Šta je novo?

Osvezavanje TFT-a ? 60 \ 75 Hz

Nesto mi tu sad nije jasno. Sta ako mi komp gura igricu u 25 fps a ja ukljucim vsync? Zar nece onda dodatno da ga optereti pokusavajuci da postigne 60 fps?
 
nece. ako imas slabu graficku ne moze toliko da ga digne ni u ludilu, a nece ni pokusavati.
 
Nesto mi tu sad nije jasno. Sta ako mi komp gura igricu u 25 fps a ja ukljucim vsync? Zar nece onda dodatno da ga optereti pokusavajuci da postigne 60 fps?

Neeee... vsync neradi na taj nacin.
Kada graficka iscrta frejm u memoriji ima 2 nacina da ga prikaze....
1. odmah (vidi se rez na ekranu .. tzv. tearing)
2. da saceka da zrak koji iscrtava sliku na ekranu dodje u nevidljivo podrucje ekrana (to je vsync)

Kada kartica ceka onda se hladi... :)
 
Poslednja izmena:
Mozda nesto novo izmislimo

"uostalom, koliko sam ja informisan, u user manualu APSOLUTNO svakog TFT-a stoji da je optimalna rezolucija 1024x768 / 1280x1024 ... @60Hz! "
Lepo covek kaze...
Svaki iole ozbiljniji tft monitor ce te upozoriti na optimalnu rezoluciju za koju je panel pravljen sve ostale rezolucije se dobijaju interpolacijom i samim tim ne mogu nikako biti bolje sto se tice monitora. Druga je stvar kvaliteta graficke kartice kakav izlaz daje na kojim rezolucijama.
 
Neeee... vsync neradi na taj nacin.
Kada graficka iscrta frejm u memoriji ima 2 nacina da ga prikaze....
1. odmah (vidi se rez na ekranu .. tzv. tearing)
2. da saceka da zrak koji iscrtava sliku na ekranu dodje u nevidljivo podrucje ekrana (to je vsync)

Kada kartica ceka onda se hladi... :)

Stim da treba reci da se u igricama koristi (barem) double buffer, tj. postoje 2 lokacije u koje se smestaju framovi, jedan je trenutni prikaz na ekranu, a u drugi se crta sledeci frame. Kad se nacrta drugi frame, framovi "menjaju mesta", odnosno drugi je prikaz, a u prvi se sada crta, itd. To swapovanje buffera traje mnogo krace od samog iscrtavanja framova i ako su driveri za graficku ok (u 99% slucajeva su ok) cak i kad se iskljuci vsync nece se primetiti tearing.

Moja preporuka, probajte prvo igricu sa vsync off, ako nema tearinga ostavite tako, ako ima onda tek ukljucite vsync. Ja uvek igram na vsync off i samo mi se u par starih 40.xx verzija detonatora desavalo da pravi tearing.

Treba reci da vsync on donosi dodatan (mali doduse) lag ne samo na fps nego i na komande, tako da za brze multiplayer igre (ko je reko quake :D) ne valja :)
 
Neeee... vsync neradi na taj nacin.
Kada graficka iscrta frejm u memoriji ima 2 nacina da ga prikaze....
1. odmah (vidi se rez na ekranu .. tzv. tearing)
2. da saceka da zrak koji iscrtava sliku na ekranu dodje u nevidljivo podrucje ekrana (to je vsync)

Kada kartica ceka onda se hladi... :)

ovo vazi ako igras q3 na 6600gt i na vise... ako ukljucis v-sync i na 6600gt poteras call of duty 3 nista se nece hladiti kartica veruj mi, a vsync ce daa je obori na nekih 25fps u najboljem slucaju (u zavisnosti od refresha), no dobro, znas ti sve to kapiram ja, samo si hteo da uprostis i das primer, ali nije bas tako jednostavno, jer kartica vrti slike u bufferu dok ih ne prikaze, a CPu sprema naredne slike za kartu koje takodje vrti u memoriji ili vec gde...vsync zapravo moze da bude i stresniji za komponente nego kad ga nema. Bez v-sync-a kartica siba frejm za frejmom, neki su joj laksi za render neki tezi, sa vsyncom napuni bufer i vrti ih vise komada (default 2 ili 3 kako u kom taboru) tako da se memorija vise greje, tj podjednako se greje konstatno, moglo bi reci da se stalno "dogreva" :d , ovo mozemo primenuti i na CPU...sve zavisi od igre do igre i od zahtevnosti iste.
 
@Bad MF:
Ako je vsync iskljucen, tearing se UVEK vidi. Nema veze sa driverom.

@gx-x:
Ima istine to sto govoris... ali... Mene nervira kada u npr Doom3 dodjem do nekog dela nivoa gde postoji svetlo koje treperi. Bez vsynca dozivljaj je gadan, sa vsyncom je bas kako treba. Triple buffer je smisljen da kartica renderuje sledeci (treci) frame dok ceka da se prvi zameni sa drugim. U principu.. ako js vsync na 60Hz, a vsync ukljucen:
1. Ako kartica moze da istera preko 60 fps ce biti 60
2. Ako kartica nemoze da istera preko 60 onda ce fps biti:
a) 30 u slucaju double buffera
b) izmedju 30 i 60 u slucaju triple buffera
3. Ako kartica nemoze da istera ni 30 fps onda ce fps biti 60/N (gde je N = 2, 3, 4, 5, ...)

Na zagrevanje ima uticaj i gde se nalazi bottleneck. Ako je CPU slab, onda se graficka nece puno znojiti, a ako je CPU brz a graficka slaba onda je situacija obrnuta.

Ova rasprava ode u offtopic...
 
za doom si u pravu, isto vazi i quake 4 i za condemned CO... E sad nisam znao da spustanje zavisi i od tripple buffer-a, ja sam mislio da ide po principu celih deljivih, tj ako ti je namesteno 60hz, onda prvo pada na 45, pa ako ne moze 45 da izstera onda 30, ako ne moze 30 onda 15. U slucaju 100hz, pada prvo na 75, pa na 50, pa na 35 pa na 20.

edit: Ipak je najveci probelm u tome sto mi je draze 42fps sa tiringom nego 30 fps bez tiringa..hebiga, ide glatko i cepa ili ide trzavo, a ne cepa...V-sync u igricama je na zalost luksuz za vecinu nas jer nam 30fps nije dovoljno...(sem ako se ne pika nesto na TV-u, a to onda daje prostora za sve i svasta , sto zbog nize rezolucije, sto zbog nizeg refresh-a ili "glatkog" osecaja zbog internog crtanja svake druge linije naizmenicno)
 
Poslednja izmena:
Interesujem me ima li nekoga da je zavrsio elektrotehniku, pa da malo pojasni ovde princip rada katodne cevi, u odnosu na techni kristal...
Iskren da budem osin yooyo-a, ne vidim mnogo logike u postovima, i objasnjavanja sta kako i zasto!
Ako smem primetiti, osvezavanje je bitno kod CRT-a kod TFT-a nema mnogo uticaja, ako ne uzmemo u obzir opterecenje na ostatak konfiguracije!
 
ne treba ti elektrotehnicar, princip rada je skroz drugaciji, na LCD matrici imas pozadi elektroniku koja kontrolise paljenje i gasenje piksela/sub piksela kolicinom struje koja se pusta kroz nju, a katodna cev kao kod TV-a ili CRT monitora je zapravo sistem u kome se elektronima bombarduju fluorescentne cestice na drugom delu cevi tj na onom delu koji posmatrac gleda, to se odvija u talasima tj hercima (Hz) i postoji koliko puta se horizontalno i vertikalno taj proces odigrava u jednom sekundi, ali se popularno gleda samo vertikalno osvezavanje koje se najvise primecuje (da ne zalazim dalje, nije bitno), i odrazava se u Hz. E sad kod CRT tehnologije je 'treperenje' primetno jer laicki receno osvezavanje funkcionise po principu ima slike-nema slike, dok kod LCD-a uvek IMA slike, jer pikseli su stalno upaljeni i dok im se ne kaze u sta da 'mutiraju' oni zadrzavaju predjasnje stanje (pod uslovom da ima struje i pozadinskog osvetljenja). E sad kako tos ve tacno radi - potrazi na www.howstuffworks.com jer je prilicno opsirno, a i LCD matrica imas raznih vrsta. U sustini - katodna cev ne svetlji stalno vec naizmenicno, a LCD matrica uvek ima upaljeno pozadinsko svetlo pa treperenja nema, i svaki piksel se pali i gasi zasebno, dok se kod katodne cevi ceo ekran sa svim informacijama smenjuje odjednom, tj zajedno. E sad tu ima isto raznih tehnika, da se naizmenicno smenjuje svaki drugi red sa paljenjem i gasenjem ali kao sto rekoh...overi onaj gore link i tamo u search kucaj sta te zanima :)
 
Eto to sam očekivao da pročitam! :)
Što će reći da kod LCD-a ili TFT-a osveženje ne igra ulogu! S obzirom da se kristali "pale" i ne menjaju stanje, dok ne dobiju drugačiju komandu, osvežavanje i nije bitno kao kod katodne cevi, gde zbog tomosti ljudskog oka, frekvencija osvežavanja ne sme biti manja od 50Hz, da bi se dobila jasna slika... Brzina kristala nema nikakve veze sa osvežavanjem koje se podešava na Display Properties, i potpuno je nekonstruktivno razglabati dalje o tome!
 
Eto to sam očekivao da pročitam! :)
Što će reći da kod LCD-a ili TFT-a osveženje ne igra ulogu! S obzirom da se kristali "pale" i ne menjaju stanje, dok ne dobiju drugačiju komandu, osvežavanje i nije bitno kao kod katodne cevi, gde zbog tomosti ljudskog oka, frekvencija osvežavanja ne sme biti manja od 50Hz, da bi se dobila jasna slika... Brzina kristala nema nikakve veze sa osvežavanjem koje se podešava na Display Properties, i potpuno je nekonstruktivno razglabati dalje o tome!

Ali svi moraju da se trkaju, hoce vise, brze:whip:
 
yooyo je napisao(la):
Mene nervira kada u npr Doom3 dodjem do nekog dela nivoa gde postoji svetlo koje treperi. Bez vsynca dozivljaj je gadan, sa vsyncom je bas kako treba.
OT objašnjenje: To su tako uradili ovi iz ID soft. Čitao sam kada je John Carmack rekao da je engine optimizovan za 60fps, da može da radi preko toga, ali onda će bagovati, recimo skočiš u igri pa padneš ranije, misliš da si pogrešio a u stvari izračunavanje fizike i drugih stvari u enginu je vezano za tu optimizaciju od 60fps. Oni su preporučili da isključiš vsinc iz drajvera za grafičku, a uključiš ga iz same igre. Zato Doom3/Quake4 obara osvežavanje na 60Hz.

Što se priče o osvežavanju tiče, uvek je najbolje pridržavati se specifikacije proizvođača za recommended rezoluciju/osvežavanje.
Ja još uvek koristim CRT iz potpisa, treba mi zbog video-motaže, mogu da povećavam osvežavanje preko preporučenih vrednosti ali onda mi je mutnija slika. Ako stavljam neke nestandardne rezolucije, imam izražen MOIRE efekat, ako stavim po uputstvu sve je O.K.
 
Nightwalker je napisao(la):
OT objašnjenje: To su tako uradili ovi iz ID soft. Čitao sam kada je John Carmack rekao da je engine optimizovan za 60fps, da može da radi preko toga, ali onda će bagovati, recimo skočiš u igri pa padneš ranije, misliš da si pogrešio a u stvari izračunavanje fizike i drugih stvari u enginu je vezano za tu optimizaciju od 60fps. Oni su preporučili da isključiš vsinc iz drajvera za grafičku, a uključiš ga iz same igre. Zato Doom3/Quake4 obara osvežavanje na 60Hz.

Nece engine da baguje na preko 60fps nego ce crtati identicne slike. Npr. ako bi ga nekim cudom poterao na 120 fps onda bi crtao po dve identicne slike uzastopno. Razlog za to je sto engine interno radi u tickovima (60 tick/sec) i sve je podredjeno tom clocku.

VSync iz driver i iz igre je ista stvar. Driver samo omogucava da preuzmes kontorlu nad vsyncom u svoje ruke.. tj. da stalno bude ukljucen ili iskljucen ili da dozvolis aplikaciji da bira.

Ako je vsync iskljucen, igra postize neki fps tj. Hz. Scanline konverter chip na kartici radi na fiksnoj frekvenciji (refresh rate). Scanline konverrter chip ide red po red i konvertuje sliku iz memorije u signal (analogni ili digitalni). Moze se desiti da na pola tog posla kartica prikaze novi frame. Mi to vidimo kao tearing efekat (horizontalna linija koja razdvaja prethodni i tekuci frejm).
 
Hmm,ja kad stavim na 60 Hz slika mi je losa,evo upravo dok citam ovaj thread na 70Hz sve je lepo.ali ako stavim na 60 slova su braon boje a ne crne..............
Inace imam NEOVO f-417 i leadtek 7600GT.......
U cemu je prob.....
 
Desava mi se nekad kad premestim monitor ili pomeram kabal da se jave smetnje u slici koje nestanu kada promenim refresh sa 60 na 75 ili obrnuto. Verovatno zbog interferencije sa strujnim kablovima ili necim drugim. Dakle probajte kako je bolje u svakom slucaju kod tft ne vazi pravilo da je vise bolje.
 
ja kazem i to ozbiljno (posto sam video i probao brdo monitora) da onome kome 75hz refresh daje bolju sliku od 60hz (pricam o TFT LCD), ili ima problem sa strujom i kablovima ili sa grafickom kartom i preporucujem im da monitor isprobaju na drugom racunaru na skroz drugom mestu itd. 60hz ne moze da im da losiju sliku od 75hz, trebalo bi da im daje BOLJU sliku , u najgorem slucaju ISTU. Tako da nemojte se pomiriti sa time da vam je 75hz bolje posto mozda propustate 0hz i jos bolju sliku iz nekog mundijalnog razloga. 60hz je native i slika mora da bude najbolja koju monitor moze da da.
 
Poslednja izmena:
Ako se koriste dvi konektori i kabal onda je valjda tako ali kod analognog kabla mnogo je jos stvari u opticaju. Inace da se ispravim i kod crt monitora nije pozeljno podizati osvezavanje na maximum. 85 hz je uglavnom dovoljno, na recimo 120 hz slika ce mozda biti stabilnija ali to ljudsko oko ne moze da vidi ali zato vidi mutnija slova jer kabal i elektronika ne mogu da propuste povecanu frekvenciju bez gubitaka. Osim toga nepotrebno se naprezu i greju sklopovi monitora.
 
Poslednja izmena:
meni se desavalo da kada mi je prikljucen koaxialni kabel od kablovske TV na graf. karticu ( ATI X800XT AIW) na 60 Hz se pojavljuje blagi "moare" efekat, a kada prebacim osvezavanje monitora na 75Hz toga nema.
 
Interesuje me ima li razlike i sta je preporuka da se stavi za osvezavanje na TFT monitoru 60 ili 75 Hz ???

Ja razliku nisam primetio kada sam promenio sa 60 na 75 ( na koliko i sada drzim svoj Samsung 940N )
Dakle kao sto je na prvoj strani Ilidan reako osvezavanje vazi za crt monitore a ne za tft pa mozes da stavis koji god, promene nece biti.Ekvivalent osvezavanju kod crt monitora je vreme odziva piksela kod tft-a tj. vreme koje je potrebno tranzistoru da namagnetise odnosno razmagnetise piksel.Sto je manje vreme odziva slabije se uocavaju *duhovi*.
 
slanina ....
promasio si temu ili nisi citao od pocetka do kraja.
procitaj pazljivo post od pocetka
 
Citao bih da imam vremena,u svakom slucaju razlika izmedju 60hz i 75hz na tft-u ne postoji pa samim tim nece doci ni do promene kvaliteta slike.Pozdrav
 
Nisi u pravu uopste. Da bi saznao zasto - procitaj par strana iz ovog topika ;) Sve je receno , a mene mrzi da pisem ponovo.
 
c..c..c...
pa slanina ima cela 2 posta i jos "nema vremena" da cita
c..c...c...
 
Ja imam Samsung 931BF od 19" i odzivom od 2ms i iskreno ne vidim nikakvu razliku...
 
ispiti ispiti...zato nemam vremena,a pitanje za znalce zasto kod crt monitora uopste postoji osvezavanje ekrana(valjda cete onda razumeti zasto kod tft-a osvezavanje nema nikakvu ulogu)Moja je glupost sto sam mrzeo internet pa ga nisam koristio inace bih imao vise postova:)
 
ispiti ispiti...zato nemam vremena,a pitanje za znalce zasto kod crt monitora uopste postoji osvezavanje ekrana(valjda cete onda razumeti zasto kod tft-a osvezavanje nema nikakvu ulogu)Moja je glupost sto sam mrzeo internet pa ga nisam koristio inace bih imao vise postova:)

vidi, da si citao topik procitao bi da ono sto smo ti rekli nema veze sa "treperenjem" slike i tom stranom refresh rate-a, vec da se u nekim uslovima ili na nekim monitorima (LCD naravno) javlja problem pri 60/75hz. Problem se manifestuje tako sto recimo na nekom monitoru 60hz ima izrazenu linijaturu u nekim delovima ili preko celog ekrana, ili recimo ima manje ostru sliku i isto vazi i za 75hz, pa je bilo korisnika koji tja problem rese sa prebacivenjem na 60hz odnosno na 75hz. Ovaj problem se javlja verovatno u skaleru unutar monitora zbog raznoraznih potencijalnih problemcica...(govorim o native rezoluciji monitora). Recimo kod mene kad stavim 75hz slika izgleda kao da je u interlace modu,a li samo pri dnu ekrana...kod nekog se to dogadja na 60hz, a 75hz mu resi problem... E sad kao sto rekoh ove pojave nastaju iz raznoraznih razloga, mozda zbog el. magnetnog zracenja koje remeti signal u kablu, lose "mase" na ulazu/izlazu, lose struje ili naponske jedinice u monitoru, loseg signala iz graficke karte ili jednostavno ne slaganje graficke i monitora iz nekih razloga...

dakle nema veze sa osvezavanjem i treperenjem, to niko nije pominjao, naravno da se to ne vidi i da toga nema na LCD-u i da je vazan samo period potreban za plajenje/gasenje piksela...
 
Nazad
Vrh Dno