Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Koliko znam rok za vraćanje robe (ukoliko ga uopšte ima) je dobra volja prodavca, jer nisam našao u zakonu rok za vraćanje robe.

Nemam sad zakon pred sobom, ali nije dobra volja prodavca.
Protiv volje prodavaca sam vracao robu par puta (jednom 32" LCD TV, u to vreme 500+ evra) i svaki put je bilo u roku od par dana.
 
http://www.retailserbia.com/20080313112/zakoni-i-propisi/srbija-zakon-zastita-potrosaca.html

Pa nema tog člana... Jedino ovaj liči na to:

Član 26.
Ugovorom između prodavca i potrošača može da se predvidi da se proizvod pre kupovine može dati potrošaču na probu kao i rok trajanja probe koji ne može biti kraći od sedam dana.
U slučaju iz stava 1. ovog člana potrošač nije dužan da isprobani proizvod kupi ali je dužan da obavesti prodavca da je odustao od ugovora i da mu vrati proizvod sa obavezom plaćanja troškova vraćanja proizvoda.
Ako potrošač u roku iz stava 1. ovog člana ne vrati proizvod prodavcu ili ne obavesti prodavca da je odustao od ugovora, smatra se da je ostao pri ugovoru.
Prodavac ne može naplatiti proizvod potrošaču pre isteka roka u kojem potrošač ima pravo da isproba proizvod i otkaže ugovor.
 
Odredbe od značaja za potrošača su razbacane u nekoliko zakona. Mislim da ih nismo sve videli u ovoj temi.
 
Imas pravo da biras, isti uredjaj, dogovor za drugaciji (ko kome pare to je dogovor) ili pare nazad po trenutnoj MP ceni u radnji i poslednjoj ceni po kojoj je uredjaj izasao iz radnje.

Moram da te ispravim:
Ako nema istog uređaja, onda je varijanta dogovora (drugi model ako ti odgovara) ili pare sa fiskalnog računa!
 
@voodookojot
Ako je tako kao sto kazes okreni jos jednom, ali nemoj biti fin, pripreti im inspekcijom ako ne rese problem u najkracem mogucem roku (naravno bez tvog placanja, ne znam ni sto si dao tih 2000, ali sta je tu je).
Poceo je da ti pravi probleme nakon 2 nedelje, a i dalje te zavlace.

Druga varijanta je da zoves odmah inspekciju, mada
po iskustvu, kao i pricama drugih cim se spomene inspekcija njih 95% odmah menja plocu...
 
Maticna - garancija?

Crkla maticna nekoliko dana pre isteka garancije, zamenjena novom, odgovarajucom, od drugog proizvodjaca i kazu paa, paa, nema vise garancije. E, sad, cuo sam za taj fazon, ali ova prva maticna je imala jednu godinu garancije, a ova nova je dosla sa neispunjenim garantnim listom na kome se vidi da ta ploca ima 3 godine garancije. Zar u tom slucaju ja nemam pravo ni na, recimo, jos dve godine garancije?
 
Poslednja izmena:
Zakon o obligacionim odnosima:

Produženje garantnog roka
Član 503
(1) U slučaju manje opravke, garantni rok se produžava onoliko koliko je kupac bio lišen upotrebe stvari.
(2) Međutim, kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.
(3) Ako je zamenjen ili bitno opravljen samo neki deo stvari, garantni rok počinje teći ponovo samo za taj deo.

Sad, da li dobijaš samo godinu dana ili tri godine, nije precizirano. Ako te ne mrzi, ganjaj se s njima.
 
Poslednja izmena:
Posto sam godinama radio u eurosalonu i merkuru, iz iskustva ti kazem da ih juris do sudnjeg dana,
u principu cim krenes da ih smaras i spomenes inskepkciju, brzo dodje taj sudnji dan.

Svi sefovi,sve prodavce, ganjaju da se prave blesavi za te reklamacije, ali veruj mi, kad neko krene da histerise u radnji ili da zivka svaki cas telefonom, njemu su u stanju da ucine i vise od samog resavanja problema. Da vidis samo kako tada umeju da budu ljubazni i preduzimljivi!
 
Megastores Elektroniki - bezite dalje

Brat je nedavno konacno dobio stan, pa smo otisli da ga opremimo. Posto mi kum radi u Megastores Elektroniki, a i nisam jos nista vece kupovao tamo, reko ajd...

Ja sam mu uzeo ves masinu kao poklon za useljenje, a mama sve ostalo na neki kredit itd... lepo je dogovoreno da se isporuci sve zajedno i taj deo je prosao ok. Unapred sam im rekao da je nova zgrada 5/6 sprat, naravno lift jos nije prikljucen, kao sve ok momci ce odneti (jadni momci).

Prvo sto smo se vijali ceo dan sa njima, svi se izredjali na dezurstvu kad ce doci i tako i na kraju su stigli, doneli sve gore (stvarno su se napatili sa ves masinom pogotovo).
Moja mama sad vec slabije vidi, a uvalili su joj da potpise dostavnicu. Na toj dostavnici izmedju ostalog pise da je aparat neostecen. Aparate naravno nisu otpakovali niti su joj indikovali da bi to trebalo uraditi pre potpisivanja nego je bilo ajde brzo potpisite pa da begamo, sto je ona i uradila.. Sva pakovanja su bila neostecena i na osnovu toga je ona smatrala da su i aparati.

Par nedelja kasnije sam ja dosao u stan i video da ves maisna koju sam kupio jos nije otpakovana, zato sto u toj vertikali jos nema vode, pa niko nije ni smatrao za shodno da bi trebalo. Inace posto ima stiropor i od dole, nije uopste jednostavno otpakovati masinu i posao je za vise od jedne snazne osobe. Njena velika greska je sto nije odmah insistirala da oni otpakuju.
Kad je dosao majstor koji je pustio vodu, on je otpakovao masinu i onda su videli da je ulubljen lim sa leve strane i ima neka ispupcenja, no ona je to optisala kao kozmeticke probleme... javila mi je to, a ja sam iscimao kuma (koji nit je luk jeo nit luk mirisao, samo sam ga bezveze umesao)...

Cim sam je video mi je bilo jasno da je masina razbucana i da je pala sa postene visine na bok, no ipak smo se nadali da radi. Pustili smo je u pogon po uputstvu, odvrtela je prvi sat, onda je krenula centrifuga i posle toga krcanje i lupa i krkrkrkrkrr. Ugasili smo je, opet sam zvao kuma, on je pricao sa sefom i rekao mi je da jedino mogu da zovem servis.

Serviser je dosao, konstatovao da je masina fizicki ostecena sa leve strane, da je ostecen bubanj i posuda za deterdezent da je razbijena. Nije dao nikakvo misljenje kako je nastalo ostecenje (ovo nam tad nije palo na pamet da insistiramo, a trebali smo), prokomentarisao je da vidja ovo dosta cesto(!!) uzeo servisni kupon i otisao.

Kum mi je otprilike rekao da posto smo potpisali da je masina neostecena iako je niko nije raspakovao, sad nam dzaba truda i da ce verovatno slicno inspekcija da nam kaze...

Zasad sam kontaktirao drustvo za zastitu potrosaca Vojvodine http://www.consumer.org.rs, oni su vrlo vredni i korektni i puni dobrih saveta, no i oni su skepticni.

Poslali smo danas sa povratnicom pismo poslovodji za zahtevom da nam zameni masinu.

Inace mislim da je ovakva dostavnica vrlo nekorektna i planiram to i inspekciji da kazem. Naime moja majka definitivno nije strucno i kvalifikovano lice da utvrdjuje da li je masina ostecena ili ne, pa samim tim je pravno veliko pitanje da li ona moze da potpise tako nesto. Tim pre sto garancija explicitno opisuje kozmeticke nedostatke (iskrivljen lim koji ne utice na funkcionisanje masine) kao nesto sto ne potpada pod garanciju, a ujedno zabranjuje nestrucnom licu da masinu otvara. Ona je to sto su oni okarakterisali kao ostecenje i to potvrdili kad je masina rastavljena, smatrala za kozmeticki nedostatak, pa bi dostavnicu verovatno potpisala i da je pre toga masina otpakovana.

Ako je neko procitao sve, svaka mu cast.
Realno ovo nije direktno IT, ali masina ima i elektronski programator i display, pa je samim tim racunar |)) a megastores prodaje i racunare i ostalu it opremu (znaci pogotovo to preskociti).
 
Chisto radi priche...ista potvrda se potpisuje u metrou...i to za SVE stvari za koje zhelite da imate garanciju...Poshto metro ne isporuchuje onda nemate ni priliku da sami razgledate...nego samo u metrou shto ste videli...videli ste....
 
Pa cek, znaci ja kupim u prodavnici npr masinu za ves ili tv i moram da je otpakujem na licu mesta?
 
U metrou treba da je otpakujesh tamo gde se overava garancija...da ne spominjemo kolika je tamo guzhva.............
 
To za Metro - osoblje u BG-u (Krnjača) sami to rade pri overavanju garancije i zovu te da se i ti kao kupac uveriš da je sve neoštećeno, kompletno... znači OK sa njihove strane ali dobro si se setio, nije na odmet biti oprezan.

danijel00 - nemam reči, reklamiraju se kao grčka firma i to apostrofiraju u smislu da su ozbiljni (kao iz EU su a tamo je ozbiljno poslovanje... :S:), makar je tako ovde u BG.
Možda bi mogao unutar firme da insistiraš na nekoj istrazi, da utvrede kako se razbivena roba našla u neoštećenom pakovanju jer je to očigledna prevara.
 
Ista politika (unesi, pod nos podnesi na potpis) je i u Tehnomaniji. I sam se poveo rezonom kao Danijelova majka - neoštećeno pakovanje, šta ima da gledam. Samo što smo izgleda imali sreće.
Na aspirator sam čekao 7 dana najmanje iako je rečeno da ga imaju na stanju. Isporučili su ga tek poslije prijetnje inspekcijom. Naravno, dobili smo izložbeni model. Izgleda da njihova briga prestaje kad im daš pare.
Pitanje je onda - gdje kupovati? Sve smo ih pobrojali :d
 
Roba dolazi nekada oštećena direkt od proizvođača. Uvoznik, diler, retailer, bilo koja druga, peta, sedma ruka ne otpakuje fabrički zapakovan uređaj, jer upravo kupac prvo što pogleda je to da li je originalna ambalaža otpakovana, pa ako jeste, odmah sumnja da je uređaj korišćen.
U danijel00-ovom slučaju je samo problem što je neki baja koji radi u dostavi za 2K dinara zbrzao ženu da nešto potpiše (a mi žene se inače jaaako razumemo u tehniku) i eto ti. Ja ih ne bih pustila iz stana dok ne otpakuju inače bi leteli sa tog petog sprata.
Mada ja ipak ne razumem ljude koji nešto kupe, pa im to stoji negde u ćošku mesec dana, pa se tek onda sete da uključe i vide da uređaj ima defekat. Svi kao dobro poznaju zakone kad se desi neki shit i svi se na taj zakon pozivaju, a niko da ispoštuje to da odmah proba uređaj za koji je dao teškom mukom zarađene novce i onda ako nešto ne šljaka, bez pitanja u roku od 7 dana vrati uređaj u prodavnicu. Sve lepo piše u garantnom listu, samo to neće niko da čita. Znam pametne ljude koji su vrlo dobro iskoristili ono što piše na garantom listu i to u slučaju notebook-ova koji su prodavani sa 2 godine garancije, a da nigde ne piše da je na bateriju garancija godinu dana, pa su i posle godinu dana dobili novu bateriju za dž.
 
moze samo jedno pitanje, koje nisam nasao u ovom zakonu a na koje niko nije uspeo da mi da precizan i tacan odgovor

u koliko kupim neki proizvod, i ispostavi se da je on ne ispravan ili jednostavno da mi ne odgovara, da li ja u roku od 7 dana od dana kupovine imam pravo da odem u prodavnicu i trazim moj novac nazad ili zamenu proizvoda za drugi u zavisnosti od toga koja od ove dve opcije meni vise odgovara???

inace jedna napomena:
prodavnice mobilnih telefona Handy tel i tehnomobile ovo ne postuju. ne davno sam uzeo nokiu 3120 clasic, kojoj je bio ne ispravan Bluetooth, i posle 3 dana sam dosao da je reklamiran, JEDVA su mi je zamenili za drugi telefon, posle sat vremena natezanja, telefoniranja itd!

edit:

i ako bi neko mogao da mi tacno kaze koji je to clan u zakonu, sad sam procitao ceo ovaj PDF nista nisam nasao slicno :(
 
Poslednja izmena:
Ja, sam već tražio da se napiše u kojem zakonu i koji član to reguliše ? Koliko ja znam ne postoji zakonski rok u kojem možeš da vratiš neispravan uređaj, nego te upućuju na servis, gde naravno čekaš famoznih 45 dana :(
Koliko znam, zamena u nekom roku je dobra volja prodavca.
 
Zakon o obligacionim odnosima:

Pregled stvari i vidljivi nedostaci
Član 481
(1) Kupac je dužan da primljenu stvar na uobičajeni način pregleda ili je da na pregled, čim je to prema redovnom toku stvari moguće, i da o vidljivim nedostacima obavesti prodavca u roku od osam dana, a kod ugovora u privredi bez odlaganja, inače gubi pravo koje mu po tom osnovu pripada.
(2) Kad je pregled izvršen u prisustvu obeju strana, kupac je dužan svoje primedbe zbog vidljivih nedostataka saopštiti prodavcu odmah, inače gubi pravo koje mu po tom osnovu pripada.
(3) Ako je kupac otpremio stvar dalje bez pretovara, a prodavcu je pri zaključenju ugovora bila poznata ili morala biti poznata mogućnost takve dalje otpreme, pregled stvari može biti odložen do njenog prispeća u novo mesto opredeljenja, i u tom slučaju kupac je dužan da prodavca obavesti o nedostacima čim je po redovnom toku stvari mogao za njih doznati od svojih klijenata.

Skriveni nedostaci
Član 482
(1) Kad se posle prijema stvari od strane kupca pokaže da stvar ima neki nedostatak koji se nije mogao otkriti uobičajenim pregledom prilikom preuzimanja stvari (skriveni nedostatak), kupac je dužan, pod pretnjom gubitka prava, da o tom nedostatku obavesti prodavca u roku od osam dana računajući od dana kad je nedostatak otkrio, a kod ugovora u privredi bez odlaganja.
(2) Prodavac ne odgovara za nedostatke koji se pokažu pošto protekne šest meseci od predaje stvari, izuzev kad je ugovorom određen duži rok.

Ugovorno ograničenje ili isključenje prodavčeve odgovornosti za materijalne nedostatke
Član 486
(1) Ugovarači mogu ograničiti ili sasvim isključiti prodavčevu odgovornost za meterijalne nedostatke stvari.
(2) Odredba ugovora o ograničenju ili isključenju odgovornosti za nedostatke stvari ništava je ako je nedostatak bio poznat prodavcu, a on o njemu nije obavestio kupca, kao i kad je prodavac nametnuo tu odredbu koristeći svoj poseban monopolski položaj.
(3) Kupac koji se odrekao prava da raskine ugovor zbog nedostatka stvari zadržava ostala prava zbog tih nedostataka.


II Prava kupca
Ispunjenje, sniženje cene, raskid ugovora, naknada štete
Član 488
(1) Kupac koji je blagovremeno i uredno obavestio prodavca o nedostatku može:
1) zahtevati od prodavca da nedostatak ukloni ili da mu preda drugu stvar bez nedostatka (ispunjenje ugovora);
2) zahtevati sniženje cene;
3) izjaviti da raskida ugovor;
(2) U svakom od ovih slučajeva kupac ima pravo i na naknadu štete.
(3) Pored toga, i nezavisno od toga, prodavac odgovara kupcu i za štetu koju je ovaj zbog nedostatka stvari pretrpeo na drugim svojim dobrima, i to prema opštim pravilima o odgovornosti za štetu.
 
Poslednja izmena od urednika:
Hvala, to mi je trebalo.
Ako dobro tumačim, u slučaju skrivenog nedostatka kupac ima 6 meseci mogućnost da zameni uređaj za novi ukoliko otkrije skriveni nedostatak, a prijavi ga u roku od 8 dana od momenta kada ga je uočio ?
 
Da, samo je bitno da je nedostatak postojao u vreme kupovine, a da nije nastao naknadno.
 
Ja to ne vidim eksplicitno i obavezujuće napisano.
 
Materijalni nedostaci za koje prodavac odgovara
Član 478
(1) Prodavac odgovara za materijalne nedostatke stvari koje je ona imala u času prelaza rizika na kupca, bez obzira na to da li mu je to bilo poznato.
(2) Prodavac odgovara i za one materijalne nedostatke koji se pojave posle prelaza rizika na kupca ako su posledica uzroka koji je postojao pre toga.
(3) Neznatan materijalni nedostatak ne uzima se u obzir.

Kad postoje materijalni nedostaci
Član 479
Nedostatak postoji:
1) ako stvar nema potrebna svojstva za njenu redovnu upotrebu ili za promet;
2) ako stvar nema potrebna svojstva za naročitu upotrebu za koju je kupac nabavlja, a koja je bila poznata prodavcu, ili mu je morala biti poznata;
3) ako stvar nema svojstva i odlike koje su izričito ili prećutno ugovorene odnosno propisane;
4) kad je prodavac predao stvar koja nije saobrazna uzorku ili modelu, osim ako su uzorak ili model pokazani samo radi obaveštenja.

Nedostaci za koje prodavac ne odgovara
Član 480
(1) Prodavac ne odgovara za nedostatke iz tačke 1) i 3) prethodnog člana, ako su u času zaključenja ugovora bili poznati kupcu ili mu nisu mogli ostati nepoznati.
(2) Smatra se da nisu mogli ostati nepoznati kupcu oni nedostaci koje bi brižljivo lice sa prosečnim znanjem i iskustvom lica istog zanimanja i struke kao kupac moglo lako opaziti pri uobičajenom pregledu stvari.
(3) Ali, prodavac odgovara i za nedostatke koje je kupac mogao lako opaziti, ako je izjavio da stvar nema nikakve nedostatke ili da stvar ima određena svojstva ili odlike.

Rizik
Član 456
(1) Do predaje stvari kupcu rizik slučajne propasti ili oštećenja stvari snosi prodavac, a sa predajom stvari rizik prelazi na kupca.
(2) Rizik ne prelazi na kupca ako je on zbog nekog nedostatka predate stvari raskinuo ugovor ili tražio zamenu stvari.
 
Ok, hvala, a gde piše kako odgovara?
 
Imas u prethodnom postu citiran clan 488. u kome su predvidjena prava kupca:

II Prava kupca
Ispunjenje, sniženje cene, raskid ugovora, naknada štete
Član 488
(1) Kupac koji je blagovremeno i uredno obavestio prodavca o nedostatku može:
1) zahtevati od prodavca da nedostatak ukloni ili da mu preda drugu stvar bez nedostatka (ispunjenje ugovora);
2) zahtevati sniženje cene;
3) izjaviti da raskida ugovor;
(2) U svakom od ovih slučajeva kupac ima pravo i na naknadu štete.
(3) Pored toga, i nezavisno od toga, prodavac odgovara kupcu i za štetu koju je ovaj zbog nedostatka stvari pretrpeo na drugim svojim dobrima, i to prema opštim pravilima o odgovornosti za štetu.
 
Hvala ti, konačno je jasnije :)
 
Molim vas za savet.Pre mesec dana,kupili smo cizmice cerki u nekom butiku ,,Stefani,, u Zajecaru.Pre tri dana nosili smo cizmice na reklamaciju jer su pukle sa strane.Prvo nam je receno da vlasnica nije tu,pa da je otisla kao zubara,te da ne mozemo nista zavrsiti bez nje.Danas je moja cera bila i odnela cizmice i vlasnica joj je rekla da ne moze uciniti nista sada, vec da saceka,jer za dve nedelje ide u Tursku pa ce tamo da ih odnese da vide sta mogu da urade.Smesno!Cizme su placene 3600.00rsd,inace imamo racun.Sta nam savetujete da uradimo_Obzirom na to da zivimo u Boru,materijalna strana nam i nije bas jaca.Hvala
 
Cizmice ni u kom slucaju nemaju veze sa IT.
Ovaj put umesto warna, savet: Pravac u inspekciju, ili idite u radnju i recite da idete u inspekciju.
 
Da budem ipak korektan:
posle preporucenog pisma, sa svom papirologijom, i uz ipak moguc kumov uticaj, dobili smo danas drugu masinu, ispravnu...
Znaci bez scena, svadja i slicnog, uz obavezno napismeno sve sto se radi, prava su ostvariva |)
 
Nazad
Vrh Dno