takvu fakturu, ako ti neko pošalje,po zakonu nisi obavezan da prihvatiš. Mogu oni da je pošalju naravno ali videće u sistemu da faktura "nije prihvaćena". Pored takve e-fakture, koja tebe ničim ne obavezuje, oni moraju da pošalju i običnu fakturu kao i do sada. To važi za sve one van PDV-a (oni van PDV-a koji prodaju dobra i usluge javnom sektoru moraju da uđu u sistem!) osim za one koji iz nekog razloga hoće da uđu dobrovoljno. Nikako se ne treba sam registrovati iz znatiželje na sistemu jer to automatski povlači ulazak u sistem minimum 2 godine! (bilo je dosta takvih slučajeva) Tako mi je knjigovođa objasnila.

Na sajtu Ministarstva finansija postoji lista korisnika sistema e-faktura i u njoj se proverava da li je neko uopšte u sistemu ili ne. Ako jeste-šalje se e-faktura ,ako ne onda obična. Koliko sam čuo tu listu Ministarstvo uredno ažurira.
Jasno je to, ali to znaci da svaki put pre izdavanja fakture moras proveriti da licda saljes ili ne? I sta da rade ljudi sa par stotina faktura mesecno, ogromno vreme se gubi na tu proveru.
Drugo, šta ćemo sa članom zakona koji vas automatski registruje ukoliko vam neko pošalje eFakturu?

"Ukoliko se preko sistema elektronskih faktura zahteva izdavanje elektronske fakture za primaoca - koji je subjekt privatnog sektora, za koga nije izvršeno registrovanje, ali koji ima PIB u skladu sa podacima u Jedinstvenom registru poreskih obveznika, biće izvršeno registrovanje primaoca po automatizmu..."
 
Pa ovo sad malo komplikuje stvar......
 
Po meni je veća komplikacija što je dozvoljeno da neko bude a neko ne bude u SEF-u - trebalo je da svi budu i nema problema, ovako će da bude haos (a već je haos :))
 
Jasno je to, ali to znaci da svaki put pre izdavanja fakture moras proveriti da licda saljes ili ne? I sta da rade ljudi sa par stotina faktura mesecno, ogromno vreme se gubi na tu proveru.

Ukoliko neko šalje toliki broj računa mesečno, verovatno ima i neki napredan software, a onaj CSV sa spiskom PIB-ova je na statičnoj adresi. Bio bi to još jedan bespotreban, besmislen modul, ali nije nešto komplikovano.

Ovo "ni slučajno se ne registruj na e-fakture!" me podseća na izbegavanje ličnih karti sa čipom.
 
Ljudi jel ima neko dovoljno informisan i voljan da mi pojasni oko ovih efaktura šta treba da radim. Naime, moji imaju mali str, klasična lokalna prodavnica potrošne robe (u PDV su). Knjigovođa nije od neke pomoći pa je palo na mene da im tu pomognem. Pominju mi neki sef, čitač kartica, pin-ove.... ništa mi nije jasno.

Može i link ako postoji neko detaljno i jasno uputstvo. Ovo što sam ja našao na netu pola ne razumem jer nisam u tematici.
 
Moraju da naprave nalog na e-faktura sajtu, tamo će imati svoje sanduče gde će dobijati fakture od dobavljača, nema više papira.
Kada im stigne faktura u sanduče , pregledaju faktutru i kliknu da su je primili. Da bi napravili nalog na e-fakture moraju imati elektronski potpis, najjednostavniji i najjeftiniji način je da imaju ličnu kartu sa čipom gde im je instaliran elektronski potpis, to se radi u MUP-u. Da pristupe sajtu e-faktura moraju da ubace ličnu kartu u čitač kartice i to je to.
Ovo ti je osnovno da razumeš problematiku, za detalje ideš na youtube i google.
 
Aha, zato su mi dakle pominjali čitač kartica. To moram da nabavim. Pretpostavljam da se i softver za čitanje kartica skida sa nekog određenog sajta (neko ministarstvo, uprava)?
 
Da, imaš nekoliko programa koje moraš da instaliraš, imaš sva uputstva na sajtovima e-uprava, mup......
srećno
 
Izvinjavam se sto upadam sa ovim pitanjem, videh temu, pa prosto da proverim sa magovima sta mi je raditi :)

Naime, ne znam da li treba da predjem na sistem fakturisanja od 2023.
Dizajner po struci, radim samo sa stranim klijentima, tj kompanijama/pravnim licima i Upworkom.

Hvala
 
Izvinjavam se sto upadam sa ovim pitanjem, videh temu, pa prosto da proverim sa magovima sta mi je raditi :)

Naime, ne znam da li treba da predjem na sistem fakturisanja od 2023.
Dizajner po struci, radim samo sa stranim klijentima, tj kompanijama/pravnim licima i Upworkom.

Hvala
Sve zavisi od toga da li ste u PDV sistemu ili ne: ako jeste morate od 1.1.2023. u sistem e-faktura ako niste onda kao i do sada, po starom. Osim ako izričito želite svojom voljom da uđete u sistem ili ako poslujete sa javnim sektorom (državnim ustanovama)-onda morate u sistem.

Imate objašnjenu tabelu na prethodnoj strani:

A pošto poslujete sa inostranstvom imate i ovde lepu tabelu gde se i to pominje:
 
Poslednja izmena:
Za E-fakture, možete i ConsentID da koristite preko mobilnog(ide se u Poštu free je, pogledajte na Google), ne mora samo "kartica".
 
@IvaNftw ukoliko ne izdaješ račune domaćim pravnim licima, e fakture su ti bitne samo da možeš da primiš račune koji stižu na tvoj PIB. Ako ne plaćaš internet, struju i slično preko svog pravnog lica, onda te se e fakture ama baš uopšte ne tiču.
 
@presretach naša radnja se vodi na ćaleta. Pretpostavljam da onda za efakture moram koristiti njegovu ličnu kartu sa elektronskim potpisom ili da on aktivira ConsentID u Pošti, ne mogu nikako ja tu da se "umešam"?
 
Mora prvo "on", a zatim da ovlasti "tebe" kao administratora.
 
To sve preko portala efakture?

Hvala svima na pomoći, sada znam bar osnove i odakle početi, gde tumarati 😄
 
Tako je; kada se direktor (ovlašćeno lice) prijavi može dodeliti uloge i poslati na e-mail pozivnice za priključenje na SEF.
 
Sve zavisi od toga da li ste u PDV sistemu ili ne: ako jeste morate od 1.1.2023. u sistem e-faktura ako niste onda kao i do sada, po starom. Osim ako izričito želite svojom voljom da uđete u sistem ili ako poslujete sa javnim sektorom (državnim ustanovama)-onda morate u sistem.

Imate objašnjenu tabelu na prethodnoj strani:

A pošto poslujete sa inostranstvom imate i ovde lepu tabelu gde se i to pominje:
Pausalac.
@PJ hvala, tako sam i mislio 👍
 
Mi koji smo u PDV a imamo fiskalne kase, sve isto kao i ove godine sto se tice izdavanja faktura. E fakturu samo javnom sektoru.
Zna li neko redosled pravljena e faktura za javna preduzeca? ( od nove godine za sve firme)
1. Kucanje racuna na fiskalnoj.
2. Pravljene e fakture.
3. Refundacija racuna na fiskalnoj?

Da li je ovo ispravno?



  • obveznik PDV koji vrši promet na malo subjektu javnog sektora (kako je on određen propisima o elektronskom fakturisanju) izdaje fiskalni račun u skladu sa propisima o fiskalizaciji (koji, u skladu sa tim propisima, treba da sadrži PIB i JBKJS subjekta javnog sektora);
  • subjekt javnog sektora obvezniku PDV može da podnese zahtev za izdavanje elektronske fakture za taj promet preko SEF-a, koji treba da sadrži:
    • broj fiskalnog računa izdatog za predmetni promet i
    • izjavu subjekta javnog sektora da PDV iskazan u fiskalnom računu nije koristio kao prethodni porez, odnosno da je izvršio ispravku odbitka prethodnog poreza;
  • obveznik PDV na osnovu zahteva subjekta javnog sektora za taj promet izdaje elektronsku fakturu preko SEFa;
  • nakon izdavanja elektronske fakture preko SEF-a obveznik PDV izdaje fiskalni račun u kojem je naveden podatak "refundacija" čime praktično poništava prethodno izdat fiskalni račun.
 
Nazad
Vrh Dno