Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ti argumenti o autonomiji su kad skeptici nemaju sta drugo da smisle. Ta autonomija moze (i hoce) samo da se poboljsa sa vremenom. Komentarisanih preko 700km je tesko preci u cugu legalno. Valjda covek ima obavezu, potrebu a i zelju da se odmori?

Teretna vozila pak mogu ga praktikuju vece baterije ili jos bolje i verovatnije sistem zamenjivih pack -ova. Imaju formu koja je idealna za to.

Sve je vrlo blizu potpune zrelosti za prakticnu masovnu primenu. U cijem sazrevanju Tesla ima naravno ogroman udeo.

upravo tako, *mjau**mjau**mjau* kad vozim 500km dupe me boli i noge se ukoce :) pa stanem a popijem kafu jedem i protegnem se ...

sve ce to doi na mesto, mi smo mozda motori a vidimo el autmobile u punom sjaju ali definitivno ce za 10ak godian to da zazivi kako treba. Da ne pricamo o prednostima el motora u odnosu na SUS motor .... nebo i zemlja
 
Biće tu problema kojima se sada teško vidi rešenje, kada se baš baš omasove. Verujem da postoje brojni problemi kojih još nismo svesni, i koji će se ukazati tek sa omasovljenjem.

Npr. u špicu turstičke sezone, ili tamo pred božić, kada na jedan autoput nagrne X puta po 10-ak hiljada vozila dnevno, svi na dugačke vožnje (npr. naši gastarbajteri i Turci, mi u Grčku na more...), znači da će trebati nekako svakom od njih obezbediti termin od bar 20-ak min na high-speed punjaču.
Teslin supercharger koji dopunjava 80% baterije za 20-ak minuta, vuče oko 150kW. Računajte da 10 komada na jednoj lokaciji, kada se svi priključe, vuku 1.5MW iz mreže. Nije uošte jednostavno obezbediti infrastrukturu za takvu stanicu za punjenje.
Ako želite na jednom autoputu da dnevno nakrkate par hiljada vozila sa tih 80% njihove baterije, tada padaju priče o punjenju noću, u periodima male potrošnje.

Ok, to je sezonski problem. Videćemo koje rešenje će postojati za takve probleme.

Ili dalje, velika stambena naselja, okoline zgrada sa po 100 stanova, gde danas ni parkinga nema dosta (npr. 2/3 Novog Sada izgrađenog u 21. veku...), a ne još i pozicija za punjenje.
 
Pitanje: sta je sa polovnim el. Automobilima? S obzirom da se zna da im baterija ima rok trajanja, ko bi uopste razmatrao polovnjaka?

Kao prvo, ogromna zabluda je oko roka trajanja baterije, možda petrol heads namerno plasiraju te laži. Kao što je NShappy napisao, bilo je svakako problema u tim nekim prvim modelima, što je normalno za očekivati kad tehnologija nije još zrela. Već godinama kod svih el. automobila baterija ima rok trajanja isto koliko i sam automobil. Štaviše, kad se auto raspadne od starosti posle jedno 15-20 godina, baterija i dalje može da se koristi, samo će imati manji kapacitet, npr. neka je čak i samo 50%, pošto znamo da sada posle 3-4 godine kapacitet opadne za 5-10%, i to samo u slučaju da proizvođač nije ubacio "buffer" tako da auto ima zaključan kapacitet, pa kako opada kapacitet, softver otključava dodatni kapacitet, da bi se održao isto. Da li je posle 15-20 godina baterija neupotrebljiva ako auto umesto 400 km može da pređe 200 km? Naravno da nije, može i dalje da se koristi normalno, posebno ako uzmemo u obzir da prosečan čovek dnevno kolima prelazi 30-ak kilometara. Dakle i kao polovan auto imaće svog kupca bez problema.

Drugo, ne znam zašto svi kod nas misle da su polovni električni automobili danas nešto imaginarno, da će tog tržišta tek biti za 5-10 godina?! Pa dovoljno je samo otići na mobile.de ili autoscout24 i slične sajtove i imate pregršt polovnih električnih automobila svih brendova i modela. Cene i više nego pristupačne čak i za Srbiju, posebno sa povraćajem PDV-a. Ja znam čoveka odavde koji je kupio već tri polovna električna automobila tako, Renault Fluence Z.E. pre više godina i u skorije vreme Volkswagen e-up i Smart ForTwo EQ.

Evo gledam sad na mobile.de, imate Mitsubishi i-Miev 2011. sa 100.000 km za 4.800€. Taj je među najgorima po pitanju stanja baterije, sudeći prema godištu i kilometraži. Moja procena je da taj konkretan primerak može da pređe samo oko 60-70 km sa jednim punjenjem. Ali izabrao sam ga namerno zbog cene, da pokažem koliko može jeftino da bude, a ko vozi samo po gradu, do posla, škole itd, sasvim je dovoljan čak i taj domet! E sad, to je baš mali i "neozbiljan" auto, a ako hoćete nešto ozbiljnije, imate npr. VW e-up 2014, 25.000 km, 10.350€, ili Smart ForFour EQ 2017, 58.000 km, 10.990€. Kad pretražujete, samo obratite pažnju da u 99% slučajeva Renault Zoe nema bateriju uključenu u cenu, tako da na cenu koju vidite treba dodati oko 8.000 evra, što se onda uopšte ne isplati u odnosu na druge modele u ponudi.

Naravno, prosečan Srbin će da kaže da može za te pare da uzme Audija "kao čaša" iz neke godine pre nove ere... Ali kada se uračuna koliko godišnje potrošimo para na gorivo i ponos nam ne zavisi od značke na haubi, električni automobil (polovni) se isplati već nakon 3-4 godine. Ekvivalentan benzinski VW up košta 4.000€ manje, zvuči mnogo, ali bukvalno se isplati uzeti kredit za tu razliku u ceni i plaćati 4 godine po 90€ mesečno, umesto isto toliko evra mesečno davati na gorivo!

Ako imate garažu, danas je polovni električni automobil apsolutno najbolji izbor u Srbiji, a skoro niko ne zna za to, a ipak mnogi imaju garažu ili garažno mesto ili čak definisano spoljno parking mesto (i tako je izvodljivo). Troši oko 15-20 kWh na 100 km, što je po noćnoj tarifi oko 40-50 dinara na 100 km. Skoro niko kod nas ne zna da je *toliko* niska potrošnja. Mnogi misle da je npr. malo jeftinije od TNG-a. Kada bi znali koliko stvarno košta, uvozilo bi se dosta polovnih električnih automobila kod nas, pre svega zato što nam je struja najjeftinija u Evropi. Mnogi često pominju kako ćeš sa električnim automobilom da stalno budeš u crvenoj zoni (1600+ kWh), eto koliko ne znaju koliko malo struje troše. Crvenu zonu bi tek dotakao ako prelaziš 10.000 km mesečno tj. 120.000 km godišnje.

Ne znam da li je neznanje o niskoj ceni vožnje (i naravno bez održavanja, nema šta da se kvari osim tih osnovnih stvari na svakom autu koje NShappy pominje) ili je i neki strah u pitanju, kao što i korisnik Avijon ima neopravdani strah od baterije. A pritom je baterija veoma predvidiva stvar, njoj samo polako opada kapacitet, neće odjednom da crkne i da ne radi više, za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koji se ovde kupuje naveliko, star 15 godina, prešao pola miliona kilometara itd.
 
Krenuo par pura da pisem pa batalio, mada je u zadnjih par postova navedeno par kljucnih stavki pa da ispravim i dodam:
Happy, odes na potez Frankfurt - Salzburg. Koji god period da izaberes, uvek je sezona, uvek pune benzinske. Leto, pogotovo avgust je totalni haos, to dok ne vidis ne verujes :)
Super je prica ea, ali odakle nam toliko struje ako se omasovi, kada se nuklearke polako gase u eu?
Jedino uspeh torium reaktora u fra daje nadu, jer nemacka vec uveliko uvozi struju posto je pogasila sve nuklearke i termo elektrane. Zato je ovde 100 din/kW.
Pa strogi zakoni o motorima i restrikcijama za starije dizelase i imam cist vazduh usred grada. Ali to kosta.
Isto kosta i to papreno uvodjenje infrastrukture za stanice za punjenje.
Svaki dan predjem 50 km do posla i nazad, veci deo autobahn i vidim ogromnu kolicinu energije u vidu tecnog goriva. Sanse nema sa trenutnim stanjem da elektrane to isprate.
Imam euro 6 benzinca koji trosi 4 l/100km, meni se trenutno iako drzava izuzetno beneficira ea ne isplati nikako da predjem na na isti jer bi punjenje bilo izuzetno maltretiranje.
Daleko smo mi jos od ea...

...riding on 720p...
 
Happy, odes na potez Frankfurt - Salzburg. Koji god period da izaberes, uvek je sezona, uvek pune benzinske. Leto, pogotovo avgust je totalni haos, to dok ne vidis ne verujes :)
Super je prica ea, ali odakle nam toliko struje ako se omasovi, kada se nuklearke polako gase u eu?
Jedino uspeh torium reaktora u fra daje nadu, jer nemacka vec uveliko uvozi struju posto je pogasila sve nuklearke i termo elektrane. Zato je ovde 100 din/kW.
Pa strogi zakoni o motorima i restrikcijama za starije dizelase i imam cist vazduh usred grada. Ali to kosta.
Isto kosta i to papreno uvodjenje infrastrukture za stanice za punjenje.
Svaki dan predjem 50 km do posla i nazad, veci deo autobahn i vidim ogromnu kolicinu energije u vidu tecnog goriva. Sanse nema sa trenutnim stanjem da elektrane to isprate.
Imam euro 6 benzinca koji trosi 4 l/100km, meni se trenutno iako drzava izuzetno beneficira ea ne isplati nikako da predjem na na isti jer bi punjenje bilo izuzetno maltretiranje.
Daleko smo mi jos od ea...

Da, baš će to biti ozbiljan problem kojem se trenutno ne vidi izlaz. Masovnost.

Kada su baš gužve, pa ni benziske pumpe sa po 10 pištolja i 2-4 minuta po vozilu ne mogu sve da nas isprate.
Ok, poenta bi bila da se niko ne puni usput, već kući dok spava da napuni EA "do čepa", što treba da mu bude dosta za ceo sledeći dan (osim ako ne zapuca za Grčku, Istambul ili Belu Palanku).

Koliko god da nam izgleda ogromna potrošnja goriva u svetu, potrošnja energije u vidu el. energije je mnogo veća, i prelazak većine vozila na struju jeste veliko opterećenja za EE sistem, ali nije ni preveliko, ni nerealno. I biće postepeno.
Količine energije nisu toliki problem, ako se raspored proizvodnje usaglasi sa potrošnjom (i opet smo na noćnim punjenima, jel?!?), i ako trend povećanja EA bude rastao polako i planirano, da bude ispraćen proizvodnjom struje.

Negde se krije i podatak koliko se energije potroši na eksploataciju, preradu i distribuciju nafte. Ispalo je da to uopšte nije malo.
Ne mogu da iskopam taj podatak. Ali Musk ga je iznosio.

Svodi se opet sve na problem energetike u svetu. Nadam se skorom početku rada bar nekog torijumskog reaktora, i u sledećih 50-100 godina, omasovljenja istih.
A do tada, možda krene i fuzija komercijalno.
 
Poslednja izmena:
Energetski bafer može da se pravi lokalnim baterijama koje će biti na stanicama za punjenje koje će se konstantno puniti ceo dan (ili kad struja nije preskupa) polako, a ti kad dođeš sa automobilom, imaš brzinski supercharge maksimalnom snagom i voziš dalje za nekoliko minuta. Jasno je da sve ovo zahteva potpuno novi i skup elektroenergetski sistem, ali to je nešto neizbežno. Što se države kasnije uključe u kolo to će skuplje i bolnije da bude.

Pravljenje ogromnog broja uličnih punjača u gradovima će biti zanimljivo i zahtevno, ali daleko od nerešivog. Naći će se već neki SBB koji će da uloži novac u mrežu lokalnih stanica za punjenje, i posle to masno naplaćivati korisnicima...
 
možda petrol heads namerno plasiraju te laži
U čemu je razlika između njihovih laži i laži samoproklamovanog mesije, humaniste za pare, spasitelja planete za pare Elona?
Negde se krije i podatak koliko se energije potroši na eksploataciju, preradu i distribuciju nafte. Ispalo je da to uopšte nije malo.
Ne mogu da iskopam taj podatak. Ali Musk ga je iznosio.
I jedni i drugi lažu i navode vodu na svoju vodenicu, samo što je hipi oko Maska na max jer je to in.
 
Klima je biznis za 21 vek, to je valjda već svima jasno.
 
Klima je biznis za 21 vek, to je valjda već svima jasno.

jo ce da ispadne da problem sa klimom ne postoji i da ga mi nismo napravili ;)

nije ovo sa klimom od juce, o tome se prica od kad sam dete bio samo sad doalzi na naplatu pa panice i krecu da drame, ali sad je kasno, nema vise nazad ;)
 
Pogresno si razumeo coveka...

Po trenutnom stanju, kada bi se odjednom prebacili svi na ea, zagadjivanje bi bilo mnogo vece jer na zalost globalno su jos uvek termalke primarne.
Nemci zestogo guraju vetar i solarnu i opet pored milijardi ulozenih u to imamo samo par posto ucesca od istih u proizvodnji el. energije.
Video sam par prototip projekata novih motora kod toyote i mislim da ce se pre smisliti neko resenje preko ili na osnovu sus pratforme nego da se svi prebacuju na ea sistem, mislim na proizvodjace automobila.
Npr moja mazda sa sky active motorom od 1500 ccm bez turba u cruise modu na autoputu na 90 km/h trosi citavih 3,4 litre na 100km. To je smesno malo...
 
Ne veruj svemu sto procitas... da ne citiram Mitrov post...

...riding on 720p...
 
glupi ljudi pricaju protiv istih, kao moj poznanik sto je pre 5g pricao kako mu je tesla *mjau**mjau**mjau**mjau**mjau**mjau* jer ne moze da predje 700km iz cuga nego mora da se puni, a ja ga pitam... jeli slepac a koliko ti puta godisnje imas potrenu da predjes 700km u cugu ????

Kakvo dubokoumno razmisljanje. Ti si genije koji nam je upravo otvorio oci! I sad zbog toga sto ti ne prelazis 700km godisnje, niko ne sme to da radi? Ili eto i taj jedan put godisnje kd prelazis 700km, ostavis Teslu kod kuce i snadji se, najmanji problem!
Bas ti je slepac taj poznanik.
Ne znam da li je neznanje o niskoj ceni vožnje (i naravno bez održavanja, nema šta da se kvari osim tih osnovnih stvari na svakom autu koje NShappy pominje) ili je i neki strah u pitanju, kao što i korisnik Avijon ima neopravdani strah od baterije.
Nema Avijon nikakav strah, daleko od toga, samo sam postavio pitanje, da se informisem. Ako to znaci da se plasim onda dzebiga.

Npr moja mazda sa sky active motorom od 1500 ccm bez turba u cruise modu na autoputu na 90 km/h trosi citavih 3,4 litre na 100km. To je smesno malo...
... sto u principu nije nikakav problem da se ostvari u stvarnosti, veci je problem konstantno odrzavanje te brzine i sama voznja tom brzinom koja je uspavljujuca i, u vreme guzvi, sezone, apsolutno neizvodljiva na put duzi od 50km
 
Poslednja izmena:
Gresis, jer i u vreme guzvi, bez problema ides tom brzinom.
Problem je a i opasnije ici brze tada.
Licno ni ne volim brze kada imam familiju u autu. I uopste nije ni uspavljujuce niti naporno, bar meni nije. Udoban auto, zezanje sa familijom, mjuza, gledas predele... milina.

...riding on 720p...
 
Kakvo dubokoumno razmisljanje. Ti si genije koji nam je upravo otvorio oci! I sad zbog toga sto ti ne prelazis 700km godisnje, niko ne sme to da radi? Ili eto i taj jedan put godisnje kd prelazis 700km, ostavis Teslu kod kuce i snadji se, najmanji problem!
Bas ti je slepac taj poznanik.

popi nesto smiri se ;)
 
Decko je zaboravio da su elektromotori 85-90% efikasni, dok su SUS 17-21%. Negde sam procitao da oko 55-61% el.energije iz mreze zavrsi na pogonskim tockovima dok je to tek 20% iz sagorelog goriva (ostatak toplota). Nekom laickom racunicom, oko 3x je efikasniji elektromotor. Takodje i elektromotor treba da je manji od SUS motora. Msm, kad vec prica o zapremini, tj. gustini energije.
Ja sam se malo zanimao RC modelima i mogu vam reci da je elektromodel uvek startniji, dinamicniji i jaci od nitro pandana. Koliko se samo energije raspe na zvuk i toplotu kod nitra, dok je elektro isto vreo, ali ni priblizno kao nitro.
 
Bm, izvini, ali nemoj vise, previse promasaja u jednom postu, fino receno...
Savremeni SUS su preko 30%, tipa F1 motori guraju i preko 50% sa hybrid thermal regen sistemima.
Najefikasniji su veliki brodski dizel motori, koji guraju lako preko 50%. Takodje dvotaktni turbo dizel motori bez problema idu preko 50%. Problem su izduvni gasovi i potrosnja.

Takodje i elektromotor treba da je manji od SUS motora. Msm, kad vec prica o zapremini, tj. gustini energije.
Koliko se samo energije raspe na zvuk i toplotu kod nitra, dok je elektro isto vreo, ali ni priblizno kao nitro.

Motori i gustina energije goriva nemaju veze. Zvuk je nuspojava eksplozije, takodje uporedjujes sagorevanje goriva sa elektromagnetizmom?
Poenta price je, kada si se vec dotakao nitro motora, da kada bi imao velicinu baterije kao rezervoar sa nitrom, da taj RC ne bi daleko otisao...
Dzaba efikasnost motora kada mu je gorivo problem, na to je aludirao covek.
Npr mojoj mazdi treba 40 lit benzina za 700 km i neka bude da je 40 kg.
Tesla S ima bateriju od preko 550 kg ispod celog poda i u idealnim uslovima predje 600km. Prazan auto je tezak 2,2 tone.
Dzaba efikasan motor kada trosi dosta energije da bi nosio gorivo koje ga pokrece...
 
Ipak ako je klasičan sus motor oko 30% a elektro oko 90% efikasnosti (novi sa permanentnim magnetima gotovo da i nemaju gubitke) to je 3 puta više. Tako da ono poređenje sa konzervama baš i ne stoji.
Klasična goriva jesu i dalje u prednosti u odnosu na baterije ali se to pre svega odnosi na brzinu punjenja i na cenu baterija.
 
Nasao sam link

Dakle, osvrt je bio na video i da bi bilo bolje da je u obzir uzeo i efikasnost motora jer je bitno koliko energije zavrsi na tockovima nego koliko koji 'rezervoar' ima energije. Da banalizujem: da je uzeo galon uranijuma to bi bilo mnogo energije, ali kako nema nacina da prenese na tockove, onda nista.

@DukeLander
Cuj, ja sam se u tvoju strucnost uverio oko onih LE dioda, a pozivao si se da si isao u elektroskolu i isto ovako prozivao ljude i pricao svasta. Od tada si mi na ignore listi, ali te taj moderatorski status ponovo otkrio. Tako da, nije bitno sta mi se kaze, nego ko mi kaze. Ali da ti odogovorim i odjavljujem se, a tebe ljudski molim da me popustis. Stvarno me ne interesuje debata sa tobom i ti tvoji 'fino receno' eufemizmi. Nismo balavci (valjda)

Prica je o elektricnim i automobilima sa SUS motorima. Kakva F1? Znas li koliko traje taj motor? Brodski dizel motor? Ta konstrukcija se nikada nece naci u automobilima.
Zvuk je rasipanje energije. Sto glasniji motor, to manje snage na tockovima. Skines auspuh (ili samo zadnji lonac) i samo ti se kaze.
Imam dva Kyosha. Jedan sa Nitro motorom, drugi sa baterijom, ista 7.5 sasija. Taj sa baterijom se duze vozi iako je zapremina baterija manja od zapremine rezervoara.
 
Sunce ti, koje spinovanje...
Lepo ti kazem prijateljski, nemoj vise jer ce jos neko poverovati...
Efikasnost motora zavisi i samo iskljucivo zavisi od dizajna i niceg viseg, ako se koriste isti kriterijumi za gorivo i gustinu vazduha.
Takodje postoji vise vrsta efikasnosti i ovde se mesaju te vrste pa imamo zabune.
Posto sam popravio vise sus i elektricnih motora nego sto si ih ti samo video (a neke vrv nisi ni video) lepo te molim da me vratis ignore.
Cisto da te informisem da ne budes u zabuni, auspuh ( u komercijalnim automobilima) je najveci neprijatelj performansi svih sus motora. Namerno se konstruisu tako da guse motor zarad prvenstveno smanjenja buke, smanjenja potrosnje, smanjena zagadjivanja i ekstremnog produzivanja radnog veka motora.
Da ne bi previse ovde piskarali sa rekla-kazala, nece me mrzeti da ti napravim par slika sa poredjenjem danas na poslu, te ce ti biti malo jasnije sta je cika sa videa hteo reci...

...riding on 720p...
 
Klasičan SUS motor ima 30% efikasnost, kada ga naterate na autoput, ubacite u 6-tu brzinu, i držite na minimalnom gasu. Prosečna efikasnost u prenošenju putnika i tereta sa jedne na drugu tačku je daleko manja.

EA je tu daleko povoljniji, tj. ima mnogo manje gubitke kada ne vozi u idealnim režimima. Zbog toga je Tojota i smislila hibride, da bi SUS motor uvek držala u optimalnom režimu, a onda kada iz tog optimuma ima viška, puni se baterija, a kada optimum nije dovoljan, vuče energiju iz baterije. Međutim, cela ideja ima previše konverzija energije iz jednog vida u drugi, što smanjuje efikasnost ispod idealne. Takođe, ceo sistem je veoma složen, i složen će i ostati.

Dalje priča o samoj efikasnosti nema smisla, jer ako pričamo samo o efikasnosti, sve je apsolutno u korist EV. EV imaju neke druge, i to brojne probleme koji su evidentni, i teško rešivi za mass primenu. :(
Ali efikasnost? Tu su vrh današnje tehnologije.

Savremena termoelektrana na tečno ili gasovito gorivo, kombinovanog ciklusa, ima efikasnost od >60% (i to bez filozofiranja oko toga šta je efikasnost), a to može da ode i na >80% ako je ista TA blizu gradova, te zimi viškove energije koristi za daljinsko grejanje po gradu (uz ogradu da se tada donekle smanjuje efikasnost dobijanja el. energije, ali ukupna efikasnost je velika). Savremeni SUS automobil, u kombinovanoj vožnji, efikasnost je <20%. Kod EV efikasnost je daleko veća, 60-70% (kada se gleda energija koja se gura u baterije, prema energiji prenosa tereta). Dakle, isto gorivo će kroz kombinaciju savremena kombinovana TA -> el.automobil, poterati bar 4x više kilometara iz EA, nego isto gorivo u SUS-ovima. Pa još ako dogrejemo grad zimi, ojha...

Dakle, neka utopija, energetski gledano, više km bi prešla EV vozila koja se pune iz tih najmodernijih TA, nego da isto gorivo sipamo direktno u vozila.

Problemi su to što je el. energija sada nesrazmerno jeftina u poređenju sa tečnim/gasnim energentima, bar u EU, tj. ne postoji ekonomska isplativost izgradnje velikih TA na (uvozna) tečna i gasna goriva. Njih prave jedino zemlje koje ta goriva imaju u državnom vlasništvu. Od toga nema ništa na globalnom nivou, pogotovo što i takve elektrane i dalje zagađuju.

...

I još nešto, dalje povećanje efikasnosti SUS motora je veoma komplikovano i skupo za razvoj. EA je daleko jednostavniji. A baterije su ono što se usavršava na globalnom nivou.

Dakle, za individualni prevoz u (dalekoj) budućnosti, EV nemaju alternativu, ali ipak će proći silne decenije dok ne budu mass pojava širom sveta (i nesveta). :(
 
Poslednja izmena:
I sam znas ( pogotovo ti) da je velika razlika izmedju papira i prakticne primene.
Bice jasnije ( ostalima) kada odradim Tour de Industrie, gde je akcenat na efikasnosti.
Btw, baci pogled na skyactive i skyactive-x motore, odlican dizajn, ali ipak koristi klasicni sus princip.

...riding on 720p...
 
Niko ne spori da je masovna praktična primena EA daleko. Pogotovo worlwide.

A ne pričaj mi o Mazdama. Svakako su mi prve na listi za sledeći auto. :)
(Mislim na onu realnu listu. Na onoj drugoj, na prvom mestu je Tesla :p )
 
Ostavite efikasnost EV-a po strani, i recite mi koliko se energije utroši na proizvodnju baterija? Koliko se zagadi okolina majnovanjem i transportom hemikalija od rudnika do fabrike gde se vrši hemijsko procesiranje i sklapanje u finalni proizvod. Šta se radi sa dotrajalim baterijama? Da li se ta baterija reciklira? Koliko košta transport baterija koje idu na recikliranje, i koliko taj proces zagađuje životnu sredinu? Čini mi se da ste sve uzeli u obzir osim toga. Pogotovo ako se fokus stavi na zagađenost okoline. Niko ne gleda na duže staze.
 
Ako je strogo zakonski regulisano kao npr u nemackoj, nemas nikakav problem sa okolinom.
Fabrika baterija (koja snabdeva celu eu i pravi pod licencom sve bat za poznata imena) je na 15 km od mog radnog mesta + kolegina zena tamo radi godinama, kaze da se nenormalno pazi na sve. Moraju inace ih zatvaraju...

...riding on 720p...
 
Pa zasto su klasicni automobili bolji? Koliko se utrosenog mineralnog ulja baci/sagori, koliko se resursa utrosi na sve komponente sus automobila? Pa imas sigurno preko 20 elektricnih modula i racunara u modernom automobilu, jedan za airbag, drugi za ubrizgavanje goriva itd, svaki od drugog proizvodjaca i kooperanta koji ima svoju fabriku i lanac prozivodnje i sirovina, kako god okrenili sve sto spada u domen masovne proizvodnje zagadjuje okolinu i tu nema pomoci.
Koji je prosecan vek automobila danas? Pa cak i kod nas auto stariji od 20god je uglavnom vec uveliko nebezbedan, neodrzavan, nema novih delova, tj zreo za otpad. Ne vidim da se Tesla namenjala baterija, i dalje sasvim fino guraju i one iz prvih serija, tako da verujem da ce 10-15 godina sto je max na zapadu koliko se vozi auto izdrzati.
Raznorazni wankel roto motori i ostale izvedbe sus motora velike efikasnosti au kad tad osudjene na propast prostom cinjenicom da goriva ima sve manje, dalje od toga ne treba ici.
Da se razumemo, vozim sus automobil na tng, voleo bih da moze da potraje jos 40 godina uz minimalno ulaganje ali nazalost danas se stvari tako ne prave, sve je postalo potrosna roba i samo je pitanje na koji nacin cemo zagadjivati, dal kroz gasove pri sagorevanju, proizvodnji litijuma ili nesto trece, ali el motori dugorocno imaju vise potencijala jer je lakse promeniti tehnologiju baterija i preci na nesto cistije nego napraviti cistije gorivo za postojece motore iz nekog obnovljivog izvora.


Sent from my LM-G710 using Tapatalk
 
Ako je strogo zakonski regulisano kao npr u nemackoj, nemas nikakav problem sa okolinom.

Koliko zemalja imaš na planeti koje imaju stroge zakonske regulative koje se poštuju ? Takođe nemoj zaboraviti VW i BMW skandale sa programiranjem ECU-a kako bi se prošao test o emisiji štetnih gasova.

Fabrika baterija (koja snabdeva celu eu i pravi pod licencom sve bat za poznata imena) je na 15 km od mog radnog mesta + kolegina zena tamo radi godinama, kaze da se nenormalno pazi na sve. Moraju inace ih zatvaraju...

...riding on 720p...

Recimo da je to što si rekao istina. Šta ćemo sa Kinom i ostatkom sveta koji niti imaju regulative, a i da ih imaju, ne poštuju ih. U Kini se masovno proizvode baterije za Prius, ali se nikl kopa u rudnicima u Kanadi i prevozi tankerima preko mora u Kinu.

I još jedna stvar. Ajde da kažemo da danas ne postoje vozila sa SUS motorima, i da su sva prevozna sredstva zapravo EV. Uzmimo period od 10 godina. Kolika je to količina dotrajalih baterija i šta sa njima?

Sve me to podseća na nuklearnu energiju. Jeste to najefikasniji i najčistiji vid energije, a šta ćemo sa nuklearnim otpadom od dotrajalih nuklearnih šipki? Hoćemo li u budučnosti zakopavati dotrajale baterije kao što danas zakopavamo burad puna nuklearnog otpada na dno mora. Niko ne gleda širu sliku i na duže staze.
 
Pa zasto su klasicni automobili bolji? Koliko se utrosenog mineralnog ulja baci/sagori, koliko se resursa utrosi na sve komponente sus automobila? Pa imas sigurno preko 20 elektricnih modula i racunara u modernom automobilu, jedan za airbag, drugi za ubrizgavanje goriva itd, svaki od drugog proizvodjaca i kooperanta koji ima svoju fabriku i lanac prozivodnje i sirovina, kako god okrenili sve sto spada u domen masovne proizvodnje zagadjuje okolinu i tu nema pomoci.
Koji je prosecan vek automobila danas? Pa cak i kod nas auto stariji od 20god je uglavnom vec uveliko nebezbedan, neodrzavan, nema novih delova, tj zreo za otpad. Ne vidim da se Tesla namenjala baterija, i dalje sasvim fino guraju i one iz prvih serija, tako da verujem da ce 10-15 godina sto je max na zapadu koliko se vozi auto izdrzati.
Raznorazni wankel roto motori i ostale izvedbe sus motora velike efikasnosti au kad tad osudjene na propast prostom cinjenicom da goriva ima sve manje, dalje od toga ne treba ici.
Da se razumemo, vozim sus automobil na tng, voleo bih da moze da potraje jos 40 godina uz minimalno ulaganje ali nazalost danas se stvari tako ne prave, sve je postalo potrosna roba i samo je pitanje na koji nacin cemo zagadjivati, dal kroz gasove pri sagorevanju, proizvodnji litijuma ili nesto trece, ali el motori dugorocno imaju vise potencijala jer je lakse promeniti tehnologiju baterija i preci na nesto cistije nego napraviti cistije gorivo za postojece motore iz nekog obnovljivog izvora.


Sent from my LM-G710 using Tapatalk

Bravo !!! Slažem se sa svime što je ovde rečno.
 
Vrh Dno