Šta je novo?

3D printer - Opsta tema - FAQ

Licno ne vidim logiku/vezu izmedju pozicioniranja i full retraction tj izbacivanja.
Imas 2 opcije (koje su meni logicne):
-ili Cura generise komandu (proveris sa notepad neki mali gcode nekog malog modela)
- ili imas u reprap aktiviran firmware retraction koji se opet aktivira preko gcode tj opet Cura

Ako te zanima zasto ne vidim logiku:

Absolut i relativ su (gle cuda) maznute funkcije iz cnc sveta. Absolut je precizniji ali generise veci gcode i zahteva vise kalkulacija. Relativ je suprotnost. Koriste se oba po potrebi u istom g codu.

Najlakse objasnjenje razlike:
Udjes u ogroman trzni centar. Ulaz je absolutna nula. Pogledas mapu centra na ulazu i kaze mesara je samo pravo, skrenes kod 5 reda levo pa 3 red desno i tu je mesara.
To je absolutno pozicioniranje.

Negde si u centru, ne znas gde i pitas radnicu gde je mesara.
Nece ti reci " od glavnog ulaza idete 5 redova..." jer to nema nikakve logike i iako ti moze pomoci, imas gomilu bespotrebnih informacija.
Reci ce ti npr 2 red desno i tu vam je odmah mesara. To je kratka i tebi korisna informacija ali ti iako si nasao mesaru i dalje ne znas gde se tacno nalazis u odnosu na glavni ulaz centra ali ti nije ni bitno u datoj situaciji.
Jasna ti je razlika.

Tvoj end gcode:
Da stampas model visine 50mm i da nemas g91 ispred ove komande " G1 Z10 ;Raise Z more ", on ne bi Raise-ovo tj podigao dodatnih 10mm z osu od zadnje pozicije vec bi spustio na 10mm visine od ploce tj absolutne nule z ose i izlomio bi ti model/stampac.
 
Naravno, jasno mi je sve to, nije trebalo detaljno objasnjenje. Nego u RRF kad se pozove G90, on vrati extruder na 0 poziciju pa onda ide dalje i povlaci toh dodatnih 5mm koje kreira Cura. I da GCode treba da sadrzi M82 i M83 komande u sebi odnosno da u Curi ima special modes i da se tu ukljuci relative postioning kao jedno od resenja. To cu da probam kasnije kad dodjem kuci. Zahvaljujem na ovom odgovoru :)
 
Treba detaljno objasnjenje ali ne zbog tebe vec drugih koji samo citaju temu.
Poenta je da se sto vise nauci i uvidi da ovo nije nista "strasno" i da je jednostavno.
Da li si probao ovo
medjutim sad citam da sve zavisi od firmvera i da treba da se prebaci na relativno pozicioniranje u endu.
Da li si probao da se poigras sa ovim?

1623976310427.png
 
Poslednja izmena:
Evo tek sad pisem. Da, u Curi sam promenio GCode flavor na RepRap koji je ukljucio relative extrusion, i sad sasvim normalno stampa, cak sam i resio problem sa extruzijom koji sam imao. Pokusao sam stampati i 80mm/s i poprilicno sam zadovoljan, posle cu okaciti slike vaze koje sam napravio.
 
Kakva su iskustva sa podlogom za bed pri štampanju najlona? Probao sam na PEI sa lepkom i temp. međutim bez uspeha. Do 5mm visine i odlepljuje se, pritom offset-uje sve slojeve lagano u procesu... Vidim da koriste pretežno staklo, kao najbolje za najlon, pa sam mišljenja da kupim Creality glass bed, taman onda imam tri osnovne vrste pokrivene. Osim ako neko nema bolji savet. :)
Nisam probao stock magnetni bed, eventualno mi je i to opcija.
 
Koristim ja PEI, isto sam imao problema sa odlepljivanjem dok nisam oprao u vodi i prebrisao mikrofiber krpom. Bez lepla, lepi se sve PLA, PETG...
 
Ne, ne, nemam ja problem sa PLA, PET-G itd... to sve sjajno prijanja na PEI. Proverim level-ovanje povremeno i to je sve. Ali najlon je potpuno 'druga zverka' po tom pitanju. Narocito ne voli PEI. Osim stakla, preporucuje se geroilt, ali to je neki brandname neke vrste klingerita (pretpostavljam) koji kod nas ne moze da se nadje. Imam nedaleko od kuce prodavnicu termo-tehnicke plastike, ali sta da im trazim... :) Cenim da cu pobati sa staklom, svakako. Vise me je interesovalo da li neko ima on-hands iskustvo.

Inace ono malo najlona (Taulman 230ica) sto sam isprintao, deluje veoma zanimljivo i prakticno za upotrebu. Narucio sam i 645, pa cu videti kakav je on, posto postoji ceo spektar upotreba i primena, zavisno od tipa. I ako nekome zatreba, uspeo sam da osusim najlon 3h@65C u rerni, vrlo uspesno. :)
 
Nisam još uvek imao priliku (a ni potrebu) da koristim najlon za štampu. Zvuči zanimljivo. :)

Ja sam rešio problem koji sam imao sa nekim filamentima, gde postepeno dođe do zapušivanja dizne. Mislio sam da je uzrok heat creep, što se na kraju i dogodi, ali... Ispostavilo se da je problem u previše napetoj opruzi metalnog ekstrudera. Problem se javljao uglavnom samo sa mekšim filamentima (Gembird), gde veći broj retrakcija dovede do deformacije filamenta i kako taj deformisani filament putuje kroz bowden tube, krene da zapinje sve dok ga na kraju ne zapuši. A kako je Capricorn tube sam po sebi tesan... nema puno prostora za toleranciju. Sve u svemu, zamenio sam oprugu i stavio fabričku (od plastičnog ekstrudera) na metalni ekstruder i tako uspešno rešio problem. Možda nekom bude zatrebalo, a nije redak slučaj kada se uzme metalni ekstruder.

U međuvremenu, poručih dobar BMG ekstruder (3:1 prenos snage). Za sada ne planiram da štampam fleksibilnim filamentima, a ovaj metalni ekstruder mi za sada radi odlično, tako da ću videti šta ću sa njim.

I jedna preporuka, ukoliko vam se polomi coupling za bowden tube, ovo je odlična alternativa: https://www.thingiverse.com/thing:1993384
Meni su se u kratkom periodu polomila 2 couplinga, delom jer su lošeg kvaliteta, delom zbog zapušivanja dizne, pa sam prilepio izolir trakom da bih odštampao M10 coupling sa linka. Funkcioniše besprekorno više od mesec dana i ne vidim nikakav problem sa njim.
 
Taman odstamapas od najlona coupling i zaboravis na njega. :D Najlon u nekoj realnoj prici nije mnogo koriscen za uobicajene stvari, ali ako se radi sa nekim hemijama/mehanickim silama, mislim da nema boljeg filamenta. Dobar deo najlonskih filamenata je otporan na ulje, benzin, tako da npr. mogu da se stampaju trubice za usis na automobilima. Meni konkretno sada treba za turbofans (hladnjenej kocnica) za tockove, koji sam konacno iscrtao i test printao u PET-G, ali imam zelju da to bude najlonski deo i da ne brinem za funkcionalnost. Inace jedna od boljih uobicajenih primena je phone case, recimo. :)

Koristio sam i imam jos celu rolnu PET-G sa karbonskim vlaknima, takodje mnogo dobar filament. Odstampao sam nosace police za gepek, sa dve velike elipse i drzi ih bez problema, gde su mi se dve fabricke ABS zabici polomile.

Kada smo kod ekstrudera, da li je neko koristio dvostruko nazubljeni? Ovi plasticni/metalni klasicno imaju jednu stranu nazubljenu, drugu samo za klizanje. Trenutno nemam potrebu, ali kontam da bih to mogao kao neki upgrade da ubacim, narocito za ove mekanije filamente TPU i najlon.
 
Kul. Probaće se nekad. Čekaj prvo da potrošim ovih 10+ rolni PLA i 10+ rolni PETG. Ne kupujem više dok ne utrošim većinu ovog što imam. :D

Kada smo kod ekstrudera, da li je neko koristio dvostruko nazubljeni? Ovi plasticni/metalni klasicno imaju jednu stranu nazubljenu, drugu samo za klizanje. Trenutno nemam potrebu, ali kontam da bih to mogao kao neki upgrade da ubacim, narocito za ove mekanije filamente TPU i najlon.
Ja sam pročitao mnogo negativnih iskustava sa tim double gear ekstruderima. Pre svega, jer je mnogo loša kontrola kvaliteta i nema nekog standarda. Svi su slični, pa jedna serija jednog proizvođača bude dobra, a onda sledeća serija nije dobra (ima šraf za osovinu, dolazi bez najlonskih podloški, itd). Zato sam na kraju poručio BMG klon, iako je malo skuplji.

Mada ni Creality metalnom ekstruderu (gear na jednoj strani) baš ništa ne fali za većinu materijala, ako nađeš oprugu odgovarajuće tvrdoće.
 
Ja sam zadovoljan metalnim Creality, nemam nikakvih problema sa njim. Opruga je ocigledno dobre sile, cim nisam imao nuspojave. Dobar info svakako, nego kapiram kao i sa vecinom kineskih proizvoda (a 3D stampaci veoma jesu) uvek je QC lutrija... zato npr. sam isao odmah na MicroSwiss hotend, nisam ni hteo da se mlatim sa klonovima, koji su sve bolji, ali avaj.

Otprilike jednom mesecno narucim 5 rolni filamenta, tako da uvek imam 20ak na zalihama, ali se trudim da ubacim uvek nesto novo, sto nisam koristio do tada. :) Ubio sam sada skoro gomilu PET-G stampajuci MacBook stand koji sam crtao. Prvo meni, pa zeni, pa ortaku, pa kolegi... i otelo se kontroli. :) Trebao bih da bacim koju sliku u temu sa 'radovima', ima ponesto zanimljiivo za podeliti.
 
E ja se kajem sad sto nisam uzeo Microswiss dok je bio na popustu ali sta da se radi.. bice jos popusta :) razmisljam uzeti ovaj karbon petg sto je na popustu, ne znam kakav je za stampanje maltene stock.
 
Na kom popustu i gde je bio Microswiss?
 
Kada smo kod ekstrudera, da li je neko koristio dvostruko nazubljeni? Ovi plasticni/metalni klasicno imaju jednu stranu nazubljenu, drugu samo za klizanje. Trenutno nemam potrebu, ali kontam da bih to mogao kao neki upgrade da ubacim, narocito za ove mekanije filamente TPU i najlon.
Ja ga koristim od samog početka i veoma sam zadovoljan, jedna od prvih modifikacija. Kod njega nema proklizavanja i nema mogućnosti da se ojede filament ako je sve u redu sa ekstruderom, ako nije onda ni on ne pomaže, proklizaće i on. Jedino što je prečnik nazubljenog dd pogona manji za oko 40% posto pa je steps/mm različit od originala ali se to lako podesi. Jedino do sada nisam probao sa mekim filamentima ali bi trebalo da je poboljšanje pogona tu najveće.
 
@Vaskev dobar info iz prve ruke. Koji je model u pitanju?

@Mrljesana meni je taj filament super, ali ne bih ga štampao na mesinganoj dizni. Kupi steel/hardened pa cepaj, ja imam takvu 0.6mm i baš sam mega zadovoljan kako printa konkretno taj filament.
Pokrivka za digitalni obrtomer koju sam printao skoro njime >>
 

Prilozi

  • 20210522_001620.jpg
    20210522_001620.jpg
    304.5 KB · Pregleda: 44
Na kom popustu i gde je bio Microswiss?

Na njihovom Microswiss sajtu, 35% popusta, pisao sam u temi pre 2 nedelje. Izaslo bi nekih 70-75$ sto je dobra cena, sa obzirom da su Creality direct drive kitovi sa plasticnim hotendom i extruderom isto oko te cene.

@Mrljesana meni je taj filament super, ali ne bih ga štampao na mesinganoj dizni. Kupi steel/hardened pa cepaj, ja imam takvu 0.6mm i baš sam mega zadovoljan kako printa konkretno taj filament.
Pokrivka za digitalni obrtomer koju sam printao skoro njime >>
Da, znam da ne bi moglo na mesinganoj dizni ali ne znam dal uzimati celicnu na stock hotend... Deluje jako dobro taj print, svaka cast :)
 
Probaj čeličnu ili titanijum, ja ih nakupovao ali nikako da ih isprobam. Na PLA se nisu pokazale bolje, lošiji su provodnici toplote pa se verovatno treba malo podići temperatura. Bolja je štampa sa mesinganim ali za najlon mislim da se moraju koristiti inače mesingane neće potrajati dugo.
 
Kada se koriste čelične dizne, treba podići temperaturu za ~5C.
 
MS i čelična dizna, printam na sledećim temp:
PLA(+) 225C, silk 230C;
PET-G 240/245C;
Najlon 230-255C (zavisno od tipa);
Karbon PET-G 240C;

Samo praktično PLA traži povećanu temp. u mojoj kombinaciji. Šta mi je do sada najviše uticalo na kvalitet štampe je retrakcija, brzina i dužina. To dok nisam uhvatio kako treba, imao sam blobove i dosta stringovanja.
Dizne za sada nisan uspeo da sahranim, ali im pratim namenu. :)
 
@Gedora Kako si utišao dual 5015 na Hero Me rashladnom sistemu? Najzad sam ugrabio malo vremena i završio build, ali sada me nervira buka i vibracije koju prave 5015 fanovi. Smanjivao sam postepeno i na nekih 25% snage je podnošljiva buka, ali vibracije su i dalje prisutne. Sve je dobro zategnuto i podešeno. Nisam baš zadovoljan kako je ispalo i razmišljam se da izbacim jedan 5015 (single fan, dual ducts konfiguracija).

Moguće je da su mi se zapali i krš 5015 fanovi, nemaju ni utisnut brend.
 
@Corvus Corax Hm, kod mene je dosta bolja situacija sa dual 5015 nego što je bilo sa single OEM fanom. Još za PET-G držim na 30% a za PLA na 50%, baš je osetno tiše. Moji su BigTreeTech, ono klasika sa Banggood-a, sa najboljim review-om... moguće da su ti tvoji neki lošiji.
Vibracija je bilo dok nisam malo dotegao šrafove, ali ništa dramatično.
 
Videću šta mi je činiti. Ili ću da poručim nove 5015 ili ću da pokušam sa izbacivanjem jednog (dva su ionako overkill, ali se lako spusti broj obrtaja).

Odštampah sinoć Benchy-ja za probu i ispao je jako dobro, ako izuzmemo prisustvo malo stringinga (PETG - Galaxy Violet). Gornji deo lukova na otvorima je uvek bio malo problematičan, ali sada više nije. Zadovoljan sam kvalitetom štampe.



Edit: Nakon 2-mesečnog zezanja sa BLTouch (neće uvek da uvuče sondu i prekine probing), pisah 3DMarketu da vidim kako da im ga pošaljem na reklamaciju. Problem imam od samog početka, samo sam mislio da je do covera koji sam tada stavio (pa skinuo prvog dana). Lepo su ljudi pričali da su i klonovi dovoljno dobri. Videću kako će se rešiti situacija...
 

Prilozi

  • IMG_20210628_070506.jpg
    IMG_20210628_070506.jpg
    254.8 KB · Pregleda: 29
  • IMG_20210628_070529.jpg
    IMG_20210628_070529.jpg
    232.4 KB · Pregleda: 30
  • IMG_20210628_070522.jpg
    IMG_20210628_070522.jpg
    214.9 KB · Pregleda: 30
  • IMG_20210628_070537.jpg
    IMG_20210628_070537.jpg
    206.3 KB · Pregleda: 27
Poslednja izmena:
Ljudi, ako mozete, ne zamerite sto ovako upadam u temu. Dobio sam je medju ostalim rezultatima pretrage. Elem, (mozda) postoji mogucnost da mi neko iz inostranstva donese raspberry Pi. Ja se stvari oko RPi-a ne razumem, ali cilj bi bio da se sa njim 'igram'. Kada kazem igram, mislim npr. da instaliram VPN, ili onaj (zaboravih kako se zove) filter za reklame (da mi ne gusi browser i net), ili sta vec. I tako vidim da se koristi i kod 3D stapamaca (sto sam od ranije negde cuo) za valjda...'samogradnju'. E sad.. mene zanima sledece:

1. Gde se, i za koliko para (ukljucujuci i postarinu) moze najjeftinije nabaviti (ne bas najslabija, vec 'normalna') verzija Raspberry Pi 4? 'Uhvatiih' ovako u 'letu' podadak da je neko savetovao da je bolje uzeti raspberry 3 (valjda neki 'b' model), jer se manje greje od v4. Vidim (mozda gresim) da je 'valjda' za ovu akciju oko 3D printera... ideja da se ima v4 a ne v3. Pa sam malo pogubljen. Znaci uzeo bih mozda neki RPi da mogu da se sa njim 'zezam' tj. da isprobam neke stvari i da eventualno na kraju zavrsi kao deo za 3D stampac. (tako nekako sada razmisljam).

2. Mozda cu lupiti, ali... jel' ova tema u vezi 'samogradnje' 3D printera, gde je RPi jedan deo u celom 'mehanizmu' ? Ili moram da negde 'kupim' one...'shine' (tj. 'klizace' ) po kojima ce se kretati (kako se to vec zove, mozda.... 'kamera' i 'stvar' koja 'naliva' plastiku)?

3. Ako je u pitanju samogradnja, i npr. nemate ni jedan deo (tj. pocinjete od nule), koliko otprilike para treba da se nabave svi potrebni delovi?

4. Koliko to (da tako kazem) 'precizno' stampa? Sigurno da ne moze biti istog kvaliteta kao sto su 'fabricki' 3D printeri, pa ako neko moze da samo ukratko kaze sta da NE ocekujem sa ovakvim do-it-yourself 3D printerom.

Hvala unapred i izvinite sto sam ovako upao ovde sa ovim tipom pitanja.
 
Poslednja izmena:
Pi se koristi za kontrolu i nadgledanje stampe. Ako ces samo za stampac, 3-ka je dovoljna.
Samogradnja krece od 100e, sto veci stampac, vise para.
FDM stampaci tj koji tope filament su precizni oko 0.2 mm.
Resin stampaci oko 0.02 mm.
Ako nisi vican tehnici, kupi gotov proveren stampac tipa Creality pa se igras i ucis sa njim.
 
1. mikroprinc, malina, 012lab, galago
rpi 4 je bolji od rpi3,grejanje nije problem sa normalnim hladnjakom, ali mozes proci jeftinije sa rpi 3 u zavisnosti od namene. pogotovo ako uzmes polovan rpi3.
2. kao sto rece duke, bolje je da krenes od gotovog stampaca. U tvom slucaju, ja bih preporucio najjeftiniji creality, verovatno je to ender3. Zasto? po recniku bih rekao da nisi bas strucan i to je prava prilika da se upoznas sa mehanikom stampaca.
samogradnja je ok, nije nikakav bauk i bice isto, a moze i bolje od fabrike uz prave delove, mada je jednostavnije da nadogradis neki gotov stampac (zamena ploce, drivera, motora...)
4. vec odgovoreno,nece biti manje precizno ako napravis kako treba.
 
@DukeLander hvala na odgovoru. Mene je pre mozda mesec-dva privukla negde neka slika odstampane figurice sa motivom epske fantastike. Bilo je toliko...dobro da me zainteresovalo pa sam nasao yt kanal a i stranicu. U pitanju je neki nas lik, (mozda cak i jedan od vas ovde na topicu).

Sajt mu je:
Kod:
3dlimbo.rs

Imao je (verovatno i dalje ima) na svom IG profilu sliku te figurice. Trenutno mi IG ne prikazuje slike iako je jasno da su 'tu'. Moguce neki bug, ili sta vec, nebitno. Tako da ne mogu da okacim sliku bas te figurice ciji kvalitet printa me je odusevio. Ako odete na njegovu stranicu, na samom dnu pise da koristi:

PRUSA MK3S+ 3D stampac

Verujem da nije uopste jeftin, ali posto se vi ovde razumete, da li moze komentar...odnosno vase misljenje, kakav je po kvalitetu taj stampac? (mislim, ne moze biti los kada je onako odstampao onu figuricu sa toliko detalja). Mislim da sam negde procitao (tada, pre mesec-dva) da moze da 'menja boje' prilikom stampe pa da npr. figuricu ne moras da 'farbas' vec stampac sve to odstampa u bojama u kojima je i figurica dizajnirana. (ako sam ja to sve dobro shvatio).

@TwistedMind Hvala. Pitanje je iznenada doslo. Posto sam nesto gledao cene RPi 4 u Svajcarskoj na jedom poznatom sajtu, pa sam poceo da razmisljam da li bi se isplatilo da odatle nabavim (ne ja licno, vec osoba koja tamo zivi) ako je povoljno. Od toga trenutno nema nista jer sam zakasnio.

Evo npr. koje su cene (izrazene su u francima):

g3WqQv0.jpg


Pretpostavljam da je razlika u ceni izmedju 'golih' RPi 4 samo u kolicini memorije, 2GB, 4GB, 8GB itd ?


Drugo pitanje, vidim da mu (naravno treba) napajanje. Jel moze npr. ono od mobilnog gde ide kablic koji je i ujedno za USB transfer fajlova (tj. i data+ i data- kontatki su povezani), ili 'bas' trebam da kupujem i RPi sertifikovano napajanje ako hocu da budem 'siguran'?

Sto se tice moje 'strucnosti' oko 3D stampaca, apsolutno si pogodio. Blago receno 'nemam veze sa vezom' (nazalost). Otud i ovakav tip pitanja. :)
Nebitno za ovu temu, ali razumeces sta mislim: nezaposlen sam, pa..ako bih i odlucio da pocnem da se zezam sa ovom tematikom, ne mogu da priustim da mi ovo naglo postane skup sport. Rado bih kupio gotov stampac ali to ce za sada biti samo san. A i samogradnja ce verovatno biti skupa, no ipak prikupljam podatke, ako nista drugo a ono da cisto znam kako se krece cena kojecega kada je 3D stampac u pitanju.

Za kraj jedno uvrnuto pitanje:
Neko vreme je pravilo problem (korozija i sl) i na kraju pre nekoliko dana konacno 'crkne' stari tip vodokotlica za WC (proizvodjac Email-Plast Novi Sad, mada sam saznao da je taj tip davno radila i neka fabrika u Bosni). Oni izgledaju ovako:

ZGJ5Rgn.jpg


Elem, cale kupi neki vodokotlic, monitoramo i to jednostavno ne fukcionise kako treba. Ne mozes ga podesiti. Pritom (naravno) sistem unutra iako zasnovan na istoj ideji, koristi drugi nacin za 'zatvaranje' dotoka vode u odnosu na stari tip gde je to odradjivala plasticna 'sipka' na koju je stajao stiropor.
Imamo i jedan Geberit koji je takodje tesko g*vno jer voda stalo 'curka' i nikako se ne moze podesiti da stane. Mana ovih vodokotlica je i ta sto 'kanap' za povlacenje vode 'ulazi' unutar samog vodokotlica i tamo je zakacen za plasticni deo koji povlacenjem 'podize' tkzv. zvono koje dalje pusta vodu niz cev. To nikako ne funkcionise kako treba jer povlacenjem kanapa ti povlacis taj deo unutra, dok je kod starih kanap bio zakacen za deo plastike koji je bio 'van' vodokotlica, kod ovog nije. Desi se i da se kanap tj. plasticni deo 'zaglavi' ili da npr i sam kanap (koji je bedno tanak) punke itd.
I tako krenem ja da gledam kojih sve vodokotlica (nazidnih) ima u ponudi, i vidim da je to sve isto sr*nje, sve isti sablon, i pocnem razmisljati 'zasto neko ne odstampa jb*ni stari model vodokotlica kada nisu u stanju da ga naprave drugacije (inace stari vodokotlici su bili od...'lima, aluminijuma, celika, ili cega vec).

Da skratim: Koji tip stampaca bi mogao da odstampa nesto tako 'veliko' kao sto je vodokotlic sa gornje slike ^ (prosto ne shvatam da se niko toga nije dosetio, ili da bar dizajnira oblik i posalje kinezima da to nastancuju ocas posla, kao sto i ove modele koji su trenuto u ponudi su takodje najverovatnije od kineza nabavili).

^ Eto sasavo pitanje (koje mozda i nije za ovu temu) ali... voleo bih da cujem vasa razmisaljanja. :)
 

Prilozi

  • Screenshot_19.jpg
    Screenshot_19.jpg
    87.2 KB · Pregleda: 12
  • vodokotlici-celicni-emajlirani.jpg
    vodokotlici-celicni-emajlirani.jpg
    20.7 KB · Pregleda: 15
Poslednja izmena:
Ove velike stvari ti trebaju veliki stampaci na FDM tehnologiji, sad da bi istampao nesto veliko kao vodokotlic, trebaju ti veliki stampaci koji umeju da kostaju poprilicno. Ako zelis male figurice, za to su ti potrebni SLA stampaci koji u kratkim crtama, koriste laser ili projektor da bi stvrdnuli tecnost i oni imaju izuzetno velik nivo detalja ali oni su za stampanje tih malih stvari.

Sto se tice Prusa stampaca, oni su jako dobri za tu cenu sta nude, jako su beginner friendly, kvalitetni stampaci. Cena Prusa MK3s+ stampaca kod nas je 120.000 dinara, i postoji multi-material upgrade kit koji radi to sto ti zelis, da stampa u vise boja, i taj kit kosta nekih 48.000 dinara.

Sto se tice raspberry pi, definitivno trebas da uzmes 4ku zato sto ce ti dugo trajati, sad nije bitno toliko koliko zelis gigabajta ali hajdemo reci da je 4gb preporucljivo. Cene kod nas su malo skuplje, za nekih 15% nego sto si poslao, sto se tice adaptera, mozes koristiti koji hoces, ali mora da bude 3A napajanje i 5.1V. 10eur nije puno za taj rasperry punjac,svakako je usb c, naci ces primenu za njega uvek, mozes ga prodati, iskoristiti za druge uredjaje itd... Nevezano za 3D stampu, Raspberry je dobra zanimacija i hobi i ja preporucujem svakom ko zeli da ga uzme.

Sto se tice pravljenja stampaca, da pitam iskusnije clanove ovde, da li ste mozda gledali da napravite svoj stampac, da li ste videli neke projekte kao sto su Voron npr.? Mene jako privlaci ta ideja i deluje mi da se moze napraviti jako kvalitetan stampac za tu cenu u rangu 1000-1500e koliko otprilike kostaju delovi svi za njega. Mislim da se ne moze kupiti upola dobar stampac za te novce koliko kosta izrada ovog a i svakako zanimljiv je projekat.
 
Uh. :)
Za početak, preporučujem ti da pročitaš razlike između SLA i FDM štampača, možda ćeš onda razumeti kako je postignut nivo detalja na toj figurici (pretpostavljam, ne znam o kojoj figurici je reč): https://m.all3dp.com/1/sla-vs-fdm-resin-vs-filament-3d-printer-the-differences/

SLA tehnologija štampe je bolja za štampu malih figurica jer nudi višu rezoluciju štampe tj. izgledaju detaljnije.

Prusa MK3S je FDM štampač, sa cenom od oko 1000€.

Predlažem ti da se maneš DIY rešenja, pogotovu jer ti je budžet ograničen. Za početak, uzmi Ender 3, kome je cena trenutno jako povoljna - oko 18.000din. Odličan štampač za početnike (ja imam Ender 3 v2, koji je nešto skuplji).

Za štampu tako velikih stvari kao što je vodokotlić potreban ti je štampač jako velikih dimenzija, potrošio bi jako puno filamenta, a nakon toga bi morao nekim premazom da učiniš taj vodokotlić vodonepropusnim. Na kraju bi te mnogo jeftinije koštalo da odeš u prodavnicu i kupiš vodokotlić koji ti se dopada. Barem za sada, ali tehnologija napreduje.

Raspberry Pi ti nije prioritet. Ne treba ti u početku, pogotovu ako ti je budžet ograničen. Za RPi 4 ti je potreban strujni adapter od 3A ili više, pa je savet da odmah uzmeš originalni strujni adapter (kada se budeš odlučio za kupovinu). Razlika između RPi4 varijanti je samo u količini RAM memorije (2GB, 4GB ili 8GB).
 
Nazad
Vrh Dno