Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

U fizicke sposobnosti clanova ne bih da zalazim. :)
Nisam mislio na fizicku snagu vec na fizicke dimenzije TV koji jako tesko neostecen bez ambalaze moze stici na odrediste.

Ja sam transportovao 42" pa je bilo vrlo veselo, 55" ne mogu ni da zamislim kako bi :)
 
Naravno da se dobija i nov fiskalni račun i nov garantni list, zato što je zamenski proizvod nov i često može da bude sa drugim sličnim proizvodom (npr. HDD), druge cene, itd. Stari fiskalni račun se stornira po zakonskoj proceduri i sve je regularno.

Potvrđujem ovo iz ličnog iskustva. Pre 10 god. sam dobio novu Candy mašinu sa novim fiskalnim računom i novom garancijom. Ne verujem da je sada praksa drugačija, pogotovo jer još imate i ZOZP koji uopšte nije loš.
 
Ja nisam dobio nista sem 1 papira gde pise ko je odobrio zamenu I novi serijski broj I sta ti ja znam. Ne verujem da je problem da se reklamira I tako jer bih verovatno to prepustio trzisnoj jer mi je tako lakse da se ja ne cimam, nego samo pitam.
 
Ne treba ti org kutija vise ni zasta, tako stoji i u zakonu, kupac vise nije duzan da cuva ambalazu, sve sto ti treba je fiskalni racun ili garantni list ili slip tj neki dokaz za kupovinu.
Original ambalaza ti treba jedino ako zelis da vratis uredjaj ako si obavio online kupovinu i zelis da vratis u zakonskih 14 dana.

U praksi nije tako, Nepo System traži ambalažu, piše im na garantnom listu.
 
U praksi nije tako, Nepo System traži ambalažu, piše im na garantnom listu.

Njihov interni pravilnik nije jači od zakona! ;)

Reklamacija i način rešavanja reklamacija
Član 56
"
Nemogućnost potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije niti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.
"
 
U praksi nije tako, Nepo System traži ambalažu, piše im na garantnom listu.
I u Begram servisu, inace najgorem servisu u Srbiji, imali su svoje interne zakone, al im nisu vazili u Srbiji. Brzo su ih razuverili da njihovi zakoni vaze samo u njihovim glavama.
 
Nema potrošač ništa sa nepo systemom.

Potrošač ima dve varijante:

1. Da robu preda prodavcu gde je kupio, koji će u njegovo ime proslediti ovlašćenom servisu.

2. Da robu direktno prosledi ovlaščenom servisu.

U oba slučaja bitan je fiskalni račun i garantni list.

Problem za potrošača nastaje ako prodavnica gde je robu kupio prestane da postoji (čest slučaj kod raznih SZR), Zato i postoji garantni list.

Zakonsko rešenje je dosta dobro, ali za neke stvari postoje nedorečenosti koje u nekim slučajevima anuliraju ceo zakon. Ovo je posebno naglašeno kod odeće i obuće, kako sam već naveo u nekom prethodnom postu. Što se tiče tehnike, sve je gotovo precizirano do u detalje.
 
Poslednja izmena:
Opet važi ono što što sam napisao, nema potrošač veze sa nepo systemom. On izjavljuje reklamaciju prodavcu.
Garantni list nije bitan za zakonsku garanciju od 24 meseca. Nije bitan ni fiskalni račun, bitan je dokaz da je roba kupljena kod tog prodavca, npr. slip.
Može član ZZP u kojem je regulisano da postoje te dve varijante?
 
Poslednja izmena:
Član 5
"
31) davalac garancije je trgovac, bilo da se radi o proizvođaču, uvozniku, trgovcu na veliko ili trgovcu na malo, koji preuzima obaveze prema potrošaču po osnovu date garancije;
"

Član 54 bliže definiše obaveze davaoca garancije.

Prema tome, ako prodavnica u maloprodaji više ne postoji, obavezu preuzima veleprodaja, uvoznik, odnosno proizvodjač.

Što se tiče maloprodaje tehničke robe, većina daje ovu izjavu:
"
Kao kupac imate pravo da uređaj reklamirate i direktno u ovl.servisu na onu adresu koja je upisana na Vašem garantnom listu​.
"
 
Da ga nekako odnesem u prodavnicu bez kutije i ičega. Prvo oni ne moraju da ga prime, jer ni oni ne mogu da budu sigurni da ce ga isporuciti u servis bez ostecenja.
Cini mi se da u nekoj verziji zzp pisalo da mora biti adekvatno upakovan.
Tv od 55 je zeznuto po stanu premestati, a da ga ne slomis...
Oni stari, sa cfl pozadinskim, su bili puno pogodniji za to od ovih led slim...
Ima tv neku tamnu fleku, kontam da je crkla jedna led dioda za pozadnsko svetlo. Da mi žena nije skrenula pažnju ko zna dal bih i primetio :)

Da se patim sa nosenjem i na kraju da odbiju reklamaciju :)) to bi bilo fun...

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk
 
Pa ako mozes odnesi ga direktno u ovlasceni servis, to bi ti bila najbolja solucija.
Dve table stiropora u sredinu tv, oblepis da ne izleti iz sendvica i pravac servis.
 
Poslednja izmena:
Pa ne može TV od 55" da stane u dve table stiropora :)

Ali najbolje da nosi direktno i servis, manje će ruku da prodje.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Kad sam prodavao moj stari Vivax LED slao sam ga PostExpressom i lepo sam uzeo baš dve table stiropora, TV obmotao najlonom, napravio "sendvič" sa stiroporima i oblepio širokom trakom, pa u još jedan najlon za svaki slučaj. TV stigao na odredište bez problema, a svi znamo kako se radi u PostExpressu... :d Definitivno rafdi posao za transport, ali ipak 55" je ogromno. Ovaj je ipak bio maaaalko manji. :D

Sent from my Mi A1 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
Član 5
"
31) davalac garancije je trgovac, bilo da se radi o proizvođaču, uvozniku, trgovcu na veliko ili trgovcu na malo, koji preuzima obaveze prema potrošaču po osnovu date garancije;
"

Član 54 bliže definiše obaveze davaoca garancije.

Prema tome, ako prodavnica u maloprodaji više ne postoji, obavezu preuzima veleprodaja, uvoznik, odnosno proizvodjač.

Što se tiče maloprodaje tehničke robe, većina daje ovu izjavu:
"
Kao kupac imate pravo da uređaj reklamirate i direktno u ovl.servisu na onu adresu koja je upisana na Vašem garantnom listu​.
"

U tom članu 54 se nigde ne spominje da nosiš u ovlašteni servis uređaj, pa ni u članu 56. koji propisuje na koji način se vrši reklamacija robe.


Kako će ovo serviser da ispuni:
Prodavac je dužan da vodi evidenciju primljenih reklamacija i da je čuva najmanje dve godine od dana podnošenja reklamacija potrošača.

Prodavac je dužan da potrošaču izda pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrdi prijem reklamacije, odnosno saopšti broj pod kojim je zavedena njegova reklamacija u evidenciji primljenih reklamacija.


Ovde nije bilo reči ako prodavnica ne postoji, nego o načinu gde se reklamira uređaj.
Ako odneseš u servis, i ne odgovore ti u roku, ne reše reklamaciju u roku od 30 dana, šta ćeš da radiš? Kome da prijaviš? ZZP reguliše odnos izmešu kupca i prodavca.

To jest kako ćeš ostvariti svoja prava iz ZZP kada robu nisi predao prodavcu?
U članu 4 piše:

Odredbe ovog zakona se primenjuju na odnose potrošača i trgovaca, koji su predmet ovog zakona, osim u slučaju postojanja posebnih odredbi sa istim ciljem kojima se uređuju predmetni odnosi koji obezbeđuju viši nivo zaštite u skladu sa posebnim propisima ili zakonima.

Moje mišljenje je da je uvek bolje predati robu prodavcu, misli da te tako štiti ZZP, a ako predaš u servis ne znam kako ostvariti svoja prava.
 
Jeste tako je po zakonu (koji je glup)
U praksi je mnogo bolje odneti u servis.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Pa ne može TV od 55" da stane u dve table stiropora :)

Ali najbolje da nosi direktno i servis, manje će ruku da prodje.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
Neka kupi 4 table :D pa obmota, milinka.
Al nije naivno nikako, zato je bolje cuvati org kutije ko ima mogucnost, nikad ne znas kad ce zatrebati.
U neku ruku kupca ne treba da zanima kako ce prodavac da posalje u servis, tvoje je da doneses fizicki neostecen uredjaj u radnju i isto tako da ti prodavac vrati fizicki neostecen iz servisa, pa se ti posle cesi kako ces ga vratiti do kuce.
E sad ako je proslo 6 meseci od kupovine ne trazis zamenu i vidljiv je manji kvar u neku ruku bolje je odneti u servis da bi izbegao cekanje dok ovi posalju....ovi nazad, kako to vec ide.
 
Da ga nekako odnesem u prodavnicu bez kutije i ičega. Prvo oni ne moraju da ga prime, jer ni oni ne mogu da budu sigurni da ce ga isporuciti u servis bez ostecenja.
Cini mi se da u nekoj verziji zzp pisalo da mora biti adekvatno upakovan.
Tv od 55 je zeznuto po stanu premestati, a da ga ne slomis...
Oni stari, sa cfl pozadinskim, su bili puno pogodniji za to od ovih led slim...
Ima tv neku tamnu fleku, kontam da je crkla jedna led dioda za pozadnsko svetlo. Da mi žena nije skrenula pažnju ko zna dal bih i primetio :)

Da se patim sa nosenjem i na kraju da odbiju reklamaciju :)) to bi bilo fun...

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Obavezno slikaj/snimi tv pre nego sto ga odneses u servis, da ti ne bi posle rekli da reklamaciju ne prihvataju zbog "fizickog" ostecenja. Masu puta se to desavalo, da li ga slucajno ili namerno ostete, ko zna, ali osiguraj se prvo i napomeni im da imas dokaze da je tv bio predat bez fizickih ostecenja. Mozes da im trazis i da ti napismeno potvrde da je uredjaj koji je primljen na reklamaciju bez fizickih ostecenja.
 
Moje mišljenje je da je uvek bolje predati robu prodavcu, misli da te tako štiti ZZP, a ako predaš u servis ne znam kako ostvariti svoja prava.

Izjavom trgovca da može robu direktno odneti u ovlašćeni servis bi u praksi značilo da sa reversom i nalazom ovl. servisa odlazi kod trgovca koji na osnovu toga popunjava evidenciju o reklamacijama. Ukoliko je zaključak servisa da popravka nije moguća, dalje se postupa po standardnoj proceduri.

To je samo skraćeni postupak. Servis je shodno tome dužan da poštuje istu proceduru kao da je robu primio od trgovca. Kako se zaista u praksi postupa, nije mi poznato, pošto sam do sada uvek reklamaciju izjavljivao trgovcu.

Slažem se da je jasnija pravna zaštita ako se ide preko trgovca. Ali nekada je bolje robu odneti direktno u ovlašćeni servis. Trgovac mora da napiše u kom stanju je robu primio, da utvrdi da nije otvarana i sl., ali to se obično ne radi, dok u servisu sve to navedu.

Sa ovlašćenim servisima sam uvek imao pozitivna iskustva kada je bilo reči o popravkama u vangarantnom roku, u kom slučaju je trgovac zaobidjen.

Ovo se sve da lako proveriti. Svaki prodavac mora da objasni kupcu kakva je zaista procedura ako se po njihovoj sopstvenoj izjavi daje mogućnost da se roba odnese direktno ovlašćenom servisu.
 
Poslednja izmena:
Moj poznanik je nosio tv bez kutije. Trazili mu kutiju. Covek rekao ovako. Ja imam reklamaciju na tv. A ne na kutiju. Kutija je odlicna. Oni njemu nesto *****li. A on kaze zovite mi menadzera firme. Njemu rekao da se ne zezaju sa kutijama i da ocekuje i poklon kad izvrse zamenu il ce da ih tuzi zbog presiranja. Dobio nov stampac uz novi tv. Mislim da je gigatron firma u pitanju.
 
Moj poznanik je nosio tv bez kutije. Trazili mu kutiju.

Ma, to su poznati marifetluci prodavaca i servisera od ranije, zbog kojih su odbijali reklamacije.

Sada kada je aktuelnim zakonom i to regulisano, pokušavaju tako sa neobrazovanim mušterijama. U izjavama o saobraznosti ili garantnom listu uvek navode "roba u originalnoj ambalaži" ili sl., a posle u daljem tekstu napišu "poželjno je da bude sa originalnom ambalažom".

Kazne za odbijanje reklamacije zbog nedostatka ambalaže su astronomske i kreću se i do 2 000 000 dinara. Ovde je bitan strah prodavca i poslovodje da će dobiti otkaz i da će njega firma obavezati da nadoknadi/plati punu kaznu. To je i pozitivna strana ovakvih visokih kazni.

Nije nimalo lako danas biti ni običan prodavac... Mora da vaga izmedju usmenih naloga pretpostavljenih i internih i zvaničnih pravilnika firme, ali i da čita i razume u potpunosti nimalo jednostvno štivo, kao što je ZZP.

A to da je ovaj tvoj poznanik dobio i štampač pride, ne mogu baš da poverujem. ;)
 
Poslednja izmena:
Upravo to, udaris po njemu ako proba da odbije reklamaciju zbog takve gluposti. A i nije kao da nece dobiti otkaz u slucaju da firma dobije kaznu nekoliko stotina hiljada ili preko milion. Realno je da ce pre njega da otpuste i zamene uredjaj uz izvinjenje i poklon, umesto sto ce da se tuze kad unapred znaju da ce izgubiti spor. Cim su mu dali stampac, verujem da tv nije ispod 100k jer mu sigurno to ne bi dali za neki od 30, 40k :D
 
Reklamirao sam proizvod kupljen online u Winwinu, poslao im artikal zajedno sa fiskalnim računom na kojem je bilo više artikala, danas vraćaju zamenu i fiskalni na kojem se nalazi samo artikal koji sam reklamirao. Pretpostavljam da bi sad trebalo da im tražim da mi vrate i taj drugi račun?
 
Ne mogu da ti vrate original račun on se knjiži.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Uvek je dobro skenirati fiskalne. Zbog toga što blede, a i zbog ovakvih situacija.
 
Zbog garancije se uvek traži fiskalni za svaki artikal pojedinačno. A fiskalni račun ionako izbledi za par meseci pa svejedno mora da se fotokopira uvek. Fotokopija je po zakonu takodje validna.
 
Poslednja izmena:
Fotokopija ili štampani račun.

trgovcu inspekcija priznaje samo fiskalni racun a pri tom je u zakonu propisano da kupac može reklamirati i bez fiskalnog...

Zemlja apsurda i nelognosti.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Ispeglate fiskalni račun peglom i on potamni, slova pobele.
 
Najveća nelogičnost je što nigde nije propisano da originalni fiskalni račun koji kupac dobija mora u standardnim uslovima (temp, vlažnost vazduha, prisustvo kiseonika i sl.) trajati onoliko koliko i garancija, ako se već traži za ostvarenje garancije. Nigde, koliko je meni poznato, nije propisan kvalitet termalnog papira. Zbog toga je dobro to rešenje da je i fotokopija validna.

Prodavac mora čuvati drugu kopiju računa (na drugoj traci) u kontrolisanim uslovima bar dve godine (ispravite me ako grešim) i to isključivo za inspekciju.

Ali, ako kupac izgubi original, fotokopiju računa ili bilo koji drugi dokaz kupovine (npr. slip), ni garancija više ne može da se ostvari, a za robu sa elektronskim komponentama ona iznosi minimum 2 godine.

Ja sam jednom propustio da za HDD napravim fotokopiju fiskalnog računa i za 3 meseca on je naravno izbledeo (bio je priheftan za garantni list). Iako je broj računa i datum kupovine bio na garantnom listu, prodavac nije hteo da primi HDD na reklamaciju. Nekako sam se ipak snašao, skenirao takav izbledeli, skoro beo račun i napravio softver za prepoznavanje i konverziju i minimalnih nijansi u boji i sa tako odštampanim rezultatom prodavac je prihvatio reklamaciju!

Ni dan danas mi nije jasno zašto toliko maltretiranje kada je jednostavno mogao da rolnu sa tim datumom odmota i iskopira. Dokaz kupovine je po meni i sam taj garantni list, zar ne?
 
Poslednja izmena:
Kupila sam 2 artikla tehničke robe jednom prilikom, oba su bila na istom fiskalnom računu. Prilikom reklamacije jednog od njih predala sam fotokopiju fiskalnog i dala na uvid original, što je bilo prihvaćeno kao dokaz. Reklamacija je usvojena, a ja sam zadržala original fiskalni, koji je ubrzo pobledeo, ali sam na vreme napravila fotokopije.
 
Vrh Dno