Šta je novo?

Sve o putu na more autom

Više se ne sećam koliko godina imam tag, znam da sam ga kupio zimi. Prvo leto nakon toga, još je bila naplatna rampa Bubanj potok, vraćam se prema Beogradu, na preko kilometar od rampe, možda i puna dva, na koliko je bila tabla, ide čovek sa prslukom Putevi Srbije (ili koji već), gleda u automobile i ko ima tag, šalje ga u krajnju desnu traku, ko nema, stoji dok se ovaj ne prebaci levo. Moj tag nije na staklu i maše mi da se sklonim levo, pokažem mu tag, on meni thumb up I pusti me.

Samo tog dana sam uštedeo dovoljno vremena da smatram da je tag odlična stvar. Nikada više nisam video čoveka da tako ide i organizuje saobraćaj, ali realno, nikada više nisam ni naleteo na toliku gužvu na naplatnoj rampi, sa moje strane puta.

Kroz Makedoniju/Grčku, uvek vozim van sezone, pa koga briga, radi Mastercard.
Isto iskustvo, 2016-te, na (staroj) naplatnoj rampi Leskovac -Niš. Kolona od nekoliko stotina metara (možda i više), i radnik Puteva Srbije koji u zaustavnu traku propusta samo vozila sa tagom.
Ali se slažem sa dexyco - što manje tag korisnika, bolje za nas :)
Pozdrav
 
Ali se slažem sa dexyco - što manje tag korisnika, bolje za nas :)
Pozdrav
iskreno se ne slažem sa ovim, ako bi tag recimo bio obavezan i jedini način za prolazak kroz naplatne rampe, sve bi i dalje išlo brzo i za nas, i za ostale, pritom bi pomoglo na rampama gde postoji samo jedna traka pre nego što se podeli u dve, pa nekada zbog mase ljudi koji nemaju tag, ne možeš ni da dođeš do ENP rampe, u slučaju da svi imaju tag do toga ne bi dolazilo nikada. Pod uslovima da funkcioniše sve kako treba.
 
Vinjeta je najbolja definitivno, mada sad Hrvatska zeli da uvede novi sistem bez kucica sa kamerama gde ce se automatski skidati sa kartice... i mobilne timove koji ce da love neplatise... tesko je u hrvatskoj to promeniti mnogo je korpucije a ogromna lova... Slovenci isto love neplatise na granici sa Italijom i Hr cesto...
 
Vinjeta se isplati samo onima koji često koriste autoputeve. Za 90% vozača je dobar i tag.
 
Moja poruka je bila iz aspekta komfora tj nema rampi.
 
Kapiram, bila je i meni gužva svuda, ali i na rampama, granice po 2h obe, na svim ostalim mestima je gužva nebitna u principu. U Predejanama je bila nikad veća gužva ali je svakako usluga bila rekordno brza.

U koje vreme si prošao kroz granične prelaze?
Na tamo sam prosao u 22h uvece srb/mak i u 9.30 mak/gr
Nazad 10h gr/mak 19h mak/srb

najduze sam se zadrzao na nasoj u povratku oko 15min, ali bile su 2-3 duge kolone gde su ljudi sigurno cekali bar 2 sata, ja tu nisam stajao posto je sigurno bilo 5-6 prelaza a ljudi uglavnom biraju prve 3 kolone i tu stoje.
 
Vinjeta je najbolja definitivno...

Vinjeta, tamo gde je ima, lokalno stanovništvo prilično hejtuje.
Raspitajte se.

Zamislite da treba jednom otići od NS do aerodroma?
Ili iz NS do Kovilja (putarina je sada 80din)?
Ili jednom od Kečkemeta do Segedina (kupuješ vinjetu za 7 dana)?
U Mađarsko, ako nećeš vinjetu ispada da i ne smeš na Horgoš?!?

Vinjeta je odlična za one koji mnogo koriste autoput, i za tranzitne koji treba da proputuju celu zemlju.
Takvi plaćaju isto kao neko ko treba jednokratno da prođe 15-50-100km autoputem.
Za lokalno stanovništvo koje će na autoput da izađe samo povremeno i retko, veliko je to smaranje.

Onda su osuđeni na korišćenje lokalnih puteva, što je opet bzvz.
Eto baš primer, NS - aerodrom. Izbor bi bio da kupuješ vinjetu za 3-5-7 dana, ili da ideš...
(nemam pojma ni kuda bi išao da izbegnem putarine, al' bar pola sata je duže...)
 
Da ne idemo u off previse, odgovoricu kratko: Imam kucu u Portorozu i predstavnistvo firme u Ljubljani pa mogu da pricam iz iskustva i bukvalno nisam cuo nikog da se zali na vinjetu, dok za zastoje na npr hrvatskim naplatnim rampama ( pogotovo onoj posle ZG pre ulaska u SLO) mogu roman da napisem...

Da je vinjeta idealna, nije, pogotovo za one koji idu retko, kao sto si rekao, a ta destinacija NS-BG AERO je bukvalno 15 min duza i to da se ne zadrzis minut na naplatnim rampama pa kao i svuda ti koj idu retko i ne bi da plate bar nedeljnu vinjetu, a ni godisnje nisu previse kad se podeli koliko izadje mesecno ( npr slovenacka 117 eura), imaju lepu alternativu i tako je manje vise svuda.

Evo iz licnog primera, ja kad idem kroz Italiju ( a prosao sam je uzduz i popreko vise puta) kad god mogu biram da idem sporednim putevima jer su predeli prelepi, meni to nesto duze vreme putovanja uglavnom nije previse bitno, a izbegavam ludnicu italijanskih preskupih auto puteva...
 
Kroz Italiju ideš napamet ili u navigaciji uključiš avoid tolls?
 
Zavisi koji deo, gde znam dobro idem napamet uz podrsku navigacije ( malo me je razmazila navigacija na HUD-u i vr strelice sa prikazom kamere, ali ove godine smo isli za promenu i da testiramo novi qashqai od gospodje, jedva stigao na vreme ali bolje da ne pricam o srpskim auto kucama :ROFLMAO: ), a to je Severna Italija i dole do Firence eventualno jos malo dole do Sijene i oko Rima isto jer sam ziveo neko vreme tu, ostatak idem sa navigacijom i avoid tolls, samo zavisi od navigacije i dostupnosti interneta, recimo google navigacija kada nema net i pored toga sto se skinu offline mape kada se pogresi skretanje rerutirace tako da se vrati na auto put a to moze da kosta dosta neplanirano jer kao sto rekoh, putarine u Italiji su zaista preskupe i moze se za bukvalno promaseno skretanje platiti poprilicna cifra...

Ali regionalni putevi u Italiji su poprilicno logicno rasporedjeni i obelezeni tako da se brzo uhvati sistem a i ogranicenje je 90 ili 70 sem kroz mesta pa se vozi prijatno bas, a uz to sve kamere su obelezene i lako se prepoznaju, mada ja pogotovo u poslednje vreme kako sam stariji sve vise uzivam u laganijoj voznji, bas po propisima skroz... A zaista su fantasticni predeli i uvek se moze naci odlican restoran, vinarija, samo videti gde ima dosta kola :)

Ako nekom treba neka preporuka tu sam...
 
Meni je stiglo ovo obaveštenje, sad vidim da je to zapravo za određenu kreditnu karticu


Ali ovo se vidi na sajtu mastercard, što znači da važi za sve mastercard kartice, 300km putarine gratis a uređaj se plati, ali ne znam koliko je to zapravo u dinarima (mislim ipak manje od 2000 koliko košta tag)

@CTR99 to je objektivan problem kada se tako desi, ali mi se čini da bi morali da "izvuku" stanje sa računa i da prebace na drugi tag, po želji korisnika. Zato ja uvek kad je ovakva akcija uzimam novi tag, vežem za enpay (sledeći ću verovatno na postpaid Puteva), a stari poklonim nekome. Sad se uz ovu karticu iz prvog linka dobija i neki poklon 3000din, taman da pokrije članarinu u prvih godinu dana, tako da ću verovatno i tu karticu da uzmem pa da je otkažem nakon godinu dana (možda i kraće). Stari tag otkačim sa enpay i šaljem dalje kome bude trebao.

300km je negde oko 1500 dinara (Beograd-Vranje), tako da 500 dinara nije puno dati za tag, sve i da se koristi tek par puta godisnje.
 
Da li neko zna sta je od opreme obavezno da se ima u autu prilikom posete Albaniji?
 
Ništa posebno, isto što i kod nas
Policija te neće zaustavljati ni kontrolisati, naravno ako se pristojno ponašaš u saobraćaju. Toleriše i manja prekoračenja brzine.
E da, mora da imaš zeleni karton mada mi nikada nisu tražili na uvid na granici niti bilo gde.
 
Meni su tražili zeleni karton.
 
Zeleni karton imajte obavezno tamo gde je potreban, jer nikada ne znate da li može doći do nekog makar i lakšeg udesa koji ne mora biti vašom krivicom.
Bez zelenog kartona, i najlakše čukanje se može pretvoriti u noćnu moru.

Zeleni karton ne služi za pokazivanje službenicima na graničnom prelazu, već za regulisanje obaveza među osiguranjima od autoodgovornosti, između zemalja.
 
Vinjete su kul. Tačka.
Pa vi ovde 22 strane raspravljate o tagu našem (dve firme, problemi sa prebacivanjem), makedonskom, M card, grčkom, gužvama na naplatnim rampama... BTW na izlazu iz NS pre neki dan, obe trake za ENP blokirane pacijentima, red nekoliko desetina kola. Kreću u rikverc, radnik trči, uzima tag, pokušava da ga odnese i očita... Kada su gužve na autoputu često, posebno bočne, naplatne rampe imaju problem sa time što bude i prilaz za ENP blokiran jer je kratka traka za ENP, pa joj je nemoguće prići. Primer je Preljina. Drugo, ne manje bitno - "nateraš" komercijalni transport na AP umesto da ti kamiondžije arče regionalne puteve za 1 crvenu.

Ja sam sticajem okolnosti ove godine išao kroz Bugarsku. Vinjetu kupio online iz Srbije, stigao mail potvrde, čuvam ga na telefonu. Faktor smaranja i gubitka vremena za kupovinu 1/10, vreme čekanja na rampama 0/10, komfor 10/10. Vreme provedeno na forumu da saznam gde, šta kako, kancelariji ENPay... 0/10. Cena manja nego u MKD za dva prolaska. Pri tome, da apsurd bude veći, sprski TAG koji imam, nisam mogao da koristim ni u Srbiji, jer sam vukao prikolicu i time ušao u drugu kategoriju vozila, pa me ENP nije pustio kroz rampe.
Doduše,ajde ima šanse da doteraju i standardizuju TAG-ove.


Mađari imaju i regionalnu vignjetu za lokalce, koja godišnje košta 15e. Mislim da je cena simbolična za nekoga ko koristi AP u "lokalu" za put na posao, vikendicu, rođake. Ako ideš često za Segedin, kupuješ tu vinjetu, ne nacionalnu, i miran si godinu dana.
Za jednokratni prolazak, recimo idete BG-Beč-BG, skoro isto plaćate i deonicu kroz Srbiju, i duplo dužu deonicu kroz Mađarsku.
Primer sa NS-Surčin je možda cherry picking, već ako ideš iz Čačka druga je priča. Pa još, ako nekog voziš na aerodrom, vratiš se kući, pa za 10 dana opet ideš po njega?
 
Poslednja izmena:
... Pri tome, da apsurd bude veći, sprski TAG koji imam, nisam mogao da koristim ni u Srbiji, jer sam vukao prikolicu i time ušao u drugu kategoriju vozila, pa me ENP nije pustio kroz rampe.

Znači, ti si taj što ne zna u kojoj je kategoriji, pa napravi zastoj na ENP rampama? 😳
;)

Ako se ne varam, za kategorije 2+ (više od 2 osovine i/ili viša hauba od 130cm) TAG se vezuje za tablice i radi samo za konkretnu kategoriju. Slažem se da ima smisla da prepozna da si dodao prikolicu, pa ti naplati kat 2.
 
Šta ću, prvi put zakačio prikolicu u životu.
Inače, u Bugarskoj i koliko sam gledao većem delu Evrope, i sa prikolicom si u istoj kategoriji kao i auto bez nje. Kod nas i Makedonaca ideš u kategoriju više.
 
Podsetio si me kada sam ja prvi put zakačio prikolicu i ušao na rampu za ENP. Koliko sam se samo bio iznervirao, mislio sam da me radnik na naplati *****b...
Imam tag, imam sredstava, vozim auto i on ne može da mi naplati koliko god da košta prolazak, već me vraća u rikverc sa prikolicom.
A naravno da me je pustio da uđem na auto put sa tagom a ne dozvoljava mi da izađem sa autoputa sa istim tagom.
A sa druge strane nemaš mogućnost da zakačiš oba taga pa da rampa prepozna koja si kategorija i da skine sredstva sa adekvatnog taga.
 
Sad bas debelo preterujete, naplatne stanice nemaju softver koji bi prepoznavao kategorije, niti bi tako nesto bilo isplativo.
 
Sad bas debelo preterujete, naplatne stanice nemaju softver koji bi prepoznavao kategorije, niti bi tako nesto bilo isplativo.

Imaju. Ne znam baš kako radi, ali deluje da na ulazu ima nešto tipa skenera koji prepozna vozilo.
Kategorija je definisana siluetom i visinom vozila a ne masom.
Kako bi inače odbio da podigne rampu ako uđeš sa tagom koji nije za tvoju kategoriju?
 
Na portalima stoje antena za tag, kategorizator i kamere. Kategorizator gleda visinu i broj osovina.

Pozajmio sam sliku i objašnjenje sa drugog foruma za ilustraciju:

1. Ulaziš u traku,inicira se kategorizacija,kamera vas slika i tag biva očitan u zoni od oko 2 metra(štiklirano polje)...

2.Ako vas tu nije očitala antena džabe je posle te zone mahati tagom što mnogi čine.

3.Daljim prolaskom po traci sistem uporedi sliku,kategoriju i podatke na tagu i ako je sve ok rampa se podiže.

4.Prolaskom pored displeja,vidite cenu i ostatak novca,napuštate traku i rampa se spušta..

1d6b1261ee90094e449001650f0e6ba0.jpg
 
Mi se često sa pravom sprdamo sa našim raznim JKP, ali ENP implementiran u Srbiji je zapravo vrlo dobar.
Jeste ovog leta primetili koliko sporije morate proći kroz rampe u Grčkoj, Crnoj Gori, Makedoniji nego kroz naše?
 
Zeleni karton imajte obavezno tamo gde je potreban, jer nikada ne znate da li može doći do nekog makar i lakšeg udesa koji ne mora biti vašom krivicom.
Bez zelenog kartona, i najlakše čukanje se može pretvoriti u noćnu moru.

Zeleni karton ne služi za pokazivanje službenicima na graničnom prelazu, već za regulisanje obaveza među osiguranjima od autoodgovornosti, između zemalja.
Plus međunarodna vozačka i ako nije vlasnik (službeno vozilo npr.) obavezno međunarodno ovlašćenje za upravljanje motornim vozilom.
 
Mi se često sa pravom sprdamo sa našim raznim JKP, ali ENP implementiran u Srbiji je zapravo vrlo dobar.
Jeste ovog leta primetili koliko sporije morate proći kroz rampe u Grčkoj, Crnoj Gori, Makedoniji nego kroz naše?
I kroz Hrvatske, njihov ENC je bolno spor, mora čovek da se zaustavi ispred rampe, da bi bio očitan.
 
Nije to do očitavanja već do načina pristupa podacima i odakle čita servisne podatke i informaciju o raspoloživim sredstvima.
Kod nas je raspoloživi kredit upisan na tagu i sa taga dobija informaciju o sredstvima. Zato je brz prolazak. Mana je da se novac mora uplaćivati na tačno određenim mestima(gde postoje uređaji za upis na tag)
Druga varijanta je da podaci o sredstvima se drze na serverima od preduzeća za puteve i iznos raspolozivih sredstava se dobija komunikacijom sa serverima. Mana je sporiji rad(treba neko vreme za upit) a prednost je što se kredit može uplatiti online

Najbolje su vinjete jer i nema rampi. Uzimaju najbolje od obe varijante.
 
Nazad
Vrh Dno