Šta je novo?

Novi fiskalni uredjaji od 2022?

Placam 420 din. mesecno unapred za 6 meseci. U pitanju je Netcom iz Kovina.
 
Da li neko uspeo samostalno da zameni BE u intraster kasi?
 
kako to mislis, samostalno?

To ne moze po zakonu... prvo moras prici babi na prozoru, pa ti ona da password, pa udjes na drvena vrata, pa trazis Zeljka, ali ako nema Zeljka u Intrastera, onda trazis menadzera,
kao Karen!
 
Trebalo bi da moze legalno da moze da se zameni BE bez odlaska u ovlasceni servis. Tako nesto sam cuo ovde, zato pitam da li je neko to odradio i da li je izvodljivo.
 
Nije izvodljivo. Moras da nosis fkn kasu u servis.
Nazalost, koliko god debilno zvucalo, ali mi ne pravimo zakone.
Zakoni prave nas.

EDIT: Mozda budem i banovan zbog ovoga sto cu napisati, ali zakone i pravila donose i sprovode botovi.
Koje god vrste...
 
Poslednja izmena:
Već smo pisali, nema zakona koji te na to tera, ovo nisu staru fiskalni uređaji gde samo ovlašćeni servis sme da menja delove na kasi, ukoliko je promena zabranjena radi se isključivo o poslovnoj politici konkretnog proizvođača, kod svih ostalih BE može menjati sam korisnik.
 
@Dantes Jednu kasu. Kakve veze to ima? I da imam jednu ili pet, ja bih to sam odradio. Zato me interesuje da li je neko do sada vec to odradio samostalno i kakva su iskustva sto se tice aktivacije tog BE i LPFR-a?
 
Danas smo konačno odneli kasu na zamenu tog famoznog BE.
Promena SIM kartice u roku od par minuta - 4320 din.
Tih par minuta je potrebno da bi se isekla SIM kartica da bi mogla da stane u ležište.

Inače pismenost dotične uprave se vidi na ovoj slici gde se, na E-porezime, nalazi uputstvo za dodavanje uređaja korisnika:
IMG_7763.JPEG
 
Gledam fisklani račun i QR kod za proveru ispravnosti, gde ima 845 karaktera u linku. Zbog čega je potrebno toliko puno karaktera, kada su za identifikaciju računa potrebni samo PFR broj računa, brojač računa, iznos i vreme? Sve to zajedno je dosta manje od 100 karaktera.
Pitam zbog toga što je u većini slučajeva teško očitavanje QR koda zbog ogromnog broja karaktera i sitnih kvadratića u njemu.
 
Verifikacioni link ne služi za puku identifikaciju računa (jedini identifikator je PFR broj), već za njegovu proveru/verifikaciju/validaciju. Ne bi zato bilo dovoljno da stoje samo ti podaci jer bi tako mogao da napraviš proizvoljan lažan link, samim tim i lažan račun. Ovakav kakav je, link ti dozvoljava da validnost računa proveriš odmah po fiskalizaciji, čak i pre nego što ga kasa pošalje Poreskoj upravi. Znači ti odmah možeš da skeniraš QR kod sa računa koji je izdala kasa koja radi u oflajn režimu (i to je dozvoljeno), i tako ga zapravo ti unapred (mada samo delimično) pošalješ Poreskoj upravi.

Tada bi video osnovne podatke, koji se stvarno nalaze enkriptovani u okviru koda (trgovac, prodajno mesto, iznos, brojač, vreme...), ali bi za specifikaciju računa (prozivode koje si kupio) i žurnal (slikoviti prikaz računa na dnu stranice) morao da sačekaš da ga stvarno kasa pošalje. Ako se to ne desi u roku od pet dana, možeš trgovca da prijaviš za kršenje tačke 2 stava 1 člana 16 Zakona o fiskalizaciji, za šta je propisana kazna od 300k. Povezana zanimljivost, kome je od interesa, račun koji kasa nije još poslala od prošle godine nije moguće prijaviti za aktuelnu nagradnu igru, dok je prve godine moglo.
 
Poslednja izmena:
Ni ja ne vidim razlog ovako dugačkog linka, odnosno velikog QR koda. U MNE je to bolje rešeno (po meni). QR kod je minimalne veličine 27x27mm (ako se ne varam) i link, znatno kraći od našeg, upućuje na konkretan račun na portalu poreske uprave.
Pozdrav
 
Crna gora koristi samo virtuelni procesor fiskalnih računa, tj. ne postoji mogućnost izdavanja offline računa kada server poreske uprave nije dostupan ili nema interenta te je samim tim ceo sistem jednostavniji pa prolazi i taj manji QR kod koji ne sadrži sve one informacije koje su ovde potrebne.
 
Već neko vreme me kopka jedna stvar, a pretpostavljam da je učesnicima ove diskusije poznat odgovor, pošto su, koliko vidim, mahom obveznici fiksalizacije.

Jedno poznato lokalno mesto (u proseku izdaje stotinak računa dnevno) nekoliko meseci unazad očigledno ima problema sa kasom ili papirom, pa izdaje "isečene"/"pomerene" fiskalne račune. To izgleda tako što je na levom delu papira odštampan desni deo računa, dok je desni deo papira prazan. Ilustraciju sa nekim izmišljenim računom sa interneta stavljam u prilog. Ne vide se, dakle, uopšte podaci tog mesta, a dodatni problem koji ilustracija ne predstavlja verno jeste što se ne vidi ni ceo PFR broj. Konkretno se ne vidi ceo prvi član trojke, dok je drugi član jedan od četiri centralna potpisivača (GESE6HO0, 9JGW75O0, 372A5WO0, C38FDVO0), tako da nije jednak tom prvom nevidljivom.

Sveukupno, takvi računi su neproverljivi iz ugla kupca, pa me zanima: jesu li onda regularni? Ne sumnjam da je sa njima zapravo sve u redu, tj. da se promet ispravno evidentira i da se Poreskoj upravi lepo sve šalje, ali pitanje je da li je u redu da mušteriji ostane ovako "isečena" potvrda u kupovini. Nisam uspeo da nađem ništa konkretno tim povodom, osim opšteg, prema kom bi svakako morali da odštampaju račun, ali nema pomena šta se dešava kada je štampa loša. Isto pitanje se može odnositi i na druge slične slučajeve, npr. kad je štampa izrazito bleda, pa podaci nisu vidljivi.
 

Prilozi

  • primer-racuna.png
    primer-racuna.png
    137.8 KB · Pregleda: 35
Po zakonu račun mora da bude čitak i da ga je moguće skenirati što u ovom slučaju nije moguće jer je QR kod odsečen.
Problem je glupost koja se svodi na pogrešno podešenu veličinu papira/margine u softveru i sramota je da to traje mesecima jer se rešava za par minuta.
 
Po zakonu račun mora da bude čitak i da ga je moguće skenirati što u ovom slučaju nije moguće jer je QR kod odsečen.
Problem je što Zakon o fiskalizaciji ne pominje to eksplicitno, zato sam i pitao, mada može da se nasluti po specifikaciji šta račun treba da sadrži, dok ovaj loše odštampani u suštini ne sadrži ništa u potpunosti sem iznosa i vremena. U međuvremenu sam, međutim, našao Pravilnik (da mu ne pišem puno ogromno ime), u kom su stvari već eksplicitnije. Po njemu je jasno da izdati račun mora da bude proverljiv, a ima i mnogo drugih pravila za koja prvi put čujem. Svakako vrlo zanimljiv tekst, ali kasno sam ga našao.

Problem je glupost koja se svodi na pogrešno podešenu veličinu papira/margine u softveru i sramota je da to traje mesecima jer se rešava za par minuta.
U to se već ne razumem, ali pretpostavio sam da je neka glupost. Pogotovu mi je čudno što su im ranije bili normalni, ali izgleda da su u međuvremenu uzeli novi softver, pa im se zato poremetilo. Ne znam čiji im je stari bio, nije pisalo na računima, ali novi je Aria, piše na dnu, pa je možda i njihova krivica što im nisu to podesili kako treba.
 
Vrh Dno