Šta je novo?

Benchmark biciklistička sekcija

Mi smo za "sofere" nevidljivi, jer prvo sto kazu je, nisam te video.
 
#128 - Od Inđije do Beograda (Zemuna)
Kako nikada nisam vozio ovim putem, očekivao sam standardno dosadan i mučan put kroz kukuruze, a od Stare i Nove Pazove sam zazirao unapred, očekujući klasu ili dve gore od Batajnice. Kakvog li iznenađenja. Put jeste ravan i skoro potpuno prav, ali nema veze sa tipičnom vojvođanskom ravnicom. Apsolutno predivni pejzaži koji su daleko dinamičniji od onih koje sam ranije viđao. A kad jednom počnu da se ređaju drvoredi pored puta... milina. S druge strane, Stara i Nova Pazova ne da nemaju veze sa ruglom i saobraćajnim haosom Batajnice, nego su pravi (i lepi) gradovi u malom. Čak toliko lepo, uredno i organizovano deluju, da su pojam i za mnoge delove Beograda. Još kad se naiđe na biciklističko-pešačku stazu između dve Pazove, uz koju postoje i klupe, a niko nikome ne smeta, shvatite koliko su predrasude loše stvar. Definitivno jedna od najlepših vožnji. Ipak, saobraćaj je vrlo naporan i iscrpljuje više od pedaliranja. Bilo je neprijatnije i od puta NS-ZR, pa i od samog Zrenjaninca. Verovatno zato što je put često prilično uzak. S druge strane, nije bilo nijedne incidentne situacije, mada je to možda i do moje pažljive vožnje, ko će ga znati.

 
Jelena Erić
Nažalost, u Srbiji vozač ima pravo da radi šta god poželi i za to ne može da odgovara. Čak i ako ubije nekoga, ne gubi odmah vozačku dozvolu. Ako parkira na sred pešačkog prelaza, stanice ili trotoara policiji ne pada na pamet da reaguje. Slao sam primere nenormalne bahatosti i siledžijstva čuvenoj Direkciji za saobraćaj i boli ih uvo. Samo peru ruke od obavljanja svog posla i zavođenja bilo kakvog reda na račun siledžija. Može samo ako je na račun normalnih i ćutljivih. Ja razumem propuste i gubitak koncentracije, ali ovakve stvari se dešavaju samo zbog nikakvih zakona i zato što policija ne radi svoj posao. Samo stoje i gledaju. Ako dete u šetnji ukrade nešto sa trafike, a roditelji gledaju i ćute, pa dete sigurno neće prestati to da radi.

Nevezano za Jelenin slučaj, činjenica je da učešće u saobraćaju, bilo na biciklu, pešice ili u vozilu, sa sobom nosi priličan rizik. Desi se da ljudi zaspu za volanom, da im uleti pčela u kabinu, da otkažu kočnice, pukne guma ili da ne primete na vreme rupu na putu. Nekima i pozli ili ih strefi infarkt. A pritom ogromna većina onih koji se zgražavaju nad saobraćajnim nesrećama i viču kako je neko ludak, iz ovog ili onog razloga, istovremeno i sami voze preko 160 km/h na auto-putu, preko 40 u naseljenim mestima, parkiraju gde god im se hoće, uz "obrazloženje" kako to nije isto i da nije problem i da baš oni "znaju šta rade" i da su baš ti propisi izmišljeni "za otimanje para". Srbija - "Srbi" i "Ja".
 
Mislio sam kao rekreativac apača da uzmem. Treba li mi što ovaj sa diskovima? Koliko je bolje i skuplje za održavanje?
 
Nista neophodno za rekreativnu voznju. Bolje dobar V break, nego los disk sistem (mehanicki). V break je generalno jeftiniji, ali nisu to neke spektakularne cifre.
 
Pristojne komponente za nižu/početnu klasu bicikala.
Kapiram da najviše što ovaj ram i suspenzija od "planinske vožnje" može da izdrži je neka kaldrma ili malo manje uređen kej. Pa, ako nema potrebe za bilo šta više od toga, ok je izbor.
Da uglavnom bi bila neka rekreativna vožnja po gradu, i možda ako se naidje na neki manje uređen put. Ako ne grešim ova nakamura dodje nešto kao polar mirage pro.
 
Danas sam cistio kod majstora lanac I kasetu, sada izgleda kao novo :D
Pitao me jel hocu spojnicu zbog lakseg skidanja I ja tu pitam koja cena, on kaze 400din. Meni pade mrak na oci :d
Da li je moguce da to toliko kosta? Ja sam mislio dosta manje I hteo da uzmem, ali odustajem za sad.
 
Danas sam cistio kod majstora lanac I kasetu, sada izgleda kao novo :D
Pitao me jel hocu spojnicu zbog lakseg skidanja I ja tu pitam koja cena, on kaze 400din. Meni pade mrak na oci :d
Da li je moguce da to toliko kosta? Ja sam mislio dosta manje I hteo da uzmem, ali odustajem za sad.
Evo sad gledam cenu, jedna spojnica košta 300din, jel to nešto poskupelo? Ja sam sebi namontirao na lanac i čini mi se da je bilo jeftinije.
 
Ja sam pre neku nedelju stavio spojnicu, smesno je bila jeftina, oko 25din, ali za ruke uzimaju 400din.
 
Bio sam danas na kritičnoj masi, i bilo je super! Kasnije možda i neke fotke.
 
25din su obicne spojnice, brze spojnice nema ispod 300din za 9faz.
 
Ja sam spojnicu u Kapriolu platio 60 dinara (9faz). Uzeo bio pet komada i preostale 4 više nikada nisam našao u kući. :( Neko je osavio bio poruku možda krajem prošle ili početkom ove godine da je bilo ponovo po toj ceni u nekoj radnji u Beogradu. Inače je neka standardna cena oko 2 evra. Valjda su ih davali jeftinije dok još nisu svi shvatili koliko su dobra stvar, pa su možda i godinama stajale u radnjama.

@v-brake U nekim slučajevima, ja bih ipak pre išao na loše diskove, mada sam uvek savetovao suprotno. Vreme prolazi i dobre v-brake točkove/felne sve je teže naći. Takvi bicikli često i nemaju nosače za diskove, pa ako propadnu felne, situacija je nezgodna. Dakle, zamena loših za bolje diskove (ako i kada zatreba) može biti jeftinija i daleko jednostavnija. Iz ličnog iskustva znam da dobar v-brake, sa dobrim paknovima (npr, CoolStop) i felnama može da traje jako dugo, više od 10 godina. Ali, pre godinu-dve u mesec dana videh dva klinca kojima su felne eksplodirale od v-brake kočnica, zbog loših paknova i samih felni. Srećom, bez posledica, ali...
 
Ja sam rekao zimus za spojnice, jer je bila dobra cena (bile su u Capriolu 69 dinara). Sada im je cena 299.

Bio i ja u Kriticnoj masi, da pokusamo da nam ne zatvore stazu izmedju Brankovog mosta i Starog zeleznickog. Stvarno ce biti sramota ako je zatvore na dva meseca, sada u jeku voznje. Plus je jos pitanje da li su je predvideli posle uredjenja.
 
Poslednja izmena:
Koliko nisam u toku, prvi put čujem da je predviđeno neko zatvaranje staze. I uopšte me ne čudi. A više puta sam na raznim mestima komentarisao da nigde na planovima za zaj Beograd na vodi nisam primetio nijednu predviđenu i zaista ucrtanu biciklističku stazu. Sve slike i oni renderi su prikazivali obalu kao trgove i šetališta, nigde biciklističke staze. Dakle, u najboljem slučaju planiraju dodavanje nečeg nakaradnog, kao na Mostu preko Ade, pa će tako nakaradno i funkcionisati. Definitivno se treba organizovati, protestovati, blokirati saobraćaj, ali iz dosadašnjeg iskustva, mi biciklisti u Beogradu jednostavno ne umemo da protestujemo.

Kad smo kod toga, u subotu u 16 h je najavljena ovogodišnja Beograd-Velograd vožnja (Orange bike ride) i konačno malo gradskim ulicama, pa može i tada da se organizuje neki protest. Nažalost, ja neću moći, jer sam u subotu zauzet ceo dan.
 
Ja sam za zatvaranje svih bici staza. Biciklistima treba obezbediti sigurnu voznju po kolovozu, a deca mogu da voze po trotoarima.
 
Biciklistima treba obezbediti sigurnu voznju po kolovozu, a deca mogu da voze po trotoarima.

Ako je nešto bezbedno za bicikliste, zašto ne bi bilo bezbedno za decu bicikliste? Uz to, na biciklijadi može da se vidi puno dece koja se u vožnji ponašaju odgovornije i bezbednije od odraslih, pa zašto ih ograničavati na trotoare? I šta sa decom koja treniraju biciklizam? Možda treba samo uvesti neku vrstu obuke i dozvole za decu, da smeju da bicikliraju po tim bezbednim ulicama? Takođe, ako smatraš da je u redu da se biciklisti masovno kreću kolovozom, usporavajući saobraćaj, zašto ne bi bilo u redu da se svi biciklisti kreću isključivo trotoarima, gde će bicikliste da usporavaju pešaci, parkirani automobili i razna oštećenja? A za bezbednost je neophodno da i biciklisti poštuju određena pravila i budu predvidivi, a ne da rade šta god hoće (što se takođe masovno vidi na ulicama).

Po mom mišljenju, za bezbedno kretanje bilo koga bilo gde potrebno je da prostor ima dovoljnu širinu u odnosu na broj korisnika. Što je manje ljudi, to trotoari mogu biti uži, a suživot biciklista i pešaka i dalje će biti moguć i bez problema. Isto i za kolovoz. Gde je veća gužva, trake treba da budu dovoljno široke da omoguće nesmetano kretanje vozila pored biciklista (koji ne smeju da voze po sred trake). Tamo gde je vozila manje, trake mogu biti uže, pa da vozači obilaze bicikliste. Drugi korak jeste pravljenje zasebnih biciklističkih staza tamo gde je potrebno, kao što se negde prave auto-putevi. Možda na mestima gde je puno biciklista, gde je previše teretnog saobraćaja ili gde klasičnih puteva i nema (nasipi, nacionalni parkovi, izletišta, itd). Pritom staze mogu biti urbane (asfaltirane) ili samo utabana zemlja, kako se ne bi narušavala priroda. Pa iz tih principa odlučivati da li se i gde ne pravi i ne obeležava ništa, gde postoje samo biciklističke trake na kolovozu, a gde izdvojene staze i kakve.

S druge strane, treba shvatiti da čak i puko planiranje svega toga, a pogotovo uklapanje u postojeću infrastrukturu ne može uvek da se uradi za mesec dana (i na teritoriji cele zemlje), a negde tehnički nije nikako moguće. To znači da čak i tamo gde postoje uslovi, ali infrastruktura nije realizovana (možda još ni planirana), biciklisti ne mogu da se ponašaju siledžijski, kao da potrebna infrastruktura već postoji. To je potpuno isto kao kada neko vozi kola nasipom, preko livada u Košutnjaku ili po biciklističkoj stazi, na kraju krajeva. Drugim rečima, da bi išta bilo bezbedno i normalno, niko ne može da se ponaša kako god hoće. Po mom mišljenju.
 
Ваљда је мислио на предшколску децу која и не би смела на улице. Зар не важи више да и бициклисти морају да имају бар положено познавање прописа, мислим да је то одавно помињано? Најопаснији су клинци који мисле да су одрасли, нарочито ако возе веспе, па се пусте прометним улицама. Никако ми није јасно да дете од 12-13 па и мање година може да вози веспу тамо где аутомобили возе солидно великим брзинама.

Овде код нас има бициклистичких стаза на тротоарима на неким булеварима али су углавном неупотребљиве, или се ту паркирају разни или пешаци баш њих користе па ми је сигурније да возим улицом. Једино добро је што је према Н Бањи, бар већи део пута, поново асфалтирана некадашња стаза јер је ту ипак мало опасније пошто је излаз из града па сви убрзавају.
 
Ваљда је мислио на предшколску децу која и не би смела на улице.

U tome i jeste poenta - bezbednost podrazumeva predvidivost, a ona proizlazi iz postojanja i poštovanja nekih zakona, propisa, pravila i normi. Deca do određenog uzrasta se smatraju suviše malom da bi tako nešto razumela ili da bi odolela da im "bela mečka" skrene pažnju, pa se zato smatra da za njih nešto nije bezbedno. Ali pravila i norme i dalje moraju da postoje. Ako je napravljena staza tamo gde je vožnja ulicom označena kao nebezbedna, pa imaš zakon koji kaže da su biciklisti u obavezi da koriste staze tamo gde postoje, a ti svesno kršiš sve to, onda negativno utičeš na bezbednost i to nema veze sa bahatim vozačima. Nažalost, primetio sam da mnogi biciklisti, kada navodno zahtevaju zaštitu biciklista u saobraćaju, u stvari zahtevaju dozvolu da biciklisti rade šta god žele. Kad god vozim stazom pored Radničke ulice (od izlaza sa Ade ka centru) obavezno vidim bicikliste koji voze pešačlim delom pored staze, kao i one koji voze ulicom. Da bi to bilo bezbedno, svi bi trebalo da voze 30 na sat i da mahnito gledaju ima li nekog "pametnog" bicikliste. Zašto bi to radili? Staza je i napravljena zato da bi svi bili bezbedni i da bi se kretanje i vozila i pešaka i biciklista odvijalo nesmetano. U stvari bi kod Ade trebalo napraviti dva podzemna prolaza i potpuno ukinuti dva semafora, čime bi sav saobraćaj funkcionisao još bolje. Ja sam apsolutno za to da biciklisti dobiju više prostora i uvažavanje u saobraćaju koje imaju i svi ostali. Ali ne tako da samo zamenimo mesta, pa da biciklisti sada postanu ti koji će da maltretiraju ostale učesnike u saobraćaju. U ovom trenutku motorizovani saobraćaj mora da postoji i moraće da postoji još dugo, a u nekim ulicama saobraćaj treba da se odvija većom brzinom, kako bi uopšte mogao da funkcioniše. Mislim da na većini takvih mesta/ulica biciklistima nije mesto. Samo što treba naći načina da i biciklista i pešak mogu da stignu svuda gde mogu i automobili. E, to je ono što nemamo. Pogotovo da stignu nesmetano i bezbedno. Ali opet, bezbednost zahteva postojanje pravila kojih onda svi moraju da se pridržavaju.

I sad ću da pauziram barem do sutra. :)
 
Nazad
Vrh Dno