Šta je novo?

Wolfenstein na 8 bita

@Universe


Nisam ni rekao da LK predstavlja full 3d igre kakve je ranije imao Zx spectrum, tipa Knight Lore vec na polju igara sa izometriskom pogledom i opste vizuelno/audio prezentacije. Kao da je neko tada toliko zalazio u detalje, da je stvarno 3d ili nije. Vizuelni detalji su opet bili jedni od najkompleksnijh u tadasnjem svetu 8bit sistema. Evo zamisli sada se vratis 30 godina u nazad i probas da uporedis ove dve igre na polju vizuelnosti. :) Radi se o istoj godini.





Vecina platformskih igara na ZX spectrumu bile su deklarisane u single screen izvedbi, što opet ne znaci da nisu bile legendarne. Kada je glatko skrolovanje u pitanju, a sto je i bila odlika vecine akciono arkadnih igara, ZX spectrum nije mogao da parira Commoderu. Dovoljno je uporediti obe verzije Uridiuma, koji je i pored mogucnosti, na Spectrumu odradjen vrlo korektno. Ipak dozivljaj izvedbe od 50fps-a je bilo rezervisano za C64, zbog pune hardwerske podrske za glatko skrolovanje a sto je bila odlika i igara na automatima tog doba. JEdina hardwerska prednost Zx spectruma je bio brzi procesor, cija je iskoriscenost vazila iskljucivo za 3d igre, ali opet ostaje upitno koliko su one cinile tržište tog doba i koliko su bile popularne. Na kraju krajeva, bilo bi i previse da je C64 imao i brzi procesor, pored VIC-a i SID-a pa onda bi stvarno bilo real motherfucker kao igracka masina! :D
 
Poslednja izmena:
Naterao si me večeras da malo istražujem ali se isplatilo jer sam pronašao još bolji način da se pokrenu trdos igre na pravim klasičnim Spectrum modelima, korišćenjem Divide interfejsa i esxodus firmware-a, koji podržava trdos.
E, sad si ti mene naterao da vidim kako da na DivIDE-u za stvarno poteram TR-DOS firmver... :) (uz Markovu pomoć, ako bude raspoložen)
 
E, sad si ti mene naterao da vidim kako da na DivIDE-u za stvarno poteram TR-DOS firmver... :) (uz Markovu pomoć, ako bude raspoložen)

Ja sam instalirao ovaj najnoviji Esxdos firmware, koji podržava trdos (uputstvo je u arhivi):
http://www.esxdos.org/files/esxdos085.zip

Onda sam snimio Awaken.trd fajl na memorijsku, uradio NMI reset i iz menija startovao igru sa Enter.
Ne znam kako je na pravom Divide, ali SpecEmu je najprecizniji Spectrum emulator, tako da bi trebalo da bude isti rezultat.
 
@Elvir

Ja igre delim na dobre i loše, ne favorizujem samo jedan žanr.
Osim grafike i zvuka, kao vizuelne prezentacije, podjednako ako ne i više su važni ideja, inventivnost, atmosfera, jednom rečju - igrivost.
Ne gledaju se samo kriterijumi koji se nama sviđaju, nego se gleda sve, od ideje do tehničke realizacije
Last ninja je lepa šarena tabačina ali bez inventivnosti u gameplay-u, čista komercijla.
Akcija se odvija u smanjenom prozoru, svaku lokaciju iznova iscrtava dobre 3-4 sekunde, 90% igre se svodi na mukotrpno mlaćenje protivnika, dok je avanturističko/logički deo minimalan?
Neukusno je i porediti sa genijalnom Head over Heels koji predstavlja vrhunac 3d izometrijskog žanra.
Meni lično je gameplay uvek ispred grafike, ali ako baš želiš, imaš CPC verziju koja je koloritnija a skoro podjednako brza kao Spectrumova, pa uporedi:




Inače, igre koje su zaista postale kamen međaš u računarskom gaming-u su recimo Mystery House (Apple 2), Artwick-ov Flight Simulator 1 (Apple 2 i TRS-80), Star Raiders (Atari), 3D Monster Maze (ZX81), Elite (BBC B), Knight Lore (Spectrum) ili Uridium (c64).
Većina ovih igara predstavljaju zaštitni znak računara za koje su napravljene i kao što vidiš većina su 3d.
Primera radi, kada su braća Stampers napravili Knight Lore, čekali su više od pola godine da je plasiraju jer su smatrali da je previše ispred svog vremena i opet je postavila standarde koje su izrodile čitav jedan žanr.
Tvrdnja ili pretpostavka da 3d nije bitan ili manje bitan, prosto ne stoji i na to se mora reagovati.
Ipak ovde ne dolaze dečica od 15 godina, već ljudi sa iskustvom koji znaju kakav je recimo hajp izazvala Elita u vreme kad se pojavila, a sada ispade da je to skoro nebitan žanr.
Upravo su kućni računari omogućili da igramo takve igre, kao i avanture, rpg, logičke i slično, dok smo arkadne mogli da igramo i na automatima u luna parku.

Dalje, ako porediš hardver koji je na c64 nesporno jači, onda je fer i da pomeneš cenu oba računara.
U suprotnom ti mogu predočiti igre za MSX2, kome na planu grafike i palete ne može da priđe nijedan 8bitni računar.
Iako jeftiniji i hardverski skromniji, Spectrum osim procesora ima prednost jer radi u ekranu visoke rezolucije, što je vizuelno (a to je tebi valjda bitno) mnogo lepše, nego kockasta nazubljena grafika u nižoj rezoluciji u kojoj su rađene 99% c64 igara.
Takođe paleta boja kod c64 je prilagođena NTSC standardu i na evropskim modelima, deluje isprano i bledo.
Spectrum je u startu opremljen jako dobrim basicom, dok c64 ima jedan od najlošijih, koji uz to nije ni u stanju da iskoristi više od 38k, od 64k rama koliko ima.
Kod Spectruma se puno lepih stvari dešavalo i prethodnih godina, gomila odličnih igara, Nirvana engine koji softverski rešava ograničenje od 2 boje u atributu, puno zanimljivih projekata itd.
Treba obratiti pažnju i na CPC, Atari i MSX scenu, a čak ni stari dobri ZX81 ne oskudeva u novim igrama itd.

Sve u svemu, treba ponekad skinuti fanboy naočare, toliko toga dobrog ima u 8bitnom svetu što treba videti i isprobati, isplati se, veruj mi.
Ja se već neko vreme fokusiram na rane kućne računare (76-80) i mogu ti reći da je to pravo uživanje, čista računarska arheologija. :)
 
Poslednja izmena:
Ja igre delim na dobre i loše, ne favorizujem samo jedan žanr.
Osim grafike i zvuka, kao vizuelne prezentacije, podjednako ako ne i više su važni ideja, inventivnost, atmosfera, jednom rečju - igrivost.

Hoces da kazes da toga nije bilo na Commodoeru ? Jesi igrao Paradroid, Nebulus?


Last ninja je lepa šarena tabačina ali bez inventivnosti u gameplay-u, čista komercijla.
Akcija se odvija u smanjenom prozoru, svaku lokaciju iznova iscrtava dobre 3-4 sekunde,

Akcija se ne bi odvijala u smanjenom prostoru da programeri nisu instirali na nesto slozenijoj okolini/detaljima i animacijama karaktera. Takodje zaboravljas da je u to vreme i sam C64 bio ograničen po mnogim pitanjima, otuda i to iscrtavanje. Opet i kao takav, bio je tada jedna od najboljih prezentacija mašine, koju nijedan tadašnji 8-bit sistem nije imao, bar ne na tom nivou. Treba tu spomenuti i soundtrack, koji je bio ispred svog vremena. Dok si na ostalim mašinama maltetirao slušni kanal.

90% igre se svodi na mukotrpno mlaćenje protivnika, dok je avanturističko/logički deo minimalan?

Svodi se ako ne koristis oružija kako treba i na pravi način. Mač, nunčake, šuriken...poentna je svako od dostupnih oružija iskoristiti efikasno, jer ne ponašaju se sva oružija isto. A protivnike možeš i samo zaobići ali to nije tako ni jednostavno. Avanturističkih elemenata je bilo sasvim dovoljno i jednako zabavnih kada udješ u fazon.



Neukusno je i porediti sa genijalnom Head over Heels koji predstavlja vrhunac 3d izometrijskog žanra
.

Last ninju sam spomenuo iskljucivo zbog vizuelne komponente. A ne mogu suštinski porediti jer se radi o različitim igrama.


Inače, igre koje su zaista postale kamen međaš u računarskom gaming-u su recimo Mystery House (Apple 2), Artwick-ov Flight Simulator 1 (Apple 2 i TRS-80), Star Raiders (Atari), 3D Monster Maze (ZX81), Elite (BBC B), Knight Lore (Spectrum) ili Uridium (c64).
Većina ovih igara predstavljaju zaštitni znak računara za koje su napravljene i kao što vidiš većina su 3d.

Uridium je na momente imao 3d efekat, prilikom rotacije brodića. Takodje građevine su ostavljale 3d utisak zbog genijalnog dizajna. Ipak to nije 3d o kome se ovde polemiše, kakav si imao recimo u freescape igrama a koje na C64 jesu bile usko grlo zbog sporijeg procesora.

Tvrdnja ili pretpostavka da 3d nije bitan ili manje bitan, prosto ne stoji i na to se mora reagovati.
Ipak ovde ne dolaze dečica od 15 godina, već ljudi sa iskustvom koji znaju kakav je recimo hajp izazvala Elita u vreme kad se pojavila, a sada ispade da je to skoro nebitan žanr.

Ne tvrdi se da je bio nebitan, nego radi se o tome da su tadašnje mašine bile isuviše ograničene da bi 3d igre iskusio kroz onu komotnost i brzinu, kao u slučaju jedne 2d igre. Tadašnje 3d igre su bili oni rani pionisrki pokušaji nečeg što će zaživeti na pravi način nekoliko godina kasnije i uz adekvatan hardwer. Jedan Manic Miner ili Lode Runner u verziji bilo koje 8bit mašine, jednako je igriv i zabavan i posle 30 i kusur godina. Dok probaj da zaigraš originalnu Elitu danas. Jedino usled jakog naleta nostalgije, sve drugo nema nekog smisla.


Upravo su kućni računari omogućili da igramo takve igre, kao i avanture, rpg, logičke i slično, dok smo arkadne mogli da igramo i na automatima u luna parku.

Slažem se. Ali u slučaju Commodorea, imao si i pravu akciono arkadnu igru čija je izvedba od 50 frejmova bila pandan tadasnjim automatima u luna parku. Spomenuo si Uridium iz 1986 godine.




U suprotnom ti mogu predočiti igre za MSX2, kome na planu grafike i palete ne može da priđe nijedan 8bitni računar.

C64 nikada nije ni prednjačio na polju palete i grafike. Štaviše, u velikoj većini igara je i oskudevao! Opet i pored toga Mayhem, Armalyte ili Turrican su objasnili neke stvari.


Iako jeftiniji i hardverski skromniji, Spectrum osim procesora ima prednost jer radi u ekranu visoke rezolucije, što je vizuelno (a to je tebi valjda bitno) mnogo lepše, nego kockasta nazubljena grafika u nižoj rezoluciji u kojoj su rađene 99% c64 igara.

Na C64 su postojale i igre koje su radile u visokoj rezoluciji, u nekim primerima arkadnih avantura, Starquake, Monty on the Run ali u nižem režimu kolorita onako kako ih vidiš na Spectrumu. Primeri gde si imao višu rezoluciju u multikolor varijanti su bili retki. Većina igara na C64 su bile kompromis između rezolucije i dostupne palete boja.



Sve u svemu, treba ponekad skinuti fanboy naočare, toliko toga dobrog ima u 8bitnom svetu što treba videti i isprobati, isplati se, veruj mi.

Probao sam puno toga i još više skapirao da je Commodore bio tata mata... :)
 
Poslednja izmena:
Ne tvrdi se da je bio nebitan

..par poruka ranije..

A da li su 3d igre i bile toliko bitne u toku komercijalnog doba tih mašina

Živ mi bio.. ;)

btw, još me drži oduševljenje, zbog mogućnosti da pokrenem gomilu softvera u trd formatu pomoću Divide interfejsa na mom Spectrumu +3 i samo da napišem još par utisaka.
Testirao sam dosta igara i kompatibilnost je odlična, iako je ovaj esxdos firmware još uvek u fazi razvoja.
Probao sam neke baš specifične igre, kao Warcraft, Doom i radile su bez problema.
Nadam se da će uskoro biti podrške i za SCL format, jer imam dosta takvih disketa, mada se mogu konvertovati u trd.
 

U periodu 80tih godina proslog veka, 2d igre su bile te koje su cinile tržište igara i bile popularnije od ranih pionirskih pokusaja izrade 3d igara. 3D jesu bile bitne jedino u smislu činjenice da su bile preteča onog što će evoulirati tek u nekom kasnijem periodu. Pre toga, tržište su diktirale 2d igre. Ne znam sta je tu nejasno?
 
Poslednja izmena:
Meni je na Spectrumu sve bilo fantasticno!

Drugari su imali Commodore 64 ali su mi igre poput Sabre Wulfa, Jet Set Wilija, DanDarem, AntAttack, SeeHarriea, Penetratora, AticAttac, Head Over Heels, Herbert's Dummy Run, Saboteur, Monty Mole, Petak 13 ... i ona igra gde si gusar na brodu, pentras se po jedrima (uvek zaboravim kako se zove i potrosim tri sata da je pronadjem i ne snimim je na harddisk :/) ... bile alfa i omega :)

sa Commodorea 64 ne mogu da se setim ni jedne igre - bile su mi naravno ok ali tada, pre 30 godina, stvarno nisam obracao paznju na scroll. Skoro sve igre koje sam pobrojao su ekran-po-ekran i to mi ni najmanje nije smetalo 1983-85... ;)

Koliko su igre "lose" na Spectrumu sam poceo da primecujem tek kasnije, kada smo imali ST i kada su na Spectrumu poceli da prave konverzije sa arkada ili drugih racunara i tek onda sam video koliko ima los skrol i koliko su "lose" nove igre za ZX. Kasnije sam isto skapirao za ST, kad su pocele da izlaze igre za Amigu 500 :) :d
 
Poslednja izmena:
U periodu 80tih godina proslog veka, 2d igre su bile te koje su cinile tržište igara i bile popularnije od ranih pionirskih pokusaja izrade 3d igara. 3D jesu bile bitne jedino u smislu činjenice da su bile preteča onog što će evoulirati tek u nekom kasnijem periodu. Pre toga, tržište su diktirale 2d igre. Ne znam sta je tu nejasno?

Sve je jasno, samo nemoj više, molim te..
Evo odoh da bacim onaj Star Raiders kertridž iz 1979-e i skupo plaćenu BBC Elitu, neću to više ni da uključujem, kad znam da su to samo pionirski pokušaji, koji nisu činili tržište jer takve igre svakako nisu vredne moje pažnje. ;)
Srećom do sada su valjda "evoluirale" i pošto sad "čine tržište", možda su konačno postale bitne ? :)
Zamišljam nekog Elvira iz 22 veka, kako piše na benchu:
"U periodu 80tih godina proslog veka, 3d igre su bile te koje su cinile tržište igara i bile popularnije od ranih pionirskih pokusaja izrade 4d igara. 4D jesu bile bitne jedino u smislu činjenice da su bile preteča onog što će evoulirati tek u nekom kasnijem periodu. Pre toga, tržište su diktirale 3d igre. Ne znam sta je tu nejasno?"

Nego, pade mi na pamet šta ćemo sa šahovskim programima, ima i tu nekih 3d figura, kako to da knjižimo, kao rani pionirski pokušaj ili kao punopravne naslove? ;)
Mada i tu se cpu previše pita, bolje da i to izbegavamo, što je sigurno sigurno je..
 
Sve je jasno, samo nemoj više, molim te..
Evo odoh da bacim onaj Star Raiders kertridž iz 1979-e i skupo plaćenu BBC Elitu, neću to više ni da uključujem, kad znam da su to samo pionirski pokušaji, koji nisu činili tržište jer takve igre svakako nisu vredne moje pažnje. ;)
Srećom do sada su valjda "evoluirale" i pošto sad "čine tržište", možda su konačno postale bitne ? :)
Zamišljam nekog Elvira iz 22 veka, kako piše na benchu:
"U periodu 80tih godina proslog veka, 3d igre su bile te koje su cinile tržište igara i bile popularnije od ranih pionirskih pokusaja izrade 4d igara. 4D jesu bile bitne jedino u smislu činjenice da su bile preteča onog što će evoulirati tek u nekom kasnijem periodu. Pre toga, tržište su diktirale 3d igre. Ne znam sta je tu nejasno?"

Nego, pade mi na pamet šta ćemo sa šahovskim programima, ima i tu nekih 3d figura, kako to da knjižimo, kao rani pionirski pokušaj ili kao punopravne naslove? ;)
Mada i tu se cpu previše pita, bolje da i to izbegavamo, što je sigurno sigurno je..

Evo da bolje shvatis: Bolje napraviti odličan i 100% igriv 2d nego prosečan ili nikakav, da ne kažem jadan 3d na 8bit mašini. Eto dok se ti diviš ruskim portovima Doom-a i Warcraftu na Spectrumu ja odoh da igram C64 Bombermana iz 2013 godine. Neka to bude nastavak moje teške artiljerije posle Mayhema i Enforcera. ;)

 
Evo da bolje shvatis: Bolje napraviti odličan i 100% igriv 2d nego prosečan ili nikakav, da ne kažem jadan 3d na 8bit mašini. Eto dok se ti diviš ruskim portovima Doom-a i Warcraftu na Spectrumu ja odoh da igram C64 Bombermana iz 2013 godine. Neka to bude nastavak moje teške artiljerije posle Mayhema i Enforcera. ;)

Gde ćeš lopatom na Rusiju, čoveče, znaju oni i u 2d da opletu: ;)





Trenutno igram ovih par suvih 2d hitića (ruski i slovački) da okajem grehe, dok ovaj tvoj bomberman malo deluje sumljivo, ima tu nekih 3d primesa, samo da znaš. ;)
 
sa Commodorea 64 ne mogu da se setim ni jedne igre
Eh, pa sad... Ja sam imao C64, drugar u zgradi pored ZX. Često je dolazio kod mene da se igramo na C64, a i ja sam često išao kod njega da se igramo na ZX. A opet, najviše sam zapamtio C64 igre, jer su mi bile na dohvat ruke :)

Haj'mo redom... Kickstart 2 - ovo sam dobio kao original uz C64 i jedno vreme mi j bila jedina igra, sestra i ja smo je baš dosta igrali i dan danas mi je melodija iz igre urezana u pamćenje. Zatim Saboteur, Green Beret, Rino Bomb (još jedna sa fantastičnom melodijom), Ghost'n'Goblins, Leaderboard, Boulderdash, 1942 (sve ovo je samo moja prva, doduše piratska, kaseta). Pa West Bank, Falcon Patrol, Skramble, Sigma Seven, Beamrider, razni tetrisi (puno sam igrao Duotris sa drugarima), Dizzy igre, Dylan Dog, Supremacy, Tau Ceti, Out Run, Grand Prix Circuit (još uvek se sećam zaprepašćenja kada sam ovo video na "pravom" velikom PC-u sa KOLOR CGA grafikom i zaključio da je mnogo ružnije nego na C64), Bop'n Rumble, Aztec Challenge, Popeye, H.E.R.O, Spikey In Transylvania, Motos, Buggy Boy, Switchblade, Navy Seals, Neuronics, Atomix, Deflektor, Target Renegade, Drop Zone (još uvek mi nije jasna jedna stvar sa ovom igrom - sećam se da je igra kretala čim priključim Quickshot 2 na port 2, a da ni fire ni autofire nisu bili uključeni; kako je detektovala da je džojstik uboden u port pojma nemam), Bombuzal, gomila logičkih igara čijih se naziva nažalost ne sećam, Krakout, Opeation Wolf, First Samurai, I Ball 2, Seawolf (još jedna za 2 igrača koju sam puno igrao sa sestrom), Mooncresta, Hysteria, skoro sve Freescape igre (da, znam...), Postam Pat, Wanderer, Stormlord, New Zeland Story, Rick Dangerous 1 i 2, Captain Fizz, Batman, Batman The Movie, Night Racer, After The War, The Detective, The Untouchables, Ghostbusters (iako nikad nisam razumeo kako se u stvari igra), Scarabeus, Turbo Out Run, International 3D Tennis, Pit Stop 2, Barbarian 1 i 2, Creatures 1 i 2, Pacmania, Star Trek (za ovo sam sa rođakom pravio gomile spiskova sistema i planeta i šta se gde nalazi...), Blue Angel 69, Stunt Car Racer, Silkworm, Power Drift, Hawkeye, Myth, Led Storm, Wec Le Mans, Ikari Warrior, Locomotion, North And South, Tusker, Moon Patrol, X-Out, Giana Sisters (još uvek znam sve melodije), Mr Heli, Nebulus, Cybernoid 1 i 2, Sim City, Dan Dare 3, Game Of Harmony, Pirates, Draconus, Flimbo's Quest (fantastična uvodna melodija i paralaks skrol), Bloodwych, Mega Phoenix, Sceptre Of Baghdad, Blues Brothers, Johny Quest, Arnie 1 i 2, Nibbly '92, T.I.L.T, Moons, Ugh!, Amazing Spiderman, Lemmings, Seymour igre (slično Dizzy-ju), Mechanicus, Rolling Ronie, James Pond, Toki, Heatseeker (igra sa ubedljivo najblesavijim likom za koju znam), Clix Clax, Rastan Saga (drugi nivo ima jedno od mojih omiljenih melodija), P.P. Hammer, gomila tekstualnih avantura, Hostages, Laser Squad, Dalek Attack, Hero Quest, Soldier One, Lazy Jones, Trailblazer, Trapdoor 1 i 2, Barbarian 1 i 2, Blue Max, Mercenary 1 i2, neki tenis sa pogledom odozgo kojeg sam baš dosta igrao sa jednim drugarom ali ne mogu da se setim imena, i još gomila kojih ne mogu da se setim...

Eto... :)
 
Towdie prava ZX igrica :) moracu da je probam...

EDIT: svaka cast zarko! sve to iz glave!

dok citam spisak skoro sve te igre sam igrao ali na STu. Jedna od prvih je bio Star Trek gde smo bukvalno igrali live verziju: ST je stajao na stolu kao komandni pult, ja kao najstariji naravno kapetan a burazeri levo i desno od mene. Svako je igrao svoju ulogu! :D a kad bi se tereportovali na planetu onda bi se zajedno dogovarali sta da izaberemo :) steta sto to niko nije snimio... :d

elem, upravo sam to i hteo reci: na spectrumu sam igrao izgleda sve spectrumove igre (ne znam da li su bili exluzive ali su bile uglavnom na staticnom ekranu). Sve novije igre koje su mogla da pokazu ogranicenja spectruma sam igrao vec na STu. U svoje vreme Spectrum je bio super. Kao i ST dok nije izasla Amiga 500 (naranvo, sto se tice igara ;) ...)
 
Poslednja izmena:
Ove C64 igra izgledaju odlicno! Da ne kazem neverovatno! Ovaj Retrograde je iz 1989.?

Kako izgledaju najbolje Atari 800XL igre?
 
Poslednja izmena:
P.S. Odavno nisam učestvovao u ovako dobroj "moj kompjuter je bolji od tvog" raspravi! Ono što mi se najviše dopada je što sam saznao za neke odlične igre za koje nisam ni znao (bez obzira na mašinu), pa ću imati šta da isprobavam za raspust :)
 
Zzarko zavidim ti odrastao covek a jos uvek ima raspust i ne sme niko da ti kaze da s podetinjio.
Realno slabo igram igre poslednjih godina a i kad igram to je nesto na mame emulatoru da me mine zelja. Raspakovati neku retro masinu i pustiti je u pogon i igrati nove igre e to je izazov. Za spektrume ima gomila ruskih naslova koji su izuzetni.
 
P.S. Odavno nisam učestvovao u ovako dobroj "moj kompjuter je bolji od tvog" raspravi! Ono što mi se najviše dopada je što sam saznao za neke odlične igre za koje nisam ni znao (bez obzira na mašinu), pa ću imati šta da isprobavam za raspust :)

Ma ovo je mačiji kašalj, da si video pre godinu dana na wos-u, kakav je okršaj bio, ali tamo sam morao da branim debeljka, jer i ima previše onih, koji ne znaju da prave razliku između pojma fan i fanatik. :)
Ja sam većinu c64 hitova igrao u vreme kad su bile aktuelne i na njemu imam dosta igračkog staža, samo nikad nisam dozvolio sebi da se ograničim jednim modelom ili učaurim u jedan žanr.
Sve ostalo je stvar ukusa i ličnog izbora.
Šteta je samo što treba objašnjavati elementarne stvari, ali ko što kažeš neka vajdica je da uvek iskoči nešto novo što nismo znali, mada kod c64 stvarno teško da ima iole poznatije igre koju nisam barem isprobao.
Doduše, nije da baš ništa novo nissmo naučili, eto sada znamo da i Uridium ima 3d, samo nije dovoljno evoluirao. ;)

A u stvari, kao i sve druge i 2d igre su evoluirale do danas u neslućenim razmerama, prateći napredak hardvera, da sada ne nabrajam gomilu primera koji su bili nemogući na 8bitnim mašinama.
Omalovažavati zbog toga 3d igre, koje imaju dugu istoriju još od sredine sedamdesetih je posledica ili neznanja ili svesnog držanja glave u pesku.
Dovoljno je pogledati fantastičnu Atari igru "I,Robot" iz 1983e (na 8bitnom sistemu), pa shvatiti svu besmisao takvih tvrdnji.


Računari su svestrane mašine, zato sam posebno i cenio Spectrum, jer je bio otvoren sistem i za edukaciju, programiranje, čak i za ozbiljne primene i naravno igre.
Slično je i kada se relativizuje značaj procesora u kućnim računarima, gde je sticajem okolnosti Spectrum bio među jačim modelima.
Jedan Atari ST recimo, ima smo 10% brži takt procesora od A500, ali i to je dovoljno da neke od velikih hitova (F1GP, Frontier, Elite itd.), radije igram u ST verziji nego na Amigi.
Najbolje igre su baš one koje su prilagođene specifičnom hardveru mašine kako bi iskoristili sve njegove prednosti, a Spectrum je tu posebno jak sa plejadom unikatnih igara.
Da sad ne nabrajam hitove iz drugih žanrova avanture, rpg, logičke (Cyrus, evropski prvak u šahu), pomenuću samo par primera koji su možda manje poznati, a to su Galaksija emulator i originalni Pacman klon za Spectrum.
Ko se seća ranih računarskih dana kod nas, zna koliko toga dobrog je projekat Galaksija, pokrenuo kod nas.
Zahvaljujući našem starom poznaniku Tomazu iz Slovenije, imamo mogućnost da pokrenemo Galaksiju na Spectrumu zajedno sa zbirkom najboljih igara.
Posebno mi je omiljena, "Galaktički Rat", Voje Antonića, po mom skromnom mišljenju jedna od najboljih Space invaders varijanti koje sam igrao, najviše zbog gameplay-a, iako je grafika naravno skromna.
Video nemam, program se može naći recimo ovde:
http://viva-games.ru/game/galaksija-emulator

Drugi veoma zanimljiv projekat je Pacman emulator, klon koji koristi originalne romove iz Pacman arkadnih automata.
Perfektna animacija, rade čak i skriveni nivoi sa arkadne verzije!
http://simonowen.com/spectrum/pacemuzx/



Za ostalo je najbolje pogledati jedan ovakav lep izbor Spectrumovih klasika, mada ima još puno više toga dobrog, posebno u poslednjih desetak godina, plus ruski hitovi koje tek treba malo detaljnije da proučim:

http://zxds.raxoft.cz/games.html

Od primera evo jedne veoma zarazne igre, poznati Morhoohn u Spectrum izvedbi i još par igara za tvoju wolf3d kolekciju, čisto da ostanemo u temi. :)




Sve u svemu, ne mogu a da ne poštujem računar koji je kao David nadmašio mnoge Golijate, daleko boljeg hardvera, a uz c64 i Apple 2 i dan danas ima najveću korisničku i softversku bazu i spada u red najznačajnih kućnih računara svih vremena.
Spectrum je i na ovim našim prostorima ostavio dubok trag, objavljeno je dosta komercijalnih igara, od kojih su neke postali veliki hitovi i u svetu: Movie, Phantom Club, Kung-Fu itd...
Čitava plejada programera je na Spectrumu započela svoju karijeru, to je računar koji ima dušu i harizmu, a i ja sam valjda takav, uvek navijam za slabijeg. ;)
 
Omalovažavati zbog toga 3d igre, koje imaju dugu istoriju još od sredine sedamdesetih je posledica ili neznanja ili svesnog držanja glave u pesku.


Pored Uridium-a na C64 bilo je jos nekih primera :






Evo jedne igre iz post komercijalnog doba Commodorea,





Ove igre su imale neke primese 3d grafike, "mudro" dizajniranih i kao takve jednako igrive i danas dan. Moj stav se odnosi na freelancer kategoriju igara za koje smatram su bili preambiciozni poduhvati na 8bit kompjuterima tih vremena. Ne mislim na Arcade/automate jer su hardwerski bili superorniji i samim tim, sliicni poduhvati su imali više smisla. Suštinski, igre u 3d freelancer stilu jesu doneli nešto novo i drugačije u odnosu na tada dominatno tržište 2d igara ali pitanje igrivosti i faktora zabavnosti je i tada bio upitan na 8bit kompjuterima.
 
Poslednja izmena:
ako si zapravo hteo da pljucnes elite, totalno si zabrljavio. potrosio sam hiljade sati na tu igru, a navise od toga bas na gumicama. to nije "neugledni pionirski pokusaj" nego sjajan gameplay deset godina ispred svog vremena.
i jedan detalj o kome malo ko razmislja - flickerovane verzije (bbc/b & c=64) nisu toliko treperile na starim televizorima, ako su uopste. bez obzira, meni je ipak spectrumova verzija nekako najzbalansiranija, cak i u odnosu na amiginu koja neosporno najbolje izgleda.
ali ne treba zaboraviti ni tau ceti, academy, 3d starstrike, starglider, mercenary koji ili nisu imali dovoljno akcionog gameplaya, ili su imali samo napucavanje, pa samim tim nisu ni pruzili koliko i elite, ali jesu razvijali taj brzi 3d prikaz kao neku vrstu standarda.
 
ako si zapravo hteo da pljucnes elite, totalno si zabrljavio. potrosio sam hiljade sati na tu igru, a navise od toga bas na gumicama. to nije "neugledni pionirski pokusaj" nego sjajan gameplay deset godina ispred svog vremena.

I ja sam isto toliko potrosio na Paradroid koji je X puta zabavnija igra od Elite, sa osobinama gameplaya koje su takodje ispred svog vremena. Ako se baziramo samo na C64, ipak je bio znacajnija igra na platformi koju Spectrum nije imao. A jednako zabavno se moze i igrati i danas dan.

 
Poslednja izmena:
porediš elite i paradroid?
da li si ozbiljan, pošto realan svakako nisi?
 
da li je previse ako pitam koliko si imao godina 1985-e?
 
da li je previse ako pitam koliko si imao godina 1985-e?

Nisam imao dovoljno da bi se bavio ovom tematikom. Elitu sam igrao prvi put igrao 1990 godine. Ja te igre nisam igrao 1985-te kada su bile najaktuelnije ali igrali su je drugi i izneli svoj stav kroz retro scenu. Te 1985 godine, Paradrodid je vazio za jednu od najboljih igara u Britaniji. Slican status je imala i Elita. Moj LICNI stav je da je Paradrdoid zabavnija i igrivija igra od Elite.

http://www.zzap64.co.uk/cgi-bin/displaypage.pl?issue=007&page=120&magazine=zzap
 
dozvolices ipak da sednem za komp (narednih pola sata) da ti odgovorim. nemam nista protiv licnih stavova, gej brakova i nacionalnih manjina, ali ovo je previse ozbiljna tematika da bi se donosile tako neozbiljne procene. ako se dobro secam i tir na nog je biran za igru godine, pa sad vise niko i ne zna sta je to.
pola sata, plafon.
 
Evo, svi trnimo šta ćeš da izbaciš. A već i fensi kasniš, pa nabijaš pritisak! A za ozbiljnost skidam kapu
 
da ponovim, uz dužno poštovanje pre svega tvojoj želji da pronikneš u teme koje te u to doba nisu zaokupljale (to nije lako, znam), i još veće poštovanje za tvoje opise nekih igara, u vreme kada se tim igrama niko više ne bavi, ovde ipak pričamo o nekim ozbiljnijim stvarima od paradroida i uridiuma 2.

ako pogledam tvoju listu najboljih amiginih igara:
Ruffn Tumble, Super frog, Project X, Mortal Kombat 2, All Terrain Racing, T-racer, Benefactor, Worms, Carcharodon, Shadow Fighter, Virocop, Uridium 2,
dolazim do jasnog zaključka da te igre sa ozbiljnom gameplay mehanikom ne zanimaju. dok su drugi stavljali pirates, zeldu, midwinter, elite (vidi je i ovde, među amiginim igrama), transarktiku, populous, ti si se fokusirao na, očigledno tebi omiljene vožnje, tuče, pucačine i tzv. "brze" logičke igre. jednom rečju - arkadne naslove.

to je ono što su ostali pokušali da ti objasne u u prethodnim postovima: arkadne naslove (tom pojmu danas odgovara pojam casual - dakle igra se brzo, kratko i može odmah da se pređe na pivo, girice i vaterpolo prenos) si mogao da igraš i u luna parkovima. igre sa OZBILJNOM gameplay mehanikom nisi. to je osnovna razlika između kućnih kompjutera i luna parkova, kućni kompjuter ti je doneo druge svetove u kuću, luna park te je samo "vozio" kroz njih. nije slučajno baš u vreme najezde arkadnih naslova i nastao pežorativni pojam - igrice.

te 85, 86 i dobrim delom 87-e godine, nisi mogao u časopisima da pročitaš ništa ozbiljno ni o jednom naslovu osim o elite. kao da nijedna druga ozbiljna igra nije ni postojala. dohvati se molim te recimo starih svetova kompjutera i uradi brzu statistiku koliko pisama u tada čuvenoj rubrici "a šta da radim" za temu ima elite, a koliko sve druge igre zajedno. mogu da ti potvrdim da u školi, mi koji smo pričali o igrama ni o čemu drugom nismo ni pričali, osim o tome koliko pirati napadaju na spektrumu, a koliko na šezdes'četvorci, koliko pogodaka treba beam laserom za kraita, koliko za moray star boat.

ne kažem ja da arkadne igre nisu zabavne i da nemaju svoju publiku, pa ja sam prvi koji voli da pređe popaja dok čeka na 94-ku, ko s vrata uvali kumu gamepad u ruke i tera ga da baloon fight-uje, ko povremeno u emulator učita bisere poput trap door-a ili skool daze-a, ali mešati lagane arkade i arkadne avanture sa monolitnim stubovima gaminga kao što je to elite, to jednostavno nije ozbiljno. ne kažem ja da paradroid nije genijalan, ni da britanska štampa ne piše samo pametne stvari, ali elite je, da te stariji kolega obavesti, igra zbog koje se kasnilo u školu, zbog koje se padalo na avgust, zbog koje su se nosili spektrum i šiljalis televizor u crnu goru u selo, jer drugačije nisam hteo da idem. pritom, ja uopšte i nisam bio toliki fanatik kao neki drugi koje znam.

a i da nismo bili fanatici, elite je svakako prva igra koja je iskombinovala ozbiljnu letno / borbenu mehaniku sa open world okruženjem, i na to dodala budženje broda i 3d prikaz. bile je toga i pre, ali je elita prva sve ovo stavila zajedno, upakovala u tih dvadesetak kilobajta (mislim da je toliko imala bbc/b verzija) i pustila u naše domove. to nije bilo igranje neke genijalno zabavne igre, kako si se ti lepo izrazio; već "nisam tu, ne smaraj" prenošenje svesti, jedna od prvih virtuelnih realnosti koje su te čupale iz svakodnevice i bacile u nešto drugo, u ovom slučaju hladno svemirsko prostranstvo. porediti ta višečasovna odsustvovanja iz razgovora, porodičnih okupljanja, ma iz sopstvenog života, sa danas praktično anonimnim naslovima koje je progutala prošlost je... ma... neozbiljno.

toliko.
 
to je ono što su ostali pokušali da ti objasne u u prethodnim postovima: arkadne naslove (tom pojmu danas odgovara pojam casual - dakle igra se brzo, kratko i može odmah da se pređe na pivo, girice i vaterpolo prenos) si mogao da igraš i u luna parkovima. igre sa OZBILJNOM gameplay mehanikom nisi. to je osnovna razlika između kućnih kompjutera i luna parkova, kućni kompjuter ti je doneo druge svetove u kuću, luna park te je samo "vozio" kroz njih. nije slučajno baš u vreme najezde arkadnih naslova i nastao pežorativni pojam - igrice.

Evo predlazem ti onda da na ovom linku jos vise doprineses zabavi i postavis neki super skor uz pivo i kokice, posto se radi arkadnim, prostim igrama koje se prelaze za pola sata, ok ?

http://www.sk.rs/forum/showthread.php?p=2050135#post2050135
 
Nazad
Vrh Dno