Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

@Jericho
Odlicno ako je tako. Ja sam stvarno mislio da mora ovlasceni serviser da dođe, poveže kotao, pusti u rad i za to uzme 5000. A komsija koji je radio je vec povezao i pustio u rad... Ispada da je ovlasceni hteo da se omasti za 5000.cujem isto da i ovlasceni mora klimu da ugradi i "pusti u rad" da li je to tačno?
Klimu mora da ugradi servis cija je delatnost ugradnja klima uredjaja, ne mora ovlasceni. Za gasne uredjaje ne znam koja je procedura. Ako klimu ugradi neko i ne overi garantni list, garancija ne vazi. Ne znam sta se desava ako isti taj komsija skine klimu i odnese je direktno u servis (rastavljenu) sa racunom, a kaze da je izgubio papir koji je servis overio prilikom ugradnje. Nisam imao takvo iskustvo.
 
Očigledno da je isto i sa gasnim kotlovima.pa to onda znači da nam fiskalni ne znači ništa?
 
Sad mi je stigao SSD preko Ananasa, a od BCGroup. Ovog puta, pored Garantnog lista na 60M nedostaje i fiskalni račun.
Poslat mejl, pa da vidimo kako će ovi da se objasne...
Dobio sam račun na mejl i obećanje da će Garantni list poslati na fizičku adresu
 
Sad sam razgovarao sa ženom iz BC i ona mi je potvrdila za 2 god garancije dovoljan je fiskalni račun pa makar da sam ga i ja ugradio. Kako se onda klima uređaji razlikiju od gasnih kotlova po pitanju garancije?
 
Ako ima na stanju naravno da ce zameniti, ali u prethodnim postovima se navodi da kupac zahteva zamenu iako prodavac nema na stanju uredjaj. Kupac ne moze da zahteva od prodavca da stvori nesto sto nema.
Zakon o zaštiti potrošača nalaže sledeće: Kada kupac reklamira robu, u izjavi reklamacije navodi kakvo razrešenje želi, a što je u prvom krugu popravka ILI zamena (u opštem slučaju).

Kupac nema saznanje kakav je lager prodavca i koje su mogućnosti za nabavku (niti je to njegova obaveza da zna). Takodje, prodavac ne mora ponuditi u zamenu identičan model, može i drugi, ako se kupac složi.
Kupio pre 2 meseca gasni kotao od BC, naravno nisam dobio garantni list. Danas ih zovem i kazu da ce poslati na mail. Danas dobijem odgovor:"
Garancija za bosch urejaj je 2 godine.
U slucaju reklamacije dovoljno je priloziti samo fiskalni racun."
Komšija koji je kotao ugradio i povezao tj pustio u rad nije ovlašćeni serviser. Ovlašćeni trazi 5000 da overi garantni list. Kakva ja prava imam naredne 2 godine? Da li sam pokriven s fiskalnim računom bez garantnog lista? Šta u slucaju kvara kontaktiram BC i oni mi posalju ovlascenog servisera za Bosch i sta cemo onda? Koliko vidim ista prica je i sa inverter klimama.
Ako potrošač za robu uz koju dobija veća prava od zakonskih zahteva garantni list, trgovac je dužan da mu ga izda, a kako je propisano zakonom. Nema novčanog potraživanja za tu aktivnost. Štaviše, ako potrošač ne izda GL, može po prijavi inspekciji da mu seduje kazna po Zakonu o zaštiti potrošača.

Član 53​

Garancija je svaka izjava kojom njen davalac daje obećanje u vezi sa robom, i pravno je obavezujuća pod uslovima datim u izjavi, kao i oglašavanju u vezi sa tom robom.

Garantni list je isprava u pisanom ili elektronskom obliku ili na drugom trajnom nosaču zapisa, koja sadrži sve podatke iz garancije, navedene na jasan i čitljiv način, lako razumljivim jezikom, a naročito podatke o:

1) pravima koja potrošač ima na osnovu ovog zakona i o tome da garancija ne isključuje i ne utiče na prava potrošača koja proizlaze iz zakonske odgovornosti prodavca za nesaobraznost robe ugovoru;

2) nazivu i adresi davaoca garancije;

3) nazivu i adresi prodavca, ako on nije istovremeno i davalac garancije;

4) datumu predaje robe potrošaču;

5) podatke kojima se identifikuje roba (model, tip, serijski broj i sl.);

6) sadržini garancije, uslovima i postupku ostvarivanja prava iz garancije;

7) trajanju garantnog roka i prostornom važenju garancije.

Trgovac je dužan da za datu garanciju sačini garantni list iz stava 2. ovog člana, po pravilu u pisanom obliku, na papiru.

Trgovac je dužan da potrošaču preda garantni list iz stava 2. ovog člana ukoliko se roba prodaje sa garancijom.


Garantni list se može izdati i u elektronskom obliku ili na drugom trajnom nosaču zapisa koji je dostupan potrošaču, ukoliko se potrošač saglasi.

Teret dokazivanja da je garantni list predat potrošaču je na trgovcu.

Na punovažnost garancije ne utiče povreda obaveze davaoca garancije iz stava 2. ovog člana, i potrošač može da zahteva da se garancija ispuni u skladu sa datom izjavom.

Garancija ne isključuje i ne utiče na prava potrošača u vezi sa saobraznošću robe ugovoru.

Član 188

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
...
...
17) ne postupi u skladu sa članom 53. st. 2. i 3. i stav 5. ovog zakona;
 
Poslednja izmena:
Sad sam razgovarao sa ženom iz BC i ona mi je potvrdila za 2 god garancije dovoljan je fiskalni račun pa makar da sam ga i ja ugradio. Kako se onda klima uređaji razlikiju od gasnih kotlova po pitanju garancije?
Kotao se samo priključuje a klima mora da sesatavlja pa proizviđač nože da odbije reklamaciju ako nije stručno sastavljena i time pokvarena. To je isto kao što reklamacija može da se odbije ako je neko nestručan otvarao proizvod. Samo neznam kako to prodavci rešavaju po zakonu.
 
Pa ako tako gledaš i za gasni kotao proizvođač moze da odbije zahtev jer ga nije povezalo stručno ovlasceno lice recimo ja? Kako god poslaće mi na mail overen garantni list pa ne daj bože da mi zatreba
 
Kako može da bude isto ako se samo poveže i ako se prčka po unutrašnjosti ? U stvari trebalo (možda i jeste) bi da bude ilegalno da se priključuje gas od strane nestručne osobe, to je vrlo opasno, mnoge kuće su odletele u vazduh zbog curenja gasa. U Kanadi mora stručna osoba da radi na gasnim linijama da u opšte dobiješ osiguranje na kuću.
 
Zakon o zaštiti potrošača nalaže sledeće: Kada kupac reklamira robu, u izjavi reklamacije navodi kakvo razrešenje želi, a što je u prvom krugu popravka ILI zamena (u opštem slučaju).

Kupac nema saznanje kakav je lager prodavca i koje su mogućnosti za nabavku (niti je to njegova obaveza da zna). Takodje, prodavac ne mora ponuditi u zamenu identičan model, može i drugi, ako se kupac složi.

Ako potrošač za robu uz koju dobija veća prava od zakonskih zahteva garantni list, trgovac je dužan da mu ga izda, a kako je propisano zakonom. Nema novčanog potraživanja za tu aktivnost. Štaviše, ako potrošač ne izda GL, može po prijavi inspekciji da mu seduje kazna po Zakonu o zaštiti potrošača.
I na kraju, prodavac ima opciju i da vrati novac u iznosu sa fiskalnog računa kupcu, ako nema odgovarajući ili bolji uređaj.
 
Pa ako tako gledaš i za gasni kotao proizvođač moze da odbije zahtev jer ga nije povezalo stručno ovlasceno lice recimo ja? Kako god poslaće mi na mail overen garantni list pa ne daj bože da mi zatreba
To ko je šta montirao i radio naknadno po kupovini nema nikakve veze sa prodavčevom obavezom da izda garantni list.
I na kraju, prodavac ima opciju i da vrati novac u iznosu sa fiskalnog računa kupcu, ako nema odgovarajući ili bolji uređaj.
Prodavac, po slovu zakona, nema to pravo/opciju, već kupac, iako u praksi krajnji rezultat ispadne takav u očima prosečnog čoveka. Zaboravlja se da postoji i mogućnost umanjenja cene., što opet bira kupac, a ne prodavac.
 
Ovo o čemu se piše (pravo potrošača da zahteva zamenu, a ne raskid ugovora tj. povraćaj plaćene cene) je po slovu zakona tako, ali član 51. u stavu 3. ostavlja mogućnost prodavcu da formalno obavesti potrošača da otklanjanje nesaobraznosti popravkom ili zamenom nije moguće i da ponudi potrošaču izbor između raskida ugovora (povraćaj) ili umanjenja plaćene cene. U tom slučaju potrošač de facto nema bolji izbor od raskida ugovora i povraćaja novca pošto je praktično nemoguće u potrošačkom sporu "naterati" prodavca na zamenu.
 
Ode ova tema dodjavola...
ne zna se vise ko gde udara...

Ako je garancija 2 godine nije potreban garantni list dovoljan je fiskalni racun.
I u srbiji je potrebno strucna osoba da povezuje gasni kotao, i to ne mora biti ovlasceni servis, a to overavanje garancije je cisto vacarenje jer je prodavac svakako duzan da garantuje zakonsku saobraznost od 2 godine.

ono za misa smo vec 100x obradili, ali se i dalje provlace dezinformacije koje niko ne sankcionise.
 
  • Like
Reagovanja: nuk
I onda čuješ priču da nemaš garanciju ako ovlašćeni serviser nije pustio kotao u rad i nije overio garantni list i sta da veruješ? I ja bukvalno poverujem u tu priču jer sam mislio da je to jednostavno tako. A kotao je pustio u rad čovek koji je razvlačio mrežu i grejanje po kući. Ispada da je ovlasceni hteo da uzme 5 crvenih za pečat i potpis. Uostalom videćemo šta je tačno ako se ne daj bože išta pokvari ko je bio u pravu na kraju.
 
Tu je verovatno serviser ujedno i davalac garancije, tako da je to na neki nacin ucena.
mislim da je to protiv zakona.
Zakon o zastiti potrosaca garantuje saobraznost u prve 2 godine na osnovu fiskalnog racuna, oni nisu iznad zakona.
 
Sta serviser ima s tim ako ja po Zakonu imam prava na garanciju u trajanju od 2g s fiskalnim računom od strane prodavca ? Uostalom eto kako kod klima uređaja mora ovlasceni serviser da overi ništa me ne bi čudilo da je tako i kod gasnog kotla. Ma kod nas se ne zna ko pije i ko plaća.
 
da dodam jos nesto u vezi kotlova, jer sam pre par godina ja isto kupio i trazili su za pustanje u rad 6000 plus povezivanje termostata 2500
i ja sam tu spalio elektroniku maticne ploce spajajuci sam termostat.

Njihov ovlasceni serviser mi je uzeo za popravku (krpljenje lemljenjem) 9000 dinara i ako cela maticna ploca u njihovom servisu kostala 4500din ali ja to nisam znao, jer da jesam ugradio bih je sam.

ja za klimu nikada nisam zvao ovlasceni servis, zovem servis koji meni odgovara oni mi overe garanciju i da vidim koga cu da tuzim ako ospori garanciju.
ako taj koji ti je ugradio kotao ima firmu neka ti overi taj garantni list i ne mogu ti nista.
 
Ma kakva firma fizicko lice, tipa covek za sis sto se kaže. Kakav smo ni narod pa i da je zamenio ploču i da je naplatio 9000 ispao bi covek ovako je ispao govedo a dobar glas se daleko čuje a rđav... Ne petljam ka ništa gde ne znam, ostaje mi sad u septembru da mi spoji termostat i hocu da stavim magnetni sakupljač, mora da sece cevi al dobro kaze da mu to nije nikakav problem
 
U kom obliku, blanko ili overen (potpisan i pečatiran)? Posto stručnjaci znaju i blanko da pošalju... Naznačio sam im da ga overe i takvog pošalju...
Citirao sam Zakon o zaštiti potrošača član 53 u kojem lepo piše šta mora da sadrži garantni list, a ti opet pitaš.

Ono što si ti tako izjavili u mejlu je:

a) ili SAOBRAZNOST, što NIJE GARANCIJA, već neodreciva prava potrošača koje propisuje ZZP i za saobraznost je dovoljan dokaz o kupovini (fiskalni, slip, izvod iz banke i sl.)
b) ili laž, jer ako je prodavac tokom kupovine nudio ijednu pogodnost bolju od neke gorepomenutih zakonskih, u obavezi je da ti izda garantni list. Fiskalni za to nije dovoljan, jer dokaz o tim boljim pravima nemaš bez GL!

Garantni list izdaje p-r-o-d-a-v-a-c, u trenutku kupovine (izuzetno može i kasnije) i nema uslovljavanja naknadnim aktivnostima, posebnim naplatama i sl.

Garantni list je izjava o garanciji. Garantni list moraš da dobiješ od prodavca, ako su ti prava veća od zakonskih.
Garancija je skup prava (i obaveza) iskazanih u garantnom listu.

Garancija nije obavezna i treba se upoznati sa uslovima iste (na primer, dobiješ 5 godina garancije na auto, ali samo ako ga svo to vreme servisiraš isključivo u servisu tog salona i slično).

Ne brkaj garanciju i saobraznost, ne brkaj garantni list i posledice nestručnog rukovanja robom (kao što može da bude nestručna ili neovlašćena montaža, ako sje prodavac tako propisao garantnim uslovima).
 
Онда су сигурно мислили на саобразност и под тим је довољан доказ о куповини. значи гаранција се даје на период дужи од 2 године и за њу је потребан оверен гарантни лист а за саобразност је довољан доказ о куповини.
Ne brkaj garanciju i saobraznost, ne brkaj garantni list i posledice nestručnog rukovanja robom (kao što može da bude nestručna ili neovlašćena montaža, ako sje prodavac tako propisao garantnim uslovima).
да је продавац тако прописао гарантним условима онда би добио написмено да уградњу мора извршити овлашћено лице што ја нисам добио.
надам се да ме ЗЗП штити по питању саобразности и да сам по том питању миран 2г.
 
Meni je drugar ugradio klimu i svesno sam to uradio, iako znam da necu imati garanciju. 20 hiljada ugradnja, kod njega nista, vodio na rucak. Radi i dan danas posle 4 godine, pa i da se pokvari opet mi se isplati ili da popravim ili kupim novu.

Problem je sto sad i kurta i murta radi klime, pa mogu da zeznu. Ovaj drugar je imao firmu pre, pa je ugasio, nije mu se isplatilo.

Svako radi na svoju odgovornost.
 
  • Like
Reagovanja: nuk
А како си знао, продавац те је обавестио да мора овлашћени сервисер да угради усменим/писменим путем или...? мени нико ништа није рекао по том питању. немаш право ни на несаобразност ако се иста поквари по ЗЗП?
 
U dogovoru valjda sa nekom unijom servisera. Ne mora ovlašćeni servis, mora servis koji ima firmu za klimatizaciju. Dokaz je da ti servis izda račun. Sad je priča kako može samo i pečat, ali kako onda bi bilo pečat stavi firma za usluge koje nisu naplaćene, pa se onda vraćamo opet na račun.
 
гаранција се даје на период дужи од 2 године
Samo ovo da osporim. Garancija nema išta fiksno, sem da mora da daje bolja prava od onih koje obezbedjuje zakon. Trajanje garancije uopšte ne mora da bude duže od 2 godine saobraznosti..

Prost prime radi ilustracijer: prodavac izjavljuje da kupac može da zameni kupljenu robu u 90 dana od kupovine, pa i onda kada je roba potpuno uništena. Kao što se vidi, garancija ima trajanje od tri meseca, a ipak kupac dobija veće pogodnosti od propisaih zakonom.
 
Evo koji sam odgovor dobio od Bocsha, ispada da je isto kao i za klima uređaje.
U mom slučaju mogu da ospore saobraznost jer kotao nije pustilo ovlasceno lice.
 

Prilozi

  • Screenshot_2024-08-30-17-05-39-389_com.google.android.gm.jpg
    Screenshot_2024-08-30-17-05-39-389_com.google.android.gm.jpg
    103.3 KB · Pregleda: 89
Ja moram da podelim svoje pozitivno iskustvo sa Philipsom.

Naime, pisao sam ranije o tome, crkla mi masinica nakon 4 godine, u produzenoj garanciji. Uzeta u win winu online, naravno, nisam ja porucivao, dobijema na poklon. Otisao u tehnomaniju da reklamiram, rekli mi odmah da nosim u ovlasceni jer se radnja ne bavi time nakon isteka 2 godine.

Posto znam kakva je tehnomanija, zovem ja Philips, operater mi kaze da to nije tacna informacija, da treba da odnesem u tehnomaniju i da se uredjaj rashoduje, tj ne popravlja se vec se menja za novi. Traze mi da posaljem slike i snimak uredjaja i opis kvara, kao i mail o produzenoj garanciji i dokaz o kupovini i obaveste me da ce slucaj proslediti visem menadzmentu jer ovakve stvari ne smeju da se dogadjaju.

Nakon 2 dana, stize mi mail iz tehnomanije sa pitanjem gde mi najvise odgovara da odnesem uredjaj i da ostavim kontakt telefon.Ja odgovorim i dobijem odgovor da sacekam par dana da me neko kontaktira. Ne zove niko vec dva dana, posaljem ja mail i u cc stavim Philips da me niko i dalje nije zvao i da cu sam da odem u tu i tu radnju da ostavim uredjaj.

Odlazim u drugu radnju gde mi daju isti odgovor da uredjaj treba da nosim u ovlasceni servis, a ne kod njih.:D Ja im tu kazem da nije tako i da me ne lazu, da sam sve proverio sa Philipsom i da treba da ga ostavim u radnji. Zove ona tamo nekoga, potvrde joj sta sam rekao i kaze da moram da imam sve delove. Naravno da nemam sve delove i nisam dosao da reklamiram delove vec sam uredjaj.

Prihvate oni to, daju mi neke papire i nakon dva dana je odobrena zamena. Posto uredjaj vise ne postoji u prodaji, doplatio sam malo za dosta bolju masinicu.

Iskreno, odusevljen sam Philips podrskom i brigom o kupcima i zbog ovoga cu nastaviti da kupujem njihove proizvode, sve dok se ovako ophode prema potrosacima.

Izvinjavam se za malo duzi post.
 
@salevs

Da ti objasnim malo za ugradnju klima i sličnih uređaja gde traže pečat da ga je ugradio servis koji je registrovan za obavljanje takve delatnosti.

Ako ti crkne taj uređaj, izađe ovlašćeni servis u roku u kome važi saobraznost i napiše odbijena reklamacija usled neadekvatnog rukovanjan i instalacije (i zaista je takav slučaj u pitanju), nije pokušaj da se izvade na to:

a) Ti imaš pečat firme koja je ugrađivala uređaj i registrovana je za tu delatnost.

b) Ti nemaš pečat

Ako je prvi slučaj u pitanju, odgovornost prelazi na firmu koja je lupila pečat. I oni zakonski to moraju da reše.

Ako je drugi slučaj u pitanju možeš da se slikaš. Jer moraćeš da se tužiš i veštačiš da se utvrdi da li je uređaj crkao zbog neadekvatne instalacije i nestručnog rukovanja. A ako vide da nema pečata, veruj mi da će to napisati i da to nije slučaj.
 
Poslednja izmena:
Verujem da je tako...hvala u svakom slucaju na detaljnom objašnjenju.
 
Pozdrav svima,

Potreban mi je savet u vezi sa mojom situacijom. Dakle, graficku sam kupio polovnu na KP krajem 2022.god. Komplet pakovanje ( racun, garantni list i kutija ), receno mi je da pre toga majnovala 6 meseci i nakon toga stajala u kutiji. Kupljena je od preprodavca, tako da sam verovatno treci vlasnik kartice. Medjutim, u zadnje vreme je pocela da se pregreva. Koji god test da uradim u Furmark-u / Unigine-u ( Heaven, Superposition i Valley), za pola minuta ode na 85c / 105c hotspot, a ventilatori odu na 100% ( default podesavanja ).

Primer: Unigine Superprosition - 4k Optimized Pre godinu dana - 66c / 82c hotspot ( def. podesavanja ) oko 60-70%
sada - 85 / 105c hotspot ( def. podesavanja ) 100% fan speed
Grafika ne izbacuje tokom benchmark-a.

  1. - Model kartice je Gigabyte 3060ti Gaming OC LHR rev 2.0
  2. - Grafika je undervolt-ovana od samog pocetka, ali sam ovih dana morao da smanjim sa 1930mhz/ 0.912 na 1725 mhz / 0.806 ( Curve Editor ) i sada su temp. oko 60 stepeni (1440p optimized/high/ultra + dlss, vsync 60 fps) + 800mhz memory clock ( moze i vise ), bez v-sync-a oko 70 stepeni. Kuciste je provetreno, nema prasine da gusi kartu, ali ima one mikro prasine na ventilatorima.
  3. - Na racunu pise da je placena 119.000 dinara i datum kupovine je januar 2022.god. Na garatnom listu pise samo model karte, ali nema serijski broj, kao ni koliko vazi garancija. U Gigatronu su mi putem mail-a potvrdili da kartica ima 3 godine garancije ( poslao sam slike svega sto posedujem). Na kutiji pise da je uvoznik EWE Comp.

Ono sto me najvise interesuje je da li je ova produzena garancija sa slike validna?

Da li imam uslova za reklamaciju u ovom trenutku? ( mislim da ne, jer ona "radi", ali svakako da pitam )

Sta je najbolje uraditi u ovoj situaciji?

Hvala
 

Prilozi

  • 1.png
    1.png
    48.4 KB · Pregleda: 47
  • 2.jpg
    2.jpg
    267.7 KB · Pregleda: 47
Vrh Dno