Ja nisam siguran da je NAS najbolje rešenje za tebe, a nisam siguran ni da je loše
Za tvoje zahteve NAS nije neophodan, ali sa tolikom količinom podataka (4-5TB verovatno), ne znam šta je bolje. Ono što mislim da bi trebalo da razmotriš je bekap (arhive) i na drugoj lokaciji. Ako su ti desktop, laptop i NAS u istoj zgradi, u slučaju krađe, požara, poplave... ostaješ bez svega
Za rad direktno na NAS-u/serveru nisam, čak iako su tu pored. Za mene radni fajl mora biti na mom disku, sve ostalo je loše. Dobra stvar kod tebe je što si jedini korisnik, pa ne moraš da brineš (mnogo) o konfliktima prilikom sinhronizovanja, šta god da izabereš na kraju.
Ne znam koliko zaštićeni fajlovi treba da budu, ali ako bi koristio cloud sa E2E enkripcijom, jedina razumna opcija je sync.com (6TB za 20$ mesečno). Ja sam ranije koristio Tresorit, ali meni ne treba više od 500GB. Dobra stvar kod njega je Tresorit Drive, tako da ne moraš da sinhronizuješ cele foldere, već će on povlačiti fajlove koje koristiš, i biće na lokalu dok ih ne skloniš. Isto imaju i OneDrive, Owncloud, Nextcloud, ali nemaju E2EE, ako ti je to bitno, a verovatno bi trebalo (ne znam za sync.com kakav klijent ima, odavno sam ga koristio)
Razmišljao sam o NAS-u, ali sam shvatio da mi ne treba, pošto nemam mnogo podataka, ne skladištim filmove koje ću puštati sa svih uređaja, itd. Pa sam sad na 2 sistema - Syncthing i Nextcloud.
- Pošto je za sinhronizaciju neophodno da dva (oba) uređaja budu online, a to u slučaju laptopa i desktopa neće uvek biti slučaj, Syncthing mi je na matorom netbooku, sa novim SSD-om i imam oko 200GB prostora na njemu. On radi 24/7 i povremeno proverim da li je sve ok (odradim update). Preko njega sinhronizujem 2 desktopa (ukupno 3 OS-a), laptop, i 2 telefona, gde su privatni/poverljivi fajlovi, fotografije, fajlovi za posao… I tu folder ide ili ceo ili nikako, pa treba ispočetka dobro isplanirati strukturu. Npr. ako je folder sa fotografijama 50GB, ne mogu ga sinhronizovati na telefon sa 32GB prostora.
- Nextcloud plaćam provajderu (jeftin a dobar) i imam admin nalog. Tj. neograničen broj korisnika i sve dostupne integracije/aplikacije. Njega koristim za manje bitne podatke - knjige, beleške, kursevi, muzika (moguće je strimovati preko subsonic-a, i tako slušati na drugim uređajima)… Nextcloud klijent ima dve mogućnosti - ili da sinhronizuješ top foldere koje želiš, ili da korisitš sync-on-demand, tj. da povlači fajlove na lokal kako ih otvaraš. Pošto je baziran na webdav-u, možeš i mapirati disk, pa pristupati fajlovima direkno na serveru. Sporije je, ali nije loša opcija za nešto što ti nije na lokalu, ili ako nemaš PC/mobilni klijent instaliran. I naravno web verzija, sa dobrim prikazom pdf, office, audio… fajlova
- Napravio sam zaseban nalog na NC-u za (kriptovani) bekap fajlova sa netbook (tj. sve što delim preko Syncthing-a). Koristim KopiaUI (ima i terminal verzija) i jednom dnevno sve ide u oblake. Dobra stvar sa kopia-om je što možeš da mountuješ snapshot, pa tako pristupiš fajlovima sa bekap lokacije (clouda u mom slučaju). Samo prekopiraš config fajl na računar na kom ti trebaju ti fajlovi. Npr. na laptopu ne sinhronizujem folder sa fotografijama, ali mogu da pristupim svakoj ako mi treba, tako što ću mountovati (poslednji) snapshot i skinuti je na lokalni PC.
Ti na NAS-u možeš imati i Syncthing i Nextcloud/Owncloud, ali onda ostaje pitanje zašto plaćati NAS, kada isti posao može da radi bilo koja kanta. Inače, i Syncthing možeš naći u SaaS varijanti, a on ima opciju enkripcije fajlova za određenog klijenta (tog u oblacima), tako da uvek imaš jedan "uređaj" online, i ne moraš imati ništa u lokalu. Tu ostaje pitanje bekapa i povlačenja arhive, i to opet zavisi od toga kako si organizovao foldere.
Ne znam koliko ti znače ove informacije, ali vidi šta ti najviše odgovara