Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

^ Verujem, zato me i interesuju detalji. Siguran sam da nije kao kod nas, gde može da se prodje tehnički čak i kad fali ceo auto :)
Pozdrav
 
Ради се на две године, није као код нас сваке године. И постоје две категорије грешака оне које мораш исправити да би прошао и оне које нису битне за пролаз.
Ево линк од странице:
Пробај неки googletranslete, chatGPT...
 
Постоје 3 категорије, трећа је кад добијеш тренутну забрану употребе возила, десило се мени пре пар година због корозије на задњем мосту, ауто је изгледао као лутка али је због тога (и претходно поменутих цена радова) завршио на отпаду.

Од 1,5 милиона возила 689.000 је имало неки недостатак на техничком. Има на овом линку и ексел табела са детаљима.
 
Komšija iz ulice svako malo uvozi neke automobile sa norveškim tablicama. Desetak godina stare.

Kada je auto ne prodje tehnički, jel smeš da ga prodaš/izvezeš ili si uslovljen da ga popraviš ili recikliraš?
 
Постоје 3 категорије, трећа је кад добијеш тренутну забрану употребе возила, десило се мени пре пар година због корозије на задњем мосту, ауто је изгледао као лутка али је због тога (и претходно поменутих цена радова) завршио на отпаду.

Од 1,5 милиона возила 689.000 је имало неки недостатак на техничком. Има на овом линку и ексел табела са детаљима.
vise od 30 posto je ovo "rust on brake discs or brake pipes " sto realno nema veze sa zivotom al dobro...
 
Вероватно је увозио нешто млађе од 10 година да добије поврат пореза, возило се уобичајно вози на технички месец- два пред истек рока, и ако се уоче недостаци важи оригинални рок да се среде, осим у случају као што сам ја имао где се одмах добије забрана коришћења возила. Мислим да се у том периоду возило вози као исправно и може да се извезе.
vise od 30 posto je ovo "rust on brake discs or brake pipes " sto realno nema veze sa zivotom al dobro...
Да си видео некад како норвешка возила изгледају одоздо не би тако писао. Кад перем кола у Београду ја сам једини који више времена проведе на чишћење пода и рубова него на горњи део, остали уредно лицкају кровове и хаубе. :)
 
Poslednja izmena:
Komšija iz ulice svako malo uvozi neke automobile sa norveškim tablicama. Desetak godina stare.

Kada je auto ne prodje tehnički, jel smeš da ga prodaš/izvezeš ili si uslovljen da ga popraviš ili recikliraš?
Овде је клима зезнута за кола, буде све бело од соли. Не би ја куповао ауто из Норвешке 10 година стар :)

Рђа на цевима од кочница је јако зезнута ствар, а и на дисковима. Са тим нема зезања. Па многа електро кола не користе класичне кочнице јер имају регенеративне и онда зарђају јер многи возачи немају рутину да убаце у неутрал и да коче мало, да не би зарђале кочнице. Ја сам то убацио у рутину и 100 000км нисам мењао ни дискове ни плочице. Зарђају кочнице које нису прешле ни пар хиљада километара и онда мора да се мењају на новом ауту, пуно пута виђено.

Искрено имао сам раније неке кршеве, али никад нисам чуо да је неко после ЕУ-контроле добио забрану, то сам знао да има, али немам ни познаника који има познаника који је добио код на еу-контроли да не може да вози више.
 
Jel' se zna koje su to manjkavosti, ima li i takva statistika?
Deluje mi mnogo da 1 od 5 EV padne na tehničkom, al' ne znam ni šta se sve gleda, niti za šta se ne prolazi. Čisto informativno pitam.
Pozdrav
Sad baš sam to detaljnije istražio, pošto ni sam nisam bio siguran u to (nikad nisam imao problem da ne prodjem tehnički pa eto).
Kao što je već pomenuto ima 3 kategorije manjkavosti, neke su više banalne i ne zahtevaju ponovni tehnički (kategorija 1) dok druge podrazumevaju popravku i ponovni tehnički (kategorija 2) i one manjkavosti koje dovode do momentalnog isključenja iz saobraćaja (kategorija 3). Čisto sumnjam da automobili 4 godine stari mogu da imaju takve manjkavosti da se odmah isključuju iz saobraćaja, više se odnosi na prve dve kategorije manjkavosti.
Što se tiče najčešćih manjkavosti to su:
1. Manjak refleksnog prsluka i crvenog trougla (kategorija 1)
2. Svetla, sijalice, oštećenja na farovima i slično (kategorija 1)
3. Rdja i/ili istrosenost na kocionim diskovima i pločicama, kocionim cevima, preslab efekat kočenja (kategorija 2)
4. Loše gume (istrosene), greške u vešanju, balansiranju, greske u osovinama i slično (kategorija 2).
 


На овом видеу се види како изгледа Нисан после 10 година у Норвешкој. Иначе је занимљив канал, на енглеском језику, па може бити интересантан за оне које интересују е-возила. Има и доста видеа о домету и деградацији батерије.

Нпр. И на Голфу избија рђа на рубовима, могу мислити какво је гробље испод...
 
Иначе је занимљив канал, на енглеском језику, па може бити интересантан за оне које интересују е-возила. Има и доста видеа о домету и деградацији батерије.
Bjorna pratim barem jedno 8 godina, dobar deo znanja o EV sam upravo od njega dobio, retko kvalitetan kanal, lik je izuzetno detaljan, lako ga je slušati i zabavan je - topla preporuka ko želi da uplovi u EV vode. Super je to što gomila videa uzima u obzir izuzetno hladno vreme i samim tim ne tako idealne uslove za baterije. Norveška je idealno mesto za takve testove, i bio sam iznenađen koliko je tehnologija napredovala da jaka zima i mraz ne ometa upotrebu električnih vozila koliko sam mislio ranije kad nisam znao ništa o električnim vozilima.

Jednostavno, ovo je polje koje se uči, isto kao i kod SUS vozila ili bilo koja druga sfera, pa kad vidim da online neko krene da iznosi neistine o EV-u, ne iznerviram se, zato što znam da sve to proizilazi iz nedostatka obaveštenosti o materiji. Nikad recimo ne bih ubeđivao nekog ko ceo život vozi SUS da pređe na EV, ako ne voli jednostavno tu tehnologiju i nedostatke iste. Opet, sa druge strane, ko ima vremena da utroši i želju da nauči, savetujem da se samoedukuje, gomila je materijala po internetu, i prilično je zanimljivo štivo. Tako ljudi krenu, hejtuju EV isprva jer je super popularno, posle se malo zainteresuju da vide o čemu je reč, pročitaju par postova, pogledaju par klipova, možda na kraju krajeva i sednu u neki EV i provozaju ga i to je dovoljno da im promeni mišljenje. Biti malo otvorenog uma je lepo nekad.

Drugo, vezano sa Teslu konkretno, susrećem se za abnormalnom količinom hejta online, mnogo više nego inače, baš nedavno od gafa "nazi pozdrava" Elona, što ko ima dva grama mozga može videti da to nema nikakvog smisla šta se spinuje po netu. Swasticars, švrljanje po teslama, grebanje ključevima, ubeđivanje ljudi da prodaju svoja kola jer je šef kompanije nacista i da će njihova kola izgubiti na vrednosti - prosto se zapitam ko su ti ljudi, da li ikada proveravaju činjenice, kakav im je mentalni sklop kad slepo prenose ono što drugi pišu. Možda su i zapravo pametni, ali je jednostavno popularno hejtovati nešto bez provere, ko će ga znati.
 
Испирање мозга даје резултате, људима се тако агресивно намећу наративи да није ни чудо. Банализује се све, црно-бела прича, добри момци - лоши момци и то просто пролази. Онда после Тесле седну у кинеског Волва и то је (за сад) скроз ок.
 
Bjørna и ја пратим много година, још пре него што сам купио први електро-аутомобил, тако да има преко 8 година. Срео сам га пар пута на пумпи – једном док је пунио ауто, а други пут када је куповао нешто у продавници. Добар је лик, пуно сам и ја научио од њега.

То за отвореност ума и хејтовање и ја причам, мада у Србији то иде мало теже – такво је окружење (miljø).

То хејтовање Тесле и Елона може се објаснити само једном речју – Трамп! Елон је до скоро у Норвешкој био пола човек, пола бог. Када се придружио Трампу, постао је „персона нон грата“. Тесле су се до скоро продавале као луде, али Трампа му не могу опростити. Норвешко друштво је јако американизовано, али у духу у којем су глобалистичке елите којима Трамп сада „дрма кавез“.
Сада људима гребу кола, цртају кукасте крстове, људи продају кола због њега – опште лудило. Мало је рећи да су испраног мозга, него једноставно верују својим медијима. Шта NRK напише, то је амин за 70-80% људи, питања се не постављају.
Можемо ли их кривити? После деценија „благостања“, нису имали разлога да им не верују, али сада је наступило неко друго време.

1741543377652.png
 
Za malo da se složim, ali G klasa odavno nije terensko već šminkersko vozilo, ali to i da zanemarimo, ako ima dovoljno veliki obrtni momenat, četiri motora i dovoljan kapacitet baterije, zašto ne bi bio električan?

Raste efikasnost solarnih panela, biće izmenjivih panela, neće ni dopuna na terenu biti problem...
 
Ако га гледаш као шминкерски ауто а не тернца онда ок. Али теренац на батерије ми је проблематичан знајући како се раде ти WLTP тестови у неким осредње тешким теренским условима (макадамски пут до викендице) неће се ту далеко стићи. На домет изузетно пуно утиче: величина гума, па да ли су гуме летње или зимске, па нагиб терена, па величина фелни, па онда ако је све исто има осетне разлике у пракси између произвођача гума - "отпор при обртању", да ли је терен влажан, да не причам о температури то овде сви знају. Нпр ја да ставим 22" фелне уместо 20" и да ставим зимске уместо летњих гума а да се други услови не промене то је већ 15% мањи домет, а на рекламираних 468км то је већ 70км.
У благим теренеским условима се глат може рачунати 50% рекламираног домета. И ко ће то да купи за терен за 200К еура? Али да, то је шминка, Лада "Њива" је за терен.
 
Popriličnu prednost će imati terenac sa 4 nezavisna motora u odnosu na bilo koju 4x4 mehaničku varijantu. Jako veliki izazov je dobra mehanika koja bi funkcionisala u uslovima velike razlike u trakciji, a zatim opseg ogibljenja je limitiran transmisijom, koju ovde možeš da izbegneš u potpunosti.

Pogrešnu predstavu u svrsi tih vozila je doneo trend poreza na budale, pa ih svi sad voze po asfaltu, teren ne vidi niko. Kad su to skontali proizvođači, prodaju samo karoseriju oblika terenca, a ispod nje nema ništa terensko, već isti putnički auto koji ti prodaju za trećinu skuplje.
 
Биће то велики изазов за инжењере да неки SUV искористити ту предост електро мотора и преноса у односу на СУС. Проблем са offroad-ом је што то изузетно утиче на домет исто као и 4x4 што утиче. Идентичан ”касичан” ауто у 4x4 верзији има осетно мањи домет што је и логично. Имати возило offroad без неког великог РЕЛАНОГ домета је непрактично и то самим тим није актуелно. Коме би такво возило било интеренсантно...

Едит: Ако узмемо Cybertruck као некакав репер за offroad возило, он има рекламиран домет 550км WLTP, a тестови корисника показују да у реланим offroad условима прелази 130-140Км са батеријом од 123KW neto.
 
Poslednja izmena:
Ако га гледаш као шминкерски ауто а не тернца онда ок. Али теренац на батерије ми је проблематичан...

Ima terenci da peglaju na struju kroz blato, po stenama i kroz vodu samo tako i to ne u nekoj posebno dalekoj budućnosti.

Ovo sada su proizvodi u relativno malim serijama, za early adapter populaciju, ali tehnologija baterija tako napreduje, da će vozila em imati veći domet po jednom punjenju, em će punjenje biti manje vremenski i logistički zahtevno.

Čekamo arapske teroriste sa Land Cruiserima, potpuno prekrivene bullet proof solarnim panelima.
 
A ja ne znam kome je potrebno vozilo koje ima offroad autonomiju od nekoliko stotina kilometara. Da odes u Deliblatsku pescaru pa se ceo dan vozikas u krug dok ne potrosis bateriju? Kakva je svrha i poenta?
 
Можда да си боље размислио па би и дошао до неке поентен, није offroad само зезање по Делиблатској пешчари. Потребно је некој служби која покрива неку већу област, оffroad по самој природи ставља на дневни ред да ти пуњење није лако доступно. Фирми која се бави теренским послом у обастима где пуњење није могуће итд. Причам то све из реланог радног искуства. Моја бивша фирма да би добила посао да ради за Statkraft - Норвешки ЕПС морала на тендеру да покаже да има довољно електичних аута(такве су овде смернице и регулативе подстакнуте зеленом агендом) којима би између осталог ишла по тим локацијама удаљеним по целој Норвешкој. То уопште није било лако испланирати, са тадашњим доступним електричним аутима и тим дометима, није ни сада.(на крају се одсутало од те приче мада су купљене Toyote ACE, Peugeot Expert i почеле су поруџбине ID-Buzz-a) Огромне су висинске разлике, као што рече Митар1982 не исплати му се због исто разлога да узима електро.

Кад кренеш да возиш електро схватиш то све врло брзо. Никад не возиш да си на граници да останеш са празном батеријом зато што ће те скупо коштати да неко долази по тебе, тако да од рекламираног WLTP-a одма одузмеш тих 15-20%, када пуниш на брзом пуњачу не идеш преко 90% тако да и ту имаш 10%. На крају кад се све сабере и одузме теби ти са садашњим аутима можеш по offroadu да одеш у једном смеру 50-70км(да тамо нема пуњења) и да се вратиш. Убациш ли у једначину и зиму, минус, онда буде још драматичније - паркирао си ауто у недођији после 50км и стајало је да имаш још 100км. На пример вратиш се после пар сати на минусу до аута, писаће 70км. Тест је једно, релано искуство је друго.
 
Poslednja izmena:
Можда да си боље размислио па би и дошао до неке поентен, није offroad само зезање по Делиблатској пешчари. Потребно је некој служби која покрива неку већу област, оffroad по самој природи ставља на дневни ред да ти пуњење није лако доступно.
+1
 
Možda numem da mislim i razmišljam ali imam, bar u ex yu, iskustva sa offroad korišćenjem vozila. Daimler Puch, preteča današnje G klase, prolazio je tamo gde p(r)omisliš da ni guseničar ne može. I znaš šta? Ništa, 90-95% tih vožnji, gde god da kreneš po ex yu je bio po asfaltiranim putevima a onda malo skreneš u njive, poprilično sam siguran da i je u ostatku Evrope je slična/identična situacija-konfiguracija-mreža puteva.

Živiš u, po svemu vrlo nestandardnoj zemlji, nemam pojma koliko imate off i on road, vožnji ali NO nije merilo za ništa kada su u pitanju EV.

Imate viškove struje iz OI, najviše stanica za punjenje EV po glavi, ali i najviše u Evropi, uz Rusiju, nedođija. Tih 70km u jednom pravcu na velikim minusima je kako kod nas tako i u ostatku Evropskog kontinenta je SCI FI.
 
За један елeктроауто је оffroad само да није асфалт, добро одрађен и утабан макдам без рупа већ превише утиче на домет. Тo сам покушао да објасним кроз пример колико на домет само утичу летње - зимске гуме, премијум гуме или веће фелне.

Погледајте услове WLTP теста. (Мислим да и ту мора доћи до промена) Можда неке категорије да се уведу, као што је дошло и до промена у облежавњу енергетских класа ефикасности код електро уређаја пре коју годину. Једно време су сви имали А+++++ сад нико ни Б нема. Као што сада електровозила сва имају 400-500 а релано нико нема 300км домета у реланим условима.

Ова земља је 3 пута већа од Србије а има мање становника и разруђена је и сва је испресецана планинчинама. Нестандардна је, слажем се.
Што се мерила тиче, можда није мерило, али има највише ел.аута по глави становника, самим тим и највише искуства са истима. Негде другде ће опет владати неки други услови, неке екстремне врућине или шта ти ја знам.

Теренци се нити праве нити развијају за Гоксија који ће да суботом да иде у Делиблатску пешчару да врти 7 кругова. Развијају се за потребе великих муштерија које могу да купе велике количине, а то су: државне службе(полиција, ватрогасци, службе спашавања), фирме које се баве изградњом и одржавањем инфрастуктуре као што су путеви, електро мреже, телекомуникације...итд. То су највећи купци, и проћиће још година пре него што они седну човека у електро ауто и пошаљу на терен. Још ће се и у Норвешкој ћерати разни Transporteri 4x4, ISUZU-i, Land Cruiseri itd.
 
Poslednja izmena:
Ovo me malo podseća na one clickbait testove na YT od pre x godina, sa potapanjem smartfona bez IP5x/6x sertifikata u lavore, krigle itd, i u fazonu - telefon x preživeo ''kupanje'' u lavoru = vodootporan je!😱 A to što će crći posle x časova ili dana, o tome niko ne razmišlja.

Ne kažem da je situacija sa e-terencima toliko loša, ali sa dobrim razlogom su i dalje neprihvatljivi kao opcija za čestu upotrebu na ozbiljnom terenu. To ne važi samo za e-terence, već i za ove novije SUS, sa nebulozno smanjenim zapreminama motora i nizom nepotrebne i nepouzdane elektronike, koja može da napravi pakao na teškom terenu (ko je rekao novi Defender). Zato veliki brendovi već godinama oživljavaju svoje klasik serije terenaca (zasnovane na old school proverenoj mehanici, sa velikim motorima), posebno na bogatim tržištima koja su poznata po surovim outdoor uslovima.
 
Poslednja izmena:
Preteški su. Jedan od načina je da ipak ima sus kao generator i 4 elektromotora, u formi hibrida, čisto da se zaobiđe transmisiona komplikacija. Možda već tako nešto postoji.
 
За један елeктроауто је оffroad само да није асфалт, добро одрађен и утабан макдам без рупа већ превише утиче на домет. Тo сам покушао да објасним кроз пример колико на домет само утичу летње - зимске гуме, премијум гуме или веће фелне.

Napisah da sam u ex yu, dakle pre 40 godina bio korisnik Pucha koji je najcistokrvnije terensko vozilo sa reduktorima. cekrcima, a ti mi sad objasnjavas sta je to offroad.

Aj sad opet: 70km u jednom pravcu offroad (cak ni mnogo manje) ne postoji osim ako ne vrtis krugove. Sa izuzetkom krajnjeg severa Evrope.

Potpuno je jasno da domet u off ne moze da bude ne identican nego ni blizu onom na asfaltu. To vazi i za SUS, nema razloga da kod EV bude drugacije. I isto tako je potpuno jasno da kod nas kao i u najvecem delu Evrope EV u nekoj bliskoj buducnosti dometom moze da pokrije citavu teritoriju neke X drzave. Ukljucujuci i offroad destinacije.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Vrh Dno