'Ajde da i ja dodam malo na diskusiju, jer je dosta zabavna...
Ima nekoliko razloga zbog kojih postoji suštinska razlika između iOS-a i Androida.
Prvo, fragmentacija platforme. Mobilne naprave (telefoni, tableti itd) sa Androidom se danas isporučuju sa vrlo različitim verzijama Androida, od Eclair-a, FroYo-a, Gingerbread-a pa do Honeycomb-a. Osim različitih verzija OS-a, tu su brojne hardverske konfiguracije (s tastaturom, bez tastature, sa fizičkim dugmićima, bez fizičkih dugmića, razne rezolucije ekrana itd). Naspram toga, iOS se prodaje sa jednom jedinom verzijom OS-a, tri ekranske rezolucije (originalni iPhone/iPod Touch, "Retina" i iPad) i oko tri procesorske konfiguracije (3GS, A4 i A5).
Rezultat ovoga je da se ogromna većina programera radije opredeljuje za iOS nego za Android. Ankete među programerima (u Americi) nedvosmisleno to potvrđuju: razvoj za iOS je znatno jednostavniji i brži nego za Android. Osim toga, plasman aplikacija je neuporedivo efikasniji, s obzirom da je celokupan proces krajnje jednostavan i centralizovan. I na kraju najvažniji razlog za programere: vlasnici sprava sa iOS-om kupuju znatno više aplikacija nego vlasnici Androida. Čak i na američkom tržištu (gde narod ima para za aplikacije i ne bavi se toliko piraterijom), korisnici iPhone-a su u mnogo većem broju spremni da daju pare za aplikacije nego korisnici Androida, koji uglavnom "kupuju" besplatne aplikacije. Na zapadnom tržištu (tamo gde se u principu pravi najviše para od prodaje aplikacija), Android i iOS imaju približno ravnopravno učešće. Bez obzira na to, količina potrošenog novca na aplikacije neuporedivo je veća na iOS-u nego na Androidu.
Atraktivnost platforme (OS + hardver) u velikoj meri zavisi od broja kvalitetnih aplikacija (kakva korist od odlične i jeftine sprave, ako s njom ne može ništa korisno da se uradi?). U tom smislu, prednost Apple-ovog eko-sistema je još uvek veoma velika u odnosu na ostalu konkurenciju (Android, WebOS, WinMob7, Symbian...). Sve dok je iOS atraktivniji za programere, platforma će imati znatno veći broj korisnih i kvalitetnih aplikacija. Shodno tome, sve dok platforma ima znatno veći broj kvalitetnih i korisnih aplikacija, biće popularnija kod većine korisnika.
I na kraju, jedan od najznačajnijih (i teško merljivih) faktora u celoj priči je to što je taj Apple napravio celokupan eko-sistem koji je monolitan, jednoobrazan i potpuno transparentan za korisnike. Učesnici foruma poput ovoga (čitaj: geek-ovi i njihovi simpatizeri) vrlo često potpuno zanemaruju taj faktor, a on je u stvari najznačajniji razlog za trenutni uspeh Apple-a kao kompanije. Kada jedna kompanija (štaviše, jedan čovek) osmisli sve, od hardverskog dizajna, preko operativnog sistema, do sistemskog i uslužnog softvera i sve to objedini u jednu monolitnu celinu preko celokupne proizvodne linije, od malog iPod Shuffle-a, preko ostalih iPoda, iPad-a, iPhone-a, Mac-ova, sve do Apple TV-a, onda ne bi trebalo da čudi što obični potrošači (kao što je npr. moja tetka) konačno pristaju da preskoče tu tehnološku barijeru i zakorače u 21. vek tehnologije.
Na brojnim forumima, pa i u medijima koji prate tehnologiju, često se čuju komentari na račun Apple-a i njihovih kultnih sledbenika, "fanboi"-ja. Takvi komentatori ne shvataju gde je suština Apple-ove prednosti. Kada je u pitanju savremeni digitalni uređaj, njegovu upotrebnu vrednost ne definišu samo karakteristike i funkcije na listu papira. Da je tako, onda je moj Sony-Ericsson telefon iz 2005. bio superiorniji od originalnog iPhone-a iz 2007 (pored svih funkcija koje je imao iPhone -- muzika, web, e-mail, foto aparat, IM, SMS, telefon, adresar, kalendar, JAVA aplikacije, itd. -- imao je i neke koje iPhone nema: FM radio, LED blic/baterijsku lampu, copy/paste, snimao je video). Naravno, vlasnici tog Sony-Ericssona nisu koristili gotovo nijednu od svih tih funkcija.
U celoj ovoj priči najviše fascinira odnos onih koje Apple i njegovi proizvodi iz nekog razloga nerviraju. Pre petnaestak godina, Apple je bio (relativno) mala kompjuterska kompanija sa platformom ne većom od 2%, sa ukupnim brojem korisnika ne većim od 20 miliona (na celoj planeti), koji su bili gotovo emotivno vezani za platformu. Stvari su se od tada znatno promenile. Apple danas ima preko 250 miliona korisnika svojih proizvoda (Mac, iOS), od kojih veliku većinu ne interesuju pitanja razlika između operativnih sistema, hardvera, prepucavanja fanboi-ja i sličnog. Kao i za sve ostale stvari, korisnici Apple-a danas su većinom ljudi koji su kupili spravu zbog toga što im ona najbolje radi posao. Mnogi iz onog anti-Apple tabora imaju problem da tu činjenicu prihvate i olako trpaju sve u isti "fanboi" koš.