Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Alex, previse zalazis u sbb-kbb i to nema nikakvog smisla.
Ako je mogla nemacka da regulise, moze svaka drzava da hoce.
Dodjes na kaficu kod mene pa ti pokazem grad i Recycling centar i bice ti sve jasno, bez "recimo da je istina".
Sve se moze rexiti i regulisati, samo je pitanje novca i volje.

...riding on 720p...
 
Alex, previse zalazis u sbb-kbb i to nema nikakvog smisla.

Ček. Od svega što sam rekao ti si se uhvatio, za moje šbb kbb. A i sam znaš da je to realan problem sa kojim će neko morati da se bori u budućnosti.

Ako je mogla nemacka da regulise, moze svaka drzava da hoce.

Ali neće. Nemačka je druga dimenzija u poređenju sa ostatkom sveta.

Dodjes na kaficu kod mene pa ti pokazem grad i Recycling centar i bice ti sve jasno, bez "recimo da je istina".

Znam o čemu pričaš. Ali kao što sam gore rekao, to je Nemačka. Treba da vidiš Maleziju, Kinu i Indiju, pa onda to uporedi sa Nemačkom i skontaćeš šta pokušavam da kažem.

Sve se moze rexiti i regulisati, samo je pitanje novca i volje.

Samo ? :D
 
Poslednja izmena:
Ne treba mi Malezija, dosta otici u Srbiju...
Ali opet ponavljam, ako su mogli nemci...
Nisu njima pare sa neba pale vec ih "prave". Covek je pametan, narod je stoka, na zalost. Kada bi krenuo da regulises masu u Maleziji kao u nemci sto to rade, da vidis kako bi brzo bilo reda i mira. To vazi za sve zemlje.
Da ne shvatis pogresno, nista lose ne mislim vec problem i implementacija resenja se ne rade tako.
Pogledaj oko sebe, sta smo sve sposobni da stvorimo i koliko smo napredovali.
Jedina prepreka ev su pare i lenja rulja koja nece da se cima novitetima i menjanjem navika. Bilo i ostace glavna prepreka svih prosperiteta.

...riding on 720p...
 
Niko ne spori da je masovna praktična primena EA daleko. Pogotovo worlwide.

Evo, ja sporim. Zbog čega uopšte tako misliš? Norveška je dokazala da je prepreka za EV samo cena, ništa drugo. Pošto je tamo već, kako kažeš, masovna praktična primena EV, u svakom pogledu. Punjači su na svakom koraku i celu zemlju možeš da obiđeš, čak i najsevernije delove. U prodaji novih vozila, električna učestvuju sa skoro 60% i vlada već ukida neke povoljnosti kao npr. besplatne putarine, parking ili prevoz trajektom.

Kina se zaleće brže nego što mnogi misle, a posebno će zemlje kao npr. Indija vrlo lako preći na EV zato što proizvođači ne moraju da rade homologaciju kao za EU/US i vozila ne moraju da prođu skoro nikakve bezbednosne standarde, samo stavi bateriju, 4 točka i volan i imaš auto. Takođe, kažem EV a ne EA, zato što su u zemljama kao Indija ili Tajland itd. veoma popularni motocikli, više nego automobili. I tamo se već danas masovno kupuju električni motocikli, posebno jer nemaju nijednu manu u odnosu na benzinske motocikle (za razliku od automobila), zato što se svakako koriste samo za po gradu, za kratke destinacije. Imaju samo prednosti - jeftinija i tiša vožnja. A može svako da ih puni, zato što im se baterija skida i odnese u kuću.

Čak i u Srbiji uopšte nije teško doći do polovnog električnog automobila za nekog ko inače planira da kupi automobil od 10-15.000€. Ali mnogi koji imaju garažu ne znaju za to ili neće ili se plaše itd.

A ne pričaj mi o Mazdama. Svakako su mi prve na listi za sledeći auto. :)
(Mislim na onu realnu listu. Na onoj drugoj, na prvom mestu je Tesla :p )

I ta druga lista može da ti bude realna ako zameniš Teslu sa nekim drugim električnim automobilom koji će da košta kao ta Mazda, npr. VW e-up ili Renault Zoe ili Nissan Leaf itd.

Ostavite efikasnost EV-a po strani, i recite mi koliko se energije utroši na proizvodnju baterija? Koliko se zagadi okolina majnovanjem i transportom hemikalija od rudnika do fabrike gde se vrši hemijsko procesiranje i sklapanje u finalni proizvod. Šta se radi sa dotrajalim baterijama? Da li se ta baterija reciklira? Koliko košta transport baterija koje idu na recikliranje, i koliko taj proces zagađuje životnu sredinu? Čini mi se da ste sve uzeli u obzir osim toga. Pogotovo ako se fokus stavi na zagađenost okoline. Niko ne gleda na duže staze.

Koji spin, pa upravo to radite vi pobornici SUS-a, uzimate samo količinu izduvnih gasova iz auspuha, a vrlo komotno ignorišete vađenje nafte, preradu nafte, transport nafte... Dok za EV računate ceo proces! Pazi, ladno pominješ transport baterija koje idu na recikliranje, što je oko 0,00000000000001% transporta nafte, koliko miliona kamiona se u svakom trenutku nalazi na putevima prevozeći naftu do individualnih pumpi, svakog dana... Inače, struja se bez ikakvog zagađenja prenosi žicama na velike daljine... Plus, uvek postoji mogućnost da proizvodiš struju kod kuće sa solarnim panelima, što je sve jeftinije i isplativije, a onda nema apsolutno nikakvog zagađenja prilikom eksploatacije električnog automobila.
 
Ne treba mi Malezija, dosta otici u Srbiju...

Srbiju ne želim ni da spominjem. Mi smo druga dimenzija u negativnom smislu.

Da ne shvatis pogresno, nista lose ne mislim vec problem i implementacija resenja se ne rade tako.
Pogledaj oko sebe, sta smo sve sposobni da stvorimo i koliko smo napredovali.
Jedina prepreka ev su pare i lenja rulja koja nece da se cima novitetima i menjanjem navika. Bilo i ostace glavna prepreka svih prosperiteta.

...riding on 720p...

Ma razumemo se.
 
Koji spin, pa upravo to radite vi pobornici SUS-a, uzimate samo količinu izduvnih gasova iz auspuha, a vrlo komotno ignorišete vađenje nafte, preradu nafte, transport nafte...

Ti si prijatelju nešto gadno pobrkao. Ja ne podržavam ni EV ni SUS iz razloga koje si i sam naveo.

Dok za EV računate ceo proces! Pazi, ladno pominješ transport baterija koje idu na recikliranje, što je oko 0,00000000000001% transporta nafte, koliko miliona kamiona se u svakom trenutku nalazi na putevima prevozeći naftu do individualnih pumpi, svakog dana...

Svaki procenat, ma koliko mali bio, se računa. To je ono što ljudi kod nas ne mogu da ukapiraju.

Inače, struja se bez ikakvog zagađenja prenosi žicama na velike daljine...

Da bi se električna energija prenela na velike razdaljine potrebno je mnogo bakra, ulja, aluminijuma, platine. Mrežni transformatori se hlade uljem, i u sebi imaju nekoliko tona bakra. Bakar ne raste na drveću, već neko mora da ga iskopa i izprocesira. Koliko metala imaš u provodnicima koji idu od elektrane do glavnog transformatora gde se dalje distribuira ? Koliko materijala ode na proizvodnju metalnih bandera?

Plus, uvek postoji mogućnost da proizvodiš struju kod kuće sa solarnim panelima, što je sve jeftinije i isplativije, a onda nema apsolutno nikakvog zagađenja prilikom eksploatacije električnog automobila.

Proizvodnja solarnih ćelija je i dalje preskupa, i cena ne opravdava ulaganje. Slažem se sa tobom da postaje sve isplatljivije, ali je i dalje daleko od primenjivog. Pogotovo za masovnu primenu.
 
Poslednja izmena:
Ako neko zna, sta je sa geotermalnom energijom?
Toliko skupo duboko busiti ili nismo u mogucnosti ili...?
Nemam pojma o geotermal uslovima....

...riding on 720p...
 
Koji je prosecan vek automobila danas? Pa cak i kod nas auto stariji od 20god je uglavnom vec uveliko nebezbedan, neodrzavan, nema novih delova, tj zreo za otpad. Ne vidim da se Tesla namenjala baterija, i dalje sasvim fino guraju i one iz prvih serija, tako da verujem da ce 10-15 godina sto je max na zapadu koliko se vozi auto izdrzati.

Konačno da neko kaže jednostavnu i očiglednu istinu, a to je da se skoro nijednom električnom automobilu nije menjala baterija zbog starosti, čak i tim starim 8+ godina! Uglavnom se menjala u retkim slučajevima kvara ili onog ludaka koji je prešao milion kilometara i stalno išao na brze punjače. Ali po svemu sudeći će baterije trajati bar 15 godina (tj. vek trajanja auta), a ono što mnogi ne shvataju je da čak ni tad one nisu za "bacanje" tj. reciklažu ako korisniku automobila odgovara smanjeni domet. Jer samo će biti smanjen kapacitet i domet, ali neće baterija biti neupotrebljiva! Ako nov EA može da pređe 400 km, za 15 godina će s tom baterijom moći da pređe npr. 200, neka je i 150 km. I, jel to neupotrebljiv domet za svakog čoveka? Nije, za grad je odličan, a i imaće tržišnu cenu prema potražnji auta s takvim dometom. Pored svega toga, domet u prvih 5 godina praktično ni ne pada zato što proizvođači ostave rezervisani kapacitet u bateriji na dnu i vrhu.


Ajde da kažemo da danas ne postoje vozila sa SUS motorima, i da su sva prevozna sredstva zapravo EV. Uzmimo period od 10 godina. Kolika je to količina dotrajalih baterija i šta sa njima?

Za 10 godina količina dotrajalih baterija teži nuli. :) Ali recimo da si mislio 20 godina. Koliko postoji poslovnih i stambenih objekata na planeti? E toliko baterija može da se iskoristi, plus za poslovne objekte računaj bar 2-3 baterije po objektu, za veće ide i dvocifren broj. Plus, često se kombinuje više automobilskih baterija u jednu. Konkretni primeri? Recimo stadion koji ima solarne panele je dobio i reciklirane baterije koje mogu da skladište tu energiju preko dana i pružaju je uveče. Ili obična domaćinstva gde se instalira kućna baterija po istom principu, u kombinaciji sa solarnim panelima.

Preporučujem da se odgleda ovaj kvalitetan klip od Renault-a gde je lepo sve objašnjeno u vezi sa reciklažom baterija iz njihovih automobila:
The circular economy of electric vehicle batteries
https://www.youtube.com/watch?v=4zSWTT0qCzQ

Koga zanima više detalja o samom postupku recikliranja, preporučujem ovaj klip o ekološkoj reciklaži:
Eco-friendly method of recycling EV batteries
https://www.youtube.com/watch?v=wxCFDWMPu38

Ko ne želi da gleda klip, ukratko je napisano u opisu:

The German company Duesenfeld recycles batteries from electric cars. The main difference: The modules are shredded where the end-of-life batteries are collected. No hazardous transports of Lithium-Ion-cells. Furthermore 96 percent of a module is recycled through a hydrometallurgical process. This includes valuable materials like graphite, electrolyte, manganese, copper, aluminum, lithium, nickel and cobalt. Using these recycled materials would reduce the carbon footprint of new lithium-ion cell by up to 40 percent.

Tu piše i u vezi sa tvojom zabrinutošću o transportu litijum-jona. Na licu mesta gde je baterija rade prvi deo reciklaže.

Sve me to podseća na nuklearnu energiju. Jeste to najefikasniji i najčistiji vid energije, a šta ćemo sa nuklearnim otpadom od dotrajalih nuklearnih šipki? Hoćemo li u budučnosti zakopavati dotrajale baterije kao što danas zakopavamo burad puna nuklearnog otpada na dno mora. Niko ne gleda širu sliku i na duže staze.

Slažem se u potpunosti za nuklearnu energiju i nikad mi nije bilo jasno zašto toliko ljudi non stop ponavlja mantru da će nas jedino nuklearna energija spasiti od zagađenja i da jedino ona može da pruži dovoljno energije. Oba argumenta su netačna, nuklearke zagađuju mnogo, pre svega zbog tog odlaganja koje si pomenuo, ali i kod kopanja uranijuma i drugih materijala. Pritom sunce, vetar i voda mogu da pruže sasvim dovoljno energije da se snabdeva ceo svet, samo kad se napravi dovoljno njih. Samo 1% Sahare kad bi se prekrilo solarnim panelima, bilo bi dovoljno energije da se snabdeva cela planeta danas. Pored svega toga, nuklearne elektrane su daleko skuplje da se izgrade i daleko duže traje izgradnja, a za to vreme dok se grade (godinama), solarni paneli i vetrenjače (koji se izgrade veoma brzo) mogu da isporuče mnogo struje... I naravno, nuklearne elektrane su mnogo opasnije, a i skoro obavezno idu sa nuklearnim naoružanjem...

Svaki procenat, ma koliko mali bio, se računa. To je ono što ljudi kod nas ne mogu da ukapiraju.

Da, računa se, ali opet ignorišeš npr. transport nafte na svaku pumpu na planeti, to niko nikad ne računa kad se gleda koliko zagađuju SUS automobili.

Da bi se električna energija prenela na velike razdaljine potrebno je mnogo bakra, ulja, aluminijuma, platine. Mrežni transformatori se hlade uljem, i u sebi imaju nekoliko tona bakra. Bakar ne raste na drveću, već neko mora da ga iskopa i izprocesira. Koliko metala imaš u provodnicima koji idu od elektrane do glavnog transformatora gde se dalje distribuira ? Koliko materijala ode na proizvodnju metalnih bandera?

Skoro sve što si naveo je jednokratno zagađenje, jednom kad se stavi metalna bandera, ona će praktično večno držati žice i učestvovati u besplatnom i nezagađujućem prenosu električne energije. Jednom je proizveden taj metal i nadalje služi bez daljeg zagađenja. S druge strane imaš SUS automobile koji zagađuju u svakom momentu dok se koriste, kao i kamione koji im dovoze to gorivo, te kopanje i prerada nafte. To je trajno zagađenje koje ne prestaje, dok je s druge strane izgradnja infrastrukture za električnu mrežu bilo jednokratno zagađenje, a najbolje od svega je što je već završeno, već je izgrađena infrastruktura i gotovo da nema nove masovne potrošnje materijala.

Proizvodnja solarnih ćelija je i dalje preskupa, i cena ne opravdava ulaganje. Slažem se sa tobom da postaje sve isplatljivije, ali je i dalje daleko od primenjivog. Pogotovo za masovnu primenu.

Skupo je i neisplativo uložiti u solarne panele samo za nekoga ko živi u zemlji kao što je Srbija, gde je veoma jeftina struja. Da bi ti se ovde povratila investicija, potrebno je oko 20 godina, dok je u razvijenim zemljama gde je skupa struja potrebno samo 5-7 godina. Dakle, sasvim isplativo za srednju i višu klasu ljudi koji racionalno i dugoročno razmišljaju, a i prosto za one koji žele čistu energiju i/ili decentralizaciju tj. odvajanje od distributivne mreže.
 
Poslednja izmena:
 
Mislim da bi bilo dobro otvoriti podforum o elektricnim kao i samovozecim automobilima i njihovom razvoju.
 
Možda je za sada dovoljna jedna tema.
Možemo da napravimo anketu, baš da vidimo koliko na forumu imamo automobila, a koliko i kakvih hibrida. Broj je sigurno skroman, ali voleo bih da me iznenadi :)
 
Možda je za sada dovoljna jedna tema.
Možemo da napravimo anketu, baš da vidimo koliko na forumu imamo automobila, a koliko i kakvih hibrida. Broj je sigurno skroman, ali voleo bih da me iznenadi :)
Ta prica, ovde su ipak ljudi koji koriste tehnoloski naprednije stvari. Bilo bi lepo da se javi bar neko ko koristi hibrida da iznese iskustva pa posle da sirimo i granamo temu.
 
Ja sam trenutno u potrazi za drugim autom, izbegao bih zamenu, ali ću verovatno biti prinuđen. U budžet upadaju i neki hibridi, ali za sada su mi interesatni kao što sam pre mnogo godina kupio Samsung i7500 sa 384MB rama. Katastrofa od telefona, ali je tada bilo zabavno videti i probati.

Dobra stvar sa hybridima (osim mild verzija) je da od prošle godine nema poreza na motorna vozila, pa recimo RAV hybrid sa 2500ccm motorom nema taj porez koji bi bio preko 500€ godišnje.
 
Ne znam kako stoji star sa servisnom podrskom za hibride, za full elektricne verovatno nikako sem ovlašćenih uvoznika.
 
Verujem da servis neće biti problem, jedino što će mnogo više da rade električari, nego mehaničari.
 
Kod samih elektricnih vozila iznenađuju me neke stvari kao što su cena koja je neprimereno velika, kontam šta tu ima toliko da košta baterije i elektromotori. Mnoge stvari kojih ima u klasičnim automobilima nema u električnim. Drugo prave se veliki izuzetno brzi automobili, logično mi je da se počne od manjih gradskig ili sl koji će razvijati 120-140km/h biti laki a ne nabudyene makine koje troše previše struje.
 
Pa jeste da nama to deluje Logično, ali je Musk pokazao da nije. :unsure:

Musk je ispravno zaključio da u početku, kada je krenuo, nije bilo moguće napraviti jeftin a full upotrebljiv i iole kvalitetan el. automobil.
Jako teško da bi neko kupio el. automobil standardnih performansi, a znatno više cene od klasičnog automobila

Za klasične automobile, sve tehnologije su već razvijene, i proizvođači vozila treba samo iz ponude dobaljača i proizvođača komponenata da biraju šta i kako da sastave. Savremeni SUS motor je užasno komplikovan, ali ravijen je kroz više etapa, kroz više dobavljača, tehnologije se šeruju između dobavljača komponenata, patenata, fabrika, i prave se u milionima komada, bukvalno. Svaka razvijena tehnologija za klasičan automobil se u roku od par godina podeli na stotine miliona novih vozila

Ko hoće da ponudi el. automobil, jednostavno kreće od nule. Sve moraš da razviješ sam, od crtaćeg stola. Ne možeš da kupiš neki el, motor, ili neki reduktor, ili neki kontroler na tržištu. Postoje komponente za viljuškare, liftove... Ne postoje razvijene komponente idealne za el. automobile, ne postoji komponentaš od kojeg kupiš gotovo tehničko rešenje. Moraš sve od nule da razviješ sam, a to je jako skupo. Plus što svakako nećeš prodavati milione primeraka.

Onda je Musk krenuo drugim putem. Ako već mora biti skupo, idemo na vrhunske performanse, vrhunsku šasiju (ceo automobil je od aluminjuma), freak like fičere, ono, da se o njemu priča, da se ljudi okreću za njime, automobil mora biti takav da bogati ne žale pare.

Obzirom na razvoj novih tehnologija i cenu velikog paketa baterija, i el. Punta da napraviš, koštaće minimum kao 2 normalna Punta. Ko će dati tolike pare za nešto što izgleda i ide kao Punto?!? Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju. Ali za hype el. vozila koji (polako, ali sigurno) kreće, zaslužan je prevenstveno Teslin koncept. Sad ga kopiraju Porshe, Mercedes čak i Harley Davidson...
 
Poslednja izmena:
Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju
Pa ne bih rekao bas...
Kod mene ih bas ima puno, takodje Tesli. To je pitanje supporta i drzavne politike, nista vise.
Kada drzava podrzava i forsira el. aute, naravno da ce i narod kupovati. Jos ako imas razvoj i izgradnju stanica za punjenje, ne koze da omane.
 
Ili norveški sistem gde korisnicima klasičnih automobila zavrćeš uši na svakom ćosku, pa se prirodno okreću za elektro autima.
 
Kod samih elektricnih vozila iznenađuju me neke stvari kao što su cena koja je neprimereno velika, kontam šta tu ima toliko da košta baterije i elektromotori. Mnoge stvari kojih ima u klasičnim automobilima nema u električnim. Drugo prave se veliki izuzetno brzi automobili, logično mi je da se počne od manjih gradskig ili sl koji će razvijati 120-140km/h biti laki a ne nabudyene makine koje troše previše struje.
Pa R&D nije besplatan, to što elektromotori postoje decenijama u nazad ne znači da možeš tek tako da odeš do police, uzmeš bilo koji, i staviš u auto. Isto važi i za baterije, možda postoje jako dugo ali preilagoditi ih za aplikaciju u vozilima je druga priča. Vrlo je naivno razmišljati tako.

Na kraju, vozila koja imaju baterije su dosta teška i to dobrim delom negativno utiče na domet, a ne koliko se taj auto može brzo kretati :) Auto od 2 tone koji se kreće brzinom od 50 km/h je i dalje auto koji ima 2 tone, bez obzira na tip pogona.
Post automatically merged:

Odavno postoje Reno Zoe i Nissan Leaf, i nisu privukli preteranu pažnju. Ali za hype el. vozila koji (polako, ali sigurno) kreće, zaslužan je prevenstveno Teslin koncept. Sad ga kopiraju Porshe, Mercedes čak i Harley Davidson...
Tačnije koncept električnog vozila je popularizovala Toyota sa Prius modelom, a ne Tesla. Takođe, Nissan i Chevrolet i Toyota su prodali više Leaf, Bolt i Prius modela nego što je Tesla prodala do sada.

Da ne ulazimo u to kako Tesla proizvodi svoja vozila i šta je tačno tu zaista Tesla dizajn, a šta je u stvari remek delo drugih (baterije je razvio i dalje razvija Panasonic)...
 
Zar Panasonic nije razvijao celije, a Tesla ih posle objedinila u jedan paket, regulisala elektronikom punjenje i regulaciju?
Ali cene celija su i dalje prilicno visoke, mada bih licno voleo jedan motorcic za grad na elektricni pogon koji moze da izgura oko 100km sa punjenjem i da ima performanse motorcikla od 80-125cc.
 
Delovi motora i prateci sklopovi kod motora sa unutrasnjim sagaorevanjem ucestvuju u velikom procentu u tezini vozla (motor sa svim pratecim sklopovima, sistem za gorivo, izduvni sistem) tezina baterija i elektromotora sigurno ne prelazi tu tezinu bitno (ako je uopste prevazilazi) .
2014-te je AMSS (mislim u saradnji sa Masincem) uradio prototip elektroautomobila cija je baza za prepravku bio Punto Classic, cena izrade prototipa je bila oko 20,000 evra, ali se racunalo da ukoliko bi se automobil proizvodi serijski auto kostao 12000 evra, sam motor je oko 1000 evra. Ukoliko je ovo radio AMSS velike kompanije bi uradile i za manje para, ili za iste pare sa boljim performansama. Otud i moje cudjenje.
 
Pa ne bih rekao bas...
Kod mene ih bas ima puno, takodje Tesli. To je pitanje supporta i drzavne politike, nista vise.
Kada drzava podrzava i forsira el. aute, naravno da ce i narod kupovati. Jos ako imas razvoj i izgradnju stanica za punjenje, ne koze da omane.
Što sam rekao da Zoe i Leaf nisu popularni, treba gledati u kontekstu celog posta.
Popularnost el. vozila je porasla sa Teslom, i njihovom idejom nastupa na tržištu. Moćno, brzo skupo, poželjno, bla.bla.bla... dakle ekskluziva.


Tačnije koncept električnog vozila je popularizovala Toyota sa Prius modelom, a ne Tesla. Takođe, Nissan i Chevrolet i Toyota su prodali više Leaf, Bolt i Prius modela nego što je Tesla prodala do sada.

Da ne ulazimo u to kako Tesla proizvodi svoja vozila i šta je tačno tu zaista Tesla dizajn, a šta je u stvari remek delo drugih (baterije je razvio i dalje razvija Panasonic)...
Ne znam iz koje godine su te informacije?!? :unsure:

Toyotini hibridi su daleko od el. vozila, i dalje. Jeste ih prodato puno, (pogotovo što sada skoro svaki model imaju u hibrid varijanti), ali jako teško hibrid možemo nazvati električnim vozilom.
Chevrolet je sam pokopao Volt iz ne baš jasnih razloga. Prodato je nekih 177.000 vozila.
Leaf i Zoe nemaju ni 200.000 prodatih primeraka (svaki).
Tesla ima malo manje od 1.500.000 primeraka, ali trenutno sa modelom 3, najveći problem je prevelika potražnja.

Ok, sada skoro svi imaju po neki full električni model, i statistika će se jako brzo menjati u narednim godinama.
Kineski novokomponovani proizvođači mogu postati jako opasna konkurencija, ako odigraju pravilno.

Baterije?!? Tesla se jeste u početku oslanjao na Panasonic, ali sada ima najveće pogone za proizvodnju LiIon baterija na svetu, ubrzano razvija patente za nove tipove ćelija, kao i tehnologiju za reciklažu starih baterija.

Tesla je trenutno najvrednija kompanija u autoindustriji. Pretekla je Toyotu sredinom prošle godine, i nastavila da raste.
Post automatically merged:

Delovi motora i prateci sklopovi kod motora sa unutrasnjim sagaorevanjem ucestvuju u velikom procentu u tezini vozla (motor sa svim pratecim sklopovima, sistem za gorivo, izduvni sistem) tezina baterija i elektromotora sigurno ne prelazi tu tezinu bitno (ako je uopste prevazilazi) .
2014-te je AMSS (mislim u saradnji sa Masincem) uradio prototip elektroautomobila cija je baza za prepravku bio Punto Classic, cena izrade prototipa je bila oko 20,000 evra, ali se racunalo da ukoliko bi se automobil proizvodi serijski auto kostao 12000 evra, sam motor je oko 1000 evra. Ukoliko je ovo radio AMSS velike kompanije bi uradile i za manje para, ili za iste pare sa boljim performansama. Otud i moje cudjenje.

Pronađi podatke o masi Tesle, Leaf-a ili Zoe. Pogotovo extended range modeli. Iznenadićeš se.
Baterije su i dalje veoma teške gledano po kWh/kg. Najbolje imaju oko 250Wh/kg. Prosečna potrošnja el. automobila je 15-20kWh/km.

Ne znam za tu studiju AMSS, ali sam prilično siguran da bi taj Punto bio u rangu onih dostavnih el. vozila na aerodromima.
Sve svetske kompanije trenutno ulažu devetocifrene iznose $/€ u razvoj i proizvodnju EV. AMSS kaže da može za manje?!? :p
 
Poslednja izmena:
Dacia izbacuje model na struju ove godine. Priča se da će koštati 17000 pre subvencija. To bi kod nas netto bilo 12000 eur.
Model je low performance. 45kw motor (ako sam zapamtio dobro), baterija 27kw, autonomija 230-305km. Za grad je to sve ok ali su oni unutra stavili baš low performance komponente. Punjenje ultra sporo (do 80% na brzom punjaču skoro sat vremena).
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Obzirom da je to Dacia, iz Reno Nissan grupe, njima je lako za neki osiromašeni Zoe/Leaf ponude u takvom formatu.

A to je odličan model za one koji imaju kuće i svoje mogućnost da se pune noću, kod svoje kuće. Performanse taman za 90% onog što treba današnjem stanovniku nekog grada.

EV priča će tek da eksplodira, a podaci će se menjati na kvartalnom nivou.

Danas sam čituckao, VW će u sledećih 5 godina uložiti 60ak milijardi € u razvoj i proizvodnju EV.

😲
 
Dacia izbacuje model na struju ove godine. Priča se da će koštati 17000 pre subvencija. To bi kod nas netto bilo 12000 eur.
Model je low performance. 45kw motor (ako sam zapamtio dobro), baterija 27kw, autonomija 230-305km. Za grad je to sve ok ali su oni unutra stavili baš low performance komponente. Punjenje ultra sporo (do 80% na brzom punjaču skoro sat vremena).
Ovo se već kreće ka priči koja ima smisla. 45kw u elektrici nije malo uopšte, baterije sa kapacitetom od 27kw (misli se verovatno na kw/h). Gde puniti je glavni problem za neke , za druge nije. Taksisti bi mogli na taksi stanicama da dobiju punjače. Veliki problem će biti punktovi za punjenje i uopšte elektro mreža koja će tako nešto da opslužuje. U ovom slučaju se baterija kapaciteta 27kw/h brzim punjenjem napuni 80% to je nekih 22kw/h za sat vremena, postojeća kucna instalacija to ne bi mogla da izgura jer bi angažovana snaga bila oko 22kw, napon u elektromreži je 220V. Na kućnu mrežu može da se puni preko noći, ali ya brzo punjenje treba ili veći napon ili žice debele ko prst. Nemam pojma kakvo je odrađeno na stanicama za punjenje elektrike (ovo ja malo razmatram ko mali Perica). Na našim autoputevima ima par stanica za punjenje ali retko viđam da ih neko koristi.
 
U Merkatoru na NBGD ima nekoliko mesta za punjenje. Nekoliko puta sam video da se koristi, ali je uvek bio identičan Audi.

U garaži na Obilicevom vencu ponekad vidim da se neko puni.

Kod mene u komšiluku na privatnom parkingu jedne firme postoji punjač sa solarnim panelima, ali to je verovatno stavljeno fore radi, jer je delatnost kompanije u oblasti električne energije.

Najveće iznenađenje su mi dva punjača ispred hotela Rtanj na Kopaoniku.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Realno ko prelazi puno (recimo više od 100km dnevno), vozilo na struju će se samo od sebe otplatiti.

Pratim ovu Daciu još od kada je najavljena prvi put (prošle godine).

Trenutko mi vozilo troši 6e na 100km. Ponekad bude i 7e a zavisi od cijene goriva.

Dacia će trošiti oko 1.5e na 100km. Znači štedeću dnevno oko 5e ili za 20 radnih dana 100e mjesecno.

Za godinu dana to bude 1200e a za 5 godina 6000e i to samo na gorivo.

Na male servise i na velike sigurno dodaj još 2000e za 5 godina jer Dacia EV će imati samo zamjenu ulja.

Realna ušteda će biti oko 8000e za 5 godina dok će je oni koji voze 10 godina otplatiti sami po sebe.



Naravno računica je u grubo, ali novo je novo, a električna energija je mnogo jeftinija od fosilnih goriva.
 
^^ Zavisi gde kada i kako ćeš ga puniti. Nije baš da može uvek i svuda.
Najgore je kada dođeš na javni punjač, a on zauzet sa obe strane. :(


Ovo se već kreće ka priči koja ima smisla. 45kw u elektrici nije malo uopšte, baterije sa kapacitetom od 27kw (misli se verovatno na kw/h). Gde puniti je glavni problem za neke , za druge nije. Taksisti bi mogli na taksi stanicama da dobiju punjače. Veliki problem će biti punktovi za punjenje i uopšte elektro mreža koja će tako nešto da opslužuje. U ovom slučaju se baterija kapaciteta 27kw/h brzim punjenjem napuni 80% to je nekih 22kw/h za sat vremena, postojeća kucna instalacija to ne bi mogla da izgura jer bi angažovana snaga bila oko 22kw, napon u elektromreži je 220V. Na kućnu mrežu može da se puni preko noći, ali ya brzo punjenje treba ili veći napon ili žice debele ko prst. Nemam pojma kakvo je odrađeno na stanicama za punjenje elektrike (ovo ja malo razmatram ko mali Perica). Na našim autoputevima ima par stanica za punjenje ali retko viđam da ih neko koristi.

EV možemo puniti spoljašnjim AC/DC pretvaračem, koji je zapravo taj brzi punjač za EV, ili internim (u vozilu) AC/DC pretvaračem koji napajamo iz el.mreže, dal' nekom standardnom, dal' nekom namenskom utičnicom za EV.
Brzo punjenje uvek podrazumeva kačenje na brzi punjač namenjen za EV. On puni DC strujom, i potpuno zaobilazi tzv. "punjač" koji se nalazi u vozilu, i koji se napaja AC iz mreže.

Sada dostupni ovi javni punjači za EV najčešće podrazumevaju jedno mesto za brzo DC punjenje (kada taj punjač direktno puni bateriju (AC/DC pretvarač je napolju)), i jedno mesto za "sporo" AC punjenje kada to AC napajanje zapravo napaja AC/DC pretvarač u vozilu. Mislim da su DC punjači 75kW a AC 25kW. Ali zavisi i od vozila koliko može da podnese. To on "javi" punjaču po nekom protokolu za DC, a iz AC vuče koliko je sam snažan, do granice AC priključka.

Tesla supercharger-i omogućavaju 150kW DC punjenje po chargeru. Ali charger ima dva priključna mesta, pa ako se povežu dva vozila, oni dele tih 150kW. Pune se sa po 75. Ako povežemo jednu Teslu, puni se sa 150kW.

EV možemo puniti i u kućnim uslovima, ali onom snagom koje utučnice mogu podneti. Obična monofazna je 3.5kW, trofazna 11kW, a možemo kod kuće instalisati i industrijski priključak veće snage. Ali i to zavisi koja je max snaga AC/DC pretvarača u vozilu. Tesle npr. mogle su se kupiti sa jednim tim, mislim da ga zovu on-board charger, ili sa dva. Uz Teslu možete kupiti tzv. Tesla Wall Connector koji je 22kW, ali mora ovlaćeni električar da ga montira. Takođe, u Srbiji se kućne instalacije ograničavaju na 25A po fazi, pa ispada da će kod nas najbrže kućno punjenje biti oko 17kW. Ne znam kako ide sa distribucijom ako nam treba jači priključak.

Dakle, kao što vidimo, vrlo komplikovano.

Spomenuta Dacia, kakav će imati on-board charger, a koje struje DC punjača će moći da podnese?!?
Od ta dva podatka zavisi koliko će brzo zaista moći da se puni.

edti: Evo kakve sve vrste priključaka ima npr. Tesla: https://www.tesla.com/hr_HR/support/charging-connectors
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
Mnogo je benefita od upotrebe elektricne energije kao pogonskog goriva naročito na životnu sredinu l vazduh ljudi u većim gradovima (manje bure, manje zagađenja).
Kad sam pominjao visoku cenu elektroautomobila nisam napisao jos jednu sumnju koju mi ta cena podgreva a to je da se namerno za sada ide na visoku cenu automobila jer veći prelazak na elektriku bi bio težak zbog štošta razloga. Lićno mislim da su mnoga tehnička rešenja u razvojnim biroima ali čekaju pravi trenutak da budu implementirana. Ameri ali i Rusi i arapski svet bi bili jako ekonomski pogošeni prelaskom na elektriku i smanjenjem potrosnje klasičnih goriva i da su mnogi projekti na stend baju i puštaju se polako u etar.
To je čitav proces koji će trajati, veliki preduslovi se moraju ispuniti. Verovatno ćemo dopunjavati automobile strujom na punktovima tako što ubacimo karticu i ukucamo željeni broj kilovata a ono nam skine određeni iznos sa kartice (žetoni i sl. su zastarele varijante) Takođe ako takvim autom krenete na na letovanje na primer do Grčke trebaće vam jedno dva stajanja za dopunu baterija. To će verovatno povući razvoj ugostiteljskih objekata sa punjaćima za vozila, dok vam je auto priključen na punjenje imatete vreme za osveženje ili pak obrok.
Za elektro auto od 12,000 evra bi vredelo uzeti kredit jer bi od uštede goriva sam sebe otplaćivao.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno