Šta je novo?

mts optika za pravna lica

za staticke PPPoE naloge daju username i password cim trazis, bridge mode mozes i sam da namestis ako ti ne nameste odmah i ne ceka ti se (video).
ako ti daju PPPoE username bez @ dela, taj sufiks je @open.telekom.rs za staticke IP adrese.
na Unifi OS-u ne moze se namestiti MTU za pppoe veze, uvek je 1492, sto radi OK i nema veze sto nije punih 1500

Lepo što za statičke PPPoE odmah daju user/pass - znam da može da se izčita i iz njihovog rutera, ali kad već sami daju hvala im na tome :)

Da, znam da je za WAN port MTU 1500 ali ako se koristi PPPoE onda je 1492 - ali se apsolutno slažem da nije bitno da li je 1492 ili 1500, razlike su minorne (makar za našu upotrebu Interneta), mnogo mi je bitnije da mi ovih 1492 radi stabilno i pouzdano nego taj neki mali dobitak u performansama.
 
Stabilnost je vrh cak i kucnim korisnicima, za 2 i nesto godine imao sam prekid signala samo 2 dana gde svakih sat vremena se gubio signal na 10 minuta (vise od godinu dana izmedju tih 2 dana, sledeci dan je bilo popravljeno). E sad ako neko obori banderu ili isece opticki kabl to je druga prica, srecom meni se to nije desilo.
Svakih nekoliko meseci u 1 ujutro nestane internet na po 5 minuta kada rade upgrade BRAS servera dok se ne prebaci na alternativni PPPoE server (sasvim prihvatljivo).
U mom regionu je Nokia mreza, u bridge modu Nokia ruter mi trenutno ima Device Running Time: 34 days 17 hours 5 minutes 51 seconds i to samo zato sto su mu uradili firmware upgrade u ponoc jednog dana (sto mi se nije desilo vise od tog jedanput), pre toga je bio uptime vise meseci bez prekida sa bridge modom (jer u tom modu njegov CPU nista ne radi sa paketima, sve ide hardverski kao managed switch)
 
Poslednja izmena:
(jer u tom modu njegov CPU nista ne radi sa paketima, sve ide hardverski kao managed switch)
To je i glavna prednost bridge moda. Ne zavisis prakticno od njihovog rutera uopste. Jedino ako je pokvaren pa pravi probleme.
 
Da li neko može da mi pomogne oko dileme koju imam u vezi odabira pristupa internetu preko MTS optičkog linka - u firmi trenutno imamo FiberPro optiku i pošto je ugovor istekao imamo mogućnost da se prebacimo na FiberBiz (GPON) pristup, koji nije zanemarljivo jeftiniji (razlika u ceni od oko 6 puta).

Razmišljam se da li da se prebacujemo ili ne pre svega zbog dostupnosti usluge, pošto za prethodne dve godine nismo nijednom imali prekid u radu (moguće da ih je bilo ali da nismo ni primetili pošto firma radi samo u toku prepodneva). Biznis ne zavisi striktno od pristupa internetu i neće propasti ako budemo bez pristupa par sati po nekoliko puta godišnje, ali naravno voleli bismo da ne moramo da razmišljamo o tome.. šta bi bio vaš savet? Bojim se da se prelaskom na GPON (odnosno na pristup optičkom linku koji bih, koliko razumem, delio sa nekim drugim korisnicima) dostupnost usluge ne pogorša pa da ne bude veća dara nego mera..
Trenutno nam u ugovoru stoji
USLUGA omogućava KORISNIKU pristup Internetu preko point-to-point optičke veze pristupnim brzinama od 10Mb/s do 10Gb/s
simetrično i od 20/5Mb/s do 200/100Mb/s asimetrično
i pošto nisam stručnjak za mreže, nisam siguran koliko se to razlikuje od GPON pristupa..
 
Jeste, jedan GPON port od 2.5g/1.25g se deli odprilike na 32 korisnika (zavisi koliko komšija ima tamo) ali to ne utiče na stabilnost veze, jedini put kada sam imao prekid na home GPON je kada se nešto fizički desi sa linijom (desilo mi se da se port pokvario 2 puta u 3 godine, što čini da internet se gubio na svakih sat vremena po 10 minuta dok ga nisu zamenili tog dana, podrška rekla da je bio "grupni kvar")
Osim toga, internet se gubio jedino na po 10 minuta oko 1 ujutro jednom u 3 meseca kada restartuju pppoe server ...

Na FiberPro nema ni pppoe servera niti se port/linija deli na više korisnika pa je sav protok koji plaćaš zagarantovan (barem do MTS-a) niti bi trebalo da se ikad kvari (a ima i SLA koji definiše koliko brzo mora da se popravi ako se to desi), pa ako je to bitno (kao što je bankama), onda se uzima FiberPro
 
Super, hvala ti na ekspresnom odgovoru, informacijama i objašnjenju, sve je jasno! 👍
 
Da li neko može da mi pomogne oko dileme koju imam u vezi odabira pristupa internetu preko MTS optičkog linka - u firmi trenutno imamo FiberPro optiku i pošto je ugovor istekao imamo mogućnost da se prebacimo na FiberBiz (GPON) pristup, koji nije zanemarljivo jeftiniji (razlika u ceni od oko 6 puta).
Mislim da nećete imati većih problema sa GPON pristupom u odnosu na FiberPro.
Razmišljam se da li da se prebacujemo ili ne pre svega zbog dostupnosti usluge, pošto za prethodne dve godine nismo nijednom imali prekid u radu (moguće da ih je bilo ali da nismo ni primetili pošto firma radi samo u toku prepodneva). Biznis ne zavisi striktno od pristupa internetu i neće propasti ako budemo bez pristupa par sati po nekoliko puta godišnje, ali naravno voleli bismo da ne moramo da razmišljamo o tome.. šta bi bio vaš savet? Bojim se da se prelaskom na GPON (odnosno na pristup optičkom linku koji bih, koliko razumem, delio sa nekim drugim korisnicima) dostupnost usluge ne pogorša pa da ne bude veća dara nego mera..
Trenutno nam u ugovoru stoji

i pošto nisam stručnjak za mreže, nisam siguran koliko se to razlikuje od GPON pristupa..
Vi sada imate vaše vlakno ili jedan par vlakana od neke telekomove lokacije blizu vas do vaše firme. To vlakno ili taj par vlakana ne koristi niko osim vas, i vi to plaćate koliko plaćate. Kada bi prešli na gpon, delili bi vlakno sa još 10-20-30 korisnika, kako kućnih tako i fiberbiz korisnika, ali ne verujem da ćete ikada to primetiti. Na ovom vlaknu koje koristimo postoje još dva poslovna fiberbiz korisnika sa 1000/400 i 250/125Mbps i još nekoliko kućnih, i nikad nisam video brzinu manju od 900Mbps. Kapacitet po vlaknu je ukupno 2500/1250Mbps na GPON standardu koji mts koristi.

Mi koristimo fiberbiz (bizbox) uslugu sa 1000/400Mbps već nešto više od godinu dana, za to vreme nismo imali ni jedan prekid iako je dva puta nestajala struja u čitavom gradu (Pirot) zbog neke velike havarije, ti prekidi napajanja u čitavom gradu su trajali od 2 do 5 sati i sve vreme nam je fiberbiz konekcija bila aktivna (preko rezervnog napajanja mrežne opreme kod nas).

Napomena je da se za fiberbiz koristi PPPoE pristup, što znači da izlaz na internet imate kroz mts BRAS servere koji su locirani u Beogradu, Nišu, Novom Sadu i Kragujevcu, što može u zavisnosti od udaljenosti vaše lokacije dodati do +3ms, takođe. standardan MTU je 1492B, mada je moguće dobiti i 1500B mtu ako koristite svoj ruter i ako vam je to uopšte bitno. Ako vam ovo o čemu pričam nije poznato, onda zanemarite priču od MTU jer vam nije previše važna.


Ne znam kakav SLA ugovor imate za fiberpro, za fiberbiz je SLA 24h.
 
^ Hvala puno na odgovoru i izdvojenom vremenu, znači mi svaka informacija! 😊
 
ovo je uvek opcija ako bash hoces da koristis SFP port rutera ;) ali naravno dodatan je trosak i skroz nepodrzan od strane mts-a (ali radi ako se kupi tacan ONT Stick, produzni kabl, i korektno konfigurise da emulira originalni ONT preko SSH-a)


za staticke PPPoE naloge daju username i password cim trazis, bridge mode mozes i sam da namestis ako ti ne nameste odmah i ne ceka ti se (video).
ako ti daju PPPoE username bez @ dela, taj sufiks je @open.telekom.rs za staticke IP adrese.
na Unifi OS-u ne moze se namestiti MTU za pppoe veze, uvek je 1492, sto radi OK i nema veze sto nije punih 1500

Danas sam prebacio na optičku i dobio ruter Huawei HG8245W5-6T. Pratio sam sva uputstva u videou i odmah sam uspeo da imam port 4 na bridge mode. Hvala vam puno.
 
Ističe mi uskoro ugovorna obaveza na FiberBiz M paketu (200/100) pa razmatram šta mi je činiti, videh obaveštenje da su ukinuli te pakete i da sada nude samo BIZ Box 2 koji je manje više ista cena za 250/125 a za obnovu UO su se baš pretrgli pa daju ceo prvi mesec 50%.
Kako dobiti veći popust i da li je izvodljivo za poslovne korisnike, ima li neko info?
Nije da ću da crknem za nekoliko stotina dinara, nego čisto principijelno ne bih da plaćam punu naduvanu cenu kako bi dovlačili nove korisnike 50% popustima.
Slično kao što Yettel svake 2 godine posle pisanja na servis mail odobri 50% na produžetak UO. :)
 
Ističe mi uskoro ugovorna obaveza na FiberBiz M paketu (200/100) pa razmatram šta mi je činiti, videh obaveštenje da su ukinuli te pakete i da sada nude samo BIZ Box 2 koji je manje više ista cena za 250/125 a za obnovu UO su se baš pretrgli pa daju ceo prvi mesec 50%.
Kako dobiti veći popust i da li je izvodljivo za poslovne korisnike, ima li neko info?
Nije da ću da crknem za nekoliko stotina dinara, nego čisto principijelno ne bih da plaćam punu naduvanu cenu kako bi dovlačili nove korisnike 50% popustima.
Slično kao što Yettel svake 2 godine posle pisanja na servis mail odobri 50% na produžetak UO. :)
Ćao ,

nema neki posaban gratis za obnovu. probaj da preko kolcentra možda nešto dodatno dobiješ ali koliko znam za box2 nema. E ukoliko bi uključio i biznis mobilne brojeve na taj paket sigurno bi bila bolja priča
 
@mickeyrs potraži IDP broj (migracioni kod za optiku ka Yettel Hipernetu). Kad ideš do Telekoma, ponesi i OP obrazac. Trebalo bi posle da te zovu iz službe za brigu o korisnicima i daju nekomercijalnu ponudu.
 
aha, znači ima i ovde nešto poput migracionog koda kao što je bio na ADSLu... proverim pa javljam situaciju, thnx :)
 
Zavisi valjda na kom biznis paketu si… imaju gpon, a imaju i pravu single mod, ne znam kako da nazovem. Ako si na gpon mrezi verovatno moze drugi provajder. Kod mene imam na desetak lokacija cist single mod i tu nema govora ni o kakvom migracionom kodu…
 
Moze li mala pomoc?
Imam biz box2, 150/75, staticka adresa, bridge zbog moje opreme.
Bio lik u petak i kaze da ce poslati pppoe pristupne podatke sutradan. to se naravno ne desi, ali nadjem kako se to izvlaci sa rutera i sve sam odradim prebacivanje u bridge i podesavanje mog rutera.
net radi kako treba, ali 100/50. Zalim se agentu koji je prodao paket i oni onda puste pravi paket jer je originalno pusten neki samo da radi.
OK, sada je paket 150/75, ali nije staticka adresa. Nije mi bitna, ali mi je cudno sto se menja.
moji login podaci su oni sto se username zavrsava na @xdsl.isp.telekom.yu.
u medjuvremenu dobijam mail za pristup uslugama i tu nigde nema pppoe login. ima neki login koji ide kao "firma_stat1" i generic lozinka od 11 karaktera. Ako to ubacim u pppoe, net ne radi tako da to nije to.
Sta su ti login podaci? gde se koriste?
 
@xdsl.isp.telekom.yu su nalozi za dinamičke adrese i oni su fabrički ubačeni u rutere koje daju
Staticke pppoe naloge oni prave ručno i oni se završavaju sa @open.telekom.rs probaj da dodas to na firma stat username koji si dobio sa šifrom koju su ti dali, to ti je verovatno pppoe user pass za statičku
 
Poslednja izmena:
To je to, hvala.
Kako je moguce da takva informacija nije jasno definisana u komunikaciji sa operaterom?
Pogotovo sto imaju tonu tih domena open.telekom, mts i ko zna sta sve jos, da ne pricam o .yu i .rs i ja sada treba da nagadjam.
/rant off/
 
Zato sto kada ti naprave taj nalog treba da ga daljinski ubace u wan settings od rutera koji su ti dali (pa bi ga video tu) ali valjda zato sto ti je bio u bridge modu to se nije desilo ili su zaboravili
meni nisu ni poslali mailom taj user/pass, izvadio sam ga iz rutera kada su ga postavili
ali kada vec salju to je dobra primedba, treba da stave ceo domen kao username, nije prvi put da neko pita zasto im ne radi username za staticki IP koji su im dali u mailu
 
@mickeyrs obavezno javi šta si uradio :)
Ništa nije urađeno, na kraju bataljen Telekom, sledeće nedelje dolaze momci iz YUNet-a.

Inače, ceo proces sa Telekomom je na kraju poprimio epske razmere...
Prvo odem u poslovnicu u ImmoCentar, čekam 45 min i kaže batica, ne možeš kod mene, to moraš u Bulevar Umetnosti, tamo je za pravna lica... OK.
Odem sutradan, dam LK, izjavim:LOL: (posebno bitan momenat) da želim da raskinem ugovor pošto je istekla UO, kaže lik, evidentirano, dajte kontakt telefon (kao, nemaju u sistemu), ništa ne treba da potpišem, sve OK.

Posle nekoliko dana zove cica iz call centra da mi nudi 50% na prvi mesec i free televiziju za istih 3350 mesečno, reko' neću to, to piše i na sajtu, ne treba mi TV, ne treba mi ni fiksni, samo internet, ako može neki bolji popust kao za nove korisnike... errr, pa to ne mogu ja da vam odobrim. OK, ništa onda, prijatno.
Zatim me zove neka druga teta posle par dana, Vi želite da raskinete ugovor? Želim bolju cenu, neću da plaćam duplo... iz call centra su vam dali ponudu, to je to.

OK, znači nema drugih popusta, onda raskidam ugovor, koja je procedura? Da dođete u poslovnicu... pa bio sam već? Da, izjavili ste želju da raskinete ugovor, sad morate da dođete da potpišete zahtev...
Errrrr... pa zar ta moja 'izjava želje' da raskinem ugovor nije isto što i zahtev da se raskine ugovor? Ne, morate da potpišete... ali pitao sam da li je to sve... ok, nema veze, doći ću.

Onda odem opet u poslovnicu da mi daju papir 'zahtev za ukidanjem servisa' koji sam potpisao.
Posle nekoliko dana opet zove ista teta, evo, vidim da ste potpisali i zahtev, biće potrebno samo još da pošaljete mail na [email protected] sa zahtevom da se deaktiviraju svi servisi i da razdužite opremu.
Pošaljem mail, sutradan stigne obaveštenje 'primljen je vaš zahtev pod brojem...' i opet kasnije zove teta da konstatuje da su svi uslovi ispunjeni i da ona može da prenese kolegama da deaktiviraju sve servise, da li ste sigurni?
Jesam, aman, gasite više to da mogu da zovem drugog provajdera.

Na kraju odnesoh ruter posle 2 nedelje drndanja i završih s njima. Slepci.
 
Moze li mala pomoc?
Konacno sam dobio Huawei HG8310M i uzeo danas da probam, ali ne ide mi da ga nateram da radi.
Originalni pristup admin/admin ne dozvoljava promenu SN, samo LOID. Nasao sam dodatni login telecomadmin/admintelecom sa kojim se dobija jos nekoliko opcija, glavna je podesavanje SN pod OLT authentication.
Prekopirao sam SN sa telekomovog uredjaja (password polje je prazno) i povezao na svoj ruter, ali interneta bez. pfsense kaze da je WAN down.
Probao sam nekoliko restarta, ponovno unosenje SN, osnovne stvari, ali nikako. Kada prebodem kablove u telekomov ruter, odmah proradi.
Oba uredjaja imaju optical information i tabela ONT information je identicna, a vrednosti su vrlo priblizne, tako da pretpostavljam da signala ima. Na HG8310M ne svetli samo LOS dioda, dok PON i LAN svetle.
Ne znam da li treba jos nesto da se uradi u pfsense, ali WAN podesavanje je isto i VLAN pretpostavljam da ne mora da se dira.
 
Ne bi trebalo da ima vlan, treba da stavlja pppoe direktno na taj jedini mrežni port što ima untagged
Da li je operational state O5 posle promene SN ?
 
Rekao bih da da
1730631464699.png
SN je ubacen kao ascii string.
 
Si probao da ubacis kao hex da bude isti kao 16-cifreni hex serial na originalnom (svi Huawei počinju sa HWTC iliti 48575443 hex)
 
@TwistedMind Pretpostavljam da si pfSense podesio prvo da WAN radi kada ti je Telekom ruter u bridge modu, tj da ti je tu sve kako treba, čisto da se otklopni ta strana kao izročnik problema, dakle imaš tu sve funkcionalno po pitanju PPPOE parametara, korisničko ime, pass... pa da se onda gledaju samo podešavanja na ONT-u kojim menjaš Telekom ruter. Samo razmišljam na glas. :)
 
Si probao da ubacis kao hex da bude isti kao 16-cifreni hex serial na originalnom (svi Huawei počinju sa HWTC iliti 48575443 hex)
Sada iz nekog razloga ne mogu da pristupim mts ruteru. Internet radi na tom portu, ali kada povezem komp (ip je podesen u isti opseg) ne prilazim admin panelu.
Probao sam da izaberem hex i ubacim isti taj kod, ali i dalje nece.
@TwistedMind Pretpostavljam da si pfSense podesio prvo da WAN radi kada ti je Telekom ruter u bridge modu, tj da ti je tu sve kako treba, čisto da se otklopni ta strana kao izročnik problema, dakle imaš tu sve funkcionalno po pitanju PPPOE parametara, korisničko ime, pass... pa da se onda gledaju samo podešavanja na ONT-u kojim menjaš Telekom ruter. Samo razmišljam na glas. :)
Tako je. To je trenutna konfiguracija koja radi. Podeseni VLAN, ppp. MTS je u bridge po rajkovom uputstvu sa YT
 
VLAN ID 100 za net i da l je bese 300 za tv i 500 za voip, ne secam se
 
To važi samo za MTS ruter ako ga tako namestiš u vlan binding umesto port binding
Za jednoportni Huawei modem imaš pristup samo internetu i to je untagged (bez vlan)
Izgleda da si u pravu :ROFLMAO:
Cudi me jer sam na yettel imao odvojeni ONT i za njega je morao da se podesi VLAN ID 710, ali to je mozda zato sto su oni pod mreza mts.
Evo upravo kucam sa HG8310M, samo sam za ppp promenio interfejs da ne koristi VLAN. Bio sam ubedjen da je to svuda obavezno, samo da razliciti operateri koriste razlicite ID.
Nema sta, svaka cast jos jednom i hvala puno na trudu.
 
Nazad
Vrh Dno