Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Налетео сам на ФБ страници од мог бишег аута на један занимљив пост:

У тексту између осталог пише: У Ослу има један Hyundai Ioniq TAXI који није практично имао никакве веће кварове.

На 355.000 км је мењао електро мотор и то је то. Морао је само да промени волан јер је био излизан (кожа на волану).

Пошто је пост од пре годину дана, ушао сам да проверим званичне податке о возилу (то је јавни податак у Норвешкој) и видим да се ауто приближава магичној цифри од 500.000 км. (to je slika br 2)

Можда ће ово некоме од вас дати ветар у леђа за куповину овог или неког другог половног електричног аутомобила.


1741344745507.png1741344932600.png
 
Кад смо код појединачних случајева ту је и овај што ће га поправка коштати 20.000 евра после пређених 35.000 километара јер гаранција за батерију важи буквално само за то, а не за припадајуће неопходне уређаје којих код ових тостера не мањка. Некад је пливајући замајац био ноћна мора, а сад је замена мотора од 7.000 евра багателан трошак.


Проблематика потпуно иста као и код стандардних аутомобила:
Варијанта 1 - имаш новца, купиш нов добар ауто, имаш гаранцију, мирно спаваш и наводно штедиш на гориву и сервисима (на сервисима и не штедиш јер мало софтверског прчкања кошта више него стандардна замена уља и филтера). Као да је битно кад истресеш 40+ хиљада евра на кола.
Варијанта 2 - купиш половну мачку у џаку, можеш проћи супер, а довољан је један озбиљан квар да целу пројектовану уштеду баци низ воду - нпр. поменути мотор од 80.000 кр, или код једног познаника на Пежоу где је отишла клима - 60.000 круна (5.000 евра) поправка...
 
Poslednja izmena:
Sta ce ti klima u Norveskoj?
 
Да скупља влагу, иначе тај електо-пежо би требало да има топлотну пумпу, вероватно са додатним грејачима приде због ефикасности, која служи и за грејање и за хлађење.
 
Sva sreca pa da popravka klime za auto sa sus motorom nije istih 5000e
 
Не знам срећом, нисам имао проблема са тим последњих 15-ак година, али не би требало да је ни приближно комплексан систем - Пежо има топлотну пумпу од 5 или 7,5 киловата која осим кабине регулише и температуру батерија, што ће рећи без ње нема ни вожње.
 
Пошто је пост од пре годину дана, ушао сам да проверим званичне податке о возилу (то је јавни податак у Норвешкој) и видим да се ауто приближава магичној цифри од 500.000 км. (to je slika br 2)

Можда ће ово некоме од вас дати ветар у леђа за куповину овог или неког другог половног електричног аутомобила.
Kako ide adresa tog sajta? Da li postoji i neka statistika po modelima ili možeš da vidiš podatke zamo za određeno vozilo?
 
@митар1982. Сложио бих се можда са нечим што си написао да ниси узео Jaguar I-Pace као пример. Свако ко било шта зна о аутомобилима и електроаутомобилима зна да је то лом од аута од кад је изашао па до сада, по свим параметрима. Абоминација која није требало ни да се појави. А што се тиче СУС аутомобила итд, то није ни тема, а није ни занимљиво више причати о томе.
Друга ствар, изоставио си да напишеш да је то понуда за поправку преко Bilia Insignie (раде искључиво Јагуара и Land Rover hehehe samo im Lambo fali), која се бави само поправком луксузних аутомобила и да је I-Pace у класи луксузних аутомобила. У некој другој радионици то може бити и неколико пута јефтиније, као што је случај са многим брендовима. Њему је страдао цео систем хлађења батерије. Свакако није добро, али тај ауто је изрод.
Твој и мој пример нису ни близу исти. Ја са мојим примером имам неку везу и искуство (возио сам дотични ауто), а шта ја сад да гуглам неке серијске проблеме на СУС аутомобилима и опозиве, па да вам овде делим линкове?
Та цена поправке је у рангу да ти у Србији на BMW X6 M, мораш у овашћеном сервису (онај Радуловић беше?) радиш неку већу поправку са све оригинал деловима и много сати рада. За цену тог Јагуара сам ја могао 2018 купити скоро 4 Hyundai Ioniq-a.

@ивић Није то „клима“ у смислу у ком је ти доживљаваш.

@Гибли, то је сајт од Министарства саобраћаја. Овде је то издвојено од полиције и можеш да претражујеш сва кола по регистарском броју, с тим што добијаш само основне податке. Ово што сам ја претражио, између осталог километражу – мораш да се улогујеш преко норвешког ID-а.

@ny555 џаба? Ма нисам ја овде дошао да се са неким расправљам или убеђујем. Знам ја врло добро наш менталитет, који бих описао овако: „Мора да има мануелни мењач и ако вози 1.5 DCI, да боље може да шалтa брзине и осети машину, као да има M5 са 3.0 бензинцем, а у ствари тракторче. За све што нема пара да приушти, прича да је срање. То смо ми када би се генерализовало на основу већине“. Најежим се кад чујем „овај се показао овако, овом хоће да страда пливајући, овом оно“, а поента те чувене опаске „показао се“ је да тераш ауто с минималним одржавањем или тотално без одржавања, па докле иде. Реч „редовно одржавање“ код нас је избачена из речника – увезе се ауто са 200–500 хиљада враћених километара, па се још и не одржава, и онда ти кренеш да поредиш трошкове таквог аута са, рецимо, неким електричним. 🙂 а пола возила технички неисправно.
Што се тог мењача тиче, камо среће да је и код нас, као и у САД, аутоматски мењач постао стандард још пре 40 година. Нема веће глупости од мануелног мењача на аутомобилу који није спортски, на неком дизелчићу са 1–2 л запремине.

Генерално су цене сервиса и радног сата у Норвешкој високе јер је 95% сервиса аутомобила у легалним токовима и велика већина иде у овлашћене сервисе. Али, ако човек зна нешто сам или ако познаје неке повољније радионице, може проћи мноооого јефтиније. Нпр цена радног која се фактурише према муштерији је од 150-200 еура, негде и више.

 
Poslednja izmena:
Jaguar I Pace je prodat u tipa 50.000 primeraka worldwide, a nekoliko hiljada su već otkupili nazad kroz buy back program. Sporna je bila 2019. godina, baš zbog tog problema sa baterijom.
Nisam pratio temu, slučajno sam negde video, sigurno može da se izguglaju tačni brojevi...
 
Код мене у селу га возе намуњене младе маме, нисам се пуно интересовао око истог, кад ме нешто занима око е-аута питам доброг колегу који је локални преставник удружења електро возила већ годинама, ауто ентизијаста, и што је најбитније врло реалан и рационалан па добијам информације из прве или ајд друге руке.
Пре неки дан су за ручком дискутовали о Алфа Ромео који је опет један колега наручио па је овај кренуо са детаљима око стандарда и снаге пуњења, батерије, домета, цене итд… Све у свему Алфу обиђите. :)
 
  • Funny
Reagovanja: PJ
Аута су ту да се мањају. Треба бити само мало отворего ума, пробати нешто ново, не бити искључив. У Србији је то можда тешко, јако се мало нових аута прода на годишњем нивоу. Онај који и има пара та нови електро, онда му није битка уштеда, поготово не на гориву. Нисам се бавио калкулацијама за Србији и да ли би се исплатило да се купи полован електро, па да се штеди на гориву и на минималаном одржавању уз услов да те обиђу већи скуљи кварови.
 
Код мене у селу га возе намуњене младе маме, нисам се пуно интересовао око истог, кад ме нешто занима око е-аута питам доброг колегу који је локални преставник удружења електро возила већ годинама, ауто ентизијаста, и што је најбитније врло реалан и рационалан па добијам информације из прве или ајд друге руке.
Пре неки дан су за ручком дискутовали о Алфа Ромео који је опет један колега наручио па је овај кренуо са детаљима око стандарда и снаге пуњења, батерије, домета, цене итд… Све у свему Алфу обиђите. :)
Zamišljam baterije na Alfi.....mora nešto da iscuri, pa to ti je.
maxresdefault.jpg
 
Треба бити само мало отворего ума, пробати нешто ново, не бити искључив.
Ја сам далеко од искључивог, зато и пратим тематику, кад буде прилика лако ће се купити. Просто за моје коришћење и недођију у којој живим није то то, да кубурим са путаринама, паркингом и гужвом као неко у Ослу, и ја бих другачије размишљао.
 
Nedavno mi je iskočila reklama za Cupra Terramar. Na fotkama deluje baš dobro, PHEV ima solidan domet, taman po mojim potrebama, ali i cenu 10-12k veću od odgovarajućeg benzinca.

Kod nas je dostupan u dva paketa opreme, onaj jeftiniji je uglavnom ok i onda naletim na "ručno podizanje stakla na zadnjim vratima". Alo, ljudi, 2025. godina?!
 
Проблематика потпуно иста као и код стандардних аутомобила:
Problematika je takva jer je to dobro za proizvođače, a ne za kupce, kao i u svim ostalim industrijama.
Аута су ту да се мењају.
Zašto? Ja voleo da ne moram ništa da menjam i da sve što koristim, mogu da održavam i popravljam dokle god je moguće. Proizvođali EV verovatno mogu to lakše da obezbede, ali nisam video nikoga da ide u tom smeru.

Inače, Mercedes izbacuje CLA sa dometom 750km. Ostaje samo da sačekamo par godina ili decenija da se auto ovih karakteristika može naći i u nižem segmentu
CLA is the first electric car from Stuttgart with 800-volt technology and thus charges with over 300 kW. This means that in 15 minutes, it has enough power for 400 kilometres and only enough for an espresso at the pit stop, if at all.
 
Таква је физика и природа материјала, ни СУС ауто се после неког времена неисплати поправљати даље. А CLA са 750Км дометом са 58КW батеријом делује нереално. Tо онда значи да је потрошња 7,73 kWh/100 km. Ајде ово 800V i 300KW пуњење ми је ок, овде где живим већ има пуњача те снаге.
Пробој се мора десити на пољу саме технологије батерије, да се оде даље од литијума. Свакаквих гласина ту има али ништа јос конкретно у масовној производњи.

П.С. А ова ”дискусија” СУС vs Електро ме наводи на размишља како је нада било кад се са коња и волова прелазило на некакве машине, какве су тада биле дилеме. Ту мора да купујеш онај неки бензин, ја мог коња само пустим да пасе, мора да га одржаваш, мора да му мењаш гуме, не можеш да јашеш, кад остари мора га бациш, ја мог коња у кобасице претворим :)

Едит: Сад видим да је капацитет 85KW a ne 58.
 
Jel ima neko egolfa da podeli iskustva?
 
А CLA са 750Км дометом са 58КW батеријом делује нереално
85 kW je ta baterija, 12 kW/100km, oni su imali 14 u test vožnji

Пробој се мора десити на пољу саме технологије батерије, да се оде даље од литијума. Свакаквих гласина ту има али ништа јос конкретно у масовној производњи.
Tojotin plan
Toyota-new-EVs-2026.png
 
Купио новог e-golfa 2017 један мој познаник и комшија, возио до скоро па узрео Enyaq. Добар аутић али то је платформа од "обичног" GTE. Зими је јако неефикасан и падне му домет, једном кад сам се возио са њим 125км било са пуном батеријом а питање је да ли би и 100км издржао. За Србију тај моменат зиме можда и није битан.

@Space Beer, добре су те тојоте. Био сам са пријатељем да купимо овај ауто пре 2 дана. https://www.finn.no/mobility/item/396137635 мало га провозали. Фино то изгледа. Мало су само имали проблема са ефектом на брзим пуњачима, али је наводно решерно софтверски.
 
Nedavno mi je iskočila reklama za Cupra Terramar. Na fotkama deluje baš dobro, PHEV ima solidan domet, taman po mojim potrebama, ali i cenu 10-12k veću od odgovarajućeg benzinca.

Kod nas je dostupan u dva paketa opreme, onaj jeftiniji je uglavnom ok i onda naletim na "ručno podizanje stakla na zadnjim vratima". Alo, ljudi, 2025. godina?!
Ima, mozda je neka greska ili nisi dobro video, cak i ona akcijska verzija od 35000e ima i napred i pozadi, samo su napred sa komfort funkcijom i zaustavljacem sigurnosnim... veci je problem sto nema npr adaptivni tempomat ni navigaciju a da bi se dodali treba izabrati 2 paketa od po 800 i 1100 eura ... i sto mu je potrosnja u Bgd 14l... Pre neki dan sam ga testirao, kum vozi Formentor pa je zeleo da menja za nesto udobnije i kvalitenije izrade... Gledali smo i hibrid ali se ne isplati razlike u ceni i ima DSG sa samo 6 brzina pa je potrosnja na autoputu bas ozbiljna a on putuje dosta... Ali je bas lep auto, posebno u century bronze boji ali i ona kosta 2500, doduse, spremni su za popuste u porscheu i ima ih na lageru :)
 
Ima, mozda je neka greska ili nisi dobro video, cak i ona akcijska verzija od 35000e ima i napred i pozadi, samo su napred sa komfort funkcijom i zaustavljacem sigurnosnim... veci je problem sto nema npr adaptivni tempomat ni navigaciju a da bi se dodali treba izabrati 2 paketa od po 800 i 1100 eura ... i sto mu je potrosnja u Bgd 14l... Pre neki dan sam ga testirao, kum vozi Formentor pa je zeleo da menja za nesto udobnije i kvalitenije izrade... Gledali smo i hibrid ali se ne isplati razlike u ceni i ima DSG sa samo 6 brzina pa je potrosnja na autoputu bas ozbiljna a on putuje dosta... Ali je bas lep auto, posebno u century bronze boji ali i ona kosta 2500, doduse, spremni su za popuste u porscheu i ima ih na lageru :)

Ne uspevam da nadjem taj fajl. Bukvalno je bio cenovnik, gledao sam 22.feb i evo nadjoh 3 različita filename za katalog, ali tog cenovnika, sa spiskom opreme za pakete Terramar i Terramar VZ nema. Zaista je moguće da sam istripovao,...
Ali, da, oni odmah dostupni svi imaju i napred i nazad, tako je bilo tada.

Nedostatk navigacije zapravo i nije nedostatak ako ima Android Auto/Car Play.

Nedostatak adaptivnog jeste problem.

Tih 14 litara po gradu je verovatno kreni/stani i malo gas tamo gde ste probali. Meni dizel do posla i nazad uvek kaže 11+ litara, ali to je kratka vožnja i zanemarljiva za mesečni prosek.
Ali gradska na Terramar je sigurno 10+.
 
Ima Cupra Full link mislim od osnovne verzije i bezicno, tako da ima AA i Car Play ali je bagovit, kaze prodavac da ocekuju da se sredi sa sf update ali to dok bude i da li ce da bude... ali ne projektuje se na HUD, za razliku od standardne navigacije...

Zapravo, 14l je prosek ukupni za test vozilo ako se dobro secam oko 4000km, kaze prodavac da su dva puta isli van bgd, sve ostalo Beograd... mi smo ga cepali bas poprilicno pa je bilo 18l :ROFLMAO: realno je da moze nesto nize kad se ne testira ali svakako auto vuce da se cepa, u Beogradu tesko da ce biti ispod 12 sto je u odnosu na 8l na zeninom Qashqai bas puno... zaboravih da kazem da su svetlosni efekti jako cool i da isto kao i Formentor mami poglede po gradu a da je unutra zaista dosta boljeg kvaliteta izrade i meksi je...
 
  • Like
Reagovanja: PJ
Kako ide adresa tog sajta? Da li postoji i neka statistika po modelima ili možeš da vidiš podatke zamo za određeno vozilo?
Da bi video podatke sa tehnickog pregleda (kilometrazu, prethodne vlasnike i dal je auto uvezen i slicno) mora se posedovati norveški matični broj i online identifikacija.
Statistika ugrubo po modelima je isto dostupna, ja doduše nemam pristup jer nisam član udruženja vlasnika električnih vozila.. al ukratko mogu da prevedem iz članka sledeće (odnosi se na prvi tehnički pregled el vozila, koji se obavlja sa 4 godine starosti, tj odnosi se na električna vozila kupljena nova 2020. Taxi ne ulaze u statistiku):
1. 79% prošlo tehnički iz prve (ca 62.000 od 78.000 vozila)
2. Automobili sa najmanjim procentom manjkavosti su Lexus UX300e (preko 90% vozila prošlo tehnički pregled iz prve), Audi e-tron i Porsche Taycan
3. Automobil sa najviše manjkavosti je Xpeng G3 (40% prošlo tehnički iz prve)
4. Tesle generalno imaju podosta manjkavosti. Npr Model 3 - oko 55% prošlo taj prvi tehnički iz prve. Opravdanje može biti da u proseku Tesle imaju najviše pređenih kilometara na tom prvom tehničkilom.
 
Jel' se zna koje su to manjkavosti, ima li i takva statistika?
Deluje mi mnogo da 1 od 5 EV padne na tehničkom, al' ne znam ni šta se sve gleda, niti za šta se ne prolazi. Čisto informativno pitam.
Pozdrav
 
 
Jel' se zna koje su to manjkavosti, ima li i takva statistika?
Deluje mi mnogo da 1 od 5 EV padne na tehničkom, al' ne znam ni šta se sve gleda, niti za šta se ne prolazi. Čisto informativno pitam.
Pozdrav
Норвешки технички је озбиљна ствар, посебно за старија возила. Може и због наоко баналних ствари да се падне.
 
Vrh Dno