Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

De facto, nema dobrih opcija. Policija ne reaguje ispod 15.000, a i kad se prebaci taj iznos, reaguje samo formalno - naprave zapisnik. Mislim da i za sudski postupak postoji minimum vrednosti ispod kojeg se ne moze ni pokrenuti tuzba.
 
Kada neko prevari tako što ne uplati dogovorenu sumu u dogovorenom roku, šta su opcije? Čuo sam da policija neće da se bakće sa prekršajnim procesuiranjem ispod određene sume i da ispadne skuplja tužba nego "vajda" tj da na kraju "vajde" uopšte i ne bude zbog nemogućnosti naplaćivanja???
Jel ima neko neka iskustva ili makar smernice ali utemeljene? Googlam ali ne pomaže... :(

Unapred zahvalan!
Ispod 15k se goni po privatnoj tuzbi, bez ucesca drzavnog tuzioca. Policija bi u svakom slucaju morala da napravi zapisnik, mada je on u tvom slucaju nepotreban, jer tu policija nema neku konkretnu radnju da preduzme u otkrivanju ucinioca dela, a kako se isto ne goni po sluzbenoj duznosti to je krivicna prijava podneta policiji nepotrebna, jer mozes odmah da predas privatnu tuzbu nadleznom sudu (ovo mozes da uradis u roku od 3 meseca od kada si saznao za krivicno delo i ucinioca).
Praksa sudova je da se kada su sve cinjenice nesporne, pretnjom samog vodjenja postupka utice da okrivljeni plati sta je duzan i da se postupak obustavi usled povlacenja tuzbe.
Veliki problem je sto su ove privatne tuzbe predmeti najnizeg prioriteta i sto moze proci i godinu dana a da se ne zakaze sudjenje.
Drugi problem je dokazivanje krivicnog dela prevare. Kod krivicnog dela preavre mora se dokazati postojanje prevarne namere u trenutku zakljucenja ugovora i nije dovoljna prosta cinjenica da ti nije platio, vec moras da dokazes da u trenutku dogovaranja druga strana nije imala nameru da ispuni svoju obavezu.

Sa druge strane, ako sve to ne posmatras kao prevaru, vec kao neispunjenje ugovora, mozes podneti gradjansku tuzbu protiv duznika, ili eventualno podneti tuzbu sa predlogom za izdavanje platnog naloga, ili ici direktno na izvrsni postupak. Koju opciju ces koristiti zavisi iskljucivo od toga sta imas kao dokaz postojanja obaveze. Najmanje ti treba za redovnu tuzbu, znatno vise za platni nalog, a najvise za izvrsni postupak.

Krivicni postupak ti je najbolji ako bi od duznika bilo tesko naplatiti taj dug jer nema imovine. Tu bi se igralo na kartu straha od kaznjavanja, pa bi eventualno sam platio da ne ulazi u postupak. Gradjanski postupci zavise iskljucivo od toga moze li se nesto zaista i naplatiti od duznika (ako je zaposlen i ima neku imovinu).
 
^
Hvala najlepše! ;)
 
Društvo,
upravo je pustio dušu lenovo z570 koji sam kupio početkom marta meseca u PCPractic radnji. Obzirom da je laptop u mom posedu kraće od 6 meseci interesuje me kakva su tačno moja prava po novom zakonu o zaštiti potrošača po pitanju reklamacije računara?

Unapred zahvalan.
 
Prava su ista prvog i poslednjeg sekunda trajanja garantnog roka, s tim da u prvih 6 meseci eventualna potreba za dokazivanjem da je kvar nastao krivicom kupca pada na prodavca, dok posle prvih 6 meseci kupac treba da pokaže da nije on izazvao kvar nestručnim korišćenjem ili oštećenjem.
 
Hvala na odgovoru. Onda mi ostaje samo da ga sutra odnesem do radnje i da se nadam da će PCPractic ispasti profesionalan i korektan i da će u što kraćem roku (pozitivno) rešiti nastali problem. :S:
 
1) "Danas stigao" znači da si ga naručio preko net-a (webshop-a)?
2) Jel si čitao uslove garancije za taj model?
 
1) "Danas stigao" znači da si ga naručio preko net-a (webshop-a)?
2) Jel si čitao uslove garancije za taj model?

1) Naručio preko neta i platio preko tekućeg računa. Sve uredno.

2) Nisam.

@RazbojNick
Si siguran?
 
Hteo sam da editujem poruku i kliknuh delete. Da ne bude da ja pričam, citiraću zakon:

Право потрошача на једнострани раскид уговора
и раскидни рок
Члан 35.

Потрошач може у року од 14 дана од дана закључења уговора на даљину или уговора који се закључује изван пословних просторија да без навођења разлога једнострано раскине уговор.
Једностраним раскидом уговора из става 1. овог члана потрошач се ослобађа свих уговорних обавеза, осим непосредних трошкова повраћаја робе трговцу.

...

Možeš da nadješ zakon i da pročitaš taj deo. Ima i izuzetaka od vraćanja, ali su vezani za igre na sreću, isporuku hrane i sl. Sve piše u zakonu, možda 2-3 strane čitanja.
 
Kao što sam citirao. Pisano je o tome nekoliko puta u temi: možeš da vratiš u tih 14 dana (ako je kupljeno na daljinu) bez ijedne reči objašnjenja. Rekao bih da je prva rečenica 35. člana prilično jasna.
 
Zahvaljujem! Danas sam razgovarao sa firmom u kojoj sam kupio tv, oni su saglasni da roba može da se vrati u navedenom roku. Dobio sam ponudu za kompenzaciju, eventualno da spuste cenu zbog defekta. Odlučiću danas u toku dana, da vidim sa mojima u kući. Mada bih ga ja ipak vratio.

LG priznaje garanciju tek kada su na televizoru 3 mrtva pixela.
 
Vratio sam u Win WIN 25.08. kit od 2x4 gb Exeleram White shark na reklamaciju. Jedan modul je bio ispravan a drugi je na 13% testa u Memtestu prijavljivao preko dvadeset CRC errora. Imao sam svakodnevne BSOD ove zbog toga .Uz memorije , garanciju itd prilozio sam i kompletnu dokumentaciju skreenshotova mojih testova. Pri preuzimanju memorija prodavac mi je dao zapisnik na kojem ima klauzola da :"Saglasan sam da mi se informacija o nacinu resavanja reklamacije dostavi u roku od 15 dana."
Od toga je proslo 25 dana. Ja ih zovem danas ( prodavnicu u Beckereku ) gde je kupljena memorija i oni jos nemaju nikakvu informaciju od servisa sta je sudbina memorija!!!!!! Sta mogu da uradim ? Da li jos da cekam ili .....
 
Meni su u WW nakon par poziva i odlazaka u radnju zamenili memoriju u roku od 15 dana.
 
Vratio sam u Win WIN 25.08. kit od 2x4 gb Exeleram White shark na reklamaciju. Jedan modul je bio ispravan a drugi je na 13% testa u Memtestu prijavljivao preko dvadeset CRC errora. Imao sam svakodnevne BSOD ove zbog toga .Uz memorije , garanciju itd prilozio sam i kompletnu dokumentaciju skreenshotova mojih testova. Pri preuzimanju memorija prodavac mi je dao zapisnik na kojem ima klauzola da :"Saglasan sam da mi se informacija o nacinu resavanja reklamacije dostavi u roku od 15 dana."
Od toga je proslo 25 dana. Ja ih zovem danas ( prodavnicu u Beckereku ) gde je kupljena memorija i oni jos nemaju nikakvu informaciju od servisa sta je sudbina memorija!!!!!! Sta mogu da uradim ? Da li jos da cekam ili .....
Na tvoju sreću, taj rok od 15 dana za izjašnjavanje o reklamaciji i njegovo poštovanje je jedna od malobrojnih ingerencija koje su ostale u nadležnosti tržišne inspekcije.
Овлашћења надлежних инспекцијских органа
Члан 148.

У вршењу инспекцијског надзора надлежни инспектор има сва права, дужности и овлашћења која су прописана овим законом и законима којима се уређује инспекцијски надзор у одговарајућој области.
Надлежни инспектор у вршењу надзора проверава да ли трговац:
...
9) одговара потрошачу на рекламације у складу са чланом 58. став 2. овог закона;
...
4. Рекламација
Члан 58.

Потрошач може да изјави рекламацију трговцу, ради остваривања својих права из члана 54, односно члана 56. овог закона.
Трговац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од пријема рекламације, одговори потрошачу, са изјашњењем о поднетом захтеву и предлогом његовог решавања.
XV. КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 151.

Новчаном казном у износу од 300.000 до 2.000.000 динара, казниће се за прекршај правно лице ако:
...
42) не одговори у писаном облику, у року од 15 дана од пријема рекламације, и не обавести потрошача о могућем решењу, у складу са чланом 58. став 2. овог закона;
...
Ako imaš pisani dokaz o predaji na reklamaciju (a trebalo bi da imaš), mislim da imaš neverovatno jak adut u... razgovorima... sa WW.

P.S. ne odlučuju oni kao prodavci o načinu rešavanja reklamacije, već ti kao kupac. To isto piše u zakonu.
 
Imam papir naravno sa potpisom i pecatom prodavca.
I najvise im zameram sto boli ih briga za kupce.Bitno im je da uzmu pare za komponente ( a memoriju sam uzeo zajedno sa plocom i procesorom i laserskim stampacem ) . Bar da su nesto kazali - nego samo uporno cute ignorisu i slezu ramenima - "nemamo pojma - nista nisu javili iz servisa". I kada ih nesto pitas gledaju ko da si im babu ubio i misle ko te sisa bitno je da si ti nama dao pare. Pa valjda im kupac ( tu ne mislim na sebe) treba da bude bitan da i sutra udje u njihovu radnju. Pa polako i mene pocinje da boli za njihov servis . Jednostavno nije u redu da te neko ignorise gde si ostavio pare - svoje pare i ne ferma te ni za ic.
 
Poslednja izmena:
Epilog :
Moram da pohvalim izrazitu expeditivnost ljudi iz WinWina.
Sinoc posle RazbojNick-ovog saveta poslao sam im mail malo ostrije sadrzine citirajuci im clanove iz zakona koje je ovde izneto,

Danas u 11 : 30 stize mail iz WW -a sledece sadrzine:
" Odobrena je zamena za vasu reklamaciju. Bicete kontaktirani putem mobilnog telefona čim bude stigla u prodavnicu kako bi ste mogli doci i preuzetu zamenjen proizvod."

U 17:30 drugi mail od iste prodavnice:
" Danas je stigla zamena, mozete doci po robu."

kako su samo brzo i expeditivno resili problem svaka cast.

RazbojNick hvala na savetu!
 
Hteo sam da stavim smajlija iza recenice ali sam zaboravio.
 
Društvo,
upravo je pustio dušu lenovo z570 koji sam kupio početkom marta meseca u PCPractic radnji. Obzirom da je laptop u mom posedu kraće od 6 meseci interesuje me kakva su tačno moja prava po novom zakonu o zaštiti potrošača po pitanju reklamacije računara?

Unapred zahvalan.

Priča se uspešno završila u prilično kratkom roku i moram da pohvalim ljude iz Pin Computersa koji su bili nadležni za rešavanje kvara na mom laptopu. :)
Naime, na laptopu je otišao hdd a pošto je PIN bio uvoznik, lap sam na preporuku prodavaca iz PCPractic radnje odneo direktno u PIN servis. Sve to kako bih izbegao podužu proceduru reklamacije ukoliko bi ista išla preko PCP. Kvar je konstantovan odmah a hard je zamenjen u roku od deset dana obzirom da ga u trenutku reklamacije nisu imali na lageru.

Sve je relativno brzo rešeno i uz odličnu komunikaciju sa ljudima iz PIN servisa, bez nerviranja i nekih horor priča koje znaju da prate ovakve situacije. :)
 
Na tvoju sreću, taj rok od 15 dana za izjašnjavanje o reklamaciji i njegovo poštovanje je jedna od malobrojnih ingerencija koje su ostale u nadležnosti tržišne inspekcije.



Ako imaš pisani dokaz o predaji na reklamaciju (a trebalo bi da imaš), mislim da imaš neverovatno jak adut u... razgovorima... sa WW.

P.S. ne odlučuju oni kao prodavci o načinu rešavanja reklamacije, već ti kao kupac. To isto piše u zakonu.

ja sam takodje u ww odneo tast na reklamaciju, to je bilo 28. avgusta, proslo je 15 dana, nikakav odgovor nisam dobio, odem ja 13. septembra do prodavnice, ulazim sa onim papirom, i rekoh proslo je vise od 15 dana a nisam dobio odg, tek odjednom neka zena sto sedi za stolom kaze: sta, proslo je vise od 15 dana? tek prodavacica: ma nije, desetak dana... kad ja pogledam a ono trzisna inspekcija ^^ ja reko ajde bicu fin, dok god su oni fini, i cekao sam jedno 15-20 min dok su kontaktirali servis i navodno je trebalo danas da mi stigne na kucni prag ali naravno nije, pa ce sad jedan mail da usledi...
 
@markoni_slo
Ja imam veoma loše iskustvo sa Pin computersom. Laptop DELL je u pitanju, posle 5 meseci se pokvario, iako sam insistirao da se izvrši zamena za novi laptop (što po zakonu o zaštiti potrošača imam pravo), oni su zamenili matičnu ploču. Pošto tržišna inspekcija nema ingerencije za način rešavanja reklamacije, nego se mora pokrenuti sudski postupak, što i oni znaju, nisu se mnogo cimali da reklamaciju odrade u skladu ZZP.
 
Verovatno da bih i ja insistirao na novom računaru da mi je otišla matična ploča ili nešto ozbiljnije od samog diska ali pošto je najveća šteta u mom slučaju zapravo bio gubitak podataka sa projektima koji nisu bili bekapovani, zamena diska mi je odgovarala. Međutim, ja nisam mogao sebi da dozvolim da ostanem na duži period bez jednog računara a obzirom na vrućine koje su vladale tokom leta i činjenicu da se laptop koristi dobar deo dana, nemam razloga da sumnjam da je nešto drugo prouzrokovalo kvar osim visokih temperatura.
Sad, da li bi epilog priče bio identičan da sam tražio zamenu za novi računar ne znam, sasvim je moguće da ne bi ali sa brzinom reklamacije PIN servisa sam ovaj put zadovoljan.

Uglavnom, u laptopu je sada ssd kao primarni i jedini disk a ovaj novi koji sam dobio će od sada da služi kao backup/storage disk.
 
Kojoj inspekciji da prijavim sbb? Nemam vise zivaca niti imam nameru da trpim to sto mi ne resavaju problem.
 
Raskini ugovor, a prethodno skupi dokaze da nisu ispunjavali svoje ugovorne obaveze, da ne bi pokusali da naplate penale.
 
Nazad
Vrh Dno